מאת: ערן הילדסהיים
מטבע הביטקוין יחגוג בקרוב חמש שנים להיווסדו. לידתו של המטבע המהפכני לוותה ועדיין מלווה בייסורים רבים. החשש והחשד מפני הטכנולוגיה המהפכנית ומההתנתקות מ"האבא המכה" מהבנק המרכזי (הידוע בכינויו גם כ"נגיד"), גורמים לכך שכל שמועה, פריצה או הודעה בנקודה אחת בעולם יכולה למחוק עשרות אחוזים מערכו בכל שאר הגלובוס. כך פריצת האקר לאתר שסחר בו , תאורית קונספירציה הזויה משהו ואפילו בדיחה שהעלה בצחוק אתר יחסית לא מוכר ,היו בחלקם מהטריגרים שהובילו לקריסתו בעבר. לפניכם חמשת הסיבות לנפילות הגדולות ביותר של הביטקוין מאז הקמתו. האחרונה שבהן התרחשה בסופ"ש האחרון.
יוני 2011:
כאן לראשונה חווה הביטקוין את הנפילה הראשונה הכואבת.ערכו של הביטקוין הגיע ל-17.5 דולר אך תוך מספר ימים צנח לסנטים בודדים . הסיבה: אתר המסחר הפופלרי ביותר בביטקוין באותה תקופה, Mt Gox, נפל קורבן להתקפת האקרים. על פי פרסומים רשמיים ב- Mt Gox, האקר הצליח לחדור לאחד החשבונות המאובטחים באתר ,שהכיל כמות גדולה של ביטקוינים, והצליח למכור את כולם. באתר הקפיאו את פעילות המסחר לצורך בדיקת האירוע ומפה החלה פאניקה שהורידה את ערך המטבע לקרוב לאפס.
אפריל 2013:
הביטקוין מגיע לשיא של 261 דולר וצונח כעבור מספר ימים ב-78%. הסיבה: שוב יקירנו MT Gox. הפעם מדובר בהתקפת DDOS על האתר. הרעיון בתקיפה מהסוג הזה הוא לגרום לעומס קיצוני על האתר ובכך להאט את יכולות התגובה שלו עד למצב של השבתתו. מאחר שאנשים מאחסנים באופן זמני את הביטקוין או הדולרים שלהם לצרכי מסחר באותו אתר, הרי שכל נפילה כזו יוצרת פאניקה. סוחרים חוששים לגורל הכסף שלהם ומוכרים את הביטקוין בבהלה. כך קרס הביטקוין ב10 באפריל מ266$ ל-56$ ביומיים. מחירו התאושש אחרי כן בעקבות הבטחות מנהלי האתר שהם עמידים מעכשיו להתקפות כאלה .אולם מאז כבר איבד האתר את שליטתו בשוק הביטקוין לאתרים אחרים נוספים ולכן נפילות דומות נוספות שהתרחשו בו (האחרונה ביום שישי האחרון), כבר כמעט שאינן משפיעות על השוק.
בעקבות הנפילה הגדולה הזו הופץ אז גם קליפ מחאה בנושא של משקיעי ביטקוין מתוסכלים:
19 לנובמבר 2013
הביטקוין מגיע לשיא של 900 דולרים ומתרסק ל-538 בתוך שעות. הסיבה הפעם ככל הנראה, תאורית קונספריציה שמעלה כתבת ה"פייננשל טיימס" איזבלה קמינסקה. איזבלה הסבירה לכאורה את הזינוק במטבע: קרטל של כורי ביטקוין החל לכרות מטבעות חדשים באמצעות מודלים ממוחשבים ומתמטיים מורכבים, ולכן כורים "קונבנציונאליים" יותר, היו זקוקים ששערו של הביטקוין יעלה כדי להצדיק את ההשקעה שלהם. הביטקוין קרס זמן קצר אחרי פרסום התאוריה.
1 בדצמבר 2013
מטבע הביטקוין יחגוג בקרוב חמש שנים להיווסדו. לידתו של המטבע המהפכני לוותה ועדיין מלווה בייסורים רבים. החשש והחשד מפני הטכנולוגיה המהפכנית ומההתנתקות מ"האבא המכה" מהבנק המרכזי (הידוע בכינויו גם כ"נגיד"), גורמים לכך שכל שמועה, פריצה או הודעה בנקודה אחת בעולם יכולה למחוק עשרות אחוזים מערכו בכל שאר הגלובוס. כך פריצת האקר לאתר שסחר בו , תאורית קונספירציה הזויה משהו ואפילו בדיחה שהעלה בצחוק אתר יחסית לא מוכר ,היו בחלקם מהטריגרים שהובילו לקריסתו בעבר. לפניכם חמשת הסיבות לנפילות הגדולות ביותר של הביטקוין מאז הקמתו. האחרונה שבהן התרחשה בסופ"ש האחרון.
יוני 2011:
כאן לראשונה חווה הביטקוין את הנפילה הראשונה הכואבת.ערכו של הביטקוין הגיע ל-17.5 דולר אך תוך מספר ימים צנח לסנטים בודדים . הסיבה: אתר המסחר הפופלרי ביותר בביטקוין באותה תקופה, Mt Gox, נפל קורבן להתקפת האקרים. על פי פרסומים רשמיים ב- Mt Gox, האקר הצליח לחדור לאחד החשבונות המאובטחים באתר ,שהכיל כמות גדולה של ביטקוינים, והצליח למכור את כולם. באתר הקפיאו את פעילות המסחר לצורך בדיקת האירוע ומפה החלה פאניקה שהורידה את ערך המטבע לקרוב לאפס.
