יום שלישי, 9 באוקטובר 2012

אחוז האבטלה בארה"ב ירד ל7.8%- מהם נתוני האבטלה האמיתיים?

אחוז האבטלה בארה"ב ירד ל7.8% והספקות לגבי אמינות הנתונים עלתה. קוראי האתר ודאי כבר מבינים היטב שדרך מדידת אחוז האבטלה בארה"ב היא עבודה בעיניים.. ולא רק בארה"ב. לכל המבולבלים עשיתי קצת סדר במספרים.



מראשית המאה הקודמת מדד האבטלה הרישמי בארה"ב נקבע על פי פרמטר שנקרא U-6. מה כולל בתוכו U-6?
את כל מחפשי העבודה. ביניהם ניתן למצא את המובטלים שהתייאשו והרימו ידיים בנסיונם למצא עבודה. ניתן למצא גם את אלה שעובדים במשרה חלקית כתוצאה מהמצב הכלכלי ,למרות שהם מעוניינים במשרה מלאה.

U-6 היה המדד הרישמי למדידת אחוז האבטלה בארה"ב עד 1970. באותה שנה גם גדלה כמות המובטלים ולכן שונו הפרמטרים מעט, כך שכמות המובטלים "תקטן"..בסטטיסטיקות כמובן.
כמות המובטלים עלתה שוב לקראת אמצע שנות ה90 ולכן שוב היה צורך לנקוט ב"צעדים משמעותיים יותר" כדי להוריד את כמות המובטלים -לכן ב1994 החליט ממשל קלינטון לשנות שוב את הפרמטרים לקביעת אחוז האבטלה בארה"ב, הפעם הוחלט כי האבטלה תמדד באופן רישמי על פי קריטריון חדש,  U-3:
U-3 כבר לא כלל בתוכו את כל המובטלים שהתיאשו מחיפוש העבודה ואת כל אלה שעובדים במשרה חלקית מחוסר ברירה. למעשה מאז ועד היום נתוני האבטלה בארה"ב כוללים בסה"כ את מחפשי העבודה שנרשמים בלשכת העבודה ולא את כמות המובטלים האמיתית. התוצאה של זה הקנתה לממשל קלינטון  הישג אדיר: הוא הצליח ל"הוריד" את אחוז האבטלה בארה"ב באחוזים ניכרים בלחיצת כפתור. שיא עולמי. היום למשל 2.5 מיליון מובטלים בארה"ב כלל לא נחשבים בסטטיסטיקות כמובטלים.

אם היינו צריכים להציג את גרף האבטלה האמיתי כך הוא היה נראה -
הגרף השחור זה גרף האבטלה הרישמי ששונה ב1970 וב1994 כלומר הגרף השחור עד 1970 הוא למעשה מייצג את U-6 והגרף התכול הוא המשכו אילו היו ממשיכים למדוד את אחוז האבטלה על פיו עד היום:




כל זה עד כאן ידוע מאז ומתמיד ,אז מה קרה שכולם פתאם חושדים שנתוני האבטלה ביום שישי האחרון "בושלו"?
אם נסתכל על נתוני האבטלה הרישמיים (U-3) בחודשיים הקודמים נבחין שמספר האמריקאים שנשרו ממקומות העבודה בחודש יולי היה 195,000 ,באוגוסט נשרו 119,000 ובספטמבר לפתע היה זינוק של 873,000 אמריקאים שמצאו משרות. הזינוק הגדול ביותר ב29 שנים!
מה לפיכך קרה בחודש ספטמבר שנוספו כל כך הרבה משרות?
אף אחד לא יודע. בכל אופן, הסבר כלכלי טהור אין מלבד תאוריית הקונספירציה המבוססת על העובדה שאף נשיא אמריקאי מכהן לא זכה בבחירות מאז תחילת המאה הקודמת כאשר אחוז האבטלה היה מעל 8%.
נתון מעניין נוסף מראה כי כמות המובטלים האמיתית (U-6) בניגוד לרישמית (U-3) לא השתנתה ונשארה על 14.7% בדיוק כמו בחודש שעבר.







אין בתוכן באתר זה משום המלצה, חוות דעת משפטית או ייעוץ משפטי; כמו כן התוכן באתר זה אינו מתיימר להיות מדויק ו/או מקיף ו/או עדכני, והשימוש בתכנים המופיעים באתר זה הינו על אחריותו הבלעדית של הקורא. המסתמך על המידע עושה זאת באחריותו ועל דעת עצמו בלבד ואין הנהלת האתר אחראית במישרין ו/או בעקיפין לתוצאות העלולות להיגרם כתוצאה מהסתמכות על תכנים אלו, שאינם באים במקומן של חוות-דעת ו/או עזרה מקצועית. כמו-כן, אין הנהלת האתר אחראית, בשום צורה שהיא, על מהימנותו ושלמותו של המידע המפורסם כאן.הכותבים כותבים בהתנדבות מלאה, ואין לראות בתכנים משום המלצה, אמת מוחלטת או אמת כלשהי, או ראייה למצב - אלא דעתו הפרטית והבלתי מחייבת של הכותב 

9 תגובות:

  1. נו, זה סטטיסטיקה לא מעבדת חלקיקים. שיפור מזערי כזה, זה לא בדיוק ההישג שישאיר את אובמה בבית הלבן.

    השבמחק
    תשובות
    1. היי,
      ערן הסביר פה ששום נשיא אמריקאי לא נבחר אם האחוז היה מעל 8 , לכן אם יש להם אפשרות לעשות "שינוי מזערי כזה" להוריד אחוזים מ 12 ל7-8 , זה מבטיח להם שאחוזי האבטלה לא יפריעו לבחירת ליבם לתפקיד הנשיא להתמודד על המשרה (למרות שמראש הם מציגים לציבור רק 2 אופציות בודדות,שנבחרו מראש ע"י אנשים חזקים , ואומרים להם תבחרו מזה)

      מחק
  2. אפשר בבקשה לצרף לינק לנתונים המקוריים של כמות המשרות בארהב

    השבמחק
  3. There are three kinds of lies: lies, damned lies, and statistics"

    "ישנם 3 סוגים של שקרים: שקר רגיל, שקר מרושע וסטטיסטיקה"

    בנג'מין ד'יזראלי Benjamin Disraeli

    השבמחק
  4. אם הממשל יכול לפברק נתוני אבטלה מה עוד הוא יכול לפברק?

    השבמחק
    תשובות
    1. אם הממשל האמריקאי יכול לתחמן ככה מה מסוגל המשטר בישראל לעשות...

      מחק
    2. למה לשבור את הראש מה המשטר בישראל מסוגל לעשות -יש מי שעשה כבר את העבודה:
      http://www.ynet.co.il/articles/0,7340,L-4279972,00.html

      מחק
  5. מאמר למכלכליסט היום מאת איתי להט (יש לו קשר לאתר ??)
    http://www.calcalist.co.il/markets/articles/0,7340,L-3584537,00.html
    מאמר לפנתיאון שהלוואי ויופיע כותרת של כלכליסט לכמה שעות... (אני לא מפנטז על ימים...)

    בבקשה להגיב כמה שיותר לכתבה, אולי זה יעזור להשאיר אותה בעמוד הראשי להרבה זמן....

    השבמחק
  6. אם יהיו מספיק כניסות ותגובות הכתבה תופיעה ב"באזז" בעמוד הראשי

    השבמחק