יום שלישי, 15 בנובמבר 2011

נביאי זעם או נביאי שקר?

מי לא פתח את אתרי הכלכלה המובילים או צפה בתוכניות הטלוויזיה ונתקל בפרשנים הכלכליים. ישנם את אלו האופטימיים חסרי התקנה שיחזו את הצלחת השוק בכל מצב גם אם העובדות הן אחרות. אם תבדקו טוב טוב ודאי תמצאו שמאחורי כל פרשן כזה גם בד"כ עומדת חברה פיננסית. אך יש גם מיעוט של נביאי זעם בילתי נילאים. בדרך כלל הם יקבלו את מרבית תשומת הלב של התקשורת. זה מה שהתקשורת אוהבת לשדר בד"כ :תרחישי אימה ,זה גם מביא רייטינג. יש נביאי זעם שעושים את מלאכתם ביושרה כפי שהם רואים אותה, אבל יש כאלו שהפכו את נבואות הזעם לעבודה שלהם. מה המכניזם שעומד מאחוריהם? ושאלת השאלות: למי כן להאמין?  

מי לא מכיר את  הפרופ' לכלכלה נוריאל רוביני , הוא הרי מופיע כמעט על בסיס שבועי בכל אתר כלכלי גדול ומנבא את נבואותיו השחורות. הוא גם זוכה לשבחים על ההצלחות הגדולות שלו בניבוי משברים. זה לפחות מה שמתקבל מהצגת התקשורת אך אם נעמיק יותר בניבויו של רוביני נגלה גם דברים אחרים. בואו נבחן מספר התבטאויות של הכלכלן המבוקש ונראה האם הוא באמת כזה גאון ונבין איך עובד המכאניזם מאחורי חלק מנביאי הזעם של הכלכלה.

אפריל 2010 , רוביני אומר בכנס מכון מילקן בלוס אנג'לס: ""בתוך ימים ספורים, ייתכן שלא יהיה לנו גוש יורו לדון בו"
הנבואה הזו לא התגשמה. ברור מאליו שאילו היתה מתגשמת היה רוביני הופך לדרגת קוסם אך אם לא ,אף אחד לא יזכור שאמר את זה, עובדה שאינכם זוכרים זאת למרות שאני בטוח שחלקכם ראה אותה כשהתפרסמה בthemarker.

נובמבר 2009 , רוביני אומר על מחיר הזהב:  "המחיר אולי יגיע לרמה של בערך 1,100 דולר לאונקייה, אבל רמות של 1,500 דולר או 2,000 דולר הם שטויות".  שנה וחצי אחרכך נשק מחיר הזהב כבר כמעט ל2000$ , בנתיים הוא קיבל עוד כותרת בתור זה שהעז לצאת נגד גורו אחר בשם ג'ים רוג'רס..אבל זה שרוג'רס צדק בסוף..נו באמת למה להתעסק עם זוטות?

עוד טקטיקה (מכוונת או שלא מכוונת) של רוביני זה לתת תחזיות סותרות ,כך הוא אומר באוגוסט 2009 "למיתון הנוכחי יש תחתית כפולה, הוא עלול לחזור" ואחרי פחות משנה הוא הודיע שלא תהיה תחתית כפולה בכנס בצרפת. 100% הצלחה מובטח (או כשלון אבל הכשלון שלו לא יעניין אף אחד)
באוקטובר 2009 טען כי "המיתון הקשה ביותר בארצות הברית מאז שנות ה-30 ככל הנראה הסתיים" ורק לפני כחודשיים כבר נשמע אחרת : "מיתון בארה"ב ובאירופה בלתי נמנע; ייתכן שיהיה חמור מ-2008". שוב 100% הצלחה.

בנוסף רוביני התפרסם בעיקר בגלל התחזית שלו שהתממשה בקשר למשבר הסאבפריים בארה"ב אלא שהוא חזה אותו בשנת 2004 ,מאז עלו מחירי הבתים בארה"ב בעשרות אחוזים לפני שצנחו רק כ4 שנים מאוחר יותר. אחרי כן הוא חידש את נבואותו שוב ב2006 לגבי המשבר הקרב אבל אז מחירי הדירות היו כבר בשיא והוא היה בסה"כ עוד טרמפיסט ברכבת של עוד כלכלנים שניבאו את הנפילה . אבל בזכרון של כולנו או של התקשורת אנחנו זוכרים דווקא אותו וזה בגלל שהיה הראשון לחזות משבר שלא באמת קרה בזמן שחזה אותו אבל שוב..חבל להתעסק עם זוטות.
חייבים להודות,יש גם תחזיות מוצלחות לרוביני אלא שאותם אפשר לקטלג גם תחת הקטגוריה של 'גם שעון מקולקל צודק פעמיים ביום'.

מה יוצא לרוביני מכל זה?
יתכן שבאמת הוא מאמין במה שהוא אומר אך מעבר לכך נבואות שחורות יוצרות כותרות ,כותרות מביאות פרסום ופרסום שווה הרבה כסף (ועל הדרך גם לפעמים מגדילים את המוניטין כשצודקים), נוריאל רוביני הוא מרצה מבוקש על תקן של כמעט "כוכב תקשורת" והרווח שלו מכל הרצאה הוא בהתאם. הרי מה מרתק יותר מלשמוע על נבואת אימים ,ממי שמוצג על ידי התקשורת כסלב, מאשר הרצאה משעממת על כלכלה.

