יום חמישי, 10 בנובמבר 2011

שאלת מיליון האונקיות- מה עדיף: נייר מגובה בזהב או הזהב הפיסי?

כשהמשבר בפתח וכשכל העולם בסכנה של מיתון חמור, רבים מהמשקיעים רצים למה שידוע "כמקלט הבטוח" בשעת קטסטרופה והוא הזהב. וכאן מגיעה הדילמה הגדולה של אותם משקיעים שהיא היכן כדאי להשקיע: בזהב הפיסי או אולי בנייר מגובה או מחקה את הזהב שבא עטוף בצורת תעודת סל כזו או אחרת. מאמר זה בא לערוך השוואה בין שתי סוגי ההשקעות תוך חשיפת חלק מהסיכונים והקשיים הכרוכים בכל אפיק. לשיפוטכם.


1. אם השקעתכם בנייר המחקה את מחיר הזהב נובעת מהחשש שלכם לחדלות פרעון של מדינה גדולה ,שיגרור לחדלות פרעון גם של חברות, הרי אתם באותה סירה עם כולם.
הנייר שאתם מחזיקים מונפק על ידי חברה כלשהיא שגם אם היא תפשוט את הרגל הרי לא יהיה מי שישלם לכם עבור אותו נייר או במקרה הטוב תקבלו רק חלק משוויו של הנייר כחלק מתהליך של הסדר חוב מול אותה חברה.
חשוב להבין: נייר מגובה זהב הוא לא יותר מהבטחה לתשלום . הבטחה שבמיקרים מסוימים ניתן להפר.

2. יש הרבה חברות הטוענות כי הנייר שלהם מגובה בזהב פיסי. רובכם בוודאי לא קראתם את האותיות הקטנות של התקנון או של הפרוספקטים של אותן חברות. אם ניקח לדוגמא את הGLD קרן הסל הגדולה והמוכרת ביותר בעולם בתחום של זהב, הרי שתמצאו שם שהקרן לא מאפשרת פיקוח של רואי חשבון חיצוניים על הזהב שלה וגם מדהים לכשעצמו ,היא איננה מתחיבת על טוהר הזהב! כלומר באופן תאורטי יכול להיות שאין לה אפילו אונקית זהב אחת בכספות שלה ואם יש לה זהב בכספות, היא לא מתחיבת שמדובר בזהב טהור (או במילים אחרות יתכן שהזהב שהיא מחזיקה מזויף). עד כמה בטוח להשקיע בGLD ניתן לראות בסוף הראיון הבא בו מנכ"ל הקרן נשאל באיזה אפיקים הוא מושקע בזהב ולמרבה הפליאה הוא ענה שהוא מושקע בזהב הפיסי ובמניות של חברות הכורות זהב מבלי להזכיר כלל את הקרן שלו שאמורה להוות אלטרנטיבה לאפיקי השקעה אלו:



3. אחת ההערכות בשוק מדברות כי על כל 100 ניירות "מגובי זהב" רק נייר אחד באמת מגובה זהב הפיסי. ההונאה הזו יכולה להימשך עוד זמן רב אלא שבנקודה מסוימת המשקיעים בנייר עלולים לקום בוקר אחד ולגלות שהנייר שברשותם פתאם לא שווה כלום.



4. ברגע שאתם רוכשים נייר מגובה זהב אתם עושים את זה דרך ברוקר. הברוקר בין אם תדעו או לא יכול לעשות שימושים או הונאות שונות בכסף שלכם. ראו מקרה מיידוף.

4.גם אם הברוקר שלכם הוא בסדר אתם עדיין כפופים לחוקי הבורסה שיכולה לשנות את חוקיה ו/או להגביר את הרגולציות ובכך לפגוע בהשקעה שלכם.

6. מאחר שהמסחר בנייר מגובה זהב נעשה דרך צינורות שחשופים לביקורת גורמים ממשלתיים ,אתם גם נתונים לקפריזות הממשלה. ב1933 הוציא רוזוולט צוו 6102 ,שבעצם מחרים את כל הזהב הנמצא בידי אזרחי ארה"ב. אילו היה עושה זאת היום , הוא בסה"כ היה צריך ללחץ על כפתור במחשב ולהחרים את כל הניירות מגובי הזהב מבלי לדרוש זאת מאזרחיו.
סכנה נוספת היא אם יעלה משטר עוין שישתלט על הקרנות. כרגע זה לא נראה כתרחיש ריאלי אבל בעולם לא יציב מהסוג שאנו גרים בו אין לדעת מה יוליד היום.

