יום שני, 14 באפריל 2014

לידיעת הטסים לחו"ל במהלך חופשת הפסח

מאת: ערן הילדסהיים

דמיינו שבכל 7 שניות במהלך טיסה הייתם פותחים את חלון המטוס ומשליכים דרכו שקית זבל מזהמת במשקל קילו אחד . למעשה לא מדובר בתרחיש שמנותק כל כך  מהמציאות - זו כמות זיהום האויר שמיוצרת בטיסה ממוצעת עבור נוסע בודד במטוס. הבלוגר אישתון עשה חישוב כמה פחמן דו חמצני (CO2) מיוצר פר משפחה עם 2 ילדים בטיסות הלוך ושוב ליעדים פופולרים. התוצאות היו מטרידות בלשון המעטה. 


הנה המספרים:
* במהלך ה1800 קילומטרים לחופשה בקלאב בטורקיה וחזרה מיוצרים כ- 3 טון גזים של CO2 עבור משפחה אחת בלבד.
* במהלך 6000 ק"מ טיסה הלוך ושוב מעיר נאורה וחובבת איכות סביבה כברלין, תגרום משפחתכם כבר לייצור 6.3 טון של CO2.
* בשביל לנוח על חופי תאילנד ולשתות קוקטייל טוב תצטרכו לגרום לייצור כ- 14.7 טון CO2.
* ואין כמובן כמו שופינג בניו יורק תמורת יצור של כ-19.2 טון של CO2 במהלך הטיסה.

סך הכל כחצי מיליון הישראלים שיצאו לטייל השנה, יגרמו באומדן גס לשחרור כמיליון טון CO2 לאטמוספירה.


אילו הזיהום שאתם מייצרים היה נשאר בתוך המטוס,הוא היה הורג את כל נוסעיו זמן קצר אחרי שגלגלי המטוס היו מתנתקים ממסלול ההמראה. אבל הזיהום הזה בפועל מתפזר באטמוספירה וזה מספיק בשביל לגרום לנו לאשליה ש"הכל בסדר". הזיהום והחולי שאנחנו מיצרים מתחלק כמעט בצורה שווה בין כל אוכלוסיית כדור הארץ ,גם בין אלו שרק יוכלו לחלום על לשבת במטוס. וזו מהות הכלכלה היום - צרוך כמה שיותר, צבור כמה שיותר ריגושים (מומלץ בעיקר מדברים חומריים) ,תהנה במקסימום מהרגע (עדיף מכזה שעולה כסף) והכל כאילו אין מחר. הבעיה היא שתחת סגנון החיים הזה באמת לא יהיה מחר. אחרי הכל אפשר להגיד שזיהום הוא כמעט כמו הלוואה -נהנים ממנו עכשיו אבל את המחיר שלו נשלם בריבית דריבית רק בעתיד. בשני המקרים ,כשנגלה שיש בעיה זה יהיה כבר מאוחר מידי.
חג חירות שמח.

43 תגובות:

  1. שווה לקרוא את הפוסט של אישתון רק כי הניסוחים שלו ממש פואטים...

    מקווה שהבחור יחזור לפרסם בבלוג שלו במהרה. הבנאדם ממש חסר בתקופה חשוכה זו

    השבמחק
    תשובות
    1. הנה הקישור לפוסט שלו למי שפספס במאמר:
      https://www.facebook.com/Eishton.Blog/posts/526585500780156?stream_ref=10

      מחק
  2. בגלל זה עדיף לוותר על קפיצה שנתית לחו"ל לכמה ימים, ופעם בכמה שנים לנסוע לפרק זמן ארוך. פחות טיסות, יותר זמן איכות ביעד.

    השבמחק
  3. על פי הפירסומים של Sightline Institute מטוס בוינג 747 בתפוצה ממוצעת מייצר עבור כל 3300 קילומטר של טיסה טון אחד של CO2 לנוסע, זה כ 3.3 קילומטר לקילוגרם
    מכונית חסכונית מיצרת קילוגרם לכל 5 קילומטר, מעט פחות מזהמת. מאחר וכולנו נוסעים במכונית על בסיס יומי צריך להיות יותר מודאגים מזה מאשר מטיסה לתאילנד
    חשוב יותר להתיחס לעליה החדה בכמות ה CO2 ב50 השנים האחרונות ולמות הנגרם מכך. ב650 אלף השנים האחרונות לא היתה באויר כמות כה גדולה של CO2 והרבה הרבה יותר מהשיא שנרשם. אפשר לעשות מדידות.

