יום חמישי, 22 בספטמבר 2011

תוכנית התמריצים. איך זה עובד,מי המרוויח הגדול ממנה ומה המשמעויות החמורות שלה?

אתמול הודיע יו"ר הפד בן ברננקי על תוכנית תמריצים חדשה: רכישת אג"ח לטווח בינוני-ארוך בהיקף של 400 מיליארד דולר עד סוף יוני 2012. . 
גם אם לטענת הפד הפעם רכישת האג"ח ארוך הטווח תמומן על ידי מכירת אג"ח קצר ,זו עדיין הזדמנות מצוינת להבין איך המנגנון של תוכניות התמריצים עובד מאחורי הקלעים ומדוע התוכניות האלו הן לא יותר מהונאה שהופכת את הפדרל ריזרב לנושה הגדול ביותר של אזרחי ארה"ב.




ההערכה בעולם העסקים ,לפחות זו המוצגת בתקשורת, מדברת שככל שיותר כסף מוזרם למשק ככה יהיה גם יותר כסף שיופנה לרכישת מניות וסחורות שמחירם יעלה כתוצאה מכך ,מה שאמור להמריץ את הכלכלה. האמת הזו נכונה אבל לא בכמות הכסף האדירה שמונפקת בארה"ב ובעולם - במקרה זה המניות והסחורות לא באמת עולות, פשוט ערך הכסף יורד. זה לא נותן יותר מהרגשת עושר מזויפת. 
אני אתן דוגמא:  אם למשל הפדרל רזרב היה מנפיק מיליון דולר באי בודד עם 1000 קוקוסים אז כל קוקוס היה עולה 1000 דולרים. אילו יזרים הפדרל רזרב לאי הבודד עוד מיליון דולר יעלה כל קוקוס כבר 2000 דולרים, כביכול מוכר הקוקוסים יכפיל את הונו אך למעשה  הערך האמיתי או כוח הקניה של אותו הון השייך לו, לא באמת השתנה.  כך באותה מידה עולות המניות או הסחורות אם כי שוויים האמיתי לא משתנה אבל המחזיקים בהם מרגישים יותר עשירים. 

ובכן, מטרת תוכנית התמריצים של הפדרל רזרב לפיכך היא להזרים כסף לשוק ,איך זה עובד ואם זה לא עוזר לכלכלה אז למי זה כן עוזר?

אז מה עשה הפדרל רזרב בתוכניות התמריצים שלו? 
הוא החליט לקנות חובות מדינה של ארה"ב בסכום כולל של בסביבות 1.5 טריליון דולר (כך לפחות על פי המספרים הרשמיים) .

איך בדיוק תהליך זה מזרים כסף לשוק? 
כדי לדעת איך מוזרם כסף לשוק צריך להבין קודם איך בכלל יוצרים את אותו כסף שמזרימים:
למרות הדעה הרווחת לא המדינה מזרימה כסף לשוק ויותר מזה על פי השיטה הנוכחית אין לה סמכות גם ליצור/להדפיס כסף. הבנק המרכזי הוא הגוף היחידי שיכול ליצור כסף והדרך היחידה שלו לעשות זאת זה רק על פי כמות החוב שהוא רוכש. כלומר על כל דולר או שקל שאתם לווים מהבנק, הבנק מוסיף/יוצר במאזניו יש מאין עוד דולר או שקל חדש.

אז אם הדרך היחידה של הבנק המרכזי ליצור כסף בשביל להזרים אותו לשוק זה רק על ידי מתן הלוואות אז כדי להשלים את המשוואה הזו צריך שיהיה מישהו בצד השני שיבקש הלוואה. אבל איזה גוף יכול לקחת על עצמו הלוואת ענק בשווי 1.5 טריליון דולרים ? 
התשובה היא כמובן הממשלה,על חשבון משלם המיסים. אבל כאן נוצרת בעיה אחרת - מדובר בעצם בהזרקת (הדפסת) כסף של הבנק המרכזי ישירות לשוק מצד אחד,מה שיוצר אינפלציה, בעוד שהמצד השני המדינה מגדילה את חובה.על מנת למנוע את המצב הבעייתי הזה הוטלה מגבלה בה אסרו על הבנק המרכזי בארה"ב ובהרבה מדינות אחרות (כולל ישראל) לרכוש חוב ישירות מהמדינה. 

