יום שלישי, 27 בספטמבר 2011

ברוכים הבאים לאפקט הפחד

אירופה הסתבכה קשות בקורי השיטה המוניטרית המושתת על חוב. אם היא תפסיק לנוע היא תגווע ברעב ,אם היא תנוע היא תסתבך עוד ועוד בקורים העוטפים אותה. התנועה בכלכלה הנוכחית היא הדפסת כסף והדפסת כסף באירופה ,בניגוד לארה"ב, נתקלת  באזרחי אירופה האקטיבים שמאסו במימון מדינות כושלות מצד אחד ובתוכניות צנע מהצד השני. אז מה עושים במקרה הזה?



אחת השיטות הידועות של גופים שולטים להעביר הצעות ראדיקליות ולא פופולריות אך כאלו שמשרתות את עצמם הוא ליצור אפקט של פחד.
בפעם האחרונה שניסו שיטה זו של אפקט הפחד זה היה במשבר 2008 ,אז ניסו בממשל האמריקאי להעביר בקונגרס חבילת חילוץ של 700 מיליארד דולר שיועדה בעיקר לבנקים אך כשלו. הרפובליקני בראד שרמן חשף בוידוי נדיר באותו דיון בקונגרס כי הוא ומספר מחבריו אוימו שבמידה ויפילו את הצעת החוק בהצבעה השניה, יוכרז משטר צבאי בארה"ב. על כך בהרחבה תוכלו לקרא כאן באתר. אך לאילו שפספסו הנה העדות:



ידועים מיקרים רבים נוספים בהיסטוריה שממשלות עשו באפקט זה שימוש ופה אני ממליץ לקרא את הספר של נעמי קליין "דוקטורינת ההלם" שמפרסמת בו את מחקרה המעניין והלא שגרתי בנושא.

לפי איך שזה נראה גם הפעם מנסים הגופים המובילים בעולם טקטיקה דומה אחרת אין לי הסבר איך אחרי חודשים שבו כולם פיזרו אופטימיות חסרת גבולות שהנה המשבר נגמר ואירופה ניצלה ,לפתע בתוך שבוע אחד כל הקולות השתנו ואנחנו נמצאים תחת התקפת איומים והפחדות ,שרובם נושאים מסר אחד: צריך לחלץ את המדינות בקשיים. כלומר להקים קרן תמריצים חסרת תקדים בהיקפה באירופה.
מה שיותר מדהים הוא לקרא את תוכן ההפחדות והאיומים , שימו לב לנוסחים שנראים כל כך מתואמים עד כדי חשד כאילו נלקחו היישר מאותו קופירייטר או קובץ טקסט והכל רק מהשבוע האחרון:

ראש ממשלת גרמניה, אנגלה מרקל:
" אם יוון תפשוט את הרגל, הדבר עלול לגרום לתוצאות חמורות יותר מנפילת להמן ברדרס בשנת 2008, שהובילה למיתון העולמי."

יו"ר הבנק המרכזי האירופי ז'אן־קלוד טרישה:
"המצב הנוכחי מסוכן יותר מזה ששרר עם קריסת בנק ליהמן ברדרס ב־2008, מפני שהשווקים כבר לא מאמינים שכל המדינות יצליחו לפרוע את חובותיהן."

נגיד הפדרל ריזרב, בן ברננקי
י: "נפילת יוון תהיה גרועה יותר לעולם מקריסת ליהמן ברדרס"

ג'ורג' סורוס, אחד האנשים העשירים והמשפיעים ביותר על הממשל בארה"ב
: "הסיכון שמקורו במשבר החוב באירופה הוא גבוה יותר מהסיכון של נפילת ליהמן ברדרס ב-2008, האירוע שגרר את הכלכלכה הגלובלית למיתון כבד"

 שר האוצר של ארה"ב,טימותי גייטנר
: "משבר החוב באירופה עלול לגרום תוהו ובוהו, קטסטרופה...אסור לחכות עם ההחלטות עד שהמשבר יחריף; עליכם ליצור חומת אש נגד המשך התפשטות משבר החוב"

האמת המרה היא שיש סיכוי שרוב הדוברים צודקים בתחזיתם אבל משמיטים פרט מאד חשוב- אם אכן תוקם אותה "חומת אש" ,או במילים אחרות תיווסד קרן התמריצים הגדולה בעולם כדי למנוע את משבר החובות ,היחידים שירויחו מזה הם הפוליטיקאים שיוכלו לקחת עוד טיפה אויר לפני צלילת הכלכלה העולמית אל התהומות והבנקאים שיגזרו קופון שמן על הריביות. הבעיה של המדינות כרגע הן החובות - תוכניות התמריצים למינהן הן למעשה החלת עוד חובות על אותן מדינות. אינני יודע איך הגורם למחלה יכול להיות גם התרופה שלה ,מה עוד שמעולם התרופה הזו לא הצילה אף מדינה במשבר עמוק.

אנחנו עומדים בפתח מאבק מרתק בין ההון להמון -בעלי ההון יעשו הכל להזרים עוד כסף, ההמון יעשה הכל למנוע זאת מכמה סיבות:
1. מצד המדינות החזקות - האזרחים אינם מוכנים לממן את חילוץ המדינות החלשות יותר. ניתן לראות את התהליך בבירור בגרמניה בה אנגלה מרקל מאבדת במהירות מכוחה על רקע חילוץ יוון. בפינלנד עלתה מפלגה המתנגדת להזרמת כספי חילוץ והתנגדויות דומות קימות גם באוסטריה.
2. המדינות החלשות-שם קם קו מתנגד לתוכניות הצנע שמונהגות על ידי הנהגתם. למעשה ביוון למשל נוצר מצב שהממשלה כבר הפסיקה לשרת את האינטרסים של אזרחיה. טענת האזרחים היא שחילוץ המדינה הוא בסופו של דבר חילוץ הבנקים הלווים ולא חילוץ האזרחים.
ככל שלחץ האזרחים יגבר מצד אחד והלחץ של קריסת הכלכלה יופעל מצד שני נראה את האיומים של ראשי המשק העולמי הולכים וגוברים במטרה להטות את דעת הקהל.

כמו שאמרתי בעבר : משעמם לא הולך להיות פה אבל גם לא שמח.

תגובה 1:

  1. ובאותה רוח, ראיון עם סוחר מניות שנותן חוות דעת מאוד כנה לגבי המצב הכלכלי :
    http://www.youtube.com/watch?v=aC19fEqR5bA&feature=player_embedded

    השבמחק