יום רביעי, 20 באוגוסט 2014

המטבעות העצמאיים-המהפכה הכלכלית של המאה ה21

מאת: נילי לרנר

הניצנים הראשונים לשלב הבא שלאחר יצירת הביטקיון מתחילים להראות וחלקם נובטים ממש כאן בשדותינו.  'זנט סופרקומפיוטר', 'לזוז' ו''אית'ריום' הנם שלוש מערכות סחר מבוזרות המאפשרות עיסקאות עמית לעמית
( peer to peer)  ומתנהלות באמצעות מטבע יחודי שלהן בלבד.


המהפכה היא למעשה מהפכה בשתי חזיתות, האחת היא עצם יצור מערכת שמתפקדת ללא הנהלה ריכוזית אלא על פי תוכנה של פרמטרים קבועים וידועים מראש, תוכנה אשר מקנה את המסגרת לפעילות הוולנטרית בין המשתמשים. והשניה הנה השימוש במטבע יחודי למערכת עצמה, מטבע קריפטוגרפי(מוצפן) שמתוכנן ספציפית להפעלת המערכת.
השילוב בין השניים הוא הוא שבעתיד המאוד ניראה לעין יאפשר את חלוקת העושר מחדש.

המערכות המבוזרות אשר השליטה להפעלתה אינה נמצאת בידי מעטים אלא מתחלקת אצל כל המשתמשים, מסמנות את תום עידן משכורות העתק למנהלים ותחילתו של עידן קיימות המשתמש. המשתמש ולא המנהל הוא שירוויח את ההון ואת השליטה מעצם השתתפותו במערכת.


למעשה המערכות הללו הנם ישומים המתאפשרים בזכות העקרונות שעומדים בבסיס ההמצאה של הביטקוין, אלא שבשונה מהביטקוין המערכות עצמן נותנות שרות שאותו ניתן לרכוש אך ורק באמצעות המטבע היחודי של המערכת. אי לכך המטבע העצמאי שמפעיל את המערכת מגלם לתוך המטבע את הערך הכלכלי של המערכת בכללותה . הלכה למעשה הן השקל והן הדולר יוכלו לשמש אך ורק על מנת לרכוש את המטבע שאיתו המערכת פועלת.
כאשר יותר ויותר מערכות יפעלו אך ורק באמצעות המטבע היחודי שלהן, הערך הממשי של השקל והדולר ילך ויפחת. לאנשים שישתמשו במערכות הללו לא תהיה שום סיבה להחזיק בשקל או בדולר שאותו מיצרת המדינה ללא שום הגבלה כמותית. רוב האנושות תבחר לעבור למטבעות שמגלמים ממשות יצרנית וחברתית מאחריהם ושאינם ניתנות לשליטה על ידי הנהלה מושחתת של חברה או מדינה.

אז כן אנחנו בפתחה של האוטופיה הזו. הרשו לי אם כן להציג בכמה מילים את שלוש המערכות :
1.  זנט סופרקומפיוטר הנה פלטפורמה להשכרת כוח חישוב ללא תיווך של גוף שלישי. הפלטפורמה מאפשרת לכל אדם בעל מחשב או סמרטפון להשכיר את כוח החישוב של המכשיר שלו ללוקחות שיבקשו את השירות על גבי הפלטפורמה. התשלום יתבצע על גבי הפלטפורמה במטבע הקריפטוגרפי של המערכת עצמה בלבד, מטבע זנטקוין.
2. לזוז הנה מערכת של שיתוף נסיעה בה האינפורמצה שזורמת במערכת מאפשרת לחבר בין נוסעים שמעונינם בהסעה לבין נהגים שמעונינים לחלוק את הוצאות הנסיעה עם שותפים לנסיעה. המערכת מתגמלת את המשתשמים בזוזים.
3.  אית'ריום היא מערכת לבנית חוזים חכמים. את השירות של בנית החוזה ניתן לרכוש אך ורק במטבע אית'ר של המערכת עצמה

7 תגובות:

  1. זנט סופרקומפיוטר = היום חסר כח חישוב?
    לזוז- מה יקרה כאשר לבודדים יהיה עודף זוזים כלומר הם יסיעו אנשים ללא הגבלה, כתוצאה מכך הם ימכרו את הזוזים תמורת שקלים.
    אית'ריום - ואיך רוכשים את המטבע אם לא באמצעות דולרים?