7.את ניירות הזהב ניתן להנפיק ללא הגבלה ,ניתן למנף אותם או לעשות עליהם מניפולציות.  לפיכך אל תניחו כי רמת יציבות תחום זה היא גבוהה רק מכך ש"כולם" משקיעים בניירות מגובי זהב. זה תחום יציב בדיוק באותה מידה כמו שאותם "כולם" חשבו שAIG חברת ביטוח יציבה ערב משבר 2008 ,למרות שהיתה מושקעת עד צוארה באפיקי השקעה מניפולטיביים.

8. בזמן של קטסטרופה כלכלית בה הבנקים שלכם עלולים להסגר למספר ימים עד יעבור זעם, אתם עלולים להגיע למצב בו לא תוכלו לממש את הניירות מגובי הזהב שלכם באותה תקופה גם אם תרצו או תצטרכו את הכסף. אם אתם חושבים שסגירת בנקים לזמן קצוב הוא תרחיש דימיוני קראו כאן מה קרה בארגנטינה רק לפני 9 שנים.

9. החסרון בזהב הפיסי מתמקד בעלות האחסון שלו שבמיקרים מסוימים יכולה להיות אף גבוהה, הוא איננו זמין באופן מיידי לרכישה או למכירה ביחס לזהב מגובה נייר , יתכן שזמן ההמתנה לרכישת הזהב יהיה ארוך מאד שכן כמות הזהב הפיסי הנסחר היא מוגבלת והדרישה אליו בשנים האחרונות רק הולכת ועולה, רכישתו או מכירתו כרוכה בטרחה וטרטור של הקונה/מוכר (קשה לעשות זאת דרך הטלפון) והרוכשים אותו חשופים לסכנת זיופים אם כי יש כלים לזהות זיופים אבל שוב מדובר בטרחה נוספת של המחזיק בו ,מה שלא היה לו אילו בחר להשקיע בזהב דרך ניירות.




החומר הכלול במאמרים בבלוג זה הם על דעתו בלבד של הכותב ואפשרויות הפעולה המתוארות בה מובאים לצורך מידע כללי בלבד ואין לראות בהם משום המלצה ו/או ייעוץ לגבי כדאיות ההשקעה במניות/מט"ח ו/או מכשירים פיננסיים נשוא סקירה זו. סקירה זו אינה מתחייבת להיות מדויקת בפרטיה ואינה מהווה תחליף לייעוץ ספציפי המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם וכל העושה בה שימוש עושה זאת על דעתו ועל אחריותו בלבד.

22 תגובות:

  1. לערן שאלה.
    איך אני יכול לדעת האם תעודת הסל שברשותי מגובת בזהב פיסי אמיתי או שהיא רק חתיכת נייר?
    שאלה נוספת האם המצב שערך הזהב יעלה מעל ה200, נרגיש את הבהלה להזהב אפילו במחירי עגילי זהב או תכשיטים כללים?

    השבמחק
  2. שלום אנונימי,
    ניירות מגובים בזהב (או תעודת סל כזו או אחר) כמו כל נייר אחר מתחום הנגזרים הוא תחום כל כך מעורפל ומסובך שמעט מאד מהאנשים יודעים בדיוק איך כל העסק הזה באמת עובד מאחורי הקלעים.
    לכן לשאלתך: אתה לא תוכל לדעת אם תעודת הסל שלך באמת מגובה בזהב ,לכן במקרה זה תצטרך לסמוך או לא לסמוך על אמינותם של אילו שהנפיקו לך את תעודת הסל או לבדוק בדיוק באילו אפיקים מושקעת תעודת הסל שלך ואז לחקור את אמינות האפיקים האילו.. בקיצור לא עסק פשוט.
    באופן כללי בלי להתיחס לתעודת סל כזו או אחרת,קח בחשבון שכמו שכתבתי ההנחה היא שכמות הזהב בעולם קטנה בהרבה מכמות הניירות שמגובים בזהב.
    לגבי שאלתך השניה: תכשיטים מושפעים ממחיר הזהב לא משנה אם הוא ב2000 או 1000 דולר לאונקיה, אם קנית תכשיטים לאחרונה וודאי הרגשת את עליות המחירים בתחום התכשיטנות. קח לתשומת ליבך שתכשיטים הם לא אידאיליים להשקעה עבור מי שמחפש השקעה טהורה בזהב בגלל היותם חפץ אמנותי שמגלם במחירו בנוסף למחיר הזהב גם ערך אמנותי כזה או אחר.

