יום רביעי, 31 באוקטובר 2012

כלכלנים מהמובילים בארה"ב : היפר-אינפלציה תפרוץ ב2014

המשקיע האגדי המוערך ,ג'ים רוג'רס , והכלכלן ג'ון ווילאמס , בעל האתר Shadows Stats, המספק נתונים המהווים אלטרנטיבה אמיתית לנתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה האמריקאית ,התראיינו בשבוע שעבר בשני ראיונות נפרדים לשתי רשתות שונות . למרות שאין קשר בין הראיונות שניהם חוזים קריסה כלכלית עצומה בעתיד. בין  שניהם ישנה אחדות דעים נוספת: נותרו לנו פחות משלוש שנים עד אשר תפרוץ היפר אינפלציה בארה"ב ,שתתחיל את סופו של הדולר. מה הם מציעים לנו כדי שנוכל להתגונן מקריסה כזו?



בראיון לרשת RT מעלה ג'ים רוג'רס את המסקנות הבאות שלו:
  • המיתון הבא יהיה גרוע מקודמו בשל הגדילה בכמות החובות 
  • לא משנה מה וושינגטון תעשה ,זה רק יחמיר את המצב בגלל ההוצאות שלה 
  • במוקדם או במאוחר אנחנו נעמוד בפני קטסטרופה וזה הולך ומתקרב 
  • לא קיים היום מטבע רזרבה עולמי אלטרנטיבי לדולר 
  • זה וודאי שהדולר יקרוס במיתון הבא ב2013/2014 או מאוחר יותר 
  • אף אדם לא יכנס לכלא בעקבות המצב בגלל שהאנשים שאחראיים לזה מקושרים היטב עם וושינגטון 
  • אנחנו כבר רואים אינפלציה ובעתיד נראה אינפלציה שתהיה כמו שואה 
  • הפד היום רוכש למעלה מ70% מהחוב האמריקאי 
  • רוג'רס הוא בעד השקעה בחקלאות. לדעתו אנחנו מגיעים למצב של מחסור חמור בחקלאים ומכאן גם נחווה עליות חדות במחירי הסחורה החקלאית.
  • הוא חוזה עתיד נהדר למיאנמר ,צפון קוריאה ואנגולה. 




הכלכלן ג'ון ווילאמס מנהל את האתר האינטרנט היחידי היום שנותן סטטיסטיקות הנחשבות בקרב רבים כמהימנות על כלכלת ארה"ב. בין היתר הוא נותן באתרו נתוני אבטלה ואינפלציה מעודכנים. האתר בעצם מהווה אלטרנטיבה שפויה לנתונים "המבושלים" של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה בארה"ב. ווליאמס התראיין לusawatchdog בעקבות דבריו שלא נוכל להמנע מהיפר אינפלציה ב2014. הנה מספר נקודות שהעלה במהלך הראיון:
  • המודעות הציבורית למצב הקשה של הכלכלה תגדל במהלך החודשים הקרובים
  • זה וודאי שאנחנו נחווה היפר-אינפלציה.
  • אנחנו נחווה מכירה מאסיבית של דולרים שתלווה בעליה דרמטית במחירים
  • הדאגה העיקרית של הפדרל ריזרב היום הוא להחזיק את המערכת הבנקאית מתפקדת.
  • כיום מוחזקים מחוץ לארה"ב נכסים בדולרים (בעיקר אג"חים) בשווי של 12 טריליון דולר. ווילאמס טוען שזה רק עניין של זמן לפני שכל הדולרים שהדפיס הפד יגרמו למכירה כללית שלהם.
  • המלצתו: קנו זהב וכסף (המתכת) כדי להגן על עצמכם מפני ירידת ערך הקניה של הדולר.

24 תגובות:

  1. אני חושב שכמעט ולא קיימת אפשרות אחרת, זו האפשרות היחידה. השאלה אם כך מדוע מחירי הבתים ברוב ארצות העולם לא עולים

    השבמחק
  2. "זה וודאי שהדולר יקרוס במיתון הבא ב2013/2014 או מאוחר יותר". אני רואה שמרוב ודאות הוא מתקשה להחליט האם הקריסה תהיה בשנת 2013, 2014 או מאוחר יותר.