    השבמחק
    תשובות
    1. 1) ברמה הפרטית לא חסר כוח חישוב, אבל באקדמיה ובמחקר בהחלט חסר, סימולציות ענק כמו זאת שמתיימרת לדמות מוח שלם דורשות עוצמות חישוב שלא יכול לספק אף מחשב על.
      2) להבנתי בהחלט יהיה אפשר לסחור בזוזים תמורת שקלים או תמורת דולרים במידה ושני הצדדים יהיו מעוניינים ויסכימו על ערך המרה. עוד אפשרות זה ששירות אחר שאותו מסיע צריך כמו מוסך למשל, יקבל זוזים עבור חלק מהסכום.
      3) איתריום היום אפשר לקנות על ידי ביטקוין ואת הביטקוין אפשר לקנות בדולרים. בעתיד לכל מערכת כמו המתוארות יש את דרכי הכרייה ויצירת מטבעות חדשים שלה.

      מחק
    2. אנונמי העלת נקודות חשובות :
      בעינין כמות כוח החישוב הקיימת בשוק. ובכן גם קוטג' לא היה חסר ובטח שלא ביקוש לפילפלים כאשר שרפו אותם בערבה. הבעיה בשני המיקרים הנה שוק ריכוזי של רישתות השיווק והשליטה של מעטים בשוק הזה. כרגע אין לנו את היכולת האירגונית לשווק ירקות עמית לעמית אבל זנט סופרקומפיוטר זה שלב בדרך. הרבה יותר קל להפעיל וללמוד את המערכת המבוזרת ברשת מאשר בעולם הפיזי והפרויקט של זנט סופרקומפיוטר הנו מודל שניתן יהיה לשכפלו ולשפרו במערכות רבות. כמו כן הוא עצמו יתן את האפשרות לפרטים רבים לשתף פעולה ליצירת כוח חישוב מבוזר שלא יאפשר לאף גוף ספציפי להוריד את השלטר. (דרך אגב גם מערכות יצור החשמל יכלו בעתיד להיות לחלוטין מבוזרות )
      באשר לל'זוז', אתה צודק ואכן המערכת מתכוונת ליצב את ערך הזוז בכלים שמאפשרים ויסות בכמות המטבע . במובן הזה 'לזוז' תיהיה חלוצה בעולם מטבעות הקריפוטו שעד כה לא עבדו עם מערכות יצוב כאלו (המתקימות בשוק מטבעות הלאום באמצעות השליטה של הבנק המרכזי על עלות הריבית לאשראי)
      ובעינין המטבע של אית'ריום, אכן את המטבע לא ניתן להרוויח תוך שימוש במערכת כפי שניתן לעשות בשני המודלים האחרים, וניתן רק לבזבזו. אבל בהנחה שהמערכת תיתן שירותים מבוקשים, ערך המטבע יעלה והשוק יגיב ויראה במטבע השקעה טובה. כאשר השוק יצור ביקוש למטבע, גם אנשים שאינם הולכים להשתמש בשירותים שמציעה אית'ריום יהיו מוכנים לקבל את המטבע הזה כתמורה על עבודתם.
      למעשה התסריט הזה של העדפת מטבע המשמש כאסימון להפעלת המערכת, על פני מטבעות הלאום הנו הנושא שאני מתכוונת להרחיב עליו בכתבה הבאה. המשמעות של העדפה כזו הנה שהעבודה אשר התשלום עליה מתקבל במטבע מסוים למעשה הופכת בעצמה לדרך להרוויח את המטבע, גם עם המערכת עצמה אינה נותנת את האפשרות הזו כאלמט מובנה לתוכה.
      להערכתי הבחירה של אנשים באיזה מטבע לקבל את התמורה על עבודתם ושרותיהם היא שתקנה לרוב מהמטבעות החדשים את כוחם בעתיד. אבל הכוח הראשוני חייב להתבסס על ממשות של מוצר או של שרות , ממש כפי שקורה בשלושת הפלטפורמות שהזכרתי בכתבה.

      מחק
  2. אבל למה שלא נשכיר כח חישוב, נחבר בין מסיעים ונוסעים, נבנה חוזים חכמים ונחליף באופן כללי סחורות ושירותים בין יצרנים לצרכים - עם ביטקוין?
    למה כל מערכת כזאת צריכה מטבע משל עצמה? למה שלא ישתמשו כולן בקריפט-מטבע אחד משותף?

    השבמחק
    תשובות
    1. השאלה ששאלת הנה שאלת המיליון דולר או נכון יותר שאלת המיליון ביטקוין. ובכן יש כמה וכמה תשובות לעינין הזה.

