יום רביעי, 28 בספטמבר 2011

אז מי באמת עומד מאחורי קריסת הזהב השבוע?

רבים תהו השבוע מה קרה לזהב שפתאם ירד בחדות, הרי כולנו יודעים שזהב הוא כלי הגנה מפני ירידת ערך המטבעות וגם משמש כהגנה מפני קטסטרופות כלכליות. הזהב עולה כבר 12 שנים ברציפות כאשר בכמה חודשים אחרונים עלה עלייה חדה של עשרות אחוזים ונראה כי כבר כלום לא יעצור אותו. אז מה קרה דווקא עכשיו ,דווקא כשהדלק של הזהב שהוא הפחד בשווקים גבר, וכמובן מתי המגמה הזו תשתנה?



אחת הסיבות המדוברות לירידה הגדולה שחווה שוק הזהב היא בעצם העובדה שכולם ציפו שברננקי יפתח את הכיס בפעם השלישית ויתחיל להזרים כסף חדש לשוק. כסף כזה היה יוצר לחצים אינפלציונים בטווח הבינוני-רחוק כתוצאה מירידה בערך הדולר ,דבר שמתורגם בד"כ לעלייה מהירה של ערך הזהב.
הפעם ברננקי הפתיע והחליט לממן את האג"ח ארוך הטווח שהוא קונה על ידי מכירת אג"ח לטווח קצר. התנפצות הציפיה הזו הוציאה חלק מהאויר שנצבר בשוק הזהב .

סיבה נוספת היא העובדה שבעת הפאניקה שאחזה את השווקים מכרו הקרנות הכל ועברו לנכסים שנחשבים בטוחים כמו למשל האג"ח האמריקאי והדולר. בדרך הם הוציאו הוראות מכירה נרחבות לזהב שנעשו בהוראת משקיעהם או כתגובה אוטומטית של הברוקרים שלהם. אירוני לחשוב שנכסי מדינה כמו ארה"ב ,שמצבה גרוע מזה של אירופה נחשבים כמקלט בעת פאניקה בשווקים. כל זה קורה כי הפוקוס כרגע מתמקד באירופה אבל בשלב מסוים נראה את הזרקורים מופנים לארה"ב ואז מה שישאר למשקיעים זה אותם נכסים ממשיים שלא ניתן להדפיסם כמו הזהב והכסף (Silver).

סיבה נוספת ,קונספריטיבית משהו אך לחלוטין לא כזו שהייתי מזלזל בה, מתבססת על העובדות הבאות:
1.  רוב הזהב היום מנוהל על ידי ניירות מגובים בזהב. הרעיון שבמקום להסחב עם מזוודה מלאת זהב ברחוב תוכל לקבל נייר המאשר שבאחת הכספות שברשות הבורסה לסחורות קיים זהב פיסי השמור לך.
 2. הזהב הוא 'אימת' הבנקים המרכזיים -המשמעות של מעבר ההון לזהב הפיסי משמעותו יציאת הכסף מן המערכת הבנקאית לכלכלה האמיתית, שעליה אין לגופים הפיננסים השפעה. במידה והמעבר יהיה נרחב למעשה עלול הזהב להוות אלטרנטיבה אמיתית למטבעות הפיאט הקיימים היום. תהליך זה לבדו עלול לגרום להפסדי עתק של הבנקים או לריסוק המערכת.
3. חלק מההבנקים המרכזיים בראשות הפד מתערבים במסחר בזהב , הודה בכך נגיד הבנק הפדרלי אלן גרינספאן עוד ב1998 באמרתו המפורסמת:
Central banks stand ready to lease gold in increasing quantities should the price rise"
כל העובדות האלה ביחד מחזקות את ההשערה שהשבוע היתה התערבות מאסיבית של הפד בהצפת השוק בניירות מגובים בזהב על מנת להוריד את ערכו.
איך הפד וחלק מהבנקים המרכזיים עושים זאת?  ידוע שלמעלה מ98% מהניירות שאמורים להיות מגובים בזהב כלל לא מגובים בכלום והודפסו בצורה פקטיבית. נשמע מופרך? אתם מוזמנים לצפות בסרטון הבא המתמקד בכסף (Silver)- אמנם על הכסף יותר קל לעשות מניפולציות אבל העקרון והשיטה לגבי הזהב די דומים כפי שניתן לראות במאמר שצירפתי מיד אחרי הסרטון:



מי שמעוניין יכול לקרא כאן יותר על ההבדל בכמויות בין הזהב הפיסי לנייר המגובה זהב -קישור


