יום ראשון, 6 באפריל 2014

רוסיה מאימת על ההגמוניה של הדולר בעולם

מאת: ערן הילדסהיים

בשנת 1973 חתמו ארה"ב וערב הסעודית על הסכם לפיו כל עסקאות הנפט מערב הסעודית יעשו רק באמצעות שימוש בדולרים אמריקאים. כל מדינות העולם נאלצו לישר אז קו עם הסכם זה והצטרפו לאותה מערכת הידועה בכינויה עד היום כ"פטרו דולר". הסכם זה אפשר לארה"ב להפוך ,דה פאקטו, למעצמה ששולטת בכמעט כל כלכלות העולם. עתה רוסיה מאיימת לשנות את הסדר העולמי הזה במידה ותבודד מהמערב בעקבות השתלטותה על חצי האי קרים.  


בסוף השבוע דווח כי איראן ורוסיה מתקדמות לקראת עסקת נפט גדולה.על פי העסקה תעביר איראן לרוסיה 500 אלף חביות נפט ביום בסך כולל של 20 מיליארד דולרים. רוסיה בתמורה תעביר סחורות כמו אוכל ומתכות בסכום דומה לאיראן. מדובר בהודעה דרמטית שכן אם ההסכם יתממש תשבור רוסיה את הסנקציות על איראן אבל יותר מכך תשבור את הפטרודולר. מקור רוסי הודיע , כי מצד הרוסים כבר הוכנו כל המסמכים והאישורים להסכם, וכעת, העסקה תלויה במחיר הנפט אותו ידרשו האיראנים . גם באיראן שני בכירים הודו כי העסקה נמצאת בשלביה הסופיים. בקרמלין וממשלת איראן סירבו להגיב בעניין.
חיילים רוסים בשדה התעופה בקרים
העסקה הזו עם איראן היא לא העסקה היחידה שמתכננת רוסיה כהתרסה ואיום נגד המערב. עוד בסוף מרץ הזהיר סגן ראש ממשלת רוסיה ,איגור סצ'ין, כי הסנקציות של ממשלות המערב על מוסקבה יהיו לא יעילות. מסר קצת יותר ברור הגיע ממי שעומד בראש חברת הגז הגדולה ברוסיה. הוא אמר שאם אירופה וארצות הברית יבודדו את רוסיה , מוסקבה תפנה לעשות עסקים בתחומי האנרגיה והבטחון עם מדינות באסיה . רויטרס פרסם במקביל להודעה כי נרקמת עסקת ענק לאספקת גז טבעי מרוסיה לסין אחרי שנים של משא ומתן בנושא. אם יחתום פוטין על ההסכם בביקורו בסין בחודש מאי, הוא הרי יגרום לזעזועים בכלכלה העולמית ,שכן יוכיח שכלכלת רוסיה כלל לא זקוקה למערב בכלל ולארה"ב בפרט, על מנת לשמור על כוחה.
עוד הודעה דרמטית, הגיעה מכיוונו של שר האוצר הרוסי, אנטון סילואנוב. סילאונוב הודיע כי הממשל במוסקבה החליט לצמצם את התלות בחברות האשראי הבינלאומיות "ויזה" ו-"מאסטרקארד" לאחר שאלה הפסיקו זמנית את פעילותן בארצו. ברוסיה הוחלט בעקבות כך על הקמת מערכות אשראי עצמאיות.

47 תגובות:

  1. משחק בין חבורות בריונים (ממשלות). מי שיסבול כרגיל הם האנשים.

    השבמחק
  2. http://rotter.net/forum/scoops1/91512.shtml

    ולא לשכוח כמובן כי רוסיה עומדת לגבות,בדומה למה שעומד לקרות בסין,את הרובל,בזהב:




    השבמחק
    תשובות
    1. http://rotter.net/forum/scoops1/90934.shtml
      חומר למחשבב

      מחק
    2. תחרות זה תמיד טוב.

      מחק
    3. מאיפה יש לרוסיה זהב לגבות את הרובל שלה?

      מחק
    4. כי היא בניגוד למדינות ה"מפותחות" וה"חכמות" לא מז**נת את השכל בועידות אלה באמת מנסה לשקם את הכלכלה שלה!