אפריל 2013:
הביטקוין מגיע לשיא של 261 דולר וצונח כעבור מספר ימים ב-78%. הסיבה: שוב יקירנו MT Gox. הפעם מדובר בהתקפת DDOS על האתר. הרעיון בתקיפה מהסוג הזה הוא לגרום לעומס קיצוני על האתר ובכך להאט את יכולות התגובה שלו עד למצב של השבתתו. מאחר שאנשים מאחסנים באופן זמני את הביטקוין או הדולרים שלהם לצרכי מסחר באותו אתר, הרי שכל נפילה כזו יוצרת פאניקה. סוחרים חוששים לגורל הכסף שלהם ומוכרים את הביטקוין בבהלה. כך קרס הביטקוין ב10 באפריל מ266$ ל-56$ ביומיים. מחירו התאושש אחרי כן בעקבות הבטחות מנהלי האתר שהם עמידים מעכשיו להתקפות כאלה .אולם מאז כבר איבד האתר את שליטתו בשוק הביטקוין לאתרים אחרים נוספים ולכן נפילות דומות נוספות שהתרחשו בו (האחרונה ביום שישי האחרון), כבר כמעט שאינן משפיעות על השוק.
בעקבות הנפילה הגדולה הזו הופץ אז גם קליפ מחאה בנושא של משקיעי ביטקוין מתוסכלים:
19 לנובמבר 2013
הביטקוין מגיע לשיא של 900 דולרים ומתרסק ל-538 בתוך שעות. הסיבה הפעם ככל הנראה, תאורית קונספריציה שמעלה כתבת ה"פייננשל טיימס" איזבלה קמינסקה. איזבלה הסבירה לכאורה את הזינוק במטבע: קרטל של כורי ביטקוין החל לכרות מטבעות חדשים באמצעות מודלים ממוחשבים ומתמטיים מורכבים, ולכן כורים "קונבנציונאליים" יותר, היו זקוקים ששערו של הביטקוין יעלה כדי להצדיק את ההשקעה שלהם. הביטקוין קרס זמן קצר אחרי פרסום התאוריה.
1 בדצמבר 2013
שער הביטקוין יורד משיא של 1230 דולרים ל840 בתוך כמה שעות. ההשערה למקור הבהלה: אתר בשם directory.io פרסם בדיחה ,בה הוא מציג כביכול את הצלחתו לפצח את הכתובות המוצפנות של הביטקוין . אחרי שהבדיחה הובהרה, חזר ערכו של הביטקוין לרמות השיא הקודמות שלו.
5-7 דצמבר 2013
שוב שער הביטקוין קובע שיא של 1240 דולרים אבל ערכו נחתך ביותר מחצי בתוך 48 שעות. הסיבה לכך היא אזהרת הבנק המרכזי של סין עבור הבנקים המסחריים לא לסחור בביטקוין. בעקבות ההאזהרה החליטה באידו - מנוע החיפוש הגדול בסין ואחת מחברות הטכנולוגיה הגדולות במדינה - כי תפסיק לקבל תשלום בביטקוין . מאחר שהמפלגה הקומוניסטית, מנהלת בפועל את החברה, רבים ראו בכך הסתיגות של המפלגה הזו מהביטקוין. הביטקוין כמו בפעמים קודמות הצליח להתאושש במעט מהמכה. עד הפעם הבאה...
ערן היקר . בלוג מאוד מעניין תמשיך כך .
השבמחקהאם כדאי להשקיע בביקטווין ?
לא כולם בנויים להשקעה עם סיכון וסיכוי כל כך גובהים כמו בביטקוין. הצעתי:להשקיע רק אם לא צריך את הכסף המושקע ומוכנים לקחת סיכון שרובו יאבד (זו אפשרות ראלית). במקרה כזה יתכן שזו תהיה השקעה כדאית בהסתכלות לטווח הארוך . בנוסף אם אתה נכנס לתחום אולי תמצא מטבע אינטרנטי אחר (יש כיום לפחות 40) שיהיה לו לדעתך סיכוי טוב יותר להצליח ולשרוד מהביטקוין. בכל מקרה ממליץ כמו בכל השקעה לחקור וללמוד את הנושא היטב לפני שמשקיעים בו.
מחקערן
ההערה של ערן נכונה מאוד (גם באופן כללי ולא רק לביטקוין) - ומצד שני תתרחק מהאלטקוינים כמו מאש - לדעתי ההערה של ערן נועדה להכין את השטח עוד כמה ימים לכתבת פימפום באתר על אלטקוין (ספיציפי) שמישהו שנורא אוהבים פה באתר משום מה החליט לאמץ למרות שהוא Scam אחד גדול (וגרם לי בצער רב לסמן אותו כSell-out).
מחקהעורב,
מחקלא ידעתי על הכתבה שעומדת להתפרסם פה בקרוב על אלטקויונס. אולי תתן לי עוד פרטים ? :)
חכה ל19...
