יום שבת, 15 בספטמבר 2012

8 עובדות על תהליך הQE שהבנקים המרכזיים יעדיפו שלא תדעו עליהן

הקלות כמותיות או Quantitive Easing) QE) היא התופעה שהולכת ומתפשטת בכל העולם והגיעה גם לאיחוד האירופי בשבוע שעבר. גם אנחנו בישראל לא התחמקנו ממנה, הנגיד פישר ביצע אחת כזאת ב2009 בהיקף של עשרות מילארדי שקלים. 
שתי תוכניות  הקלות הכמותיות המפורסמות ביותר שהושקו עד כה היו של הפדרל ריזרב בתקופות הבאות:
  QE1 : 1.12.2009 - 31.3.2010
  QE2 : 1.09.2010 - 30.6.2011
השבוע הושק גם הQE3 לזמן לא מוגבל.
חקרנו מה היו ההשפעות של אותן הקלות כמותיות שיושמו בעבר והתוצאות שקיבלנו בוודאי לא יופיעו במסיבות העיתונאים הבאות של נגידי הבנקים המרכזיים.
לפניכם כל העובדות על הQE ואיך הוא משפיע עלינו:


1. QE מנוגד לעקרונות החוק שאוסר על הבנקים המרכזיים להלוות לממשלות
ראשית קצת רקע מהו QE:
בניגוד לדעה הרווחת למדינה אין  סמכות ליצור/להדפיס כסף. המערכת הבנקאית היא הגוף היחידי שיכול ליצור כסף והיא מחדירה אותו לשווקים רק על ידי הלוואות. הבנק המרכזי טוען שבשביל להמריץ את הכלכלה הוא צריך להלוות כמויות אדירות של כספים לפעמים ישירות לשווקים ולעיתים לממשלה. בפעמים הקודמות הפד החליט להלוות לממשלה ,בדיוק כמו שהחליט כעת נגיד הבנק המרכזי של אירופה וכמו שהנגיד שלנו עשה ב2009. הממשלה לפיכך לקחה על עצמה חובות עתק,על חשבון משלם המיסים, אלא שפה נוצרה בעיה: כל התהליך הזה סותר את הרעיון מאחורי העובדה שהממשלה לא תוכל לייצר כסף בעצמה אלא רק תוכל ללוות אותו.
הטענה העיקרית שמעלים המצדדים בשיטה זו היא שבמקרה  שהמדינה לווה כסף היא תהיה חייבת להיות אחראית ,להתנהל בתבונה ,לא תוכל ליצור אינפלציה אימתנית והכל על מנת שהשוק יסכים להמשיך להלוות לה בריביות סבירות, אחרת היא עלולה לפשוט רגל . כדי שעקרונות אלו ישמרו צריך גם למנוע מצב שהבנק המרכזי ,שברשותו מדפסת לייצור כסף, יכנס במקום השוק ויתחיל להלוות לממשלות כסף ללא בקרה. לכן הומצא חוק (בארץ זה נקרא 'חוק אי ההדפסה') בו נאסר על הבנק המרכזיים לרכוש חוב ישירות מהמדינה.
אבל כאן מגיעה הקומבינה הגדולה - מתחיל תהליך שהוא חוקי אבל ספק אם מוסרי הנקרא 'הקלה כמותית' או באנגלית  Quantitive Easing) QE):
בשלב הראשון המדינה מנפיקה אגרות חוב ממשלתיות ומוכרת אותם לגורמים שונים בשוק : זה יכול להיות גופים מוסדיים ,בתי השקעות וכו'
בשלב השני הבנק המרכזי נכנס לשוק תוך זמן קצר אבל כזה שידוע מראש למשקיעים (בד"כ כלל ימים ספורים אחרי הנפקת האג"ח) ובמין הסכם שבשתיקה רוכש מהגופים האלה את האגרות חוב .
כך כולם נהנים מהקומבינה חוץ מהאזרח: הממשלה מגייסת חוב בריביות נוחות יחסית כי יש "ביקוש" לחוב שלה. הגופים שרוכשים את אותו חוב מרויחים כסף קל ללא סיכון כי הם יודעים שהם יוכלו למכור אותו בריבית גבוהה יותר זמן קצר אח"כ לבנק המרכזי.הלווים הגדולים לממשלה  יכולים להיות רגועים שהלוואותיהם ישולמו. והבנק המרכזי לא עובר על החוק - הוא רוכש אג"ח מדינה אבל לא ישירות מהמדינה ובתמורה מזרים כסף זול לשוק ו"ממריץ" את הכלכלה. פה נשאלת השאלה את מי בדיוק הQE ממריץ ומה המחיר שאנחנו משלמים על המרצה זו.

2. הQE מעניק אשליה של עושר מדומה
אחת ההשפעות הגדולות של תוכניות התמריצים בQE1 וQE2 היתה העליה במחירי המניות. הנה לפניכם גרף המתאר קורולציה ברורה בין תוכניות התמריצים לבין העליות במניות הדאו ג'ונס:

 מקור: politicalmetals


למעשה הגרף הבא מוכיח שהמניות בבורסות לא עלו כתוצאה משיפור במצב הכלכלה. הם אמנם עלו מול הדולר אבל מאחר שערך הדולר ירד זה אומר שהן בסה"כ שמרו על ערכן הראלי ,אולי אף פחות מכך. זה נכון אגב גם לגבי רוב הבורסות בעולם והמטבעות הנסחרות בכל אותן בורסות.
את ירידת ערך הדולר בתקופות שבהן יושמו QE1 וQE2 רואים בבירור בגרף הבא:

                                                                      מקור: marketwatch

למה אני בעצם מתכוון*?
נניח שבתור אנשי מעמד הביניים התמזל מזלכם והרווחתם בבורסה מיליון שקל ב2008  ,לאחר התלבטויות קיבלתם החלטה שבמקום לקנות במיליון האלה דירה תמשיכו להשקיע אותם בבורסה. ב2012 גיליתם שהחלטתכם היתה הצלחה גדולה -הרווח שלכם בבורסה היה כבר גדול והגיע ל1.5 מיליון שקל. הפעם החלטתם למשוך את המניות ועם הסכום הזה לרכוש את אותה דירת חלומות מ2008. אחרי שתחושת האופוריה שקעה, סביר להניח שהייתם מגלים שדווקא ב2008 הסיכוי שלכם לרכוש את הדירה ללא משכנתא היה גדול יותר  עם המיליון ש"ח מאשר עם ה1.5 מיליון ש"ח ב2012. לפתע גיליתם שההרגשה שחייתם איתה כמעט 5 שנים שאתם עשירים היתה מזויפת.
ברוכים הבאים לעולם האשליות של הQE.

* גובה הרווחים והדירה הם רק לשם המחשה,אין בכך בכדי להמליץ ברכישת דירה במצב בו שוק הנדל"ן נמצא בתקופה רגישה, אלא להדגים מה המשמעות לאזרח שבורסה עולה רק כתוצאה מירידת ערך המטבע.

3.  הQE גורם לעליות מחירי הסחורות
לתשומת ליבכם אם עד עכשיו חשבתם שהמחירים בסופר גבוהים שימו לב לגרף הבא.הגרף מראה קורולציה חד  משמעית בין התאריכים בהן יושמו QE1 וQE2 ב2009 ו2010 לבין עליית מחירי הסחורות



ודאי אתם שואלים את עצמכם אז איך האינפלציה הרישמית בארה"ב היתה באותה תקופה כל כך נמוכה?
התשובה היא שבמדד המחירים הרישמי של ארה"ב ,זה שהפד מקבל על פיו החלטות, כנראה לא לוקחים בחשבון שהאמריקאים גם אוכלים מזון ונוסעים עם דלק אחרת אין לי הסבר מדוע שני הרכיבים האלה הם לא חלק מהמדד שם [קישור].
לגבי המדד הנמדד בארץ? אם הסטטיסטיקן הראשי בארץ אומר שהנתונים כאן מזויפים, מי אנחנו שנחלוק עליו [קישור].

