יום חמישי, 30 באוקטובר 2014

השבתה מתוכננת או למה מוצרי החשמל שלנו עובדים פחות ופחות?

מאת: ערן הילדסהיים וצוות הכלכלה האמיתית

לעיתים עולה השאלה מה רע לנו כל כך תחת הכלכלה הנוכחית? בכל זאת אנחנו מצליחים להתקיים ואפילו להתקדם מבחינה טכנולוגית. לשאלה החשובה הזו יש תשובה בכמה אספקטים. אספקט אחד ניתן להדגים על המדפסות הביתיות שנמצאות בבתים של רבים מאיתנו. המדפסת האישית שלי שעדיין מלווה אותי לאחר כ-3 שנות שירות תדגים את העניין.

 לפני כשלוש שנים קניתי מדפסת של חברת קאנון מדגם MP252. היא היתה קצת איטית אבל עשתה את העבודה.
את מחסניות הדיו הייתי ממלא מספר פעמים כך שגם העלות של ההפעלה לא היתה גבוהה. שמרתי על המדפסת היטב, עטפתי אותה בניילון והרחקתי מהילדים, כך שאף אחד מלבדי לא הפעיל אותה.
יום אחד, המדפסת הפסיקה לעבוד. מבחינה מכנית הכל נראה בסדר, אבל המדפסת הראתה כל מיני הבהובים ולא הסכימה להדפיס. קראתי את הוראות היצרן בשקדנות, ניסיתי כל מיני פרוצדורות שהוגדרו, ודבר לא עזר. צלצלתי לשרות הלקוחות, המתנתי בסבלנות על הקו, אבל הטכנאי לא יכל לעזור לי. המדפסת שבקה. מאחר ודאגתי ל-3 שנות אחריות ניגשתי לשירות וביקשתי לתקנה. זה דרש נסיעה מיוחדת לעיר הסמוכה, חנייה די רחוקה ממקום התיקון, המתנה לתורי ונסיעה חזרה הביתה, בקיצור בזבוז של שעתיים. לאחר כשבועיים שוב הייתי צריך לקחת את המדפסת – שוב בזבוז של שעתיים.סה"כ בזבוז כחצי יום על נסיעות,דלק והתעסקויות עם המדפסת.

שירות הלקוחות החזיר מדפסת תקינה ופועלת. והיא שרתה אותי כשנה נוספת ו... שוב שבקה באופן דומה לפעם הראשונה. עדיין היתה לי אחריות על המדפסת אבל הפעם התעורר חשדי שעובדים עלי. למדפסת לא היתה סיבה להתקלקל, היא לא ישנה, השימוש בה נעשה במשורה, ושמרתי עליה היטב.
החלטתי לבצע חקירה קטנה באינטרנט. החקירה הניבה די מהר פרוצידורה ביוטיוב (ראו סרטון למטה) של אדם טוב-לב שנתקל באותה בעיה. האיש שקד במשך יומיים עד שמצא קומבינציה שמאתחלת את המדפסת. הפרוצדורה לא טריויאלית במיוחד, צריך ללחוץ על שילוב של כפתורים בצורה מתוזמנת. בצעתי אותה ו... המדפסת ניעורה לחיים והתחילה להדפיס ככל שחפצתי.


מבט על כמות הצופים בסרטון (כ-655 אלף) ומספר התגובות החיוביות שחצה את ה1300, מראה שאני חלק מקהל גדול מכל העולם שנתקל באותה הבעיה בדיוק. הצטרפתי לרשימת המברכים (הארוכה) את האיש היקר שחסך למאות אלפים של משתמשים חסרי אונים חצי יום עבודה, עצבים וכסף.

האם זה מקרה שהמדפסת שלי מתקלקלת כל פרק זמן? ואם כן מדוע קאנון אינה מפרסמת את הליך התיקון?
הטענה היא שהמדפסת היא רק סימפטום קטן למחלה גדולה. המחלה נקראת Planned Obsolescence או בעברית 'השבתה מתוכננת'. התופעה הזו לא החלה היום אבל היא כבר מקיפה אותנו מכל עבר ורק הולכת ומחמירה.

