יום חמישי, 25 באוקטובר 2012

שר החוץ האיסלנדי חושף את סוד ההצלחה של מדינתו: הציבור אצלנו בא לפני ההגנה על הבנקים

שר החוץ האיסלנדי הסביר בראיון לרשת RT איך למרות שמדינתו היתה הראשונה לקרוס במשבר 2008 היא הפכה גם לראשונה שיוצאת ממנו מחוזקת מתמיד. איך כל זה קשור אלינו?


איסלנד חוותה משבר עמוק במהלך המשבר הגדול של 2008. שר החוץ האיסלנדי, סקרפדינסון , מסביר שמדינתו היתה הראשונה שקרסה מהמשבר אבל גם היתה הראשונה להחלץ ממנו.

איסלנד ניגשה לבנקים ולמשקיעים הגדולים והודיעה להם: אתם רוצים שוק חופשי אז הנה קיבלתם שוק חופשי -
הממשלה האיסלנדית לא הסכימה שהאזרחים יממנו באמצעות מיסים את הסיכונים שלקחו הבנקים והמשקיעים הגדולים ואף לא מנעה את נפילתם של ארבעת הבנקים הגדולים שם. ממשלת איסלנד הסכימה למעשה לערוב רק לפקדונות האזרח הממוצע ,שלא היה מעורב בסיכונים האלה. סקרפדינסון מבהיר כי סוד  הההצלחה באיסלנד היה בעצם הפיכתו של האזרח להיות בעדיפות  על פני החברות הגדולות והבנקים.
כל זה בניגוד גמור מהמצב השורר בשאר המדינות  כמו יוון ,ספרד ,אירלנד פורטוגל ,איטליה ,ארה"ב ואפילו ישראל ,שם השוק חופשי רק כל עוד הבנקים לא מפסידים. בשאר המדינות  האלה מחברים למעשה את הבנקים למכונות הנשמה שאת החמצן מספקים האזרחים בצורת מיסים והלוואות ענק שהתושבים נאלצים לקחת כדי לרכוש דברים בסיסיים כמו דירה למגורים למשל.



סקרפדינסון מסביר את הדרך הזו ששאר העולם בחר בה כסוג של יהירות של מדינות שלא מסתכלות אל עבר "הדגים הקטנים באגם שלה".

נותר רק לחשוב מה היה מצבה של איסלנד היום אילו כל האזרחים הם אלו שהיו ערבים להלוואות הבנקים כפי שדוגלת התוכנית הכלכלית החדשה של יאיר לפיד ...  [קישור]

צפו בדברי השר האיסלנדי מדקה 3:00 - 5:40:

36 תגובות:

  1. מה בדיוק טוב במצבה של איסלנד? ברבעון האחרון התמ"ג היה שלילי ועמד על מינוס 6.5. במהלך המשבר האינפלציה הגיעה כמעט ל-20 אחוז. וכרגע החוב הלאומי עומד על 99 אחוז מהתמ"ג. וגם שיעור האבטלה לא חזר למימדים של לפני המשבר.

    המשבר היכה באיסלנד קשה, ועכשיו טיפה יותר טוב. על-פי ההגיון הזה ארה"ב הצליחה מאוד בשנות השלושים כי אחרי השפל הגדול, היה בום כלכלי גדול.

    השבמחק
    תשובות
    1. בכלכלה בה כסף נוצר מחוב השאלה מהי כלכלה מוצלחת מתרכזת בשאלה אחרת : איזה כלכלה היא פחות גרועה... אז נכון שאיסלנד לא עשתה צעד נוסף בדרך לכלכלה ללא חוב אבל יחסית למצב המדינות המקבילות שהיו במצבה היא במצב מצוין בגלל שעשתה ריסטרט על חשבון החברות הגדולות.
      ברור שכל עוד היא עדיין תמשיך לייצר כסף מחוב מתמטית היא תקרוס שוב בעתיד.

