יום שבת, 6 באוקטובר 2012

13 נושאים קריטיים על כלכלה שרומני ואובמה התעלמו מהם בעימות

מי שצפה בעימות בין אובמה לרומני ראה את ההצגה הטובה בעיר עם שני שחקנים כריזמטיים ,במאים ויחצנים (התקשורת) וגוף מממן אחד. הכרטיסים על חשבון הצופים. בהצגה כמו בהצגה הקהל קיבל את מה שחיפש- השחקנים הקפידו להציג רק את הדברים שעושים טוב לצופה ונמנעו מלעמת אותו עם המציאות הלא מחמיאה. אילו היו עושים זאת,הם היו עלולים לאכזב ולאבד קולות. אם השחקנים היו אוזרים אומץ ומציגים את הפתרונות האמיתיים כדי לטפל באותם נושאים קריטיים, הם היו נאלצים להתעמת עם המממנים של ההצגה. המנחה כחלק מההצגה גם זרם איתה והקפיד לא להעלות נושאים "קשים מידי". המנצח הוכתר על ידי התקשורת לפי קריטריון של משך הזמן שהביט בדפיו,כמה זמן הישיר מבט ללא חשש לכיוון היריב או מה היתה מידת ההתלהבות שלו,הרהיטות והביטחון שהפגין. התוכן.. את מי זה בכלל מעניין?





כפי שפרסמנו בעבר ברק אובמה ומיט רומני שניהם מנהלים קמפיינים לבחירות לנשיאות ארה"ב ,שממומנים על ידי אותם הבנקים. למרות שנראה כי השניים מנהלים מאבק אידאולוגי קשה , בדיקה של שתי האג'נדות מעלה כי שניהם מנהלים את אותו הקמפיין בנוגע לנושאים שיכריעו את גורל האזרחים בארה"ב במהלך ה4 שנים הקרובות. הנושאים הקריטיים האלה משום מה "נשכחו" באותו עימות.
במקום הנושאים החשובים העדיפו השניים להסביר כמה חשוב נושא החינוך ,כאשר הבעיה בכלל מתמקדת בכך שהסיכוי של בוגרי האקדמיות בארה"ב למצא עבודה היום קטן מ50%. הם גם דיברו על ההבדלים בינהם בענייני מיסוי ,עסקים קטנים ורגולציות ,אבל ההבדלים האלה היו די שוליים ביחס לנושאים הכבדים העומדים על הפרק ושלא סוקרו בעימות.
לפניכם לפיכך הנושאים הקריטיים ביותר לכלכלת ארה"ב שאף מועמד לא דיבר עליהם בעימות הגדול ביום רביעי:

