יום רביעי, 11 בספטמבר 2013

נורבגיה -זה לא מה שמספרים לכם

אתמול נערכו הבחירות לפרלמנט בנורבגיה. לאחר היוודע התוצאות התברר שהקואליציה השלטת הפסידה את השלטון. ודאי רובכם תופתעו לקרא אבל אחת הסיבות המרכזיות להפסד היתה סיבה כלכלית ובראשה בועת הנדל"ן שהתפתחה במדינה הצפונית. מדובר בסיבה שהיא בניגוד מוחלט לכל מה שמספרים לנו על כלכלת נורבגיה . אז מה בדיוק קרה שם ומדוע אנחנו לא מודעים לזה?



היום על מנת שכלכלה תגיע למצב של שגשוג היא צריכה כסף. על מנת שיהיה לה מספיק כסף היא צריכה לייצר אותו. הדרך היחידה לייצר כסף היום היא על ידי לקיחת הלוואות. כך נוצר הבלבול הגדול בקרב הכלכלנים וראשי המשק בעולם בין חוב לעושר. כך נוצר העיוות הגדול של הכלכלה ,שככל שהמדינה נמצאת בחובות גדולים יותר ,כך במיקרים מסוימים היא גם נחשבת ליותר עשירה. כל עוד כמובן היא לא מגיעה למצב של פשיטת רגל.

מה יכולים להיות המקורות להלוואות החדשות/ הכסף החדש? זה יכול להגיע מהלוואות שלוקח המגזר העיסקי ,אלא שמגזר זה מגמגם בכל העולם מאז משבר הדוט קום בשנת 2001 ובמיוחד מאז משבר הסאב פריים ב2007. זה יכול להגיע גם מהממשלה, אלא שמהלך חסר אחריות של לקיחת חוב גדול מידי עלול להוביל מהר מאד את הממשלה לפשיטת הרגל ולכן האופציה הזו היא רק בגדר "המפלט האחרון". זה יכול להגיע גם ממשקי הבית וזו באמת האפשרות שאימצו המנהיגים הכלכליים במיוחד ב10-15 השנים האחרונות כולל פה בישראל. מנהיגי הכלכלות בחסות הפדרל ריזרב הורידו ריבית ושלחו רבים לרוץ אחרי אשראי זול. במילים פשוטות הם הפכו את האזרחים למכונות מהלכות לייצור כסף.

כך בכל כמה שנים יש מדינה אחרת בעולם שפורחת וצומחת בהתבסס על כך שאזרחיה הולכים ושוקעים תחת נטל החוב. חלק מהכלכלנים שמנתחים גרפים יבשים מוצאים גדילה עצומה בעושרה של המדינה הפורחת, אך רק מעטים מנסים לבדוק מה מקור העושר והאם הוא באמת בר קיימא. פוליטיקאים גם הם תופסים טרמפ ומבטיחים שאם נפעל ונעשה ככה וככה נגיע למצב הנהדר שבהן נמצאות אותן המדינות ה"מצליחות". ואז,דווקא כשאותה כלכלה שהסבירו לנו שזו הכלכלה המשולמת מגיעה "לשיאה", דווקא אז היא קורסת ואף אחד לא מבין מה קרה. או שיותר נכון מבינים אבל רק בדיעבד.

כך קרה לפני פחות מעשור עם כלכלת אירלנד . בנימין נתניהו ,אז שר אוצר (הפעם שר אוצר שמבין בכלכלה), הרעיף שבחים כמעט בכל פורום אפשרי על "הפלא הכלכלי" של אירלנד.הוא הסביר למה אנחנו חייבים לאמץ את המודל האירי. אבל גם נתניהו התבלבל ופירש בטעות את החוב שנמצאים בו האירים כעושר גדול. כמה מביך היה שרק שנתיים לאחר דברי השבח של נתניהו,מגדל החובות במדינה הזו קרס ואירלנד הגיעה אל סף פשיטת רגל.
צפו בדבריו של נתניהו:

