יום רביעי, 3 באפריל 2013

הביטקוין - בועה מסוכנת או מטבע העתיד?

הביטקוין השלים עליה של כ500% ב2013 וכמה אלפי אחוזים בשנה וחצי האחרונות. השבוע שבר את מחסום ה100 דולר לביטקוין וכבר הספיק לגרד את ה150. האם מדובר לפיכך בבועה ספקולטיבית או במטבע העתיד? ניסינו לבדוק.


קצת רקע: ביטקוין הוא מטבע וירטואלי חדש שקיים למעלה מ4 שנים אבל יותר מכך מביא תפיסה חדשה ומהפכנית לדרך ניהול וייצור הכסף שלנו בעולם. הביטקוין מייצג למעשה את כל מה שמטבעות הפיאט הנוכחיים שלנו (שקל,דולר, יורו וכו') לא מייצגים שזה החופש שהוא מעניק, השקיפות,הזמינות והאנונימיות.הוא גם לא מפוקח על ידי אף סמכות בנקאית או ממשלתית כלשהי .הדברים האלה נעשים ידי משתמשי המערכת עצמם.
תכונה נוספת ומשמעותית היא שמספר מטבעות הביטקוין מוגבל. יש לכך יתרון גדול עבור משקיעים בתקופתנו שבה האינפלציה היא חלק מהשיטה אבל חסרון גדול אם וכאשר ישאף הביטקוין להיות למטבע שינהיג כלכלה טובה יותר בעתיד.




למה ערך הביטקוין לא מפסיק לעלות?
ביטקוין הוא מטבע חדש שנפחי המסחר בו עדיין קטנים ביחס לפוטנציאל הקיים בו.  מדובר במערכת מטבע הדורשת הבנה טכנולוגית כדי להבין איך לסחור בה והבנה כלכלית כדי להבין למה לסחור בה. אנשים שלא מבינים במחשבים או בסמרטפונים,יתקשו מאד להכנס למשחק הזה. החדשות החמות הן שהיום מיוצרים יותר ויותר כלים שהופכים את המסחר בביטקוין לפשוט יותר ומקלים על כניסת עוד ציבורים למסחר. בין הכלים שיוצרו ומיוצרים ניתן למצא כספומטים של ביטקוין ,חשבונות ביטקוין פשוטים לתפעול ("ארנקים") או קרנות שמשקיעות בו. ככל שהמסחר במערכת נהיה פשוט יותר כך גם מטבע הדברים כמות המשקיעים בו גדלה ומכאן גם ערכו. 
סיבה נוספת היא השיטה המוניטרית הנהוגה בעולם. רבים מהמשקיעים מתחילים להחשף לעובדה שאיבוד ערך הכסף שלנו הוא מאבן היסוד של אותה שיטה. עם ירידת הערך העקבית גם יורד האמון במטבעות הקיימים וכך ציבור משקיעים הולך וגדל מתחיל לחפש אלטרנטיבות. מערכת הביטקוין לעומת זאת מוגבלת בכמות ייצור המטבעות הוירטואלים שלה  -כלומר מדובר במערכת דיפלציונית שערך המטבעות שלה אמור לכאורה לעלות באופן עקבי (נרחיב על כך בהמשך). זה לבדו מעמיד את הביטקוין כאלטרנטיבת השקעה רצינית למערכת המטבע הקיימת היום.
בנוסף גם הקריסה של השיטה הקיימת היא חלק מובנה בה עוד משלב הקמתה -שלבים מקדימים לקריסה בדרך כלל באים לידי ביטוי בחוסר אמון הולך וגדל במערכת. כבר היום למעשה גובר חוסר האמון של האזרחים במערכת הבנקאית בשל מיסוי הפקדונות בקפריסין. ההשפעה של אירוע זה על ערך הביטקוין ,שאינו כפוף לאף ממשלה או מוסד, מורגשת היטב עם עליתו המטאורית בתקופה האחרונה. כל הדברים האלה הופכים את הביטקוין למאין מקלט למשקיעים וככל שהמצב יחמיר יש פוטנציאל גדול שעוד ועוד משקיעים ירוצו לאפיק ההשקעה הזה. חשוב לציין שאמנם יש גם כאלה שרצים ל"אח הפיזי" של הביטקוין שהוא הזהב, אך מאחר שמחיר הזהב מדוכא כיום בצורה מלאכותית על ידי בנקים מרכזיים בעולם ,הרבה רואים דווקא בביטקוין החופשי ממניפולציות של בנקים פוטנציאל לרווח גדול משל הזהב.. לפחות בטווח הקצר.

ממה כדאי להזהר בהשקעה בביטקוין?
נתחיל מזה שאם אתם לא מבינים ולא מכירים איך לסחור בביטקוין אל תכנסו לזה. במקרה זה לא יעמוד לרשותכם יועץ השקעות או בנקאי שיעשה עבורכם את ההשקעה וישא באחריות אם יקרה משהו לכסף שלכם. טעות שנעשת על ידכם במסחר בביטקוין ברוב המיקרים אין ממנה חזרה ואין למי להתלונן או לבקש פיצויים. עדיף לראות מטבע שעולה במאות אחוזים מאשר למצא את עצמכם עם מחשב ששבק חיים או פרוץ ואיתו כל הכסף שלכם. כך קרה למשתמש בשם  allinvain שטוען שהמחשב שלו נפרץ ונגנבו ממנו 25,000 מטבעות ביטקוין. שווי-ערך ל-$375,000 בזמן הגניבה וכ3.5 מיליון דולר בשוויו היום.
יש לכל הקשיים האלה פתרונות שיכולים לתת לכם הגנה של כמעט 100% בשמירת הביטקוין שלכם. אך זה כמובן יצריך מכם השקעת זמן לימוד תאורטי אך לא פחות חשוב גם מעשי.

אם החלטתם שאתם כן מעוניינים להכיר וללמוד את המערכת כדאי לכם להסתכל על הגרף הבא של מחיר הביטקוין ביחס לדולר בשנה האחרונה. זה גרף שצריך להדליק נורה אדומה גדולה לכל משקיע ולאו דווקא רק בביטקוין:



מדובר בגרף אקספוננציאלי עולה -הביטקוין עלה כבר באלפי אחוזים רק בשנה וחצי האחרונות.חשוב לזכור: בסופו של דבר כל מערכת על פני כדור הארץ שגדלה בצורה אקספוננציאלית לא תחזיק מעמד ותתפוצץ בסוף. זה נכון לגבי מושבת חיידקים, מושבת בני אדם, קצב צריכת משאבים, זה נכון לגבי קצב גדילת החובות שלנו, לגבי מחירי מניות ,מחיר הזהב וגם לגבי הביטקוין. בל נשכח שעד הפיצוץ לא מן הנמנע שביטקוין יגיע לרמות מחירים גבוהות בהרבה מהיום. אחרי הכל המערכת הפיננסית הנוכחית נותנת אלטרנטיבות מועטות (אם בכלל) לשימור ערך הכסף, לכן סביר להניח שהביקוש לביטקוין בתחילה יעלה בחדות והמחיר יטוס לשמיים, ואחר כך כשהרוחות ירגעו הסיכוי שהוא יפול לרצפה יהיו גבוהים. מתי תתרחש הנפילה - לא ניתן לדעת, אבל בדרך כלל זה קורה לאחר שהציבור הרחב נכנס. כל זאת בלי שום התקפה של מאפיה, או מימסד בנקאי. הכתובת היא בכל אופן על הקיר או יותר נכון על הגרף. 