עמית נויפלד מסביר בבלוג שלו SLOW על מה מדובר:
אי שם בשנת 1954 צעד מעצב תעשייתי אמריקאי בשם סטיבן ברוקס אל אולם הרצאות בעיר מיניאפוליס שבארצות הברית. שם היה עתיד לשאת דברים בפני כנס פרסומאים. שמה של ההרצאה היה השבתה מתוכננת. הביטוי אומנם לא היה מקורי ונעשה בו שימוש כבר בשנת 1932 במאמר מאת ברנארד לונדונס,שנשא את הכותרת “סיום תקופת השפל באמצעות השבתה מתוכננת”, אולם עד שנת 1954 הוא טרם זכה לפופולאריות רבה. במובן זה, סטיבן ברוקס היה רק הנשא של הוירוס וכעת הוא מצא את הקהילה המושלמת להדבקה – פרסומאים. במשך ההרצאה שטח סטיבן את משנתו: “השבתה מתוכננת מטרתה להחדיר בצרכן את התשוקה למוצר מעט חדש יותר, מעט טוב יותר ומוקדם יותר מהנחוץ”. מאות הקופירייטרים, הארט-דירקטורים והפלנרים שנכחו באולם הנהנו בראשם ויצאו לבצע את המלאכה. בעוד הם שוקדים על מסעות פרסום מתוחכמים, גילו היצרנים מצדם שגם הם יכולים לתרום לא מעט להאצת הכלכלה. למעשה, הם חוו הארה – כל שעליהם לעשות זה להפסיק לייצר מוצרים אמינים, עמידים ,חזקים ושניתנים לתיקון בקלות. במקום, הם החלו לייצר מוצרים שבירים עם נטייה לקלקולים ובלתי ניתנים להשבה לפעילות על ידי האדם הפשוט. כך יצא שעד סוף שנות החמישים, ביטוי חדש הופיע בזירה– designed to break (מעוצב להישבר/עיצוב לשבר) – ביטוי אשר באחת קטע את ההסכם הלא כתוב בין היצרן לצרכן:
אתה תעניק לי את המוצר הטוב ביותר שבאפשרותך לייצר, ואני אשלם עליו במיטב כספי אותו הרווחתי בעבודה קשה.



Ending the Depression Through Planned Obsolescence, by Bernard London 1932


מאחר ואני הכרתי רק את הגרסא הנ”ל, הופתעתי כאמור לקרוא בספרו של לפארג ,שפורסם לראשונה בשנת 1880, את הפסקה הבאה:
“במחוזות הצמר שלנו פורמים סמרטוטים מטונפים ורקובים למחצה ועושים מהם אריגים “בסגנון רנסנס” שמחזיקים מעמד כמו הבטחות בעת מסע בחירות. בליון, במקום להותיר לסיב המשי את פשטותו וגמישותו הטבעית, מעמיסים עליו מלחים מינרליים, המגדילים את משקלו והופכים אותו שביר וקצר תוחלת. כל המוצרים שלנו מזויפים כדי להקל על הבלאי שלהם ולקצר את קיומם. תקופתנו תיקרא “עידן הזיוף”, כשם שהתקופות הראשונות של האנושות נקראו “עידן האבן”, או “עידן הברונזה”, על שם מה שנוצר בהן”.
בהמשך מביא עמית חמש דרכים כיצד להתמודד עם ההשבתה המתוכננת.



אחד הסרטים המפורסמים בעניין,שאף צוין באחד מנאומיו המפורסמים של נשיא אורוגוואי הנוכחי, שייך לקוסימה דנוריצר. דנוריצר חקר את הנושא והעלה את הממצאים בסרט דוקומנטרי. הסרט מביא ראיות כיצד אורך החיים של הנורות עלה לאלפי ועשרות אלפי שעות בתחילת המאה ה-20, ולאחר מכן ירד לאלף שעות. הסכם של יצרני הנורות אכף מגבלה של 1000 שעות פעולה לנורה - דנוריצר מביא בסרטו את המסמכים הרלבנטיים שמתעדים את ההחלטות והפעולות לצמצום חיי מוצרים כמו המדפסות, מכשירי אפל, גרביוני נשים, כמובן נורות ועוד. (מנויי יס יכולים לראות את הסרט המלא מתורגם לעברית בחינם בקישור כאן.)

אחת הסיבות למנגנון המעוות הזה היא המערכת המוניטרית שמייצרת כסף מחוב, אך ורק מחוב. לפיכך כל פעם שמייצרים כסף חדש , המערכת מייצרת עוד חוב נושא ריבית. הדבר גורם למחסור מתמיד בכסף. המחסור בכסף גורם לנו להמציא דרכים "יצירתיות" לשים את היד על הכסף, בתוך כך אנחנו רומסים האחד את השני. אחת הדרכים היעילות ביותר היא לקצר את אורך חייהם של המוצרים. מוצרים שצריך להחליף כל שנתיים הרבה יותר רווחיים ממוצרים שמחזיקים 20 או 30 שנים. לפיכך היצרנים בהסכמה גלויה או סמויה מפחיתים את אורך חיי המוצרים שלנו, ואנו נאלצים לבזבז זמן וכסף שוב ושוב.  גרוע מכך, הייצור המואץ של המוצרים מכלה את משאבי כדור הארץ, מזהם, ומוביל אותנו למשבר אקולוגי ובריאותי.

אין הכרח להישאר במערכת שכל כך לא מתאימה לזמן הנוכחי, אפשר להחליף אותה. לצורך כך אין צורך בהפגנות גדולות ,במחאות מילקי או בשביתות, דרושה בעיקר מודעות לאופן הפעולה של מערכת הכסף שמלווה אותנו מינקות.