http://www.youtube.com/watch?v=g9aHmtUuTUM#t=31



נורבגיה מועמדת עתה לתואר "אירלנד החדשה". שוב הכלכלנים מנתחים גרפים ומשבחים את כלכלתה. שוב הפוליטיקאים מסמנים אותה כמודל. ושוב כמעט כולם מתעלמים מהעובדה ,שחלק נכבד מהצלחת הכלכלה שם תלוי בעושר שמקורו בחובות האזרחים ולא בעושר אמיתי. על פי הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, מחירי הנדל"ן בנורבגיה זינקו ב־71% מאז 2005. הנסיקה האחרונה ממשיכה עלייה משמעותית במחירי הדיור, שקיימת כבר 20 שנה.
והנה בדיוק כמו באירלנד, גם לגבי נורבגיה מגיעות עתה אזהרות חמורות לגבי מצבה. מוסדות כלכליים מרכזיים, ובהם ה־OECD, קרן המטבע הבינלאומית והבנק הפדרלי של ארה"ב, הכריזו בזה אחר זה השנה כי מתפתחת בנורבגיה בועה חמורה. פרופ' רוברט שילר מאוניברסיטת ייל, שייסד את מדד הנדל"ן S&P קייס־שילר מתריע:
"אני חושד שהנורבגים דבקים כל כך בסיפור ההצלחה שלהם, עד שעליית המחירים נראית להם סבירה".
לדבריו,  נורבגיה  בהחלט עשויה לשחזר את הדפוסים של ספרד ואירלנד ולכן אם הפוליטיקאים לא יחמירו את הפיקוח, "יש סיבות לצפות לסוף לא נעים לבועה הזאת".
אמנם לנורבגיה יש הכנסות גדולות מתעשיית הנפט אבל דווקא העובדה הזו מונעת מהנגיד שם להעלות את הריבית ולצנן את השוק כדי לא לחזק עוד יותר את המטבע הנורבגי החזק גם כך. דבר שבהחלט מוסיף סיבות נוספות לדאגה לגבי העתיד הכלכלי של המדינה ולגדילת הרי החובות שם.
למאמר המלא על נורבגיה מתוך כלכליסט -לחצו כאן.

31 תגובות:

  1. אני חושב... הנוררררבגי נפל בקאאאקי (;

    טוב נו, לא ממש קשור, אבל הייתי חייב להכניס
    את משפט המחץ הזה מאת רס"ר שמש
    (יוסף שילוח) מהסרט האלמותי ספיחס.

    השבמחק
    תשובות
    1. לאו דווקא. יש בנורבגיה המוני מוסלמים המקבלים תקציבי רווחה מהמדינה
      לכן נפל שם השמאל.

      מחק

  2. 20 שנה???
    איך ייתכן שכ״כ הרבה זמן מתפתחת שם בועה ועוד לא התפוצצה?
    איך המשיכו להזין אותה? זה לא סביר..
    מה זה אומר על היכולות של ממשלתנו האהובה להחזיק את בועת הנדל״ן כאן? ( במידה ואכן יש בועה...)
    בכל מקרה לפני שהתחלתי לקרוא כאן היה נדמה לי במעומעם שהממשל זומם לקחת את הכסף של האזרחים, וזה די מסתדר לי עם המאמר (רק לא בדיוק מאותן סיבות..)
    מדאיג אותי שקרן המטבע התריעה כבר ב 2011 מבועת נדל״ן ועד היום מצליחים לתחזק אותה ולייצב אותה.
    כמה זמן עוד יצליחו לתמרן אותה/נו?
    דעות יתקבלו בברכה.

    השבמחק
    תשובות
    1. אמצעי החליפין משמש להסדרת הפעילות הכלכלית.
      ישנו מינימום שהכרחי לקיומה. כל זמן שהמינימום נשמר, ניתן להגדיל את החוב ולהעלות מחירים.(של דירות למשל)
      משבר יקרה רק כאשר לנושאים בפעילות הכלכלית היצרנית לא יהיה מספיק כסף(1) או שהגדלת הייצור לא תכסה על חובותיהם(2) או שהמערכת תגיע לניצול מקסימלי של משאביה(3) תוך הצטברות נכסים אדירה בידי העשירים (המשעבדים והבוזזים).

      כיצד המדינה תמנע מצבים אלה?
      (1)תייצר כסף באמצעות הלוואות זולות בריבית נמוכה.
      (2)תקטין את המיסוי על חברות. (למשל אינטל, טבע)
      (3)תחלק את נכסי העשירים לעם, או תודיע על פשיטת רגל ותבקש עזרה מהחוץ.