כמו בכל השקעה יש גם סכנות נוספות בסבירות נמוכה אמנם ,אבל כאלה שיכולות להפיל מטבעות מהסוג של ביטקוין בכל עת: 
עצם זה שהביטקוין הוא מטבע חדש גם בזמן החיים שלו וגם בתפיסתו -הוא מעורר חשד אצל המשקיעים וחשד מגביר את החוסר אמון ואמון זה בעיקר מה שמעניק לו את כל ערכו היום (בנוסף לחשמל המושקע לייצורו). לכן כל חשד קטן עלול להפוך במהרה במערכת הביטקוין לאבדן אמון גדול ומכאן לנפילה. החששות יכולים לנוע ממתקפה או שמועה על התקפה מאורגנת על המערכת, למרות שבשל חוסר כדאיות כלכלית והעלות הגבוהה של המהלך, הסיכוי שהוא יתבצע נמוך. ועד החלטה של ממשלות לאסור על השימוש בו,למרות שסיכוי זה הולך ופוחת ככל שהביטקוין נכנס למיינסטרים. חשוב לזכור שאין היום אף גורם כמו בנק מרכזי שמגבה את הביטקוין ומבצע עליו מניפולציות כדי לשמור על יציבותו. זה אמנם מהווה יתרון גדול למתנגדים להתערבות הבנקים המרכזיים במסחר. זה מהווה יתרון גדול גם עבור משקיעים כי אין מה שמונע מהביטקוין לטוס למעלה כמו שראינו אבל מצד שני זו יכולה להפוך ברגע אחד להיות חרב פפיות שכן אף אחד לא יוכל למנוע ממנו גם לצלול ללא תחתית במקרה של בהלה. שימו לב שרק בחודש האחרון למשל התרסק הביטקוין כבר כמה פעמים ב20-30% ברגע אחד ואחרי כן התאושש תוך זמן קצר. בהחלט לא השקעה לבעלי לב חלש..
דבר חשוב נוסף: כרגע היקף המסחר בביטקוין עדיין מספיק קטן כדי לגרום למשקיעים "כבדים" לגרום לשינויים יחסית גדולים בערכו. מאחר שהחשבונות בביטקוין אנונימיים קשה לדעת מה היקף המשקיעים הגדולים ולכן קשה לאמוד את גודל הסיכון הזה. החדשות הטובות הן  שהאפקט של השחקנים הגדולים ילך ויפחת ככל שהיקפי המסחר בביטקוין ילכו ויגדלו.
עוד על הסיכונים של הביטקוין שכדאי לקרא עליהם לפני שאתם מחליטים להכנס לעניין תוכלו לקרא כאן.

האם ביטקוין זו פרימדת/הונאת פונזי?
סוג של פרמידה כן. הונאת פונזי לא.
הביטקוין נותן יתרון לאנשים שמבינים טכנולוגיה ומבינים בכלכלה. זה נכון ש"למבינים" יהיה יתרון תמיד בכל מערכת או סטארט אפ כזה או אחר, אבל הביטקוין מעצים את היתרון הזה. הביטקוין מעודד את הפירמידה המפורסמת. האנשים שיצטרפו בסוף יסחרו באלפיות הביטקוינים, בעוד המצטרפים הראשונים סחרו במאות ואלפי ביטקוינים. 
לעומת זאת עד כה לא התגלה שום מרכיב הונאתי בביטקוין לעומת מערכת הכסף שלנו של השקל או הדולר למשל ,שהיא גם בעלת מוטיב של פרמידה וגם עומדת בכל ההגדרות של הונאת פונזי. המערכת הכספית הקיימת זקוקה כל הזמן לעוד ועוד השקעות והלוואות הולכות וגדלות כדי להמשיך להתקיים בעוד הביטקוין לא.

האם הביטקוין הוא מטבע העתיד? 
 הביטקוין חושף את כל החסרונות של המערכת הכספית הבנקאית הקיימת ומעמיד אותה במבוכה גדולה מול היתרונות שהוא מייצר על פניה. הוא בעיקר מוכיח שההמערכת הבנקאית במתכונתה הנוכחית היא מערכת מיותרת ושאפשר להסתדר גם בלעדיה ובכך מפר את ההגמוניה סביבה. אבל למרות זאת ביטקוין למעשה הוא בסך הכל עוד שלב חשוב בדרך למהפכה מוניטרית אבל יצטרך לעבור אבולוציה נוספת על מנת שיוכל להתאים להיות המטבע העתידי.
הסיבה לכך ברורה: אחת התכונות של הביטקוין זו המגבלה בכמות המטבעות שמיוצרים ממנו. זו התכונה שגורמת לו להיות כל כך מפורסם ופופולרי [בעיקר בקרב משקיעים] מול המטבעות הממשלתיים שמיוצרים כמעט ללא בקרה. אבל תכונה זו היא גם זו שגורמת לו להחמיץ את המטרה הכי גדולה שלשמה כסף קיים, שזה לשמש כאמצעי לסחר חליפין ולא להפוך למטרה של ספקולנטים.  לביטקוין אין  אלמנט של שחיקת ערך, כמות הביטקוינים בו מוגבלת מראש ולא מותאמת כלל לקצב הצמיחה או הגדילה באוכלוסיה: ככל שיותר אנשים ישתמשו בו כך יעלה ערכו, הדבר יעודד עוד ועוד משתמשים שרכשו אותו פשוט לשים אותו בצד ולהוציא אותו מהמשחק כי "מחר הוא יהיה שווה יותר".  כלומר חלק גדול מהביטקוין ישב בכספות או יותר נכון בהארד דיסקים במקום להחליף ידיים ובנוסף לא תהיה זרימה של ביטקוין חדש והתוצאה תהיה: כלכלה לא מתפקדת- אין שום הגיון לפיכך להחליף כלכלה מעוותת אחת בכלכלה מעוותת אחרת. כלכלה אמיתית צריכה לאזן בין צרכי האדם למשאבים הקיימים לו. המטבע הממשלתי שלנו היום מאלץ אותנו לייצר ולצרוך בקצב שהוא גדול בהרבה מצרכינו האמיתיים ומכמות המשאבים הזמינה לנו. הביטקוין יגרום לנו לייצר ולצרוך הרבה פחות ממה שנהיה זקוקים לו. שני המיקרים לא רצויים וגורמים לבעיות כלכליות וחברתיות קשות הדורשות מאמר נפרד על מנת להבין את משמעותן.  בכלל כל מטבע שערכו עולה או יורד כחלק משיטה ,יהפוך בסופו של דבר למטרה של ספקולנטים ואז גם יאבד מיעודו ומשם הדרך לעיוותים בכלכלה ובחברה שלנו תהיה כבר קצרה. אנחנו צריכים לפיכך מטבע שהוא לא אינפלציוני (השקל) ולא דפלציוני (הביטקוין). כלכלה בריאה שמתפקדת היטב זקוקה למטבע יציב ומחירים יציבים.
בנוסף לחסרון זה מטבע שהוא בבחינת סוג של פרמידה נותן יתרון לא הוגן לאנשים מסוימים על פני האחרים. שיטה מוניטרית אינה סוג של השקעה בסטארט אפ ולכן שיטה מוניטרית נכונה אמורה לתת נקודת פתיחה שווה לכל אחד ומשם כל אחד יקח את זה על פי בחירתו,רצונותיו ויכולתו.

אז מה השלב הבא?

אילו היינו צריכים להחליט על השלב הבא היינו בוחרים בדור מתקדם של ביטקוין שיחזיר סוף סוף את הכסף לתפקידו ההיסטורי כאמצעי סחר במקום יעד לספקולנטים כמו שהוא היום.
אז אמרנו שהביטקוין הנוכחי עושה עבודה מופלאה בהצפת הבעיה, והבנת הבעיה הרי היא הצעד הכי חשוב לקראת פתרון. אם הייינו צריכים לייצר את ביטקוין 2.0 -היינו משכפלים את אותן התכונות של הביטקוין הנוכחי של אנונימיות כמעט מלאה,זמינות ורמת אבטחה גבוהים, שקיפות, פיקוח וניהול המערכת על ידי המשתמשים למען המשתמשים ועמלות נמוכות, אבל מוסיפים לו בנוסף מנגנון שיגביר את הנזילות שלו. זה יכול להיות למשל על ידי התאמת קצב ייצורו לקצב גדילת האוכלוסיה, צרכיה או צמיחת המשק. מטבע כזה יהיה מטבע שערכו כמעט לא יעלה וכמעט לא ירד, כך שלא תהיה לנו סיבה לשמור אותו או לחילופין לבזבז אותו ללא צורך.
אפשרות נוספת להגברת הנזילות של הביטקוין היא להוסיף לו מקדם שחיקה כמו ריבית שלילית כפי שהיה באחד הניסויים המוצלחים ביותר שנעשו בתחום המוניטרי בעיירת וורגל בתקופת השפל הגדול, ניסוי שנקטע איך לא על ידי הבנק המרכזי באותה תקופה. מקדם שחיקה יעודד זרימה של המטבע במקום אגירה שלו ובכך ימנע את חנק הכלכלה. 
ומה לגבי הטענה שהמאפיות ישתמשו במטבע הזה? כאן אתם יכולים להסיר דאגה מליבכם. המאפיות לא צריכות את הביטקוין - הן משתמשות גם כך במערכת הבנקאית שלנו בגלוי ,ללא חשש ובשיתוף פעולה מלא עם הבנקאים כפי שנחשף כבר מספר פעמים בשנה האחרונה. 

