יום חמישי, 14 באוגוסט 2014

השעות של איתקה - המטבע המשלים הוותיק ביותר בארה״ב

מאת: Weshare

"שעות אית׳קה" הן השם של המטבע המקומי של קהילת אית׳קה, הממוקמת במדינת ניו יורק. המטרה של המטבע הייתה לקדם חוסן כלכלי ועצמאות קהילתית בצורה שתייצר צדק חברתי, תשמר את הסביבה, תעודד מעורבות קהילתית ומימוש הפוטנציאל של כל חבר קהילה.


הסיבה שהמטבע נקרא ״שעות״ היא כי יחידה בודדת שלו, ״שעה״, שקולה לשעת עבודה (כ10$).בשיאו של המטבע, מעל ל900 עסקים באזור אית׳קה הסכימו לסחור במטבע השעות בתמורה למוצרים ושירותים, ומעסיקים ועובדים הסכימו לשלם חלק מהשכר במטבע המקומי, ובכך לחזק אותו.

המטבע נוצר במהלך ב1991, בעת מיתון. המחסור במטבע לאומי הורגש בכיסים של חברי הקהילה, ויזם מקומי בשם פול גלובר החליט לעשות מעשה. הוא עיצב שטר ראשוני ופנה לדבר עם מעגל הקרובים אליו, כ30 אנשים בקהילה, לשכנע אותם לעשות שימוש בשטר החדש. פול מספר שאילו אותם 30 אנשים סירבו, כל המערכת הפיננסית שמשרתת את הקהילה לא הייתה קיימת.

פול גלובר
שוק האיכרים באזור היווה מרכז שממנו המטבע החל לפרוץ. קת׳רין מרטינז, שבבעלותה היה דוכן של סמוסות (בורקס הודי) הסכימה לקבל את השטר, ובעלי הדוכנים האחרים הבינו שאם ימכרו באמצעות מטבע משלים, הם יוכלו לבצע ברטר ביניהם מבלי לבזבז כסף ״רגיל״. במהלך השנתיים הראשונות המטבע זחל לו, עד שב1993 פול החל לייצר ערכת הדרכה לבעלי עסקים שמעוניינים להצטרף ולסחור במטבע. הוא מספר שהערכה הייתה כל כך חסרה, שלקחו כשנתיים עד שהם הצליחו לייצר ספרון מקיף שענה על רוב השאלות איתם בעלי עסקים נאלצו להתמודד.

ההצלחה הייתה כרוכה במעורבות אישית אינטנסיבית של חברי הקהילה - המטבע קודם באופן פעיל על ידי עשרות משווקים, שקיבלו תשלום מעורב של מטבע מקומי ולאומי. הם היו אחראים לתמוך בבעלי עסקים, להניע עסקאות, לתמוך בהלוואות במטבע (עליהן לא נגבתה ריבית). יותר מ100 ארגונים קהילתיים קיבלו מענקים במטבע, אלפי תושבים עשו בו שימוש בדרך קבע, וההלוואה הגבוהה ביותר עמדה על 30 אלף שעות.

עסקים רבים באית׳קה נרתמו לתמוך במטבע
מערך התמיכה הוכיח את עצמו. תוך שלוש שנים מספר העסקים שעשו שימוש במטבע עבר את ה500, והמדיה האמריקאית סוף סוף הבחינה בניסוי המעניין שהתגלגל לו בצפון ניו יורק. במהלך 96 התפרסמו כ650 כתבות בעיתונים השונים ובתוכניות הטלוויזיה. רוב הכתבות התמקדו בפול עצמו, וכך גם רוב הביקורת הציבורית. פול מספר שנמאס לו לשמוע שמתארים אותו בתור ״הבחור שרוכב על אופניים ומדפיס לעצמו כסף״, וכדי להתרחק מתשומת הלב הציבורית הוא הפסיק לחלוטין להתראיין. באותו הזמן, ועל מנת למנוע פגיעה בכלכלה המקומית השוקקת שנוצרה, המטבע עבר התמסדות שאינה מערבת את פול באופן ישיר.

ב1998 מיסדו את הפעילות של המערכת הכלכלית, וב 1999 התבצעו בחירות למועצת המנהלים של הארגון. פול החל לעסוק בפעילויות פיתוח קהילה אחרות, מהן נוסד גוף התקשורת של הקהילה וקרן בריאות מקומית, שנועדה לפתור חלק מהבעיות בכיסוי הרפואי האמריקאי.