      מכאן שעד שסעיף(3) לא יתממש, המערכת תתפקד. אבל יש לכך מחיר.
      המחיר הוא בעבודה מאומצת יותר. יותר שעות עבודה, יותר ימי עבודה,
      במטרה להגדיל את התפוקה שתכסה על החובות המצטברים.

      בינתיים מחירי הדירות יעלו. רמת החיים תרד והתסכול יגדל.

      כל זמן שאנשים יהיו מוכנים לעבוד כמו חמורים למען אדוניהם המערכת תחזיק מעמד.

      המשבר יגיע כאשר המשאבים יתכלו או שהעבד יבין שאין כל סיבה שעליו לחיות כעבד.
      הפתרון הוא בכלכלה נטולת חוב ובשוויון. רק שוויון יכול להבטיח שכלכלה נטולת חוב תתפקד כראוי.

      למי שהמשפט האחרון איננו מובן לו - תרגיל מחשבתי: הנח שרוב הכסף שמיוצר מתרכז בידי אדם או גוף אחד. אותו אדם או גוף יוכלו לרכוש את כל המוצרים במדינה וכך להביא לקריסה כלכלית.
      הם, כמובן, יעשו זאת בצורה מתוחכמת תוך שימוש בהסוואות והמצאות פיננסיות ולאורך זמן ממושך.
      במילים אחרות - אין תחליף לשוויון כיסוד איתן לכלכלה אמיתית שלא תימוט.
      -

      מחק
    2. אאמממממ... נדמה לי שחשבו על כך בעבר כבר.. לא??
      קומיוניזם.... מזכיר לך משהו?? לאן זה הוביל כולנו [עדיין] זוכרים!

      ולמה אנונימי???

      מחק
  3. כולם נהיים עשירים בדרך זו, כל הטייקונים שלנו. לוקחים הלוואה בחברה בערבון מוגבל, ממנפים כסף שלא שייך לממנף והבסיס שלו ממשקיעים קטנים, אם מצליחים משלמים דוידנדיןם, נהיים עשירים וממשיכים. בכל פעם שנכשלים החברה בע"מ ואיש לא נוגע בכסף שלך. גם בחברות שנכשלות הבעלים משלמים לעצמם שכר מפוצץ כך שהם לעולם לא מפסידים. האם יזם הפסיד כסף כשהוא חיפש 5 שנים נפט ונכשל ובינתיים שילם לעצמו ולדירקטוריון שכר גבוה?

    השבמחק
  4. אפשר להחליף את המילה נורבגיה בישראל בכתבה והכל ישמע אותו דבר. לא נשמע לכם משונה שהמטבע הישראלי הוא מהחזקים בעולם ויש לנגיד צורך להתערב כדי להחליש אותו?

    השבמחק
  5. http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=qOP2V_np2c0

    השבמחק
  6. ממתי הכתבה של ערוץ 10?

    השבמחק
  7. אני רק שאלה - מחירי הדיור בישראל מאז 2005 לא עלו גם ב 71%?

    השבמחק
    תשובות
    1. גם בועת ישראל סופה להתפוצץ. אבל גם אנחנו מעדיפים להיות עיוורים מעצם זה שזה נמשך כל כך הרבה זמן.

      מחק
  8. אז אנחנו הבאים בתור? ;)

    השבמחק
  9. יש שחושבים שהסיבה היא אחרת לגמרי...
    אני רק אניח את זה כאן:
    http://www.gplanet.co.il/prodetailsamewin.asp?pro_id=1411

    השבמחק
  10. האם כאשר הבנק נותן הלוואה על משכנתא של בית הוא מחוייב באותו ביחס הרזרבה הכללי שלו? האם חלקו של הבנק בנכס הממושכן נחשב לו כהון עצמי?

    השבמחק
  11. אבל לא התפוצצה הבועה בנורבגיה, היא עדיין אחת המדינות העשירות בעולם. הכתבה אומרת הסוף יהיה רע אבל בינתיים הכל בסדר שם

    השבמחק
    תשובות
    1. מזכיר לי את הבדיחה על אחד שנופל ממגדל גבוה ועובר בדרך למטה ליד מישהו מאחת הקומות התחתונות שבמקרה יצא למרפסת. הבחור מהמרפסת המופתע שואל את הנופל: "מה המצב איתך?" אז הנופל ענה לו: "בינתיים הכל בסדר".