      ערן

      מחק
    2. רק חבל שכלכלת איסלנד לא במצב פחות גרוע מכלכלת המדינות האחרות, והמשבר הבא הוא מעבר לפינה. איך בדיוק הם ישלמו את הריבית על החוב כאשר התמ"ג במינוס? אה, כן, ידפיסו כסף (עם חוב או בלי חוב – כאילו שזה בכלל משנה), ואז הם יקבלו עוד פעם אינפלציה של 20 אחוז.

      אתה קצת כמו משה דיין שאמר לפני מלחמת יום כיפור "מצבנו מעולם לא היה טוב יותר".

      מחק
    3. המשבר הבא הוא מעבר לפינה מהרגע שמדינה הדפיסה את המטבע הראשון של מחוב.. ויש לכך משמעות גדולה אם הוא נוצר מחוב או לא.
      המצב שתיארת נכון לכל מדינה בעולם היום גם כאשר התמ"ג שלה בפלוס. תבדוק בעצמך.

      ערן

      מחק
  2. It was deregulation followed by "obscene"
    absence of oversight by the Icelandic government and parlament that allowed the financial chaos to unfold.
    When the sh*t finally hit the fan, the debt was so huge the government and central bank of Iceland couldn't cover it even if they wanted, so they had to do what they could - cover the losses of their citizens and let the Creditors hang dry - that, or declare the country bankrupt.
    Socialists wet dream, I would say, so no wonder the source is RT....
    (these are some of the geniuses that told their viewers to sell the Euro..it rallied ~ 4% immediately thereafter).
    - Eran

    השבמחק
    תשובות
    1. בוקר טוב Eran,
      המצב בו הגיעו האיסלנדים לכך שלא היה להם דרך להחזיר את החוב נכון לכל מדינה היום בעולם. אין מדינה אחת שאפשר להצביע עליה היום שיכולה להחזיר את החובות שלה מעצם העובדה שבכל העולם מייצרים כסף מחוב על מנת להחזיר חובות קודמים.
      ההבדל בין איסלנד לשאר העולם שאיסלנד הכריזה על פשיטת רגל שפגעה בעיקר בסקטור הבנקאי שלה בעוד בשאר העולם מחברים את הבנקים למכונת הנשמה שאת החמצן מספקים האזרחים בצורת מיסים.

      ערן

      ערן

      מחק
    2. Good afternoon,

      Truth is one, humans are fond of saying (kinda put the title of your site in problematic light), but that's inaccurate - it's like concentric circles..my response was in the same circle of your post, but in your response you jumped to a higher circle - I can meet you there - if we're all in debt=money then we're all bankrupt so what's the purpose of the post to begin with? Next, and here's an idea for a really good post - why is money needed to begin with - doesn't the oil in Saudi Arabia belong to all humans? The whole idea of money is a con game to facilitate profit - the cause of financial inequality.

      Back to answering in the context of your post's "circle" - the implication of which is that the Icelandic government acted in a noble way..true, but the contention of my response was that it had no choice, and its past actions indicate that when it did have one it acted exactly like other government:

      "In 2001, banks were deregulated in Iceland.[110] This set the stage for banks to upload debts when foreign companies were accumulated..."

      .."As with many banks around the world, the Icelandic banks found it increasingly difficult or impossible to roll over their loans in the interbank market, their creditors insisting on payment while no other banks were willing to make fresh loans. In such a situation, a bank would normally have to ask for a loan from the central bank as the lender of last resort. However, in Iceland the banks were so much larger than the national economy that the Central Bank of Iceland and the Icelandic government could not guarantee the payment of the banks' debts, leading to the collapse of the banks."

      Source:

      http://en.wikipedia.org/wiki/2008%E2%80%932012_Icelandic_financial_crisis

      Reliable source to refute? Thanks.