אז מה הלאה?
כפי שאמרתי בעבר ,דעתי היא שכמו בכל שוק עולה יש הרבה פעמים תיקונים ולפעמים אף מדובר בתיקונים חדים מאד ,ככה שאין לדעתי מה להתרגש מהירידות האחרונות גם אם ימשכו עוד זמן מה. מה שחשוב הוא ההתבוננות האם התנאים שגרמו למחירי הזהב להאמיר עדיין כאן ומה הצפי:
ובכן, אותם הגורמים שהביאו את זהב לנקודת השיא השנה עדיין נמצאים איתנו במלוא עוצמתם. הבעיות הן אותן בעיות ואף חמורות יותר והפתרונות המוצעים דומים להפליא לפתרונות הכושלים בעבר. הבנה פשוטה במשמעות השיטה המוניטרית הנוכחית לא מותירה מקום לספק שארה"ב ,לפחות תחת השלטון הנוכחי, תמשיך להדפיס כסף על מנת לדחות את פשיטת הרגל בה היא נמצאת, זה בשילוב ריבית נמוכה מכין קרקע נוחה מאד לזהב. ברקע מתארגנת חבילת תמריצים גדולה גם באירופה כחלק מההערכות לקראת פשיטת רגל של כמה מדינות בגוש. יש לעקוב האם תוכנית כזו אכן תצא לפועל ,שכן מרבית אזרחי אירופה מתנגדים לה, אבל אם היא אכן תתרחש זה יתן עוד פוש אדיר לזהב ואם לא זה יגרום לפשיטת רגל בקרב מדינות רבות כולל ארה"ב. בפשיטת רגל כזו ימחקו שוויים של נכסים רבים ממניות ועד אג"חים (אפילו אילו של ארה"ב) ולכן גם בתרחיש כזה ישנה סבירות גבוהה שאילו שיחזיקו בזהב הפיסי ירגישו כנראה די נוח עם השקעתם.
גם אם אכן נעשות מניפולציות על המסחר בזהב מהסוג שתיארתי, השפעותיהן הן בדרך כלל רק לטווח קצר ולכן למשקיעים לטווח ארוך ההשפעה הכוללת היא יחסית שולית.



החומר הכלול במאמרים בבלוג זה הם על דעתו בלבד של הכותב ואפשרויות הפעולה המתוארות בה מובאים לצורך מידע כללי בלבד ואין לראות בהם משום המלצה ו/או ייעוץ לגבי כדאיות ההשקעה במניות/מט"ח ו/או מכשירים פיננסיים נשוא סקירה זו. סקירה זו אינה מתחייבת להיות מדויקת בפרטיה ואינה מהווה תחליף לייעוץ ספציפי המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם וכל העושה בה שימוש עושה זאת על דעתו ועל אחריותו בלבד.

11 תגובות:

  1. היי ערן,

    לגבי זהב, האם יש משמעות אם מחזיקים תעודות סל כלשהן או שבסוף יגלו שגם אותם מכרו ביחס לזהב, או מחזיקים זהב בצורת מטבעות רשמיים של ממשלות?

    השבמחק
  2. חג שמח אנונימי,
    יש הבדל גדול בין החזקה של זהב פיסי לבין החזקה של תעודת סל המחקה את פעולות הזהב:
    מבלי להכנס לשאלה במה משקיעה אותה תעודת סל (כל תעודה והטכניקה שלה) כשאתה משקיע בה אתה תלוי בנוסף למחיר הזהב ,גם ביציבות הפיננסית של אותו גוף שהנפיק את התעודה או ערב לה ואתה מושפע מאותם כלים פיננסים שהתעודה מושפעת בהם : אם למשל התעודה סוחרת בחוזים עתידיים הרי אתה תלוי ביציבותה של הבורסה לסחורות. וכמו שראינו במאמר זה,על פי ההערכות מספיק שהביקוש לזהב הפיסי מאותן בורסות יגדל בכמה אחוזים קריסת הבורסות יכולה להפוך להיות תרחיש ריאלי.
    אם התעודה אמורה להיות מגובה בזהב פיסי שנרכש או נמכר על ידי הגוף שמנפיק אותה, כדאי לבדוק האם זה אכן עומד תחת פיקוח חיצוני ושל מי. מומלץ מאד גם לקרא טוב טוב את התקנון כי אם נקח למשל את תעודת הסל הגדולה בעולם של זהב GLD שלפחות על פי פרסומים מגבה את הניירות שלה בזהב פיסי ,אם תכנס לתקנון שלהם תגלה דברים די "מפתיעים" ולא לטובה.