    http://www.breathingearth.net/

    השבמחק
  4. לנוכח אישור תקציב הבטחון השנתי,צריך להתחיל לנתח מעכשיו את אופי ההפחדה וכל המניפולציות של מערכת הבטחון על אזרחי ישראל. יהיה לך מספיק חומר לשנים הבאות...לצערי

    השבמחק
  5. כל כך הרבה צעקו עורב, עד שאף אחד כבר לא מאמין.
    עד שנת 2150 יעלה אחוז דו תחמוצת הפחמן באוויר מ-0.04 אחוז הקיימים כיום, למשהו בסביבות אחוז אחד.
    אחוז גבוה זה של דו תחמוצת הפחמן לא יהיה בו די כדי לחנוק אותנו, אבל לא יהיה צור בכך. דו תחמוצת הפחמן אחראית למה שקרוי תופעת החממה. היא עבירה לגבי הגלים הקצרים של אור השמש, אך אטומה יחסית לגלים הארוכים יותר של הקרינה האינפרה אדומה. קרי השמש חולפות מבעד לאטמוספירה, מגיעות לפני האדמה ומחממות אותה. בלילה מקרינה האדמה בחזרה את החום בצורת קרינה אינפרה-אדומה, ולקרינה זו יש בעיות בנסותה לעבור דרך דו תחמוצת הפחמן. על כן נשארת האדמה חמה יותר מכפי שהיתה אילו לא היתה דו תחמוצת הפחמן מצויה בכלל באטמוספירה.
    אילו כמות דו תחמוצת הפחמן הקיימת היום באטמוספירה היתה רק מוכפלת, היתה הטמפרטורה הממוצעת של כדור הארץ עולה ב-36 מעלות צלזיוס. היינו יכולים לסבול את הקיצים החמים יותר ואת החורפים הקרים פחות, אך מה יהיה על קרחוני גרינלד ואנטרקטיקה? בטמפרטורות הגבוהות יותר יתמוסס בקיץ יותר קרח מאשר זה שיווצר מחדש בחורף. הקרחונים יתחילו להתמוסס שנה אחר שנה בקצב הולך ומואץ ופני הים יעלו ללא רחם. כאשר יימס כל הקרח, גובה פני הים יהיה לפחות ב-60 מטר מעל זה ל היום, ועם כל גל גיאות קטן ילכך האוקיאנוס את הקומה העשרים של האמפייר סטייט בילדינג.כל העמקים שעל פני כדור הארץ, שבהם מצויות אדמות החקלאות הטובות ביותר, וכן כל ריכוזי האוכלוסיה יכוסו במים הגואים.
    בקצב שבו צריכת הדלק עולה היום, יתמוססו הקרחונים במהירות בערך בעוד שישים שנים. כדי למנוע זאת, נוכל לעשות מאמץ לעבור לדלק ביקוע גרעיני אך בעשותנו זאת ניצור נשורת רדיואקטיבית בכמויות עצומות, וזו תהווה בעיה חמורה ומסוכנת עוד יותר מבעיית דו תחמוצת הפחמן.

    השבמחק
    תשובות
    1. בלה בלה בלה...יופי אז אתה תוכי שמדקלם היטב מנטרות ו"אמיתות" שהאכילו אותך בתקשורת וביחצנים מהאו"ם . תאכלס בדקת ולו גם אמת אלטרנטיבית לכל הבולשיט שאתה פולט פה? באיזו נחרצות ופסקנות אתה שופך פה את הידע שלך כאילו אתה פה במעמד מרצה מוסמך שמלמד את תלמידיו הבורים

      מחק
    2. בעצם, הדבקתי פה קטע ממאמר של איזיק אסימוב בנושא. בדקתי את המספרים שהוא העלה ולא מצאתי טעות או סילוף. מצאתי שרשראות ארוכות של חישובים, משהו מהסגנון שאשתון אוהב לחשב. אם אעלה אותם פה הרי לא תקרא אותם.
      נראה לי שאתה בוריס חי בהכחשה. מדוע אתה חושב שכל התקשורת והיחצנים והאו"ם טוענים את זה? משעמם להם בחיים? הם מרוויחים כסף מזה? בוריס יודע טוב יותר, מעניין מאיפה הבטחון שלו נובע

      מחק
    3. עוד פעם בלה בלה...כשתחפש את האמת היא תמצא אותך.