      -Eran

      מחק
  3. לאיסלנדים יש אוצרות טבע, דייג אנרגיה גיאותרמית והם חזרו למקורות התעסוקתיים שלהם אחרי שקריירת הבנקאות שלהם הסתיימה.
    פה זה לא יקרה כי אין אלטרנטיבות כאלו ועם זאת מסכים שלא צריך לחלץ בנקים כושלים.

    השבמחק
    תשובות
    1. לישראלים יש הון אנושי, מה אי אפשר ייצר כאן הייטק? יזמות? חדשנות?
      גם פה אפשר לחזור לעבוד בעבודות אמיתיות ולא בעסקי אויר.

      מחק
    2. לישראל יש טכנולוגיה, הנדסה, תעשיית נשק - חוצמזה, מגיעות לכאן הרבה חברות טכנולוגיות להקים כאן את המפעלים שלהן...הבעיה שהרבה מהטייקונים עברו להתעסק בשוק ההון והספקולציות (דנקנר, תשובה, בן דוב ושות') מאשר להשקיע את כספם בתעשייה של מוצרים אמיתיים (ע"ע סטף וויסטהיימר).
      אנחנו אחת המדינות המשכילות בעולם, הישראלי הממוצע עובד שעות ארוכות יותר מיתר תושבי ה OECD, ויש לנו יתרון משמעותי בהון האנושי בהשוואה לכולם.
      ובכל זאת...אנחנו נמצאים בסיכון לעוני הגדול ביותר בקרב כל מדינות ה OECD - אם זה לא כשלון כלכלי - אני לא יודעת מה כן...

      מחק
  4. שאלה:
    כאומרים ״החליט שלא להרחיב את תוכנית QE3״ האם הכוונה היא לזמן או לכסף? כלומר האם התוכנית תפסק או התוכנית תימשך באותו היקף ולא תגדיל פעילות.

    תודה לעונים

    השבמחק
  5. אני עדיין לא מבין את הרעיון ביצור כסף. יצור כסף זה והלואות זה חלק ממנוף. מינוף חוסך זמן, מיצר יותר. האם כולנו נגור בסחירות בלי לקנות דירות בתשלומים? האם מדינות לא ייבנו פרויקטים עתידיים עד שיהיה להם מספיק כסף? זה יעיט את ההתקדמות האנושית לצעדי צב. בכל דבר יש סיכון. המפולת העולמית נוצרה מתוך רמיה והונאה, לא מתוך שיטה שלא עבדה.

    השבמחק
    תשובות
    1. הדבא היחידי הנכון בדריך הינו: "אני לא מבין את הרעיון ביצור כסף"

      מחק
    2. הרעיון הוא שיש עוד דרכים לייצר כסף לצורך מינוף, חוץ מלקחת הלוואות מהבנקים, ולהפוך עסק פרטי של אזרחים ספציפיים לעסק שמנהל לך כאן את הכלכלה...
      מדינה יכולה (תיאורטית) להחליט שהיא מדפיסה כסף לעצמה, כשהערבות לכסף הזה, היא הנכסים שהיא מקימה עם הכסף הזה. באופן הזה היא הדפיסה (לצורך העניין) 100 מיליון שקלים, והשקיעה אותם בתשתיות ששוות 100 מיליון שקלים - ואז פתרת את השאלה שלך.
      חוצמזה, אם נדמה לך שכל אחד היום יכול לקחת הלוואה לצורך מינוף - אתה טועה! עסקים קטנים ובינונים סובלים ממצוקת אשראי קשה מאוד! ולכן, כיוון שהם רוב העסקים במדינה, מדיניות השליטה של הבנקים יוצרת האטה...ולמה הם סובלים ממצוקת אשראי? למה אתה כאזרח צריך לשלם לבנק ריבית מאוד גבוהה אם תיקח היום הלוואה קטנה כדי להקים עסק קטן?
      כי הבנקים שייכים ומקורבים לטייקונים, שמוצצים את האשראי של הבנק! כי אם הבנק נותן לדנקנר 200 מיליון שקלים בריבית מצחיקה, הוא יצטרך להקטין את הסיכון שלו בעזרת 200 מלווים שייקחו מיליון כל אחד - בריבית אסטרונומית!
      וזו לא "רמייה" ו"הונאה" - זה פשוט האופן שבו העיוות בשיטה בא לידי ביטוי!
      מי שאמור לפקח על זה, הוא בעצם בנק בעצמו, שמטרתו להגן על הבנקים בישראל - וקיבלת מעגל סגור שלא מאפשר שינוי...