אז איך הפד בכל זאת רוכש את החוב של ארה"ב?
מתחיל תהליך שהוא נע על הגבול של חוקי אבל מסריח , כל כך מסריח שבארה"ב כבר הריח יותר מזכיר ריח של רקבון:
1. המדינה מנפיקה אג"ח ממשלתי ומוכרת אותו לגורמים בשוק: זה יכול להיות גופים ממוסדים ,בתי השקעות וכו'
2. הפדרל רזרב נכנס לשוק תוך זמן קצר בתזמון "מופלא" אבל כזה שידוע למשקיעים (בפעמים הקודמות זה היה עשרה ימים אחרי ההנפקה) ובמין הסכם שבשתיקה רוכש מהגופים את האגח"ים.

בעזרת המנגנון הזה יכול הפדרל רזרב למעשה להזרים כספים לתוך השוק ובכך לגרום לכמה תהליכים מדאיגים:
1. הוא גורם לבתי ההשקעות להתעשר על ידי גזירת קופונים על המכירות/קניות אגח"ים האלו.
2. הוא גורם לעם להיות עני יותר שכן ערך הכסף שבידיו יורד ככל שיותר כסף מוזרם לשוק -ראה דוגמת הקוקוסים.
3. הממשלה מגדילה את החוב שלה שאת רובו מחזיק הפדרל רזרב. כלומר הפדרל רזרב הופך להיות לנושה הגדול של החוב של הממשל האמריקאי שאותו יצטרכו להחזיר אזרחיה.כיום מחזיק הפד כ2.8 טריליון דולר של חוב אמריקאי ומאחר שהפדרדל רזרב הוא גוף פרטי זה אומר שבמקרה שהממשל יפשוט רגל יוכל הפד לעקל נכנסים של ארה"ב לטובתו. כן זו לא בדיחה ,זה כבר קרה אי שם בשפל הגדול של שנות ה30.
4. מחירי הסחורות ובעיקר הזהב עולים ביחס לדולר.

אז איך מונעים את הנזקים של תוכניות התמריצים?
הפתרון פשוט עד כדי הרגשת החמצה גדולה שהוא לא מיושם: מאפשרים למדינה להדפיס כסף ללא חוב וריבית. אם ההדפסה תעשה בצורה מבוקרת ביחס שווה לגדילת האוכלוסיה או המוצרים , זה ימנע אינפלציה כפי שהיא נגרמת בשיטה הקיימת היום ובתי ההשקעות והבנקים לא יתעשרו על חשבון העם שמאבד אט אט מערך כספו.


החומר הכלול במאמרים בבלוג זה ואפשרויות הפעולה המתוארות בה מובאים לצורך מידע כללי בלבד ואין לראות בהם משום המלצה ו/או ייעוץ לגבי כדאיות ההשקעה במניות/מט"ח ו/או מכשירים פיננסיים נשוא סקירה זו בפרט או בתחום הנגזרים בכלל. סקירה זו אינה מהווה תחליף לייעוץ ספציפי המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם וכל העושה בה שימוש עושה זאת על דעתו ועל אחריותו בלבד.

