יום שבת, 12 בנובמבר 2011

הונאה ושמה תחרות בחירת שבעת פלאי תבל החדשים.

בשנת 2000 נוסד תאגיד שווצרי חצי פרטי בשם "קרן שבעת פלאי תבל החדשים" ששם לעצמו כמטרה להרכיב רשימת פלאי עולם שתיבחר על ידי הציבור ולא על ידי מומחים. מה יותר יפה מזה?
אלא שמאחורי המשפט הזה עומדת תחרות לא שיוויונית שבסופו של דבר המקומות היפים בעולם נקבעים לא על פי יופיים אלא על פי עושרם של המדינות בהם הם שוכנים. התאגיד טוען שהוא פועל ללא מטרות רווח אז אם כך איך יתכן שיש כל כך הרבה כסף ומחלוקות כספיות סביב התחרות הזו?   לפניכם כל סימני השאלה סביב האירוע.

במאי השנה הודיע שר  התירות, התרבות והאומנות של המלדיביים כי ארצו פורשת מתחרות שבעת פלאי תבל החדשים. הסיבה: החברה הפרטית העומדת מאחורי ארגון התחרות דרשה ממדינתו יותר מ2 מיליון דולרים על מנת שזו תוכל להמשיך להיות חלק מהתחרות. באוגוסט הצטרפה גם אינדונזיה למלדיבים ופרשה מהתחרות לאחר שנדרשה לשלם לאותה חברה סכומים של כ45 מיליון דולר שכללו גם את אירוח טקס הזכיה.

בנוסף קיים תנאי סף לכניסה להתמודדות והוא תשלום של 200 דולרים לכל אתר מועמד. סה"כ  הוגשו 440 מועמדויות מ220 מדינות.
אם זה לא מספיק כל SMS ששלחתם עלה בסביבות 0.1 סנט. בישראל העריכו שבשביל להכנס לשביעייה הם היו צריכים כ400 מיליון הצבעות, תכפילו את זה ב7 תוסיפו לזה עוד מאות מיליוני הצבעות עבור כל האתרים שלא נכנסו לשביעיה וקיבלתם הכנסות של כמאות רבות של מיליוני דולרים וזה גם אם נוריד את ההצבעות דרך האינטרנט. לאן הולך כל הכסף הזה? שאלה טובה במיוחד לאור העובדה שלאור מה שפורסם באינטרנט, אונסקו והאו"ם מכחישים כל שיתוף פעולה עם התאגיד השווצרי (וזאת בניגוד לטענת התאגיד).

פה עולות עוד כמה שאלות בנוסף: מה קורה עם מדינות נחשלות שאין לרוב אזרחיהם סלולרי זמין או אינטרנט? מאחר שאין גם הגבלה על מספר ההצבעות לכל אחד, מי מונע מאיזה מיליונר אינטרסנט או מדינה עשירה לשים כמה מיליונים טובים על הודעות טקסט ועל הדרך להחליט בשביל כל העולם מה יפה ומה מכוער? מה קורה עם מדינות שאין להם כסף להשקיע במיזם? כנראה שמדינות אלו גורלם להפסיד או בעצם להרויח את הפלא שהם חיים איתו ,כך מאות אלפי תיירים לא יהרסו אותו לפחות.

במערכת העקומה הזו הופך אי וולקני בדרום קוריאה ,שכמעט אף אחד לא שמע עליו , להיות אחד משבעת פלאי תבל בעוד אחד מחלקות הגן עדן הבודדים שנשארו על כדור הארץ (מלדיביים) יוצא בין המקומות האחרונים. זה לא יהיה ניחוש פרוע לחשוב שאחת הסיבות לכך היא שהקוריאנים השקיעו 17 מיליון דולר בקמפיין לבחירתו של האי ולעומת זאת המלדבים לא נכנעו לדרישות הכספיות המוגזמות של המארגנים. ישראל אגב, השקיעה 10 מיליון ש"ח מכספי המיסים שלנו, זה כנראה לא מספיק היום בשביל להרשם כפלא בעולם.
לפחות טוב שיש את יוטיוב כדי לדעת שהיופי עדיין לא מושפע מהמערכת המעוותת שאנחנו חיים בתוכה ,בה כסף הוא חזות הכל.

                                    המלדיבים (אחד משבעת פלאי תבל מהסוף) :

4 תגובות:

  1. תודה על העירנות לא ינום ולא ישן כמו שאומרים..

    :-)

    השבמחק
  2. Planet Earth was a wonder. Then came Man.
    Eran.

    השבמחק
  3. הר השולחן שזכה בדרום אפריקה שזכה הוא פשוט בדיחה... מצדה לעניים.. מעניין כמה הדרום אפריקאים שילמו שיזכה? :)

    השבמחק
  4. זה מזכיר לי את הרמאות שנקראת תקן ISO. אתה משלם לבודק כסף כדי שייתן לך ציון ותעודה ואז תוכל להגיד לכולם שיש לך תקן. מעניין לראות את תקן איכות הסביבה של בריטיש פטרוליום בעקבות האירוע האקולוגי בשנה שעברה.

    השבמחק