יום שני, 27 בינואר 2014

הבנק הגדול באירופה הגביל את משיכת הכספים ללקוחותיו שבוע אחרי שדווח כי קיימת סכנה ליציבותו

מאת: ערן הילדסהיים

אז האם הכלכלה העולמית באמת יצאה מהמיתון?
 בנק HSBC מהבנקים הגדולים בעולם נמצא קרוב יותר מאי פעם למצב המסכן את יציבותו. כך נקבע באמצע החודש בדו"ח שפרסמה חברת אנליסטים מהונג קונג. בסוף השבוע החל הבנק להגביל את משיכות המזומנים ללקוחותיו. בשלב הזה זה היה רק באופן זמני. בלומברג מדווח שהבנק הוא רק אחד מתוך רשימה ארוכה של בנקים באירופה שמתקרבים במהירות למצב של חדלות פרעון.

מחקר שפורסם לפני כשבועיים על ידי פורנסק אסיה, חברה לחקר שווקים מהונג קונג, הציג תמונה עגומה מאד לגבי מצבו של HSBC הנחשב לאחד הבנקים הגדולים והחשובים בעולם. במחקר נכתב כי הבנק מתמודד עם "בעיות שלא ניתן להתעלם מהן". אחת הבעיות המוצגות בדו"ח היא בור בתקציבו העומד כיום על 80 מיליארד דולר. לפי הדוח יצטרך הבנק לכסות את הגרעון הזה לכל המאוחר עד סוף שנת 2019. עוד ציין הדו"ח כי הבנק העריך בצורה מוטעת את רווחיו וסבל מרישום שגוי של מאזנים וכן מבעיות משפטיות. בעקבות כך החברה המליצה ללקוחותיה למכור את אחזקותיה בבנק. HSBC סירב להגיב רשמית לדו"ח אבל תגובה לא רשמית הגיעה כנראה כבר בסוף השבוע האחרון.


הBBC דווח בסוף השבוע כי הבנק החל להגביל את לקוחותיו במשיכות מזומנים גדולות. הסיבה שבה הבנק תרץ את ההגבלה היא שאותם לקוחות לא יכלו לספק ראיות למטרת המשיכה.
הגבלת המשיכות היתה על סכומים שנעו בין 5000 ליש"ט ל -10,000 ליש"ט. אחד מלקוחות הבנק סיפר לתחנת הרדיו של BBC על מה שעבר בבנק:
" כשהצגנו בפני פקידי הבנק את בקשת המשיכה , הם סרבו לתת לנו את הכסף בגלל שאנחנו לא יכולנו לספק להם הסבר מניח את הדעת למטרת המשיכה ". לדברי הלקוח "הבנק רצה [כראיה] מכתב מאדם המעורב בעסקה". כשביקש הלקוח לדעת כמה כסף הוא כן יוכל למשוך בלי להציג ראיות ,לא ידעו בבנק לתת לו תשובה. רק אחרי דין ודברים הסכים הבנק לאשר לו משיכה של 3000 ליש"ט ביום אחד. "אני כבר בנקאי בבנק 28 שנים. כולם מכירים אותי שם ואף פעם לא היה צריך להסביר לבנק שלך  למה אתה רוצה את הכסף שהוא בכלל לא שייך להם , הוא שייך לך . . " התלונן הלקוח בפני מגיש תוכנית הרדיו.
HSBC טען להגנתו כי הנוהל נועד בכלל להגן על לקוחותיו והוא הוכנס אל תוך נהלי הבנק כבר בנובמבר, אולם "רק עכשיו" תודרכו בכך עובדי הבנק.

בעקבות החשש לפאניקה בקרב לקוחותיו שיגרום למצב של "ריצה אל הבנק" (מצב בו מספר גדול של לקוחות מנסה למשוך את כספיו בו זמנית מהבנק ובכך מביא להשבתתו באופן זמני) , HSBC הוציא הודעה בהולה נוספת אתמול שבו הוא מודיע כי הצגת הראיות לא תהווה יותר תנאי למשיכת כספים בסניפיו.
על פי הדוח הכספי האחרון על הבנק לא בטוח שפה הפרשה הזו הסתימה ובטח שלא רק בבנק הזה. בלומברג מדווח עתה על עוד רשימה ארוכה מאד של בנקים באירופה שנמצאים בגרעון אדיר בהון ובינהם גם דויטשה בנק הגדול מגרמניה. 

