יום ראשון, 19 בינואר 2014

מרוב מניפולציות כבר לא יודעים מה שיעור הצמיחה

מאת: ערן הילדסהיים

איך מחושבת הצמיחה בישראל? מסתבר שאפילו בלמ"ס לא בדיוק סגורים על התשובה. או שמרוב מניפולציות הם כבר התחילו להתבלבל.
 הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה ,הנמצאת תחת אחריותו של משרד ראש הממשלה, דיווחה  שבשנת 2013 עלתה האינפלציה בישראל ב-1.8 אחוז בלבד. אם מישהו מהקוראים הרגיש שהמחירים התיקרו בשנה האחרונה בפחות מ2% ,כנראה זה רק מפני שהוא לא גר בארץ. על שקר האינפלציה כתבנו פה כבר פעמים רבות אבל למי שעדיין לא השתכנע שמדובר בנתון מפוברק שבא לשרת מדיניות ולא לקבוע מדיניות -מוזמן לקרא את דבריו של איש הרכש ברמי לוי.

מתוך דף הפיסבוק של חדר מצב
מדד המחירים לצרכן הוא לא סתם מדד, יש לו השלכות דרמטיות על גובה הריבית ועל המדיניות הכלכלית של בנק ישראל וממשלת ישראל. יש לו השפעה גם על חישוב הצמיחה. לנתוני הצמיחה עצמם יש אפילו משמעות גדולה עוד יותר משל מדד המחירים. הם משמשים כנתון המרכזי לקביעת תפקודו של המשק. ואם חשבתם שיש איזו נוסחה מסודרת בלמ"ס שעל פיה היא מחשבת את הצמיחה אז המקרה הבא קצת יערער את בטחונכם בנושא.

ב17 לנובמבר  פרסם הלמ"ס את גובה הצמיחה במשק לרבעון השלישי של 2013. הנתון הצביע כי המשק צמח באותו רבעון ב2.2%. עד כאן מדובר בעוד נתון שגרתי שסיפק הלמ"ס. שום דבר יוצא דופן. ההמשך הופך כבר ליותר מעניין..


כעבור חודש וחצי הלמ"ס פרסם שוב את אותו נתון צמיחה לאותו רבעון לפי אותה שיטת מדידה והפעם  הצמיחה ירדה באופן מסתורי ל2%. אולי מדובר פה בעצם בטעות הקלדה ? סביר להניח שלא אבל בואו לא נהיה קטנוניים ונמשיך..



עוברים פחות משלושה שבועות ושוב אותו נתון בדיוק לאותו רבעון ב2013 ,גם הפעם צורת המדידה לא השתנתה והפלא ופלא הצמיחה שנרשמה גדלה ל-2.3% . בתוך בערך שבועיים היא זינקה ב0.3% (!) ללא שום סיבה אמיתית.


אז מה בכל זאת קרה? לא בדיוק ברור. זה מקובל מאד לעדכן את תחזית הצמיחה לעתיד ברגע שהנתונים השוטפים מתעדכנים אבל עדכון נתוני צמיחה שהתרחשו בעבר, זו כבר יכולת שנתונה רק לשחקני קולנוע בסרטים בידיוניים נוסח "בחזרה לעתיד".   בכל מקרה אם הפרעתי עם העובדות אז תמיד תוכלו לעצום את העיניים או סתם להכנס לאתר הלמ"ס ולגלות ש'עולם שכולו טוב' לא קיים רק אחרי שמתים.

34 תגובות:

  1. כמו שנאמר שם: הם משתינים לנו בפרצוף. בעבר היו לנו נציגים בממשלה שייצגו אותנו, היום הם משתתפים בהכחשות ובטיוח הנתונים. כולנו יודעים שמשתינים עלינו וכבר לא טורחים לטעון שזה גשם.
    לדני אורבך יש בבלוג השבוע כתבה על העבדות בהסטוריה. אנחנו נכנסים לשלב שבו אנחנו עבדים מודרנים

    השבמחק
    תשובות
    1. סליחה מישהו פה מזייף את השם שלי אני לא הגבתי את התגובה הזאת

      עורב האמיתי

      מחק
    2. עורב האמיתי והיחידי
      כנראה שהצלחתי לגעת במשהו שהשליט נצטרך לשלוך שתולים לזייף את שמי ואת דרכי כהרגלו

      מחק
    3. עורב האמיתי
      למרות שבמקרה התוכן נכון אבל אני לא משתמש בביטויים "משתינים מלמעלה" וראוי שהדבר יפסק

      מחק
    4. עורב אמיתי ועורב מזויף. עצתי שתפסיקו להיות עורבים ותחזרו להיות בני אדם. כתבו את שמותיכם ותחסכו מריבות בין עורבים.