אלו כמובן לא פתרונות טריוייאלים עבור מטבע כמו הביטקוין ויישומם ידרוש הרבה עבודת מחשבה ותכנון אבל אם כבר פותחה מערכת מורכבת כזו שמתפקדת למופת, אז פה זה באמת יהיה בבחינת הוספת רק עוד גרוש ללירה...או לביטקוין.




אין בתוכן באתר זה משום המלצה, חוות דעת משפטית או ייעוץ משפטי; כמו כן התוכן באתר זה אינו מתיימר להיות מדויק ו/או מקיף ו/או עדכני, והשימוש בתכנים המופיעים באתר זה הינו על אחריותו הבלעדית של הקורא. המסתמך על המידע עושה זאת באחריותו ועל דעת עצמו בלבד ואין הנהלת האתר אחראית במישרין ו/או בעקיפין לתוצאות העלולות להיגרם כתוצאה מהסתמכות על תכנים אלו, שאינם באים במקומן של חוות-דעת ו/או עזרה מקצועית. כמו-כן, אין הנהלת האתר אחראית, בשום צורה שהיא, על מהימנותו ושלמותו של המידע המפורסם כאן.הכותבים כותבים בהתנדבות מלאה, ואין לראות בתכנים משום המלצה, אמת מוחלטת או אמת כלשהי, או ראייה למצב - אלא דעתו הפרטית והבלתי מחייבת של הכותב 

59 תגובות:

  1. הערה קטנה - כמות הביטקוין אמנם מוגבלת אולם היא עדיין גדולה מאוד (בסביבות 21 מיליון ביטקוינים בסופו של דבר אולם ניתן לחלק כל ביטקוין עד ל-8 מקומות אחרי הנקודה).

    יריב

    השבמחק
    תשובות
    1. הכוונה לכמות הביטקוין הנכרת (מיוצרת) מה שגורם לערכו לעלות וערך של מטבע עולה למרות שזה נשמע לנו נהדר, הוא מתכון לכלכלה עם המון עיוותים.

      ערן

      מחק
  2. למה ביטקוין 2?! בקיצור מה שאתה אומר לנו כל הזמן ליצר כסף בלי חוב

    השבמחק
    תשובות
    1. לייצר כסף בלי חוב בהתאם לצמיחת הכלכלה במקום שהכלכלה תצמח בהתאם לקצב גדילת כמות הכסף כפי שהיא היום (שזה מרדף בילתי אפשרי והרסני)

      ערן

      מחק
  3. אין באמת בעיה עם הדיפלציה של הביטקוין. להפך, ככה חסכון של כסף הופך להיות דבר אטרקטיבי, שמשתלם בעתיד.
    אם מישהו רוצה לקנות מכונית, הוא לא יחכה שהמטבע יצבור עוד ערך כדי שיקנה את המכונית בפחות. הוא מעדיף להוציא את הכסף ולקנות את הרכב. אז אנשים לא באמת הולכים להחזיק במטבעות עד אין סוף.
    מה שכן, אולי זה יביא לצמצום בכלכלה הסופר-בזבזנית שיש היום, שזה דווקא יתרון.

    השבמחק
    תשובות
    1. מולי
      על פניו דיפלציה נראית לנו באופן פרסונלי כדבר מבורך אבל בהרבה מחקרים הוכח כי מערכת כזו היא הרסנית לכלכלה. היא גורמת לפשיטות רגל מרובות ולאבטלה עצומה -נוסף לעיוות שכסף יהפוך למטרה. הפתרון למערכת הבזבזנית של היום היא לא במערכת קיצונית מהצד השני של חסכנות יתרה שתתקע את הכלכלה. כמו בכל דבר צריך למצא את האיזון העדין בין משאבי כדור הארץ לצרכיו של האדם. אין סיבה שנגור בצמצום כי המטבע מעודד אותנו לעשות זאת ומצד שני אין סיבה לבזבז את משאב כדור הארץ מאותה סיבה.
      ערן

      ערן

      מחק
    2. ערן,
      המחקרים שאתה מתאר מתייחסים למצב שמשתמשים במטבע פיאט, ומקרה הזה אתה צודק.
      אבל מאחר והביטקוין מושתת על עקרונות שונים מהמטבעות פיאט, האפקט הוא שונה. ממליץ לך לקרוא על זה עוד:
      https://en.bitcoin.it/wiki/Deflationary_spiral

      מחק

    3. הקישור ששלחת מסביר בעיקר את ההבדל בין מערכת דיפלציונית במערכת מושתתת על רזרבה חלקית (ברור לחלוטין שזה בילתי אפשרי) ובין מערכת הביטקוין שמאפשרת זאת. אך אין שם שום ציון להשפעות השליליות של מערכת דיפלציונית על הכלכלה. כמו למשל שכמות העסקאות תקטן משמעותית כי מה שיגרום לכלכלה להתקע. כמו הבעיתיות שתהיה בהחזר הלוואות כי ערך הכסף יעלה כך שהריבית תהיה נומינלית פשוט עצומה או בצורך להקטין את משכורות העובדים באופן עקבי על מנת לקיים עסק ריווחי למשל.

      מחק
    4. הכוונה לריאלית במקום נומינלית

      מחק
  4. I am rather disappointed, and somewhat surprised at your naive narrative of BT. You do not at all entertain the possibility that BT is a SCAM devised by a government agency, with the eventual intention of creating a bust, and thereby ultimately strengthening the fiat system - i.e., people will be then fearful of any new currencies in the future. Why do you think the US-FED is allowing BT to freely expand now? Because it can do nothing about it? The NSA has enough decryption capacity to disable BT. You do mention that it might be a Ponzi Scheme, but then shrug it off saying that "nothing fraudulent has yet been discovered".

    השבמחק
    תשובות
    1. if they haven't deleted his posts yet,
      lookup Shelby Moore III at bitcoin-talk and bitcoin-stackexchange
      i think he also backs'em up now.

      he got some parts of the scam right, imo.
      one especially interesting point,
      he correctly identified the scale-ability issues regarding transaction fee and miners compensation and how the whole system was designed to attract major major retail players to offer the mining service at ZERO cost and the implication of it.

      a bit dated and criticized but still recommended is the study by adi shamir regarding bitcoin and "dormant accounts".

      also there are present issues like the monopoly of mt.gox on the exchanges and the militant controllers of the miners pools that were/are used to kill any possible competition to bitcoin.

      there are more issues that can and should put bitcoin under a different light, but the owner of this blog, not unlike many others i must admit, gracefully avoids them all.

      מחק
    2. I entertained this notion as well, but frnakly who knows.
      For additional information you may want to check:
      http://www.businessinsider.com/is-bitcoin-legal-2013-4

      And:

      http://www.businessinsider.com/is-bitcoin-money-2013-4

      The other part is easy: Bitcoin is definitely not a Ponzi scheme per the latter's definition
      - Eran.

      מחק
    3. sorry, i meant to say -
      "the possibility of a scam".

      so im not saying that bitcoin is a scam,
      but i get an uneasy feeling when i notice that some criticizing issues are not discussed as thoroughly and openly as some other issues.

      and btw,
      im not Eran.

      מחק
    4. to Eran,
      thanks for the links,
      even though the traditional media is still behind the curve on bitcoin's technical issues.

      regarding ponzi or not ponzi,
      i dont like playing this definition game.
      from what i see in the chats,
      the bitcoiners refuse to converse sensibly when ponzi is mentioned, and the whole conversation just goes to shit.

      about Shelby's issues with bitcoin,
      if you look through his abusive/defensive language and sometimes poor communication skills, and if you code literate, i can assure you that you might find his points quite interesting to say the least.

      מחק
    5. and btw,
      i wonder why starting couple of weeks ago
      bitcoil.co.il
      has become "partially unavailable"?

      the site only allows you to buy bitcoins with your shekels but does not allows you to sell your bitcoins.

      although maybe it has something to do with the FinCEN's regulations for virtual currency exchange operators.