35 תגובות:

  1. אנונימי שכתב על חוק השמיטה בתגובה. תודה על ההשקעה -אבל התגובות לא נועדו לפרסום מאמרים אלא להגיב על הפוסט שמעליהן. אם אתה מעוניין לפרסם את המאמר כפוסט אורח -שלח לי אותו למייל: k.hamitit@gmail.com תודה

    השבמחק
  2. גם בסין קורה משהו?
    http://www.forbes.com/sites/gordonchang/2014/01/26/china-halts-bank-cash-transfers-2/

    השבמחק
  3. ביטקוין מישהו?

    השבמחק
  4. אני כבר בביטקוין. ואתם?

    השבמחק
    תשובות
    1. היי.
      הייתי רוצה לשאול אותך על רכישה של ביטקוין. יש לך מייל?

      מחק
    2. הביטקוין אכן מוגבל בכמות "הכסף" שתיוצר אבל יכולים לצוץ 1000 או מליון ביטקוינים חדשים כל יום ואז אף אחד לא יהיה שווה כלום, זהו סתם בלוף,
      הפיתרון - רק זהב פיזי (מטבעות) - הם שלך ואצלך, אף אחד לא יכול להגיד לך שאתה לא יכול לקבל אותם, כל דבר אחר כמו ביטקוין או דולרים או שקלים או יורו הם התחייבות של מישהו כלפיך ובעת צרה הוא ישכח אותך

      מחק
    3. רקע לגבי הביטקוין -
      הביטקוין זה כתובת\מספר עם ערך - כמות מסוימת של ביטקוינים. כדי שהמספר יקבל את הערך, צריך לבצע לו העברה של ביטקוינים. ההעברה מבוקרת ע"י ונרשמת במאות מחשבים ברחבי העולם. כך שקשה להציף פתאום את השוק בביטקוינים.
      אבל זה לא אומר שאי אפשר לשחק עם הביטוקוינים בדרכים רבות אחרות.

      מחק
    4. אנונימי מתוך תגבתך אני למד שאין לך מושג ירוק מזה ביטקוין. לך תלמד קצת מזה לפני שאתה מגיב.

      מחק
  5. גם בישראל רואי החשבון לא מקבלים חשבונית מעל 5000 שח ששולמה במזומן
    קנוניה עולמית או מיקריות?

    השבמחק
    תשובות
    1. ובעלי קיוסק לא מוכנים לקבל אזראי בפחות מ30 ש"ח....מה בכלל הקשר בין משיכת כספים לבין מה שרואי חשבון מוכנים לקבל?

      מחק
    2. מה הקשר? אאאאאממממממ..... אולי הגבלת שימוש במזומן?

      מחק
  6. והאיחוד האירופאי עוד מאיים על ישראל בחרם כלכלי (בדירבון אנשי שמאל בישראל שזורעים פחד בציבור).
    האיחוד האירופאי - גוש האירו במצב קשה מאוד עם אוכלוסיה מזדקנת והגירה של מבקשי מקלט מאפריקה והמזרח התיכון - היבשת הזאת הולכת להתדרדר מכל הבחינות. וככול שמצבם יהיה קשה יותר הם ילחצו את ישראל יותר.
    מצב הבנקים שם הוא רק קצה הקרחון לבעיות שיש ויהיו להם שם , בין היתר עקב הגירת מבקשי המקלט מאפריקה וכו' . אותם מהגרים שכאן ואפילו פה באתר נזעקו לעזרתם..

    השבמחק
    תשובות
    1. כאי שמאל אני תמיד שמח לראות איך הימניים לא יודעים לדבר לעניין. חרם אירופי על ישראל, דרום אפריקה או סין נעשה מסיבות מוסריות. יש לך השגות על המוסר האירופי? בבקשה. זה לא קשור בכלום למצבה הכלכלי של אירופה.

      מחק
    2. חרם מסיבות מוסריות, פרר פרר, בזמן שבעולם המוסלמי הנוצרים נרצחים, נרדפים, מעונים ונסים על נפשם מיליונים, בזמן שמוסלמים רוצחים מוסלמים במאות אלפים כל שנה, פיתאום כל העולם מתעורר להחרים את ישראל מבחינה מוסרית. האנטישמים החדשים מתחפשים לנוטרי המוסר ועדו מצטרף אליהם. איזו צביעות, איזה מוסר כפול, איזה אובדנות. תשמע עדו, כיום יש באפריקה נדידת עמים, אם לא נעמוד על המשמר נמצא את עצמנו מוצפים במאות אלפי אפריקנים 90% מהם מוסלמים והממשך ידוע. תתעוררו, אם חפצי חיים אתם, במובן הבסיסי ביותר של המילה חיים.