    "בעתיד נראה אינפלציה שתהיה כמו שואה". כמו שואת היהודים? כמו שואת הארמנים? או כמו הסרט של קלוד לנצמן?

    נשמע כמו עוד אחד מן הכלכלנים שהובילו אותנו למשבר הנוכחי וכרגע אין להם שום רעיון חוץ מלצרוח בהיסטריה ולנפנף בידיים.

    השבמחק
    תשובות
    1. ג'ים רוג'רס היה דווקא אחד מהכלכלנים שהתריע מהמשבר הנוכחי. הוא משקיע עצמאי ואין לו קשר לתווית המדיניות של הממשל האמריקאי -מה עוד שהוא אחד המתנגדים הגדולים שלה.

      ערן

      מחק
  3. ערן אתה הוצאת מג'ים רוג'רס אווירת מצב חירום שאני לא חושב שהייתה שם
    הוא מדבר טווח ארוך לאורך כל הראיון ונמנע לחלוטין מלדבר על תאריכים
    או כמו שהוא מעיד על עצמו "המשקיע לטווח קצר הגרוע בעולם"

    אני לא הייתי מהמר על היפר אינפלציה בתוך שנתיים
    יש פה ראיון ממש מעניין עם רון הרה (Ron Hera) ששייך למחנה ה"היפר אינפציה אחר כך" לא "היפר אינפציה עכשיו" עם כמה תובנות מאוד מעניינות על הגנות מאוד בסיסיות שיש לדולר
    http://www.youtube.com/watch?v=D91TGAyrmz8&feature=g-all-u

    אם לתת כמה נקודות:
    1. העולם ספג בכיף 3 טריליון דולר של הדפסות. אין סיבה לחשוב שהוא לא יכול(ומוכן) לספוג כמות הרבה יותר גדולה של הדפסות לפני שיתחיל לאבד אמון
    2. כדי לאבד אמון במטבע לאנשים צריכה להיות אלטרנטיבה. לפחות כך היה בכל פעם שזה קרה בהיסטוריה. המצב הזה פשוט לא קיים בארה"ב, ועד אז קשה לראות משבר אמון שמגיע מתוך ארה"ב
    3.לאמריקאים אין כל כך הרבה כסף מזומן שהם יכולים לרוץ לבנק להוציא ולשים מתחת לשטיח.. העולם היום הוא עולם של כסף דיגיטלי קרנות פנסיה וכרטיסי אשראי
    4. כל עוד הפד ממשיך לממן את ממשלת ולהתערב בשוק האג"ח הממשלתי אי אפשר להכיל כללי שוק חופשי עליהם. הממשל יכול להמשיך להוציא ולהוציא לעוד תקופה ארוכה


    השבמחק
    תשובות
    1. הכתבה שלו כטקסט ולא כראיון
      http://www.heraresearch.com/articles/20121023_Is_Financial_Crime_A_Systemic_Risk.html

      טיפה יותר מעמיק

      מחק
    2. שלום visionaire
      לגבי הערותיך:
      1. העולם לא ספג 3 טריליון דולר =הם נמצאים בעיקר בפקדונות הבנקים ובשלב מסוים יהיה חייב לצאת משם. תהליך זה מזכיר מאד את מה שהתחולל ברפאבילקת ואימר ערב פריצת ההיפר אינפלציה שם.
      2. הטענה שלך שגויה לוגית: להגיד שהיפר אינפלציה לא תפרוץ כי אין אלטרנטיבה למטבע שקולה לכך שהכסא שאתה יושב עליו עכשיו לא ישבר כי אין לך כסא חלופי לידך שתוכל לשבת עליו במקום.
      אם באמת תסתכל בהיסטוריה -בתקופות היפר אינפלציה כמעט כל דבר משמש כאלטרנטיבה למטבע - ברפאבליקת ואימר למשל בתחילת המאה הקודמת אנשים קנו אפילו פסנתרים גם כשלא ניגנו בהם כדי לשמור על ערך הכסף
      3. היפר אינפלציה זה לא לשים כסף מתחת לשטיח -זה הדבר האחרון שתרצה לעשות בהיפר אינפלציה - היפר אינפלציה זה להוציא את הכסף ולרכוש כמה שיותר דברים בעלי ערך לפני שהכסף יאבד מערכו.
      4. מסכים. רכישת האג"ח הממשלתי על ידי הפד אכן מאפשרת למשוך זמן. אך ברור שזו סוג של הונאה -אי אפשר להמשיך את זה לאורך זמן רב.

