יום שני, 16 בספטמבר 2013

האם אנחנו עדים להתנפחות הבועה הגדולה בהיסטוריה?

בנק ישראל פרסם אתמול מחקר חסר תקדים המתריע מפני פיצוץ בועת נדלן בארץ כבר בשנים הקרובות. הבנק מצטרף להתרעות דומות שבאות במקביל ממדינות נוספות ואפילו מכלכלות חזקות כמו סין ונורבגיה. בנוסף מי שהציץ באתרי הכלכלה לאחרונה לא  יכל שלא להתקל מידי פעם בכלכלנים בכירים מהעולם המתריעים מפני מפולת בשווקים "שתהיה אפילו קשה מזו שחווינו ב2008". מה גרם פתאם לכולם להתחיל לחשוש בתזמון כה מופתי? 

למרות כל מה שמספרים לכם - בועות נכסים הן אינטרס ברור של הממשלה והבנקים. הבנקים עושים את רוב הרווחים שלהם מהריביות על ההלוואות שהם נותנים .ההלוואות גורמות לניפוח מחירי הנכסים.  הנכסים המנופחים משמשים כבטוחות ,המאפשרות לבנקים להגדיל עוד את ההלוואות כנגד ערכם העולה (של אותם הנכסים) ,דבר שגורם עוד יותר לניפוח ערך הנכסים ולעוד הלוואות בנקאיות וכך חוזר חלילה. בקצרה: ככל שהבועה שהבנק ינפח תהיה גדולה יותר כך רווחיו יגדלו אבל כך גם הסיכון ליציבותו בעתיד יגדל.

הממשלה מצידה נהנית מגביית מיסים מכל עסקה של מכירת וקניית הנכס. בועות מטבע אופיין מיצרות יותר עסקאות ובעלות גבוהה יותר ,מה שמבטיח לממשלה הכנסה הולכת וגדלה. זה מאפשר לה גם להתגבר במעט על תשלום החובות הגדלים שלה עצמה.

בועות הן גם לא אירוע מיקרי. הן חלק מהשיטה. מאז 1970 קרן המטבע מצאה שהתרחשו לא פחות מ208 משברים מוניטריים בעולם ועוד למעלה מ200 משברים בנקאיים וממשלתיים. לשם השוואה עד 1929 במשך קרוב ל- 300 שנה נרשמו פחות מ50. כל עוד לבנקים תהיה יד חופשית לנפח בועות על ידי יצירת כסף/אשראי זול חסר פורפורציה  וכל עוד המדינות יאלצו להסתמך על אשראי זה כדי לממן את פעילותיהן, המעגל האכזרי הזה של ניפוח בועות ופקיעתן לא יפסק.
על מנת לקיים את הבועה חייבים גם את הצלע השלישית שהיא התקשורת. היא מסבירה לציבור מדוע העליות במחירי הנכסים מוצדקות. עד שהן מגיעות לנקודת שבירה, אלא שאז זה כבר מאוחר מידי.

לפניכם גרף של מדד המניות S&P 500 (מדד הכולל מניות של 500 תאגידים חשובים הנסחרים בבורסה בניו יורק) מ1996 ועד היום.הגרף מדגים היטב את מחזורי ניפוח בועות הנכסים ופיצוצן ומצביע על החשש של הכלכלנים מפני הבאות:


מקור: ZeroHedge

ניתן לראות בגרף כי בתחילת העשור הקודם פקעה בועת מניות הטכנולוגיה. זוכרים מה סיפרו לנו אז לפני הפיצוץ? שהעולם תמיד יצטרך מחשבים ולכן העליה בכמות הכסף בתחום היא נורמלית לחלוטין. רבים האמינו ומיהרו לקחת הלוואות כדי להפוך לעשירים מהרווחים מהמגזר הזה. בסופו של דבר רוב המשקיעים נותרו עם ניירות חסרי ערך ביד בעוד הבנקים הרויחו הון.
עם ניפוץ הבועה הטכנולוגית החלו הממשלה ,הבנקים והפד לעודד את ניפוח בועת הנדלן בארה"ב כדי לגרום לכלכלה להתאושש. הם סיפרו לאמריקאים ששוק הנדלן מעולם לא ירד דרסטית ושצריך תמיד דירות ולכן העליה במחירים אך טבעית. את התוצאות של כל זה אף אחד מאיתנו לא שוכח עד היום.
 מ2008 כשכולם היו מבוהלים כבר מנדל"ן ומניות ,החלה המערכת לעודד את הציבור האמריקאי לרכוש אגרות חוב ממשלתיות בנוסף לגל הרכישה המסיבי של הפד. "הנכס הבטוח" -קראו לזה .אומרים לנו שהסיכוי שהאג"ח האמריקאי יפול יהיה רק אם כלכלת ארה"ב תפול.וזה ,כמו שהבטיחו בבועה  הטכנולוגית בשנת 2000 ובועת הנדלן עד 2007, "לא התרחש מעולם".