      מחק
  3. לפני כ שבועיים היו כתבות שדיברו על כך שרוסיה הציפה את השוק באג"ח אמריקאי, היא מכרה על פי הערכות כ 118 בליון דולר אג"ח כשסך הכל אחזקות שלה עומד על 131 בליון. אם זה נכון אז לא ממש אכפת לה מה יקרה לאגח ולדולר, העולם יפגע אנושות היא לא. כולם מחזיקים באגח, הנה רשימת מחזיקים, כל מי שהוא משהו מחזיק אג"ח, ככה ארה"ב כובלת אותו לשחק במשחק שלה
    http://www.treasury.gov/resource-center/data-chart-center/tic/Documents/mfh.txt

    אבל אם ערך הדולר ירד כתוצאה מהצעדים הרוסיים הרי החוב של ארה"ב קטן ולא באשמתה, מה אכפת לה אם כל אחת מהמדינות שמחזיקה דולרים תאבד קצת מהחסכונות שלהן? סין המחזיקה הגדולה תפגע קשה וזה טוב לארה"ב, יפן תתמוטט כלכלית. מישהו יכול להעריך איך זה ישפיע על הכלכלה ומחירי הדירות בארץ?

    http://www.theblaze.com/stories/2014/03/20/has-russia-been-dumping-over-a-billion-in-u-s-govt-bonds/

    השבמחק
    תשובות
    1. עד היום מדינות שניסו להתנגד לפטרו-דולר "שוחררו" ע"י צבא ארה"ב (עירק, לוב, אפגניסטן וכו'). הבעיה שאת רוסיה ארה"ב לא יכולה "לשחרר". זה לא שאין לאמריקאים מספיק רוצחים עם נשק אוטמטי ומוח שטוף, פשוט לרוסיה יש נשק אטומי.

      מחק
  4. || מאבק בין המערב למזרח על שליטה בכלכלה העולמית ובמשאבי הטבע ||

    - מדינות המערב: ארה"ב, אירופה/גוש האירו/מדינות נאט"ו.
    למדינות אלו יש בנקים-מרכזיים-פרטיים-מערביים (Private Western Central Banks) אשר נשלטים ע"י המערב, ע"י קרן המטבע הבינלאומית (IMF) והבנק העולמי (World Bank).
    - מדינות המזרח: כוללות בין השאר את רוסיה, סין, איראן, סוריה, אוקראינה, עיראק, אפגניסטן, לוב, וצפון קוריאה.
    למדינות אלו יש בנקים מרכזיים שנמצאים בשליטתן (או שהיו עד לא מזמן), שהמערב לא יכול לשלוט דרכם בכלכלת המדינה.

    רקע:
    - ארה"ב מעוניינת שכל המדינות ישתמשו בדולר למסחר בינלאומי ושיהיה בהן בנק-מרכזי-פרטי-מערבי.
    - כל פעולה שמדינה עושה כנגד הדולר יכולה לערער על תפקידו כמטבע הבינלאומי (Global Reserve Currency).
    - מספיק שמדינה אחת תתחיל למכור את הנפט או את הגז הטבעי שלה במטבע שהוא לא הדולר וזה יתחיל אפקט דומינו שיביא לנטישת הדולר וקריסתו.
    - כל ממשל של מדינה שלא מסכים לסחור בדולר ולהקים בנק-מרכזי-מערבי הופך לאויב של ארה"ב, והיא פועלת להחליף אותו בממשל שישתף איתה פעולה (בעזרת השתלטות על הממשל/פלישה למדינה/מחאות ומהפכות פנימיות מבוימות וכו').