    תעודות סל המחקות זהב או כסף (Silver) לדעתי אפשר לקטלג אותם בקטגוריה של 'הם בסדר כל עוד הכל בסדר' ולכן אני לא בטוח שהם המקום להגן על משקיע מפני קטסטרופה כלכלית אם תתרחש אך כמובן מאחר שאינני יועץ השקעות מחובתי לציין שזו דעתי בלבד ואפשרויות הפעולה המתוארות פה הם רק לצורך מידע כללי בלבד ואין לראות בהם משום המלצה ו/או ייעוץ לגבי כדאיות ההשקעה במכשירים פיננסיים של זהב. מאחר ואינני מכיר אותך ואין לי פרטים עליך אל תראה בזה כתחליף לייעוץ ספציפי המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים שלך.

    ערן

    השבמחק
  3. היי ערן, תודה על התשובה, זה בערך מה שחשבתי כמובן הוספת פרטים טכניים.

    לגבי זהב פיזי, חוץ מהמרק אפ של 4 אחוז בקניה ו4 אחוז במכירה של מטבעות של אונקיה אחת כגון: קרוגרנד, אמריקאן איגל וקנדיאן מייפל, האם יש עוד סכנות חוץ מהאפשרות שמכרו לך מטבע מזוייף?

    השבמחק
  4. הסכנות הם כמובן שהזהב ירד, אבל חוץ מזה קח בחשבון שיש לך גם עלות וביטוח של אחסון שאני מאמין שהוא בין כמה מאות לאלפים בשנה.

    דניאל

    השבמחק
  5. לאנונימי שפוחד מסכנות,
    הסכנות קיימות בכל השקעה ,אין כזה דבר 100% ביטחון בכל הקשור להשקעות. ספציפית לגבי הזהב, מאחר שהזהב הוא הגנה בין השאר גם מפני קטסטרופה כלכלית זה יכול גם לבוא כבומרנג למשקיעים בו מעצם העובדה שקשה לחזות התנהגויות של שלטון בעת לחץ ומשברים גדולים. לדוגמא בארה"ב ב1933 הוטלה מגבלה די דרמטית על החזקת זהב שכללה גם החרמה של הזהב (בתמורה לסכום צנוע) מהאזרחים וזה לא היה יחודי רק לארה"ב. זה לא שהיום לא מחרימים לנו את הכסף בצורה עקיפה של מיסים ואינפלציה וגם אני לא יודע עד כמה שיטה כזו תהיה אפשרית ואפקטיבית אבל זו דוגמא אחת לסוג הסכנות בהשקעות מהסוג הזה.
    קח בחשבון שיתכן שיש עוד כמה סכנות שלא חשבתי עליהם כרגע.

    ערן

    השבמחק
  6. קיים הסבר הרבה יותר ישיר וברור,
    למיטב זכרוני ניתן ע"י מקס קייזר maxkeiser.com:

    מחסור במזומנים בכלכלה האמריקאית,
    -------------------------------
    המניע אמריקאים למכור זהב שבידיהם תמורת דולרים שבידי זרים כמו סין.

    השבמחק
  7. לערן שלום שמי ליעד והייתי רוצה לשאול..
    אם פעם שלארה"ב היה "כסף חדומה" שבעקבותיו בא חוב דיי אמיתי בעקבות התפוצצות המשכנתאות בשנת 2008 שהיה, ובו נמחקו מהבורסה בליוני דולרים שמסתבר שלא היו קיימים אף פעם.
    האם הדבר שקורה עכשיו הוא "אותה גיברת בשינוי אדרת?" בעצם יכול להיות שיבוא יום ובעקבות נפילות חדות במניות ובבוראסות בעולם (נגיד בעקבות מלחמה) אנשים ימהרו לרכוש זהב וכסף כתחליף להשקעות ונכסים ומשם תתגלה מפולת כפולה כי אין באמת תיאום בין כמות חוזי הזהב שהם משקפים את כמות הזהב בשטח?
    דהיינו כמו שהיה "כסף(דולרים) מדומה" צפוי להיות לנו תקרית של זהב מדומה? או כסף(סחורה) מדומה?"