נקודה חשובה נוספת היא שניתן לראות שניפוח בועה ערך כ6-7 שנים לפני שהיא התפוצצה. מה שיותר חשוב הוא שהבועה התנפחה בכל פעם עוד יותר מזו שלפניה אך גם הפיצוץ היה חמור מקודמו. כעת הגאות בבועת האגח"ים כבר שברה את השיא הקודם מ2007  ,מה שמדליק נורה אדומה אצל הרבה כלכלנים. הנפילה גם היא הפעם עלולה להיות קשה יותר מקודמותיה .הרי אם בפעמים הקודמות הממשלה נחלצה כדי להוציא את המשק מהמשבר ,הפעם תעלה השאלה מי יוכל להציל את הממשלה מפני פשיטת הרגל של עצמה? אם לא תהיה עזרה מפתיעה של חוצנים מעולם אחר -התשובה כנראה תהיה אף אחד.

אבל לפני שאתם רצים להכין את מאגרי המזון ולמלא את הכספות בזהב,תזכרו שבכלכלה ניתן לחזות מגמות אבל לא אירועים ספציפים.לכן לא בטוח בכלל שהתרחיש האפוקליפטי הזה יתרחש כל כך מהר. אבל בכל זאת אומרים שכשהאמריקאים מתעטשים העולם חוטף שפעת. וארה"ב מקוררת ומוחלשת מתמיד. לכן כנראה לא נוכל להתחמק מכמה התעטשויות בשנים הקרובות מכיוון אמריקה. בינתיים בנק ישראל וכלכלנים אחרים בעולם מכינים עבורינו את הטישו.

44 תגובות:

  1. ערן שלום,
    אני לא מבין גדול בכלכלה, אני מבין היום קצת יותר מבעבר אבל עדיין דג רקק..
    כשאני קורא ( ואני קורא הרבה בשנתיים האחרונות) אני משתמש בהיגיון שלי, עד כה הניתוחים נגד תמיד מלווים באינפורמציה מקיפה ובעובדות שקשה להפריך, והניתוחים בעד מלווים בסיסמאות שתתמיד מופרכות.
    כשהתחלתי לקרוא תמיד חיפשתי את התגובה או הטיעון הנגדי שיפיל את את מגדל הקלפים שאתה ושכמותך מקימים ( חיפשתי בשקיקה) אבל לאט לאט הבנתי שמגדל הקלפים הוא בעצם פירמידת גיזה שבנוייה מבטון מזוין, שאי אפשר להפיל.
    אני היום מבין שהטיעונים נגדך ונגד אנשים שכמותך הם זריית חול ולדעתי אתם צודקים ואנחנו לקראת מצב ביש..
    בכל מקרה רק עיוור או אדם בעל אינטרסים או טיפשות לא יבין את הנקודה.

    ככל שהזמן עובר אני נוכח לדעת כמה אתה צודק, ככל שהכתבות נכתבות אני רואה יישור קו עם דעותיך..
    אני שמח לראות שההיגיון שלי עובד טוב ועצוב לי שזה המצב..
    אולי מעז בכל זאת ייצא מתוק, אולי אחרי הנפילה אנשים יקשיבו לנו יותר ואולי החמורים יצליחו לזרות חול בעיני הציבור.
    בכל מקרה אני מודה לך על זה: לפחות אני הולך לשחיטה עם עיניים פקוחות ולא כמו טמבל שלא מבין מאיפה זה בא לו.
    ואולי רק אולי אצליח להציל אותי ואת משפחתי מהצונאמי המטורף הזה..

    השבמחק
    תשובות
    1. אתם לא מבינים שזאת המערכת שאפשרה לעולם המערבי להגיע לאיפה שהוא היום... אפשרות לקחת הלוואות היא זאת שאפשרה למיליוני יזמים לפתח טכנולוגיות וכו'.... השיטה הייתה טובה פעם. הבעיה שהשיטה הרבה פחות טובה היום....

      מחק
    2. זו התשובה הטובה ביותר לרוב הנושאים שעולים פה. זאת המערכת שאפשרה לעולם המערבי להגיע לאיפה שהוא היום.

      מחק
    3. ומי אומר שלאיפה שהוא הגיע היום זה מקום טוב?
      מה כל כך טוב במזון שהוא מהונדס גנטית, מלא בחומרי הדברה ותוספים כימיקליים מייצבים, מתחלבים, צובעים, משפרים טעם ואפיה. נכון הסופרים גדולים והמדפים עמוסים בעולם המערבי אבל רוב האוכלוסיה סובלת מתופעות הלוואי.
      והרפואה המערבית? מה כל כך טוב בה? רופאים סוכני תרופות של תאגידי התעשיה הפרמקולוגית. תרופות שהן בהגדרתן סמים ורעלים. אם הרפואה המערבית כל כך טובה איך זה שאחוז החולים באוכלוסיה רק עולה משנה לשנה בקצב מתגבר. יותר מחלות לב, יותר סרטן, יותר אלצהיימר, יותר אוטיזם יותר מחלות, יותר סינדרומים הרבה פחות ריפוי.
      ואם תרצה אפשר גם להמשיך ולבדוק את החינוך המערבי, איך ילדינו מחונכים ע"י מורים ומערכת "חינוכית", שלנו אין כל שליטה על התכנים שמועברים להם, או יכולת לקבוע סדר עדיפויות בחשיבות של תחומי לימוד, שיטות לימוד ועוד הרבה...
      דוחפים את כולם באותו מסלול כאילו כל מה שהעולם צריך זה רק פרופסורים אקדמאים, ללא אנשי עשייה, מקצועות המלכה, יצרנות, חקלאות - אה בשביל זה בעצם יש את העובדים הזרים מהמדינות הלא מערביות...
      והאקדמיה, שכל כולה ממומנת ע"י כספים של אותם בעלי אינטרסים להפצת סוג ידע מסוים מאוד ע"י מימון מחקרים ומרצים שמשרתים את צרכיה.(ותאמין לי, אני בוגרת תואר שני של האקדמיה הזו) כל זה, תוך מניעה מוחלטת של פיתוח ידע שמועיל לאדם אך מנוגד לצרכי המערכת.
      רגע, ומה עם הכלכלה המפוארת של העולם המערבי המתקדם שלנו...את האתר ואת תכניו אתה מכיר היטב, אז אין לי עוד מילה להוסיף בעניין הכלכלה המערבית.
      טוב נו, אז יש לנו פלאפונים משוכללים ודואר אינטרנטי שאפשר לקרוא בכל מקום, WASE, מצלמות וידאו אישיות בגודל כף יד, ואפשר לטוס לסופ"ש באירופה (אם כמובן יש לך את הממון הדרוש לכל אלה)וגלובליזציה נהדרת..... אוו הקידמה הקידמה... איזה כייף לשבת במזגן ביום חם...