4. הQE הוא גן עדן למשקיעי הזהב.
שוק זהב אטרקטיבי הוא אימתם של הבנקים המרכזיים ,שכן הוא עלול להוות אלטרנטיבה למטבעות מבוססי הכלום שהם מנפיקים. לכן הבנק יעדיף לעודד אתכם לרכוש דירות מאשר זהב. כל זאת למרות שמי שהשקיע בזהב מאז 2008 היה עושה רווח גדול יותר מההשקעה המסוכנת בנדל"ן.
כשנגיד הבנק המרכזי באירופה הכריז שבוע שעבר על הQE האירופי -מחירי הזהב שברו את שיא כל הזמנים מול היורו.
מהרגע שהחלו השמועות על QE3 האמריקאי ועד מימושו אתמול, הזהב ביחס לדולר עלה כבר ביותר מ150$.
כל זה תואם את התנהגות הזהב גם בשתי תוכניות התמריצים הקודמות של הפד (הזהב מסומן באדום)::

אגב, אם תבדקו מי הם מחזיקי הזהב הגדולים בעולם אז תגלו את הבנקים המרכזיים והאנשים העשירים בתבל.

5. המרויחים הגדולים מהQE הן החברות הגדולות. המפסידים - העובדים.
הנה גרף שראשי המשק בעולם ודאי לא ירצו שתראו אותו . הגרף האדום מסמן את רווחי החברות והכחול הוא ההכנסה הממוצעת לעובד:

                                            
באופן די מפתיע רואים כי בתקופה בהן יושמו QE1 וQE2 היתה עליה דרמטית ברווחי החברות ,לעומת זאת העליה הזו לא מתורגמת לעלייה במשכורות העובדים אלא להיפך ניתן אף להבחין בירידה מסוימת. 

6.בתקופת יישום הQE  האבטלה רק עלתה.
בואו נבחן את הגרף של אחוזי האבטלה בארה"ב.החלקים האפורים הן התקופות בהן הונהגו QE1 וQE2 בהתאמה:


                                                    מקור:.advisorperspectives

כפי שניתן לראות כשהחלו תוכניות התמריצים אחוז האבטלה היה סביב ה6.5% ובסיומה כבר היה למעלה מ9% . לא הישג נכבד במיוחד עבור האזרח הקטן.

7. נציג בכיר של הפדרל ריזרב הודה החודש כי פעולות הפד שנעשו לא באמת  מועילים
נציג בכיר בפדרל ריזרב,ג'יימס בולארד, המשמש גם כנשיא הפדרל ריזרב בסנט לואיס, הודה החודש כי מדיניות הבנק המרכזי נכשלה והביע אף חשש לעתיד הגוף החזק בעולם.
בראיון לפיינשל טיימס אומר בולארד את הדברים היוצאי דופן הבאים :
"אני מעט ,אולי קצת יותר ממעט -מודאג לגבי עתידו של הבנק המרכזי - אנחנו באופן עיקבי הרגשנו שהנה מגיע האור בקצה המנהרה ומגיעה ההזדמנות לחזור למצב נורמלי אבל זה לא קרה עד עכשיו" [קישור]

8. אז למה הבנקים המרכזיים בכל זאת מפעילים את ההקלות הכמותיות אם זה לא באמת עוזר לכלכלה האמיתית?
התשובה שזה עוזר למחזיקים הגדולים של המתכות היקרות והסחורות בעולם ,שאלו בוודאי לא החקלאי מנבאדה או רבקה משדרות. זה עוזר גם לבנקים ,לחברות הגדולות ולאנשי הבורסות והכי חשוב זה מאפשר לבנק המרכזי לעשות את הדבר היחידי שנותר לו לעשות- למשוך זמן. ההקלה הכמותית כשמה כן היא: היא מקלה אך לא מרפא. כמו אקמול היא נותנת הרגשה טובה של עושר מדומה אבל כשהשפעתה תפוג , שוב נרגיש היטב את כאבי הראש של מחירים עולים אבל לא רק את כאבי הראש: אקמול במינון גבוה מידי פוגע בכבד והפעם החליטו הבנקים המרכזיים שניקח ממנו כמה שיותר הרבה וכמה שיותר זמן.
האם מישהו שמע על השתלת כבד לכלכלה?



מאמר זה נכתב על דעתו בלבד של הכותב ואפשרויות הפעולה המתוארות בה מובאים לצורך מידע כללי בלבד ואין לראות בהם משום המלצה ו/או ייעוץ לגבי כדאיות ההשקעה במניות/מט"ח ו/או מכשירים פיננסיים נשוא סקירה זו. הכותב אינו יועץ השקעות וסקירה זו אינה מתחייבת להיות מדויקת בפרטיה ואינה מהווה תחליף לייעוץ ספציפי המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם וכל העושה בה שימוש עושה זאת על דעתו ועל אחריותו בלבד.

54 תגובות:

  1. כרגיל ,מדויק ובועט.

    השבמחק
  2. מאמר לפנים. כל מילה נוספת מיותרת.

    השבמחק
  3. It's quantitative easing.
    Now, if you believe that hyperinflation is around the corner - buy Real Estate using as much borrowed money as you can get, wait for the hyperinflation to unfold and wipe out your debt :-)
    Interestingly enough, all those people in Israel who are now holding huge mortgages, if they were smart enough to opt for fixed rates, may find themselves in excellent situation if indeed high inflation is in the cards.
    - Eran.

    השבמחק
  4. אחד המאמרים החזקים ביותר שעלו כאן בבלוג.

    תודה רבה ושנה טובה.

    השבמחק
  5. כל הכבוד ערן!
    מאמר מצוין.

    אבל אני עדיין לא הבנתי למה זה לא חכם לקנות היום דירה בהלוואת ענק לא צמודה?
    הרי בוודאות ההלוואה תישחק לגמרי בהיפר-אינפלציה הקרבה?
    לא?

    השבמחק
    תשובות
    1. הבעיה היא שלא ניתן יהיה למכור את הדירה הזו, שתעלה יותר מידי, וכיון שכל המחירים יעלו, יהיה מאוד יקר לחיות. ולכן זו השקעה מסוכנת. כאשר אנשים יאלצו לשלם 30 ש"ח לקילו עגבניות, 100 ש"ח ללחם ו 20 ש"ח לליטר דלק, הם לא ירוצו לקנות דירות.

      מחק
    2. אז לא יהיה ניתן למכור את הדירה בתקופת ההיפר אינפלציה, ביג דיל.
      עדיין אני נשאר עם דירה בבעלותי וזה תמיד היה בעל ערך ותמיד ישאר כזה (כמו הזהב).
      אני חושב שקניית דירה עם משכנתא גדולה לא צמודה זאת ההשקעה הכי חכמה חוץ מזהב.

      מחק
    3. לפי התחזית פה. כניראה עם ישראל לא כל כך פרייאר כפי שמצטייר באתר בועת נדלן. הם קונים דירות בלי חשבון, לוקחים הלוואה לא צמודה בריבית קבועה ל30 שנה. (לא סתם פישר הגביל את זה ל 30% מההלוואה). ההחזר הוא קבוע לאורך כל חיי ההלוואה. נגיד 2000 שקל. בעוד 10 שנים 2000 שקל יהיו כמו 20 שקל כיום, גם אם לא תהייה היפראינפלציה הסכום ישחק בצורה רצינית.ואז הם קיבלו הנחה אדירה על הדירה. לכן לא כל כך שמים לב למחיר הדירה כיום. ממילה המחיר ששולם יחתך באחוזים רציניים כאשר ההיפראינפלציה תיפרוץ.

