יום שבת, 17 בדצמבר 2011

הבנק הראשון בישראל בבעלות האזרחים הובא לאישור סופי בכנסת.מי הדמות שסיכלה אותו שעות לפני האישור?

"בערב ההחלטה על קריאה שניה ושלישית ממש בערב הפעלת התוכנית [לחלוקת מניות בנק לאומי לכלל אזרחי ישראל] קרא לנו ראש הממשלה שרון בלי הסבר,בלי נימוק,לא יודע מי לחץ עליו וביטל את התוכנית", כך מתאר פרופי ירון זליכה בהרצאתו את הניסיון להקים מיזם חברתי ממדרגה ראשונה. החלטתי לבדוק מי הוא האדם שפעל מאחורי הקלעים שגרם לשרון לשנות את החלטתו. אחרי חיפושים וחקירה צנועה הגעתי לשמו. את חלקכם השם הזה לא יפתיע.

בשנת 2005 הגו פרופ' זליכה ונתן ניסני ז"ל את התוכנית להפרטת בנק לאומי. הרעיון אומר שמניות בנק לאומי יחולקו באופן שווה בין כל אזרחי המדינה. פרופ' זליכה מסביר בהרצאתו בקריה האקדמית אונו (ראו בסרטון המצורף), כי התהליך עצמו הוא פשוט ובסופו כולנו נחלוק את מניות בנק לאומי. נכס לאומי מוחזר לבעליו -האזרחים, אין צודק מזה.
ליוזמה הזו גויסו גם ראש הממשלה דאז, אריאל שרון ושר האוצר דאז, בנימין נתניהו. שניהם תמכו בחוק,עד כדי כך שהקציבו מיליונים לתכנונו ואף דחפו לאישורו במליאה בקריאה שניה ושלישית כשהרוב לאישורו היה מובטח. באופן מפתיע, מספר פרופ' זליכה קרא לו שרון ערב ההצבעה המכרעת והודיע לו פתאם כי הוא מבטל את התוכנית. פרופ' זליכה טוען בהרצאה כי איננו יודע מי לחץ על שרון וגרם לו לשנות את ההחלטה.

גם נתניהו וגם שרון הם אנשים שבין אם אתם מסכימים עם דעותיהם ובין אם לא, ודאי תסכימו שמדובר בדמויות בעלי כוח וכריזמה שכמעט דבר לא יעמוד בפניהם אם החליטו ללכת על ביצוע שינוי כלשהוא ופה ניתן לציין בין השאר את הנסיגה מעזה, שינוי פני התקשורת בישראל ,הפרטות גופים ציבוריים גדולים וכו'. אם כך מאד מעניין לדעת במיוחד עכשיו ,כשהקמת בנק תאגידי שיתופי צוברת תאוצה (בנק בבעלות לקוחותיו), מי היא הדמות,שיש לה כל כך הרבה כוח ומוטיבציה לסכל יוזמות חברתיות מהתחום הזה.
החקירה הקטנה שביצעתי הובילה אותי עד לעיתונאי שלומי שפר, שפר פרסם בסוף יוני 2005 בYNET פרטים על אותה פגישה שקדמה להודעה של שרון על ביטול העסקה וכך הוא כותב:
"בדיון שהתקיים אצל ראש הממשלה, בהשתתפות נגיד בנק ישראל , סטנלי פישר, והחשב הכללי באוצר, ירון זליכה, אמר הנגיד פישר כי קיימות שלוש אופציות להפרטת בנק לאומי - מכירת גרעין שליטה למשקיעים פרטיים במכרז (כפי שנמכרו באחרונה בנק דיסקונט ובזק); הפצת מניות הבנק למשקיעים, ולבסוף - חלוקת המניות שבידי הממשלה בחינם לציבור הרחב.הנגיד אמר כי הוא תומך קודם כל במכירת גרעין שליטה למשקיעים פרטיים, ובמקום השני בהפצת המניות למשקיעים. לדבריו, רק כאופציה אחרונה יש לבצע את תוכנית חלוקת המניות לציבור".
הטענה שהועלתה היתה שיש להשתמש בכסף לצורך צמצום החוב.
אז החלטתי לבדוק גם את הנושא הזה, ולהלן כמה עובדות:
ערכו של בנק לאומי באותה תקופה היה בערך 17 מיליארד שקל. זה נשמע אמנם הרבה אבל מדובר רק במחצית מהסכום שהמדינה משלמת רק על הריבית שיש לה על החוב בכל שנה, ובכרק 3% מסך כל החוב הממשלתי שהיה ב2005. כל זה הוא כאין וכאפס מול היתרונות שיש למהלך כזה על המשק, כפי שניתן לקחת כדוגמא ממדינות מקבילות כמו בריטניה וגרמניה שביצעו מהלך דומה בשנות ה80 וכן היתרונות שמציג פרופ' זליכה במהלך ההרצאה.כל זה מעלה סימן שאלה גדול (על פי הכתבה בידיעות) מדוע בחר הנגיד דווקא בעמדה שבחר ומדוע ראש הממשלה העדיף לקבל אותה.

הרצאת פרופ' זליכה (3 הדקות הראשונות מוקדשות לנושא מכירת המניות של בנק לאומי)

6 תגובות:

  1. אני לא מבין מה היה רע להשאיר את הנכסים בידי הממשלה? מה ההיתרונות של הפרטה? ומה ההיתרון של להפריט בצורה שבה "מחלקים את הכסף שווה בשווה" לבין "קניה בידי אנשי הון" בסוף יש דריקטוריון והוא מחליט... זה שיש לי מנייה לא אומר שאני משפיע על ההחלטות של הגוף...?

    יובל ב

    השבמחק
  2. Democracy is the government of the people, by the people, for the people
    Abraham Lincoln
    Unless you don't live in a Democracy after all, the transfer of ownership from Government to its citizens makes no sense.
    Abe, also had an enlightening quote that possibly explains Mr. Fischer point of view:
    These capitalists generally act harmoniously and in concert, to fleece the people
    -Eran

    השבמחק
  3. ערן, מידע מעניין. הרחבת את תחום הידיעה שלי לגבי הלאמה-הפרטה. כמו שהססמה אומרת הפרט ומשול.
    שווה לך לבדוק גם את זה http://plaintruthmagazine.blogspot.com/2009/07/benjamin-netanyahu-cfr-member.html
    לפי המסמך הזה שפורסם ב-2009, בנימין נתניהו ומקורביו זכו לקנות מניות שליטה בבנק לאומי עם הפרטתו תחת שרשרת של חברות קש שנועדו להסוות את הקניה.

    השבמחק
  4. הממם.. סליחה, המאמר בבלוג מדבר על שנים קודמות יותר... והמכירה היתה לדן קוואילי, מבילדרברג גרופ, שהיה סגן נשיא ארה"ב בתקופתו של בוש.

    השבמחק
  5. זליכה צודק - http://tora.us.fm/tryg/ribit0/bnq_hdoar.html

    השבמחק
  6. שאלה לערן,

    האם בנק הדואר לא מתפקד או יכול לתפקד כ"בנק חברתי"? במה הוא שונה כיום מבנק חברתי?

    תודה, י'

    השבמחק