      מחק
  5. הבעיה עם הביטקוין היא פשוטה מאוד:

    במקרה של מלחמה עולמית שתגרום להעלמות רשת האינטרנט, הביטקוין יעלם והיה כלא היה מעולם.

    השבמחק
    תשובות
    1. צודק. תרחיש באמת מענין אפשר להפיל את המערכת האינטרנטית בשניות כולה יש 14 שרתים בכל העולם פצצה על כולם ואין אתרי אינטרנט.
      מענין מה יעשו צורכי הפורנו המכורים?

      מחק
    2. נ.ב ידוע רוב הכסף בעולם נמצא על רשומה במחשב ותו לא אז אינני חושב שהבטקוין שונה ממנו

      מחק
  6. קודם כל ניתוח מאוד מעניין
    לדעתי לאחר שלב ההתפשטות הראשוני הביטקוין ישמור על ערכו כי הוא יהיה חלק ניכר בכלכלה וכך ימענו תנועות חריפות
    אני מאוד בעד המגמה של ביזור הכח שהתחילה עם ביזור המידע עי האינטרנט ממשיכה באופן פחות מהפכני אך חשוב גם כן בביזור יצור האנרגיה - למשל על ידי פאנלים סולאריים
    וממשיכה בביזור הכסף

    השבמחק
  7. ערן,
    לרוב המוחלט של דברייך בכתבות אחרות אני מסכים איתך, אך הפעם ישנם דברים שאני לא חושב שאתה צודק.

    אמרת למשל מצד אחד שחיסרון עתידי מובהק בביטקוין זה שהוא מוגבל ב21 מיליון מטבעות.
    מצד שני, לעומת זאת, אמרת שמטבע צריך להיות מיוצר בכמות פורפוציונאלית לגידול האוכלוסיה.

    אני מאוד מסכים איתך שמטבע צריך להיווצר בפרופורציה לגידול האוכלוסיה, וככה באמת אנחנו מונעים אינפלציה ודיפלציה.
    אבל שים לב שביטקוין הוא בדיוק זה!
    מהרגע שבו יהיו 21 מיליון מטבעות, תהיה דיפלציה בקצב קבוע השקול לאחוז גידול האוכולוסיה!

    לדוגמא:
    תאר לך שב2014 יש 21 מיליון מטבעות, 6 מיליארד אנשים באוכלוסיה וקצב גידול של 1 אחוז אנשים בשנה.
    לאחר כשנה, יתווספו 60 מיליון אנשים לאוכולסייה, שיצרכו מוצרים ושירותים. הדבר הנ"ל יגרום לעלייה בביקוש לכסף (כי יהיה חוסר ממנו לאותה אוכלוסייה שהתווספה), ולכן ערך המטבע (ביטקוין בדוגמתינו) יעלה ב1 אחוז גם!

    מה דעתך?

    השבמחק
    תשובות
    1. שלום ליאור,
      כמות הביטקוינים המיוצרת אכן מוגבלת. מאחר שאת ביטקוין אפשר לחלק עד 8 ספרות אחורה לא יווצר מחסור במטבעות עצמם כפי שלמשל התרחש כשהמטבעות היו עשויים מזהב או מנחושת. אבל הבעיה היא גדולה מזו בגלל שהמטבע ערכו עולה. למשל אחת מתופעות הלוואי של מערכת כזו שהכסף לא זורם בה -אין נזילות. למשל יכול להיות תאורטית שאתה תשב על כמות ביטקוין שערכם עולה -ואתה תרצה לרכוש עימם מכונית אבל תגלה שאם תחכה עוד שנה תוכל לרכוש גם מכונית וגם מכונת כביסה שכל כך חסרה לך עם אותו הכסף. בינתיים את אותו שיקול יעשו עוד שאר משתמשי הביטקוין ובמקום שכל מי שצריך מכונית ילך לקנות אותה,רק כמה בודדים "לא מחושבים" יעשו זאת. התוצאה תהיה כשיגיע הרגע שתרצה לרכוש את הרכב תגלה שהחברה שייצרה אותה פשטה רגל כי כולם כמוך חיכו וחיכו והכסף לא זרם לאותה חברה ובינתיים בעל החברה היה צריך לשלם משכורות לעובדים ולספקי הרכיבים ולאגף הבטיחות וכו וכו אבל לא היה כסף . אין שום הגיון שתחכה שנה או שתקדים בשנה רכישות חיוניות בגלל שערך המטבע עולה או יורד באופן מלאכותי. זה מעוות לגמרי ומעוות את תפקידו של הכסף.
      זו כמובן רק דוגמא אחת אבל בעולם דיפלציוני זאת תהיה המציאות של הרבה חברות, שלא לדבר על האבטלה הגדולה שזה יצור מה שיעודד אותך עוד יותר לשמור על הכסף כי מחר יכול להיות שתפוטר גם אתה. יש עוד עיוותים שגורמת כלכלה דיפלציונית אבל זה כבר יותר מידי לתגובה אחת

      ערן

      מחק
    2. שלום ערן,

      לפי הטיעון הזה - אף אחד לא היה קונה היום טלפונים סלולריים, מחשבים ושאר ציוד אלקטרוני, "כי עוד שנה זה יעלה פחות". אכן יש דפלציה בתחום זה - כי יש פיתוח טכנולוגי שגורם שאותו מוצר יעלה פחות בעתיד מאשר בהווה. זה לא מונע מאנשים לקנות מוצרים אלה כיום, פשוט מהסיבה כי הם זקוקים להם... לכן לדעתי השיקול של מניעת דפלציה "בכוח" הוא מוטעה. לדעתי, דפלציה מתונה זה לא דבר כזה רע, כמו שאפשר לראות היום בתחום התוכנה, האלקטרוניקה והתקשורת.

      נ.ב.
      אני מסכים שהיפר-דפלציה זה דבר רע.

      רז

      מחק
    3. רז,
      היום זו לא דוגמא לכלום כי הכלכלה מעוותת מבסיסה. המטבע היום הוא אינפלציוני- אף אחד לא מבטיח לך שמחר המכשיר יהיה יותר זול ותוסיף לזה גם את תרבות הצריכה שגורמת לנורמה די נוראית בחברה שבה מופעל עליך לחץ פסיכולוגי/חברתי לקנות את האיפון/סמסונג הכי חדש כי זה מה שיעשה לך טוב.
      ברגע שכל קו המחשבה יתהפך מכלכלה אינפלציונית לדיפלציונית -כך גם תרבות הצריכה תעבור לתרבות האי-צריכה.
      הנה עוד למשל סתם עיוות שהוזכר פה למשל במצב של דיפלציה:
      מה יהיה עם משכורות העובדים למשל? בכלכלה דיפלציונית על מנת שהעסקים יוכלו להמשיך להתקיים הם יהיו חייבים להוריד את שכר העובדים בכל תקופה מסוימת כי אם לא יעשו זאת אחרי תקופה הם יצטרכו להוציא כל שקל שהרויחו על משכורות לעובדים.


      ערן

      מחק
    4. אני מסכים איתך לגבי העובדה שתרבות "הצריכה כאידיאולוגיה" כיום מעוותת מהיסוד.
      מצד שני, אני לא מסכים שהכלכלה עצמה מעוותת. הבעיה המרכזית ברצון הטבעי ליציבות של מחירים ושכר, היא שיציבות זו קיימת רק במודלים ולא במציאות. לצערנו/לשמחתנו, המציאות אינה סטטית ולכן סביר למדי שבמהלך חיינו יתגלו טכנולוגיות ופיתוחים חדשים שיאפשרו לעשות דברים שלא חלמנו עליהם. סביר להניח שתגליות אלו ישפיעו על המערכת הכלכלית וישנו אותה - וכך ישפיעו על המחירים בהם אנו נתקלים ביום-יום. וכן, אם בתחום מסויים נוצרת שחיקה בשכר, כנראה שהתחום במתוכנתו הנוכחית לא באמת רווחי לעוסקים בו. אני לא חושב שהפתרון הוא להדפיס כסף כדי להחזיק באופן מלאכותי את השכר ברמה קבועה... זה מאוד דומה למה שהפד עושה כרגע בארה"ב...

      אני לא חולק עליכה שהמערכת המוניטרית היום מעוותת וגורמת לבעיות רבות.
      אני רק לא בטוח שקיימת דרך מדעית לשערך מהי "כמות הכסף הנכונה" למשק.
      אשמח להפניות לשיטות שאתה מכיר לפתרון בעיה זו.