46 תגובות:

  1. זה חלק מהסדר העולמי החדש.

    http://www.truthcontrol.com/new-world-order-guide

    הצד של התאגידים הוא השתלטות אין סופית.

    השבמחק
  2. כל כך נכון. נורות שקונים ב- 30-40 שקל, כמו שעון אחרי שנה נשרפות בדיוק אחרי שפג האחריות.
    המדפסת שלי אחרי חצי שנה פתאום שבקה חיים, אמרו לי שזה המוח. החליפו כמובן למחודש שאפילו לא ניקו את הזכרונות משם. כרגע מחזיק מעמד בערך שנה אבל הדיו נגמר בקצב מטורף ואני רק מחכה ליום שהוא שוב פתאום יחליט שלא בא לו לעבוד.

    השבמחק
  3. זה מזכיר לי את הבדיחה הלא כל כך חדשה: ביח"ר למשחת שיניים חיפש מנהל שיווק שיגדיל את המכירות שלו. לראיון התייצבו כל מיני בעלי MBA בשיווק והציעו אסטרטגיות שיווק ופרסום חדשות ויצירתיות (כולן זקוקות לתקציב, כמובן) והגיע גם בחור ללא כל השכלה פורמלית וניסיון בתחום אבל הוא הבטיל למראיינים להכפיל את המכירות בתוך פחות מחודש והציע: "אם לא אצליח אתפטר בעצמי, ויותר מזה במהלך חודש הניסיון אל תשלמו לי משכורת". ההנהלה נענתה לאתגר ואכן המכירות הוכפלו. הכיצד? מנהל השיווק החדש הורה לייצר שפופרות שפתח יציאת המשחה בהן - כפול בקוטרו משל השפופרות הקודמות.

    השבמחק
  4. הגהה: "המוצרי חשמל" ??

    השבמחק
  5. http://www.youtube.com/watch?v=kuXj8nb5ISM

    השבמחק
  6. הנושא באמת מעניין וחשוב שנכיר, אבל לטעמי אין קשר לנושא חוב והדפסת כסף.
    מדובר בנושא עסקי לחלוטין ובשאלה אתית/מוסרית..
    ידוע כבר עשרות שנים שמוצרים שמחזיקים יותר מדי זמן לא טובים ליצרן (כי אז לא צריך לקנות אחר)
    צרכנות נבונה יכולה לפתור את הנושא.. לא חושב שנושא החוב ממש קשור

    השבמחק
    תשובות
    1. איך בצרכנות נבונה תקנה מנורת ליבון אמינה אם כל המנורות מחזיקות אלף שעות?
      ולמה המטרה העיקרית של העסקים היא להביא כמה שיותר כסף? למה הכסף מטרה? האם אפשר לדמיין עולם שהמטרה של העסקים שונה? והאם זה לא קשור לשיטה מוניטרית?

      מחק
    2. מנורה זה לא העניין, יש הרבה דרכים להמנע מהחלפת מוצרים וחלק מהם בכלל קשור לתרבות צריכה
      (אני סחבתי את המאזדה 94 שלי והגעתי למסקנה שאנשים פשוט אוהבים רכבים חדשים..הדבר היחיד שהפריע לי לנהוג ברכב טרנטה הייתה החברה :)
      לגבי כסף - זה ממש לא קשור למערכת מוניטרית זו או אחרת, גם אם היו מקבלים זהב או עיזים תמורת מסך מחשב, יש רצון של היצרן שהמוצר יתקלקל מהר.
      זה די פשוט ואני ממש לא מבין איך מבנה מוניטרי או חוב רלבנטים

      מחק
    3. מנורה זה גם העניין... יש מיליוני נורות שהולכות לפח ככה סתם.
      לגבי הרכב זו דוגמא נפלאה לאיך אפשר לסבך את הדברים.... ישנן מאות! דגמים שונים כל אחד עם חלקי חילוף שונים, והחלפה לא פשוטה כלל. המכוניות לא מתוכננות לתחזוקה מאסיבית כגול החלפת מנוע או גיר.
      אם היו מתכננים את המכוניות באופן שהתחזוקה תיהיה קלה, החלפת מנוע היתה פעולה פשוטה שלוקחת 20 דק. היה ניתן לעשות סטנדרטיזציה של החלקים הפנימיים, ואז (לדוגמא) לכל הפרייבטים היה אותו צינור בדיוק שמקשר בין הראדיטור למנוע, מה שהיה חוסך זמן וכסף רב.

      זה קשור קשר הדוק לכסף! הכסף היום זו מטרה וזה אבסורד... משום שכסף ניתן להנפיק ככל שנרצה, כסף זה כלי למדידה והעברת ערך בין אנשים, אין שום סיבה שנהפוך אותו למטרה בפני עצמו, ואז נקלקל מוצרים בכוונה כדי להשיג יותר מימנו.

