יום רביעי, 9 באפריל 2014

מה ענו האמריקאים לשאלה איפה נמצאת אוקראינה?

מאת: ערן הילדסהיים

אם רציתם דוגמא לעד כמה קל לסמם ציבור שלם בתוכניות ראליטי ובזבל סלולרי ובמקביל לגייס את תמיכתו באג'נדות שאין לו מושג מהן - הנה קיבלתם. סקר חדש מגלה שככל שהאמריקאים יודעים פחות מהו מיקומה המדויק של אוקראינה , כך הם תומכים יותר בהתערבות ארה"ב במשבר שם.



במדגם ארצי שערך הוושינגטון פוסט לאחרונה תושאלו 2,066 אמריקאים. השאלה היתה מה צריכה להיות התגובה האמריקאית בעקבות כיבוש חצי האי קרים באוקראינה. אבל הפעם בנוסף למדגם הסטנדרטי , הסוקרים גם ביקשו מהנשאלים בסקר  לאתר את אוקראינה על מפה ברזולוציה גבוהה. הממצאים חשפו כי רק אחד מתוך שישה אמריקאים הצליחו למצוא את אוקראינה על המפה .רובם חשבו שאוקראינה היא חלק משאר אירופה או אסיה. מחציתם סימנו אזורים שבכלל רחוקים  2900 קילומטר ויותר מאוקראינה. הקשר המעניין שנמצא היה שככל שהידע של הנשאלים בנושא היה מועט יותר,כך  הם  רצו יותר שארה"ב תתערב עם כוח צבאי שם.

לפניכם הסימון במפה של מיקומה המשוער של אוקראינה כפי שציינו המשתתפים בסקר. לנו רק נותר לאחל בהצלחה לכוחות המארינס בהשתלטותם על מונגוליה.

לחצו על התמונה להגדלה
מקור: washingtonpost


29 תגובות:

  1. מה שמדהים זה שלפי המפה עשרות אמריקאים חשבו שאוקראינה נמצאת בצפון אמריקה :)

    השבמחק
  2. וגם לפי המפה הרבה אמריקאים חשבו שרוסיה תקפה את עצמה או את ישראל אבל תודה שאף אחד לא חשב שרוסיה תקפה את מקסיקו אבל את ארצות הברית כן

    השבמחק
  3. זה פוסט פופליסטי
    אתה תקבל תוצאות דומות בכל מדינה כמעט.

    השבמחק
    תשובות
    1. מה רצית להגיד שטומטומים מצויים בכל אתר ושהם הרוב?

      מחק
    2. אנונימי 9:04
      אולי כן תקבל תוצאות דומות אולי לא מה שכן שכחת שרוב המדינות לא מעורבות בעימות באוקראינה בצורה משמעותית כמו ארה"ב (שמשלמת סכום יפה מכספי אזרחיה למימון אוקראינה בעימות). זה מעלה שאלה עוד יותר גדולה: אם ארה"ב היא דמוקרטיה אז מי מקבל שם בעצם את ההחלטה לצאת לעימות כל כך קריטי להגנת מדינה שלרוב האזרחים בארה"ב אין מושג אפילו איפה היא נמצאת?

      מחק
    3. מעבר לזה שזו גם מפה מטעה ומקשה כי לא מסומן בה הים השחור, שזאת הדרך הקלה ביותר למצוא את אוקראינה על המפה בגלל חצי האי קרים.... בנוסף לא ניראה לי שהמדגם הזה רציני מידי לאור העובדה שאנשים סימנו את אוקראינה באפריקה אוסטרליה קנדה וארה"ב (?!) או שאנשים לא לקחו ברצינות את השאלון כאשר ענו עליו (אם תשימו לב חלק מהאנשים אפילו סתם סימנו נקודה על הים) או שהעיתון בכוונה הזמין אנשים לא משכילים במיוחד... אפריקה ואוסטרליה עוד הייתי מוכן להאמין שיש אנשים מספיק בורים כדי להאמין שאוקראינה שם אבל בתוך ארה"ב וקנדה זה כבר מופרך לחלוטין...