      מחק
    5. ערן, למה - אבל למה - אתה מתנגד להתחזות? כל העולם במה, אמר הגדול מכולם (שיקספיר), וכל האנשים שחקנים - אמר אותו יוצר. העורב הוא ציפור חכמה, ערמומית, ואפילו לה-פונטיין הקדיש לה ממשליו. נכון, אין זכויות יוצרים על כינויים, להוציא בוז'י או בוגי, סמוך הגדול (מילקוט הכזבים) או מונמורנסי (הכלב הנצחי משלושה בסירה אחת) שאלה הם מותגים, וחוקי הכלכלה חלים עליהם. אבל עורב? ואתה אפילו מצפה שירצו להפסיק לריב? בחייך, ערן, הטוקבקיסטים (כולל אותי) רוצים להשפיע, להיכנס לתוך הנצח תוך רכיבה על הבלוג שלך, ולהסיט את הדיון אל השטויות שמעניינות אותם באמת. נו, עשה טובה, תן להם להתבטא. מה עוד נותר?

      מחק
  2. האופוזיציה בבריטניה: לפרק את הבנקים הגדולים
    מנהיג מפלגת הלייבור, שמובילה בסקרים, סבור שחמשת הבנקים הגדולים במדינה חזקים מדי, ויש להגביל את נתח השוק שלהם כדי לסייע לעסקים לצמוח וליצור מקומות עבודה

    השבמחק
    תשובות
    1. מקומות עבודה למי ?
      לפולשים הכושים ולצלבנים המוסלמים שפלשו לאירופה
      ובלעדיהם השמאל באירופה או בארה"ב,לחלוטין לא רלוונטי ?
      זה יהיה כמו אצלנו : מפלגת שלטון עם 4 מנדטים כמו מרצ.

      מחק
  3. עלה והצלח ידידנו ערן ותמשיך בעקביות להראות לכולם עוד ועוד עובדות שבמהרה יסדקו את האמונה שעדיין קיימת לרוב הציבור בכלכלה הנוכחית, ושנצלח להבין שאנו ראויים לחיים טובים ושיש שפע שיספיק לכל אם רק ינותב בצורה חכמה.
    לאבלי

    השבמחק
  4. ערן , תודה על הפוסט .....

    שים לב , הלמ"ס כלל וכלל לא נתון לאחריות ומרות ראש הממשלה . על פי החוק ( פקודת הסטטיסטיקה ( נוסח חדש ) תשל"ב 1972 ) ראש הממשלה , ממנה מועצה בציבורית לסטטיסטיקה , ועל פי הצעתו הממשלה ממנה את הסטטיסטיקן הממשלתי .

    כאשר גוף נתון תכל"ס , מפורשות למרות של ראש הממשלה או שר , אזי המחוקק כותב זאת מפורשות ( כמו ב- חוק שירות הביטחון הכללי כדוגמא ) .

    ועוד : אני יודע שבארה"ב , נתונים מתעדכנים אחורה תדיר ( כולל צמיחה , התחלות בניה וכו..... ) לא רק בארץ . אני לא בדיוק יודע למה , יש לי כמה השערות , אבדוק ואולי אחזור . נקודה מענינת העלית .....

    תוכל אגב בלינק הבא , לקרוא הפקודה שאוזכרה :

    http://www.nevo.co.il/Law_word/law01/323_001.doc

    תודה

    השבמחק
    תשובות
    1. שלום פוקסי,
      כאשר הממשלה ממנה את הסטטיסטיקן הממשלתי וכשלראש ממשלה יש את הסמכות לפטר את אותו סטטיסטיקן (ראה מקרה שלמה יצחקי) ,אז לא צריך אף חוק מפורש כדי להבהיר לאותו סטטיסטיקן מי בעל הבית ואת מי הוא צריך לרצות (שוב ראה את המקרה של פרופ שלמה יצחקי שטען שפוטר אחרי שעמדותיו נגדו את אלה שייצג ראש הממשלה).