      מחק
  6. אחלה מאמר! אבל איך לכל הרוחות מחדירים אותו למוח של 99% מהאוכלוסיה? רובם יפסיקו כבר בפסקה הראשונה, ואלו שימשיכו יתבלבלו ויפלו בשניה... האם באמת הסיבה היחידה שלא לקחת הלוואות בריבית צמודה היום היא עניין של פחד? כלומר הסיכון שבכל זאת קיים באי ידיעה של העתיד? או שיש סיבה נוספת?

    השבמחק
  7. ראשית, נחשפתי לאתר הזה לפני מספר חודשים ואני חייב לציין שאני נמנה לאחוז הבודד הזה שפתחתם לו את העיניים. אני באמת חושב שהמאמרים שלכם חשובים ואכן מגדירים מציאות לא מלבבת במיוחד.

    החלק העצוב הוא שגם אם נפיץ את הבשורה, אני לפחות, לא רואה שינוי באופק. מכאן אני מגיע לשאלה המתבקשת שאני בטוח שעולה לכל אחד מכם בראש.

    מה אני עושה עכשיו? איך אני מוציא את המיטב מהסיטואציה? איך אני יכול לעזור לעצמי לפחות בתור התחלה? קניית סחורות? לקנות בית בהלוואת עתק? לאגור שימורים?

    גם אם השיטה מקולקלת, זו עדיין השיטה ואני שבוי בה. הייתי שמח אם הייתם מצביעים גם על פתרונות אפשריים, או לפחות כיצד ניתן לנצל את הסיטואציה לטובתנו.

    הגעתי לאתר הזה כי רציתי להבין וללמוד, אשמח אם מישהו יקדיש מזמנו וסבלנותו לענות לי בפירוט ועממיות שאני אוכל להבין (אין לי תואר בכלכלה, אבל לקרוא וקצת לחשוב אני יודע)

    תודה.

    השבמחק
  8. אנונימי 21:27 . העובדה שאין לך תואר בכלכלה היא היתרון שלך. אל תתבייש בעובדה זו.
    לא להיות מופתע זה יתרון גדול. אולם יש מצבים בהם לא תוכל להיות ביתרון על חברך שלא מודע למצב. אולי יתרון קטן שירחיק אותך בתור לשוחט המוניטרי .
    הצעתי לך היא להקדיש את מירב המאמצים להפצת המידע.
    תבוסתנות אינה אופציה. כפי שאתה נחשפת למידע יכולים גם רבים אחרים.
    מרגע שרוב העם יבין איך המערכת עובדת, היא תהיה חייבת להשתנות.
    זה היעד וזו המטרה.

    השבמחק
  9. ערן שלום,
    אני חוזר על קביעתו של ערן ושאלתו של יואב, האם יתברר שמי שלקח משכנתא לא צמודה בסכומי עתק יקבל את הנכס בחינם, במקרה של היפר אינפלציה ?
    תודה, אופיר

    השבמחק
    תשובות
    1. אופיר ויואב,
      היפר אינפלציה עבור מי שלוקח משכנתא לא צמודה בהחלט יש סיכוי מצוין שהוא אמנם לא יקבל את הנכס חינם אך בהנחה יפה מאד.תשאלו את אלו שלקחו משכנתאות באמצע שנות ה80 כשהאינפלציה הגיע ללמעלה מ400% -הם עשו סיבוב יפה על האינפלציה הזו. אגב מאז הוצמדו המשכנתאות למדד כלקח של הבנקים מאותו "סיבוב".
      אני מסכים עם ERan - אם אתם בטוחים שהיפר אינפלציה היא מעבר לפינה ותחליטו ללכת על הלוואה כזו יש סיכוי שתעשו את עסקת חייכם רק קחו בחשבון שאם תטעו בתזמון ובועות הנדלן תתפוצץ לפני התפתחות היפר אינפלציה או שתקלעו למשבר כלכלי לפני כן, כנראה שזו עדיין תהיה עסקת חייכם אבל מהצד השלילי.

      כמובן שגם לקבוע מה לעשות במסגרת תגובה זה לא יהיה נכון ולכן לפני שאתם עושים משהו המלצתי שתבדקו כל תרחיש לפני כן ועדיף לבחון מה יכולת ההתמודדות שלכם עם התרחיש הגרוע ביותר מבחינתכם, אפילו לעשות זאת עם אנשי מקצוע.
      ערן

      מחק
  10. לאופיר - אם תהיה אינפלציה כמו בשנות ה80 אז כן , למרות שאני מאמין שבמקרה כזה יעלו את הריבית , כך שגודל ההחזר יעלה , אם אתה מאמין שהולכת להיות אינפלציה גבוהה מאד , כדאי שתיקח הלוואה שאינה צמודה לכלום (אבל אתה משלם ריבית גובה מהרגיל ).

    השבמחק
  11. אחלה מאמר. נהנתי לקרוא.

    משהו יכול להמליץ או להלעיז על ספדר גולד (gld) הם מפרסמים שהכל אצלם מגובה זהב? יש למשהו דרך טוב יותר להיחשף לזהב?

    השבמחק
    תשובות
    1. תבדוק היטב אם הטענה שלהם שהכל מגובה בזהב אם זה כולל גם אפשרות של פיקוח רואה חשבון חיצוני ושאם הם מתחייבים לטוהר הזהב. בהרבה מיקרים תגלה סעיפים לא סטנדרטים בקרנות הללו.

      מחק
  12. על זה נאמר: הקלות הבלתי נסבלת...
    לכל מפנטזי המשכנתא הלא צמודה... אם למישהו נדמה שמישהו יתן פה למשק לעוף 200% בחודש אז הוא טועה מה גם שמישהו כבר הזכיר קודם טיסה בריבית שתטיס את כמות ההלוואה לשחקים דימיוניים... שנית הבנקים לא יתנו לזה לקרות, הכרתי מישהו פעם שהבנק מחק לו חוב של חצי בית, כי הטופסיאדה היתה יותר יקרה ממה שנשאר כחוב על הנייר...
    פשוט לקנות זהב: קטן יקר ושומר על הערך האמיתי.

    השבמחק
    תשובות
    1. יש לי תשובה בנוגע לעניין המשכנתאות
      יש סוג של משכנתא קבועה לא צמודה מדד.

      היא ניתנת לפי ריבית באזור ה 5.5%
      מעט מאוד לוקחים משכנתא זו כי כרגע היא יקרה יותר בהחזרים לפחות בתחילה ומשום מה כשהתעניינתי הבנק מאוד מצניע את קיומה.

      כל אלו שלקחו אותה ואני מקווה שאספיק , הולכים לעשות סיבוב יפה על הבנקים.

      מחק
  13. ערן, כמו תמיד יש מלא מה להוסיף ומה להגיב
    הפעם אסתפק רק בתודה ובלינק אקטואלי בודד

    http://marcfaberchannel.blogspot.co.il/2012/09/qe3-money-will-go-to-mayfair-economy.html

    ותודה על הכתיבה היוצאת דופן שלך

    א.

    השבמחק
    תשובות
    1. טוב... קשה לי רק עם לינק אחד...
      הנה עוד אחד:

      Gold & Silver Rally after QE3 Announcement by The FED
      http://goldbasics.blogspot.ca/2012/09/gold-silver-rally-after-qe3.html#.UFNgEfPN5IQ.delicious

      הכולל את הסבר רענון שוק המתכות
      http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=qaUN10wJbe0

      א.

      מחק
    2. 10 Shocking Quotes About What QE3 Is Going To Do To America
      September 15, 2012

      http://www.activistpost.com/2012/09/10-shocking-quotes-about-what-qe3-is.html

      א.