מחקsell-out או פשוט לא איש כל כך חכם.
מחקופיט שיף שפתאום נורא מתנגד לביטקוין כי זה דופק לו את רווחי הזהב?
ויש עוד כאלה שהיו עד עכשיו נורא מוצלחים באיבחון המצב ופתאום הקריפטו-קוינס חשפו שהם ברווזים צולעים למדיי.
אני מניח שהעורב התכוון לקווארקוין שנתמך ע"י ביל סטיל
מחקBill Shill
מחקאיך אפשר לתת אמון במטבע שאף אחד לא עומד מאחוריו? נראה לי שאנשים נותנים אמון בביטקוין דווקא משום שאין איש מאחוריו וזה קצת נראה לי לא רציני.
השבמחקמי מתקן בעיות תוכנה? קראתי שהיה פעם בג בארנק האלקטרוני והוא תוקן, על ידי מי?
ככל שהמחשבים מתפתחים יהיה קל יותר גם לכרות ביט קוין וגם לפצח את ההגנות שלו ואם אין מישהו שבאופן דינמי משנה את התוכנה לא נראה לי שהיא תעמוד במבחן הזמן.
הבאג בארנק תוקן ע"י מי שיצר אותו (אני מניח שאתה מדבר על הרנדום הדפוק בארנק האנדרואידי של מפתח ספציפי, זה הבאג המפורסם).
מחקככל שהמחשבים מתפתחים יהיה קל יותר גם לכרות ביט קוין - הרשת מעלה "עצמונית" את קושי הכרייה כדי להתמודד עם הבעיה. מה זה "לפצח את ההגנות שלו" בדיוק?
אגב, את ה bitcoin foundation אתה מכיר? אכן יש שינויים דינמיים בקוד.
השמיים יפלו:
השבמחקהמתמטיקה עומדת מאחורי ביטקוין. ומתמטיקה, בשונה מבני אדם, נטולה אינטרסים ושקרים.
לכל השאלות שלך יש תשובות, שאם תשקיע קצת מאמץ ותחקור על המטבע, אתה תבין כמה מעלותיו וסגולותיו של הביטקוין. בהצלחה!
השלישי זה פשוט בדיחה - גם העתקה מגלובס קופי-פייסט וגם שטות מוחלטת. אף אחד בקהילת הביטקוין לא לקח את הקשקוש הזה ברצינות, ורציתי לכתוב שאני ממש מופתע לקרוא את הגיבוב הזה מחדש פה אבל אחרי "פרשיית האיידס" מלפני שבוע אני כבר לא מופתע...
השבמחקפשוט מאכזב.
אין לך מה להתאכזב (או שיש לך),
מחקלפעמים יש טריגר קטן שגורם למפולת גדולה שלפחות אלה שנכנסו במהלכה אפילו לא יודעים מה התחיל אותה. העובדה היא ששני האירועים התרחשו כמעט בו זמנית. יכול להיות למשל שבן אדם אחד שמחזיק כמות עצומה של ביטקוין שמע את התאוריה ופשוט החל למכור כמויות גדולות והוא פשוט לא עדכן את "הקהילה" בסיבה. אתה חושב שזה לא הטריגר,מדובר במקריות והיתה סיבה אחרת? יכול להיות שאתה צודק אבל יכול להיות גם שאתה טועה.
לגבי "פרשיית האידס" -ממה שזכור לי "הבנת" שהכל שטויות רק לאחר התיקון שפרסם ארגון הבריאות העולמי. חיפשתי ולא מצאתי ממך תגובה שיוצאת נגד ההודעה הראשונה שלהם בטרם התנצלו. הרי בסופו של דבר כמו שאתה ודאי יודע כולנו "המומחים והפרשנים הטובים ביותר בדיעבד"
אחלה סתירה - בנאדם שמחזיק כמות אדירה של ביטקוין ( כנראה שהוא מבין משהו מהחיים שלו בסבירות גבוהה) נבהל מתיאוריה שהיא קשקוש בלבוש ומכר את המטבעות שלו.
מחקאתמול קראתי שתשובה נבהל מכתבה בגלובס ומכר את מאגר תמר לסינים תמורת 3 ביטקוין... נו באמת. זה נכון שטריגר יוצר מפולת אבל זה בעיקר בגלל רובוטי מסחר ושרשור סטופלוסים. כדאי גם לציין שלפחות שתיים מהקריסות האלה חזרו למחיר שהיה להן לפני הקריסה תוך כמה שעות ( את זה טני כותב מהזיכרון כי אני לא מול מחשב)
לגבי האיידס - בגלל שזה נראה לי בבלת מלכתחילה אז רפרתי על זה ועברתי הלאה כמו שאני מרפרף על שאר הכתבות שנוגעות בפסוודו מדע ותיאוריות קונפירציה מופרכות או סתם לא מעניינות אותי בשיט. בכל מקרה הטעות שלך היא שזה לא האחריות שלי לעשות לך בדיקת עובדות אלא האחריות שלך בתור מי שמנהל בלוג לתת לי מידע שאתה לפחות טוען שנכון.
"העורב"
מחקתפתח בלוג משלך ותשפוך לתוכו את חוכמת הבדיעבד שלך.
נראה כמה אנשים ייכנסו לקרוא.