      ראה "הנס של וורגל" כדי להבין מה קורה כשכסף ממלא תפקיד של העברת ערך ולא מטרה בפני עצמו.

      מחק
    4. לאמא שלי יש יונדאי 2001 והיא סובחת טוב אבל היא לא זזה מהר בכבישים מהירים.
      ז"א האוטו מאוד מתאמץ במהירויות של 80 ומעלה למרות טיפולים מסורים.
      מה שמוכיח שהחלפים שנותנים לנו(שכידוע הם לא מקוריים) לא מצליחים לחדש את האוטו ממש ולכן אנחנו נידחפים לקנות אוטו יותר חדש מתישהוא.
      חלפים מקוריים לכל האוטו יעלו יותר מלקנות אוטו חדש אז אין טעם.

      נושא שיטת החוב קשור כי בשביל שהיצרן ישרוד הוא חיב תחלופה גבוהה של מכירות.
      רוב היצרנים שעבדו על מוצרים טובים שמחזיקים שנים ארוכות נכחדו למעט יצרנים שמיצרים
      מוצרים מאוד יקרים כמו תנור שעולה פי 4 ויש לו אחריות 20 שנה ואז בכל מקרה אין כדאיות כלכלית לרכוש אותו למעט אם יש לך הרבה כסף ואז אתה מתפנק על האיכות שלו.

      לגבי מי שאמר ש"כסף תמיד ניתן לייצר" זה חצי אמת כי בפועל גם בנס של וורגל שהצליח כ"כ טוב עדיין אנשים היו צריכים להתאמץ בשביל הכסף(לעבוד בשבילו).
      הם לא ישבו בבית וקיבלו אותו מהממשלה כי "זמנית לא היתה עבודה".
      זה סוציאליזם וזה מתחיל טוב לפעמים ונגמר תמיד רע - ראה הקישור בתגובה הראשונה בעמוד.
      המטרה של סוציאליזם זה להחיש את הסדר העולמי החדש.

      מחק
    5. מה הקשר בין וורגל לסוציאליזם????
      קשה בכלל לדבר על סוציאליזם או קפיוטליזם כל עוד מתקיימת מערכת מוניטרית מבוססת מטבע ברזרבה חלקית עם בנק מרכזי שמעיף את שוק הכסף בהינף קולמוס.
      מי בכלל הציע לחלק כסף לאנשים שישבו בבתים?

      מה שנכתב שזה אבסורד שדווקא הכסף שאפשר לייצר ככל שנחפוץ נמצא במחסור תמידי עד כדי כך שיש מאות אלפי חייבים בארץ עם תיקים בהוצאה לפועל....

      מחק
    6. מי שהציע לחלק כסף לאנשים שישבו בבתים זה בועז הירש מלפני כמה כתבות בתור תרופה חלקית למצב - הציע הכנסת מינימום לכל אזרח בלי קשר למצבו.

      יש היגיון שיש מחסור בכסף כי כסף מייצג אנרגיה.
      אבל המחסור לא צריך להיות כ"כ קיצוני כי אז אנשים מתחילים לתקוע סכינים בגב אחד של השני בשביל להשיג אותו.
      אתה מסכים איתי שגם בנס של וורגל אנשים עבדו והיו חרוצים בשביל להשיג כסף.
      פשוט לא עבדו כמו חמורים בטירוף ולא רימו אחרים.

      אם אתה מייצר כסף כמה שאתה חפץ אז הערך שלו יורד אז גם כאן צריך שיקול דעת.

      מחק
    7. שמדברים על מחסור בכסף מתכוונים למצב בו יש משאבים אבל אין כסף שיאפשר להזיז את המשאבים. זה עלול לקראות במערכת מבוססת חוב, בו החוב פשוט שואב את כל הכסף. אבל זה אבסורד כי כסף זה בסה"כ יחידת מידה. מחסור בכסף זה כמו שתרצה למדוד 3 מטר קיר אבל יש לך רק 2 מטר.

      במקרים אחרים יש לך יותר כסף ממשאבים. כי רצון האדם הוא אינסופי, אבל המשאבים סופיים.

      מחק
    8. לאנונימי 1 שכתב "יש היגיון שיש מחסור בכסף כי כסף מייצג אנרגיה." אני רוצה רק להפנות שאלה קטנה: איך הגעת למסקנה שכסף מייצג אנרגיה? כסף לא מייצג כלום. פעם הוא היה את המתכת שממנו הוא יוצר, (ועכשיו דאע"ש מנסים לעשות קאמבק לשיטה הזאת) בהמשך שטרות הדולר היו מייצגים זהב, וכיום הכסף לא מייצג כלום. ערכו של דולר הוא יחסי מול כמות הדולרים הקיימת בעולם. לדוגמה: ככל שיהיו יותר דולרים (הקלה כמותית) הדולר יהיה שווה פחות.
      במילים אחרות, עבדו עליך. כסף מעולם לא היה מייצג שום אנרגיה.