      מחק
    4. עורב -
      הסיבה שבוריס 'יורד' עליך היא ש'תיאוריית ההתחממות הגלובלית' לא הוכחה כלל. בשום קנ"מ. ולא רק זה - היא גם ניבאה כל מיני תוצאות, שלא קרו. בששים השנים האחרונות הטמפ' הלילית הממוצעת עלתה ב(שים לב - הפתעה) 0.7 מעלת צלזיוס (וגם לזה יש הסבר. מאוד מתקבל על הדעת). כנראה שיש עוד הרבה גורמים שמשפיעים על ההתחממות, ומבטלים את ההשפעה ה'חממתית' של הCO2. גם פליטת הCO2 מהמטוס, יכול להיות שמזיקה ומזהמת, ויכול להיות שלא. אפאחד לא ממש יודע.. (כזכור - עצים זקוקים לCO2 כדי לגדול..)

      מחק
    5. העובדה המדעית היא שמולקולת ה פחמן דו חמצני מעוררת על ידי פוטונים באורך גל שמוחזר מהאדמה - קרי אור אינפרא אדום. מולקולת הפחמן הדו חמצני אם כך מעוררת ואז חוזרת למצב הקרקע שלה ,כיוון שאין איבוד אנרגיה , הפרש האנרגיה נפלט כחום.
      על זה אין ויכוח מדעי
      אתה יכול לטעון שהחום העודף הזה לא משנה והכל זה שטויות זה לא ישנה את העובדה שככל שריכוז הפדח עולה כך גם הטמפרטורה עולה.
      נ.ב ברוב התוכניות terraforming של מאדים מדובר על העלאת ריכוז הפדח בצורה דרסטית

      אורי

      מחק
  6. מהיום אני אטוס רק במטוס שעשוי מעץ ומה שדוחף אותו הוא נפנופי זנבות של דגים מלוחים. אני תמיד קורא את הפוסטים שלך וחלק גדול אני גם משתף - אבל מה יש לעשות עם הפוסט הזה? אולי נעוף ברוורס?

    השבמחק
    תשובות
    1. ההנחה שלך שזה יחסוך פליטת CO2 שגויה מהיסוד. מטוס מעץ יהיה כבד יותר ממטוס אלומיניום, ולכן הטיסה תדרוש יותר אנרגיה. נפנוף זנבות של דגים מלוחים פחות יעיל ביצירת דחף ממנוע סילון מודרני, ולכן תשרוף יותר דלק. תאמין לי שמהנדסי המטוסים עושים כל מה שאפשר כדי לחסוך בדלק יקר, ואם מה שאתה מציע היה יכול לעזור במשהו הם היו עושים את זה מזמן.

      מחק
    2. חח.. אני מת על התשובות ההזויות האלו.

      מחק
  7. CO2 זה בעיה פופוליסטית ושנויה במחלוקת. יש הטוענים שזה לא משפיע על "אפקט החממה" (וגם זה שנוי במחלוקת). מה שמטריד הוא זה איך פותרים את הבעיה הזו - כמובן, זו עוד סיבה לקחת מאיתנו כסף למימון "מחקרים" וכ'...
    אבל האמת היא פשוטה, ואותה כל ילד יודע - כדי להיפטר מ-CO2 צריך..... עצים! וצמחים!
    אז איך אנחנו לא שומעים על ייעור הערים, וסבסוד צמחים?
    אה... כי הרבה יותר כלכלי פשוט לקחת מיסי פחמן ולדחוף אותם לכיס.

    השבמחק
    תשובות
    1. * אני לא טוען שאין קורלציה. רק ש"התבלבלו" בין הגורם והתוצאה, ומה שהיה ידוע כבר לפני 40 שנה, הצליחו לשטוף לכולם את המוח. כמו שאנרגיה קינטית יוצרת חום, אבל חום לא יוצר אנרגיה קינטית.
      הנה סרטון שיסביר טוב ממני:
      https://www.youtube.com/watch?v=zQ3PzYU1N7A

      מחק
  8. מספיק כבר עם הבורות והאמונה ועם האמונה העיוורת שמנסים לדחוף לכם באמצעות האו"ם . אין כבר 20 שנה התחממות וזה הכל בולשיט כדי לדחוף מיסוי עולמי נוסף על האזרחים. אם תעמיקו לחקור ותבדקו מהי אגנדה 21 אולי אפילו תופתעו לגלות דברים חדשים שלא הכרתם. זה כמובן דורש לא להאמין לכל דבר שיוצא מהאקדמיה מהפה. מזכיר לכם משהו שקשור לכלכלה ולאמיתות של הפקולטות לכלכלה ולפרופסורים ה"מכובדים" שלה?