      ערן

      מחק
    2. אוקיי ערן , אתה צודק שהסטטיסטיקן " מבין " את רוח הדברים . אבל , עותר ציבורי כדרך משל ( משמע , נניח התנועה לאיכות השלטון עותרת לבג"ץ ) יכולה לעשות שמות בראש הממשלה במקרה כזה , ותאמין לי , כאב ראש רציני !!

      ואגב , הפקודה עצמה , מחייבת את הלמ"ס והסטטיסטיקן הראשי , לפעול , רק על פי עקרונות מדעיים ( אם קראת שם ) . הדרך לשינוי מתחילה מההבנה של החוק , מאתרים כמו כאן , או יוזמות של פעילי ציבור וכו.... ואחר כך , מה שהיה , לא בהכרח מה שיהיה .......

      תודה

      מחק
    3. עקרונות מדעיים לא חרוטים על אבן.
      יש ויכוח תמידי מה העיקרון הנכון יותר.
      בפועל עיקרון מדעי+פוליטיקה>עיקרון מדעי נכון יותר.
      ראה ויכוח על האבולוציה(בין אלה שחושבים שיש חוליה חסרה ואלה שאין),
      ויכוח על התחממות גלובאלית,hiv גורם לאיידס או לא ועוד המון כאלה.

      מחק
  5. הי ערן,
    הייתי שמח אם היית יכול להעלות מאמר יפה זה כפוסט נפרד.
    זהו מאמר של הרב אייל ורד ,והוא פוקח עיניים בפשטותו ובישירותו.נושאו העיקרי הוא קורבן פסח והיציאה מעבדות לחרות - לא כ" רלוונטי מבחינה קלנדרית, אך רלוונטי ,יותר מתמיד, בימים אילו של שיעבוד ההמונים לבעלי ההון.

    אחד מאבני הבסיס של העבדות, זו שבנפש, היא הבדידות של העבד. עבד הוא אדם בודד, המנסה לרמוס את חבריו בדרך לנשיאת חן בעיני האדון.
    מכאן הכל מתחיל. את זה רואה משה מול עיניו. "וירא איש מצרי מכה איש עברי מאחיו".
    המצרי מכה את העברי - אך איש לא בא לעזור. האם המצרי עשה זאת בהיחבא? ודאי שלא. המצרי הכה אותו לעיני כל, אך איש לא ניגש לעזור, לסייע, כולם עסוקים רק בתקווה שהשוט לא יגיע אליהם.
    אך משה ניגש. במקום שאין אנשים, משה הוא איש "ויפן כה וכה וירא כי אין איש", אין איש שמגלה אחווה, רעות, שמפר את הבדידות העבדותית הזו. אך משה הוא כזה. הוא איש, "איש מצרי הצילנו". וניגש ומכה את המצרי.
    אך רעת העבדות לא חולפת. וגם איש עברי מכה איש עברי יש לפנינו. אח לצרה יולד, אך לא במצרים. אין אחווה. עברי מכה עברי, והעברי המכה הוא אותו עברי שהוכה אתמול על ידי המצרי. אין חמלה. החזק שאך אתמול היה החלש, מנצל כעת את כוחו כדי להכות את החלש ממנו, וגם עונה בעזות כפוית טובה למשה שהצילו אמש - "הלהרגני אתה אומר כאשר הרגת את המצרי". אכן נודע הדבר, אומר משה. כל כך גדולה הבדידות של העבד, להיכן נעלמה לה האחווה? - זוהי נקודת המוצא.
    ובפרשה שלנו מתחילים את הריפוי. והריפוי מתחיל בקרבן פסח, ובאופן שבו הוא נלקח.
    אין שוחטין את הפסח אלא למנוייו שנאמר תכוסו על השה, מלמד שמתמנים עליו כשהוא חי ואלו המתמנים על הפסח הם הנקראים בני חבורה [רמב"ם הלכות קרבן פסח].
    הפסח נאכל בחבורה. "איש לפי אכלו תכוסו על השה" התורה מצווה את בני ישראל להתכנס למין מבנה של חבורה. ולאכול כך את הפסח.
    ובחבורה - כל אחד צריך לאכול כזית, רק כזית, ולהותיר לחברו, וגם לא לשבור עצם. להיות עדין, נעים, לא לשבור את העצמיות של חברך, להתחשב בה, בנוכחות שלו, בעצם שלו שנוכח.
    הפסח נאכל למנויו. יש צורך להימנות עליו. לפתע מקבל המבנה החברתי את הכבוד הראוי לו. לכאורה, מה משנה עם מי אוכלים. העיקר לאכול. נארגן כבר תוך כדי.
    לא כך אומרת התורה. יש צורך להימנות, לחפש את החבורה ולהיפגש לפני, לתת את הכבוד לאותם אלו שאתם נאכל את הקרבן. החבורה חשובה. איש בל ייעדר.
    בני החבורה מחוברים ביניהם וחולקים ביניהם דיבור פנימי, אהבה וכבוד. עבד מפסיק להיות עבד, כשהוא מפסיק להיות בודד ולנסות לשאת חן בעיני האדון. יש נקודת משען והנקודה היא החבורה, שתומכת ועוזרת, שמביטה בעין טובה, שמפרגנת, וששמה לב אם מי מחבריה נעדר.
    איש לפי אכלו תכוסו על השה - החבורה יוצרת כיסוי הדדי, על כל פשעים תכסה אהבה, האחד מכסה על חסרונות חברו, "וזהו איש לפי אכלו תכסו על השה הוא לפי כוונת אכילתו יכוון להמשיך רחמים וחסדים על ישראל. וזהו תכסו לשון כיסוי לכסות ולחסות על ישראל שהם שה פזורה" [ תפארת שלמה עה"ת].