"פשוט מאכזב" עלק. עוד גאון.
הלוואי
מחקהטעות היא למעשה כולה שלך.
מחקלערן אין אחריות כלשהי כלפיך. אתה יצרת את האחריות הזו כי היא נוחה לך.
אתה חושב שהוא יכול לכתוב מה שבא לו בלי שום אחריות?
מחקאתה האחראי.
מחקהטלת אחריות על אחרים זו עצלנות.
כמובן שזה נוח להאשים אדם אחר ולהצטרף ל"קונצנזוס" המקומי שנורא נפגע כי הוא בעצם נורא עצלן ונורא מתחסד.
אתה ורק אתה תשפוט את המידע שאתה צורך מהמדייה במקום ליילל שכולם חייבים לך.
העורב,
מחקאני לא יודע אם אתה מודע לכך שהיום פחות מ500 אנשים מחזיקים יותר משליש מכל כמות הביטקוין שיש בעולם.כל אחד מהם יכול להפיל את השוק. איך אתה יכול לקבוע חד משמעית שאחד מבין ה500 הוא לא איזה בן 15 שמבין מחשבים אבל לא מבין דבר בהשקעות, וברגע של בהלה זרק כמות גדולה של ביטקוינס למכירה בבת אחת כי חשש מההודעה? איך אתה מסביר שאחד שהחזיק 7500 ביטקוינס בבריטניה ,מישהו ש"מבין משהו מהחיים שלו", זרק אותם למזבלה יחד עם הדיסק הקשיח ברגע של אי תשומת לב רגעית? אולי חלק מה500 הם "גורמים עוינים" שמחפשים הודעות כאלה כדע להפיל את השוק רק כי זה משרת כל מיני אינטרסים שלהם?
ובכלל, אל תזלזל בהודעות של פיינשל טימס - חלקן תרצה או לא משפיעות על השוק במיוחד על שוק קטן וצעיר כמו הביטקוינס ,שבו כל אתר קקיוני שמספר בדיחה יכול להביא לפאניקה ותגובת שרשרת שמפילה את המטבע.
אגב, הדוגמא שלך על תשובה כלל לא רלוונטית לעניין.
לגבי הרובוטים - דווקא העדר רובוטים בשוק הביטקוין (לפחות לא בקנה מידה שקיים בבורסות הרגילות),גורמים לכך שאין שום דבר שימנע מפולת ברגע של בהלה או נסיקה חדה למעלה ברגע שהבנק המרכזי של גינאה הצפונית יכיר בו לתשלום מיסים.
לגבי האיידס - העובדה היתה שארגון הבריאות העולמי קבע בדוח שלו (שפרסמתי את המקור שלו במאמר כולל הקטע המצוטט) את מה שקבע לגבי נדבקי האיידס. המחקר הזה הוא עובדה. כעבור יום פרסם הארגון הכחשה מביכה בעקבות התעניינות עולמית במחקר הספיציפי הזה. ההכחשה פורסמה פה כמה שעות אחרי כן. זו גם עובדה
.אני לא מבין מה בדיוק רצית? שאטוס ליוון לעשות בדיקות דם לאלו שהופיעו במחקר? לעבור אחד אחד מהם? להרים להם טלפונים? לטוס למשרדי הארגון ולעבור על הקלסרים של המחקר? ארגון הבריאות העולמי הוא ארגון אינטרסנטי אמנם אך נחשב כארגון מספיק אמין כדי שארגיש נוח לפרסם את מסקנות מחקריו פה במיוחד בנושא זה.
האמת ,שאני זה שקצת מאוכזב ממך: אם אתה היחידי בעולם שהבין שהמחקר שגוי (מבלי שאפילו חקרת אותו) מדוע לא הערת לי על כך עוד בפרסום הראשון כדי שאשקול להסיר אותו?
בנקודות ברשותך כי פלפון:
מחק500 ארנקים זה לא 500 אנשים - רובם שייכים לגופים גדולים כגון הבורסות למיניהן שלא באמת יכולים להבהל ולמכור.
הבחור עם ההרדיסק הוא הוא הדוגמה הלא רלבנטית בניגוד לתשובה - כי הוא לא קיבל החלטה מודעת למכור בעקבות כתבה.
קיימים רובוטי מסחר בביטקוין - יש לי אחד על המחשב ורצתי לבדוק ברגע שכתבת שהם לא קיימים. ברוך השם הוא לא נמחק. מאיפה היוהרה שלך לכתוב כזה דבר?
לגבי האיידס - אכן טעות שלי שלא כתבתי שם זה בולשיט - אני אשתדל יותר פעם הבאה.
אתה רואה שאיפה שאני מבין ומעניין אותי אני דואג להראות את הבולשיט.
אבל אתה בכלל לא מבין מה מכעיס אותי - אתה לא פרוקסי פשוט שמעביר את ההודעה כלשונה. לפני הכתבונת ואחריה יש פרשנות שלך - זה מה שקורה שכשעושים צנע וכו'.
הפרשנות הזאת אתה חתום עליה ולא ארגון הבריאות העולמי. על זה אני מצפה לסוג של התנצלות/ הבעת חרטה - איזה סליחה טעינו קטן.