    השבמחק
  9. הבעיה הגדולה יותר היא לא מטוסים ולא מכוניות... סדרה חדשה של HBO שמדברת בדיוק על הנושא הזה של שינוי אקלים ומה הגורם המרכזי שלו.

    https://www.youtube.com/watch?v=brvhCnYvxQQ

    השבמחק
  10. זה נחמד להפנות אצבע מאשימה האזרחים מבלי להזכיר את המזהמים הראשיים שהם התאגידים והתעשיות: נשק צבא וביטחון, נפט, גז טבעי, מכרות, כימיקלים, דשן, תרופות, הדברה, ייצור מתכות בטון ונייר, תחנות כוח, ייצור המוני, וכו' וכו'....

    השבמחק
  11. הדבר היחידי שאפשר לעשות הוא למסות את הדלק המזהם.. ככל הידוע לי אצלנו המיסוי על דלק (רגיל) הוא בשחקים (לא יודע לגבי דלק מטוסים). הבעיה היא במדינות שלא ממסות כראוי מוצרים מזהמים ואפילו מסבסדות אותן..

    השבמחק
    תשובות
    1. פתרון לא טוב - כמו שאתה אומר, המיסוי על דלק בארץ גבוה והוא לא פותר את בעיית הזיהום בכלל. עוד מיסוי רק יחזק את הממשלות ואת התאגידים שמאחוריהן, מה שכנראה יחמיר עוד יותר את הבעיה. הפתרון הוא לייצר סביבה תומכת להולכי רגל, רוכבי אופניים ולתחבורה ציבורית, שתהיה חינמית. זה לא קשה כמו שרוצים שנחשוב: למשל, פרויקט הרכבת הקלה עלה כמה מיליארדי שקלים, (הממשלה טוענת שהוקצו כמיליארד וחצי שקלים מכספי הציבור, ללא עלויות עקיפות. כנראה שמדובר בסכום גבוה הברה יותר, קשה לדעת כמה בדיוק בגלל בעיות בשקיפות ובגלל העלויות העקיפות הגבוהות). בכל מקרה, רק אותם מיליארד וחצי ש"ח מספיקים סכום שמספיק למימון כל הנוסעים ברכבת הקלה למשך 25 שנה לפי המספרים הנוכחיים (40,000 נוסעים ביום).

      מחק
  12. 3 או 10 טונות של CO2 שכל משפחה מייצרת בטיול שלה לחו"ל זה הרבה או קצת?
    חסרים כאן נתונים: כמה CO2 מייצרים כל תושבי כדור-הארץ בשנה? כמה CO2 יש בכלל באטמוספירה? מה יקרה אם כמות ה-CO2 תעלה ובאיזה מידה?

    השבמחק
    תשובות
    1. זה בדיוק הויכוח, אם כמות הCO2 תעלה הטמפרטורות יעלו בצורה קיצונית, אפקט החממה. כל זה יתן לך חיפוש פשוט באינטרנט. מי שקולט את כל דו תחמוצת הפחמן זה האצות בים ולא העצים כמו שטוענים.

      מחק
  13. זה פשוט לא נכון. חישוב פשוט:
    אם עבור נוסע בודד היה נפלט מהמטוס 20 טון במהלך הטיסה אז עובור כל נוסעי המטוס (550 נוסעים) היון נפלטים 11 מיליארד טון CO2. מתוך זה בערך 7 מיליארד טון חמצן ו 4 מיליארד טון פחמן. אין על המטוס 40 טון של דלק. אני מנסה לחשוב מאיפה מגיע שאר הפחמן... מייצור המטוס? זניח אם מחלקים בעל נוסעים שיטוסו בו... מהטרמינל? מחלקיקי פחמן שנוצרים ספונטנית כתוצאה מכוחות הקסם (כי מי צריך פיזיקה ומדע) שישגרו את המטוס?

