יום שני, 9 בדצמבר 2013

כך הפכה קנדה לאחת הכלכלות המצליחות והיציבות במאה ה-20

מאת: ערן הילדסהיים

כלכלת קנדה של עד אמצע שנות ה70, היא אחת הנעלמים הגדולים בהיסטוריה הכלכלית של המאה ה-20. קנדה הספיקה במשך 35 שנים להשתתף במלחמת העולם ובנוסף לנהל כלכלת רווחה מהגדולות בעולם .הכל מבלי שהצטרכה להגדיל את החובות שלה או להעלות מיסים לאזרחיה. את סוד ההצלחה של מדיניותה לא מלמדים באוניברסיטאות, לא תוכלו למצא על כך חומר בספרי הכלכלה ומעולם הנושא לא עלה לסדר היום התקשורתי. וויל אברהם ,מורה קנדי ופעיל חברתי, חקר את הנושא במשך שנים. בספטמבר שנה שעברה, שבועות ספורים לפני שנפטר, תיעד בוידאו שלב אחרי שלב את סוד ההצלחה של קנדה באותה תקופה. הוא גם השאיר בסופו מסר חשוב לדור הצעיר בכל העולם. לפניכם הסרטון הנדיר בתרגום לעברית.


הנה תאורו של וויל אברם עד 1:36 והחל מדקה 8:33:

היום מדינה על מנת לגייס כספים למימון פעילותה חייבת בנוסף למיסים שהיא גובה ללוות מגורמים פרטיים ,מה שמצריך ממנה מאוחר יותר לשלם נתח גדול מתקציבה להחזר הריבית על אותן הלוואות. בקנדה בשנות ה30 החליטה המדינה באמצעות הבנק המרכזי של קנדה (בנק אוף קנדה) לייצר את הכסף ללא חוב ולתת אותו בעבור יצרנות וסחורות. למרות ההוצאות הכבדות שהיו לקנדים מ1940 למימון השתתפותם במלחמת העולם השניה , היתה קנדה המדינה היחידה בעולם שהחוב שלה נשאר יציב וברמה נמוכה עשרות שנים. בנוסף קנדה הצליחה במהלך התקופה להקים מערך סוציאלי מכובד, מערכת חינוך מפוארת , מערכות תחבורה הכוללת את סלילת הכבישים הארוכים בעולם נכון לאותה תקופה, רכבות תחתיות , שדות תעופה, ליישם ביטוח בריאות ממלכתי ואפילו העניקה רשת בטחון פנסיונית לכל תושביה הותיקים. הכל ללא הגדלת החוב וללא הגדלה משמעותית במיסים. נשמע כמו משהו דימיוני בימינו.

ב1973 החליטה ממשלת קנדה בעצה אחת עם קרן המטבע העולמית ליישר קו עם העולם. הממשלה החלה שוב ללוות כספה מבנקים וגופים פרטיים. החובות שלה מאז זינקו במאות אחוזים יחד עם המיסים שמממנים את החובות האלה. הפגנות סטודנטים אלימות בגלל המצב הכלכלי הפכו בשנים האחרונות לדבר שגרתי ברחובות מונטריאול.

לפרוטוקול הדיון בפרלמנט הקנדי מ1939 שבו הוחלט על הלאמת הבנק המרכזי:
קישור

21 תגובות:

  1. מעולה, תודה רבה

    השבמחק
  2. וכיום, לקנדה יש בועת נדל"ן מפלצתית וחובות משקי הבית שלה הם מהגדולים בעולם...

    השבמחק
  3. איזה הבלות, לא חבל?
    סוס מנצח לא מחליפים.
    מעניין שלא מדברים על זה כל הפרופסורים עלאק לכלכלה שלא מסוגלים לחשוב מעבר למה שלמדו בספרים, כמו רובוטים מפגרים.