      מחק
    2. זה היה בזבוז של בדיחה,
      הנפילה עדיין לא התחילה, אתה פשוט אומר שמי שגבוה יותר נופל חזק יותר ושאחרי כל עליה באה ירידה, כשהעליה נגמרת. אם קניתי דירה במיליון והיא שווה שני מליון המצב שלי קשה ואם היא תהיה שווה שלושה מליון עכשיו המצב שלי ממש רע כי יש לי יותר מה לאבד.
      יש ביטוי "אפס תיקווה הוא המקום ממנו אפשר לצפות רק לטוב", אתה אומר הפוך: המחירים כ"כ גבוהים שיכול להיות רק רע. ומה אם הסיפור יגמר באינפלציה נוראה? ומה אם הוא יגמר עוד שנים רבות? כל שנה שאתה גר בדירה במחיר מפוצץ ולא משלם שכירות של 4-7% שנתית אלא את הקרן אתה מיצר לך מרווח ביטחון.
      אם מחירי הבתים ירדו בכמה עשרות אחוז יהיו לזה השפעות לוואי, אולי תכתוב קצת על השפעות הלוואי האלו?

      מחק
    3. כל מה שכתבת כאן לא אמרתי. בסך הכל הבאתי הערכות של גופים גדולים שמצביעים שבנורבגיה יש בועת נדל"ן. זה לא אומר שהמחירים לא יכולים להמשיך לעלות עוד הרבה לפני שיהיה משבר. משבר נורא ופשיטת רגל של מדינה או של המטבע של המדינה יכולה להגיע או מאינפלציה נוראית או בהתרסקות של המחירים. מה אתה מעדיף?
      על ההשפעה הקטלנית של ירידת מחירים כוללת על המשק אני חושב שאין חודש שאני לא כותב, רק צריך לעיין קצת בארכיון אחורה.

      מחק
    4. מי משלם את הקרן? רוב קוני הבועה (מחזור 2010 ואילך) משלמים בעיקר ריבית...

      מחק
    5. לשמיים:

      אז בוא נחכה שלאנשים לא יהיה כסף להחזיר את ההלוואות שלקחו לרכישת דירות:
      כי המיסים עולים וההוצאות והמדד.
      כי האבטלה גדלה ומי שעבד מוצא את עצמו חסר עבודה.
      כי המשכורות לא עולות.
      כי האוכלוסיה גדלה מבלי שהייצור גדל ולכן הוצאות המדינה גדלות וגורמות לכל הסעיפים הנ"ל.

      התוצאה תהיה שאנשים לא יוכלו לקנות דירות. הבנקים יפשטו את הרגל.
      ואז מחירי הדירות יצנחו ב 50%.

      כדי למנוע את המצב הזה המדינה (כלומר החזקים) תדאג עוד יותר לחזקים.
      היא תוכל לעשות זאת ע"י הפחתת קיצבאות ופנסיות של החלשים או שפשוט תתעלם כליל מהשכבות העניות.
      היא תעלה את מחיר הקרקע עוד יותר וכך החזקים יוכלו להמשיך לחגוג בזמן שרשות השידור תעקל חשבונות בנקים ותשלם לעצמה שכר של 90000 ש"ח לחודש. ביטוח לאומי ידרוש החזרים וימציא חובות חדשים.
      והנעשקים ימשיכו לבחור בעושקים ולהיות מטומטמים מבלי לתפוס שמיסים ואגרות וחובות למוסדות ניתן לבטל, ואת העושר יש לחלק בין כולם, ואת העשירים העושקים יש להשליך לפח הזבל.

      מחק
  12. מה כל כך נורא אם בועת נדל"ן תתפוצץ?
    לדעתי המצב שבו יש בועת נדל"ן הוא מצב גרוע. מי שיש לו דירה לא מרויח מעלית המחירים הדירה שלו נשארה בדיוק אותו דבר. מי שאין לו דירה צריך להיקלע לחובות כבדים כדי לקנות דירה ורמת החיים שלו יורדת ואם הוא יפוטר מהעבודה הוא יקלע לצרות צרורות. אם הבועה תתפוצץ רובנו נרויח מכך.

    galgal21

    השבמחק
    תשובות
    1. תראה אני לא כזה מבין בכלכלה אבל אני אנסה לענות לך. מה שקורה זה שאנשים לוקחים משכנתה בשביל לקנות דירה וככה נכנס כסף למחזור. כשהבועה תתפוצץ אנשים יקחו פחות משכנתאות או לא יקחו בכלל ואז לא יוכל להיכנס כסף למחזור בשביל שאלה שמשלמים משכנתה יוכלו לשלם אותה ואת הריבית שלה. תחת השיטה הנוכחית צריך שאנשים יקחו עוד ועוד הלוואות וכמות הכסף חייבת להמשיך ולגדול. זאת הסיבה העיקרית לכך שמחירי הדירות רק עולות ועולות ונוצרת בועה. במילים אחרות, כשהבועה תתפוצץ הכלכלה תקרוס ויהיה גל של פשיטות רגל. מקווה שהסברתי נכון...