      מחק
    5. שכחתי להזדהות בתגובה לעיל :)

      רז.

      מחק
    6. רז,
      יש שיטות היום איך להחזיק מערכת עם אינפלציה סביב האפס.אף אחת מהןלא מושלמת אבל היא יותר מושלמת ממה שקיים היום. הדפסת הכסף שנעשית היום היא לצורך בעיקר החזר חובות ולא רק שהיא לא מחזיקה את השכר ברמה קבועה היא גם מורידה את ערכו הראלי בעשרות רבות של אחוזים.

      ערן

      מחק
    7. אני אנסח את השאלה שלי אחרת: איך אתה מגדיר אינפלציה?

      בארץ, מקובל לחשב את האינפלציה ע"י עליית מדד המחירים לצרכן שהלמ"ס מחשב. ישנם רבים החולקים על תקפותו של מדד זה (http://www.buat-nadlan.com/2012/10/0.html, http://www.globes.co.il/news/article.aspx?did=1000812422). מצד שני, לכל שיטת מדידה יש את היתרונות והחסרונות שלה, אבל הבעיה המרכזית, לדעתי, נובעת מחוסר היכולת לתאר את מצבה של המערכת המקרו-כלכלית המדינה ע"י מספר אחד בלבד. לדוגמא, אם בשנה מסויימת מחירי הירקות עלו - זה אומר שיש אינפלציה, או אולי שמדובר בבצורת?

      לכן, גם אם ישנן שיטות שגורמות למדד להתאפס לאורך זמן - אני לא בטוח שזה המצב הרצוי. נניח, למשל, שכל המחירים של כל המוצרים נשארים קבועים - ופתאום מגלים גז לחופי ישראל, ומחירי החשמל נופלים בחצי. זה אומר שכדי לשמור על מדד אפס, צריך להעלות את מחירי המוצרים האחרים? זה נשמע לי מוזר לשלם יותר על עגבניות כי החשמל נהיה זול.

      לדעתי, השאיפה לאפס אינפלציה היא לגיטימית ומובנת לגמרי (זה מעצבן לגלות שהכסף שהרווחנו וחסכנו שווה פחות ממה שחשבנו). אבל אני לא מצליח לחשוב על שיטה מוניטרית בה אכן ניתן להבטיח שהכסף לא יאבד מערכו, פרט למערכת כמו ביטקוין - שבה היצע הכסף חסום.

      מחק
  8. לא הבנתי מה הקשר בין מחיר הביטקוין שנקבע בשוק החופשי לבין ערכו של הביטקוין?
    למטבע הזה אין שום ערך בפני עצמו כמו לכל חתיכת נייר צבעונית שמונפקת על ידי הבנקים.
    אין דבר כזה "מטבע השומר על ערכו" מכיוון שיש לו רק תג מחיר אבל אין לו ערך.
    מצד שני אפשר לטעון שכל המטבעות שומרים על ערכם:
    שטר נייר ערכו זהה כשל הנייר
    ביטקוין ערכו זהה לביטים בזיכרון על מכשיר אלקטרוני שניתן למחיקה
    גרם זהב ערכו שווה לגרם זהב

    בסך הכל יש כאן בילבול בין המילים "מחיר" ל"ערך"

    השבמחק
  9. כמה שהביטקוין מסעיר אני חושב שהחודשיים האחרונים פגעו בו קשה. מי שמחזיק במטבע שמח לגלות שהערך שלו קפץ פי 10 אבל התנודות הללו ימנעו מבעלי עסקים להשתמש בו - איזה בעל עסק ירצה להיות חשוף למטבע שיכול לזוז 20% ביום?

    אני לדוגמה רציתי לקבל ביטקוין במערכת אינטרנטית שפיתחנו וירדתי מזה. כי איך אני יכול לתמחר את המחיר בביטקוין?

    השבמחק
  10. בועה ספקולטיבית מאין כמוה. מנותקת לגמרי מכל ערך ריאלי.
    מי שהיה חכם וקנה לפני שנה או כמה חודשים - לממש מהר.
    מי שלא קנה, שלא יתפתה לקנות עכשיו.

    שמעון חש

    השבמחק
  11. 9:42 צודק-
    זה כמו מנייה, לא מטבע. ואף מניה ריסקית למדי.
    איזה בעל עסק יסכים למטבע שבשבוע אחד קונים איתו מוצר ושבוע אחרי חצי חנות.

    שמעון חש.

    השבמחק
  12. ואיפה נמצא 'בית הדפוס' של הביטקוין? מי החליט לייצר אותו? מי החליט על הכמות.הסופית שתיוצר? ולמה בכלל מישהו קונה מוצר שהוא כשלעצמו חסר ערך ואף ממשלה או גוף עשיר אחר לא עומד מאחוריו?

    השבמחק
    תשובות
    1. עדו את נכנס כבר לקטעים טכניים. הטכניקה בה מיוצר הביטקוין לא טריויאלית אך מרתקת ובעיקר מהפכנית. אני ממליץ לך בחום ללמוד על הנושא אם כי הוא לא יהיה כזה פשוט להבנה למי שלא בא עם רקע של מחשבים.

      ערן

      מחק
  13. במילים אחרות, הטענה שלך שעלינו להוסיף אינפלציה מלאכותית בביטקוין. כדי לאזן את הדיפלציה.
    מה עם הפתרון הטריוויאלי? לתת כמות כלשהי ממנו לכל אדם שנולד, ושיחזיר את מה שלקח רק אחרי מותו. ההלוואה תהפוך למתנה, אם הוא הביא לפחות חצי ילד לעולם. ההנחה מאחורי זה, היא שכמות המשאבים על כדוה"א קשורה לצרכנים שלהם בקשר ישיר.

    במציאות הקיימת, זה לא כלכלי להביא ילדים, ולכן מי שהשיקולים שלו הם כלכליים, פשוט נמנע מילדים.
    תכלס, יש לנו מספיק משאבים כדי לחלוק אותם עם מי שנולד, ולא תרם מהם לעולם.

    בפועל, מי שייקבל את הכסף כנראה יהיו הורי הילד, או ההורים המאמצים (במקרה של הומואים).

    אין בעיה אמיתית של אנשים שרוצים לשמור את המטבע לעצמם (משקיעים). נזילות המטבע לא חייבת להיות אינסופית. את אינסופיות הנזילות היום יצרו הבנקים באמצעות חובות של המשקיעים במטבע אחר. זו אחת הצרות הגדולות ביותר של יציאה מכסף חוב. הנזילות תמיד תהיה נמוכה מדי.
    חוצמזה, כדי להבטיח מעבר חלק והוגן למטבע חדש כלשהו- צריכים לעשות כמו שנעשה באירופה עם היורו. תקופה ארוכה בה ניתן להמיר בין המטבע המקומי ליורו בשער קבוע. ולא כמו שזה נעשה היום- כשהראשונים נעשו מליונרים.

    השבמחק
    תשובות
    1. הפתרון שאתה מציע להתאים את כמות הכסף לקצב הגידול באוכלוסיה ולחלק אותו נשמע רעיון הזוי להרבה אנשים אך בחינה עמוקה שלו תביא גם אותם למסקנה שהוא בהחלט פתרון שאם ינוהל נכון יוכל להיות נהדר.

      ערן

      מחק
    2. הבעיה כאן, כפי שאני צופה אותה- היא שהעשירים, ובעלי הכוח (העולם המערבי), יתנגדו לתת חלק מהתוצרת שלהם למי שלא עשה כלום בשביל זה.

      הם יראו בזה סוג של גזל. כי בזבוז הכסף של הבנק המרכזי נראה לגיטימי יותר ורגיל יותר, מבזבוז של כסף של אדם שרק נולד, והוא במקרה לא מהגזע שלי.

      מחק
    3. ומה בדיוק עשו אותם עשירים בשביל התוצרת שלהם? במה עמל כה קשה ובמה תרם לחברה שלנו מר יונס מבנק מזרחי שמגיע לו 10 מיליון שקל לשנה (ואף יותר מזה)??

      מחק
  14. בעולם שבו כסף הוא בעצם זמן עלינו למצוא מטבע שישקף את כמות הזמן שאתה מוכן להשקיע מחייך בשביל אותו מוצר. זה בעצם מה שקורה עכשיו אבל בעקיפין ולכן אנו לא שמים לב ליוקר המחיה, שהביטוי הישיר שלו הוא כמות הזמן שאתה צריך להשקיע מחייך בשביל לקנות בית, לקנות אוטו, אבל גם לאכול פאלפל, לדבר בטלפון.