      מחק
    4. אז תרשה לי לתת לך קצת מידע בנושא. בזמנו גרתי בקנדה - טורונטו. הייתי עובד בעגלות בקניונים אז פגשתי את כל סוגי האנשים (בטורונטו אפשר למצוא את כל אנשי העולם).
      ולא פעם יצא לי לדבר איתם על עניינים גיאוגרפים (מאיפה אתה? מאיפה אני? אהה ישראל יאללה בוא נדבר פוליטיקה ומלחמה). ושמתי לב שהרבה מאוד אנשים (בעיקר צעירים בגילאי ה20+) לא היה להם מושג איפה נמצאת ישראל. ולרבים מהם גם לא היה מושג איפה נמצאת קנדה. ואתה יודע מה יותר מפתיע? שלרובם פשוט לא מעניין את התחת המפה הגאוגרפית של כדור הארץ וכל ענייני הארצות. הם לא מתעסקים בזה בכלל ביום יום, זה לא מעניין אותם. אתה רוצה לקרוא להם בורים? תקרא. זה עדין לא מעניין אותם.

      האנשים שנשאלו בסקר הזה קיבלו 2 שאלות והתבקשו לענות עליהם. לא כי הם חייבים, לא כי יקבלו משהו בתמורה. וגם לא ניתנה להם האפשרות לבחור שאלות. הם פשוט נשאלו והיו צריכים לענות. התשובות שלהם (בין אם ארה"ב צריכה להתערב או לא) היו מתוך השקפת העולם והתרבות שלהם והידע שהיה בידם. וכך גם התשובות.

      זה בדיוק כמו שאעצור אותך ברחוב ואודיע לך: "מתפשטת מחלה גנטית נדירה לעברנו. האם משרד הבריאות צריך לטפל בחלק X של הגנום או לטפל בחלק הY של הגנום?"
      ואז תבחר באחד מהאפשרויות
      ואז אשאל אותך: "תראה לי על פי המפה הזו היכן נמצא החלק X בגנום?"

      סביר להניח שתתן תשובות שגויות לא כי אתה בור, או לא יודע ללמוד או עני חסר כסף.
      פשוט כי הגנום מעולם לא עניין אותך

      מחק
    5. אם זה לא מעניין אותם אז למה הם מביעים דעה ועוד מבלי לחשוב קצת לפני , ישר חוזרים גמו תוכי אחר מה שקיבלו מהתקשורת (גם תוכי המצטט את איינשטיין נשאר תוכי) , העובדה שלאנשים כאלו יש זכות הצבעה מאוד מדאיגה מכיוון שאין להם דעה משלהם והם מושפעים בקלות מהתקשורת מבלי להפעיל חשיבה עצמית ולסיום אצטט את דבריו של הנשיא ג'פרסון "מי שאינו קורא כלל, מקבל חינוך טוב יותר ממי שאינו קורא דבר מלבד עיתונים"

      מחק
  4. לא הייתי מאחל הצלחה לכוחות שחור - המארינס האמריקאי.
    מדובר ברובוטים חסרי מחשבה עצמאית , שיפשטו על הבית של אמא שלהם במידה ותתקבל הפקודה המתאימה.
    כמו כן, אין כמו מפלה צורבת במלחמה יקרה בשביל להוריד את ארה"ב מהגב של כולנו..

    השבמחק
  5. אחלה כתבה בידורית, רק שלא ממש הבנתי איך זה מתקשר לאידיאולוגיה של הפורום הזה.. ?

    נ.ב זה שחלק ניכר מהציבור האמריקאי מטומטמים ולא יודעים גאוגרפיה בסיסית ברמה של בי"ס יסודי, זה לא חדש לאף אחד..

    השבמחק
    תשובות
    1. דימה
      הלוואי והיה מדובר בכתבה בידורית. זו כתבה עצובה על מה שקורה לכולנו.

      מחק
    2. על פי כל מדד אפשרי אוכלוסיית הכוכב נעשית משכילה יותר מדי עשור. לפני 50 שנה לא היו תוכניות ריאליטי אך כמות האנלפביתים בעולם הייתה גדולה פי כמה וכמה, שלא לדבר על ידע בגאוגרפיה.

      אם זה מריח כמו דמגוגיה...

      מחק
  6. מה זה משנה מה יודעים הפלבאים? חשוב רק מה שהפטריקים רוצים לעשות...

    השבמחק
  7. לא יודע, אני רואה מפה ממש לא ברורה ומדוייקת. בהתחשב בזה, דווקא נראה שרוב התוצאות בקירוב די טוב לאמת גם אם לא לגמרי מדויקות. תמיד יהיו בורים שלא יהיה להם שמץ של מושג ופשוט יסמנו נקודה על המפה.
    ערן אל תבין אותי לא נכון. אני אוהב מאוד את הבלוג שלך ולומד ממנו המון אבל יש בפוסט הזה ניחוח קל של פופוליזם וקצת חוסר רצינות והכללה.
    כל זה בלי קשר לשאלה איזה מין "דמוקרטיה" יש בארה"ב או בכל מדינה דמוקרטית כביכול שאינה דמוקרטיה ישירה.
    בכל אופן תודה על הבלוג הבד"כ מעולה ועל עבודת הקודש שאתה עושה. אל תפסיק עד שיבוא השינוי.