11 תגובות:

  1. יש לי בבקשה שאלת תם-מה קרה לכלכלה הריאלית בארה"ב? יצור תעשיתי, יצוא, נדמה לי ואני לא כלכלן שכל הכלכלות במערב מבוססות על כלכלה וירטואלית(כלומר בורסה) שירידות חדות בבורסה גורמות לקריסת חברות ומדינות, למה לא מבצעים למשל, הגדלה ופיתוח והגדלת יצור שיגרום ירידה באבטלה?, ומתבססים שוב ושוב על הלוואות כמעגל קסמים, האם יש קשר לגלובליזציה?
    תודה
    רונן

    השבמחק
  2. Good article - some remarks:
    It's a fact that the Constitution forbids the printing of money by the States - for that reason a DISTRICT was created - The District of Columbia => Washington D.C..The Federal Reserve is a SEMI PRIVATE body (contrary to the repeated claims by "experts" on the Net).
    The Cabal's weapon is called DEBT and conquest will not happen through war but by the people ASKING to be saved. This is one important part of the PLAN; Problem-Reaction-Solution.
    May I suggest:

    http://video.google.com/videoplay?docid=6507136891691870450

    http://www.youtube.com/watch?v=yTbdnNgqfs8


    http://www.youtube.com/watch?v=7qIhDdST27g

    - Eran

    השבמחק
  3. ערן הילדסהיים22 בספטמבר 2011 בשעה 10:20

    שלום רונן,
    ארה"ב עברה מעגל חיים טיפוסי של כל מעצמה: חברה יצרנית -> כתוצאה מזה עושר נכנס למדינה, רמת החיים וההכנסה עולה .מכאן מתרחשים כמה דברים:
    1. המדינה העשירה מקבלת קרדיט ויכולה להתחיל להלוות בקצב הולך ועולה. העם שרוצה לשמור על רמת החיים הגבוהה שלו זקוק לעוד ועוד הלוואות לשם כך.
    2. במקביל מתפתחת התעשייה במדינות המתפתחות . כושר הייצור שם זול, מה שמעודד את התעשיינים ובעלי החברות להעביר את הפעילות לשם כדי להיות יותר תחרותיים/ריווחיים. כתוצאה מכך קצב הייצור בארה"ב יורד מה שמאלץ אותם לקחת הלוואות עוד יותר גדולות כדי לכסות על הירידה בהכנסות.
    3. השיטה המוניטארית שמבוססת על חוב רק מעודדת את המשך והאצת קבלת ההלוואות (אחרת הכלכלה תקרוס) והנה לפניך מדינה קבורה בתוך הר של חובות שרק הולך וגדל ,ללא ייצור, אבטלה והכנסות הולכות ויורדות.

    הפתרון בתוך השיטה הנוכחית תהיה רק אם האזרח האמריקאי ירד לרמת ההכנסה של הסיני, שכן רק אז יחזור השוק האמריקאי להיות תחרותי ויצרני ומכאן יעודד הקמת מפעלים וחברות בתחומו. ברור לך שאף נשיא שהוא באמת רוצה להמשיך לעוד קדנציה לא יתן יד לזה ולכן האמריקאים בוחרים בהמשך הגדלת החוב ,דבר שבסופו של דבר יהפוך את ערך הדולר לכל כך נמוך שגם אם עובד שם יקבל לדוגמא מיליון דולר משכורת חודשית זה יהיה שווה ערך למשכורת חודשית של הסיני. כמובן שנתתי פה את הסינים רק בתור דוגמא כי לסין יש גם את הבעיות שלה.
    לגבי גלובליזציה - לדעתי הגורם העיקרי לכל המחזוריות הזו של שפל וצמיחה, עליית מעצמה ונפילתה קשור לשיטה המוניטרית שבסופו של דבר תגרום לכל מדינה בשלב כזה או אחר לפול שכן השיטה מחייבת מדינות להגדיל את חובן כדי לממן עצמן בטווח הארוך עד שהן קורסות תחת נטל החוב (ראה היום בתור דוגמא את יוון,ספרד,אירלנד, איטליה ,ארה"ב וכו'). גלובליזציה לדעתי היא לא הסיבה ,היא רק עושה את הבעיה גדולה יותר שכן מספיק היום שמדינה קטנה כמו יוון תפול בשביל שתקח עימה בתגובת שרשרת את כל העולם.