    הממד הזה של החבורה שבה נאכל קרבן הפסח - הוא תחילתו של התיקון, שילך וישתכלל עד למקום המיוחד של "ויחן ישראל נגד ההר" כאיש אחד בלב אחד.
    מכאן הכל התחיל, מחבורה המתכנסת לתוך ביתה, בהארת פנים, כולם נמנו, כולם מנויים, כולם יודעים שאם מישהו חסר אי אפשר להתחיל, וכשכולם יגיעו אז נתחיל, יש בה בחבורה גם חיבור וגם בחירה אבל גם מרחב. כדי שלא נברח. החבורה היא הצעד הראשון ביציאה מן העבדות.

    ותוספת קטנה שלי : אתה יכול להיות טייקון מצליח, אך בתוך תוכך אתה עבד להצלחה, עבד לכסף. כמה בודד אתה,ויעיד דנקנר, שכשאתה בדרך למטה,נוטשים אותך החברים והיחצנ"ים,והאויבים אוכלים אותך בעודך בחיים..


    שבוע טוב לכולם

    השבמחק
    תשובות
    1. תודה
      צור איתי בבקשה קשר במייל k.hamitit@gmail.com

      ערן

      מחק
  6. לקיפי_בן_קיפוד
    בספה המודרנית - קומוניזם

    השבמחק
    תשובות
    1. זה מה שיש לך בקופסה ? 1, קומניזם 2, קפיטליזם, מי שאומר משהו נגד קפיטליזם הוא קומוניסט והפוך ?
      הגיע הזמן להבין שהאנושות קיימת אלפי שנים לפני שני ההגדרות האלה, והיא תתקיים בלעדיהם בעתיד. צריך רק להיות יצירתיים ולנסות למצוא פיתרון חדש אחרי כישלון דת הקומוניזם ודת הקפיטליזם.

      מחק
    2. הפתרון הוא להפטר מדת המדינתיות (Statism). רק אז באמת נהיה חופשיים

      מחק
  7. ערן , אתה עשוי אם כך , להתענין בלינק הבא :

    http://www.nevo.co.il/ancayot/כנסת%20ישראל/מסמכי%20מרכז%20המחקר%20והמידע/תיאור%20המתודולוגיה%20החדשה%20למדידת%20התוצר%20המקומי%20הגולמי%20וניתוח%20ההשלכות%20הכלכליות.pdf

    תודה

    השבמחק
  8. ערן , הלינק לעי"ל שבור , קבל התנצלות , הנה להלן הלינק :

    http://www.knesset.gov.il/mmm/data/pdf/m03327.pdf

    תודה

    השבמחק
  9. כל הסטטיסטיקות האלה לא שוות הרבה, זה ברור, זה רק ניסיון מוצלח ומחוכם מצד ממשלת ישראל,
    לעשות תספורות לאג"ח המדינה צמוד המדד, שאת הריביות עליו הם צריכים לשלם כל שנה. בלי לחטוף על זה אש
    תקשורתית ופוליטית.