      האחת פשוטה ביותר קשורה לנושא של סיכונים. זה מאוד מאוד מסוכן למערכת, כל מערכת, לעבור דרך תיקשורת אחת ויחידה. הכסף מתפקד כערוץ היחידי לתיקשורת כלכלית גלובאלית. הסכנה שמרחפת על המערכת המוניטרית הקיימת הנה חדלת פרעון של הבנקים שכן הבנקים ברוב העולם קשרוים זה בזה בהשקעות שלהם וממש כפי שראינו ב2008, אפקט הדומינו הוא פנומנאלי. עצירת הפעילות של הבנקים משמעותה עצירת כול התקשורת הכלכלית ביננו, גם אם לכאורה אין לי או לך שום בעיה לספק שרותים ולקנות אותם. אז כמובן שכל חסידי הביטקוין יקפצו מיד ויגידו שעם הביטקוין לא יתכן חדלת פרעון. אז קודם כל זה לא נכון כי אין שום מניעה למערכת שלמה של הלוואות להיבנות על אמון, או נכון יותר סיכון מחושב ברזרבה חלקית. אבל זו לא הבעיה היחידה. יש אין ספור תסריטים אפשריים לבעיות שיכולות לגרום למערכת לקרוס. זה סיכון אדיר להיבנות על מערכת אחת ויחידה. למעשה יש איזון טיבעי בין כמות מערכות ויעילות השימוש בהם. האיזון הזה לדעתי יקבע בשוק מבוזר וחופשי של מטבעות.

      התשובה השניה מעט יותר מורכבת ואגע בה רק על קצה המזלג:

      הבחירה במטבע הנה הבחירה למי ובאיזה מחיר למכור את כוח העבודה שלך. ממש כמו שהיום אתה בוחר להיות מועסק על ידי מעביד שמשלם לך יותר במקביל לזה שעונה על יותר מהצרכים האחרים שלך הקשורים לתנאי עבודה ועינין בעבודה, כך תבחר במטבע שישלם על העבודה שלך.
      הערך הממשי של המטבעות נתון בידיים של המשתמשים. כאשר למשתמשים יש בחירה הכוח שלהם גובר. כאשר הם מחויבים למונופול הכוח שלהם קטן.
      היום כולנו שבויים במונופול של המדינה שהעניקה אותו על מגש הכסף לבנקים (תרתי משמע). במידה ורק הביטקוין ישמש אותו כמטבע נהיה שבויים בידי אלו שמרכזים את רוב העושר הזה בידם. אבל העושר הזה בעצם כולו בנוי על קהילת המשתמשים. ללא ביקוש למטבע אין לו שום ערך. הבעיה של המשתמשים הנה שללא בחירה הם שבויים, עבדים לא עוד אנשים חופשיים שכן כולנו חייבים להשתמש בכסף על מנת להעביר ערך אחד לשני. ריבוי מטבעות ושוק חופשי של מטבעות יחזיר את החופש לאדם הפרטי בכוח הבחירה החופשית שלו. כל יצרני המטבע יחזרו אחרי יצרני הממשות כלומר אחרי מיצרי המוצרים ונותני השרותים או במילים פשוטות יותר כל יצרני המטבע יצעו לציבור אשראי בתנאים אופטמאליים ויעשו הכל על מנת שלוקחי האשראי ישארו חזקים בעלי יכולת לעמוד בהתחיבויות שלקחו על עצמם. שכן ערך המטבע עצמו יהיה תלוי בבריאות כלל המשתמשים.
      נושא אשראי בשוק של מטבעות עצמאיים הנו הנושא מרכזי ביותר בכלכת העתיד לשעליו ארחיב בכתבה נפרדת.

      ודבר אחרון, למה אתה חושב שמשהו יוותר על הזדמנות ליצור רווח ולייצר לעצמו אשראי. להפך הוא הנכון, ברגע שמתקיימת אפשרות חדשה מיד כולם נוהרים אליה, לקחת סיכון, לנסות להצליח או להכשל. וריבוי מטבעות האלטים וזירות ההמרה הנם ההוכחה הטובה ביותר.

      מחק
  3. ספציפית לגבי זנט יש סיבות טכניות למה לא יכול לעבוד מעל ביטקוין כמו שמתואר ב http://xennet.io

    השבמחק
  4. ומי ישלם מסים ועם מה?

    השבמחק