    ערן

    השבמחק
  4. מאמר מעניין ומחכים!

    אין מצב שארה"ב לא תחזיר את החובות שלה מאחר שהיא יכולה להדפיס כל סכום, דמיוני ככול שיהיה - במגבלה של מספר העצים בעולם מהם מיצרים נייר :)

    הבעיה שארה"ב בסופו של יום חייה על חשבון מדינות אחרות ושהיא תקרוס כלכלית היא תפיל חצי גלובוס.

    השבמחק
  5. ערן הילדסהיים22 בספטמבר 2011 בשעה 10:50

    מסכים לגמרי! היית עוד עדין שציינת רק חצי גלובוס. היום מדינות "עשירות", רוב כספן הן כספים שמקורן בחובות אבודים. הדבר שקול למיליונר שהלווה את כספו למישהו שמראש ידוע שלא יוכל להחזיר לו אותו, אבל כל עוד לא הגיע מועד פרעון החוב הוא עדיין על הנייר נחשב מיליונר.

    השבמחק
  6. ערן הילדסהיים22 בספטמבר 2011 בשעה 12:20

    הסרט ה"סוד מארץ עוץ" שצרף כאן ערן בתגובה השניה אגב הוא סרט מומלץ מאד עבור מי שבאמת רוצה להבין איך כלכלה מתנהלת בשיטה המוניטרית הנוכחית.

    השבמחק
  7. I believe you meant to say ללוות
    - Eran

    השבמחק
  8. ערן הילדסהיים22 בספטמבר 2011 בשעה 16:41

    אמת.
    תודה

    השבמחק
  9. "הסוד מארץ עוץ" תורגם באדיבות חברי פרויקט "אמת אחרת"

    http://www.youtube.com/watch?v=7qIhDdST27g


    ע'

    השבמחק
  10. מעניין למה סחורות הזהב והכסף מתרסקות ביחד עם כל השוק מאז ההודעה של הפד, הרי זה צריך להיות הפוך?

    השבמחק
  11. ערן הילדסהיים24 בספטמבר 2011 בשעה 8:05

    אתמול והיום (בעיקר בחלק הראשון) היתה שחיטה במחירי כל מה שאיננו אג"ח אמריקאי וזה כולל סחורות וזהב. המון כסף גם עבר לטובת הדולר. זו לא יותר מתגובה אוטומטית לפאניקה האוחזת בשווקים. כרגע הפוקוס הוא על אירופה ,כשהפוקוס יעבור למצבה של ארה"ב , אני מעריך שהדולר והאג"ח האמריקאי כבר יאבדו את היותם כמקום מפלט של משקיעים בזמן פאניקה.בינתיים יתכן שהזהב ווהסחורות ימשיכו אף לרדת עוד.אבל בסופו של דבר ההיסטוריה הוכיחה שחוקי הכלכלה הבסיסיים הם חזקים יותר מכל פסיכולוגיה או הרגל של משקיעים, מה שלא מן הנמנע יגרום לכך שאנחנו נראה כבר במהלך שנה מהיום מחירים גבוהים בהרבה של הזהב ואולי אף שבירת שיאים חדשים שלו. להזכירך, במשבר 2008 היינו בתרחיש דומה- מאז קפץ הזהב בערכו הנומינלי בלמעלה מ100% וזה לפי המחיר היום לאחר הירידה -זה בעצם יותר מכל מה שעשתה כל בורסה אחרת בעולם המערבי.

    ושוב מאחר ואינני יועץ השקעות מחובתי לציין שמדובר בדעתי האישית בלבד ולכן אין לראות בדעה זו משום המלצה ו/או ייעוץ לגבי כדאיות ההשקעה במניות/מט"ח ו/או מכשירים פיננסיים נשוא תגובה זו

    השבמחק