    המצב כיום:
    - הכלכלה המערבית בדרך לקריסה.
    - הגירעונות של המדינות הולכים וגדלים.
    - הדולר מאבד מהכוח שלו ומהאמינות שלו. האינפלציה גואה.
    - סין ורוסיה נפטרות מהדולרים ומאיגרות-החוב-הממשלתיות של ארה"ב, ואוגרות זהב.
    - הבנק הפדרלי בארה"ב מדפיס מיליארדי דולרים כל חודש ורוכש איתם איגרות-חוב ממשלתיות, משכנתאות והלוואות שונות, על מנת שהכלכלה והבורסה יראו מצג-שווא של התאוששות וצמיחה.
    - מתבצעים קיצוצים ופיטורים רבים בתחומים ובתאגידים השונים. חנויות רבות נסגרות. אין משרות פנויות.
    - יש ירידה משמעותית במכירות בכללי, ובנדל"ן וברכב בפרט.
    - האבטלה גוברת, בעיקר בקרב הצעירים.
    - אם הדולר יקרוס רוב הסיכויים שהמטבעות של סין ורוסיה יהפכו למטבעות הבינלאומיים.

    - ארה"ב לא מעוניינת שהאשמה על הקריסה הכלכלית תהיה עליה ולכן מחפשת הזדמנות להתחיל מלחמה (למשל, עקב מתקפת טרור, או מתקפת סייבר על הכלכלה ומערכת החשמל של ארה”ב) - כך שהיא תוכל להאשים מדינה אחרת בקריסה.

    השבמחק
    תשובות
    1. כל הכבוד - גיא,
      פרסת פה תמונה אמיתית של מה באמת מצב הדברים בעולם ועל מה המאבק ולמה כל הבלגאן. הבעיה שמעט מאוד אנשים מסוגלים להפנים את התמונה הפשוטה הזאת.

      מחק
    2. איך סין יכולה למכור 1.3טרליון דולר אג"ח אמריקאי? אם הדולר האמריקאי יקרוס גם סין ובלגיה וטאיואן ויפן וברזיל שוויצריה אנגליה וכל מי שמחזיק הרבה אג"ח

      מחק
    3. רק לחשוב שישנם כ 100,000 אזרחים אמריקאים במדינת ישראל, והממשל האמריקאי יכול לנצל זאת כתירוץ לפלישה למדינת ישראל, אם ממשלת ישראל תחליט שלא לציית לכל גחמות הממשל האמריקאי.
      האמריקאים יציגו הפגנות (שהם יוצרים ומעודדים באמצעות קרנות בעלות אידיאולוגיות מסוימות) כסיכון ממשי לשלומם של אזרחיה שנמצאים בישראל, ועל כן הם חייבים לשלוח כוחות צבא להגן עליהם.
      הרי זה בדיוק מה שרוסיה עשתה באוקראינה (אמנם עם כמות אזרחים רוסיים הרבה יותר גדולה שם).
      זה נראה דמיוני, אולם לפני השואה, מי שסיפר ליהודי מזרח אירופה שהגרמנים מתכננים להשמיד אותם (לא לגרש, אלא להשמיד), היו מתייחסים אליו כאל מוכה שיגעון.

      מחק
    4. אז מה, יש 450 אלף ישראלים באמריקה, ישראל יכולה לעשות אותו דבר.

      מחק
    5. אם מי שישראל הולכת הוא המנצח.
      ישראל קובעת מה יהיה לא ארה"ב,אם ישראל תחליט ללכת עם רוסיה - רוסיה תנצח.
      היהודים הם לשון המאזניים והם מחליטים מה יהיה עתיד העולם.

      מחק
  5. שלום לכולם
    אכן גיא צודק מאוד בניתוח שביצע.
    יש להוסיף כי בזכות ה"פטרו דולר" ארה"ב מפיצה את הדולר בעולם ואיתה בעצם את האינפלציה !. הפסקת מסחר בין רוסיה ואירן עם ה"דולר" יוצרת משבר כפול:
    1. צמצום פיזור הדולר בעולם ואיתו בעייה בהפצת האינפלציה לכלל העולם. מה שיקשה על המשק בארה"ב כי זה יגרום להעלאת הריביות ואיתו עלייה ברמות החוב שלהם לרמה של פשיטת רגל (מה שכבר כיום קורה רק שבגלל הסכם ברטון וודס משנת 1944 כל הטבעות צמודים לדולר והם מנצלים זאת עד תום).
    2. ביטול האגמוניה. על כך מספר מייק מלוני באחת מהרצאותיו ברשת אשר תשמש כקטליזטור לשאר המדינות לסיים את התלות בדולר.
    3. אני מנצל במה זאת שוב לפנות לנגידה המכובדת שלנו, הגב' פלוג שתעבור לרכוש זהב ולא דולרים. זה יעזור לנו מאוד בשנים הבאות (ראוי להזכיר שלמרות הרכש הדולר ממשיך ליפול).
    בברכה
    חיים

