יום שלישי, 24 במרץ 2015

צונאמי הכסף מציף את אירופה ומאיים להטביע את המדינות

מאת: משה שלום.

גל של כ-1.1 טריליון יורו הוזרמו אל תוך המערכת הבנקאית האירופית דרך הרחבה כמותית של הבנק המרכזי האירופי. בניגוד למקובל לחשוב לא מדובר בבשורה טובה למדינות האיחוד.


אין ספק שהכול היה צפוי אבל הרשות הייתה גם נתונה בידי הבנק המרכזי האירופי לא ללכת בדרך כל הבנקים המרכזיים האחרים. מריו דראגי, ראש הבנק, החליט לעשות זאת ולייצר את צונאמי הכסף הבא. גל של כ-1.1 טריליון (!!) יורו של נזילות לתוך המערכת הבנקאית האירופית וזאת על בסיס רכישת אג"ח מדינה מן המדינות שבגוש היורו.

לפניכם החלוקה של אותן רכישות של אגרות חוב:



הטבלה מצביעה לכאורה על שיוויון הזדמנויות בולט ברכישת החוב בין המדינות כאשר ה-25 אחוז חוזר עוד ועוד. יוצאת דופן היא  לוקסמבורג שלא צריכה הזרמת הון עקב הזרימה הבלתי פוסקת אליה גם כך משימושי מקלט המס שהיא מספקת.

על פי התמונה הזו, הבנק המרכזי רוכש גודל חוב יחסי דומה מכל המדינות המשתתפות. האם זה הגיוני? האם גרמניה שוות ערך לספרד או ללאטביה? בוודאי שלא. היינו מצפים שמריו יראה כוחנות רכישתית הרבה יותר אסרטיבית מול המדינות שחובן מכביד על יכולתן הכלכלית. בקיצור, אין כאן הגיון אלא קומוניזם של נזילות.
לא רק זאת, אלא שהסיכון לגבי הרכישות האלו מתחלק בין הבנק המרכזי והבנק הממשלתי המקומי כאשר רוב הסיכון יימצא אצל המקומי. המדיניות הזו מכניסה אימה בלב מחזיקי המטבע המשותף. עדות לכך היא המשך הליכתו המהירה של היורו לכיוון יחס ה-1:1 הפסיכולוגי כל כך.

למה הדבר דומה?
נניח שהייתם באוברדרפט גדול בבנק. והנה, הבנק בא, ונותן לכם הלוואה נוספת על מנת לכסות חלק מן החוב הקיים. אבל כנגד חלק נכבד מן החוב החדש ישועבדו עוד ועוד נכסים שלכם, המבטחים את הסיכון שמוטל עליכם בנוסף.
ועוד טוויסט קטן לעניין: נניח שאת כל זה היו מטילים עליכם על בסיס החלטה קולקטיבית ולא על בסיס החלטה אישית שלכם!

זו התקופה שבה אירופה ומדינותיה חיים: הרחבות כמותיות מחולקות בצורה מתמטית ולא כלכלית על בסיס שרירות לב פקידות ממונה, ללא שיתוף דמוקרטי ועם גידול בעול הסיכון הספציפי של כל חבר במועדון המפוקפק הזה.

צחוק הגורל הוא שכבר נודע ברבים שחלק גדול מן האג"ח המיועד לרכישה לא ממש מוצע למכירה על ידי המוסדות הפיננסיים. אלו אינם רוצים להיפרד מן הנכסים האלה כל כך מהר. הן מטעמי שמרנות השקעתית והן מטעמי רגולציה.
האם נראה עכשיו גל הנפקות (דהיינו גידול ממאיר של החוב) נוסף?

מה שבטוח, לילה מהנה בפריז עולה עכשיו הרבה פחות...

הכותב הוא ראש מחלקת המחקר של FXCM ישראל

5 תגובות:

  1. משה שלום,

    לך הביתה.

    השבמחק
  2. מאמר זה ממחיש את העיוות הנורא של מערכת הכסף הנוכחית באירופה, אך גם בעולם לרבות ישראל הקטנה. הבנק המרכזי מפיק כמות של 1.1 טריליון ש"ח, אך הוא מלווה אותם למדינות, קרי מגדיל את חובותיהם ב1.1 טריליון, מגדיל את חוסר היציבות הכלכלית, מוריד את ערך המטבע, והחמור מכל הבנקים הפרטיים ממנפים יתרת נזילות זאת פי עשר ובכך מגדילים מחד את חובות משקי הבית והעסקים, מעשירים את עצמם, מעשירים את העשירים בעלי המניות, מאחר וגם שוק ההון ממריא בעקבות הכסף הקל שזורם, יוצרים בועת נדל"ן .לעומת זאת הבנק המרכזי - של כל מדינה בנפרד - היה יכול להפיק כסף ולתיתו לממשלה, הכסף היה אמור להיות מופק על ידי רשות הפקת הכסף שקופה ומבוקרת, והיה אמור להיות מופק ללא כל חוב וללא כל תשלום ריבית וללא כל שיעבוד נכסים של המדינות, פשוט לתת למדינה כסף חיובי. ההבדל היה שמים וארץ. מדינה שתפיק כך את כספה, בעידן הטכנולוגי שבו אנו נמצאים פשוט תתעשר במהרה, וזהו עושר שוויוני יותר שלא יצטבר אצל המאיון והאלפיון העליון, המטבע יהפוך לכסף ריבוני בר-קיימא, יהפוך נזיל באמת. זהו גם פיתרון האמת לבועות הנדלן ויוקר המחיה בישראל שכולם כל כך חרדים בגינו, ונבחרים בגינו לשרי אוצר, אך מעלים חרס בידם, כל עוד מערכת הכסף הנוכחית היא מעוותת כפי שהיא.

    השבמחק
  3. תיקון טעות, לעיל: צריך להיכתב: המטבע יהפוך לכסף ריבוני בר-קיימא, יהפוך ליציב באמת, אינפלציה מסביב לאפס, וכך גם מחירי הדיור ושאר המוצרים...זהו גם הפיתרון לבועת הדיור והנל"ן...

    השבמחק
  4. מומלץ מומלץ מומלץ...
    Zeitgeist
    כל מה שדפוק במערכת הכלכלית כולל השיטה המוניטרית...
    https://www.youtube.com/watch?v=g89XLUFCi5Q

    השבמחק