אגב, למה חשבתי שהוא שגוי? תחושת בטן נטו שאנשים לא מתנהגים ככה ואני לא הייתי מתנהג ככה גם הגיעו כל כלות הקצים. ידעתי שיש טעות ולא ידעתי מה היא וכאמור - לא עניין אותי מספיק מלכתחילה. האם זה היה מספיק כדי שתוריד את הכתבה? כנראה שלא. האם אתה היית צריך להפעיל שיקול דעת לפני שרצת להעלות אותה? לדעתי כן. האם אני הייתי מעלה אותי בבלוג שלי אם היה לי? ממש לא או עם מיליון הסתייגויות.
מה הייתי עושה אחרי שפורסם שזאת טעות? מפסיק לכתוב שבוע ושואל את עצמי מה עשיתי לא בסדר ואיך אני מונע מזה לקרות שוב. הייתי חוזר לפוסט המקורי ומוסיף שם עריכה והפניה למקרה שמישהו ינחת שם בטעות מגוגל. אבל זה רק אני.
"העורב"
מחקאתה בסה"כ כפוי טובה, בדיוק כמו "השמים ייפלו".
אתה בטוח שהשמש זורחת לך מאחורה, וזורק ביטויים כמו
"לא מעניינות אותי בשיט" בכל משפט שני שלך.
ערן צריך להתעלות לסטנדרטים שאתה מציב, אפילו שאתה זה
שבוחר לבלות כאן את כל חייך (ונהנה מזה מאוד).
כאמור, כפוי טובה ודוחה.
"ואיך אני מונע מזה לקרות שוב"...
להקיא. אבל זה רק אני.
עורב,
מחקכמה הערות ואי דיוקים
1. איפה כתבתי ש500 ארנקים זה 500 אנשים? אשמח בכל אופן לראות קישור להוכחה שרובם גופים גדולים כגון הבורסות.
2. לא אמרתי שאין רובוטי מסחר -אלא כתבתי שאין רובוטים באותו סדר גודל שיש בבורסות הרגילות (ששם רוב המסחר הוא רובוטי)
3. הבחור עם ההארד דיסק הוא רק הוכחה שלפעמים גם "אנשים שמבינים" עושים שטויות מחוסר תשומת לב.
4. כשמפורסם מחקר ושהכתבה מתיחסת למחקר אז מחובתי להיות פרוקסי של מסקנותיו על מנת לא להיות מואשם בהטייתו. אני בניגוד אליך לא פועל מתחושות בטן. אני מביא מאמרים שמבוססים על מקורות שנחשבים אמינים. כל כתבה שאני מעלה פה כרוכה בשיקול דעת ויתכן שהוא לא עומד בסטנדרטים שלך ולכן הבלוג שלך היה הבלוג שלך והכלכלה האמיתית היא הבלוג של הכלכלה האמיתית. הרגשתי נוח מאד להציג לקוראים את מסקנות המחקר האחרון של ארגון אמין כארגון הבריאות העולמי והרגשתי עוד יותר נוח לא להסתיר את זה שהארגון פישל במחקר שלו ברגע שפרסם התנצלות. הרי יכלתי גם לא לפרסם את ההכחשה ולהשאיר אותך עם הרגשת בטן ואותי להוציא גדול.
ערן
אהםם...אני לא מבין למה אני כפוי טובה ואני לא מבין מדוע ערן טורח לענות בכזה להט. כנראה שהוא מעריך את "העורב" אחרת לא היה נפגע כ"כ. אגב הכנוי עורב מגוחך -עורב זו ציפור שנמשכת ואוהבת לגנוב דברים נוצצים.
מחקהויכוח לא משרת את האתר, זה סתם ויכוח מתגרה של העורב שהוא יהיר ולכן ערן נגרר לא לענות כראוי.
בעניין האידס, גם שאני קראתי את הכתבה הבעתי ספק רב, זה לא נמצא סביר אבל זה מצא חן בעיני ולכן העברתי את זה הלאה, שאחרים יטילו ספק ויוסיפו שיפוט אישי, וזה בדיוק מה שעשה ערן, אין לי ספק שגם לו היה קשה להאמין אבל הוא גילגל חדשה פרובוקטיבית הלאה, זו אולי דוגמא אישית מצויינת למה שהוא אומר תמיד-תלמדו לשפוט בעצמכם, ולא משנה אם זה היה במקרה, זו התוצאה. אז בסופו של דבר רק הרווחנו מהסיפור כי זה הדליק את הערנות שלנו. תזכרו ותשתמשו.