    השבמחק
    תשובות
    1. זה 19.2 טון כפול 550, שזה 10.5 אלף טון, מאיפה המיליארד? זה יוצא 3 אלף טון קרבון.
      לפי זה http://science.howstuffworks.com/transport/flight/modern/question192.htm
      טיסה כיוון אחד צורכת 150 אלף ליטר של דלק, ליטר דלק זה 700 גרם כך שיש פה משהו איזה 10 טון דלק לכיוון.
      ד״א מיכל מטוס גדול יכול להכיל 200 אלף ליטר של דלק

      מחק
    2. עוד הערה : נתוני פליטת הCO2 מתיחסים לארבע נפשות (הורים + 2 ילדים)

      מחק
  14. אם זה מנחם אותך אז נאד אחד של פרות שווה ערך לכל זיהום האוויר של כלל התחבורה בעולם. אז מה דעתכם להפוך לצמחונים

    השבמחק
    תשובות
    1. שטויות בריבוע, מאיפה אתה מביא את המספרים שלך? מאשים אחרים שהם לא בודקים מה שהם מפרסמים ובעצמך זורק רעיונות פרועים. השיהוקים של בעלי חיים מעלי גרה משחררים מתאן וזה רעיל, אבל בוודאי שלא במידה של כלי רכב. נאד אחד שלך אולי שווה זיהום רציני, זה יתכן

      מחק
    2. לפי התגובה המלומדת שלך כבר קלטתי מי הנאד פה . בכל מקרה יש אינסוף מאמרים שטוענים שאין קשר בין co2 לשינויי האקלים. קח דוגמא - http://www.examiner.com/article/carbon-dioxide-irrelevant-climate-debate-says-mit-scientist

      מחק
    3. אגב יש עוד אינספור מאמרים והרצאות שמוכיחות זאת. חפש למשל נתן פלדור ביוטיוב

      מחק
    4. למר "השמיים יפלו" - ממליץ לך לחפש בגוגל "צילו הארוך של משק החי", דוח רשמי של האו"ם שמצא כי משק החי אחראי לשיעור הגבוה ביותר של פליטת גזי חממה, 18%, יותר מכל כלי התחבורה יחד, לרבות מכוניות ומטוסים. אגב 18% זו ההערכה השמרנית ביותר שמגיעה גם ל-50%.

      מחק
  15. כל הפוסטים שלך מעניינים מאוד ואני מאוד מסכים איתך. ואיפלו עד לא מזמן באמת שהיה לי אכפת מאיכות הסביבה וכדור הארץ וכל זה.
    אבל תכלס בסופו של דבר אנחנו אורחים בעולם הזה, ויש יותר מדי גופים ואנשים שמזהמים את הסביבה, אז למה שאני יחסוף מעצמי ואתאמץ בשביל כלום?
    לאף אחד כמעט בעולם הזה לא אכפת מכדור הארץ אז גם אני מצטרף אליהם כי נמאס לי לנסות לשמור על משהו שגם ככה יתאדה כשאני לא אהיה פה.

    השבמחק
    תשובות
    1. אולי כדאי שלא תחסוך מעצמך חינוך? אלמנטרי- אחסוך לא יחסוך. אני אלמד לכתוב לא ילמד לכתוב, אני אחשוב על הנכדים שלי שיהיה להם עולם טוב במקום אני לא יחשוב על העתיד של הנכדים שלי

      מחק
    2. אתה לא צריך ללמד אותי את השטויות של העברית שלנו, אני כבר יודע את זה.
      תמשיך לחשוב על הנכדים ועל העתיד, בעוד שרוב האנשים(ובכלל האדם) הורס את העולם הזה.
      ושלא נדבר על המדינה שלנו שכנראה לא תחזיק יותר מדי אחרי שיהיו פה יותר ערבים וחרדים מחילונים שאכפת להם.

      מחק
  16. במהלך השנים 2010-2000 גדלה פליטת גזי החממה והגיעה לשיעור של ג'יגהטון (מיליארד טונות) של דו תחמוצת פחמן מדי שנה בממוצע. במהלך השנים האלה חל גידול שנתי ממוצע של 2.2%, לעומת שיעור גידול ממוצע של 1.3% בשנים 1970-2000. הגידול נמשך למרות שבמדינות רבות החלו לעשות שימוש באמצעים כמו תאורה חסכונית ושימוש באנרגיות מתחדשות, וכן למרות העובדה שבשנים 2008-2007 התרחש משבר כלכלי שהביא להאטה בקצב הפעילות התעשייתית.