    ערן

    השבמחק
  3. היי
    אם הבנתי נכון ניירות הצמודים לזהב לא חסינים יותר מהמניות והבורסה ברגע של מפולת קריסה הלאמה.
    והאם יש טעם להחזיק מזומן (ש"ח) בכמות של משכורת ממוצעת שנתית (בערך 100000)מחוץ לבנק בבית בכספת.
    או שגם לכסף לא יהיה ערך ברגע של קריסה עולמית קיצונית ופשיטת רגל של בנקים וחברות ברוקרים.

    השבמחק
  4. ערן מה דעתך לגבי תנאי מסחר בבורסה דרך מיטב טרייד
    בעלות של 0.08% קניה מכירה + 20 ש"ח לחודש דמי ניהול?
    אני מעביר אליהם תיק השקעות בניהול עצמאי שלי.
    אשמח לחוות דעת
    אבי ג.

    השבמחק
  5. הי אבי,
    1. מי שיגיד לך שהוא יודע בודאות מה לעשות עם המזומן בזמן קריסה משקר. הכל שאלה של עיתוי:
    אם הקריסה תהיה מלווה בדיפלציה הרי מי שיש לו מזומן באותו זמן ירויח ,אם הקריסה תלווה באינפלציה גבוהה (סטיגפלציה) אזי הדבר האחרון שתרצה לעשות זה להשאר עם מזומן.בנוסף אם הבנקים יפלו המדינות כנראה יחלצו אותם אבל אז ערך הכסף ירד עוד רק שקשה לדעת בדיוק מתי וזה מכריע לגבי איפה שמים את הכסף ומתי מוציאים אותו. כלומר אין פה נכון או לא נכון ,זה תדע אחרי מעשה.
    אני מאמין שאפשר לחזות מגמות אך לא תאריכים מדויקים- למשל אם מדינות מורידות ריבית ומדפיסות כספים בכמויות גדולות זה בהכרח יגרום לאינפלציה בעתיד אבל קשה לדעת עם האינפלציה תבוא לפני ,אחרי או תוך כדי משבר .
    אפשר לקבוע במידה די נחרצת גם שבשיטה מוניטרית המושתת על חוב מדינות באירופה וארה"ב לעולם לא יוכלו לצאת ממשבר החוב אליהם נכנסו מלבד לפשוט רגל או לחילופין להרוס את ערך המטבעות שלהם.

    2. לגבי בתי ההשקעות קשה לי לחוות דעה בלי לחקור את התנאים שנותנים היום.ממליץ לך לעשות סקר שווקים לפני שאתה חותם איפה שהוא.

    ערן

    השבמחק
  6. Please keep in mind:
    A. First rule of Investing:
    If you don't understand it - don't invest in it.
    B. You do not invest in Gold or the Stock Market - you speculate.
    - Eran

    השבמחק
  7. א. חתיכת ניר תמיד תישאר חתיכת ניר. עובדה... אלא אם כן מישהו מוכן להחליף אותה במשהו שווה ערך, במקרה ואין קונה לחתיכת ניר ראה את תחילת המשפט.

    ב. זהב נחשב השקעה טובה כי הוא איננו מושפע מאינפלציה, כביכול. אבל עדיין יש את מי שלא חשב על זה. אם באמת מתקיים משבר קטסטרופלי, מי בכלל ירצה לקנות זהב? לפי חוקי הביקוש והיצע מה שאין לו ביקוש, ערכו ירד. כשלמשקיעים בזהב לא יהיה את צרכיהם הבסיסיים, אז הם יחפשו להיפטר מהזהב. רק שאז אף אחד לא יהיה צריך זהב. למה? כי אי אפשר לאכול זהב.

    השבמחק
  8. שלום איתי,
    עד היום זהב היה המפלט האחרון במקרה של קטסטרופות כלכליות. עד כמה שאני בדקתי לא מצאתי עדויות בהיסטוריה לכך שהיינו אי פעם במצב בו הזהב איבד מערכו עד כדי כך שהפך לחסר ערך. אני כן מסכים שעצם זה שלא היינו במצב כזה בעבר לא אומר שלא נהיה בו בעתיד .אני לא נביא אבל המשבר הנוכחי הוא כל כך גדול, העולם נמצא תחת פרמידת ענק של חובות כפי שלא היה אף פעם ולכן אי אפשר לפסול לחלוטין שאנחנו נהיה במצב הזה מתי שהוא בעתיד הלא רחוק(אם כי אני מקווה בשביל כולנו מאד שלא)
    רק חשוב לי להדגיש בפני כל חסידי השיטה המוניטרית המושתת על הזהב: זהב יכול לשמש מפלט מצוין לאינדבדואלים ובהגבלת אינפלציה אך מעצם היותו משאב מוגבל ואפילו מוגבל מאד רק חלק קטן יהנה מהעושר שבמעבר לשיטה הזו. אלו יהיו בעיקר רק כאלה שמחזיקים בו ומאחר שהמחזיקים הגדולים בו היום הם הבנקים המרכזיים אז לא עשינו בזה כלום.
    ערן

    השבמחק
  9. הי צריך לשאול את קדאפי. הוא תיכנן מטבעות זהב לכן הוא הופל על ידי המערב.