    השבמחק
    תשובות
    1. על פי העיתון שהזמין את הסקר היה מדובר במפות גדולות ברזולוציה גבוהה. במילים אחרות מי שידע איפה אוקראינה נמצאת לא יכל לפספס אותה. לא צריך גם לנחש את התוצאות . הן מפורטות בקישור לסקר: 16% צדקו. 50% טעו בלמעלה מ2900 קילומטר את אוקראינה.

      מחק
  8. חוכמת ההמון הכזיבה.

    אם תיקח את המיקום הממוצע תתקבל טעות של אלפי קילומטרים.

    השבמחק
    תשובות
    1. האמת שלא.
      בממוצע הם פחות או יותר קלעו

      מחק
  9. המממ... גם אם תשאל את היפה, בהיפה והחנון איפה נמצאת תל אביב היא תגיד לך שזה מזרחית לחרמון.
    דווקא נראה לי כמות הפגיעות שהרוב כן ידעו את המיקום האמיתי, ומעט מזרחה לשם - שזה מדינות ה"סטאן" .
    מעניין מה הנקודה הדרומית לניו-זילנד? האם זה המטוס המלאזי?

    ועוד נקודה - ככל שתדרים (תלך דרומה) בארה"ב, ככה יותר יאהדו את ישראל, וגם ירצו להיכנס בסובייטים ובערבים הטרוריסטים.

    השבמחק
  10. בתוצאות הסקר כתוב כי 50% "פספסו" בלמעלה מ2900 קילומטר את אוקראינה.

    השבמחק
  11. ערן,
    אני מתנצל מראש אני שואל משהו שאינו קשור לפוסט הזה
    אבל אני לא כל כך מבין נקודה מסויימת בכל השיטה הכלכלית.
    למיטב הבנתי כולנו כולל הממשלה כל הזמן בחובות לבנקים.
    האם זה נכון לומר שאם תאורטית היה נגיד "טייקון טוב" שהיה מצליח לממן מספיק פוליטיקאים ומפלגות שירכיבו ממשלה בישראל, ניתן היה לבטל בחקיקה לבטל את כל החובות לבנקים וליצור כסף חדש לא מגובה בחוב?
    אם התשובה היא כן, אז כל צרותינו למעשה יכולות להפטר בצורה מאוד טכנית ופשוטה.
    אני מבין כמובן שזה לא יקרה לעולם בגלל שאין כזה טייקון צדיק אני פשוט רוצה להבין אם תאורטית מה ששאלתי הוא אפשרי
    תודה רבה

    השבמחק
    תשובות
    1. שינוי השיטה חייב לעבור דרך הכנסת. מה יגרום לאותה ממשלה שתשנה את השיטה לעשות זאת ומי יעמוד מאחוריה? האם יהיה זה טיקון טוב ,כמה טיקונים טובים, אף לא טיקון אחד?... זה גדול עלי לחזות את העתיד.
      חשוב להביו השינוי לא יתרחש ביום אחד וגם החובות לא ימחקו יום למחרת השינוי. זה תהליך ארוך ורגיש שחייב להעשות בהדרגתיות.

      מחק
    2. אז זה מה שאני בעצם לא מבין, למה שהחובות לא ימחקו יום למחרת השינוי? למה זה תהליך ארוך?
      שוב תודה וסליחה שאני מנדנד!