    פליטת דו תחמוצת פחמן משריפת דלקים לייצור אנרגיה ומפעילות תעשייתית היא הגורם ל-78% מכלל פליטות גזי החממה. דו תחמוצת הפחמן מהווה 76% מכלל גזי החממה באטמוספירה והוא נפלט בין השאר מאתרי פסולת וממתקנים להפקת גז טבעי. אחריו נמצא מתאן, המהווה 16% מכלל גזי החממה. מחצית מהכמות המצטברת של פליטות דו תחמוצת הפחמן על ידי המין האנושי, מ-1750 ועד ימינו, התרחשה בארבעים השנים האחרונות.

    השבמחק
  17. מאני טיים עונה 2
    מיליארד דולר בשנה מושקעים בהכחשת הנזקים לאיכות הסביבה
    המאמצים להכחיש מחקרים מדעיים לגבי שינויי האקלים ולהתנגד למאבק למען איכות הסביבה ממומנים בעיקר מכספי מיליארדרים שמרנים בארה"ב ■ מחבר המחקר: "אלה לא כמה נוכלים בודדים שעושים זאת. זהו מאמץ פוליטי בהיקף נרחב"
    ארגונים שמרנים בארה"ב מוציאים עד מיליארד דולר בשנה על מאמצים להכחיש מחקרים מדעיים לגבי שינויי האקלים ולהתנגד למאבק בהם, כך עולה ממחקר שפורסם ביום שישי בכתב העת "Climatic Change".

    המאמצים הללו ממומנים בעיקר מכספי מיליארדרים שמרנים אשר פועלים דרך קרנות סודיות. אותם מיליארדרים החליפו תאגידים כתומכים העיקריים של 91 ארגונים, צוותי חשיבה וקבוצות שפועלים לבלימת המאבק בשינויי האקלים, לפי המחקר.

    "אני מכנה זאת תנועת הנגד של שינויי האקלים", אמר ל"גרדיאן" מחבר המחקר, הסוציולוג רוברט ברולה מאוניברסיטת דרקסל. "אלה לא כמה נוכלים בודדים שעושים זאת. זהו מאמץ פוליטי בהיקף נרחב".

    79% מהארגונים שחקר ברולה רשומים כארגוני צדקה ונהנים בשל כך מהטבות מס משמעותיות. בשמונה השנים שבהן ערך ברולה את המחקר, הם קיבלו יותר מ-7 מיליארד דולר, שהם כ-900 מיליון דולר בשנה בין 2003 ל-2010. המימון מגיע לצוותי חשיבה שמרנים בוושינגטון, בהם אמריקן אנטרפרייז אינסטיטיוט (AEI) וקרן הריטג', אשר עוסקים במגוון נושאים, וגם לארגונים פחות מרכזיים כמו קרן המחקר אטלס וקרן ג'ון לוק. המימון מגיע גם לארגונים שהכחשת שינויי האקלים הוא הדבר המרכזי ביותר באג'נדה שלהם, כמו מכון הרטלנד.

    השבמחק
    תשובות
    1. גבר,הצלחנו לקלוט אותך אחרי עשרות פוסטים.
      אתה רוצה תשומת לב,בשבילך האמת היא משנית.

      מחק
  18. הלו תתעוררו !!!!!!!!!!!
    איפה אתם חושבים שאתם נמצאים.
    מה אתם חושבים שאני אידיוט?

    פחמן דו חמצני זה גז טבעי.
    חוץ מזה יש היום התקררות גלובאלית.
    למשל בפסח הזה אני לא זוכר כבר עשרות שנים שהיה כ"כ קר.

    את אישתון צריך לסכול באבנים על זה שהוא מרמה אנשים תמימים.

    השבמחק
  19. תגובה (בשני שלבים) למאמר ועל הקשר בין זיהום אוויר, מחאה חברתית ועשרת מכות מצרים.
    -----------


    מטוסי הנוסעים הם לא דוגמה טובה להמחשת זיהום האוויר. בכדי להמחיש את חומרת הבעיה די בהצגת תושבי הערים הגדולות במזרח הרחוק המסתובבים בחוצות העיר עם מסכות על פניהם כהגנה מפני הזיהום.

    כוכב הלכת חלה בדיזנטריה, ונה-נתניהו (ודומיו) הוא אחד הפתוגנים שגרם וגורם למחלה.