לגבי הביטקויין, העורב עושה בדיוק מה שהוא מאשים את ערן, מביא מידע בצורה חלקית המדגישה את מה שהוא רוצה לומר כדי לנצח בויכוח ולא כדי לומר את האמת ואפילו לא את דעתו האמיתית וזה חבל כי יש לו את הראש ומידע להעביר אלא שזה מתבזבז בשל "בעיות אישיות", זו במה לדיונים וכל אחד יכול לחלוק על כל דעה אם הכוונה לנתח את הנושא מכל הכיוונים ולהשכיל, לא אם הכוונה רק להראות שהוא חכם כי לעולם לא נכיר אחד את השני, אז מה אכפת לי מה חושבים עלי ומה אני חושב על אחרים, רובנו פה אנונימים
אני לא מחבב את העורב
מחקאני לא כל-כך מבין את העניין העקרוני כאן - איך הביטקוין מציג אלטרנטיבה לשיטה הפיננסית הקיימת? נכון שאין מאחוריו בנק מרכזי, אבל זה ממש לא מועיל לשיטה. זה מטבע שסובל מחוסר יציבות קיצוני, אף אחד לא מחויב לקבל אותו. היום יש לו ערך, מחר אין לו. היתרון היחיד הוא שלא יהיה צריך לגרוס את הניירות כי הוא וירטואלי.הייתה דוגמה בכורדיסטאן העירקית למטבע בלי בנק מרכזי שנוצר באופן ספונטני כתוצאה מהמלחמה בעירק. הכינוי של המטבע היה "דינר שוויצרי". המטבע הזה החזיק מעמד היטב (עד שאיחדו מחדש את המטבע של עירק לאחר ההתערבות הצבאית האמריקאית האחרונה שם), אבל במקרה הזה עמדה מאחורי המטבע קהילה מגובשת שהיה לה אינטרס לשמור על ערך המטבע ועל התוקף שלו. הביטקוין נשמע יותר כמו קוריוז. השיטה הזאת מחליפה בעיה אחת בבעיה אחרת חמורה יותר.
השבמחקדרור, בגדול אתה צודק. הביטקוין וסובל מחוסר יציבות קיצוני, קשה מאוד לנהל כלכלה כשלמטבע יש תנודות כאלה קיצוניות. יתירה מכך, המבנה שלו מעודד שמירה של הביטקוין על פני שימוש, וזו הבעיה הגדולה ביותר שלו. משום שהחלק הנסחר הולך וקטן ושברירים מסך הביטקוינים הקיימים קובעים את הערך, וזה מתכון לתנודתיות.
מחקבעיני התפקיד החשוב ביותר של מטבע הוא העברת ערך מאדם לחברו, ולא לשימור ערך או יצירת רווחים פיננסיים.
אין ספק שיוצרי הביטקוין היו גאונים באבטחה, אבל מצד שני נדמה שמבחינה צרכי הכלכלה הוא לא עונה על הדרישות.
למרות הכל אין לזלזל בביטקוין ותרומתו לשינוי התודעתי של בני האדם וההבנה שמטבע לא חייב להיות מונפק ע"י בנק ישראל או הממשלה, וכל אחד מאיתנו יכול להנפיק מטבע לתועלתו ולתועלת החברה. בניגוד למטבעות הרשמיים הנהוגים שהם לתועלת בעלי הבנקים.
צריך גם לזכור שאת תשומת הלב הביטקוין ממקד בגלל החסרונות שלו שיוצרים עלייה מטאורית, ונפילה מטאורית לאחר מכן. תשומת הלב תעורר שאלות והשאלות יתרומ לערעור ההגמוניה של המטבעות ברזרבה חלקית.
לכן אני לא בטוח שהביטקוין מחליף בעיה אחת בחמורה יותר. נראה שהתרומה שלו ביצירת שינוי תודעתי חשובה לאין ערוך ועל כן יש מקום לביטקוין. מצד שני אין מקום לנהירה לביטקוין משום שהוא מאוד ספקולטיבי ויכול להשמיד את הערך בצורות רבות.
ע'
"משום שהחלק הנסחר הולך וקטן" זאת טענה לא נכונה בעליל
מחקתבדוק את הנתונים בכל הבורסות הקיימות. כמות הבטקוין הנסחר רק הולך וגדל.
http://www.coinion.com/2013/12/07/united-states-dollar-almost-doubles-in-value-in-a-single-day/
מחקלאנונימי מ 12:58, אתה צודק כמות הביטקוין שהחליפה ידיים ביום גדלה פי 2-3 באומדן מאוד גס בשנה האחרונה. עדיין הרושם שלי שביחס לכמות השחקנים החדשים שרכשו ביטקוין זה מעט מאוד, מה שמוביל לעלייה המטאורית של הביטקוין. ככל הנראה גם מראה שהביטקוין פשוט אינו מתאים לשמש כמטבע אלטרנטיבי, אלא כספקולציה ואמצעי לשינוי תודעתי.
מחקע'
מטבע אלטרנטיבי ראוי צריך מנגנון הגדלה בהתאם לנפח הפעילות שבו, וכן תמרוץ להעברה כגון ריבית שלילית או פגות תוקף. מטבע שאינו מאבד מערכו עם הזמן, מנוגד לטבע העולם שלנו וסופו להתרסק. בדיוק כפי שהמטבעות של הרזרבה החלקית יוצרים אשלייה של שמירה על הערך דרך הבנק ובסוף מתרסקים.
מחקע'
ל14:44 כל מה שכתבת קשקוש בלבוש.
מחקאין שום צורך בתמרוץ העברה, העברה מתרחשת מעצמה מעצם היותו של המטבע אמצעי נוח למסחר. אין צורך "להכריח" אנשים לסחור ע"י ריבית שלילית או פגות תוקף, כי מטבע צריך להיות בעל האפשרות לחסוך בו למען העתיד או למען קניית דבר גדול. האפשרות לחסוך חשובה מאוד לביטחון האישי. בנוסף, במשך 300 שנה הדולר האמריקני (לפני ביטול הצמדת הדולר לזהב) שמר על יציבות מחירים כמעט מושלמת, לא היו קריסות כלכליות והצמיחה גם כן התקיימה היטב. אין שום צורך באינפלציה תמידית, עובדה. בנוסף, המטבעות כיום לא יוצרים שום אשליה של שמירה על ערך משום שהם לא שומרים על הערך! השקל החדש איבד כבר יותר מ80% מהערך שלו, הדולר איבד הרבה יותר. צפה בקורס בהתרסקות ואז תבין את זה יותר טוב.