      מחק
  7. שלום רב,

    אני מהנדס אלקטרוניקה, ואפשר להגיד שכן זה נכון, חברות מייצרים מוצרים עם אורך חיים ידוע מראש. יש לי דוגמא טובה לכך:
    האחד החברות בארץ היה להם מסכי LCD למחשבי העובדים של יצרן מסויים, לאחר שהם עבודו יפה במשך כ 3 שלוש שנים תוך חודשים שלושה עשורות מהמסכים הפסיקו לעבוד.
    חבר שעובד בחברה הצעיה לי אם האני צריך אותם אולי אפשר לתקן אותם כי בחברה זורקים אותם לפח.
    לאחר שבדקתי אותם ותקנתי אותם על ידי החלפת קבל שעולה כ 10 סנט בבודדים המסך חזר לעבוד. מבדיקה שעשיתי לסוג הקבל שהם הרכיבו שהם בנוי מחובר שאחר X זמן שהוא בחום מעל 25 מעלות הוא נגמר... והקבלים נמבצאים במקום החם היותר במסך :) היצרן ידע איך לגדיר כמה שעות עבודה המסכים צריכים לעבוד
    אז כך עושים היום הכול...
    בסופו של דבר תרמתי הרבה מסכי LCD 19" לגני הילדים בסביבתי :)

    השבמחק
    תשובות
    1. ליד הבית שלי יש פעם בשבוע סוג של "סדנה". אתה יכול להגיע עם המוצרי חשמל שלך ותקבל הדרכה איך לתקן אותם בעצמך (הם גם מספקים לך את הציוד לבדיקה). המקום הופעל ע"י סטודנטים מהאוניברסיטה המקומית ואנשים מהסביבה שמגיעים כדי לעזור לאחרים.

      הייתי שם עם המדפסת, הטלויזיה והמסך מחשב. בכל הפעמים התיקון הסתכם בחלפת חלק שעולה פחות מדולר.

      אני מקווה שהרעיון יתפשט לעוד מקומות

      מחק
    2. אני מכיר את זה למסכי סמסונג. לוקח למסך זמן רב יותר ויותר להידלק, עד שנמאס לו. יש מדריכים איך להחליף את הקבלים, וזה חוזר למצב תקין.

      מחק
    3. מהי כתובת הסדנה?

      galgal581

      מחק
    4. אם אתה גר בישראל זה יהיה קצת רחוק בשבילך :-)

      מחק
  8. כניקוניסט מושבע אני מבין את הבעיה- בזמנו מצמות קנון היו אולי מתקדמות יותר מניקון רק היו מתקלקלות הרבה יותר.לגבי מדפסות- אני חייב לציין - אני קונה אך ורק מדפסות של hp ומעולם לא נתקלתי בבעיה דומה. המדפסות עובדות ועובדות, וברגע מסויים נמאס לי מהן ואני מחליף אותן. מנסיוני כחשמלאי, לא נתקלתי במכשיר מהסוג הזה פרט לתנורי חימום מתוצרת סין שנפוצים בשנים האחרונות בארצנו.יש לי מכונת כביסה בת יותר מעשרים בבית, ועוד.

    השבמחק
    תשובות
    1. בתור עובד HP לשעבר אני יכול לספר לך שגם למדפסות של HP יש השבתה מכוונת. אמנם פחות בוטה ממה שמתואר כאן בסרטון המצורף, אך עדיין קיימת. שולחים אותה למעבדה ל"איפוס" ובתמורה שולחים ללקוח מדפסת אחרת שעברה תהליך דומה ונקראת "משוחזרת". לא משחזרים שם דבר כמובן, ברוב המקרים לא מחליפים אפילו חלק אחד במדפסת.

      מחק
  9. הקושי זה לראות שכל השיטה מתוכננת לעבדות.למי שלא מבין איך זה קשור לכסף-אתה צריך לעבוד פי 5 או 10כדי לקנות את הנורות שלך ואת המדפסות ואת מכשירי החשמל ואת המכונית וכן הלאה..התוצאה אתה יותר עני -
    ולכן צריך הלואות...
    אבלהקושי זה לראות את כל המערכת כי אנחנו בדיוק כמו הצפרדע המתבשלת לאיטה במים ולא קופצת החוצה מתוך ההרגל.

    השבמחק
  10. Next time Google first, eh Hildesheim?
    Now, Printer Wisdom (USA market):
    Know what you will need your printer for:
    If you print lots of b&w and that's all - go for Laser Printer.
    If you need color too - inkjet.
    If you're going to need scan and copy as well, go with AIO inkjet.
    Heavy use of both color and b&w - color Laser Printer/AIO color Laser
    Cheapest Toner (TN360) for my Brother Laser - 2 for ~$22 - and they last a long time - makes toner refill not worth the hassle (only few $ cheaper).
    If you need inkjet system, do your homework and find the cost of ink before you purchase the machine.
    Generally, in the States, cheapest is Brother, although you upfront cost may be higher.
    - Eran
    PS
    I fail to see you leap between the subject of your article and debt based system - it's weak at the very least. I have another suggestion: Greed and the need to satisfy shareholders, coupled with the rapid tech. advances (at least these days)

    השבמחק
    תשובות
    1. מה לא ברור? כשהכסף הוא המטרה של המערכת הכלכלית שלנו אז רצוי לדפוק את המוצרים והצרכנים.
      הכסף אמור להיות אמצעי להעברת ערך, לא מטרה בפני עצמה. הזנב מכשכש בכלב....