      מחק
    4. יש לעולם ה "כלכלי" שלנו הרבה תופעות לוואי. חלק ממה הדגמתה והרבה אחרות. אבל לכל דבר יש תופעות לוואי ולכן מאוד מאוד קשה למדוד את מה שאתה מרגיש. חוץ מזה שכולם מרגישים שאפילו רופא משפחה סופר כסף כש שולח אותך או לא שולח לבדיקה, עם כל זה היום לא תהיה מגפה שממנה ימותו מיליונים כמו בעבר

      מחק
    5. א. יש מגפה ממנה מתים מליונים, רק לא במערב - מלריה.
      ב. יש מיליארד רעבים בעולם, במדינות שנמצאות בחובות אינסופיים, הודות לעולם הכלכלי שלנו.

      מחק
    6. ויקטור,
      השאלה האם הכלכלה הזו בכלל בת קיימא. הנה כמה שאלות שאשמח שתענה לי עליהן:
      1. איך תוכל להמשיך לנהל כלכלה שמחייבת את השמדת משאבי כדור הארץ המוגבלת בצורה מעריכית?
      2. איך תוכל להמשיך לנהל כלכלה שמשמשת באופן עיקבי בכל העולם כצינור להעברת כספים לאחוז אחד מהאוכלוסיה כשכל השאר שוקעים בחובות ובמחסור? עד מתי תוכל להמשך השקיעה הזו?
      3. מדוע לאפשר לגוף פרטי את הבלעדיות לייצר את כל הכסף במדינה כשהדרך היחידה שלך לקבל ממנו את הכסף זה רק אם תשלם לו עליו ריבית? מה ההגיון בכזו שיטה?

      ערן

      מחק
    7. אני מסכים עם הרבה ממה האתר הזה חרט על דיגלו.
      אני חושב שמה שהיה טוב לפני 50 שנה לא יכול להיות טוב היום.
      הטענה שלי שהשיטה הביא אותנו לעולם הרבה יותר טוב (אם אני נמצא במדינה הנכונה) עולם מתקדם בהרבה רמות מעל מה שהיינו לפני. הבעיה שהשיטה לא התקדמה ולא השתנתה כלל... יש לנו את קיינס ומילטון פרידמן .... וכולם אבל כולם משננים את זה כבר 100 שנה... השיטה הכלכלית חייבת לעבור שינויים כל הזמן... כי כל שינוי טכנולוגי/דמוגרפי/טבעי גורם לעולם להשתנות וצריך להתאים ולמדל דברים מחדש כל הזמן. אינטרנט שינה את העולם והשיטה לא השתנתה. טלפון סלולרי שינה את העולם אבל השיטה לא השתנתה וכו'...
      התשובות לשאלות שלך:
      1. יש מודעות מתגברת בצורה מעריכית ל "ירקות" יש לנו פחים נפרדים ליד הבית. בדרך לאילת ביטבתה ראיתי פנסי רחוב עם תאורת לד, שנטענים מהשמש, עיריות מחליפות תאורה לתאורה חסכונית... יש מערכות סולריות על גגות של בניינים... הרבה יותר מחזור וכו' ... בונים בנייה "ירוקה" לדעתי העולם בדרך נכונה.
      2. בעיה, אין תשובה...
      3. ב 85 חוקק חוק שהעביר את כל הייצור של הכסף מהממשלה לבעלות פרטית של הבנק. עשו את זה כי: 1.ממשלות לא יציבות ולא אחראיות ונגועות באינטרסים. 2.הייתה אינפלציה וממשלה בגלל שהיא גוף דמוקרטי שלא מבין הרבה במה שהוא עושה לא הצליחה לנהל את זה. 3. לבנק יש יעדים, הבנק הוא הרבה יותר יציב. הבנק לא דמוקרטי כמו הממשלה, הבנק חשוף לפחות ביקורת, הבנק לא נבחר על ידי הציבור (הציבור מאוד מניפולטיבי). אבל עוד הפעם העולם משתנה, והבעיה שכל השינויים החשובים נעשים לאחר משבר כש נהיה ממש משש גרוע (85 – עשור של אינפלציה) צריך לשנות לפני... ואת זה לא עושים....

      מחק
    8. היי ויקטור,

      זה שהעולם היום נמצא במצב טכנולוגי מתקדם, וביחד עם זאת שיטת ניהול המשאבים הנפוצה בעולם היא קפיטליזם זה לא אומר שזו היתה השיטה לעולם טוב יותר.