      מחק
    3. שטויות דמגוגיות. היינו בשמחה מתחלפים עם כל אחת ממדינות אירופה (אולי חוץ מיוון). אוכלוסיה מזדקנת עדיפה על אוכלוסיה צעירה ועניה (ישראל שיאנית העולם המערבי בילדים עניים), והמהגרים רק תורמים לכוח העבודה של האירופאים ולפנסיות שלהם בעתיד. ללחץ על ישראל אין שום קשר לכך, אלא רק במוחו של פרנואיד.

      מחק
    4. חלק מההגדרה של דמגוגיה זה הסתה של הדיון למחוזות לא רלוונטיים שמשרתים את מטרותיו של הדמגוג. אנונימי 9:12 - התקבלת למועדון

      מחק
    5. דוד צודק כמובן!

      הצביעות המוסרית האירופאית היא מסווה לאנטישמיות.
      הצביעות המוסרית של יהודים בא"י היא מחלת נפש חסרת תקנה.

      מחק
  7. לא ברור לי איך זה בכלל חוקי. כפי שצויין שם הכסף שהפקדתי בבנק הוא שלי ושלי בלבד. אם המושך היה הולך למשטרה להגיש תלונה, לא היה לו קייס כאן?

    השבמחק
    תשובות
    1. זה לא קשור לחוקי או לא חוקי , אל תהיה שבוי במוסכמה שבנק לא יכול להתמוטט .
      כשהוא יתמוטט הוא יקח את כולם איתו...

      מחק
    2. קראת פעם את 30 עמודי המסמכים שאתה צריך לחתום עליהם כשאתה פותח חשבון בבנק?

      מחק
    3. זה שכתבו כמה משפטים על חתיכת דף וקראו לזה חוק לא נותן לזה כוחות קסם ןבטח לא הופך את זה למוסרי

      חוק מקבל תוקף כאשר יש חבורת חמושים (ממשלה) שמאיימת על כל מי שלא ממלא את החוק. במקרה של הבנקים, הם חלק מחבורת החמושים.

      מחק
  8. מהכרות קרובה עם מערכת הבנקאות הבריטית (עבדתי שם הרבה שנים) ישנם בנקים רבים בהם מוטלות מגבלות על גובה משיכת הכספים לאותו היום, לסכומים גדולים בדר"כ מעל 2000 ליש"ט יש להודיע מראש לבנק על המשיכה, במכונות ATM ניתן למשוך עד 500 ליש"ט ליום. החידוש היחידי פה זו העובדה שצריך לתת הסבר למה הכסף משמש , שזה לגיטימי למניעת פשעים. לא בטוחה שיש פה קשר ישיר לחדלות פרעון של HSBC?

    השבמחק
  9. עדו אני לא בטוח שאתה צודק..
    אני חושב שבתחילתו של כל חרם מוסרי יש מניע כלכלי.
    אולי האזרח הקטן יזדעק על מה שקורה מבחינה מוסרית טהורה, למדינה/גוש שלו קיימים אינטרסים הרבה יותר עמוקים ואף אחד לא יעשה יותר מ "נו נו נו" אם זה לא משתלם.
    או שמא אתה חושב שהשתתפות מדינות היורו בהחלפת קדאפי, הורדת סדאם וכו היו מסיבות מוסריות .. O.o

    השבמחק
  10. אגב תשימו לב שכשפותחים חשבון בבנק, כתוב שהבנק רשאי קודם כל לכסות חובות בכספים שהופקדו..
    אנשים מתעצלים לקרוא הכל אבל לצערי זה כתוב..

    השבמחק
    תשובות
    1. חובות של מי?

      מחק
    2. הכוונה כאן לכיסוי חובות של אותו הלקוח...משמע, אם מצד אחד יש לו פיקדון ומצד שני משיכת יתר/הלוואה אזי בעת רצונו של הלקוח למשוך את הכספים מהפיקדון, הבנק רשאי קודם כל לקזז את החוב שיש לאותו הלקוח מיתרת הפיקדון...וזה היגיוני בהחלט

      מחק
  11. זה לא כזה יצא דופן. אני בספק אם תוכל למשוך בבת אחת (ובלי להודיע מראש) סכומים כאלה מחשבון בנק גם בארץ. בכספומטים יש הגבלה על משיכת מזומן ביממה (בלאומי זה 2000-3000 ש"ח, לא יודע איך זה אצל אחרים). אם יש לך כרטיס זהב/פלטינום אתה יכול למשוך קצת יותר (עד 10,000 נראה לי) אבל אתה עדיין מוגבל.