      הכסף הוא מטרה כי הוא במחסור תמידי, ולכן הוא הופך יקר ערך. קח מערכת מוניטרית כמו "בנס של וורגל" ותקבל כסף שאינו במחסור ופעילות כלכלית משגשגת. כשחשיבות הכסף תפחת ערכים אחרים יתפסו את מקומו.

      מחק
  11. יש צד נוסף ל״רוע״ הזה...
    העולם מתקדם מבחינה טכנולוגית ונהיה יעיל יותר, בשביל שזה יקרה, הלקוחות/משתמשי הקצה אמורים לצרוך את המוצרים המתקדמים יותר.
    בנוסף, במידה והחברה לא מציעה לך אחריות לכל החיים (יש מוצרים שעד היום יש עליהם אחריות לכל החיים) ככל הנראה יש לזה סיבה, מעבר לזה שהיא רוצה להרוויח כסף ולהישאר רלוונטית, היא גם לא רוצה לתמוך במוצרים ישנים כאשר הטכנולוגיה מתעדכנת ומשתפרת.
    בסה״כ התקדמנו משמעותית טכנולוגית מהסיבה שאנשים לא נשארו עם מדפסות משנות ה 90, ואם זה לא היה נכון אתה עדיין היית משתמש במחשב xt וטלפון ישן.

    מומלץ:
    http://www.ted.com/talks/peter_diamandis_abundance_is_our_future#t-18236

    השבמחק
    תשובות
    1. מדפסות הזרקת דיו מלפני עשר שנים עשו עבודה לא רעה ויכולנו להישאר איתן.
      לגבי התקדמות המחשבים, אכן יש בזה יתרון, אבל השאלה אם הבעיה הבוערת היום היא מחשבים חזקים יותר או בעיות אחרות כגון רווחה אישית, שעות פנאי וומשבר אקולוגי.

      מחק
  12. קוראים לזה צמיחה כלכלית מאולצת שמרכיב יסוד בה הוא מוצרים שאינם ברי-קיימא, מוצרים קצרי קיימא. אחד החוקרים הראשונים שתאר את התופעה הוא דיוויד רוו'בות'ם בספרו עבדות החובות, או שם דומה.

    השבמחק
  13. The world according to Goldman...
    Keeping Crude >$75/bbl is bad for business (GS is very compassionate when it comes to Big Oil bottom line):

    http://ceo.ca/2014/10/27/is-75-the-new-normal-for-crude-oil/

    http://finance.yahoo.com/news/oil-below-80-why-thats-142642091.html

    השבמחק
  14. יש על זה סרט דוקומנטרי יפה:
    https://www.youtube.com/watch?v=vfbbF3oxf-E

    השבמחק
  15. Interesting times ahead (perhaps someone already has 3D printer and can print Nautilus...fast please):

    http://www.worldtribune.com/2014/10/30/military-warns-israel-iron-dome-wont-help-hizbullah/

    השבמחק
  16. דוגמא די טובה לסכנות שבניתוח חלקי.
    התחרות העולמית בתחום המדפסות היא כזו שכבר שנים מדפסת בסיסית נמכרת בלי רווח, כשהחברה מרוויחה על הדיו. (בישראל המחירים יותר גבוהים בגלל ששוק הריטייל לא מספיק תחרותי)
    לכן חברות המדפסות מייצרות את הדבר הזול ביותר ומשקיעות בעיקר בדרכים להפריע לך להשתשמש בדיו "לא מקורי". התקלה שאתה רואה כנראה נובעת מזה. קאנון לא רוצה שתחליף מדפסת כי היא רוצה שתמשיך לקנות דיו אבל היא רוצה להפריע לך לקנות דיו לא ממנה.
    התבססות חברות המדפסות על דיו ולא על המדפסת בשביל רווח היא למעשה רווחית לכולם כי מי שמתשמש יותר משלם יותר וכך העלויות נחלקות טוב יותר.
    אפשר לנתח את זה המון, אבל בשורה התחתונה שוק המדפסות (בעולם, לא בהכרח בישראל) תחרותי מאוד והדבר משתקף היטב גם במאפייני המוצר וגם במחיר העולמי.
    במילים פשוטות, כל הקישור בין החוויה שלך עם המדפסת שלך וענייני המאקרו-כלכלה בהם אתה בדרך כלל עוסק לא כ"כ במקום.