    השבמחק
    תשובות
    1. ישראל מקבלת מענקים בדולרים מארה"ב, אם היא תקנה זהב או כל דבר אחר האמריקאים ישטפו את ישראל ברותחים.
      ומדוע שמישהו יאמין ברובל? כשהרוסים יתחילו להדפיס קוסמו-רובלאז אתה תעדיף לשבת על רובלים של מדינה דמוקרטית עם מנהיג ישר כמו פוטין? ומה אם הם יחליטו לשלוט במדינה שלך דרך המטבע שלהם? למי עדיף להיות עבד לרוסים או לאמריקאים?

      מחק
    2. לא הייתי רץ לרובל או כל מטבע אחר. עדיין הייתי מתחיל לרכוש זהב כפי שמדינות חכמות אחרות רואות מה קורה ומתכוננות למול השחיקה הקרבה.
      כל הערכות המומחים מדברות על זה שיהיה מטבע חדש שיהיה שיקלול של 5 המטבעות החזקים בעולם "סל מטבעות" כל אחד ע"פ חוזק כלכלתו.
      (כיום כל המטבעות תלויים בדולר).
      במידה ומדינה תחליט להדפיס (עיין ערך "הרחבה כמותית") המטבע של אותה מדינה יחלש ורוב האינפלציה תהייה אצלם ולא כפי שקורה כיום.
      זה יאלץ את המדינות לתקצב וליעל את המשק שלהם...
      הכתובת היא על הקיר.


      בברכה
      חיים

      מחק
    3. יהופיץ
      למה אתה חושב שארה"ב הם יותר טובים מרוסיה? אתה באמת חושב שה מדינה חופשית וכל מה הם מספרים על עצמם דרך סרטי הולווד שלהם?
      בארה"ב אתה יכול להיעצר רק בגלל שאתה מגדל ירקות בגינה שלך - שחס וחלילה לא תוכל אוכל בריא ולא מרוסס. יש שם חוות משפחתיות שימ"ס פושטים עליהן כאילו הן ארגוני טרור.
      בארה"ב יכולים להכניס אותך לגואנטאמו ביי בלי משפט ובלי כלום. והם שמים ז*ן על זכויות האדם.
      בארה"ב היו איזה 5 מקרים ידועים שבהם מצאו תרופת אפשריות לסרטן ובכל המקרים חוץ ממקרה אחד של ד"ר בורזינסקי האנשים שעשו את זה כנראה הצטערו על זה.
      ארה"ב היא המדינה היחידה שאי פעם השתמשה בפצצה גרעינית כנגד אנשים - ויש להם עוד מה להגיד על איראן.
      תאגידי התרופות הגדולים של ארה"ב אחראים על מאות אלפי מקרי מוות בגלל תרופות שFDA הוציאו לשוק ללא בדיקות מתאימות, ושם זה חוקי. את FDA אפשר להאשים ברצח עם עם כמות מקרי המוות שהוא גרם להם בלהגן על הכנסות של חברות התרופות וחברות המזון.
      בארה"ב פיצה נחשבת כירק - כדי שיהיה אפשר לסמן וי שבבתי ספר ילדים אוכלים ירקות. גם צ'יפס נחשב לירק שם. הכי גרוע שהילדים שלהם מספיק סתומים כדי להאמין לזה...
      בארה"ב כל ילד שלישי יחלה בסכרת. כבר היום יש מקרים של ילדים עם סכרת דרגה שנייה - משהו ששמור לאנשים מבוגרים.
      בארה"ב אסרו על מכירת תוסף ויטמין B17 אחרי שגילו שהוא מדכא תאים סרטניים, ואז פיזרו שמועות שהויטמין הזה משחרר רעלים. מעניין למה הוא לא היה רעיל לפני זה...
      ארה"ב פלשה ליותר מדינות בתירוצים עלובים מאשר היו סך הכל פלישות בכל ההסטוריה של האנושות.
      עלויות רפואה בארה"ב הן אסטרונמיות - יש אנשים שלא הולכים לרופא רק בגלל העלויות שלו. למי שאין ביטוח הבן אדם נדפק לגמרי אם הוא צריך טיפול...
      ברה"ב ביקור אצל רופא שיניים עולה הון תועפות - טיפול שורש עולה יותר מאשר שתל אצלנו. עקירה פשוטה עולה איזה 300 דולר. ולא לכולם יש ביטוח שיניים.