      ערן

      מחק
    3. אלה לא הטענות שלי, אלה הטענות של רון הרה שאני חושב שיש בהן לפחות משהו :)

      ואני חושב שעשיתי מהן קצת בלאגן והטעיתי אותך (ולכן מומלץ לקרוא את הכתבה, לא כזה ארוך וכן מנומק היטב)

      לגבי 2. ו3. מדובר על מצב של משבר אמון בבנקים מתוך ארה"ב ושזה יקרה כדבר ראשון ולא כתגובה לאירועים חיצוניים. זה נכון שהיו פסנתרים בוואימר, אבל היה הרבה זהב וגם דולרים ומטבעות אירופאים אחרים. ואולי להוציא את הכסף ולשים מתחת לשטיח זאת לא הדוגמא הנכונה, אבל להוציא את הכסף ולקנות פסנתר זאת כן דוגמה נכונה :)

      לגבי 1. "ספג" הכוונה בעיקר לפוליטית. לא הוא ולא אני חושבים שזה ימשך לנצח, אבל זה יכול להימשך הרבה זמן כל עוד יש רצון ונכונות פוליטית ושיתופי פעולה של בנקים מרכזיים (ממליץ לקרוא את הכתבה)

      מחק
  4. Insult to intelligence.
    - Eran

    השבמחק
    תשובות
    1. you are cynical beyond hope
      how old are you?

      מחק
    2. You haven't quite fallen in-to my trap please proceed...

      PS
      As to your question, assuming that exact age is not important, the answer is in your own post. Sort of, eh?

      - Eran

      מחק
    3. כבר עברו אצלי הימים של
      http://xkcd.com/386/
      (כן אני מודע לאירוניה של השעה.. מה לעשות שנרדמתי בערב ועכשיו אני לא מצליח לחזור לישון?)

      אני נהנה מוויכוחים/דיונים באינטרנט אבל עד רמה מסויימת
      "Generic insulting dismissal" כבר לא עושה לי את זה כמו פעם..

      מחק
  5. אני לא אוהב את נבואות הזעם האלה. אני מסכים שתהיה קריסה של דולאר, אם נמשיך בקצב הזה. אבל אני מאוד חשדן בנוגע לג'ים רוג'רס. צריך לזכור שהוא בעל עניין. הוא יודע שאנשים מקשיבים לו. הוא מניפולטור שמנסה לגרוף רווחים. סורוס, החבר שלו, למשל טען רק בתחילת השנה הזו שהיורו יקרוס בתוך 3 חודשים.

    דרך אגב, הכלכלן מקס קייזר שזוכה ליותר הערכה אצלי, טען על קריסה כלכלית כבר באפריל שנה הבאה. ניל קאבוטו, הפרשן הכלכלי של רשת פוקס, טען שהקריסה תתרחש כבר בסוף השנה הזו. אני נוטה להאמין לשניים האלה מאשר לרוג'רס. אני מאמין שהקריסה תתרחש עד סוף השנה הבאה לכל היותר. נחיה ונראה.