    זיהום האוויר הוא רק אחד ממספר בעיות אקולוגיות וסביבתיות שחברת הצריכה הקפיטליסטית יצרה.
    בירוא יערות, בירוא קרקעות, רעיית יתר וניצול יתר של הקרקעות, הביאו לבליית קרקעות, להמלחה ולאובדן פוריות. סחף הקרקע ששוקע בנהרות גורם לשיטפונות. קרקעות לא פוריות או פגועות מביאות למדבור הולך וגדל. זיהום נהרות וימים בפסולת אורגנית, תעשייתית וחקלאית פוגע באיכות המים ובדגה.

    בעבר הרחוק, נראה היה שעשר מכות מצרים הן תיאורי משל לתרחישים הבאים בעקבות הפרת האיזון העדין של הטבע שנוצר כתוצאה מאסון אטומי כלל עולמית (מלחמה גרעינית). מכה 1 מכת הדם, נתפשה כהרג המוני ומיידי של בני אדם כתוצאה מחום, הדף, וקרינה רדיואקטיבית ברדיוס 30 ק"מ מהמוקד. מכות 2-8 נראו כהפרה של האיזון בטבע שבא לאחר ההרג הרב. ריבוי שרצים וחרקים שהם עמידים יותר לאסונות טבע מיונקים, מחלות זיהומיות בשל ריבוי פגרים לא קבורים וזיהום מקורות מים, סופות חזקות במיוחד בשל חוסר האיזון האקלימי. מכה 9 – מכת חושך, הובנה כהחשכת השמש כתוצאה משאיבת גרגרי עפר ואבק ממוקדי ההפצצות והתפזרותם באטמוספרה. מכה 10 – מכת בכורות, התפרשה כרצח בני אדם בשל רעב – קניבליזם.

    אולי הפרוש הוא נכון לנתיב אפשרי אחד מתוך כמה אפשרויות שהאנושות הנוכחית הייתה יכולה לבחור ללכת בו (תלוי באופייה וערכיה). היום ברור שהאנושות בחרה בנתיב אלים פחות אך חומרני יותר.

    עשר המכות מתארות פגיעה אקולוגית קשה בכוכב הלכת כתוצאה מתיעוש יתר. המכה 1 כבר החלה לתת את ניצניה הראשונים בתופעת "הגאות האדומה" שתלך ותגבר בתדירותה עם הזמן.
    המכות - והמקביל האקולוגי;
    1 . מכת דם = הגאות האדומה = זיהום נהרות וימים בפסולת עירונית תעשייתית וחקלאית
    2 . מכת צפרדע = שיטפונות = תוצאה של סחף קרקע
    3 . מכת כינים = בצורות = מחסור במים (גם לרחצה)
    4 . מכת ערוב (הכוונה לחיפושית המלדרה הניזונה משורשים) = בליית קרקע מרעיית יתר
    5 . מכת דבר = מדבור = בשל הגשם החומצי, המלחת קרקע, ניצול יתר של מקורות מים, בירוא יערות.
    6 . מכת שחין = ערפיח חומצי = זיהום אוויר קשה מתעשייה = צריבות בעור בעיקר בגרון ובעיניים
    7 . מכת ברד = סופות הרסניות בשל אפקט החממה
    8 . מכת ארבה = סופות חול בשל מדבור הולך וגדל
    9 . מכת חושך = התפרצות הרי געש (יפורט בהמשך)
    10.מכת בכורות = ???

    השבמחק
    תשובות
    1. המשך;

      זיהום האטמוספרה בגזים יוצר אפקט של כליאת חום ומביא להתחממות כדור הארץ. אטמוספרה חמה מקטינה את לחץ עמוד האוויר לסמ"ר קרקע. עליי בטמפ' תקטין את לחץ עמוד האוויר בהתאם עד לנקודה שבו הלחץ הדינמי שמפעיל גלעין כדור הארץ על הקרקע גובר על הלחץ הסטטי שמפעיל עמוד האטמוספרה על הקרקע. מצב זה יביא להתפרצויות הולכות וגוברות של הרי געש בכול רחבי העולם.
      כדור הארץ הוא כמו יצור חי, ויש אומרים תבוני. כשיצור חי מאוים או נלחץ לפינה לאורך זמן הוא נכנס לבסוף לעקה שיוצרת לחץ במרכז הבטן שהולך וגדל ומתגבר עד שלבסוף הגוף לא יכול להכילו והוא משתחרר החוצה בקול נפיחה שקטה.