      אז עכשיו תגיד לי אם ארה"ב עדיין נוצצת?

      מחק
  6. מאמר מעולה של אורי ירון http://www.buat-nadlan.com/2014/04/blog-post_6.html?m=1
    כידוע ,
    כל מה שלא כתוב בחוק כ אסור , הוא מותר.

    עם זאת , יצירת או הדפסת כסף היא אסורה ע י גורם פרטי , צריך למצוא את החוק ,
    על כך אולי ניתן לתבוע אותם ייצוגית במיליארדים

    השבמחק
  7. מעניין מה כתוב בחוק בנק ישראל
    או שלמעשה הבנקים מזייפים כסף !! בדיוק כאילו אני אדפיס כסף

    השבמחק
    תשובות
    1. תנוח דעתך - הבנקים מזייפים כסף.

      מחק
    2. אם אין חוק שאומר במפורש כי לבנקים מותר לייצר כסף, אז הרי ניתן לתבוע אותם במיליארדיםעל זיוף כסף!

      וכמו שאורי שאל: יש עו"ד בקהל....!!!!

      שמעון חש

      מחק
    3. הם לא מייצרים כסף, אלא אשראי, ההגדרה מאוד אפורה, והמעשה שלהם מקובל בכל העולם. מה שהם עושים זה שהם מנהלים חשבונות מנופחים, על סמך ההתחייבות לשלם כסף זה כשמישהו מבקש, כל עוד הם לא כפרו בהבטחתם, אין בעיה עם מה שהם עושים.
      השאלות שצריך לשאול הם:
      מי אחראי במקרה של כשל? האם רכושה הפרטי של אריסון הוא בטוחה להתחייביות בנק הפועלים? כמו למשל שרכושו של אדם הוא בטוחה להוצ״ל במקרה של חוב אבוד. ופה ההטענה של חברה בע״מ לא תופסת, כי לא הוסבר או נטען בפני הלקוח שכספו לא בטוח.
      למה משלם המיסים משמש ככרית בטחון? מי שרוצה להפקיד בבנק חופשי לעשות כן, אבל למה שאני אממן עסקאות כושלות של בנקאים, כמו למשל ניפוח בועת נדל״ן ענקית.

      מחק
    4. חליל
      אם הם יכולים להלוות כסף שאין להם , ובניגוד לחוק , מדוע אני לא יכול ? אותי יאשימו מייד בזיוף כסף.
      הם מייצרים אשראי שבידיי הלווה הוא כסף איתו הוא קונה דברים. ז א הם מייצרים כסף יש מאין.
      האם אין חוק האוסר על גורם פרטי לייצר כסף ?