      מחק
    3. How QE3 Will Make The Wealthy Even Wealthier While Causing Living Standards To Fall For The Rest Of Us

      http://www.activistpost.com/2012/09/how-qe3-will-make-wealthy-even.html

      מחק
    4. Fed’s Coffers Can’t Provide Certainty
      http://www.thefreemanonline.org/in-brief/feds-coffers-cant-provide-certainty

      A World in Crisis (Video) [דקה 5:20]
      http://www.corbettreport.com/a-world-in-crisis-video
      מזכיר את התיאום עם השוק הסיני...

      ומדוברי שפתנו...:
      QE3 ואתה – מי הזיז את המט"ח שלי? (מורה נבוכים)
      http://www.buat-nadlan.com/2012/09/qe3.html

      מחק
    5. Circulating Money Supply: Why the QE3 Won’t Jumpstart Economy & the World?
      http://www.4thmedia.org/2012/09/24/the-circulating-money-supply-why-qe3-won%E2%80%99t-jumpstart-the-economy-and-what-would/

      מחק
    6. MORGAN STANLEY: We Could See QE4 By The End Of The Year
      http://finance.yahoo.com/news/morgan-stanley-could-see-qe4-135126762.html

      Donald Trump: "People like me will benefit from this"
      http://www.cnbc.com/id/49031991

      מחק
  14. קראתי שהנגיד ירכוש אגח מגובה משכנתאות (שאמור להעלות את מחירי הבתים בארהב)
    זה הלוואה לממשלה או לבנקים למשכנתאות??

    השבמחק
  15. ערן כתבת:
    "בשלב השני הבנק המרכזי נכנס לשוק תוך זמן קצר אבל כזה שידוע מראש למשקיעים (בד"כ כלל ימים ספורים אחרי הנפקת האג"ח) ובמין הסכם שבשתיקה רוכש מהגופים האלה את האגרות חוב"

    האם ידוע לך מאיזה כסף רוכש הבנק המרכזי את האג"חים האלה?
    האם הוא מדפיס כסף?
    או שמא הוא משתמש בכסף קיים מתוך הרווחים שלו?
    איך בכלל אפשר לדעת?

    תודה
    יואב

    השבמחק
  16. זה תלוי במדיניות אותו בנק - למשל עד כמה שאני יודע ולפי הפרסומים ברננקי ופישר הדפיסו
    , לעומת זאת נגיד הבנק המרכזי באיחוד הצהיר כי הוא יממן את הרכישות ממכירת נכסים ולא מהדפסות, אלא שאז הוא יוצר בעיה אחרת בה הבנק המרכזי מוכר נכסים טובים שלו תמורת נכסים המוגדרים כזבל ולכן בסוף התהליך הבנק יהיה עם נכסים שככל הנראה לא יוכל לקבל עליהם כלום בתמורה ואז הוא יהיה בסכנה לפחות טכנית של פשיטת רגל.

    ערן

    השבמחק
  17. ערן, חג שמח ושנה טובה - אם הבנק מוכר נכסים, למה הוא צריך לבצע "עיקור"? עצם ההתפלפלות על האם עיקור ימנע אינפלציה או לא, כמוה כהודאה שהבנק מדפיס כסף, הלא כך?

    השבמחק
    תשובות
    1. חג שמח,
      קודם כל נהנתי לקרא את המאמר שלך בבועת נדלן..
      לגבי שאלתך הבנק המרכזי לא מדפיס כסף במקרה זה -הוא מוכר נכסים טובים ובכסף הזה רוכש נכסים רעים - הוא בעצם מחליף נכסים טובים בנכסים רעים, שזה לכשעצמו בעיה בפני עצמה כי לבנק המרכזי כמו למסחרי יש מאזן והוא צריך לשמור עליו מאוזן. ברגע שמדינות למשל יפשטו רגל והבנק ישאר עם אג"חים שלהם ללא כיסוי הוא גם יפשוט רגל כי כמות ההתחיבויות (ההלוואות) שלו תעלה על הנכסים (אג"ח זבל) שברשותו. עכשיו טכנית שום דבר לא ימנע ממנו להמשיך לפעול לא מאוזן כי את ההתחיבויות שלו הוא תמיד יוכל להמשיך להדפיס. "הבעיה" פה היא שאז ראשי המערכת או אלו ששולטים במערכת הבנקאית יאבדו שליטה על הנעשה בה- כלומר במקרה כזה הבנק המרכזי כבר יתחיל לייצר כסף לא מגובה בחוב (בנכסים) ומאחר שהדרך היחידה של ראשי המערכת הבנקאות העולמית לשלוט על כל הכסף בעולם זה על ידי כך שכל הכסף בעולם הוא בעצם חוב אליהם, הם יעשו הכל שזה לא יקרה גם אם זה אומר שהציבור "ישלים" במיסים את ההתחייבויות החסרות.

      ערן

      מחק
    2. אילו נכסים הECB מוכר?
      הוא קונה מה"שוק" את האג"חים הרעילים בכסף "כלשהו"
      הוא מנפיק אגרות חוב שבועיות בריביות אטרקטיביות כדי לספוג/לעקר את הכסף העודף הזה מהמחזור.
      האגרות חוב האלה הן הודאה בהנפקת כסף - לא ראיתי שום אזכור למכירת נכסים כלשהי.
      תוכל להפנות אותי?

      דווקא ברננקי מוכר לפחות אג"ח קצרות (עד שייגמרו לו, אני מניח) כחלק מ"טוויסט".

      מחק
    3. הנה מתוך טור של משה שלום בגלובס המסביר על המהלך של הECB
      http://www.globes.co.il/news/article.aspx?did=1000784047:
      - האם זו הדפסה?
      על פי ה-ECB, לא. מובטח לנו שכל קנייה תעבור סטריליזציה. דהיינו שכל כמות של כסף שבו תבוצע קנייה, תפוצה מייד על ידי מכירה של נכסים אחרים. יש האומרים שכך יכול להיווצר משהו די מעניין: מאזנו של ה-ECB אמנם לא יגדל, אבל ילך, ויתמלא, ב"זבל" קצר מועד, אשר ידרוש בסופו של דבר גלגול הולך ומתייקר עם הזמן. בגדול, זהו כיסוי של גירעונות הטווח הקצר של המדינות המסתבכות, על חשבון חלקו ארוך הטווח של מאזנו של הבנק המרכזי. כל זאת כמובן אם אמנם תתבצע אותה סטריליזציה מושלמת.

      בגדול נראה לי שאנחנו מדברים על אותו דבר זה רק עניין של ניסוח:
      אכן גם מכירת נכסים במקרה זה הוא "עיקור" וכמו שאמרת מדובר בהודאה של הדפסה אלא שבשורה התחתונה בסוף התהליך לא יסתובב כסף מודפס חדש בחוץ. ככה לפחות הECB טוען

      מחק
  18. השאלה היא: אם תאגידי ענק, ממשלות ובנקים מרכזיים חייבים כל כך הרבה כסף
    אז למי הם חייבים אותו?
    למיטב הבנתי מהמאמרים באתר, כל החוב בסופו של דבר הוא דמיוני לחלוטין...
    אז מה לגבי האפשרות הבלתי סבירה בעליל למחיקת חובות גלובלית ואיפוס המערכת?
    במקרה כזה של מחיקת חובות ושינוי מהותי בשיטה הכלכלית לתיקון הפרצות והספקולציות, שינוי השיטה המונוטורית וכדומה, תהיה האופציה היחידה שהשיטה הקפיטליסטית ( ההגיונית בבסיסה... ) תוכל להמשיך לעבוד...
    מה הם הדרכים שבהם ניתן יהיה להשיג יעדים אלו?