    אגב אחרי חישוב קצר שכל אחד יכול לעשות, תושב בפריפריה בלי ילדים שמקבל שכר מינימום צריך לעבוד 5-6 שעות כל יום, רק בשביל להשכיר דירה, לאכול מנת פלאפל אחת עם פחית שתיה, ולדבר בטלפון עם מישהו. וזה לא כולל את המונית לעבודה שהיא עוד שעה של עבודה רק בשביל להגיע לעבודה ועוד שעה בשביל ללכת הביתה.

    ברגע שנתחיל לדבר על כסף במונחים של זמן, רק אז נוכל להבין עד כמה אנחנו משועבדים בימינו.

    השבמחק
    תשובות
    1. הבעיה היא שזמן הפך לסחורה, וזה מעוות לגמרי.
      הערך האמיתי הוא העבודה שאתה עושה ולא הזמן. דמיין לרגע שאתה עובד כברמן בבית קפה מצליח : האם היית מעדיף לקבל שכר כאחוז ממס' כוסות הקפה/מוצרים שאתה מכין, או לפי שעות? מה הדרך הראשונה לדעתך הייתה עושה לרמת היעילות שלך בעבודה? ולסיפוק האישי שלך בתור עובד ואדם?
      הכימות של זמן כסחורה רק פתח פתח לניצול של אחרים ע"י מעסיקים וחזירים למיניהם.

      מחק
  15. הרעיון הזה באמת יפה, עם מזאת האנושות תאלץ להתמודד עם כוח מאוד גדול כדי ליישם אותו.
    עוד דבר שצריך לחשוב עליו- כלכלת החוב ותרבות הצריכה שמו אותנו באיזשהי נק' אל חזור, אם תיפסק הצריכה המאסיבית, תהיה אבטלה המונית ברמה של מיליארדי אנשים. ואני ממש לא רוצה לחשוב על מה יקרה במצב הזה...
    כנראה שאין ברירה אלא להרוס כדי לבנות.

    השבמחק
  16. ערן שלום
    הסיפור של גידול האוכלוסיה לא רלוונתי.
    בשנת 2050 נגיע לכ9-10 מליירד וב2100 נשוב להיות כ6 מליירד. עם זאת הגדול צפוי להתרחש בעיקר במקומות שלא משפיעים על הכלכלה העולמית יותר מידי כמו פקיסטן ואפגניסטן. לשינויים במעמד הסוציו אקונומי של אוכלוסיות יש חשיבות רבה בהרבה. כמו כניסת סין הודו וכו' לכלכלה. דבר שמוסיף למשחק מידי שנה עשרות מליונים של שחקנים חדשים שיוצאים ממעגל העוני המחלט ומתחילים לשכור.
    שי

    השבמחק
  17. הבטיקוין והדולר שניהם מבוססי אמון ולא ערך ,ובשניהם ברגע שיופסק האמון ,הם כשלעצמם לא שווים כלום לעומת מטבע מבוסס ערך (כמו מתכות ,או קרקעות) ,שהם כשלעצמם שווים ערך כלשהו ואינם תלוים באמון ולכן אין יכולה להיגרם אינפלציה משמעותית-פקטיבית.או מניפולציה בשער המטבע ("מלחמת מטבעות").

    השבמחק
    תשובות
    1. מסכים לחלוטין.
      הדיון הזה צריך להתחיל בשאלה מהו ההבדל בין "מחיר" לבין "ערך".
      מחיר נקבע בשוק חופשי או על ידי הממשלה כמו שהיא שמחליטה מה צריך להיות מחיר הלחם ללא קשר לעלות הייצור שלו. מחיר יכול להיות קבוע או משתנה עם הזמן.
      ערך נקבע באופן סובייקטיבי על ידי כל אדם בנפרד. ערך הוא משתנה עם הזמן.

      אין טעם לדבר על הערך של הביטקוין עצמו מכיוון שאין לו זכות קיום בפני עצמו (כמו למטבע של מדינה שאיננה קיימת). לביטקוין יש ערך בעיני האנשים שסוחרים בו.
      יש לו גם מחיר.

      רוצים לדעת מה צריך להיות המחיר שלו? תשאלו את מי שמחליט על המחיר, כלומר תשאלו את דעתו של השוק החופשי.
      רוצים לדעת מהו השווי ההוגן שלו? זאת שאלה מגוחכת בעיני.

      מי שרוצה שיסחור בו ויקווה להרוויח.
      מי שרוצה שיקנה לצורך השקעה כדי להתמודד עם הבלתי צפוי בעתיד. לא ברור מה יהיה המחיר שלו בעוד 100 שנה ואם בכלל הוא יהיה סחיר.

      לעומת זאת, מתכות וקרקעות יהיו סחירים כל עוד אנחנו בני אדם.


      מחק
  18. ערן,

    מאמר יפה ונכון.
    דבר אחד לא הבנתי, למה כל-כך חשובה האנונימיות במערכת המוניטרית?
    אני מבין שלפעמים צריכים אנונימיות, אבל לרוב העסקאות עדיף שקיפות מקסימאלית כדי להוריד הונאות ובעיות אחרות שאור השמש יכול למנוע או לפתור.

    חן

    השבמחק
    תשובות
    1. אנונימיות חשובה כדי שיותר אנשים ירצו להשתמש בזה.
      לא הייתי רוצה להשתמש במטבע שאחרים יודעים לאיזה צרכים השתמשתי בו.

      זו אגב, הסיבה לכך שבכרטיס אשראי לא משתמשים איפה שאפשר היה להשתמש.
      הצרכנים לא קוראים לזה דאגה לפרטיותם, אבל כשתשאל אותם לעומס- בסוף תגיע למשהו מקביל לדאגתם לפרטיותם.

      מחק
    2. כמו שכתבתי, אני מבין שלפעמים צריכים אנונימיות, אבל איפה שלא חייבים אנונימיות אני חושב שעדיף שקיפות כמה שיותר גדולה (זו לא חייבת להיות שקיפות מלאה).
      כדי למנוע הלבנת הון המערכת המוניטרית של היום לא מאפשרת אנונימיות בכלל, אתה טוען שהבעיה של המערכת הקיימת היא חוסר באנונימיות?
      דרך אגב, למשתמש הפשוט, ביטקוין לא נותנת אנונימיות כל-כך טובה.

      חן

      מחק
  19. כתבה רצינית ולעניין

    השבמחק
  20. שאלת תם: איך קונים ביטקויין? למי משלמים ובמה? ואם רוצים למכור אותו - איך ולמי? אני מבין שניתן לקנות איתו רק בבתי עסק מסוימים שמקבלים אותו.
    תודה, תומר

    השבמחק
  21. שלום ערן!
    הגישה שאימצת ביחס לביטקוין מפתיעה ביחס לקו החשיבה בשאר הקטעים שפרסמת בבלוג שלך, מכיוון שהביטקוין מהווה מערכת שמייצגת את רוב מה שאתה טוען שצריך להשתנות בכלכלה. מצד שני, כן מובן שבחרת להתייחס אליו כאל מערכת בעייתית שכן אתה כן מצדד באיזושהי מידה של אטטיזם מוניטריסטי- פשוט נדמה לי שאתה מביע הסתייגות גדולה יותר ממה שהיית מביע אילו היית לומד את המערכת והטכנולוגיה הזו יותר לעומק.

    1. זה פשוט מאד לתמחר מוצרים בביטקוין, גם לך- בתקופה הנוכחית אתה בסך הכל צריך להצמיד אותו לדולר, מאד פשוט לכתוב תוכנה שעושה את זה. גם אם תטען שאי אפשר לקיים כלכלה המתבססת על מטבע שהערך שלו לא יורד (כדי לעודד יצרנות, כמו הכסף של וורגל) או משתנה בהתאם לגודל האוכלוסיה, עדיין משתלם היום לכל עסק לקבל ביטקוין- מכיוון שתמיד יותר משתלם להעביר כל מטבע פיאט לביטקוין וככה לקנות בהנחה. למה בהנחה? כי הביטקוין חוסך עמלות של אשראי ובנקים (מה שמאפשר להוזיל מחירים משמעותית), מבטל פגיעה בעסקים באמצעות קאשבק, מוזיל את המחיר כי בתחומים מסוימים זה חוקי לנכות ממנו מס, הקנייה יותר מאובטחת ויותר קלה לביצוע, חוסך עלויות כשאתה משתמש במטבע זר, ובעצם עסקה מכל סוג בדרך כלל תהיה משתלמת יותר לשני הצדדים מאשר בשימוש במטבע פיאט.