      מחק
    3. כמה נקודות בתגובה:
      א. ע"פ 'חוק מימון מפלגות' הנוכחי - לאף טייקון אין רשות לתמוך כלכלית/לממן פוליטיקאי/מפלגה. רק לבנקים מותר לתת הלוואות - כשעליהם אפשר לקבל החזרים מהמדינה (או מ'דמי-חבר' סמליים). אם אותו טייקון יהיה גם בעלים של בנק - אולי יהיה סיכוי.. בינתיים - בנק הפועלים (שרי אריסון(?)) מחזיק ב80% מהחובות של המפלגות. התפרסם פה דו"ח מבקר המדינה בנידון.
      ב. לבטל בחקיקה את החובות לבנקים באופן של 'זבנג וגמרנו' יגרום לקריסה כלכלית טוטאלית פה. 93% מה'כסף' בשטח הוא חוב בנקאי. אתה רוצה למחוק 93% מהכסף במדינה - ככה?
      ג. המציאות ההזויה הזו של שיטת ייצור הכסף היא רק הביטוי שעל פני השטח (ובזכות ערן ואנשים אחרים היא באמת ע"פ השטח ולא קבורה עמוק מתחתיו) של מאזן כוחות כלשהוא שקבור הרבה מתחת. לנסות להילחם ב'זנב' של הכלב - זה לדעתי חסר תועלת. מה כן אפשר לעשות, חוץ מלהעלות את כל ה'אוצרות' שקבורים מתחת לאדמה לעין השמש? לא יודע. אבל אני מתאר לעצמי שקבורים שם דברים נוראים בהרבה - שיכולים לגרום לאנשים כ"כ הרבה תרעומת, עד שיסכנו את חייהם כדי לעשות מהפכה - ומדינתנו הקטנה רק נגררת בזה אחרי העולם המערבי.

      מחק
    4. תודה אריאל
      הערה רק לגבי סעיף א -התקדים של לפיד ויש עתיד בבחירות האחרונות מאפשר היום לטיקונים או לסתם עשירים לתמוך בעקיפין (כנותני ערבויות) למתמודד לכנסת. הלכה למעשה מדובר כאילו נתנו כסף למימון הבחירות של המפלגה בה הם חפצים -דבר שקיבל באופן תמוה תעודת הכשר של מבקר המדינה

      מחק
    5. אהלן!
      תודה על התיקון.
      ניסיתי לחפש את הנתונים התקציביים הנוכחיים של יש-עתיד, אך לשוא. יודע איפה אפשר למצוא?
      לגבי ההכשר התמוה -
      אלה היו ערבויות בנקאיות. למעשה זו היתה נתינת כסף ממש. ההתר - אם לא מערבים זרמים תת-שולחניים כאלה ואחרים - היה כנראה כי החוק אומר שרק לבנקים מותר לתת הלוואות למפלגות, והחבר'ה האלה נתנו אמנם הלוואה, אבל רק לבנק..
      מצד שני - 'יש-עתיד' התחייבה לשלם להם על ההלואה הזו 4% שנתי. זו כבר עסקה סיבובית, מהסוג שהחוק לא יוכל אף-פעם 'לכסות', מה שמחזיר את השיקול למבקר. אולי בכ"ז היו כמה זרמים תת-שולחניים בסוגיה..

      מחק
  12. נחמד, אבל אין כל קשר בין תוכניות ריאליטי לידע כללי של הציבור. חלק ניכר של הציבור בכל מדינה בעולם אינו מתעניין בפוליטיקה גלובלית או אפילו במקומית. הדמוקרטיה מבוססת על ההנחה שמיליון מטומטמים יקבלו החלטה טובה יותר ממטומטם אחד, וזו שיטת המשטר הגרועה ביותר - מלבד כל האחרות.

    גילוי נאות:
    1. אין בבעלותי טלויזיה ומימי לא צפיתי בריאליטי.
    2. האתר שלכם מדרדר מיום ליום עם פוסטים שאינם קשורים לכלכלה ואף סובלים מפופוליזם.

    השבמחק
    תשובות
    1. הכל קשור לכלכלה. אם אתה רוצה להבין למה ארה"ב נלחמת כל כך על אוקראינה אבל לא נוקפת אצבע בפשעים שניעשים במדינות אפריקאיות - תעקוב אחרי הכסף ותגלה את התשובה.

      מחק
  13. זה שיש מספיק מטומטמים כולנו יודעים.
    זה שיש קשר בין טמטום לטמטום אנחנו גם יודעים.
    זה שלפעמים אנחנו (אזרחי העולם הלא אמריקאים) בכל זאת צריכים את המטומטמים גם ידוע (גם אם מצער)

    אבל אם היו נותנים לי לסמן את ישראל על המפה הזו לא בטוח שהייתי מוצא אותה.
    ואני מכיר את הצורה המאד ייחודית שלה. זו מפה לא ברורה ולא מוכרת שנעדרת סימני זיהוי בהם העין מורגלת.
    ממאות הסימונים הלא קשורים די ברור שרבים סתם סימנו נקודה בשום מקום. הסך הכל - באמת לא כזה נורא בהתחשב בתנאים

    D!

    השבמחק