      קודם כל טכנולוגיה היא פרי ייצור המדע ולא הקפיטליזם, הקפיטליזם רק קובע מי ישתמש בטכנולוגיה זו. נכון שבשיטה הקפיטליסטית יזמות וחדשנות יכולות להיות מתוגמלות היטב אך אין זה אומר שלא ניתן לעשות זאת גם בשיטות אחרות.

      אז אולי היום אנחנו יושבים עם מחשבים ועם אייפונים ומכשירים שמהווים לנו אינטרקציות מידיות שמדחיקות את המצוקה הנפשית בה אנו שרויים עקב שיעבוד מודרני, זה לא אומר שאנחנו חיים בעולם טוב יותר. זה אומר שאנחנו חיים בעולם עם המון טכנולוגיה, פחות התעללות פיזית ואין סוף התעללות נפשית.

      רוב האנשים כיום חיים במצב האשמה עצמית כשאין להם מושג שהם מלכתחילה היו חסרי אונים בכל המערכה הזו.

      מחק

  2. ממשלות לא מנפחות בועות... פשוט להרבה מאוד אנשים יש הרבה יותר כסף ממה שהם צריכים ובמקום לבזבז אותם הם משקיעים אותו וכך מהעולם הריאלי הכסף הולך לעולם הווירטואלי. זרם חזק של כסף מנפח בועה, אחרי זה היא מתפוצצת, אבל עדיין יש המון כסף מיותר... ואז זה חוזר חלילה... מי שהיה קצת חכם עשה הון על העליות של 2009, קנה דירה, עוד מעט ימכור אותה ויעשה הון על עליה של משבר הבאה.

    השבמחק
  3. אגב כש לא היה עולם וירטואלי גם היו בועות....
    http://he.wikipedia.org/wiki/%D7%A9%D7%99%D7%92%D7%A2%D7%95%D7%9F_%D7%94%D7%A6%D7%91%D7%A2%D7%95%D7%A0%D7%99%D7%9D

    השבמחק
    תשובות
    1. בועת הצבעונים בהולנד היא דוקא דוגמא מצויינת לכך שהגדלה בלתי מבוקרת של כמות הכסף מובילה לבועות. בהולנד של אותה תקופה היה מותר לכל אחד להטביע מטבעות של המדינה ממתכות יקרות שברשותו. באותה התקופה היה גידול אדיר בהולנד בכמות המתכות היקרות שהגיעו בין היתר מאמריקה ויפן. זה הוביל לכך שהרבה מאוד מטבעות חדשים נוצרו על ידי הציבור, בייחוד ע"י הסוחרים העשירים. הגידול האדיר שהיה באותם שנים בכמות הכסף "הוביל לאווירה של ספקולציות והשקעות מוטעות, מה שהתבטא בסחר הפרוע בצבעונים."
      THE DUTCH MONETARY ENVIRONMENT DURING TULIPMANIA - Doug French
      http://www.mises.org/journals/qjae/pdf/qjae9_1_1.pdf

      הצבעונים היו תסמין למערכת מוניטרית מעוותת (אגב, זו דווקא הייתה מערכת בלי בנקאות ברזרבה חלקית - אך עם "הטבעה חופשית").

      בימינו לא מגיע הרבה זהב מאמריקה, ואזרחים לא מטביעים מטבעות חדשים בחופשיות. אבל מותר לבנקים פרטיים להגדיל את כמות הכסף במדינה ואפקטיבית לייצר "מטבעות חדשים" ע"י הלוואות. לא רק זה לבנקים יש אפשרות לקבוע לאן ילך הרבה מהכסף הזה על ידי ניתוב האשראי לאן שהם רוצים. הם מחליטים, ועוד מתגאים בזה, שהרבה מהכסף ילך למשכנתאות מנופחות.
      כמובן שיש עוד גורמים בסיפור - אך הבנקים והשיטה בה הם מייצרים כסף הם גורמים מרכזיים לבועות הנוכחיות.

      מחק
  4. השיטה המוניטרית היא לא מה שיוצר בועות בשוק הפיננסי - אנשים יוצרים אותה - גם אם השיטה תשתנה יש אינטרס ברור לאוחזים במושכות להעדיף נכסים ולא לפזר את הכסף "בשיקול דעת". כאשר לאדם יש כסף פנוי הוא בוחר להיכן להזרים אותו, כשקבוצה רואה שהשקעה בתחום מסוים מיטיבה כל העדר זורם פנימה כדי לחפש חלק מהעוגה וכך נוצרת בועה.
    ויקטור מעלה טענה נהדרת שכבר חשבתי עליה לפני כשנה כשעסקתי בכתיבת הסמינר שלי. יש עדויות שמחזורי העסקים מתקצרים ככל שעובר הזמן - אני לגמרי תומך במה שהוא טוען למעלה שהמעבר הפשוט של כסף אל אזורים גיאוגרפים ותחומים נישתיים מקצר אותם. כאשר 'אפל' שברה שיא היסטורי כמה שבועות לאחר שסטיב ג'ובס הלך לעולמו אנשים מכל מקום בעולם יכלו לשגר פקודות קנייה שיצרה בועה זמנית שהתפוצצה לאחר כמה חודשים. אפשר לטעון שהכמות הענקית של הכסף הזול שמחדירות הממשלות הוא שעוזר לדבר לצבור תאוצה (כמו שפיטר שיף טוען) אבל ממשלות עושות את זה לאורך כל התקופות אך השוני הוא ביכולת מעבר הכסף של אנשים.