    אתה טוען שכלכלה מבוססת ביטקוין תהיה מעוותת, כי אנשים יאגרו סכומים גדולים ובמקום להשתמש בכסף ישמרו אותו כדי להינות מתשואה מרבית לאחר עלייה גדולה בערכו. אתה צריך להבין שני דברים מאד חשובים:

    ראשית, זה שאנשים שומרים הון באמצעות ביטקוין, לא מבטל את היכולת שלו לשמש כמטבע (הרי שוק המט"ח הוא עצום והוא תמיד יהיה עצום, וזה דבר חיובי שמגן על אנשים שחיים במקומות עם כלכלה קורסת מפגיעה). במידה והוא יצליח, מה שבהחלט סביר, ערך הביטקוין יעלה ובתקופה הזאת יהיה אפשר לתמחר באמצעותו בהצמדה לדולר מינוס עמלות למיניהן. ברגע שרוב האוכלוסיה כבר תשתמש בו- יהיה אפשר לבטל את ההצמדה לדולר ושינוי בערך ייגרם רק בגלל שינוי בגודל האוכלוסיה. עוד הערה- רוב משתמשי הביטקוין אינם ספקולטנים\משקיעים (לגישתך ולגישת התומכים בהתאמה), או לפחות לא רק. מדובר בכלכלה שלמה שמתפתחת בקצב אדיר, לא רק בעלייה של ערך המטבע.

    שנית, כשאתה אומר שהביטקוין הוא שלב ביניים לקראת מהפכה מוניטרית אני מניח שאתה מתכוון שאותה מהפכה מוניטרית תוביל לשימוש במטבע שיהיה מבוסס ערך במקום חוב, ושישמור על אינפלציה מינורית קבועה סטייל וורגל. הבעיה היא, שמטבע שמאבד מהערך שלו לא יכול לרכוש את אמון המשתמשים. גם אם מדובר בשיטה מושלמת, לאף אחד אין עירבון שהיא תתפוס אצל שאר האנשים ושכדאי לו לרכוש אותו- מהסיבה הפשוטה שכל עוד הוא לא תפס, לא קיים תמריץ שיתגמל שימוש בו. חייבים תגמול כדי שאנשים יביעו אמון במטבע וירצו להשתמש בו, אחרת הוא פשוט לא יתפוס. מערכת הביטקוין בנויה בצורה נפלאה כדי לענות על צורך זה.
    חיסרון ענק נוסף של מטבע שממשיכים להדפיס או לגרוע ממנו- זה שהוא חייב להיות ריכוזי, כלומר בשליטת גוף שמנהל אותו. כלומר, תמיד יהיה קיים סיכון שאותו גוף יטה אותו וינצל את כוחו. כל זה בניגוד לביטקוין, שהוא מבוזר לחלוטין. אפשר לומר שהסוגיות האחרונות חופפות לוויכוח בין הגישה המוניטריסטית לגישה האוסטרית.

    2. דיברת על בועה שעתידה להתפוצץ מכיוון שכל דבר שערכו עולה בצורה אקספוננטיאלית סופו להתרסק- לא הסברת למה, קבעת עובדה בלי לטעון טענה, והרי כל מקרה לגופו. בשבועיים האחרונים הערך שלו עלה בבת אחת ללא קורלציה עם עלייה בהיקף המסחר, מה שאכן מהווה בועה ב100%. אך זה לא אומר שאין עתיד לביטקוין, זה בסך הכל אומר אחד משני דברים- או שהערך ירד בעתיד (ואין מה שימנע מהביטקוין להמשיך לתפקד או מערכו להמשיך לעלות לאחר הנפילה) או שהמערכת תתאזן.

    מסקנה- עוד לא התגלו פגמים משמעותיים במערכת הביטקוין, בכל מקרה לא כאלה שקיימת להם אלטרנטיבה אפשרית. מומלץ מאד לכל אדם סקרן ללמוד את המערכת הזאת לעומק, גם אם אתה בוחר שלא להשקיע- זאת מערכת גאונית ומרתקת.

    השבמחק
    תשובות
    1. שלום LiveFree,
      אשתדל להגיב על מרבית טענותיך:

      1.זה פשוט מאד לתמחר מוצרים בביטקוין -מסכים
      זה שאנשים שומרים הון באמצעות ביטקוין, לא מבטל את היכולת שלו לשמש כמטבע -מסכים
      מטבע שמאבד מהערך שלו לא יכול לרכוש את אמון המשתמשים - לא נכון
      המערכת הקיימת היום היא בבסיס שיטה מבוססת אינפלציה ועדיין כל העולם נותן בה אמון כבר 100 שנה. בסופו של דבר יאבד האמון בה כי המערכת הזו לא תוכל להתקיים בצורה כזו לנצח.
      זה נכון שהביטקוין בהיותו דיפלציוני גורם לאנשים להאמין שערכו יעלה ולכן כתבתי במאמר שמעצם היותו אטרקטיבי הוא משרת היטב את חשיפת הבעיה של השיטה המוניטרית הנוכחית אבל אתה מפספס משהו מאד חשוב בדבריך ומבלבל:
      יש הבדל בין מטבע שטוב למשקיעים למטבע שטוב לכלכלה. הביטקוין כמטבע לאומי/עולמי מאד בעייתי מעצם היותו דיפלציוני. אני לא טענתי אגב שאי אפשר לקיים כלכלה עם מטבע דיפלציוני אלא שהיא גורמת לעיוותים הפוכים ממערכת אינפלציונית. לדוגמא: הבעיה היום שהעלאות השכר לא מדביקות את האינפלציה וכך אנשים נהיים עניים יותר ויותר. הבעיה בביטקוין שההורדות שכר לא ידביקו את הדיפלציה ואז מפעלים יפשטו רגל ואנשים ישארו ללא עבודה או שהם יהיו גדולות מהדיפלציה ואז שוב האנשים יהיו עניים יותר ויותר. הדוגמאות הן רבות והיריעה רחבה . יש מאמרים מרתקים באינטרנט על הבעיות של כלכלה דיפלציונית ואם תמצא מאמר שמסביר איך מערכת יכולה להתקיים בה בצורה בת קיימא ויציבה אשמח אם תשלח לי.
      רוב משתמשי הביטקוין אינם ספקולטנים\משקיעים -אז מאיזה סיבה אנשים קונים היום ביטקוין ? הרי כמות בתי המסחר שעובדים איתו עדיין קטנים לאין שעור מכמותו בשוק. בנוסף יש מחקרים שמראים שרוב הביטקוין נאגר על ידי רוכשיו ויוצא מהמשחק לפחות באופן זמני.


      2. כל מערכת שגדלה עד היום בצורה מעריכית/אקספוננציאלית בעולם קרסה או מועדת לקריסה. מדובר בבסיסה במערכת לא יציבה עם מנגנון שלא משחרר אויר ולא משנה עך איזה מערכת מדובר. אם אתה חושב שהביטקוין ישנה סדרי עולם -זכותך לחשוב כך. אני יכול להעלות מצידי לפחות כמה סיבות למה זה יתפוצץ בסוף.
      לגבי טענתך הנוספת:אכן יכול להיות שיהיה עתיד לביטקוין כמו שיש לזהב אבל אם כמותו לא תותאם לכלכלה אני מתקשה לראות כלכלה שמתפקדת היטב איתו..כמו עם הזהב. בסופו של דבר כלכלה היא דבר גמיש וקשה מאד למצא מערכת שממחושבת מראש כמה עשרות שנים קדימה מבלי להתחשב בפרמטרים כמו גידול האוכלוסיה, מלחמות, אסונות ,פריחה או שגשוג. זה פשוט לא יעבוד.

      לגבי ההערה האחרונה שלך: הביטקוין מערכת גאונית ומרתקת - בהחלט מסכים איתך. הייתי פשוט מרותק ללמוד אותה ואני גם חושב שטוב שהיא קמה ומקווה שהיא תהווה פריצת דרך למטבעות דומים טובים ממנה בעתיד.