    השבמחק
  4. מה יקרה אם ממשלה תחליט לסלול קו רכבת או להניח צינור נפט שישפרו את מצב הכלכלה שלה או מטוסי קרב וטנקים להגן על הגבולות אבל לא יהיה כסף והם יחכו 20 שנה עד שיהיה מספיק כסף במקום ללות על החשבון?
    הלוואות לא תמיד זה דבר רע, אי אפשר לקנות בית או להקים מפעל בלי הלוואות, וגם הממשלה יכולה לקחת הלוואות. הלוואות מוגזמות זו בעייה, ולפעמים הממשלה נדחפת לזה על ידי ועדי עובדים או אינטרסנטים אחרים.
    אם קנדה לא היתה נכנסת למסלול החובות היא היתה נשארת רחוק אחרי רוב המדינות המפותחות, החובות האלו נתנו משהן בזמנו

    השבמחק
    תשובות
    1. מה ועדי עובדים קשורים פה?
      כל האסונות הכלכליים מגיעים מכוחות שמרניים שמאמינים בידו הנעלמה של השוק. לוועדי עובדים אין קשר לעניין. עבודה מאורגנת היא נשמת אפה של חברה נורמאלית. אנשים שוכחים שהשיטה צריכה לעבוד לטובת האדם העובד ולא לטובת איזה בנקאי שיושב על הקודקוד.

      בישראל רמיסת עבודה מאורגנת היא ספורט לאומי ב20 שנה האחרונות (אני עוד זוכר שנהג אוטובוס היה יכול לפרנס משפחה). יש צמיחה מרשימה, והאדם העובד לא נהנה ממנה.

      חלאס עם המנטרה המקולקלת הזו. ועדי העובדים הם אלו שתורמים ליציבות. נכון שאם אתה רוצה לראות את האדם העובד על ברכיו אז אתה צריך להיות נגד הועדים, אבל אף אחד לא קונה את הקישקוש הזה שהוועדים אשמים במשהו. תעמולה זולה ושקופה.

      מחק
    2. ל 04:03 אם לממשלה חסר כסף היא יכולה להדפיס אותו. אם היא הייתה מלווה אותו מהבנק אז הבנק היה מדפיס אותו. מישהו צריך להדפיס את הכסף. או שהממשלה תעשה את זה או שהבנק יעשה את זה וילווה לממשלה שתהיה חייבת להחזיר לו עם ריבית. מה אתה מעדיף?

      מחק
    3. אין שום קשר בין ועד עובדים כמו שהוא קיים היום בישראל לטובת העובד.
      בוא נראה איפה יש ועד חזק. ועד חזק יש בחברות ממשלתיות (שלא צריכות להציג רוחיות) או חברות שאינן מצויות בתחרות: נמלים, בנקים, רכבות, חברת חשמל.

      למה אין ועד בחברת הייטק? כי ועד כמו הנמלים בחברת הייטק היה הורג את החברה תוך שבוע.

      בנוסף, מי אחראי על העבודה המאורגנת? ההסתדרות שהיא למעשה זרוע של הממשלה (אם אני מארגן ועד בלי להרשם בהסתדרות אני לא "זכאי" להגנות חוקיות).

      בקיצור, את ההסתדרות צריך לסגור. מי שרוצה שיממן אותה מכיסו.

      מחק
    4. ועדים חזקים מדי הם לא פחות גרועים מקרטלים ומונופולים. במקרה שלנו ועדים חזקים בחברות ממשלתיות מתרגמים למשכורות עתק ופנסיות תקציביות שכולנו משלמים.

      המינון הנכון הוא באיזשהו מקום בין 'קומוניזם' דורסני ל'קפיטליזם' חזירי. צריך שוק חופשי אבל עם יד מכוונת שתשבור קרטלים ומונופולים. צריך הגנה על העובד אבל למנוע ניצול וחוסר יעילות.

      אין פתרונות קסם.

      יריב

      מחק
    5. אף אחד לא יודע את המינון הנכון - עוד לא קם הגאון שיודע לווסת ולכון את הכל. בנוסף לכל זמן ומקום יש את השיווי משקל שלו.

      מתוך הבנה זו יוצאת ההבנה שלאף אחד אין זכות מוסרית לכפות בכוח על אדם אחר מה לעשות.

      מי שרוצה להתאגד ולהתארגן - בבקשה
      מי שרוצה לקחת את העובדים שיתאגנו ולפטר את כולם - בבקשה
      כל אחד רשאי לעשות מה שהוא רואה לנכון כל עוד הוא ממן זאת.
      רוצה מימון מאנשים אחרים? הקם עמותה.