      מחק
  13. מה כל כך נורא אם בועת נדל"ן תתפוצץ?
    לדעתי המצב שבו יש בועת נדל"ן הוא מצב גרוע. מי שיש לו דירה לא מרויח מעלית המחירים הדירה שלו נשארה בדיוק אותו דבר. מי שאין לו דירה צריך להיקלע לחובות כבדים כדי לקנות דירה ורמת החיים שלו יורדת ואם הוא יפוטר מהעבודה הוא יקלע לצרות צרורות. אם הבועה תתפוצץ רובנו נרויח מכך.

    galgal21

    השבמחק
    תשובות
    1. האמת לא נורא ככלל.
      מי שקנה דירה ביוקר נמצא בסכנה כי פיצוץ הבועה אומר שהמצב הכלכלי מדרדר בטווח הקצר אז
      יש סכנה שיפטרו אותו ולא ימצא עבודה באותה משכורת.
      הכנסות המדינה ממיסים יורדות כי הרבה עסקים נסגרים ומצמצמים עובדים,ויש הורדות שכר.
      יש כדור שלג יורד עד שמגיעים לתחתית שבה המחירים מפסיקים לרדת ואז יש התאוששות.

      פשוט לא נעים להיות פוליטיקאי בזמן הזה כי מוציאים עליך את העצבים אז מנסים להשהות את הגזירה עד
      לנקודה שבה אין ברירה וזה כבר כמעט קורה מעצמו.

      מחק
  14. ה-OECD , קרן המטבע והבנק הפדרלי של ארה"ב לא אומרים שום דבר על ישראל? גם כאן מחירי הנדל"ן עלו בצורה מסחררת (ומלכתחילה הם היו יקרים יחסית למדינות אחרות (במונחים של משכורת ממוצעת)). התמ"ג עובר "שיפוץ" וגדל לפתע ב-7%. כל הגופים הגדולים האלו לא אומרים כלום על ישראל?

    galal21

    השבמחק
  15. מתברר שבעבר 85% מהפנסיה היתה מושקעת באג''ח של המדינה וביבי נתניהו דאג להוריד את ההשקעה ל30% בלבד. ואת השאר הוא שלח לשוק ההון החופשי (חופשי לטייקונים).
    התשואה על האג"ח היתה מובטחת ל4.8% בערך, בעוד שבהימורים בבורסה הגיעו לתשואה של 2% בלבד.
    ומכאן המחדל וההפסדים העצומים והנזק הגדול שנגרם לאזרחי ישראל.
    יש בישראל שני מעמדות. מצד אחד אלו שבאו מבית של ממון וירושות, הם חיים חיי רווחה, מסדרים את הילדים שלהם בחו"ל ופורשים לאחוזות גימלאים מפוארות. אלו שלא באו מבית של ממון וירושות נידונים לחיות חיי עבד, עם שכר ומיסים כמו במדינות קומוניסטיות, אך מול מחירים שעוקפים את לונדון וניו יורק, ללא שום סיכוי לקנות לעצמם דירה, ללא שום תמיכה מהמדינה וכעת רוצים לגזול מהם גם את הזכאות לפירורי פנסיה בזקנתם, לאחר ארבעים שנות עבדות. האירוניה היא שהפנסיה של החלשים נגזלת על מנת לממן פנסיות שמנות לחזקים ביותר.
    למה אני, שלא אזכה לראות פנסיה בעתיד, צריך לממן פנסיות תקציביות לאחרים?

    השבמחק
    תשובות
    1. אם אתה מרגיש עבד תעבור מדינה למקום ששם תרגיש פחות עבד.

      זוהי ההצבעה האמיתית של היום - ברגליים.
      הצבעה שגם מועילה מיידית למצביע.

      מחק