1. במאמר שפרסמנו כאן לפני כחודש על אותו מפגש מפורסם של רומני שהודלף, הוא מצוטט עונה לאחד הנוכחים במקום, שהגוף שבאמת יקבע את גורל הכלכלה בארה"ב הוא הפדרל ריזרב ולא הנשיא ,יהיה הנשיא אשר יבחר [קישור].למרות זאת במהלך כל השעה וחצי של העימות לא הוזכרה המילה "הפדרל ריזרב" אפילו פעם אחת על ידי אף אחד מהמועמדים.
2. אפילו בן ברננקי מי שעומד בראש הפד ,שאחראי על נושאים קריטים כמו קביעת גובה הריבית וכמות הכסף בארה"ב, לא הוזכר בכלל במהלך אותה שעה וחצי.
3. ההקלות הכמותיות (QE) שמנפיק הפדרל ריזרב , אותו נושא ששנוי במחלוקת אבל יש קונצנזוס סביב השפעתו הקריטית על הכלכלה, לא היה כלל נושא לדיון בעימות.
4. תחום הנגזרים ,אותו הר געש של חובות ללא כיסוי בגודל מוערך של בין 800 טריליון ל1.5 קוואדטריליון דולר שהממשל (כל ממשל) מסרב בעקשנות לטפל בו, יכול לפרוץ בכל רגע ולהחריב כל כלכלה. גם ממנו נמנעו המועמדים מלהתייחס  במהלך העימות.
5. השיטה המוניטרית המשעבדת כולל המונופול על יצירת הכסף בידי המערכת הבנקאית היו מחוץ להצגה וזאת למרות חשיבותה המכרעת בכלכלה האמריקאית ולמרות שהדבר היה  נושא חם בתהליך הבחירות המוקדמות לראשות המפלגה הרפובליקנית שבה נבחר רומני.
6. אף אחד מהמועמדים לא דיבר על העובדה  שמהירות מחזור הכסף (מספר הפעמים בממוצע שיחידת מטבע נתונה עוברת מיד ליד ביחידת זמן מסוימת) היא הנמוכה ביותר שנרשמה בארה"ב מאז מלחמת העולם השניה. הנתון מעיד על כך שהפעילות הכלכלית בארה"ב למעשה תקועה בצורה כמעט חסרת תקדים כבר כמה שנים וזה רק הולך ומחמיר.
7. במשך כל השעה וחצי של העימות לא נאמרה מילה אחת על הדרך שהמועמדים מתכוונים להתמודד עם העובדה שחלק גדול מהעולם החל למעשה כבר לדחות את הדולר כמטבע רזרבה עולמי וזאת למרות שלעובדה זו השלכות אדירות על כלכלת ארה"ב בעתיד.
8. במהלך כל העימות היתה בסה"כ נגיעה קצרה בנושא הביטוח הלאומי הסובל מבעיות הקשות הצפויות לצוץ כבר במהלך העתיד הקרוב.לא ניתנו פתרונות בעימות למצב הקשה היום בו כבר כ56 מיליון אמריקאים משתמשים בקצבאות הביטוח הלאומי .ב2035 כבר יהיו 91 מיליון. לעומת זאת התחזית היא כי הביטוח הלאומי בארה"ב ימצא בגרעון של 134 טריליון במהלך 75 השנים הבאות.
9. נושא הבצורת החמורה בארה"ב והדרך שבו המתמודדים מתכוונים לטפל בה לא היה כלל על הפרק בעימות ,למרות ההשפעות הגדולות שיש לה על הכלכלה ומחירי המזון.
10. בהתחשב בכך שאירופה היום היא הכלכלה הגדולה בעולם ובהתחשב בכך שהכלכלה באירופה כוללת בתוכה מערכת בנקאות גדולה בהרבה מזו של ארה"ב ובמקביל מערכת הבנקאות האמריקאית שקועה בה עד צווארה ,היה מעניין לשמוע כיצד שני המועמדים מתכוונים להתמודד עם הקטסטרופה המאיימת מעבר לים. כנראה שרומני ואובמה חושבים שמדובר בבעיה שולית אחרת אין הסבר כיצד לא מצאו דקה אחת לדבר על הנושא מתוך ה90 דקות שהוקצו להם.
11. הסטודנטים בארה"ב נושאים היום חוב של כטריליון דולר לבנקים.החוב ניתן להם על מנת שיוכלו לממן בעזרתם את לימודיהם בתקווה שכשיתחילו לעבוד יחזירו את החוב .אלא שמאחר שרובם לא מוצאים עבודה,ארה"ב ניצבת עתה בפני סכנה אמיתית לפרוץ משבר הסאב פריים של הסטודנטים. הבועה הזו מאיימת בצורה חריפה על יציבות הבנקים בארה"ב והכלכלה כולה. למרות הסכנה הגדולה , היתה התיחסות שולית וקצרצרה לכך במהלך העימות.
12. תוכניות החילוץ השונות שגבו מהציבור האמריקאי מאות רבות של מיליארדי דולרים בצורת מיסים ,לעיתים ללא הצדקה, גם הם לא אוזכרו למרות ששני המועמדים הודיעו בעבר כי הם תומכים בהם.
13. לא צוין בעימות אפילו פעם אחת נושא הפער הגדל בין עשירים לעניים בארה"ב ,אף על פי שעכשיו הוא גדול יותר אף ממה שהיה בתקופת השפל הגדול.


ההישג של רומני והנזקים שגרם לעצמו אובמה בעימות בהחלט עוד ילמדו בבתי הספר לתקשורת בשנים הקרובות אבל כל זה בהחלט לא ימנע את הנזקים הגדולים הצפויים לכלכלת ארה"ב תחת הנהגת כל אחד מהם.



מקור לחלק מנהתונים במאמר: theeconomiccollapseblog

אין בתוכן באתר זה משום המלצה, חוות דעת משפטית או ייעוץ משפטי; כמו כן התוכן באתר זה אינו מתיימר להיות מדויק ו/או מקיף ו/או עדכני, והשימוש בתכנים המופיעים באתר זה הינו על אחריותו הבלעדית של הקורא. המסתמך על המידע עושה זאת באחריותו ועל דעת עצמו בלבד ואין הנהלת האתר אחראית במישרין ו/או בעקיפין לתוצאות העלולות להיגרם כתוצאה מהסתמכות על תכנים אלו, שאינם באים במקומן של חוות-דעת ו/או עזרה מקצועית. כמו-כן, אין הנהלת האתר אחראית, בשום צורה שהיא, על מהימנותו ושלמותו של המידע המפורסם כאן.הכותבים כותבים בהתנדבות מלאה, ואין לראות בתכנים משום המלצה, אמת מוחלטת או אמת כלשהי, או ראייה למצב - אלא דעתו הפרטית והבלתי מחייבת של הכותב 

17 תגובות:

  1. כרגיל, שום התייחסות לדברים האמיתיים
    היה הזוי שאפילו על דברים שהם כן נוטים לדבר עליהם כמו כמה מקומות עבודה "ייוצרו" הם לא ממש הצליחו לנהל שום סוג של דיון
    אובמה נכנס לכל מיני מספרים ופרטים טכניים לא מציאותיים רומני הבהיר שהתוכנית שלו זה יותר טוב ופחות רע.