      מחק
  6. תתבוננו בתקופה שעברנו מאז מלחמת העולם השניה, וביחוד משנות ה80. הבורסה התנפחה בכספים שהגיעו משום מקום. חברות הסטרטאפ שהגיעו לכסף זמין יצרו, חברות מחשבים, מוצרי צריכה, רפואה, תרופות, ציוד מודרני מהיר וזול, אפשרויות קידוח במקומות שלא היו קודם, תחבורה. לא היתה תקופה בהסטוריה שהיתה התקדמות אנושית מהירה כל כך. ההתמוטטות הפיננסית היא כמו ה 0 ברולטה, ברבור שחור. אי אפשר לשלול יצור כסף יש מאין. החובות העולמים נוצרו מהונאות וניצול השיטה, אלו בעיות שיהיו קיימות בכל חברה חסרת מוסר שאין בה רגולציה.
    הדוגמה של איסלנד מעידה, חברות ומדינות יכריזו על פשיטות רגל ושינוי השיטה לא מבחירה, מרצון והבנה, אלא רק כשלא תהיה להן ברירה אחרת.

    השבמחק
  7. חוכמה גדולה באמת! איסלנד כזכור שמטה חובות כך שהיה לה קל מאוד להיחלץ ממשבר החובות (בריטניה ועוד כמה מדינות פראיירות ספגו את ההפסדים, והם עדיין בהדיינות משפטית עם איסלנד בנושא) וכמובן נתנה לבנקים לשאת באחריות מוסרית (כלומר לפשוט את הרגל). כמו כן, היא לא שייכת לגוש היורו כך שהיא יכלה לפחת את המטבע שלה ולהדפיס כסף כדי להפוך את המשק שלה לתחרותי יותר (וכך אכן נעשה), היא הקפיאה רכישת מט"ח של אזרחים בבנקים, ובכל מקרה מדובר במשק קטן מאוד שבו הפריון ושיעור התעסוקה די גבוה כך שלאחר שמיטת החובות איסלנד הצליחה להתאושש במהירות. מה המסקנות מכל אלה?
    א' גוש היורו הוא הבעיה, לא הפתרון.
    ב' בנקים צריכים לשאת באחריות למעשיהם (למרות שהנורמה שנקבעה לאחר קריסת ליהמן מנוגת לעיקרון הזה והיא אם כל חטאת)
    ג' איסלנד היא לא יוון מבחינת מוסר עבודה, נקיון כפיים במגזר הציבורי ומבנה המשק.
    רק חבל שאיסלנד הולכת לאבד את כל היתרונות האלה עם הצטרפותה המתוכננת לגוש היורו.

    השבמחק
  8. ב' בנקים צריכים לשאת באחריות למעשיהם (למרות שהנורמה שנקבעה לאחר קריסת ליהמן מנוגת לעיקרון הזה
    They must be closely monitored else they become too big to fail..
    overall, I and ~300k British citizens probably agree with your post
    - Eran

    השבמחק
    תשובות
    1. ?why only ~300k and why only british

      מחק
    2. The UK Prime Minister, Gordon Brown, announced that the UK government would launch legal action against Iceland over concerns with compensation for the estimated 300,000 UK savers

      Source:
      http://en.wikipedia.org/wiki/2008%E2%80%932012_Icelandic_financial_crisis

      - Eran

      מחק
  9. מישהו שמע על המטבע Bitcoin זה מטבע דגטלי שנסחר באינטרנט
    http://bitcoin.org/ ,אולי בסופו של דבר באמת יהיה מטבע אחד שהערך שלו שיקבע על ידי כוחות השוק