    השבמחק
    תשובות
    1. שלום גביש,
      שינוי השיטה כפי שאתה מציע כמו למחוק את כל החוב היא קיצונית מידי ותגרום לכאוס. שכן באותו הרגע שתמחוק את כל החובות אתה גם מוחק את כל הזכות ומשאיר את כל האזרחים ללא כסף עם כל המשמעויות הקשות של זה.
      שינוי השיטה חייב להעשות בצורה הדרגתית . החוב כמו שהוא אם תעשה פאוזה בייצורו גם כך יעלם עם הזמן (כי מחזירים אותו) ולכן יש לתת למערכת לגווע לעיתה תוך כדי השתתת מערכת חדשה שלא תבוסס חוב.
      ערן

      מחק
    2. הזכות של מי?
      אם רוב מוחלט של משקי הבית בעולם המערבי נמצאים בחוב, תאגידים פיזרו אג"ח כאילו אין מחר ומדינות שלמות חייבות דורות קדימה... למי כולם חייבים?
      לבנקים המרכזיים? לבנקאות העולמית? ל0.1% מהאוכלוסיה?
      אני מדבר על מחיקת חובות מבחינת ביצוע תספורת גלובלי לכלכלה והחזרתה לפרופורציות.
      הזמן שיקח למערכת לתקן את עצמה בשינוי השיטה ישאיר את המצב הקשה לעוד שנים רבות וימשיך לרכז את ההון העולמי בידי מיעוט שולי של האוכלוסיה...
      הרי אני מניח שגם אתה מבין שהדרך היחידה בה השיטה הנוכחית תסתים הינה בכאוס של המערכת הפיננסית העולמית... המשבר הבא או זה שאחריו (זה של 2008 יראה כמו עיטוש על ידו... )

      מחק
    3. גביש. אתה מפספס את הנקודה החשובה מכל.
      לפי השיטה הנוכחית כל הכסף מופק כחוב.
      ברגע שמחקת את כל החובות נשארת בלי כסף בשוק.
      החיים המודרניים לא יכולים להתקיים ללא נקודת ייחוס למסחר.
      כל המטרה ברפורמה מוניטארית היא להחליף את שיטת הפקת הכסף ואת הגורם שאחראי על כמות הכסף מחבורת אליטה מצומצמת לכלל האזרחים באמצעות הממשלה.
      לכן, פרק נכבד במחקר שפורסם בקרן המטבע עוסק במכניקה של החלפת הכסף ואיך אפשר לבצע את ההחלפה במינימום זעזועים.

      מחק
  19. דעו לכם שקיימת כבר מערכת מוניטרית אלטרנטיבית לכסף מבוסס חוב -קוראים לה ביטקוין.
    אני לא אחריב על המערכת פה. אבל אני מציע לכ"א לשבת ולעשות שיעורי בית. זאת לדעתי תהיה המערכת שתחליף את השקל, והיורו והדולר וכל יתר מטבעות הפיאט.

    שלכם,
    איתי

    השבמחק
  20. ישר כוח ערן , המחאה החברתית בישראל ובכללית בעולם צריכים אנשים משכילים ורהוטים כמוך לפקוח לנו את העיניים מהשקרים שמאכילים אותנו יום יום. אני מקווה מאוד שאברהם לינקולן צדק באומרו " אתה יכול לרמות את כל האנשים חלק מהזמן, אתה יכול לרמות חלק מהאנשים כל הזמן אך אתה לא יכול לרמות את כל האנשים כל הזמן "

    השבמחק
  21. דבר שאני עדיין לא מבין,
    אם היום אני לוקח משכנתא, משלם חצי מהסכום שלה מההון הפרטי שלי ואת השאר כהלוואה מהבנק

    למה זה מסוכן במידה ומתפוצצת בועת הנדל"ן, וערך הנכס שלי יורד ?
    עדיין יש לי איפה לחיות, ואני משלם את הסכום שאליו התחייבתי לפני כן.

    השבמחק
    תשובות
    1. אור שכחת את הצד השני של המשוואה : בועת נדל"ן לא מתפוצצת כי הנדל"ן החליט לקום יום אחד על צד שמאל - היא מתפוצצת כי יכולת הממושכנים לשלם יורדת כתוצאה משבר, ריבית או אינפלציה גבוהה, אבטלה וכו'.. באותו רגע אתה עלול להגיע למצב שלא תוכל לשלם את המשכנתא אבל לא רק אתה ואז בבת אחת יצאו הרבה דירות למכירה ,הביקוש אליהם יקטן ואז תתקע עם משכנתא גבוהה ודירה שגם אם תמכור אותה לא תחזיר איתה את כל המשכנתא.ברור שככל שאתה ממונף יותר כך הסיכון שלך "להתקע" עם הדירה גבוה יותר והפוך.

      ערן

      מחק
  22. שלום ערן ותודה על המאמרים המעניינים

    לא הכי הבנתי את הקומבינה

    אם בתי השקעות קונים את האגח המונפק ואז הבנק המרכזי קונה מהם

    אז ההשפעה הכללית על כמות הכסף במשק כמעט מתבטלת לחלוטין כי הכסף יוצא ואז חוזר

    ולכן איך זה מגדיל את כמות הכסף במשק??

    השבמחק
  23. אני לא מרגיש כל כך נעים להיות סניגורו של השטן, אבל כל המאמר הזה לא מדוייק בלשון המעטה, ובמקומות מסויימים פשוט שגוי.

    לצערי אני לא מסכים עם חלק גדול ממה שנאמר כאן, כמעט לכל "סיבה" יש אחרת "סיבה" אמיתית, יותר הגיונית ופחות "קונספירטיבית", שאדם שמכיר מעט מאקרו-כלכלה ומבין איך השווקים הפיננסיים עובדים פלוס קצת לוגיקה, מבין שהן פשוט לא נכונות.

    אתן כמה דוגמאות, לא יותר מידי, כי ההסברים עשויים לעבור את אורך המאמר:

    0. QE אינה "התחמקות מהדפסת כסף". QE היא המכשיר "הבא" אחרי שלמכשיר הורדת הריבית נגמרה התחמושת. אם הריבית באפס, מאיפה תבוא "הורדת ריבית" נוספת? התשובה היא שעל ידי קניית אגחים ממשלתיים ועוד כל מיני "טריקים" (למי שרוצה לדעת יותר - אני ממליץ בחום על הערך של QE בוויקיפדיה) מורידים את הריבית לתקופות ארוכות יותר במשק. מה שנקרא למבינים במימון "שיטוח העקום". למשל, בתור אסף נתן, אם הריבית ל 10 שנים היא אפס, לא תהיה לי ברירה אלא לשים את הכסף במקומות אחרים, למשל בורסה, או אגחים קונצרניים, מה שמוריד את מחיר הכסף ומזרים אותו לשוק (ובין השאר, לכן הבורסה עולה).

    מאיפה הכסף של QE מגיע? מהדפסה. ולמה זה לא גורם לאינפלציה? כי אנחנו בשלב דיפלציוני. אם המספרים של הלש"מ לא מדויקים זה ויכוח ישן מאוד, אבל בהתחשב שבארה"ב הודפסו פי 3 דולרים ממה שהיו במחזור, הצופה התמים היה מצפה ל 200% אינפלציה, אבל גם אם המספרים משקרים או לא אני לא רואה 200% אינפלציה בשום מקום.