    חוץ מזה שלא נראה לי שיש אנשים שבאמת מאמינים שבין רומני לאובמה יש מאבק אידאולוגי, רומני היה יכול לרוץ גם כדמוקרט
    חוץ מזה שהוא משנה את כל העמדות שלו אחת לכמה דקות בהתאם לבמה שהוא נמצא עליה

    השבמחק
  2. If we truely understand how the world works we wouldn't be surprised/angry/frustrated that the core problem(s) were not addressed.
    The famous Willson quote that can be found on this website as well tells the story:
    Some of the biggest men in the United States, in the field of commerce and manufacture, are afraid of somebody, are afraid of something. They know that there is a power somewhere so organized, so subtle, so watchful, so interlocked, so complete, so pervasive, that they had better not speak above their breath when they speak in condemnation of it.
    Thus, how can one expect the money/fed. reserve issue to surface - has it ever been mentioned in prior debates..now that would be a shock.
    That said, if we don't have complete grasp of things, here's another issue to be pissed about:
    Notice that they talk about the far less important issue of the FEDERAL BUDGET when the critical one is the NATIONAL DEBT, which they dare not mention.
    It's all a show for the numb and dumb who believe their vote means anything
    Unfortunately, the pain and suffering born of ignorance is very real.
    - Eran

    השבמחק
  3. בטח שהם לא ידברו
    יש חרב על הצוואר שלהם בדמות הבנק המרכזי

    השבמחק
  4. בנושא אחר לגמרי --
    מישהו קנה בארץ זהב או כסף ורוצה לספר על איך הוא עשה את זה?

    השבמחק
    תשובות
    1. אני לא קניתי, אבל מצאתי את הדיון הבא בנושא כסף:
      http://long.co.il/index.php/forum/7--/8248

      מחק
    2. לפני שאתה נכנס לזה כדאי שקודם תכיר היטב מה כדאי לקנות? מטבעות מדליות ? ישראלים ? חו"ל?
      בארץ אתה יכול לרכוש מדליות ומטבעות ישראלים מהחברה למדליות שמנפיקה אותם גם. הרכישה מהם יחסית בטוחה (מבחינת זיופים) אבל אתה משלם על כך בעמלות מטורפות לפעמים של מאות אחוזים. אתה יכול לרכוש דרך חנויות אספנים ואז תשלם עמלות נמוכות לפעמים אף ללא עמלות (תלוי במצב השוק)..כדאי שתכיר איך מזהים זיופים (בזהב זה לא כזה קשה לעלות על זיופים כי לא כזה קל לזייף).

      מחק
    3. תודה על העזרה :)

      אני כבר די באמצע של שלב הסקירה המקדימה --
      ממה שראיתי החברה למדליות לא מנפיקה זהב וכסף שנחשבים BULLION
      מה שהופך את הסחירות שלהם ליותר בעייתית ממטבעות רגילים
      אספנים זאת לא אופציה ריאלית עבורי כי זה ממש לא תחום שאני מעוניין להיכנס אליו

      בינתיים מה שנראה הכי מבטחי זה צורפים וחנויות לתכישיטים במידה ויש להם (עוד לא הרמתי טלפונים)
      או הדבר הזה:
      http://www.younique.co.il/he/en/younique-gold-silver-products/silver-products/younique-3oz-silver-coin-king-david-silver-coin.html

      הם טוענים שהחברה בשוויץ או משהו והם שולחים לארץ
      הם נראה לי די חשודים למען האמת, עוד לא החלטתי אם אני מספיק אמיץ להזמין מטבע אחד כפיילוט

      האפשרות האחרונה זה ebay, אם כל הצרות הנלוות

      מחק
    4. קח בחשבון שברגע שאתה משקיע בתכשיטים אתה לא משקיע (רק) בזהב כי אתה משלם גם על הערך האמנותי.
      בנוסף מדוע מטבעות שאינם בוליון בעייתיים מבחינת סחירות ? מה הקשר?

      מחק
    5. לא התכוונתי לקנות תכשיטים, הם פשוט גם מוכרים מטבעות לפי הפרסום

      מטבע שאינו בוליון אני מאמין (לך תדע, כן?) שיהיה יותר קשה למכור לאדם שאין לו כלים לבדוק את המתכת. הרי בסך הכל מדובר בחותמת הכשר על כמות החומר ואיכותו, וזה סוג של סטנדרט.