    השבמחק
  6. לגבי דברי הרה שהובאו לעיל: עליי להסכים עם ערן. ההדפסות של 3 טריליון דולר (ואני מאמין שהסכום אף גבוה מזה, כי חלק גדול מהזרמת הכסף נעשה בדרכים עקיפות וחמקמקות) עוד לא יצרו היפר-אינפלציה בעיקר מפני שהם שוכבים במאזני בנקים זומבים שהפד מציל. מתישהו הכסף הזה ידלוף החוצה, ונראה לי שזה קורה כבר כעת כשהפד מממן רכישות אג"ח מגובות משכנתאות (מסתבר שהרעל הזה עדיין קיים במערכת למרות כל סיפורי הסבתא על ניקוי מאזנים) ובכלל, אם תעקוב אחרי מחירי הסחורות תיכווח שיש ועוד איך אינפלציה. ולא, זה לא בגלל בצורת או סופה אקראית. אלה סיפורי סבתא של הפד. בצורות וסופות תמיד היו ויהיו.
    שנית, חלופה למטבע היא באמת כל דבר שניתן לקנות בכסף. בימי המנדט הבריטי בארץ היה חשש מאינפלציה עקב מלחמת העולם השנייה. אתה יודע במה אנשים השקיעו את כספם? בצמר! לא פחות ולא יותר. ומתברר אגב שהם צדקו: מחירי הצמר האמירו במלחמה ויש אנשים שעשו עסקים טובים. חוץ מזה שיש תמיד מטבע חלופי: פרנק שוויצרי, דינר כווייתי או פשוט מטילי זהב וכסף. האמונה שרק בגלל שאין תחליף לדולר הוא לא יקרוס באמת לא מחזיקה מים. כל מטבע היה "ללא תחליף" לפני הקריסה שלו. גם הריאל האיראני.
    אשר לכסף דיגיטלי שלא ניתן לשים מתחת לשטיח: א' כפי שערן אמר איש לא ישמור כסף מתחת לשטיח במקרה של היפר אינפלציה ב' אנשים יברחו מכסף דיגיטלי לצורה אחרת של השקעה דיגיטלית. תעודת סל, סחורות וכד'. זה בעצם קורה כבר היום. וכמובן, יהיו מסכנים שיפסידו את כל כספם. זה תמיד מה שקורה בגלי היפר אינפלציה.
    אני מאמין שהנבואות של רוג'רס קצת מוגזמות אבל בסופו של דבר, מה שהוא אומר יתרחש לא מפני שרוג'רס היחיד שראה את האור אלא מפני שאין אפשרות אחרת. לא היה אף מקרה בהיסטוריה של הדפסת כסף מסיבית שלא נגמר בהיפר אינפלציה.

    השבמחק
  7. שאלה, האם אג"ח צמוד למדד מוגן מפני היפר-אינפלציה?

    השבמחק
    תשובות
    1. רק אם אתה מאמין שהמדד אכן מייצג את האינפלציה

      מחק
    2. לפי דעתי במצב של היפר-אינפלציה גם המדד יעלה משמעותית, אי אפשר להסתיר את זה כל הזמן.

      מחק
    3. לא ממש. נתוני האינפלציה בכל העולם מטופלים ומפוברקים באופן שיטתי באריאן, ישראל, ארה"ב, בריטניה, גוש היורו ואיפה לא. זה באמת הקונסנסוס הכלכלי חובק העולם היחיד, אולי יחד עם נתוני אבטלה מוטים.
      זה אגב לא דבר חדש: כבר בשנות החמישים רווחו סיפורים על אנשי האוצר שטיילו בשווקים בעקבות סוקרי הלמ"ס ודאגו להצפה בירקות ופירות כדי ליצור הוזלת מחירים רגעית ובכך להוריד את מדד המחירים לצרכן. היום השיטות כמובן שונות אבל המדד אפילו כוזב עוד יותר. רק כדי לסבר את האוזן: אתה באמת חי בסביבת אינפלציה של 2.5% כפי שהלמ"ס מדווח? ובארה"ב או בריטניה האיפלציה באמת עומדת על 2%? ברור שלא. כך שאג"ח צמודות מדד הן עוד דרך להטיל על הציבור מס אינפלציה מבלי שהוא ירגיש.