    השבמחק
  10. עזבו את ה GLD... משרד האוצר האמריקאי אמור לאפשר ביקורת של פורט נוקס - אבל מעולם לא התאפשרה או נערכב ביקורת כזו. למה? אפילו בפורט נוקס אין בעצם זהב. רוזוולט כאמור החרים את כל הזהב אבל כיום אין שם אפילו אונקיה אחת - הכל הועבר טיפין טיפין לבנקאים באירופה שבבעלותם נמצא הפדרל ריזרב. אחרי שכל הזהב הועבר, ניקסון ביטל את תקן הזהב - כי לא נשאר מה שיגבה את הכסף חחחחחחחחח

    השבמחק
  11. קנו נכסים אמיתיים, בעלי ערך אמיתי, בכסף שלכם לפני שיהיה חסר ערך לחלוטין. מי שאין לו ברירה שיקנה כספת וישים בה זהב...

    השבמחק
  12. מסחר אנונימי בבורסות אלקטרוניות משוכללות.
    מאמר של האוניברסיטה הפתוחה בעברית:

    ssrn.com/abstract=1877592

    כותב המאמר: רשף )רפאל( מאירי
    ************************
    ורוב תודות לאוניברסיטה הפתוחה בישראל, לפרופ' אריה נחמיאס )ראש
    החוג למנהל עסקים לתואר שני( ולפרופ' שיזף רפאלי )מנחה הסמינר
    'שווקים אלקטרוניים' – 13801 (, אשר נתנו לי את הבמה להצגת הדברים
    שלהלן.
    ורוב תודות גם לכל שאר החברים שבמשך שנים אני מספר להם בנושא,
    ורק כעת אולי יבינו.
    ודע קורא יקר כי אין להלין על אף אחד ואינני מחפש אשמים וקורבנות
    ובאמת שהשתדלתי להימנע מלהצביע על מי מאילו אלה וכאלה.
    - הופץ בקשת רחבה // מהדורה ראשונה -

    ערן - אולי אתה תוכל לבאר את הנושא בצורה קלה יותר להבנה

    השבמחק
  13. שלום
    אם הכסף(נייר)בעולם יקרוס לגמרי בקטסטרופה כללית,אז לא ישאר ל 99 אחוז מהאנשים בעולם אמצעי לקנות זהב,ואז ערך הזהב יפול ביחד עם הכסף(נייר).
    כי ע"י איזה אמצעי ירכשו זהב? לכן רק בערך 1% בעולם יהיה בידם זהב,אבל לא יהיה לו שימוש הישרדותי-הכרחי.
    ערן,אתה חייב לדעת שהעולם הוא שונה ויהיה שונה מכל מה שהכרנו.העולם נהיה קשור,וכולם תלויים בכולם-גלובלי ואינטגרלי. אי אפשר להעריך מרכיב במערכת העולמית החדשה לבדו,אני רוצה לראות מדינה אחת,אפילו סין,שיכולה לתפקד כשיפסיקו לקנות ממנה ,אפילו מדינה אחת כמו ארה"ב.
    הכל תלוי ביחסים בין בני האדם-הכלכלה היא העתקה בשטח של היחסים בין בני האדם.

    השבמחק
  14. ערן הילדסהיים11 בנובמבר 2011 בשעה 18:58

    שבת שלום איציק,
    העלת טענה חשובה ואני איתך בעניין. אם כל המערכת הפיננסית תקרוס בצורה טוטאלית נגיע למצב שגם הזהב לא יעזור. כפי שציינתי בתגובה הקודמת שלי, מעולם העולם לא היה בסיטואציה אפוקליפטית כזו אך בהחלט אי אפשר לפסול שתרחיש כזה יתרחש בעתיד.
    מכיוון שלא נוכל להתחמק מקטסטרופה כלכלית בוא רק נקווה שהזהב ישאר המפלט האחרון (בבחינת הרע במיעוטו) ולא נחצה את המפלט הזה לכיוון הלא נודע ובאותה הזדמנות ננצל את הנפילה הזו כדי לעבור לשיטה מוניטרית נורמלית ושיוונית שלא מבוססת על חוב ושתפתור אותנו מכל התחלואים שהפילה עלינו השיטה הנוכחית.
    ערן

    השבמחק
  15. חבית נפט (ויתר התוצרים הפוסילים) לא תאבד מערכה, גם בתרחיש אפוקליפטי כמו שאתה מתאר. הרי, אנשים תמיד ימשיכו לנהוג במכונית ולחמם את הבית בחורף.