לאנונימי מ-15:33
מחקלמטבע יכולים להיות שני תפקידים (בין היתר): 1) העברת ערך מאדם לאדם 2) שימור ערך לעתיד.
ככל שהחלק השני דומיננטי יותר (בתפיסה של האנשים שרוכשים אותו), כך אי היציבות שלו גדלה. כך גם הוא אינו מעודד פעילות כלכלית ותורם לסטגנציה של החברה.
משום כך דרוש אמצעי שיעודד העברה של המטבע. ברזרבה חלקית האמצעי הזה הוא אינפלציה, במצריים העתיקה היתה ריבית שלילית. בביטקוין אין שום תמרוץ להעברה שלו ופעילות כלכלית. מאחר וכמות הביטקוין מוגבלת, לכאורה הערך שלו יעלה ויעלה ככל שהוא יהפוך לנפוץ יותר. זו אשליה. מטבע שאינו נשחק יתרסק משום שהוא יתנפח במהירות ויפול באותה המהירות.
המונים מתחילים להיכנס לביטקוין והם יפחדו מכל בדיחה עליו ויפילו אותו, כמו שהיום קורה.
מטבע ישמור על יציבות כשיש תמרוץ לסירוקולציה שלו, וכשהוא גדל בהתאם לנפח השימוש בו. שני התנאים היסודיים אינם מתקיימים.
העובדה שהביטקוין עולה בטירוף ונופל באותה המהירות כפי שקורה בשנים האחרונות. אנחנו יכולים להתווכח על התיאוריות שלי, אבל המציאות אומרת את דברה.
ע'
ל-15:47
מחקיש כשל פשוט מאוד במה שאמרת: אם ישנה אינפלציה לפיכך אין שימור ערך לעתיד. אתה לא מוריד מהדומיננטיות של התפקיד הזה אתה פשוט מבטל אותו לגמרי ואת זה אני לא אוהב. מטבע אמור לשמור על הערך לעתיד, זה כל הרעיון ואינפלציה לא מעודדת שימוש במטבע בדיוק להפך, ככל שהאינפלציה גבוהה יותר ככה אנשים יפתרו מהמטבע ויעברו לחלופות כמו זהב או ביטקוין.
אני גם לא אמרתי מילה בעד מטבע דפלציוני, הוא לא יעיל בדיוק כמו מטבע אינפלציוני (אם כי במובנים מעט שונים). אני כן דיברתי בעד מטבע השומר על ערכו במדויק כמו הדולר האמריקאי לפני ביטול ההצמדה לזהב. ואז אתה גם לא צריך לאגור כי בעתיד הערך יהיה זהה, וגם אתה לא תעשה הכל להיפטר ממנו מאותה סיבה בדיוק. אתה תעשה בדיוק מה שאתה מעדיף: לחסוך למען הביטחון או לקנות ללא חשש. אין צורך במניפולציות, רק העדפה אישית.
אולי הכוונה היתה למנוע מאבדן ערכו ע"י הדפסה פרועה, הוא מוגבל בכמות ולכן ככל שהביקוש עבורו יגדל עם הזמן ערכו יעלה לכן הוא מעודד חסכון.
מחקאתה יכול לקנות אלפית הביטקוין בדולר אחד מתוך ידיעה שבעתיד אם השיטה תצליח זה יהיה שווה פי 1000 כי הביקוש רק יגדל, רק הרעיון הזה מעלה את ערכו.
מצד שני מה ימנע מבנקים למכור ביטקוין וירטואלי בדיוק כמו שהם עושים על זהב כדי להשאיר את ערכו נמוך?
ערך הזהב הרי מוחזק מלאכותית נמוך כדי לדחוף אנשים להשקיע בשווקים ולא בזהב.
אני ממש לא מבין את כל אלה שמצפים שהמחיר יהיה יציב מהשניה הראשונה. זה מטבע חדש הוא עוד לא נכנס לשוק כמו שצריך ועדין רק שבריר של אחוז מהאוכלסייה בעולם מחזיק בו. אז ברור שהוא לא יכול להיות יציב כרגע כי הוא לא הגיע לשווי משקל עם השוק.כשהוא יהיה בכל מקום ולאחוז ניכר מהעולם יהיה שימוש בו אז תקבל יציבות והיא תהיה גדולה יותר מכל מטבע ממשלתי אחר שנשחק בגלל אינפלציה.
השבמחקגם מאוחרי הביטקוין יש קהילה הולכת וגדלה ויש יותר ויותר אנשים שמתשמשים.
להגיד שיש לו ערך היום ומחר אין לו זה פשוט לא נכון. תסתכל על הערך שלו ב 4 שנים האחרונות. הוא כל הזמן עולה.
ערן איך לדעתך צריך להתנהל מטבע חלופי?