    השבמחק
    תשובות
    1. לא רק,גם האג"ח בריבית קבועה.
      הרי אם אין אינפלציה כמעט כל מחזיקי האג"ח בריבית קבועה(אני למשל) נשארים רדומים.

      מחק
  10. ממש ..
    Records Department of the Ministry of Truth

    השבמחק
  11. הלמ"ש - לשכה מרכזית לשקרים ועיוות המציאות

    השבמחק
  12. Dimsky

    בונדי הוצאת לי את המילים מהפה! :)
    המצב מעולם לא היה יותר טוב!
    אנחנו מייצרים יותר גרביים ותנורים מאי פעם!
    והסיגריות ירדו בעשרות אחוזים ויעלו עכשיו רק 40 שקל לקופסא!

    קיצר.. אבדנו :-/

    השבמחק
  13. ח"כ סתיו שפיר: קופות הביטוח הלאומי יתרוקנו תוך 30 שנה.
    http://www.youtube.com/watch?v=WpT3vpmJ6hc

    השבמחק
  14. סקרמנטו קינגס היא קבוצת הספורט הראשונה שתקבל תשלום בביטקוין

    השבמחק
  15. לגבי חישוב הצמיחה:
    קודם כל נתוני הצמיחה שמפורסמים הם נתוני הצמיחה הכללית במדינה. בפועל צריך לפרסם את הצמיחה לנפש.
    לפי נתונים שנכתבו כאן הצמיחה הממוצעת ב-6 השנים האחרונות היא בערך 3.7% לשנה לפי התמ"ג הישן ו-3.9% לפי התמ"ג החדש. מזה צריך להוריד 1.7% בערך של הרבוי הטבעי. כלומר נשארה רק צמיחה של 2%-2.2% לנפש.
    אבל יש דבר נוסף: הצמיחה מחושבת ע"י העליה הנומינלית של התמ"ג בנכוי האינפלציה. כלומר אם יש האינפלציה האמיתית גבוהה ב-2% מהאינפלציה המחושבת - אז אין צמיחה. כיום עד כמה שידוע לי העליה המסחררת במחירי הדירות לא נכנסת לחישוב ולדעתי היא מוסיפה בערך 2% לאינפלציה השנתית. כלומר אם היו מכניסים את עלית מחירי הדירות לחישובי האינפלציה - הצמיחה היתה אפס.
    בנוסף לחישובי התמ"ג מכניסים כל מיני עמלות וריביות שונות (של בנקים, חברות ביטוח וכו') שלדעתי הם אינם תוצרת ממשית ויש להוציאם משם.

    galgal21

    השבמחק
  16. הונאת המדד גורמת לשחיקת הקצבאות הפנסיות החיסכון וההון של כלל הציבור.הממשלה "מרויחה "הוצאות סוציאליות תשלומי הצמדות על הלואות מהציבור תשלומי פנסיה ושחיקת שכר העובדים שאף פעם לא משיג את האינפלאציה ומרויחה מהפיגור בתיקונים שהיא עושה בעקבות לחצי שביתות. היחידים שלא מפסידים הם הממשלה ועסקים גדולים שמגלגלים את עליות מחירי התשומות על הצרכנים וגוזרים תמיד אחוז קבוע גדל והולך בערכו הנומינאלי.לכן העם הולך ונעשה עני בזמן שהישויות הכלכליות מתעצמות.לא משתינים עלינו עושקים אותנו בשקר וגנבת דעת.התעוררו עבדוקים...