    1. הקורלציה בין QE לבין עליה בשוק המניות בכלל לא מפתיעה. זה בדיוק כמו לבדוק האם שוק המניות עולה כאשר מורידים ריבית. QE שקול להורדת ריבית במשק שעובד בריבית אפס, כי הוא משטח את עקום התשואות במשק ע"י קניית אגחים למשכי זמן ארוכים.
    מי שלמד טיפה מימון, מבין מה קורה למכשיר מימוני כאשר מורידים לו את עלות ההון לטווח ארוך - שינוי של רבע אחוז יכול להקפיץ את ערך המכשיר במאות אחוזים. במילים פשוטות - כאשר מחיר הכסף יורד, החברות ישלמו פחות ריבית על ההלוואות שלהן ולכן הרווחים שלהן יגדלו. פשוט מאוד, לא קסם ולא נעליים, QE משמעו גדילה ברווחי החברות, גדילה ברווחים משמעה עלית מחיר המניה. בנוסף, המשקיעים הפרטיים מקבלים עוד פחות ריבית על ההפקדות שלהם ולכן מתפתים לקחת יותר סיכון. תחשבו על מישהו שקנה מק"מ ב 3%, והורידו את הריבית ל 0.2%. את כל ה 3% הוא כבר עשה (כי כשמורידים ריבית המחיר של נכסים כספיים עולה), למה להמשיך להחזיק? הוא ימכור ויקנה מניות, או יעשה משהו אחר עם הכסף, אולי יפתח עסק. לכן זה מעלה את הבורסה - כי זה מגרה אנשים ובנקים "לבזבז" או למשוך יותר לכוון סיכון.

    המחזור הולך ככה: הבנקים מקבלים הזרקת כסף, מחיר הכסף יורד והבנקים יכולים להלוות יותר, החברות מקבלות מימון זול יותר לתקופות ארוכות יותר ומשקיעים מתחילים להוציא כספים מהבנק שגם ככה לא נותן ריבית.
    אם הייתי מציע לכם משכנתא עד מיליון שקל בריבית 0.05% ל 30 שנה, היש אדם שלא היה קונה? ככה גם החברות מרגישות - ולכן העסקים מתרחבים מהר יותר.

    המשך בתגובה הבאה...

    השבמחק
  24. 2. קשה לי מאוד עם הביטוי "הגרף הבא מוכיח". אני לא כל כך מבין איך גרף מסויים מוכיח ועל סמך מה הכותב סובר ש QE לא שיפר את הכלכלה. למה, כי הבורסה עלתה בעקבות QE? לא ברורה לי הלוגיקה. אני מזמין את הכותב לנסוע לארה"ב ולראות האם אין שיפור שם. כמוכן, למיטב ידיעתי, הערך הריאלי של הדולר לא השתנה ב 50-60% בחמש השנים האחרונות, אבל הבורסה עלתה מעל 100%. אולי הכותב לא ממש מתכוון לערך ריאלי אלא למשהו אחר, אני לא מצליח להבין, אבל די ברור שכמו שזה כתוב כרגע זה פשוט לא נכון. לא צריך להיות גאון הדור, פשוט צריך ללכת ליאהו ולראות מה היה ערך תיק מניות שמורכב מ S&P 500 כשהתחילו ההקלות הכמותיות במרץ 2009. עשיתי זאת בשבילכם: המדד עלה במעט יותר מ 100% מאז, מ 696 אז ל 1450 היום. אם הייתי שם 100,000 דולר במדד, היום היו לי מעל 200,000 דולר. המחבר טוען ברצינות שבתקופה של שלוש שנים 100,000 ו 200,000 דולר קונים אותו הדבר? כדי להמחיש, בואו נמיר את זה לשקלים, בואו נראה מה היה משקיע ישראלי מרגיש:
    100,000 דולר במרץ 2009 היו שווים 420,900 ש"ח
    200,000 דולר היום, 18.9.2012 שווים מעל 780,000 ש"ח
    האם מה שהיה אפשר לקנות לפני שלוש שנים ב 420K ש"ח היום קונים ב 780K ?

    3. אקצר ואומר ש QE אכן יכול לגרום לעליה של מחירי הסחורות, אבל בתקופה הקרובה תראה את מחירי הסחורות יורדים - כי רוב העליה במחירי הסחורות הגיעה בכלל מכוון אחר בכדור הארץ, מסין המתנפחת. סין עומדת להתפוצץ בקול תרועה ואיתה מחירי הסחורות, פרט אולי לאוכל שהביקוש לו קשיח גם בכלכלות קשות.

    4. הזהב שבר את שיא המחירים גם ב 1983. אחרי כן הוא גם שבר את שיאי ירידת המחירים. תבדקו ב WWW.goldprice.org .
    כמו שבאפט אומר - היות וזהב לא מייצר כלום, אי אפשר להעריך את שוויו האמיתי. הוא לא מרוויח כסף. הוא סתם כבד. כמה עולה קילו זהב? עכשיו אנשים מוציאים מחשבונים ומתחילים לחשב כמה אונקיות יש בקילו, כמה עולה אונקיה, כמה דולר שווה בשקלים ועושים 1000 המרות. אם הייתי שואל כמה שווה עסק שמכניס 100,000 שקל בשנה, ישר אנשים היו צועקים את השווי שמתאים להם. בזהב, מסתכלים כמה ישלם עליו מישהו אחר מחר, לא מפעילים שיקול דעת. "כמה ישלם פארייר שרוצה לקנות זהב מחר" זו המחשבה.

    נעשה ניסוי מעניין. אנא מכם, בלי לחשב, תענו על השאלה הבאה:
    חצי קילו זהב - ב 10000 שקל, זה יקר או לא?
    חצי קילו זהב - ב 15000 שקל, זה יקר או לא?
    חצי קילו זהב - ב 20000 שקל, יקר או לא ?

    לעומת זאת, לקנות עסק שמרוויח 100,000 ש"ח בשנה:
    ב 100,000 ש"ח - יקר או לא?
    ב 150,000 ש"ח - יקר או לא?
    ב 300,000 ש"ח - יקר או לא?

    לא מעניינת אותי התשובה באמת, מעניין אותי לדעת על איזו שאלה עונים אנשים יותר מהר ובאיזו אינטואיטיביות. כנראה על השניה. אם אתה לא יודע להגיד אם משהו יקר או לא, סימן שממש קל לדפוק אותך, לא?

    זהב עלה משמעותית בגלל שאנשים מפחדים מאינפלציה וגם כי הסינים מאוד אוהבים זהב, כן כן, סין היא צרכנית הזהב הגדולה בעולם.

    6. הכותב טוען ש QE גורם לאבטלה. אשאל שאלה הפוכה - איפה היתה האבטלה היום אם לא היתה QE? אני מבין שהמחבר לא קרא ספרים על המשבר ב 1929, אני כן, ב 1933 האבטלה הגיעה ל 35% וקרתה במשבר דומה כאשר הממשלה לא עשתה "QE". הכותב טוען שהאבטלה עברה מ 6% ל 9% בגלל ה QE, אני טוען שהכלכלה היתה בכזו ירידה, שאם לא היה QE, האבטלה היום היתה באיזור 35% כמו בתחילת המאה הקודמת. ממתי QE גורם לאבטלה? אם יותר זול לי ללוות כסף, אני אפטר את העובדים שלי? ההפך - אני אלווה כסף ואפתח עוד סניף. זו הבעיה שמסיקים מסקנות מגרפים - לרוב הן לא נכונות. מי שמכיר קצת ניסויים אמפיריים במעבדה, מבין שצריך לבדוק לפחות 100 מקרים שונים של QE שונים בעולם ומקומות שלא נתנו QE בתור קבוצת ביקורת כדי שיהיה אפשר להסיק מסקנה מגרף. אני מציע לפחד ממסקנות שהגיעו מגרפים כמו מאש. תמיד להשתמש בראש ולחפש בהסטוריה.