    השבמחק
    תשובות
    1. הביטקויון היה בסה"כ תרמית פונזי נוספת. אתה יכול לקרוא על זה כאן במאמר של רשת RT (שעושה רושם כי היא מוערכת באתר זה): http://rt.com/usa/news/investors-currency-digital-fund-868/

      אבל אל תתנו לעובדות לבלבל אתכם והמשיכו לומר שאלו היו רק הבנקים המרכזיים שעצרו את המטבע הנפלא הזה.

      מחק
    2. שקר גס. ביטקוין הוא מטבע מבוזר ללא גוף מרכזי ששולט עליו. כ"א יכול תיאורטית לייצר ביטקוינים מהבית. יש שקיפות מלאה בכמה ביטקוינים נמצאים במחזור.
      ביטקוין שווה יותר היום יותר מכל מטבע פיאט אחר. הרבה חנויות בעולם מקבלות בביטקוין כאמצעי תשלום והוא מקבל לגיטמיציה עולמית (מאסטרקארד הולכת להוציא כרטיס אשראי שמבוסס על ביטקוין ממש בשבועות הקרובים...)

      אז משתמש אנונימי 14:57 יקר, אני לא יודע בשם מי או למען מי אתה עובד, אבל לך תרכוש קצת השכלה לפני שאתה יוצא בקביעות נחרצות ומבלבל את הגולשים באתר (ואם בחרת דווקא לצטט דווקא מרשת RT היית יכול לקחת את התוכנית של מקס קייזר שאין חסיד גדול ממנו לביטקוין)

      UR QUEN

      מחק
    3. הביטקוין היה הונאת פונזי? קראת את הלינק שצירפת או שרק עשית סלט מהכותרת?

      אם כבר הסיפור מהווה עוד כתב אישום נגד בנקאות ברזרבה חלקית...

      מחק
    4. עורב, אני נוטה להניח אחת משתיים: אינך יודע לקרוא אנגלית ולכן לא הצלחת להבין מילה אחת משנכתב בכתבה או לחילופין אתה שוגה לחשוב ששוד של חמישה מיליון דולר הוא בסדר, העיקר שלא "מייצרים כסף מחוב".

      מחק
    5. בנוגע לכתבה, העורב צודק. הונאת פונזי יכולה להתבצע בכל מטבע דולר, יורו, שקל, זהב וגם בבביטקוין. להסיק מהכתבה שביטקוין הוא הונאת פונזי, מעיד שהכותב כלל אינו מבין מהו ביטקוין.

      לקריאה נוספת,
      https://en.bitcoin.it/wiki/FAQ#Is_Bitcoin_a_Ponzi_scheme.3F

      UR QUEN

      מחק
    6. תודה ל ur.
      לטעון שביטקוין הוא הונאת פונזי בגלל הכתבה הנל הוא כמו לטעון שהדולר הוא הונאת פונזי בגלל ברני מיידוף או שהשקל הוא הונאת פונזי בגלל רן מזרחי או איך שלא קראו לו.
      אני במקרה מכיר גם את האלגוריתמיקה מאחורי ביטקוין ולכן ההעלבה הזאת מצחיקה אותי שבעתיים.

      מחק
    7. אין לי ידע בתחום אבל תרשו לי לשאול מספר שאלות

      1)אם אף אחד לא שולט בביטקוין והוא מטבע וירטואלי ,האם זה אומר שאפשר לפרוץ או פשוט לייצר מליוני מטבעות כאלה על ידי פריצה \ שכפול ? כאילו היום בעידן האינטרנט לכול דבר אפשר לפרוץ ולשכפל.

      2)אילו הגנות יש למטבע הזה ? למשל מאחורי השקל יש את ההגנות של מערכת הבנקאות שלה יש את הטכנולוגיה שלה להגן מפני פורצים וגנבים אלקטרונים. איך ביטקוינ מאבטחת את המערכת שלה ?