    השבמחק
    תשובות
    1. יכול להיות שהפוקוס של קאנון הוא על דיו מקורי. עדיין זה לא משנה את הבעיה... משום שקאנון דורסת את הלקוחות שלה (והיא לא יוצאת דופן) בניסיונה להשיג רווח כספי. כלומר הרווח הכספי עומד מעל רווחת הלקוחות וזו עצם הבעיה, אם הדבר נעשה בהשבתה מתוכננת בגלל הדיו או כדי שיקנו עוד מדפסות.

      העמדת הרווח הכספי מעל רווחת הלקוחות זו רעה חולה שפושה בחברה בה המחסור בכסף הוא תופעה מרכזית שתמיד מתקיימת.

      מחק
    2. בוא לא נהיה תמימים.
      לא צריך להגזים.
      תמיד הרצון להרויח כסף היה מעל רווחת הלקוחות.
      עם כל הכבוד אני אדאג קודם לעצמי ואז לאחר.

      הלקוחות אמורים לדאוג לרווחתם היצרן/נותן שירות "רק" צריך לא לרמות אותם.

      מחק
    3. השאלה הרלבנטית לעיניננו היא מה המטרה מקדמת המערכת המוניטרית ביחס לפעולת הפירמות. הם המערכת המוניטרית מקדמת שיתופי פעולה בין אנשים, שביעות רצון של הלקוחות, הקטנת הצריכה, או מקדמת רווח כספי באופן קיצוני מעל לכל שיקול אחר.

      המערכת המוניטרית היום יוצר מחסור אינהרנטי בכסף בכמה דרכים:
      1- הריבית - הכסף מיוצר מחוב, אולם בעת הייצור נוצרת רק הקרן שצריך להחזיר, הריבית אינה נוצרת, כך שיש פה הטייה מראש למחסור בכסף.
      2- מתן ריבית על כסף בפקדונות למנהם הוא בבחינת עידוד ההחזקה של הכסף, השמירה שלו, במקום לעודד שימוש וסירקולציה. ההיבט הזה מחריף את המחסור בכסף.
      3- ההרגל מינקות למחסור בכס גורם לאגירתו קב חשש שבעתיד יחסר. פעמים רבות לאנשים יש חיסכון ומשכנתא במקביל, כי הם מפחדים שיחסר להם כסף למשהו דחוף שהם צריכים לעשות.

      העובדות מדברות בעד עצמן, והחוב העצום של משקי הבית, ומספר פושטי הרגל הן עובדה שמעידה על מחסור גדול בכסף.

      כלומר המערכת המוניטרית מקדמת את אגירת הכסף ו"קצירה" של מקסימום כסף מהלקוחות. היבט זה של המערכת מתבטא גם במדפסות לא אמינות ומתכלות במהירות מסיבה זו או אחרת.

      ישנן מערכות כסף אלטורנטיביות, בהן הכסף לא במחסור. הכסף הוא מוסכמה וירטואלית לגמרי של בני אדם. אין בעולם סביבנו סיבה שהכסף יהיה במחסור. אפשר לחשוב על מערכות בהן אין ריבית על הכסף, או אפילו יש ריבית שלילית שמעודדת שימוש וסירקולציה של הכסף, ככה שפירמות לא תשים את הרווח במקום כל כך גבוה במסגרת השיקולים שלהן.

      מחק
    4. מערכת המטבע הנוכחית היא איומה - אין ויכוח פה.

      אולם, שורש הבעיה הוא בעובדה שהמטבע נכפה אלינו בכח (אתה חייב להחזיק שקלים כדי לשלם מס, או שיפעילו נגדך אלימות). בחברה בה אין מונופול על מטבע (וגם אין מונופול על אלימות), כל אחד יכול ליצור ולהשתמש באיזה מטבע שהוא רוצה. ואז, כמו כל שוק תחרותי אחר, השיטה הטובה ביותר מנצחת.

      למשל: חבורת אנשים המכונה "ממשלה" יכולה ליצר מטבע שמעבד מערכו באופן קבוע ומבוסס על חוב. חבורה אחרת יכולה ליצור מטבע ששומר על ערכו. חבורה שלישית יכולה ליצר מטבע ולחלק אותו לכולם בחינם. בסופו של דבר, כל אחד ישתמש במטבע שנראה לו הטוב ביותר

      מחק
    5. אין מונופול על אלימות אז יש אנרכיה,לטוב ולרע.

      מחק
    6. הפרוש של המילה "אנרכיה" היא "ללא סמכות" וזה מצב בו לא קיימת ממשלה.
      אז אתה לגמרי צודק שאתה אומר ש"אין מונופול על אלימות אין ממשלה" (או יש ממשלה רק אם יש מונופול על אלימות).