    השבמחק
  8. ערב טוב ליעד,
    המצב בו יום אחד יעמדו מחזיקי הניירות "מגובי" זהב ויקלטו כי בידם נייר חסר ערך (אלא אם שוב הממשלות יתערבו) הוא בהחלט תרחיש ריאלי .
    לפי מחקר שפרסמתי במאמר מספיק שאחוז אחד מרוכשי הניירות הללו ירצה להמירו בזהב הפיסי הרי זה מתכון לפשיטת רגל של כל הבורסות הללו.
    המצב בכסף גרוע עוד בהרבה. דוגמא טובה לכך היא המאמר שפורסם פה בעבר על הדרישה של צ'אבס להחזיר את הזהב לארצו. תוכל לקרא אותו פה:
    http://kalkala-amitit.blogspot.com/2011/08/blog-post_24.html
    זה לכשעצמו יוצר בעיה גדולה בשוק הזה ומערער אותו. יתכן ששוק הסחורות ישרוד גם את הבקשה של צ'אבס אך לקראת הבקשה הבאה הוא כבר יהיה הרבה פחות חסון. מתי הבקשה שתזעזע את השוק תגיעה? אי אפשר לדעת אך סופה של כל הונאה להתגלות. למיידוף זה לקח כמה עשרות שנים ,פה לדעתי זה יהיה הרבה יותר קצר.
    אגב , נפילת הבורסה לסחורות יכולה להגיע לא רק בשוק מתרסק (למרות שאני מסכים שזה תרחיש סביר) אלא גם כתוצאה כמו שאמרתי מדרישה גדולה של מדינה או משמועה שתופץ לגבי יציבות הגופים הללו.

    השבמחק
  9. לערן שלום.
    ברצוני לשאול לדעתך,כמו שבטח פתחת את האינטרנט וראית שירידות חדות היום בשווקים בעקבות יוון והירידות באסיה, בטח גם שמעת על מורגן סטנלי והחרב שמרחפת לו מעל הצוואר..
    במצב של תהליך מזורז שבנקים עולמיים,גופי השקעות,וחברות נדלן יקרסו וזה כאמור יוביל לפנייה לשוק הסחורות, אך גם שוק זה "ממולכד" ומדומה ואין בו ביטחון להשקעות, איפה ניתן להשקיע לדעתך האישית כדי לייצר רווח מהירידות? ואילו פעולות הממשלות,האיחוד האירופאי והפד יכולים לבצע על מנת למנוע את הנפילה? פרט כמובן להדפסת כסף כמו שאמרת לפני..
    ליעד.

    השבמחק
  10. שלום ליעד,
    על מורגן סטנלי בדיוק רשמתי היום מאמר.
    לגבי השקעות בזמן שוק קורס: אינני מומחה להשקעות. אני מכיר גופי השקעות שיודעים להרויח הון רב מנפילות בשוק אבל זה אינו עיסוקי וגם אין לי שום עניין לעשות פה פרסומות ולכן אסכם שאינני יכול או יודע מספיק בשביל להמליץ לך על השקעה כזו או אחרת לטווח המידי.

    הבשורה הרעה היא שאני לא רואה איך מדינות בשיטה המוניטרית הנוכחית יכולות לעשות משהו מלבד להדפיס כסף למשוך את הזמן ולגרום למשבר עוד יותר גדול בעתיד. אנחנו חיים בפרדוקס שבשביל להחזיר חוב מישהו אחר צריך לקחת חוב גדול עוד יותר. מזכיר יותר את הכלב שלי ז"ל שניסה כל פעם לתפוס את זנבו עד שקרס מעיפות.
    במצב כזה של הדפסת כסף ההיסטוריה מוכיחה שהנכסים הממשיים כמו הזהב לאורך זמן הם השקעה אטרקטיבית בתקופות כאלה. אך זו דעתי בלבד שמבוססת על הידע שאני מכיר וכדאי שגם אתה תעשה את השיעורי בית והבדיקות שלך לפי שאתה משקיע בכל כלי השקעה כלשהוא.

    השבמחק
  11. ללא קשר לכתבה אך דוגמא להסתרת מידע מסוחרי בורסה פוטנציאליים - באתר של גלובס בדף הראשי בתחתיתו ישנן תשואות מדדים חשובים דבר שמקל על הציבור לראות את הדינמיות של המסחר במדדים.
    תמיד היה בין המדדים גם מדד הזהב, והנה היום אני רואה שהוציאו אותו מרשימת המדדים, האם בכוונה תחילה או טעות? לדעתי עכשיו שהבורסה בבילבול חושים כאשר קריסות של מדינות בתהליכי התהוות, לזהב יהיה משקל כבד מאוד (לא סתם המשקל הסגולי של הזהב מן הכבדים שיש)ורבים ירוצו לקנות אותו או לפחות את הנייר הצמוד זהב, וזה מה שמטווי המדיניות הכלכלית בעולם מאוד לא רוצים.

    השבמחק