      מחק
    5. אתה יכול, אתה רק צריך רשיון מבנק ישראל, אם אתה לא רוצה לפתוח בנק, הנה תרחיש נפוץ מאוד שמהווה יצירת אשראי ע״י אדם פרטי, , תחקור כל מפיץ סחורה גדול שאתה מכיר, איך הוא עובד, המפיצים בד״כ משלמים ליצרן בצ״ק דחוי (יוצרים כסף שהוא חוב לאלה שנתנו להם את הצ״ק), מפיצים מוכרים ומכסים את החוב, מה שאני רוצה לומר הוא, בלי אפשרות יצירת אשראי, המפיץ היה צריך לחכות שיהיה לו את מחיר כל הסחורה שהוא מפיץ, ואח״כ להתחיל להפיץ אותה, זה יוצר מחנק לא נחוץ בסחר, אשראי מאפשר לשלבי ביניים בסחר להתקיים בלי שיהיה להם את כל הכסף בנקודת זמן ספיציפית. מה שמאפשר לטרנזקציה הזאת לקרות הוא האמון בין היצרו והמפיץ שהאשראי הזה מגובה, אותו דבר אמורה להיות מערכת היחסים בין הבנק ולקוחותיו.
      מה שאתה צריך לצעוק עליו זה הדברים הבאים:
      1. חוסר האחריות החוקית הקרימינלית של הבנקים לחובות שהם מספקים, הבנקאים היום הגיעו למצב שהפלה שלהם הורסת את המשק, ואין להם כל אחריות חוקית למצב.
      2. הגיבוי של משלם המיסים לחברה מסחרית למטרות רווח.
      3. חוסר השקיפות של תהליך יצירת כסף הבסיס, ומי מרוויח ממנו?
      4. ההסתרה המכוונת של התהליך הזה מהאזרח, חינוך פיננסי צריך להיות חובה, בורות של ההורים עוברת בירושה לילדים, ומתגלגלת, לכן אנחנו במצב כמו זה של היום, מאות מיליארדים של משכנתאות נשפכו לשוק ב5 השנים החרונות ורוב האנשים לא יודעים שזה אשראי ולא כסף פר סה.

      אם בנקאים היו אחראיים חוקית לחובות שלהם כמו שלווה אחראי לחובות שלו הם היו נזהרים בהלוואות שלהם, ולא היה צריך נגיד שיקבע עבורם את הריבית, לא היה מצב שמישהו היה מלווה לך בריבית קל״צ של 2.5% כמו שקורה היום, והרבה אנשים היו מהססים להפקיד את כספם בבנקים, והיו צריכים תמריץ לעשות כן.
      השוק החופשי אמור לקבוע את הריבית, והבנק צריך להרוויח את לקוחותיו.

      מחק
    6. חליל
      היכן בחוק כתוב שהבנק מקבל רישיון לייצר כסף יש מאין?

      יש דרך אחרת למתן הלוואה או אשראי, על כל 100 שח שתפקיד בבנק, הבנק יכול להלוות לאחר 70 או 90 שח לפי יחס רזרבה. זו הלוואת כסף שיש.

      כיום על כל 100 שאתה מפקיד הבנק יכול להלוות 600 או 700 שח. זה ייצור כסף יש מאין.

      צ'ק דחוי של סוחר הוא אחר, זוהי הסכמה של סוחר לקבל תשלום מאוחר על סחורתו

      שמעון חש

      מחק
    7. אתה שוב משתמש בטרמונולוגיה לא נכונה, בנק יוצר אשראי, שילוב של חקיקה ובורות פיננסית, הפכה את זה לשווה ערך כסף, בנק לא יכול ליצור שטרות ומטבעות של כסף, אם אתה רוצה לתקוף את הבעיה, תתקוף את שורשיה.
      קרדיט זה אמון, אותו עקרון מנחה הטרנזקציה של הפקדת כסף אצל הבנקאי או הפקדת הכסף של היצרן אצל המפיץ, יחס רזרבה זה מגבלה ורטואלית, העקרון של של ההלוואה המנחה של ההלוואה הוא יכולת הלווה להחזיר ויש רבד שני הוא יכולת הבנק לעמוד בהתחייבותו למקבלי תוצר ההלואה שהוא האשראי.
      מי שמרוויח מהמצב של היום זה הבנק, מי שהרשה למצב האבסורדי של היום הוא זה שאתה צריך להפנות את טענותיך אליו, המחוקק צריך לבוא בתשובות לבוחריו.

      מחק
    8. באיזה חוק כתוב שבנק יכול לתת אשראי פי כמה ממה שהופקד אצלו ?

      זה שונה ממצב בו בנק ילווה 60% או 70% ממה שהופקד בו

      מחק
    9. חוקים זה לפשוטי העם. הם לא בשביל הפוליטיקאים והבנקים

      מחק
  8. מה לכל הרוחות והשדים מפריע לכם שהבנקים מיצרים כסף? הקדיחה האין סופית הקטנונית הזו במעגל לא מובילה לשום מקום. אז הם מיצרים כסף, זו הסיבה לכל החוליים בכלכלה העולמית? לכו ללמוד קורס בישול, תעשו משהו יצירתי

    השבמחק
    תשובות
    1. זאת הסיבה לרוב החוליים בכלכלה העולמית, כן.