    השבמחק
    תשובות
    1. מודי תולשששש29 בינואר 2014 בשעה 1:03

      בכספומט יש סכנה שגנבו לך את הכרטיס, והבנק בעצם מגן עליך. אין לזה שום סיבה כשאתה אישית מגיע לסניף.

      מחק
  12. צונמי או אורגמי? לך דע..... אבל כל הסימנים שצונמי גדול בשער. שזה יבוא? זאת תהיה ואחד מכה. לא בטוח שיהיה להם כסף לתדלק את המטוסים שלהם בדרך לדאבוס. אם יש לקח מהנפילה של ברנסטרן? היא שזה כמו צונמי רק הרבה יותר מהר. מאז עצרו את זה עם הזרמות מטורפות אבל יום אחד גם המכונה הזאת תשבוק ואז כל אחד לנפשו. מה שיפה בסיפור הזה שזה באמת לא בגלל נזילות אלא בגלל חוקי ההלבנה אבל למפקידים זה לא משנה כלום שהם מפחדים הם מושכים את הכסף...ואז ? אללה ירחמו

    השבמחק
  13. אני לא חושב שדוגמא אנקדוטלית שכזו באה להצדיק איזו טענת מאקרו...אלא רק להדגים ניואנסים קטנים שמסתדרים עם מציאות המאקרו במערכת המוניטרית-כלכלית. המשבר הבנקאי ב2008 הוביל להחרפת הבעיה במערכת המוניטרית...כאשר במקום לתת לבנקים להיכשל בארה"ב ואירופה בחרו להפוך את החובות הרעים שלהם לכסף (debt monetization). כתוצאה מכך (ובצירוף עם ריביות אפסיות/שליליות ריאלית ובניית בועות מניות ונדל"ן) המשבר הקרוב יהיה חריף בהרבה...וסביר מאד שבנקים גדולים ייכשלו ואז השאלה תהיה רק האם ייתנו להם להיכשל (משמע: המפקידים יאלצו להפסיד כסף ולא לקבל את מלוא פקדונם) או שינסו להפעיל הרחבה כמותית אסטרונומית עוד יותר שתוביל להיפר אינפלציה/קריסה של ערכי המטבעות המדוברים...
    כך או כך, המערכת הבנקאית איננה מקום בטוח להשאיר בו את ההון שלך...

    השבמחק
  14. שאלה לא קשורה...
    למה אני תמיד רואה את השעון של החוב האמריקאי משתנה?אתמול זה היה 17,300 משהו משהו משהו
    והיום זה ירד בחזרה ל 17,273 משהו משהו
    תודה לעונים

    השבמחק
  15. זה דומינו שיהיה קשה לעצור במידה אם בנק אחד גדול אירופי ייפול, תהיה פניקה ולחץ בכל עולם בייחוד אצל
    בנקים אירופים.
    מה עם בנקים ישראלים,זה שאלה טובה.

    השבמחק
  16. מודי תולשששש29 בינואר 2014 בשעה 0:57

    אני לא מבין משהו. הבנקים, כדבריך, ממציאים כסף מהאויר, אז איך הם יכולים להיות בחוב? איך קורה שבנק מגיע למצב שיציבותו מתערערת?

    נניח שהבנק נותן לי משכנתא, ואני לא יכול להחזיר - הבנק הרי לא נתן לי כלום, אז הוא גם לא הפסיד כלום. לא ככה?

    השבמחק
    תשובות
    1. הבנק יכול רק להלוות את הכסף שהוא ממציא. הוא לא יכול לשלם איתו משכורות או לכסות חובות אבודים. רק הריבית על ההלוואה שהמציא נשארת אצלו. בגדול מאד (במציאות זה קצת יותר מסובך) הבנק משלם את הריביות על הפקדונות אצלו מכספי הריביות שהוא מקבל על ההלוואות שנתן. אם לצורך העניין לווים פושטים רגל בכמות גדולה בתוך פרק זמן קצר הוא עלול להגיע למצב שגובה ההתחיבויות שלו תעלה על כמות ההכנסות ומכאן הוא יחשב פושט רגל.

      מחק
  17. הכי טוב לקנות מניות של חברות כריית זהב, כמו גולדקורפ (סימול GG) או באריק גולד (סימול ABX)
    כאשר תהיה פאניקה מחיר הזהב יזנק, ועמו גם המניות של חברות הזהב

    השבמחק