יום שלישי, 6 בספטמבר 2011

האויב הכי גדול של טורקיה היום הוא הכלכלה שלה

טורקיה צועדת כבר מספר שנים במסלול אל עבר פסגת העושר , היא כעת נמצאת באופורית כיבוש הפסגה אלא שעל אותו מסלול יש עקבות של מדינות נוספות שצעדו עליו ,כל גשש כלכלי יגלה מיד שהעקבות האילו שייכות בין השאר ליוון,אירלנד וספרד ,שעכשיו נמצאות בתהום שמאחורי אותה פסגה משכרת.
לטורקיה אין דרך חזרה, היא בנתה את העושר הנוכחי שלה על חשבון העתיד. הבשורה הרעה עבורה: התהום שמחכה לה מעבר לפסגה הוא עמוק בהרבה מהעמק ממנו הגיעה מתחילת המסלול.

הצלחתו של ארדואן תהיה גם ככל הנראה הסיבה לנפילתו. טורקיה כמו שכנתה יוון וחברותיה ספרד ואירלנד נהנת מכסף זול המונפק בכמויות. אצל היוונים ,הספרדים והאירים זה היה בעיקר מכספי ההשקעות מחו"ל. טורקיה שמנצלת את העובדה שיש לה מטבע משלה, עושה זאת על ידי הזרמת כסף זול תוצרת הבנק המרכזי שלה, שמגובה במדיניות ריבית נמוכה (ריבית ריאלית שלילית*).
זה בעצם אותו מתכון קטלני שמשתמשות בו רוב מדינות העולם כיום, אותו מתכון מביא להן הרגשת עושר ושגשוג אך בשלב כזה או אחר מגיעה ההתפכחות שאין ארוחות חינם -ואז מגלים שאי אפשר לפתור בעיה של אלכוהוליסט על ידי כך שנותנים לו לשתות עוד אלכוהול.
תוצאת המדיניות הכלכלית החסרת אחריות של הטורקים נכרת כבר היום באחוז האינפלציה הגבוה שהגיע ב2010 ל8.7% והערכה שתגיע לאיזור ה7.5% עד סוף השנה.

הכסף הזול שמלווה בערך הנמוך של הלירה הטורקית מעודד את יצוא הסחורות הטורקי, את התירות ומגדיל דרמטית את הביקוש לכוח העבודה מהסיבה הפשוטה שהרבה חברות עוברות לייצר שם כתוצאה מכך ששעת עבודה בטורקיה זולה משמעותית ביחס לשאר מדינות המערב. השיפור הגדול בכלכלה הוא שהיווה למעשה את אחת הסיבות לבחירתו המחודשת של ארדואן.
למדיניות מהסוג הזה יש גם צד אפל: אינפלציה לאורך זמן עושה את אזרחי אותה מדינה עניים יותר , שכן עם הכסף הקיים הם יכולים לקנות פחות ופחות. הדבר עלול לעורר מהומות ומחאות בקרב התושבים ומי מאיתנו מכיר את זה טוב יותר.

מדיניות של הנהגת ריבית נמוכה היא לא מדיניות בר קיימא לאורך זמן ,שכן הדבר גורם לעיוותים עצומים בכל מה שקשור למחירי נדל"ן ,מוצרים או סחורות ועלול להוציא את האינפלציה מכלל שליטה שלא לדבר על קריסת כל המערכת הכלכלית.
כשיגיע היום שבו טורקיה תעלה את הריבית בצורה משמעותית כל מגדל הקלפים של העושר הפקטיבי הזה שבנוי על אותה ריבית נמוכה וערך מטבע נמוך למעשה יקרוס ורק אז נוכל לאמוד את חוזקה של הכלכלה הטורקית או לפחות ממה שישאר ממנה.
מתי יגיע היום הזה? בקצב האינפלציה הנוכחי כנראה שעליית ריבית תהיה כורח המציאות  עוד הרבה לפני מועד הבחירות הבא בטורקיה בעוד כמה שנים ובינתיים .. החגיגה נמשכת.

*ריבית ריאלית - הריבית הנומינלית בניכוי עליית המדד. כלומר כשאתם מפקידים בבנק סכום מסוים הריבית הריאלית מייצגת את כוח הקנייה האמיתי של הכסף שלכם תוך כדי לקיחה בחשבון של עליית המחירים באותה תקופת הפקדה.  ריבית ראלית שלילית אומרת שערך הכסף שלכם ירד לאחר אותה תקופה, כלומר הריבית שקיבלתם על הפקדון לא עמד בקצב עליית המחירים בשוק.

תגובה 1:

  1. אם הלמ"ס הטורקי מחשב את המדד באותו האופן המוטה מטה בו הוא מחושב בארץ - אזי האינפלציה האמיתית צריכה להיות פי 2 או 3 מהמדד הרשמי, מה שאומר שהם יהפכו לעניים מרודים תוך זמן קצר מאוד - טוב לפחות אירועי המשט יפנו את מקומם לצרות היומיום הקיומיות...

    השבמחק