    מצטער, ארוחת החג השני מגיעה ונגמר לי הכוח.
    לכל הקוראים - אני מציע לכם להפעיל עיניים ביקורתיות מאוד למה שאתם קוראים באינטרנט. לכל דבר יש לפחות 100 הסברים. לדוקטור בכלכלה יש את הכבוד שלו, אני לא דוקטור לכלכלה אבל יש לי לא מעט השכלה פורמלית בתחום, ואני חושב שלומר "שלא צריך דוקטור בכלכלה הנה פתחו לנו את העיניים" זה קצת תמים.
    אני חושב שאני מבין לא מעט בתחום ועדיין אני מבין מעט מאוד. בואו לא נתיימר לפסול או לאשר תורות כלכליות שלמות, במיוחד אנשים שהשם "ג'ון מינארד קיינס" לא אומר להם הרבה או אנשים שפישר מצלצל להם רק כמו סנטלי ולא כמו אירווינג.

    חג שמח לכל בית ישראל, שנה טובה משכילה ומתוקה!

    השבמחק
    תשובות
    1. אסף נתן,
      אני אענה לך דווקא מהצד המוסרי-אתי:
      אתה כותב :

      "המחזור הולך ככה: הבנקים מקבלים הזרקת כסף, מחיר הכסף יורד והבנקים יכולים להלוות יותר, החברות מקבלות מימון זול יותר לתקופות ארוכות יותר ומשקיעים מתחילים להוציא כספים מהבנק שגם ככה לא נותן ריבית."

      איזו זכות יש לבנק המרכזי לקחת ולגנוב את הערך של הכסף שלי, כדי לאפשר לבנקים לתת הלוואות לחברות(קרי לטייקונים)? איזו זכות יש לבנק המרכזי להכתיב ולהכריח אותי לסכן את הכסף שלי באם אני לא רוצה בכך?

      כשאני משלם מיסים. אני יודע לפחות שחלקם לפחות יגיע למטרות חיוביות כמו בריאות, חינוך ורווחה. כשהבנק המרכזי מדפיס כסף, אני למעשה מממן את עובדי בנק ישראל, הבנקים המסחריים והטייקונים (כשלי אין אפילו יכולת להתנגד לכך). זו גירסה מודרנית למשטר פאודאלי.

      איתי

      מחק
    2. אסף ידידי,
      רוב הדיונים פה אינם מי משבין יותר או מי מבין פחות ואיפה למד ומה למד. הרעיון פה לא לשפוט אדם לפי עברו ולכן אין צורך לציין מה למדת ומה לא. לענייננו:
      0. השפעת הQE על האינפלציה היא לא מהיום למחר. ברפובליקת ואימר (גרמניה של היום) לקח כמעט 10 שנים מהרגע שהכסף הודפס עד שהאינפלציה איבדה שליטה לחלוטין.
      ראה בגוגל גרפים היסטוריים של כלכלות מהרגע שבו שהיתה הרחבה מוניטרית עד להתפרצות אינפלציונית זה נע בין 2-5 שנים בממוצע.
      1. עובדה היא שהQE לא תרם להתרחבות העסקים בארה"ב אלא הביא בסה"כ לעלייה דרמטית בכמות הפקדונות בבנקים. כלומר הכסף נתקע בבנקים -השלב הבא הוא שהכסף יזלוג מהפקדונות ואז תווצר היפר- אינפלציה זה גם אולי עונה לך לשאלה הראשונה למה יש פער של שנים מהרגע שהכסף מודפס עד שמתחילה אינפלציה גבוהה
      2.מאחר שהיום יש מלחמת מטבעות עולמית זה יהיה לא נכון לבדוק ירידת ערך של מטבע מול מטבע אחר אלא לבדוק את כוח הקניה של המטבע.
      ראה למשל כמה עלה גלון דלק בדולרים ב2009 וכמה היום
      ראה כמה עלה ליטר דלק בשקלים ב2009 וכמה היום.
      3. הטענה שלך סותרת את הפסיכולוגיה מאחורי תהליך האינפלציה
      4. הנה נקודה למחשבה: מדוע סין החלה לרכוש פתאם תוך כמה שנים כמויות אדירות של זהב ? מדוע הם פתאם מאוהבים בזהב וקוראים לתושביהם לרכוש זהב? מדוע האנשים העשירים בתבל פתאם תוך 4 שנים בסנכרון מופלא עם הבנקים המרכזיים גם החלו לרכוש זהב? אם הבנקים המרכזיים שאמונים על דיכוי האינפלציה חוששים מאינפלציה מה זה אומר?
      6. נציג הפד בעצמו אמר שמהלכי הQE נכשלו בעבר גם בעניין הטיפול באבטלה ועל זה נאמר: אם בארזים נפלה שלהבת – מה יגידו אזובי הקיר.

      בכל מקרה ממליץ לך אסף לקרא היטב את הקישור של אנונימי מ 13:20.מאמר מרתק שיענה לך על כמה שאלות או תמיהות שהעלת כאן.

      שנה טובה
      ערן

      מחק
    3. אני גם רוצה להוסיף כמה דברים:
      הקורלציה בין QE לשוק המניות אכן אינה מפתיעה - הביקורת על QE (אחת מהן) היא שהכסף "משמן" את גלגלי הבורסה, ובצורה הקיצונית ביותר, ממכר את הבורסה אליו. פה ושם גם נשמעות טענות (לא מוכחות) שהפד או גוף מטעמו מווסת ברובו את הבורסה ע"י קנייה ישירה של מניות בשוק. הטענה היא שהבורסה היא זו שרואה את רוב ההטבה מהQE (תוך כדי יצירת אפקט עושר מדומה) - ולא Main street.

      האם מה שהיה אפשר לקנות לפני שלוש שנים ב 420K ש"ח היום קונים ב 780K?
      בהחלט - דירות בבאר שבע או חדרה, ודי בזאת. אבל גם דברים רבים התייקרו משמעותית (לא בהכרח בכמעט 100% אבל) - חשמל, מים, מזון, כוס קפה. כן. התשובה לשאלתך היא כן, או קרוב לכך על הרבה דברים.
      את הדיון על הסחורות הייתי מחלק לשתי קטגוריות:
      1. סחורות "צריכה" - נפט בראש ובראשונה, חיטה, נחושת כמדומני - מחירן תלוי במפורש בחוזק הביקושים ה"נורמטיביים" ועלולים לעבור דיפלציה משמעותית אם סין לדוגמה תקרוס או אפילו רק תאט בצורה משמעותית.
      2. סחורות "מטבע" - זהב וכסף (האם יש עוד?) אשר מייצגות ביטוי שאהבתי בשם Nature's Currency - הם מייצגים את אי האמון של העם במטבעות הפיאט, וככאלה ערכם כנראה יעלה באופן קיצוני. זה גם עונה לכל סוגית הזהב. וורן באפט טועה לגבי הזהב כי הוא מתייחס עליו כאל Commodity - ולכן שואל את עצמו מה הערך האינטרינזי שלו ואיך מתמחרים אותו. ועם זאת, הוא לא שואל את זה על הדולר, השקל, היורו או היואן (למרות שהם נותנים ריבית, לפחות חלקם).
      נסה לראות את הזהב כמטבע פיקטיבי של מדינה פיקטיבית בשם גולדלנדיה, שהיא האחרונה שעדיין שמרה על תקן הזהב מאז 1970 - ויהיה לך פתאום הרבה יותר קל לחשב את ערכו של הזהב.

      את טיעון 6 אני בגדול מקבל - רק שאלה אחת, האם אני כבעל עסק קטן באמריקה יכול ללוות ב"ריביות ברננקי"? בארץ כמובן יקחו ממני פרמיה מטורפת על היותי עסק "מסוכן", אני מניח שגם בארה"ב. בנק גדול יוכל ללוות ב0%, עסק קטן לא - תקן אותי אם אני טועה.