בשנים האחרונות פול מנסה להנחיל את אותם עקרונות שהובילו להצלחת המטבע של אית׳קה במקומות אחרים בעולם. הוא מרצה, כותב ספרים ועובד עם מנהלי קהילות על יצירת פתרונות מקומיים שמעצימים את חברי הקהילה ומובילים לשגשוגה.



פורסם לראשונה בweshare

7 תגובות:

  1. הכסף נכשל בסופו של דבר.
    אין לו גיבוי.
    גיבוי זה בסיס כמו יסודות של בית.
    אין גיבוי אין בסיס - בסוף תגיע רוח גדולה ותעיף את הבית.

    ברגע שהמייסד לא תמך במטבע זה התפורר.
    למה?
    הוא הטיף לשימוש בשטרות.
    אתם מבינים את הפרדוקס הוא היה צריך לשכנע אותם להשתמש בכסף!

    שצריך לשכנע מישהו זה אומר שהוא לא באמת רוצה,חסר לו מוטיבציה.

    כסף מקומי זה גם דבר לא הגיוני בכלכלה של היום שיש הרבה עסקאות גלובאליות(להזמין מסין וכד').
    והכי חשוב אי אפשר לשלם מיסים בזה.

    לעומת זאת בנס של וורגל היה גיבוי.
    היה אפשר להמיר למטבע של המדינה אם משלמים קנס.

    ככה זה הגיוני כמו תלושי שי שאפשר להמיר אותם לכסף אם משלמים קנס גדול.

    השבמחק
    תשובות
    1. ידידי,

      אתה מתבלבל בין שכנוע ל"שכנוע".
      שכנוע (בעזרת מילים וטיעונים) הוא משהו שאנחנו עושים על בסיס יומיומי. לפני ששכנעת מישהו לא היה לו מוטבציה, אחרי ששכנעת יש לו מוטיבציה. דוגמא: מסחר

      "שכנוע" הוא משהו שהמדינה מבצעת על בסיס יומיומי. זה לגרום למישהו לעשות משהו בעזרת שימוש באלימות או איום להשתמש באלימות. גם לאחר ה"שכנוע" אין לאדם מוטיבציה לבצע את זה (אבל הוא יעשה זאת בכל מקרה כי הוא מפחד). דוגמא: מיסים

      בנוסף, אין שום דבר רע (או לא הגיוני) במטבע לוקלי (או גלובלי), כל עוד זה נעשה בהסכמה ולא בכפייה. מה שלא הגיוני הוא שכופים על כל האנשים באזור גאוגרפי מסויים להשתמש במטבע השייך לקבוצה מצומצת של אנשים

      מחק
    2. בכסף של המדינה אנחנו משתמשים בכפיה ולא בשכנוע.

      לכן בכסף של המדינה לא צריך גיבוי(כי במילא מכריחים אותנו).
      אתה רואה שאיפה שיש בחירה:כמו "השעות של איתקה" או מטבעות בישראל בלי גיבוי
      כמו "מחרוזת" או "בנק זמן" הדברים האלה בנויים על הכריזמה של המארגנים הווה אומר
      כמה טוב הם מצליחים לרמות אותנו.
      עכשיו תראה בטווח הקצר יש אנשים שמרויחים יפה מהמטבעות האלה אם לא בכסף אמיתי אז בטובות הנאה - אבל שורה תחתונה האחרונים שנשארים עם הכסף אוכלים אותה כי הוא נזרק לפח בדיוק כמו המטבעות שעוברים אינפלציה ענקית.

      שאתה קונה מטבעות אלטרנטיביים בכסף "אמיתי" או משלם תמורתם במוצרים ושירותים
      אתה מסתכן שלא תוכל להיפטר מהמטבע האלטרנטיבי תמורת דברים שאתה באמת צריך.
      בעצם זה סוג של משחק של שקרנים.

      מחק
    3. יכול להיות שמטבע אלטרנטיבי הוא תרמית. למעשה, אני די בטוח שחלק מהמטבעות האלטרנטיבים הם פשוט הונאה. אני גם בטוח שחלק מהמטבעות האלה הם לא תרמית, אלא דרך לגיטימית לשפר את המצב של המשתמשים בו (ע"ע WIR בשויץ)

      אבל...