      ערן

      מחק
    2. תודה על התשובה העניינית, העלת כמה שאלות יפות.

      1. מטבע שערכו יורד לא יכול לרכוש את אמון המשתמשים- אתה צודק, הוא כן יכול, לא דייקתי- למטבע מבוזר שערכו יורד יהיה קשה לרכוש את אמון המשתמשים. היתרון הכי גדול של הביטקוין הוא שהוא לא נשלט בידי אף גוף, וזה מה שמאפשר לו להיטיב עם הצרכנים. מטבע שערכו יורד יכול לרכוש את אמון המשתמשים אם ממשלות מחלקות אותו ומעגנות אותו בחוק, אבל זה יוצר בעיות הרבה יותר רציניות מבעיות של כלכלה דפלציונית.

      אתה קבעת קביעה- "יש הבדל בין מטבע שטוב למשקיעים למטבע שטוב לכלכלה". זה נכון אם אתה יוצא מנקודת הנחה שמדובר בספקולציה שעומדת להתפוצץ כל רגע. אבל מטבע שטוב למשקיעים, לא יכול להיות לא טוב לכלכלה- מכיוון שאם הוא לא טוב לכלכלה לא יהיה לו ערך. זה חייב לבוא ביחד. מטבע שטוב לספקולטנים לא טוב לכלכלה אם הערך שלו עולה רק כי מאמינים שהערך שלו ימשיך לעלות והוא לא משרת כלכלה. אבל רוב משתמשי הביטקוין בהכרח לא טיפשים (חייבים להבין טכנולוגיה ושוק ברמה בסיסית) ואם היקף המסחר בביטקוין לא היה גדל לאין שיעור גם הערך לא היה עולה. רק עכשיו כשהציבור הרחב נחשף אליו הערך ביצע עלייה מהירה יותר מהגדילה בנפח העסקאות.

      הדפלציה אכן יכולה ליצור בעיות מורכבות, אבל תחשוב על זה- כל עוד המטבע מתפשט, נכרים מטבעות והערך עולה- ניתן להצמיד אותו לדולרים או למדד אחר, והתרחיש שהצגת של פשיטת רגל של חברות בגלל תשלום משכורות לא יתקיים במציאות. כשקצב גדילת שוק הביטקוין יאט גם הערך שלו יתייצב, כמו כל שוק אחר. כלכלה דפלציונית אינה יציבה, אך הכלכלה הזאת סופה להתייצב. אלא אם כן אנשים יאבדו את האמון כמובן, שזה בהחלט תרחיש אפשרי (אך פחות סביר לפי איך שהדברים נראים).. שאלה לי אליך- האם לדעתך אפשר ליצור כלכלה מבוססת מטבע שערכו יורד באופן קבוע שאינה תלויה בממשלה או באיזשהו גוף אחר?

      מאיזו סיבה אנשים קונים ביטקוין אם הם לא ספקולטנים? פשוט מאד, כל מה שנמכר בביטקוין (מוצרי טכנולוגיה ומחשבים, העברות כספים בין מדינות והמון דברים אחרים) נמכר הרבה יותר בזול מאשר בדולרים. גם בן אדם שמחזיק ביטקוין בשביל לשמור, סביר להניח שכשירצה לקנות מחשב למשל- ימיר דולרים לביטקוין וככה יקנה, כי זה הרבה יותר זול.

      2. אשמח לנימוק לטענה שלך איך העובדה שהביטקוין עולה כרגע בצורה מעריכית תגרום להתרסקות שלו.
      אני לא בטוח שהביטקוין יהיה המטבע בו כולם ישתמשו יום אחד ושהוא ישאר לנצח, ואני בטוח שיהיו עוד ירידות גדולות בערך שלו, אבל כן ניתן לומר שהוא כבר שינה סדרי עולם. ברור שיש פה רעיון חדש שלא הולך להיעלם, גם אם ישנה צורה.

      אני לא בטוח שהבנתי את הבעיה שהעלית בנוגע לכמות- הזהב לא שונה מהביטקוין בכך שצריך לחלק אותו כל הזמן לחלקים יותר ויותר קטנים ושהוא חייב לעבור דפלציה ארוכה כדי שכלכלה שלמה תשתמש בו. כמו שמי שאגר זהב התעשר בזמנו, כך עם הביטקוין כבר עכשיו. 21 מליון זה מספר סתמי, זה לא משנה באיזה יחידות מידה משתמשים כל עוד כולם מסכימים על הערך.

      סביר להניח שכמו שהמטבעות הנוכחיים עדיין בשימוש נרחב למרות שיש טכנולוגיה יותר מוצלחת, כך גם הביטקוין לא יעלם בכזאת קלות מכיוון שאנשים כבר מכירים אותו.

      מחק
    3. כמות הביטקוין שנכרת היא מוגבלת. הכלכלה לא -היא כל הזמן צומחת עם צרכי האוכלוסיה שגם היא גדלה ולכן כמו בכל דבר שיש ממנו מעט מידי ערכו עולה ולכן בהכרח עולם עם ביטקוין כמטבע הראשי תמיד ערכו יעלה ואם ערכו יעלה הוא יהיה יעד ברור של ספקולנטים. בדיוק כמו שקורה במטבעות היום שערכם יורד.
      אני לא טענתי שמטבע צריך להיות חסר ערך -מטבע בר קיימא יהיה לו ערך יציב שלא יעלה ולא ירד ובכך יעורר פחות עניין אצל ספקולנטים.
      לגבי שאלתך: אני חושב שבסופו של דבר תצטרך גיבוי ממשלתי למטבע שערכו יורד אבל מצד שני אף אחד לא ישתמש במטבע דיפלציוני כמטבע עיקרי כי יהיה מחסור בו (בגלל שאנשים יעדיפו לשמור אותו כי "מחר הוא יהיה שווה יותר")

      עכשיו לגבי הסיבה שתארת מדוע אנשים קונים ביטקוין -תארת סוג של ספקולציה.

      אני בהחלט מסכים איתך וגם כתבתי את זה במאמר: הביטקוין הוא משהו מהפכני ומבורך - אני בעדו אבל בשביל שהוא יהפוך למטבע שבו יהיה אפשר לנהל איתו את הכלכלה בעולם בצורה הוגנת ובת קיימא נהיה חייבים להכניס לו מנגנון ויסות של הכמויות המיוצרות ממנו

      ערן

      מחק
    4. הנה כתבה מצוינת, שעושה סדר בדברים ומחזקת את העמדה שלך:
      http://mises.org/daily/6399/The-Moneyness-of-Bitcoins
      בנוגע למסקנה שלו, אולי הטכנולוגיה תפתור את הבעיה המרכזית שהיא מעלה באמצעות פתרונות כמו-
      https://www.casascius.com/
      (בלתי אפשרי לזיוף או להנפיק בלי סוף, מכיוון שאפשר לבדוק בשניות את המהימנות), חברות שקמות היום והופכות את כל האבטחה להרבה יותר פשוטה, דרכי תשלום פשוטות יותר כמו באמצעות קוד QR שחוסכות כל התעסקות כלשהי עם טכנולוגיה וכספומטים.

      אני מאד סקרן לגבי נימוק לטענה "גדילה מעריכית = התרסקות עתידית בטוחה"

      מחק
    5. כתבה מעניינת שמתייחסת בחיוב להיותו של ביטקוין מטבע דפלציוני:
      http://lfb.org/today/what-bitcoin-is-teaching-us

      מחק
  22. תיקונים נכונים מאד.
    למי ששאל הרבה שאלות בסיסיות- פשוט תשתמש בגוגל, יש מלא מידע נגיש שעונה על כל השאלות שלך ומעבר.
    למידע טוב בעברית:
    http://www.bitcoin.org.il/%D7%94%D7%AA%D7%97%D7%9C-%D7%9B%D7%90%D7%9F/

    השבמחק
  23. בקשר ל-2: מצודד, לא הבנתי מאיפה הוסקה ההכללה הזאת שכל דבר שערכו עולה אקספוננציאלית סופו להתרסק..

    השבמחק
  24. סדרת פוסטים מצויינת על הפרטים הטכניים של ביטקוין:
    https://self-evident.org/?cat=12

    השבמחק
  25. רק הערה אחת - ביטקוין הוא לא מטבע אנונימי!

    https://bitcoin.org/en/you-need-to-know

    השבמחק