      עוד שאלה - מאיפה הבאת שכמות הדולרים במחזור קפצה פי 3? אשמח לקבל אסמכתא לכך.

      לסיום - לא ברור לי מאיפה אתה מביא את חוסר הענווה בלהניח שכותב המאמר לא יודע מי זה ג'ון מיינרד קיינס או אירווינג פישר. אני חושב שההשכלה האקדמית שלך הגיעה לצערי עם הסנוביזם האקדמי הנלווה. בעידן האינטרנט של היום, אפשר "לגלות" וללמוד את קיינס או פרידמן גם בלי תואר - ייתכן ועליך לשאול את עצמך אם אתה סובל מדיסוננס קוגניטיבי על כך שאולי רכשת תואר "לחינם".

      חג שמח ושנה טובה.

      מחק
    4. אגיב לך בקצרה, חסר לך קצת רקע...

      0. אני מודע היטב למהירות הכסף. אתה טענת ש QE הוריד את ערך הכסף ריאלית. לא טענתי אם אנפלציה תבוא או לא, זה לא העניין, לכן לא אסטה איתך הצידה. אם אתה רוצה לקרוא על ואיימר - יש הרבה ספרים בנושא.
      נחזור לטענה שלך - שערך הכסף יורד דרסטית ריאלית כתוצאה מ QE וכולנו חולים ב"עושר מדומה" - הטענה שלך פשוט לא נכונה. ראה ערך 400K ש"ח לפני 3 שנים לעומת 800K ש"ח היום, בתגובה הקודמת. אם בא לך למשוח עצמך בשמן ולהתנבא בעניין אינפלציה, קטונתי, ולא אגיב לך על זה. זה אולי יקרה ואולי לא. כל מה שאמרתי שהטענה שלך לא נכונה. יש גם הרבה סיבות לכך, מה שנקרא מיתון מאזני. אשאיר לך לגגל.

      1. למה אתה אומר שה QE לא תרם להתרחבות העסקים? כל העסקים שאני מכיר מתרחבים ממש יפה בשנים האחרונות, במיוחד מאז 2009, גם מבחינת כוח אדם וגם מבחינת רווחים. במיוחד העסקים הגדולים - בנקים, GE, KO, PG, JNJ ברקשייר, ועוד רבים וטובים. נניח שאתה צודק והעסקים לא מתרחבים (מה שסותר את המציאות), אני מקווה שאתה מבין את ההבדל בין "לא תרם להתרחבות העסקים" לבין "תרם לעצירת התכווצות העסקים". אתה טוען שזה לא עזר להתרחבות העסקים, אני טוען שאם לא היה QE, כנראה שהיום לא היה לך בנק שיחזיק לך את הכסף והיית יורה בשכן שלך בשביל קצת זהב.

      2. ידעתי שתעלה את עניין גלון הדלק. למה שלא תעלה גם את עניין מחירי הדירות בארץ? או הזהב? מה שאתה עושה נקרא הטיית הזמינות או היציגות, מוסבר נורא יפה בספר של כהנמן. למה שלא תשווה למשל את המחירים בסופר? למה אתה לוקח את המוצר שהתייקר הכי הרבה ועוד מהסיבות הלא נכונות? אתה משתמש במה שקרה לא מהסיבות שציינת כדי להוכיח שהטענה שלך נכונה. אסביר: הדלק עלה מ 5 ש"ח ל 8 ש"ח כיום, 60% עליה, עקב מתיחות מלחמתית שלא היתה באותה עוצמה אז, עליית הבלו, עליית מחירי הזיקוק בעולם ועליית המע"מ, שהם רוב העליה (כדי לדעת את זה מספיק לפתוח עיתון). לפי טענתך ב 3 השנים האחרונות היתה 100% אינפלציה, לא? (ראה תגובתי הקודמת) כשאתה נכנס לסופרמרקט, אתה מוציא פי 2 מאשר הוצאת ב 2009? כלומר ב 2009 קנית ב500 והיום ב 1000?
      חוץ מזה לפי הטענה שלך, ש QE מפחית את ערך הכסף ריאלית, ובהתחשב בהנחה שהמאזן של הפד התנפח פי 3, ליטר דלק אמור לעלות 15 ש"ח, תוסיף עליית מעמ ובלו ומדובר ב 20 ש"ח. אז למה ליטר דלק לא עולה 20 ש"ח?
      אני מציע לך לקרוא מה שנקרא "מיתון מאזני" וספין דיפלציוני.

      3. ואני חשבתי שמחירים נקבעים לפי היצע וביקוש ואינפלציה לפי היצע הכסף. ניחא. בוא נראה - תסתכל על מחירי הברזל מתחילת השנה. למה הם מתרסקים? הרי לפי "הפסיכולוגיה של האינפלציה" מחירי הסחורות חייבים תמיד לעלות, לא? אז למה הזהב ירד 85% בשנת 1984? או למה מחירי הכסף ירדו מתחילת השנה? מחירי הבטון? מה קרה למחירי הכותנה בשנים האחרונות? התשובה שלך מאוד מפתיעה. משתמע ממנה שמחירי הסחורות תמיד עולים. אם ככה, אולי פשוט נקנה תעודת סל סחורות ונפרוש לפנסיה.

      4. כי התפתח בסין מעמד ביניים עשיר שלא מצא היכן להשקיע כסף, מעמד שנהנה מסבסוד מתמשך של הממשלה (שזה לפוסט אחר). הפתרונות היו נדלן וזהב. ישנם אנשים בסין עם 5 דירות ריקות ולא מושכרות, שהחלו להבין שנדלן לא תמיד עולה ("הפסיכולוגיה של הנדלן?") אז הם בורחים לזהב, כי אין לאן לברוח בסין, היות והכל סגור (אי אפשר להוציא כסף מסין). גם ב 1929 ברחו לזהב. שוב חסרה לך הסטוריה לגבי הזהב. מי שברח לזהב ב 29 איבד את רוב כספו.

      6. "נציג הפד". אתה אולי מתכוון לג'ים באלרד? לקרוא לו נציג הפד זה כמו לקרוא לחנין זועבי נציגת הממשלה. אבל ניחא. נראה מה הוא אומר במצגת שהוא חיבר:

      http://research.stlouisfed.org/econ/bullard/pdf/Bullard_QE_Conference_June_30_2011_Final.pdf

      למי שאין כוח לקרוא אצטט משפט במצגת מפי ג'יימס באלרד:
      "QE worked in reality, and i will provide evidence for it"

      ג'יימס התמקד במאמר שציטטת דווקא בבירוקרטיה שבממשלות. הוא בין התומכים ב QE3, רק במינון אחר ובעיתוי אחר מאשר ברננקי. הוא מוביל קו אחר של QE. משום מה, אני לא יודע אם אתה עיתונאי, אבל כמו עיתונאי טוב, במקום לבדוק דעותיו האמיתיות של האיש, נטפלת לציטוט של FT.

      שנה נהדרת !
      אסף

      מחק
    5. לא הבנתי, בגלל שהמאזן של הפד התנפח פי 3 אתה חושב שאמורה להיות אינפלציה של 200%? כל הדולרים במחזור יושבים במאזן של הפד ולא ידענו? אז מה יש לי במגירה?

      נראה לי שעשית סלט בקטע הספציפי הזה.

      מחק
  25. ערן
    מאמר מרתק, תודה רבה
    (אורי , שקיטר על מאמר הרפואה)

    השבמחק
  26. כתבה של BEN SWANN מערוץ FOX19 על ההרחבה הכמותית השלישית
    http://www.youtube.com/watch?v=hf2WAw81OqQ&feature=youtu.be

    בכלל, BEN SWANN הוא אחד הבודדים שמקבל במה להגיד את האמת. זה די נדיר למצוא את זה, ועוד בארה"ב

    השבמחק