      א. אתה לא חייב להשתמש בהם (בניגוד למטבעות ממשלתיים)
      ב. מטבע ממשלתי הוא למעשה ההונאה הגדולה ביותר. קבוצה מסויימת מיצרת אותו מאויר, אותה קבוצה כופה באופן אלים על אחרים להשתמש במטבע זה ולבסוף, ערך המטבעות הקיימים נשדד לאט לאט ע"י אינפלציה

      שורה תחתונה, יש סיכונים בחיים אין מה לעשות. תכיר בזה וקח אחריות על מעשיך

      מחק
    4. אתה רואה בעצמך שגם הכסף האלטרנטיבי שהחזיק הרבה זמן והיה מצליח גם הוא בעייתי.
      קרא ותראה:
      http://www.swissinfo.ch/eng/cash-substitute-greases-business-wheels/7613810

      לדעתי זה מחזק את הטיעון שלי שבלי גיבוי בכסף שיכול לקנות "הכל" - הכסף הזה מוגבל מאוד.
      כל הרעיון של כסף זה שאתה יכול לקנות בכל מקום(אחרי המרה לפחות).
      אם אתה לא יכול אז זה ברטר מתוחכם.
      כסף זה לא.

      ה wir הזה הוא מועדון חברים - שורה תחתונה.
      אתה יכול לקנות רק מהחברים ולמכור רק לחברים עם הכסף הזה.

      מחק
    5. ה WIR הוא מועדון חברים, וכל אחד שעומד בסטנדרטים מסויימים יכול להצטרף אליו. זה לא יתרון ולא חיסרון - זה פשוט הגדרה

      כסף פיאט כמו שקיים היום לא היה קיים משחר ההיסטוריה. הוא מתקיים במתכונתו הנוכחית פחות מ 100 שנה (בנוסף היו הבלחות במהלך ההיסטוריה). אנשים הסתדרו מצויין בלעדיו בעבר, ויסתדרו מצויין בעתיד.

      למעשה מטבע "אלטרנטיבי" הוא זה שקיים, בוריאציות מסויימות, פחות או יותר מרגע המצאת הסחר.

      מחק
  2. תרגום לעברית של הסרטון:

    3.78$
    אפשר לשלם בשעות?
    כן, אפשר.
    בבית הקפה הזה במדינת ניו יורק, התשלום בשטרות אינו הדרך היחידה לתשלום, הלקוח יכול לשלם בשעות. מטבע אשר התחילו להשתמש בו בשנת 1991 על מנת להשאיר את הכסף ואת הרווחים בקהילה. שעת איטקה אחת שווה ל10$. הלקוח יכול לשלם חלק מהתשלום בשעות איטקה. תלוי בתנאי החנות.
    לואיס פלינו, מורה לגיטרה: השתמשתי בשטרות של שתי עשיריות שעה לעסקה זו השווים 2$. אנחנו זוכים להשתמש במטבע שלנו כאן. במיוחד בכלכלה קשה בה הדולר האמריקאי חלש.
    בשביל לשלם בשעות עליך להרוויח אותם תחילה. לואיס מלמד גיטרה לתלמידים אשר משלמים לו בשעות, איתם הוא יכול לשלם בלמעלה מ500 עסקים. בבנק זה אשר באזורו הוא יכול אפילו לשלם הלוואה באמצעות שעות.
    לסלי אקרמן, איגוד אשראי פדרלי חלופי: הרעיון באמת מקסים, הוא שומר את הכסף בקהילה. ברגע שאנו הולכים להשתמש בכסף שלנו בתאגידים אשר בעלותה בקליפורניה, אז כסף זה מתבזבז במקום אחר בעולם ולא בקהילה שלי.
    תומכים טוענים ששימוש במטבע מקומי מחזק את הכלכלה המקומית. וזה מוערך במיוחד במצב הכלכלי הנוכחי. סטיבן ברק הוא הנשיא של המקבילה לבנק מרכזי של מטבע איטקה. הוא טוען שגורם חשוב לשמירת ערכו של מטבע השעות הוא הבטחון בשטרות.
    סטיבן ברק, נשיא מועצת שעות איטקה:יש אלמנטים עיצוביים. כאן רואים שזה עשירית שעה וזה מאד דהוי. על כל שטר יש את המספר סידורי שלו. ממשלת ארה"ב מאפשרת את השימוש בשיטה זו כל עוד הכסף אינו נראה כמו המטבע הרשמי, הדולר. ושהעסקים משלמים עליהם מסים. כיום יש תזרים של יותר מ100,000 שעות ואיטקה אינו המטבע המקומי היחידי. מערכות שונות קיימות ביישובים נוספים בארה"ב וסביב העולם.
    א.פ.פי.טי.וי. סי. גרוסיין א. ברנשטיין

    השבמחק