יום שלישי, 20 בספטמבר 2011

להיות עם חופשי בארצנו? השבוע יוחלט האם המשטרה תוכל ל"העלים" אזרחים ל24 שעות

הבאת עצורים בפני שופט רק עד 48 שעות מרגע המעצר, דחיית המפגש של עצור עם עורך דינו, מתן אפשרות לשוטרים להפעיל כוח גם בשלב העיכוב ודחיית מתן ההודעה לקרובי עצור עד 24 שעות מרגע המעצר (ובמילים פחות מכובסות: להעלים אזרח ל24 שעות), אילו התקנות חירום שעלולים לחול על האזרחים ,לא במדינה דיקטטורית, אלא פה אצלינו בישראל. בשקט בשקט מנסים גורמי אכיפת החוק להעביר תקנות דרקוניות לשעת חירום מבלי שהדבר יזכה כמעט לשום הד תקשורתי מלבד אתר ערוץ 2 והארץ שחשף אותם. התקנות יכולות לשמש גם ככלי של השלטון לדיכוי מחאות חברתיות בעתיד או מחאות בכלל. השבוע זה הסיכוי האחרון לבטלם או לשנותם.

התירוץ הרישמי להחלת התקנות מדבר שעל מדינת ישראל להערך לקראת הפרות סדר המוניות של הפלסטינים בעת הקמת מדינתם ומאחר והחוקים הקיימים אינם מתאימים להתמודד עם המצב ,יש להטיל תקנות חדשות לשעת חירום . אך כאן ברשותכם ארצה להעלות כמה שאלות שצריכות להטריד כל אחד שהדמוקרטיה חשובה לו:
1. הרעיון של החלת תקנות לשעת חירום נועד לאפשר להטיל תקנות שיאפשרו להתמודד עם מצבים של סכנה אמיתית למדינה בזמן חירום כשבמקביל אין את הזמן הדרוש לחוקק בחקיקה מסודרת חוק המסדיר את העניין המטופל. אבל מקרה זה הוא לא המצב: דבר הקמת מדינה פלסטינית ידוע לכולם כבר מזה כמה חודשים ארוכים כולל סכנותיה ,ככה שהיה מספיק זמן לחוקק חוק בעניין רק אם הממשלה היתה רוצה בכך. כנראה שהיא העדיפה למנוע את ההתעסקות עם כל הביקורת הציבורית שהיתה מלווה עם החוק הזה.
2. הפלסטינים טוענים כבר מזה זמן רב כי אין בכוונתם לעורר מהומות בעקבות הההכרזה על מדינתם. יותר מכך, זה כבר זמן רב שכוחות הביטחון הפלסטינים מאומנים בפיזור הפגנות על ידי יועצים מיוחדים מאירופה וזאת על מנת למנוע מגע של תשוביהם עם צה"ל או המתנחלים, ככה שקשה לראות איך מפה מתפתחת סכנה קיומית למדינה.
3. להערך לקראת ההפגנות הצפויות היתה בהחלט החלטה נכונה כי למרות כוונות הפלסטינים, באיזור המשוגע בו אנו חיים אף אחד לא יודע לאן כל העסק הזה יתפתח.לפיכך הייתי מצפה לפחות שהתקנות ידעו לבצע הפרדה בין מהומות שמתקיימות על רקע הקמת מדינה לבין כאלו שעל רקע של מחאה חברתית למשל. לא כך המצב:  התקנות לא תחומות בזמן,ניתן להפעילן בכל מקום  ,נגד כל אדם והכל על פי חוק או במקרה זה על פי תקנה.
יתכן שמי שכתב את התקנות לא חשב על זה? בוודאי שחשב -ישנה הפרדה ברורה בתקנות בין בגיר לקטין לגבי סוג המהומות -מדוע לפיכך לא חלה אותה הפרדה גם על בגירים? האם המשטרה מתכוננת גם למהומות גדולות יותר בתחום החברתי? (אחת כזו למשל צפויה בסוף חודש הבא)

השבוע יהיה דיון בשיתוף היועץ המשפטי לממשלה , המשנים ליועץ המשפטי לממשלה, בכירי הפרקליטות, המשרד לביטחון הפנים והמשטרה שבה יוחלט האם לקבל את התקנות כפי שהם או לשנותם. נקווה שהשכל הישר ינצח. 

תגובה 1:

  1. http://essential-intelligence-network.blogspot.com/2011/08/united-slaves-of-america.html

    השבמחק