השבמחקהאם בשלבים ראשוניים הוא צריך להיות צמוד למטבע פיאט כלשהו?
אם אני יודע שאני יכול להשקיע במטבע שישמור את ערכו לאורך שנים, אני עשוי לבחור בגישה הזו גם אם זה לא מעודד צמיחה. זה בפני עצמו יכול למנוע עלית מחירי דירות כי כיום ההשקעה בדירות היא לספקולציה, מחירם רק עולה ומקבלים החזר גבוהה עליהם, זה יתן שווי משקל וידחוף אנשים לקנות רק לפי צרכם. כנ"ל לגבי רוב המוצרים, לא צריך לאגור, אפשר לתכנן לטווח ארוך, יש ביטחון לפנסיה, לא צריך לתת לבנקים להרוויח כדי שלא אאבד את ערך הכסף, יש פחות הימורים ופחות מפולות. זה מה שהיה רוב ההסטוריה,
השבמחקאני לא לגמרי רואה מה היתרון בצמיחה, האם החיים טובים יותר? פרט לחלק של פיתוח רפואי
כמה שאלות לסוחרי הביטקוין
השבמחקהאם יש מסחר בסחורה תמורת בטקוין או כול המסחר הוא דולר-בטקוין-דולר?
האם יש בתי מסחר שמקבלים תשלום בבטקוין ללא קשר בשער הבטקוין דולר באותו היום?
מישהו מוכן לקבל תשלום שותף+90 בבטקוין?
לקחת\לתת הלואה?
עומר
ערן,
השבמחקאני נפעם מהיכולת שלך לדייק בכתיבה ולהסביר כל דבר להדיוטות כמוני, ועוד יותר נפעם מהתשובות הסבלניות , והמנומקות היטב, לכל דכפין.
אתה עושה עבודת קודש. שיתוף של הבלוג ברשתות החברתיות הוא חובה של כל אחד מאתנו שרוצה עתיד טוב יותר לו ולסובבים אותו. אתה מזכיר לנו שהשינוי מתחיל בך. עלה והצלח.
אלדד
ניחוש לגבי העתיד:
השבמחקבעתיד כן יהיה מטבע כלל עולמי.
רמזים לזה אפשר לראות בתפקיד שהדולר ממלא כיום, באיחוד מטבעות אירופה תחת היורו, ביואן ובקיום הביטקוין.
הוא יהיה כפוף לארגון רחב שיכלול את כל המדינות "המחוברות" - אלה שהן לא עולם שלישי, ובמילה אחרת: ארה"ב, אירופה וסין תחילה, אח"כ רוסיה, קנדה, אוסטרליה ואולי גם הודו.
הדחיפה למטבע כלל עולמי תבוא עם נפילת הדולר, או רגע לפני נפילת הדולר.
ביטקוין לא יהיה המטבע הכלל עולמי, ולמעשה יאבד את רוב ערכו כאשר יוכרז על מטבע כזה, והמדינות החברות בו יוציאו חוקים כלכליים שפוגעים בביטקוין, ואולי אף אוסרים אותו.
אין למדינות החזקות שום סיבה לוותר על שליטה ועושר לטובת הביטקוין וספקולנטים שכבר רכשו אותו, ובגלל זה הן יעשו ככל יכולתן לפגוע בו ברגע שתוכרז אלטרנטיבה.
הביטקוין ירשם בסיפרי ההיסטוריה (ויקיפדיה) כמטבע שהתחיל שינוי תודעתי ומילא חלק חשוב בגלובליזציה של העולם.
יונתן
יונתן - מטבע כלל עולמי כבר התקיים בהצלחה רבה. זו הייתה המתכת המפורסמת שנקראת זהב. גם מתכות נדירות אחרות שימשו כמטבע בינלאומי. בתקופות שבהן חלשו אימפריות גדולות על שטחים גדולים היה מספר מצומצם של מטבעות שהונפקו בידי שליטי האימפריה או שליטים הכפופים להם (האימפריה הרומית היא הדוגמה הקלאסית). דווקא התופעה של מטבעות מקומיים רבים היא תופעה חדשה יחסית, והיא נובעת מחלוקת העולם למדינות. חלוקת העולם למדינות נחשבה בעבר רעיון גאוני - אין יותר אימפריות. אין יותר מצב שבו קבוצת אנשים אינטרסנטים, ברומא, בלונדון או במוסקבה, קובעת את גורלם של עשרות מיליוני אנשים. כל עם קובע את גורל אנשיו בנפרד באמצעות מדינה. לרעיון הזה קוראים "הגדרה עצמית" (או ליתר דיוק "קביעה עצמית של הגורל" - self determination). אני לא בטוח שחכם לזרוק את הרעיון הזה לפח ולחזור לימים של מטבע עולמי. הבעיות של האירו מראות שהכיוון הזה מאוד בעייתי.
השבמחקעמותת מכול הלב מגייסת תרומות באמצעות ביטקוין על מנת לקבל את המטבע הזה גם בארצנו, ולתרום לילדים המסכנים האלו - גם בחורף הזה. בבקשה אל תישארו אדישים ותרמו בלב רחב לילדים נזקקים
השבמחק1Ex1oQPVieRqjx8xBDb5SC8455pEKxNM1o