      מחק
    6. לגבי ועדים חזקים מידי (מר אנונימי)
      הם קיימים במקומות ללא תחרות, את תפצל את רשות הנמלים לגופים בתחרות הועד יפסיק לדרוש דרישות מופרזות משום שדרישות כאלו יקטינו את יכולת ההישרדות של האירגון ומכאן את כמות העובדים וחוזק הועד

      לגבי משרדי ממשלה - שם אין אפשרות לתחרות (אולי יש???) צריך מנגנון שיאזן בין מונופול העובדים (ועד העובדים) למונופול המעסיק. כיום משרדי ממשלה מעסיקים כמות נכבדה מהעובדים החדשים דרך מיקור חוץ, להבנתי הלא משמעותית בעיקר כדי להימנע מהעליות הגבוהות של הסכמים קודמים \ הסכמיםעם ועד העובדים

      בהייטק יש תחרות על העובדים - דבר שלצערי לא נפוץ במשק - כך שלא העובד ולא המעסיק הם מונופול - המחסור בעובדים יוצר איזון יצרני משום שהעובד נשפט לא על פי יכולת ורצון הועד להגן עליו, אלא על פי תרומתו הנוכחית והעתידית דבר המדרבן גם אותו להשתפר
      (יש מספיק דברים לשיפור גם במודל הזה אבל על כך בפעם אחרת)

      מחק
  5. דבריו של ראש הבנק המרכזי של קנדה בשנות ה-30, על השיטה המוניטרית ומעבר לייצור כסף ללא חוב:
    http://kalkala-amitit.blogspot.co.il/2013/08/blog-post_13.html

    השבמחק
  6. ערן,
    ברכות עם הצטרפותך לגינה השכונתית שלנו...
    חיזוק מוניטרי רציני ביותר לגינה...

    שמעון חש

    השבמחק
  7. גם בקנדה יש בועת נדלן
    וקור אימים
    אבל היאוש יותר נוח?

    השבמחק
  8. 160 מיליון דולר תשלום על ריבית כל יום בקנדה, האם אתם יודעים מה המספר בישראל?
    תודה.

    השבמחק
  9. הייתה אינפלציה בקנדה גם בתקופה שלא לוו מבנקים פרטיים (שנים 1950 -1970)

    השבמחק
  10. התבונתי במחירי דירות בעיר ונקובר בחוף המערבי, למעלה מ 2 מליון דולר מחיר בית ממוצע, זו כלכלה שפויה?

    השבמחק
  11. הבחור נשמע לי קומוניסט כבד לכן אני נזהר מהדברים שלו.
    מי שלא יודע ההפגנות שאורגנו בקיץ לפני שנתיים בישראל ע"י קומוניסטים צעירים
    הם היו רק ניסוי כלים לקראת הדבר האמיתי שאמור להתרחש בשנת 2017
    בשנה זו תמלא 100 שנה למהפכה הקומוניסטית של רוסיה.

    השבמחק
    תשובות
    1. ומה יקרה בדיוק?
      כולם יגדלו שפם וידברו רוסית?

      מחק
    2. ומה אז פינקי, מה נעשה אז ?

      מחק
  12. אתה רוצה להגיד שילדה בת 12 מבינה דברים כאלו? אני לא מאמין.
    זה נשמע גרוע שמביאים ילדה בת 12 להרצות על דברים כאלו.

    galgal21

    השבמחק
  13. גם בישראל יש מצבים אבסורדיים שבהם בנק ישראל יושב על כ- 70 מליארד דולר ואילו הממשלה ממשיכה ללוות בדולרים בחו"ל בריבית גבוהה (שבנק ישראל לא מצליח להרוויח בחזרה) רק בכדי שאפשר יהיה לפרנס פקידים באוצר ובנקים בחו"ל.. הוצאות הריבית של הממשלה הם כאלו גבוהות שלא ברור לי למה בנק ישראל לא מכסה אותן וחוסך למדינה תשלומי עתק של ריבית.

    השבמחק