    בנימה אישית - את הגרף שפירסמת העברתי בין חברים לפני כמה חודשים - 5 שנות עלייה מסתיימים ממש בקרוב. בהנחה שאנחנו נמצאים במחזור עסקים סטנדרטי של השנים האחרונות (כ-7 שנים) הסיכוי לנפילה בשנה הקרובה גבוה מהסיכוי לעלייה - אבל הנבואה ניתנה לשוטים כאמור.

    השבמחק
    תשובות
    1. כשבועות מתפוצצות לאן הולך הכסף?16 בספטמבר 2013 בשעה 5:09

      "אפשר לטעון שהכמות הענקית של הכסף הזול שמחדירות הממשלות..."

      כשבועות מתפוצצות לאן הולך הכסף?

      הכסף איננו זורם להמונים. הוא מגיע לידי בעלי ההון. הכסף שההמון השקיע מגיע לידי בעלי ההון.

      התוצאה היא שלבעלי ההון הפקדונות עולים על החובות. אבל זאת תמונה חלקית: לאלו שהלוו מהבנק כולל ארגונים ממשלתיים או שפועלים ברשיון ממשלתי, כמו חברות הפנסיה, שהשקיעו בבועה, החובות גדולים יותר מאשר בעבר ונושאים ריבית דריבית.
      הסכום הכולל של החובות הרשומים בבנק גדל וגדול יותר מסך הפקדונות.
      המסקנה היא שבועות מגדילות את חסרון הכסף בכל מקרה, מתפוצצות או שלא.

      הכסף "הזול" שכתבת איננו זול כלל ואיננו בא מהממשלות אלא מהבנקים הפרטיים והציבור שקונים אג"ח או מהשקעה בבועות. הוא איננו זול, כיוון שהוא הופך לחסרון של כסף.

      הסיבה ליוקר המחייה המתבטא במשכורות נמוכות היא כסף חוב המגיע לידי בעלי ההון והמונופולים, כשלאף אחד(ממוסד) אין פתרון.

      קריסה כלכלית לא תביא לפתרון, כי תמיד הכסף יזרום לבעלי ההון שמייצרים מספרים ממספרים במחשבי הבנקים.

      הפתרון הוא לאסור על מי שלא עוסק בייצור, לסחור בכסף עצמו(ואז התופעה של חברות השקעה במניות ובעליהן תעלם ).
      מסחר בבורסה יתנהל רק בין סחורות פיזיות והשקעות בפיתוח וייצור.
      הפתרון הוא שריביות על הלוואות שהבנק נותן תחזורנה לחשבון הפרטי של כל תושב במדינה ולא לחשבונם של בעלי הבנקים.
      והמונופולים יוגבלו.

      מכאן שקריסת בועות לא תגרום לשינוי תודעתי ביחס לשיטה שתמשיך להתקיים.

      השיטה שנשענת על שלושה מרכיבים לא תקרוס מעצמה בקלות.

      מרכיבי השיטה הם:
      1.ייצור שממשיך לספק את הצרכים המינימליים של רוב הציבור.
      2.יצירת כסף בשיטת רזרבה חלקית.
      3.מימון משכורות עובדי המדינה באמצעות (באופן חלקי) אג"ח שעובדי המדינה קונים. עובדי המדינה "קונים" לעצמם חלקית את משכורתם באמצעות השקעתה בפנסיה! וכך הגרעון של המדינה מפנסיות גדל משנה לשנה.

      מכאן שהשיטה יכולה להתקיים עוד זמן רב. רק מחאה חברתית של רוב הציבור ביחס ליוקר המחייה, ומשיכת הפקדונות מהבנקים יפילו את השיטה.
      (והפסקת קניית אג"ח ע"י הציבור)

      האם הציבור יהיה מוכן להסתכן בתוהו ובוהו כלכלי כשהפתרון איננו ברור לו, ואמצעי התקשורת עושים הכל כדי לבלבלו ולהסיח דעתו? לא בטוח.

      האם הציבור יהיה מסוגל לקלוט שהשיטה, כל שיטה שהיתה במהלך ההיסטוריה, מבוססת על ביזה ממוסדת ושיטתית שלו?
      ששוויון הוא תנאי הכרחי למניעת קריסות?
      -

      מחק
    2. ערן הסביר הרבה פעמים בצורה הגיונית למה השיטה המוניטרית מעודדת את הווצרות הבועות האלו. אם אתה חולק על זה, אולי תסביר למה? זה יותר משכנע ומועיל מלהגיד "אתה טועה כי אתה טועה.."
      זה שהשיטה דפוקה לא סותר את מה שאמרת על התנהגות האנשים והגלובליזציה.
      מי שמחדיר את רוב הכסף הזול אלו הבנקים שנותנים לכמעט כל מי שרוצה משכנתא ענקית או כמאמר הפרסומת: "הלוואות עד 50000 שקלים לכ-ו-לם". הם יוצרים את רוב הכסף והם אחראים עיקריים לבועות.

      מחק
  5. הדבר הכי חשוב הוא כשהקריסה תגיע, לצאת לרחובות ולהתעקש שלא יחלצו אף בנק ואף ממונף

    השבמחק
    תשובות
    1. צא לרחוב ותתעקש, נראה מה תשיג מזה. לפחות יצאת לטייל.

