יום ראשון, 13 בינואר 2013

חצי מהמזון המיוצר בעולם מושלך לפח -איך מונעים את זה?

עיתון הארץ פירסם אתמול את הנתון המדהים ש"חצי מהמזון המיוצר בעולם מושלך לאשפה". למרות הנתון הזה מחירי המזון בעולם עולים באופן קבוע כבר עשרות רבות של שנים מה שמעלה את השאלה: איך יתכן שמחירי המזון רק עולים ועולים אם יש כל כך הרבה שפע?
התשובה היא די מדהימה: הדבר היחידי שיש בו מחסור בעולם הוא דווקא בכסף שמונע מאיתנו להנות מהשפע. דווקא אותו דף נייר פשוט או רשומה במחשב שהאדם שולט בכמויות שלו -דווקא הוא חסר. חשוב לזכור:
המחסור הוא תנאי הכרחי לקיום השיטה הכלכלית-כי בלי מחסור לא תצטרכו לקחת הלוואות ובלי חובות לא יהיה כסף. זו גורלה של שיטה בה כסף מיוצר אך ורק מחוב. זה גם האבסורד העצוב של חיינו. אז איך משנים את זה ועוברים לכלכלה שבה כסף לא מיוצר חוב?



ניסיון ראשון אמיתי לבקוע את החומות של כלכלת החובות בגיבוי של אנשי קונגרס וחתני פרס נובל נעשה החודש באמצעות היוזמה לייצר מטבע של טריליון דולר ללא חוב לכיסוי חלק מחובות האמריקאים. כמו שחזינו וכצפוי ,הודיעו אתמול משרד האוצר האמריקאי והבנק המרכזי כי הם פוסלים את הרעיון. המהלך הזה גם אם היה יוצא לפועל לא היה פותר את בעיות הכלכלה של ארה"ב אבל היה צעד חיובי ראשון לקראת הפתרון הכולל. על הפתרון הכולל דנו מספר רב של פעמים פה באתר אך מאחר שלאחרונה קבוצה גדולה של גולשים הצטרפה למשפחה הגדולה של הכלכלה האמיתית  וחלקם לא נחשף לפתרונות , אז לטובתם  ולמי שפספס נחזור עליהם בקצרה שוב:
הפתרונות נעים משינוי ייצור הכסף ברמה הלאומית ועד הרמה המקומית.
שינוי ברמה הלאומית מצריך קודם כל שינוי תודעתי בקרב הציבור בהבנת הבעיה ואחרי כן שבירת המונופולים של הגופים השולטים בייצור הכסף שהם בעיקר הבנקים הפרטיים. לא מדובר לפיכך במשימה קלה במיוחד בלשון המעטה אבל גם לא בילתי אפשרית במיוחד כשלוקחים בחשבון שזמנה של המערכת הנוכחית קצוב גם כך. במקרה זה ישנה תוכנית סדורה איך עוברים מכלכלת חוב לכלכלה בת קיימא מבלי לגרום לזעזועים ,כשרק לאחרונה אפילו כלכלני קרן המטבע העלו תוכנית מפורטת הפרוסה על פני 70 עמודים איך עושים זאת . התוכנית תורגמה לעיברית וניתן לקרא אותה בקישור כאן. תוכנית ברוח הדו"ח הוצגה באתר מספר פעמים בקישור כאן וגם בסרטון המתורגם של מייסד ארגון Positive Money  הבריטי,בן דייסון:



ברמה המקומית -מדובר בפתרונות שאפשר כבר להתחיל ליישם ושכבר מיושמים או יושמו בחלקים נרחבים בעולם.עליהם תוכלו למצא עוד בקישורים הבאים:

את כל הקישורים האלה ועוד תוכלו למצא גם במדור השיטה המוניטרית בקישור כאן

2 תגובות:

  1. שינוי תודעתי יתכן רק לאחר מהפכה שתכלול רעב, מיתון חמור או מלחמה. זה רק שאלה של זמן

    השבמחק
  2. הוא מערבב בין פוליטיקה כלכלית לשיטה הכלכלית.

    מה שצריך לעשות הוא פשוט מאוד,חוצה מדינות ולא קשור להחלטות פוליטיות כלכליות.

    כיון שהאנשים אוהבים סוציאליזם,אין מה לעשות,החולי הזה נשאר...
    המדינה צריכה להנפיק את הכסף בצורה ידועה מראש,ללא חוב,ולהחזיר את החוב שלה
    עם הכסף החדש,כמו כן אסור לה להיכנס לחוב - כל הוצאה תהיה של כסף קיים ז"א להעמיד תקציב שנתי - שנה מראש.
    שמים מראש את הכסף בקופה וכל חודש מוציאים את החלק היחסי.
    הצורה הידועה מראש והקלה ביותר לקביעת כמות הכסף במערכת היא מספר האנשים כפול מספר קבוע.

    השבמחק