      מתי יתחילו הרי געש להתפרץ? קשה לדעת, אין כיום נביאים! מאז שהבי-סקסואליים השתלטו על מוקדי החברה, ההנהגה והשלטון בשנת 700 לפנה"ס, פסקה הנבואה בעולם. בעם היהודי היא נחתמה ע"י הנביא ישעיהו שהיה אחרון הנביאים בעם היהודי. נבואה היא היכולת לחוש את הרוח ולהבינה. בכדי שהאדם יוכל להתכוון אל הרוח ולהבין את מסריה, החוליה המקשרת באדם חייבת להיות צחה וצלולה. להלכה – כול אדם (איש או אישה) הוא בעל פוטנציאל להיות נביא/ה!

      המקרא מצפין מסרים רבים שהוצפנו למעננו ע"י מחזור האנושות שקדם לנו. בין המסרים קיים גם מסר בעניין זה. המסר, (אם הוא מפורש נכון, שהרי אני לא נביא! רק עוד אחד שמנסה לפענח מסרים) מציין חלון זמן של שנים, בין השנים 2028-2038 , כזמן בו הרי געש יחלו לשחרר קיטור. מרכז אפריקה מסומנת כמוקד המרכזי להתפרצות ומכאן שהמקרא מצביע על הר הקילימנג'ארו כמוקד המרכזי להתפרצות. ההתפרצות תמשך (כפי הנראה) 5 שנים, ותחשיך את השמש למשך 6 שנים (בקטנה).
      ע"פ המקרא, חוסר האיזון האקולוגי בכוכב ארץ (עשרת המכות) ימשך 300 שנים, מה שאומר שהקדמונים צופים מאבק ממושך בין כוחות הטוב (בני אור- קיימות) לכוחות הרוע (בני חושך - משחיתים).

      טיפול בבעיות פנים כמו ארגוני פשיעה (בעדיפות עליונה), שחיתות, עוני, שוויון, יוקר מחייה וכד' הם חשובים. אך אסור להתעלם ממצבו האקולוגי הרעוע של כוכב הלכת, המאיים על כול אחד מאיתנו, ועל קיום האנושות בכלל.

      כדי להתחיל לרפא את כדור הארץ ולשמור עליו מפני משחיתים אקולוגים או חברתיים יש להחליף את מערכת החיים ההרסנית והמעוותת במיידי. ולא, הטבע יעשה את המלאכה בעצמו ובאכזריות!

      הצעד הראשון בריפוי כדור הארץ צריך להתחיל באיתור המתאימים לעמוד בראשי המדינות!
      המנהיגים חייבים להיות קשוחים ואכזרים (במובן החיובי) מצד אחד, ובעלי מוסר ויושר מצד שני.
      המנהיגים חייבים להיות אנשי אקדמיה בכירים, רצוי מדענים! (שכן הנפש החייתית (היצר הרע) שבאדם חסרת יכולת יצירתית וחשיבתית.בשל כך היא פחות דומיננטית אצל בני אדם שעוסקים בחשיבה ויצירה רוב הזמן, שכן הם מפעילים את הנפש החושבת והיצירתית, מה שמחזק יותר את שליטתה ואחיזתה של הנפש האמיתית (היצר הטוב) באדם).
      המנהיגים חייבים להיות מבוגרים בגיל, שכן, אלה הרואים את המוות קרוב לנגד עיניהם חושבים ופעולים למען הקהילה ולא למען עצמם.
      המנהיגים חייבים להיות בעלי יכולת התמודדות עם גורמי פשיעה ושחיתות. דהיינו, בעלי בריאות טובה, יושרה, תבונה, עיקשות ואכזריות חסרת רחמים כלפי הגורמים הפוגעניים.
      המנהיגים חייבים להיות צנועים באופים, בדרכם ובחייהם. בעלי זיקה בלתי מתפשרת לקיימות סביבתית.

      מעלות אלו הן ערך וכורח קיומי גם לאדם הבודד כפרט ולהישרדות האנושות ככלל.

      מחק
    2. המנהיגים לא צריכים שיהיו להם שום תכונות מיוחדות - הם פשוט צריכים לעשות מה שהאזרחים
      אומרים להם ולא מה שבעלי ההון אומרים להם,כחלון למשל מתקרב להגדרה הזאת.

      מחק