      אתה גם צודק שזה לא פתרון מושלם. אבל בשביל אנחנו פה כדי להציג בעד ונגד

      מחק
  17. איזה צחוק אחרי שקראתי את הכתבה הייתי היום בקופיקס ונתקעתי שם רבע שעה בגלל הגשם,שמעתי אחת שנמאס לה מהמטריות הזולות שנהרסות כל הזמן.
    היא קנתה מטריה טובה וזהו ראש שקט.

    השבמחק
    תשובות
    1. גם מטריה טובה לא מה שהיה פעם... שאלתי את אמא שלי מאיפה המטריה שהשתמשנו בה עד שנות השמונים, בלי קפיצים, בלי פתיחה אוטומטית וכו' רק מטריה נטו. היא אמרה הבאנו מפולניה כשעלינו בשנת 1950.

      מחק
  18. התקלקל המחשב? זרוק תחליף, נמאסה האישה? זרוק תחליף? מנגל חד פעמי, צלחות חד פעמיות, אוטו כל 4 שנים, כסא שולחן מנה חמה, חברים.

    יש משהו מעניין ששמעתי בקשר לגידולי שדה, שכל שנה או עונה מחליפים גידול, או מגדלים מחדש ופשוט שמים מלא דשן, מגדלים וחוזר חלילה - אבל פוריות האדמה תלויה במערכת אקולוגית שלמה שקשורה בתהליכי קומפוסט, חרקים, דישון טבעי, חימצון וכו' (אל תתפסו אותי בדיוק הטכני כי זה לא אבל הרעיון תקף). ובגלל זה יוצא שהאדמה מתחת לכבישים בארץ היא בגדול יותר פוריה מהשדות שמיועדים לגידולים.

    השבמחק
  19. לי יש מדפסת של hp מ 2008. אני מחליף דיו פעם בשנתיים ומעולם לא התקלקלה.
    גם מחשב קניתי hp/
    עדיף לקנות משהו טוב ואמין גם אם עולה יותר.
    אבא שלי קנה Brother וקרה לו אותו דבר.

    השבמחק
  20. זה כבר מתחיל להיראות כמו פראנויה. כולם נגדנו כל הזמן? כולם מנסים לדפוק אותנו? נו באמת. כל היום אתה מחפש איפה עובדים עליך?

    השבמחק
  21. בלי מחאות, בלי חרמות. פשוט להוריד צריכה. לעשות יותר לבד, בידיים.

    השבמחק
  22. תקנה מדפסת נורמלית שלא מתקלקלת כל שנתיים והכל יהיה סבבה.
    אתה רוצה גם לקנות את הכי זול וגם שזה יחזיק לנצח. אין כזה.
    אף אחד לא זומם נגדך.

    השבמחק
    תשובות
    1. אם אף אחד לא זומם נגדי למה קאנון לא מפרסמת את פרוצידורת האיתחול?

      מחק
  23. hp ??? גרועים ביותר !! לא איכות ולא אמינות אחרי שלוש שנים אין להם חלקי חילוף ללפטופים היקרים ביותר שלהם !! כל דגם מטען אחר סוללות אחרות אני מחזיק שלושה לפטופים שאחד מהם הוא פרימיום שעולה פי שלוש מהדגם הנפוץ הטוב ביותר בזמנו ואחרי שנה כבר התחיל לגווע אחרי שלוש שנים כבר לא היה להם לוח אם !!! כנל לגבי מדפסות אני מחזיק שתי מדפסות HP אחרי תיקונים משלוחים עצבים אחת מדפיסה השניה סורקת ואלה מדפסות משולבות ברמה גבוה לא הדגם העממי ב300 ש"ח ב12 תשלומים ... עכשיו לדוגמא אני יושב עם אסוס בן שלוש שהבת שלי הפילה מגובה מטר וחצי והוא עובד כמו חיה ..דרך אגב באותו היום שקניתי את הלפטופ HP היוקרתי 9000+ ש"ח בשנת 2008 קניתי לאמא שלי דגם סיני שהיה חדש בארץ כולם צחקו וזילזלו הHP לא פועל כי אין חלקי חילוף כבר אחרי שלוש שנים (בעיות היו משנה 1) הסיני עובד וכל קובץ שלא פועל בשלל המחשבים הביתיים מהמותגים הנחשבים עובד על הסיני !!!!!!!!! צחקו על הסיני ...ואני בוכה על ה HP כנל הלפטופ של אישתי HP מסך טאצ מעבד I7 6G כרטיס מסך הכי חזק בתקופה וכל זה לפייסבוק ומתכונים באינטרנט מת אחרי שנה וחצי וזה לא שהוא עבד יותר מפעם בשבוע.. וכשנהרס המטען דרשו על מטען חליפי 350 ש"ח ... זיוף סיני עלה 75 ש"ח כולל משלוח.. בקיצור מוצרים זבל במחיר מופקע , כבר עדיף לקנות זבל במחיר זבל ולהשלים עם גזירת הגורל של מזהמי העולם היצרנים והצרכנים ועוד לא הגעתי לסלולאריים בררר

    השבמחק