      מחק
    6. כל מטבעות ומדליות הזהב (הרישמיים) הם בעלי משקל ומידות ידועות של היצרן ,כך שאין בעיה לבדוק אותם. מידת הסחירות של המטבע לא קשורה להיותו בוליון או לא אלא למידת הביקוש אליו. במקרה הכי גרוע תוכל תמיד להתיך את המטבע תמורת תשלום יחסית נמוך ולמכור אותו כיחידת זהב.

      מחק
  5. כן , תנסה בבורסת היהלומים !

    השבמחק
  6. האם הכתבה הבאה הינה הביצה של הסנונית של סוף כלכלת החוב?

    http://www.calcalist.co.il/world/articles/0,7340,L-3584246,00.html

    השבמחק
    תשובות
    1. מורסי ליצן. הוא אוהב לשחק את "המשוגע" כלפי חוץ כדי להשיג את מבוקשו. הבעיה עם אסטרטגיה זו היא שהיא לא עובדת בטווח הארוך. בסופו של יום, מורסי צריך את קרן המטבע העולמית (ואת וושינגטון) הרבה יותר מאשר וושינגטון צריכה את מורסי. אולי הם יקבל הקלות, אבל הכלכלה המצרית לא מסוגלת לעמוד היום בכוחות עצמה - מצרים היא במידה רבה מדינת רווחה שלא מסוגלת לממן את הוצאותיה מתשלומי המיסים. התזונה של מרבית האזרחים מסתכמת בפיתות ומשהו למרוח עליהם,וחלק מהפיתות מיוצרות ומחולקות במחירים מסובסדים לאזרחים מתוך תחנות משטרה (!), זה הדרך היחידי למנוע התנפלות וביזה. אם מצרים ירצו להמשיך את מדינת הרווחה הכושלת שהם בנו, שהיא היום הדבר היחידי שמונע מהאיסלאם הקיצוני להרים ראש, הם יצטרכו להמשיך לנגן לפי החליל של ארה"ב.

      מחק
    2. העניין איננו מורסי כזה או אחר, אלא השיטה הרקובה. על פי שיטה זו המערב ה"נאור" (הבנק העולמי, קרן המטבע) מפמפם כספים לתוך משקים במצוקה וכשנוצרים קשיים בהחזרי ההלוואות הם משתלטים (במקרים רבים גורמים פרטיים) על חלקים מן הכלכלה של אותה מדינה. הדוגמאות לכך הן רבות. ממליץ מאד לקרוא את הספר של נעמי קליין "דוקטרינת ההלם", שהשליטו מילטון פרידמן וחבריו באסכולת שיקגו ב-40 שנה האחרונות ברחבי העולם.

      מה האלטרנטיבה למצרים? להנהיג שם שוק חופשי קפיטליסטי? התוצאה תהיה 75 מליון עניים (במקום 70 מליון כיום).

      מחק
  7. אני חושב שזה שילוב של שני גורמים.

    הראשון הוא, שהמועמדים מבחינתם אינם בקיאים בכלכלה של ארצות הברית, ולכן אין להם בשורה אמיתית לבוחרים בהיבט הזה.
    הגורם השני, והחשוב יותר, הוא שלמרבית הבוחרים אין עניין אמיתי בלשמוע על חצי מהנקודות שהעלית. בסופו של דבר בחירות דמוקרטיות הן תחרות פופולארית, ומי שיטפל בנושאים המשעממים כמו הכלכלה או מדיניות החוץ יהיה איזה Defunct Economist, על משקל דברי קיינס.

    השבמחק
  8. עוד נושאים שלא הוזכרו - המשבר הסביבתי ומשבר הקיימות . בלי קשר לשיטת המטבע שתהיה עוד 10 שנים, יהיו לנו פחות נפט , פחם וגז. פחות שדות דיג ויערות, פחות קרקע פוריה , יותר זיהום , מחזורי זרחן, חנקן ופחמן "משוגעים" יותר.

    את המערכת המוניטרית אפשר להחליף בעקרון תוך תקופה קצרה. זה עניין תרבותי (קשה מאד) שמבחינה טכנית ניתן לתקן אותו. לעומת זאת את מאגרי הנפט או היערות והדגים , את הקרקע שנשטפה לים אי אפשר להחזיר. גם אחרי שנרצה לעבור לכלכלה בת קיימא זה יהיה קשה.

    לכן בד בבד לתשומת הלב לנושאים של התנהלות מערכות הכסף, יש לשים לב גם לנושאים הקיימות.

    השבמחק