      מחק
  6. חברים אז איפה לשים את הכסף ?
    יש לי כמה שקלים לקניית דירה שאני ואשתי חוסכים ולא מוכנים לסכן אותם וגם לא להרוויח עליהם, רק לשמור על הערך. שמתי באג"ח ממשלתי ויצא לי פחות מהפק"מ....

    השבמחק
  7. אין מקום אחר לשים את הכסף חוץ מנכסים. אם קניתם מניה והיא נמחקה הכסף שלכם הלך לתמיד, נכסים תמיד יעלו ותמיד אפשר לגור בהם ויום אחד יעלו והם מניבים. צריך לבצע קנית נכס שקולה, אבל נכס עדיף על חסכון לפנסיה כמעט בכל מחיר. אתם תהיו בני 60 יום אחד וזה יגיע מהר יותר ממה שאתם חושבים. לא בכל מקום במערב יש בועות נכסים, לא בכל מדינה, למעשה ברובן אין. האינטרס של בעלי הענין הוא שהבועה לא תתפוצץ כיוון שכל אלו שמקבלים שכר רב מהרווחים מעונינים להעביר את תפוח האדמה הלוהט הלאה לידיו של מישהו אחר אחרי שהם יפרשו.
    השיטה הביאה אותנו למה שאנחנו כיום, בעלי אינטרנט וטלפונים סלולרים ותרופות מתקדמות, היא איננה עובדת כמו פעם אבל מכיון שאין שוק חופשי לא ניתן לדעת כמה זמן היא תמשך

    השבמחק
    תשובות
    1. הנה אתמול סיפרו על משפחה שנשרף לה הבית
      מה תגיד לה לעשות עם הנכס הזה?
      מה עם רעידות אדמה?

      שום דבר לא חסין

      מחק
    2. ספר את זה לכמעט מליון תושבים בדטרויט...
      תשקיעו בילדים, בעצמכם, בזמן פנוי שעושה לכם טוב, בשאיפה לחיות בצניעות מתוך הנאה אמיתית, בהכרה בערך של דברים שאינם עולים כסף.

      אלו לא קלישאות ניו אייג'יות. זה יכול להיות מאוד מעשי, רק שאלה של סדרי עדיפויות.

      מחק
    3. בתור אחד שמכנה את עצמו השמיים יפלו אתה מאוד שאנן. מחירי הדירות יפלו. אתה תישאר עם נכס זול בשוק של מוכרים ומועפים לרחוב, ועם וואחד משכנתא על הגב כי טרם סיימת לשלם לבנק על הנכס. זו בועה, וסופה להתפוצץ.

      מחק
  8. לירן, אפשר הבהרה?
    " שהמעבר הפשוט של כסף אל אזורים גיאוגרפים ותחומים נישתיים מקצר אותם." האם אתה מתכוון לומר שכמות הכסף העצומה היום מקצרת את מחזורי הגיאות בבורסה או שהכסף "מקצר" (מלשון קצר חשמלי)אזורים ותחומים?
    כמו כן, "השוני הוא ביכולת מעבר הכסף של אנשים."
    האם אתה מתכוון שהכסף יותר נייד? תוכל לבאר בבקשה?

    השבמחק
    תשובות
    1. הוא לא יודע למה הוא מתכוון. העיקר לכתוב, מותר לכתוב, לא?

      בעיקר לבעלי תארים שמרצים בסמינרים.

      מחק
    2. הוא ידע טוב מאוד מה הוא אומר... הוא התכוון לזה שבגלל הטכנולוגיות הנגישות של כל אחד ואחד כל דקה ודקה מזרזת את התהליך הטבעי של השיטה. מה שבזמני טלפון לברוקר לקח 30 שנה היום לוקח 5-7 שנים...
      ועוד הוא אמר שאת הבועות מייצרים אנשים שיש להם הרבה כסף מיותר והעובדה שבמנקים מזרימים כסף למשק ורוב הכסף הולך לאותם אנשים זה מחמיר את התהליך.
      או שאפשר לנסח אחרת " הבנקים שופכים כסף, הכסף מתרכז אצל מעט אנשים שמייצרים בועות כי אין להם מע לעשות עם הכסף.
      ואז במקום לקנות לקסוס אני יקנה דירה כי על לקסוס אני משלם 120 אחוז מס.... ויתרום לבועה.

      מחק
  9. מישהו חשב פעם מה זה אומר בועה ?

    בועה זה אומר שוק שמתנהג ללא קשר לבקוש או ההיצע

    בצניעות אומר, זה לא המצב בישראל. בישראל יש בקוש כמעט קשיח לכל דירה שנבנית כי קצב הייצור (בנייה) זהה לקצב הבקוש ולא מעט פעמים אפילו מתחת לבקוש ולכן מיחיר נדלן עולים ועולים ועולים ובצדק

    מה שבנק ישראל גילה שריביות הרצח של הבנקים אינן קשורות למציאות ושהשכר אינו שומר על כוחו הריאלי ולכן כלל בעלי המשכנתאות בבעיה גדולה מאוד - רק שהענין מאוד בולט אצל בעלי משכנתאות גדולות יותר