      מחק
    4. נשמע לי מפוברק הסיפור על אנשי האוצר...
      בסופו של יום מדובר באנשים והאמת היתה יוצאת לאור מתישהו אם הם היו מסדרים את נתוני האינפלציה בכל המדינות שהזכרת, לשיטתך זוהי קונספירציה עולמית של כל הלמ"ס בעולם.
      אנחנו באמת לא חיים בסביבה של 2% אינפלתיה שנתית אבל אני חושב שהטעות נגרמת בגלל אופן חישוב ונוסחאות שכבר לא רלוונטיות.

      מחק
    5. אז אכן ידידי האמת יצאה כבר לאור על ידי האנשים ולא סתם האנשים אלא האיש שעומד בראש הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה
      http://www.ynet.co.il/articles/0,7340,L-4279972,00.html

      מחק
  8. שאל את עצמך כמה שאלות פשוטות: בכמה עלו מחירי החחשמל, הדלק, המזון, הדיור (לא רק שכירות אלא גם מחירים לקניה. משום מה האחרונים לא נכללים במדד), הזהב, הקמח והסוכר בשנה האחרונה. וכמה מהעליות באמת תואמות את האינפלציה הרשמית. נכון שתמיד אפשר לטעון שמחירי התקשורת והצנון ירדו. אבל האם זה באמת מקזז את העליות? ובמלים אחרות, האם אתה באמת משלם רק 2% יותר על סך ההוצאות שלך לעומת השנה שעברה?
    כעת בדוק בכמה ארצות נבחרות בעולם את אותם נתונים ותופתע לגלות תמונה זהה לחלוטין. הציבור אגב התעורר מזמן. אני מכיר הרבה אנשים ללא השכלה כלכלית שיודעים, גם אם אינם מסוגלים להסביר בטבלאות ובנוסחאות, שמדד המחירים לצרכן הוא בדיחה. הם פשוט לא מאמינים לו. גם ברוסיה של סטאלין איש לא האמין לעיתונות ולממסד. אז מה? זה לא אומר שהציבור יעלה מחר על בריקדות. זה פשוט אומר שהציבור מתייחסים לזה כאל עוד בלוף ממלכתי.
    ולא, זו לא טעות או תקלה. ההטייה כלפי מטה מכוונת. הלמ"ס אינו גוף עצמאי כידוע ויש לו מימון ממשלתי.

    השבמחק
    תשובות
    1. אז אתה אומר שגם בארה"ב ואירופה מכוונים את המספרים מלמעלה? נשמע לי קונספירציה יותר מדי רחבה....

      מחק
    2. שום קונספירציה זה מידע גלוי
      לא מדובר פה בעסקאות סודיות במרתף. שיטות מדידת האינפלציה שונו במאה האחרונה כמה וכמה פעמים, וכל פעם הוסיפו כל מיני הנחות

      לדוגמא:
      אם אתה קונה טלפון ב1000 שקל היום, וקונה בעוד שנה ב1000 שקל, אבל בעוד שנה הוא יהיה יותר טוב - קיבלת מוצר טוב יותר עבור תשלום קטן יותר וזה מוריד את האינפלציה
      דוגמא שניה:
      אם היום מודדים את מחיר הסלמון כחלק מהמדד ורואים שהוא עלה ב40%, אבל מחיר הדניס עלה ב10%, מניחים שהצרכן יעדיף את המוצר הזול יותר!

      יש את ההסבר היפה הזה, מבוסס על ארה"ב
      http://www.youtube.com/watch?v=7pHKtuoLzZ4

      שאגב גם שם הלמ"ס הוא גוף "עצמאי"

      ואת רוב המידע הזה אתה מוצא בדוחות של הגופים האלה
      גלוי לחלוטין

      מחק
  9. בהיפר אינפלציה כדאי להיות מושקע בסחורות, מתכות כבדות, נדלן, מניות בשווקים מתפתחים

    השבמחק
  10. כדאי גם לשמוע את דבריו של הכלכלן peter schiff בהקשר זה

    השבמחק