    איתי א

    השבמחק
  16. Humans survived without Black Gold, and certainly without Yellow Gold, but not without food and shelter - hence I've said it here before and I'll repeat - become self sustained - own your own home, and grow your own food - you will still have to deal with "significant challenges" but you will be in far better situation than the vast majority.
    - Eran

    השבמחק
  17. שלום Eran,
    הפיתרון שאתה מציע לא תופס ל-90% מהאוכלוסיה.

    פיתרון שכן תופס לכלל האוכלוסיה, הוא התעוררות מהאמונות השגויות, ומיסוד מערכת מקיימת על בסיס של שיתוף וחלוקת האמצעים.
    בעולם שלנו לא חסרים משאבים, יש עודף גדול. הבעיה שמצד אחד בני אדם פועלים מתוך פחד ואנוכיות, מצד שני יש גורמים שמנצלים זאת כדי שנטיח ראש בראש, בעוד אנחנו מתעלמים מהעושר שנמצא לנו מתחת ליד.

    מהמערכת הזו כולם מפסידים, גם אלה שלכאורה נהנים מרמת חיים גבוהה, גם הם נתונים למערכת לחצים קשה ומרדף אינסופי אחר העושר, תוך הזנחת התחומים שמביאים לאושר.


    ע'

    השבמחק
  18. Hello,
    Solutions are tailored to a given situation, however, unlike "buy Gold" or other risky speculations, being self sustained is NEVER a losing position. IF, as the blogger of this site claims, we're headed for immense financial collapse, this will shield you from agony and possibly death.
    The only people who were not hurt during the Great Depression were self sustained - I had the good fortune of talking to one such individual.
    There are a number of indications that the game is indeed up, and to hope at this point that somehow people will wake up now and change everything, is, in my opinion, unrealistic, to put it mildly. I would certainly not gamble my life on it. But..to each his own.
    Good weekend,
    Eran.

    השבמחק
  19. לאנונימי שדיבר על המאמר של האוניברסיטה הפתוחה:
    ssrn.com/abstract=1877592
    רצית ביאור ?
    אין מה לבאר, צריך לקרוא ברצף, המאמר מיועד גם למי שלא בקי בכל המושגים הטכניים. במהלך הקריאה תבין שהכל מוסבר לפרטי פרטים, אם לא בהתחלה אז בהמשך. למיותר לציין שמדובר בפרסום אקדמי ראשון בעולם של שיטות ומנגנונים להרצה של נזילות בבורסות הגדולות והמשמעותיות בעולם, אם תרצו, סוג של מידע פנים מתוך החברות שמריצות את הבורסות. אגב הסיכון המערכתי שמבואר במאמר זה הפחד הכי גדול של הרגולטורים ועל כך עדויות במקורות המידע.
    עשו מאמץ לקריאה רציפה אחת של המאמר ותראו איך זה משתלם, הרי אני בטוח שנמאס לכם לשלם כל פעם מחדש...

    השבמחק
  20. בפאנל בכנס שווקים גלובליים של בית ההשקעות טנדם קפיטל גילה גלעד אלטשולר, בעלים ומנכ"ל משותף באלטשולר שחם


    גלעד אלטשולר: "זהב זו השקעה טובה כנגד מצב של כאוס מוחלט. מי שמאמין בכאוס מוחלט שישים את מטילי הזהב בכספת בבית. מהתעודות על זהב ניתן יהיה לעשות טאפט. לא תהיה להן משמעות אם הבנקים יקרסו".

    השבמחק
  21. תמיד שאלתי את עצמי מדוע נייר שווה פחות מזהב, הרי בשעת משבר 'אמיתי' אמורים לבוח למחוזות שבאת יצילו אותנו בשעת חירום, לא? חומרי גלם בסיסיים כמו אורז, סוכר וכיוצא בזה

    השבמחק
  22. http://hiddensecretsofmoney.com/
    קצת סדר בלמה זהב פיזי הוא השקעה טובה היום 2013 לפני שארה"ב מגיעה לחדלות פרעון עוד שבוע

    השבמחק