    כך בנק ישראל - במקום לפתוח את שוק הבנקאות לתחרות - להוריד ריביות מטורפות - מספר לנו שיש בעי שכולנו יודעים אותה ממזמן. אבל הבנקים מה איכפת להם - חבורת גנבים עם רישיון ממשלתי - גם נותנים הלוואות עתק ומרויחים ים כסף וגם לא נוטלים סכון (אם הלווה לא ישלם הוא הולך לרחוב עם המשפחה)- הבנק זו מכונת כסף עם אפס סיכון

    אז פתאופם בנק ישראל גילה את הסכון - אבל עד היום הוא אפשר לבנקים להעניק את ההלוואות המסוכנות. איזה עולם יפה (לבנקאות)
    בעלי חוב

    השבמחק
    תשובות
    1. ביקוש בתנאים מסוימים יוצר בועה. מה שיש לנו כעת זו בועה מכיון שהריבית נמוכה מאד יש ביקוש גדול למשכנתאות. דירה מחזירה דמי שכירות וכאשר אין תחליפים אחרים לחסכונות בפרט לדירות מחירי הדירות עולים. הריבית לא יכולה לעלות קודם כל כי אז הריבית על האג"ח תעלה ולא ניתן יהיה לגייס כסף. גם אם הריבית שלנו תעלה וזו של אמריקה לא תעלה אנחנו נהיה בבעיה כי יהיו ביקושים גדולים לש"ח וערכו יעלה והיצוא יפגע. שנית, מאחר והציבור קנה הרבה דירות מתוך ידיעה שהריבית לא תעלה, אם היא כן תעלה הציבור לא ישלם לבנקים ותווצר מפולת. זו צורה קלאסית של בועה. התקווה היא שהבועה לא תתפוצץ אלא תתמתן עם הזמן, אם יהיה משבר כלכלי באירופה הזרים ימשכו כספים מהארץ ומחירי הדירות יתיצבו כאשר הביקוש יסופק על ידי היצע גדול יותר.

      מחק
  10. הדירות לא שוות את המחיר בגלל שכמעט בשום דירה אין מקומות עבודה שמצדיקות את המחיר ומאפשרות חיי משפחה נורמלים.

    השבמחק
  11. הביקוש נולד כאשר יש לקונים כסף לקנות. במצב הבועה שלנו הכסף (ההלוואות) מיוצר על ידי בנקים חופשי, בלי קשר ליכולת החזר של לווים. ביקוש בועתי אמיתי ב"שוק החופשי" לא אמיתי.

    השבמחק
    תשובות
    1. יכולת החזר יכולת החזר.... בינתיים הרוב מחזירים. אמנם משתעבדים ועובדים כמו חמורים אבל מחזירים, ויכולים.
      השיטה עובדת.

      מחק
  12. ל10:04
    "בועה זה אומר שוק שמתנהג ללא קשר לבקוש או ההיצע"

    בועה תמיד אבל תמיד קשורה לבקוש גובר וגובר.
    בזכות הלוואות גדולות ציבור יכול לאפשר לעצמו לקנות נכס כזה או אחר, וזה 100% ביקוש תהור.
    אין חוסר בדירות - לא לדאוג. אין אנשים שגרים ברחוב
    ואין חוסר בקרקעות ל100-200 שנים הקרובות
    הכול ספקולציה של אינטרסנטים

    השבמחק
  13. ל10:42

    לא רק עלית ריבית

    במקרה של אבטלה גבוהה גם אם ריבית תשאר אפסית, הרבה לווים יתקשו להחזיר חוב לבנקים ותתחיל למירת דירות המונית

    השבמחק
  14. בועה כלכלית (או: בועה פיננסית) היא מצב בו ערכם של ערכים פיננסיים גבוה בהרבה משווים הכלכלי האובייקטיבי.
    בועה כלכלית מתרחשת כאשר מחיר השוק של נכס פיננסי (כגון סחורות, מניות או נדל"ן) מאמיר לרמה גבוהה עד כדי כך שהיא מנותקת מהשווי הכלכלי האובייקטיבי שלו, הנגזר מהתועלת הכלכלית שניתן להפיק ממנו או מתזרים המזומנים העתידי שהוא צפוי לייצור לבעליו. תופעת הבועה היא מחזורית: אחת לכמה עשרות שנים היא חוזרת על עצמה בהבדלי מיקום גאוגרפי, נכס והיקף. האופן שבו היא מסתיימת זהה כמעט בכל פעם: הבועה "מתפוצצת" ומפולת תלולה במחירי הנכסים מביאה למשבר כלכלי ולאובדן ממונם של רבים.
    מקור: ויקפדיה
    ז"א ברגע שהריבית תעלה (כנראה בשנה הבאה) או האבטלה תגבר (כבר כיום אין גידול בייצוא) יווצר מצב של חוסר יכולת החזר משכנתאות ומיכאן ועד לקריסה המרחק לא רב.
    חיים

    השבמחק
    תשובות
    1. אז זהו הריבית לא תעלה !!!
      זה הקנוניה גבר.

      ברגע שיש העלאת ריבית הקריסה היא ודאית לכן אף נגיד לא יעלה אם יש חובות גבוהים למדינה.

      שים לב מה קרה בארה"ב לא רק שהריבית לא עלתה הבנק המרכזי שם התחיל לקנות את החובות לטווח ארוך של המדינה ולמכור את החובות לטווח קצר.
      זה מעודד אנשים להזרים כסף לאפיקים מסוכנים כי הריבית הבטוחה לא מכסה את האינפלציה.