      מחק
    8. יודעים מה, אני מתנדב להרים את הכפפה. יעניין אתכם כתבה חצי-טכנית על ביטקוין?
      אם כן, שימו שאלות כמו של דור ואני אעשה פוסט שעונה על מה שאני יודע, אם ערן יסכים כמובן... :)

      מחק
    9. העורב,
      לפי הידוע לי, ערן מאוד ישמח לפרסם פוסט על ביטקוין. אני בעצמי רציתי לכתוב, אבל אני לא מרגיש מספיק בקיא בתחום כדי לכתוב פוסט שלם. אתה יכול ליצור קשר עם ערן דרך הבאנר למעלה מצד שמאל.

      UR QUEN

      מחק
    10. דור,
      בקצרה:
      1. בביטקוין יש מערכת שנקראת מערכת בלוקים (blockchain). מערכת שעוברת על כל חשבונות הביטקוינים הקיימים ברשת ובודקת שאין שינוי של פרוטוקול. אם יש זיוף או הוצאה כפולה, המערכת מדלגת על החשבון והשינוי אינו נחשב.

      2. ביטקוינים מיוצרים בתהליך שנקרא כרייה. כל בלוק מכיל בתוכו בעייה מתמטית מורכבת עם פיתרון ייחודי לו. הכורים נדרשים לפתור את הבעייה המתמטית. כרייה דורשת ציוד חומרה מתקדם והוצאות חשמל כבדות. אלו שהשתתפו במאמץ מוגרלים לקבל 50 ביטקונים. כל 4 שנים מספר הביטקוינים שמקבלים הכורים קטן פי 2. ובדצמבר הקרוב צפוי הרווח לכורים לקטון ל25 ביטקוינים. וכך הלאה. יש תיקרה של 21 מיליון מטבעות שיכולים להיות קיימים אי פעם.

      3. ביטקוין בלתי ניתן לפריצה.

      מחק
  10. טוב, אני אתחיל לכתוב את זה, נקווה שזה ירוץ
    אבל אני צריך שאלות מ"הקהל".

    תגיד, לא כותבים את זה UR-QUAN?

    השבמחק
    תשובות
    1. נכון. מכיר את המשחק?

      זה יהיה נהדר אם יופיע בבלוג הזה פוסט על ביטקוין.

      תבורך.

      UR QUAN

      מחק
    2. נהדר תתחיל מהתחלה ,מה זה בכלל המטבעות האלה ?
      תפרט גם למה איזה האקר לא יכול לפרוץ או לנצל פרצות במערכת כדי לייצר כמה ביטקוינים שהוא רוצה ? (היום אקרים פורצים לגוגל ולנאס"א אז נראה לי מוזר שאי אפשר לפרוץ לביטקוין)

      ומי מפעיל את הביטקוינ הזה ,ברור שמי שעומד מאחורי הפרוייקט הזה יש לו כוח אדיר
      להשתמש במטבעות האלה כרצונו (בתור הבעלים של המערכת הזאת)

      מחק
    3. ביטקוין לא שייכת לאף אחד. היא פועלת לפי אלגוריתם קבוע מראש. כל שינוי באלגוריתם דורש הסכמה של כל המשתמשים. יש מאות אלפי מחשבים שמחוברים לרשת בכל רגע נתון כך שהכוח החישובי של הרשת גדול פי כמה מממה שיש לכל חברה מסחרית להציע.

      UR QUAN

      מחק
    4. פורסמה הרצאה על ביטקוין בעברית. מומלץ:
      http://www.youtube.com/watch?v=NUNpdXDYjfU&list=PLs2y5QtCoQ9q4738Rti3O8AqoJ_DhnNm4

      מחק
  11. איסלנד בצמיחה -
    http://www.icenews.is/2013/03/18/investments-in-iceland-prompt-0-5-growth-in-q4/

    השבמחק