      מחק
    2. יש עם זה שתי בעיות. הבנקים מקבלים ריבית כל כסף שהם יצרו בחינם בגלל המונופול שיש להם על ייצור הכסף שהוא משאב של האזרחים בדיוק כמו נפט וגז. ובנוסף הבנקים שולטים להיכן ילך הכסף שנוצר ויוצרים בועות ומשקיעים לרווח הפרטי שלהם שהוא פעמים רבות בניגוד לטובת הכלכלה

      מחק
    3. אתה לא ממש חכם נכון 16:29?
      תבין, מטמטיקה פשוטה, ככל שייש יותר כסף במערכת הכסף שלך ושל כולם מאבד מערכו וזאת הסיבה העיקרית ליוקר המחייה שעולה בקצב מטורף ומחירי הדירות - עדיין לא מפריע לך???

      מחק
  9. זה בהחלט הסיבה לרוב הבעיות בעולם, כסף בכל מקום זה התשובה לרוב השאלות, ומי ששולט בכסף פשוט שולט לא משנה מה החוקים במדינה שלך. אגב גם קורס בישול עולה כסף..

    השבמחק
  10. מה עם חוסר תחרותיות,ועדים כוחניים,שחיתות,מכסים על חקלאות,מכון התקנים, תקציב ביטחון מטורף,פנסיות בגיל ארבעעם וחמש,ציבור שלם שלא לומד ולר עובד,ואני רק מתחיל...אתם חושבים שהכל ייפתר עם שינוי השיטה, בסדר...
    גיא

    השבמחק
    תשובות
    1. לא לא הכל יפתר, אבל האינפלציה תפתר והבועות הפיננסיות שקורסות על ראש הציבור, ימנעו

      מחק
  11. סתם שאלת היגיון...נראה לכם שמדינה של אלכוהוליסטים ואוליגארכים שהכסף שלהם בא מנפט ומחצבים מסוגלת על אירופה וארצות הברית ? רוסיה בדעיכה,האוכלוסיה שלה איבדה עשרה מיליון,יש להם נשק גרעיני,זה הכח שלהם
    גיא

    השבמחק
    תשובות
    1. המצב של רוסיה עדיף על זה של המערב.
      האוכלוסיה של המערב זקנה,שמנה,מפונקת ומלאה בכושים,מוסלמים והיספנים.
      ארה"ב במצב גסיסה מתקדם.גם אירופה.
      מדינה שרוב אוכלוסיתה הוא אוכלוסית עולם 3,תהיה מדינת עולם 3.
      אוכלוסית רוסיה מתמעטת,אבל היא צעירה,לא מפונקת ותלחם כשצריך.

      מחק
    2. המצב של רוסיה הוא כזה בגלל ההשפעה של הכלכלה המערבית שהרסה את כל הטוב שהיה שם לפני. לפני שכל החרא התחיל לזרום מהמערב לא היו שם כל כך הרבה אלכוהוליסטים ונרקומנים.

      בוא נסתכל על אוכלוסיה של ארה"ב - חולי סכרת שמנים שמבלים את כל חייהם מול טלוויזיה או סמארטפון, חיים בחובות שהם מעבר לכל דמיון וגם חיים על חשבון אחרים.

      ובקשר לזה האם רוסיה יכולה או לא יכולה על מערב - אין פה קשר לאוכלוסיה, יש קשר לכמות פצצות אטום שרוסיה מחזיקה, וזה מספיק בשביל שארה"ב ונאטו לא ינסו להתעסק עם רוסיה כמו שהן עשו עם סוריה, עירק, איראן לוב.

      מחק
  12. ערן
    שאלה שעלתה פה בעבר
    האם הלוואה שמוחזרת לבנק זה כסף שמושמד ?