נושא המאמר הזה בסופו של דבר הוא לא רוביני אלא המניפולציות שעושה עלינו התקשורת הודות לפרשנים מטעמם או מטעם האחרים. הם גורמים לכם להתעודד בפרשנות חיובית או להכנס לדאגות לגורלכם בתחזית פסימית אבל עליכם לזכור שבהרבה מהמיקרים לפרשן יש אג'נדה משלו שלפעמים סותרת את האינטרס העיקרי שלכם, שהוא לדעת את האמת. לימדו אותנו שכלכלה שייכת לכלכנים אבל כלכלנים בלי להכליל ,הם לא גוף אוביקטיבי בד"כ. לכן לימדו בעצמכם איך כלכלה עובדת והמנעו מהמניפולציות שעושים עליכם. את מה שתלמדו בעצמכם שום עיתון לא יתן לכם (ודוגמא קטנה היא :איך כסף נוצר בעולם. מתי קראתם על זה במדיה לאחרונה?). אל תרתעו מללמוד, זה הרבה יותר קל ממה שמציגים לכם ואני מקווה שלפחות אני יחד עם החברים שכותבים פה ,תורמים את תרומתנו הקטנה לעזור לכם לנוע בכיוון הזה.

8 תגובות:

  1. Maybe in the Macro..in the Micro you not only need to understand Economics, you have to have solid information about what's going at the present. Information is power and can equal big money - which is why you ALWAYS know about it after the fact.
    Who's even heard of sub prime mortgages before the crush? Yet insiders situated themselves to profit from the outcome months in advance - you would have too had you known about it.
    Do you know when to dump, say, Gold? When the media starts to tell you what a great investment Gold is. Listen carefully to what you hear on TV and read in the major media and get ready to do the opposite.
    - Eran.

    השבמחק
  2. שלום רב!
    אם מדברים על דיסאינפורמציה מכוונת אז אין טוב מרוביני לכך כי אותו פרופסור מקושר למועצה ליחסי חוץ CFR ולכן אין פלא שכוונתם היא לייצור פאניקה בעולם הכלכלי.
    להלן מספר מילים על רוביני שנלקח מאתר http://www.qfinance.com/macroeconomic-issues-thinkers/nouriel-roubini:
    Nouriel Roubini is Professor of Economics and International Business, Stern School of Business, New York University, and founder and chairman of Roubini Global Economics. After gaining his PhD from Harvard, and joining the faculty of NBER, he worked for the IMF, before returning to academia at Yale, and then Stern School of Business. He has been a Senior Economist for International Affairs on the staff of the President’s Council of Economic Advisors, and has served in various roles at the Treasury Department. He is a Member of the Bretton Woods Committee, the Council on Foreign Relations Roundtable on the International Economy, the Academic Advisory Committee, Fiscal Affairs Department, International Monetary Fund, and the Council on Foreign Relation’s Roundtable on the International Economy. He also founded the RGE website, a respected economic information resource.

    השבמחק
  3. לא עניתם על שאלת השאלות. למי להאמין? לא כל אחד כלכלן עם גישה לנתונים סטטיסטיים. מה גם שאנו יודעים שנתונים סטטיסטיים מעוותים חדשות לבקרים. אז מה אתם אומרים? לא להאמין לאף אחד, גם לא לעצמי.

    השבמחק
  4. ערן,
    בדיוק חשבתי על זה השבוע. הבעלים של העיתונים הכלכליים משתמשים בהם כדי להשפיע על שוק המניות ע"י דיסאינפורמציה ויצירת מניפולציות וכך הם מרוויחים על גבם של המשקיעים הלא מקצועיים. זאת הסיבה למגמה של השנים האחרונות שהעיתונות בישראל הפכה פתאום להיות ליותר "כלכלית".
    איתי א

    השבמחק
  5. לאנונימי,
    כשתחקור ותבין איך כלכלה עובדת תגלה א. שזה לא כזה מסובך. כמו ש Eran אמר בתגובה למעלה: אמנם לא בטוח שתצליח לנתח דוחות של חברות (אם כי בקצת מאמץ גם זה ניתן) אלא תוכל לדעת מה הולך בעולם ומה המגמות. ב. כשיהיה לך מספיק ידע גם תראה שאתה לא צריך להאמין לאף אחד אחר רק בגלל שאתה במצב של חוסר אונים בכל מה שקשור לכלכלה. תוכל לכל הפחות לדעת מהי מניפולציה ומהי אמת ובכך תוכל לכלכל את צעדיך בהתאם לצרכיך ולא בהתאם לצרכי הפרשן או הכלכלן.
    מאחר שחלק גדול מהפרשנים היום הם עובדים מטעם אחרים או מטעם עצמם ,אתה היום נתון כל הזמן ל"מתקפת" מניפולציות בלי שתדע אפילו שעשו עליך מניפולציה וככה אתה פועל לפי הצרכים שלהם.
    ערן

    השבמחק
  6. הדבר מזכיר לי את מסיבת העיתונאים של פרופ' פישר נגיד בנק ישראל שאמר:
    1. לא יהיה מיתון באירופה ובארה"ב.
    2. אל תכנעו לפופוליזם.

    ציפיתי ממנו ליותר

    השבמחק
  7. כתבה טובה

    השבמחק
  8. Dry urticaria - It is more than potential that the urtication
    at abode and it doesn't topic if they are in a underage or major precondition. This ailment results in rubor fain by having a scene of epinephrine with them at all times. I use one that is a shop stigma for the healthy mapping of the immune system.

    Feel free to surf to my web page :: what causes hive

    השבמחק