      מחק

    2. אם הריבית לדוגמא תגיע ל 3.5 ב 7-10 שנים שום דבר לא יתפוצץ, אפילו ב 5 שנים... וכמובן אם זה יקרה בכל העולם אחרת השקל יתחזק מדי

      מחק
  15. הערה לגבי מצוקת הקרקעות לדיור - כאשר נוסעים במדינתנו צפונה מחדרה ודרומה מגדרה רואים הרבה מרחב ריק ושומם.
    אני שואל - מדוע הממשלה לא מפתחת את הנגב והגליל? מדוע לא בונים ערים חדשות עם תחבורה ציבורית נורמלית ומקומות תעסוקה נדרשים (הייטק, עידוד חברות לפתוח משרדים וכו').
    מדוע את ערד לא מפתחים? מדוע לא בונים רכבת שתוך שעה תגיע מערד לתל אביב?
    יש לי הרבה שאלות לממשלה שאין תשובה אמיתית חוץ מ"זה לא האינטרס של מקבלי ההחלטות".
    אומרים לנו שאין קרקעות? בדיחה. יש המון קרקעות, למעשה רוב שטחה של המדינה לא מנוצל.
    אבל מי ירצה לעבור לגור מעבר לגבולות תל אביב רבתי? אני לא הייתי רוצה לעבור לשם אם לא היתה לי עבודה או/ו תחבורה ציבורית נורמלית שתחבר את הדרום דרך המרכז לצפון הארץ. וזה לא שאנחנו מדברים על ארה"ב. בסה"כ 600 ק"מ של מדינה מקצה לקצה (ואולי אפילו קצת פינקתי).

    השבמחק
    תשובות
    1. לא שאין קרקעות אלא שהמדינה לא מאשרת מספיק קרקעות למגורים, ומה שמאושר נמכר לעשירים ובעלי ההון.

      מחק
    2. ברור שיש קרקעות וברור שהמדינה לא משחררת אותן.
      לדעתי מדובר באינטרסים של המדינה לשמור את הקרקעות קרוב כי יש שם כסף גדול (כלומר ככל שישחררו פחות קרקעות באזורים אלו כך המחירים של הקרקעות במרכז יעלו יותר והם יקבלו יותר מסים היום. מה שלא חושבים עליו הוא השקעה היום עבור תוצאות עתידיות - אבל מה לעשות, ככה זה כשמסתכלים חצי מטר קדימה), במקום לפתח את הנגב והגליל ולגרום על ידי כך ליצירת ערים חדשות + מקומות עבודה רבים נוספים.

      מחק
    3. היה השינוי שאתה רוצה לראות.

      מחק
  16. שאלה: בתור סטודנט ובן להורים שיש להם משכנתא, איך התפוצצות בועה כזו יכולה לפגוע בי ובהוריי והאם ניתן לעשות פעולות מבעוד מועד על מנת למזער הפגיעה.

    השבמחק
  17. מה יקרה אם בועת הנדל"ן תתפוצץ?
    יהיו פשיטות רגל של חברות וקבלנים? אני מניח שתהיה פגיעה מסוימת בבעלי החברות ובעובדיהם שיפוטרו. זה דבר רע אבל פיטורים קורים כל הזמן.
    הבנקים יכנסו לחובות? הרי לפי מה שהבנתי הבנקים מלווים רק למי שקונה דירה ולא לקבלן. מי שקנה הדירה לא אמור להיפגע הדירה נשארת אצלו והמשכנתא שלו לא השתנתה. מי שעומד לקנות דירה ירויח כי הוא יקנה אותה בזול יותר.
    אז למה זה כל כך נורא?

    galgal21

    השבמחק
    תשובות
    1. זו לא בועת סבון. מה בדיוק אתה חושב שיקרה? איך היא תתפוצץ?
      בין השאר על ידי מאסה גדולה של לוקחי משכנתאות שלא יכולים לשלם. הם חייבים לבנק - את הבנק כבר יצילו, אותם לא. הם ימצאו את עצמם בחובות עד שהדירה תילקח. המחירים יתחילו לרדת. ריבית תעלה, הרבה פיטורים, כלומר לעוד אנשים אין איך לסיים לשלם על הדירה ומנגד גם אם הם ימכרו המחיר קטן מכדי לסיים משכנתא, ואם יש מיתון יש פחות ופחות אנשים עם הכסף לרכוש דירות. חלקם מחכים שאולי המחירים יירדו יותר, חלקם יפוטרו גם בגל הזה.

      מחק
  18. אבל הכי יפה ....זה שכעת, אוטוטו זה יגיע...נחוייב כולנו לעשות שימוש רק !! בכרטיסי אשראי - כלומר, גם האנשים (כן, יש כאלו) שכרגע מתקיימים יפה מאוד ללא השירות של הבנקים כלל, יאלצו לחזור למסלול המעוות של שלטון הבנקים. ואת זה ...אסור שיקרה..לא חשוב מה נאמר "התמודדות מול ההון השחור" כמו שקרא לזה מנהל רשות המיסים - הצחיק אותי. הרי כולנו יודעים שהם מפחדים מהכרישים (מפחדים על עצמם, ביתם ומשפחותיהם) וזה מה שיגרום להם להפוך לאריות כלפי העבריינים ??? חחחחח בדיחה.

    השבמחק