    השבמחק
    תשובות
    1. החוב "מושמד". הריבית עליו נשארת כהכנסה של הבנק

      מחק
    2. אז בעצם כמות הכסף במשק גדלה רק בגובה הריבית

      מחק
    3. לא מדויק - קצב גדילת כמות הכסף תלויה בכמה הבנקים מוכנים להלוות - במציאות כמות החובות חייבת לגדול כל הזמן על מנת לקיים צמיחה

      מחק
  13. מי יכול לענות לטענה הזו ?

    האנונימי ב-18:32 צודק בעוד אתה טועה.
    הבנקים המסחריים מלווים מתוך סכום הפקדונות, כלומר פקדון=הגיבוי(רזרבה)+הלוואה.
    שיטת הרזרבה החלקית קיימת לפני היות המחשב או כסף הנייר/שטרות.
    קראתי את הדוגמאות של אורי ירון המגובות במומחים, אתה רוצה שאצטט לך מומחים נוספים שיגידו ההפך?
    אתה רוצה ציטוטים של מומחים שאין בועת נדל"ן?
    גם בסרטוני היו-טיוב שלהם כמו "money as debt" וכו' הם מתארים מערכת מתכנסת - בבנק א' מופקדים מיליון ש"ח, 100 אלף נשאר בבנק ו-900 מולווים לבנק ב' שמחזיק 90 אצלו ומלווה 810 לג' וכו'..
    סכום הכסף בתרחיש הנ"ל לא גדל גם אם מרבית האנשים שמתייחסים לפקדונות(חובות של הבנק למפקיד) ככסף ש"פשוט שוכב בכספת".

    השבמחק
    תשובות
    1. גופים כמו קרן המטבע (האחראית על השיטה בעולם) ,הבנק המרכזי של אנגליה והפדרל ריזרב הפריכו את היותו של הבנק מתווך בין פקדונות להלוואות. היום אין מומחה מוניטרי נחשב אחד שתומך בתאוריה הזו ואם יש הבא אותו כרפרנס פה. לדעתי אפילו בסרטונים המתקדמים יותר של "money as debt" כבר לא מדברים על נושא מכפיל הכסף.

      מחק
  14. ערן, במידה ויחס ההלימות בבנקים יהיה אחד לאחד, לא יהיה מספיק כסף בבנקים כדי לתת הלוואות, האם אני טועה?

    השבמחק
    תשובות
    1. אם אני מבין נכון את מה שאתה שואל - אז אתה מתבלבל בין 'יחס הלימות הון' ל'יחס רזרבה'.
      ולשאלתך -
      אם יחס הרזרבה יהיה אחד לאחד - המשמעות היא שהבנק לא יוכל לתת לך הלוואה ללא כיסוי - אלא יהיה אשכרה חייב להחזיק בכספת מאובטחת היטב את השטרות (או את הכסף הדיגיטלי של בנק ישראל) המקבילים לרישום שמופיע לך בחשבון. כן. זה יגביל אותו מאוד ביכולת להלוות כספים. מאחר ורק 3% מהיצע הכסף במשק הוא שטרות - הרי שתיכף לאכיפת יחס-רזרבה 100% - תהיה פה בעיה רצינית. זאת הסיבה לזה שמעבר חד מדי למערכת כלכלית שבה רק לממשלה(\ב"י) יורשה להדפיס\ליצור כסף יגרום לקריסה. (לסבר את האוזן - בשנת 2013 השוק נופח בעזרת 51 מיליארד ש"ח חדשים רק בעזרת המשכנתאות. אמנם - במערכת לא מבוססת חוב לא יצטרכו להגדיל את היצע הכסף כל שנה בסכומים שכאלה. היצע הכסף יצטרך לגדול לפי הצמיחה בפועל. איך מודדים? לא יודע..)
      אבל - החלפת היצע הכסף באופן הדרגתי (ממומצא ע"י בנקים למומצא ע"י ממשלה) בהחלט ישפר את מצב המשק - ולא רק בטווח הארוך.

      יחס הלימות ההון הוא עניין אחר. בקצרה -
      https://www.youtube.com/watch?list=PLimhMRaI8JQU33MFSjIgqKvN8VJRKotbF&v=mXuRNiDfcIo&feature=player_embedded

      מחק