    השבמחק
  17. ערן הילדסהיים, כל הכבוד על המאמץ והמלחמה שאתה מנהל. ואולם לי קשה להאמין שאפשר בנקל לשבור את השיטה הכלכלית הקפיטליסטית, הגם שלעיתים נדמה שמהפכה חדה ואלימה עשויה חלילה להחזיר את שוללי החופש האולטימטיביים, הסוציאליסטים הקומוניסטים. בעבר התוודעת בוודאי למאמר שרשמתי "מסחר אנונימי בבורסות אלקטרוניות משוכללות" (אוסף נתוני אמת על הבורסות המתקדמות בעולם והמחשבים המעורבים במסחר), אני מודה שהרעיון בבסיס המאמר נראה בתחילה הזוי, אבל גם אם הצלחתי רק במעט לגרום לך לתהות באשר להשלכות של אנונימיות, הרי שמבחינתי זה מספיק. שים לב שיש עדויות מבוססות לכך שה- 1% השבע והמפורסם מצליח לשמר את כוחו ואף להגדילו כפונקציה ישירה של האחזקות הבורסאיות ויש שיואמרו "ההצלחות הבורסאיות". מעניין גם להסתכל בחקיקה של ה- 30.04.2013 בוועדת הכספים של הכנסת (הסדרת מחוללי ציטוטים-הפרוטוקול החצי מצונזר מצוי באתר שלהם) ולרגע חשבתי שאולי אני לא כל כך הזוי. קפיטליזם אמיתי זה חופש ושקיפות, צריך להילחם על זה. מה איכפת לי מה הלמ"ס אומר, הרי הוא יכול להמציא כל דבר, אין לך מה להילחם בזגזוג במקום זה צריך להיאחז במחירים האמיתיים בשוק נזיל, סחיר ושקוף. הבורסה והשווקים הסחירים הם המכשיר היחיד שבאמצעותו אפשר להשיג איזונים וצדק. בשיוויון הזדמנויות אמיתי לא צומחים טייקונים כבועות פיננסיות, ההון הכספי לכתחילה מתחלק שווה וחריגה בלתי סבירה נשחקת מהר גם כן. למען האמת נוחי דנקנר הוא לא באמת גאון יש עוד עשרות אלפים שראויים, בלי אנונימיות זה לא היה נגמר ככה. וקוריוז לחובבי הנתונים, שימו לב בדוחות הרישמיים של המאזן המסחרי על השורה "הפרשים סטטיסטיים", המדקדקים מבינכם בוודאי יבחינו בגודלו היחסי של נתון זה, בסודיותו (מוסבר שמדובר בקשיי ההתאמה לשע"ח העדכניים בזמן ביצוע העסקאות ואולם שיטת החישוב סודית) וכמו כן ביכולת של נתון זה לעוות בצורה משמעותית כל גרף על ציר הזמן. זה גם מזכיר את "הכלכלנים המומחים" שמייעצים לבנק ישראל היכן להשקיע את "הדולרים" בעוד שלמעשה התפלגות ההשקעות היא סוד מדינה ורק המדידה היא בערכים של דולר אמריקאי.

    השבמחק
  18. ראיון קצר עם סתיו שפיר ששוה להיתייחס אליו (ואולי אפילו להעלות כפוסט נפרד):
    http://www.youtube.com/watch?v=WpT3vpmJ6hc

    השבמחק
  19. הפיתרון הוא לא בסוציאליזם ולא בקומוניזם לא בקפיטליזם ולא באיזמים אחרים הפיתרון הוא בשיטה של כסף בר-קיימא כסף שאינו יוצר אינפלציה מטבע בריאתו. כסף שאינו מיוצר על ידי הבנקים יש מאיין, כסף שאינו מחייב את המערכת להגדיל כל הזמן את כמות הכסף במשק וביחס ישר לכך להגדיל את האינפלציה וביחס הפוך לה להקטין את כוח הקניה של הציבור. יש פיתרון, מציעים אותו אלפי מומחים בעולם כולו, הפיתרון הוא כסף בר-קיימא. ערן מבין זאת היטב וגם תומך בכך וכל אתר הכלכלה האמתית מכוון לכך, אך כל אלה שמברברים כאן על קומוניזם או קפיטליזם לא מבינים ואף לא מנסים להבין את שורש הרע, את המחלה ואת התרופה לה.

    השבמחק
  20. דוד איש שלום, מסכים איתך תיאורתית.
    אבל האם מאמת ריאלי בעידן הכפר הגלובלי הנוכחי, לשנות את השיטה בישראל.

    השבמחק
  21. גם אני שמתי לב שהיו שינויים רבים במחירים מעבר ליעד האינפלציה,

    1.אז למה החישוב הלמ"ס של האינפלציה לא יצא נכון ?
    2.ולמה אף אחד לא מעיר על זה ?

    השבמחק