יום חמישי, 8 בדצמבר 2011

מישראל ועד ארה"ב: כך פועלת משטרת המחשבות הגלובלית בכלכלה

אם אתם תמהים מדוע הרוב המוחלט של הכלכלנים בעולם מתעקש להתניע את הכלכלה המקרטעת בכל העולם במקום להחליפה בחדשה אז כבר מצבכם טוב, רוב האוכלוסיה כלל לא הגיעה למצב שהיא אפילו חשבה על סוגיה זו. לימדו אותנו מגיל ינקות שכלכלה שייכת לכלכלנים וכשהכלכלנים לא מעלים אופציה חלופית, אנחנו בתמימותנו חושבים שאין כזו. ופה עולה השאלה: היתכן שהיה יום שמיני לבריאת העולם,שלא הכרנו, בו האלהים ברא את השיטה הכלכלית הנוכחית? 
למה בעצם הרוב המוחלט של הכלכלנים לא מעלה בכלל ספק,סימן שאלה, ביקורת קטנה ואפילו זעירה על השיטה הכלכלית הנוכחית, שלא לדבר על העלאת אלטרנטיבה לשיטה הקיימת?


לפני כחודשיים פרסמתי כאן באתר את עדותו האמיצה של חגי קוט, אז סטודנט שסיים תואר ראשון לכלכלה באוניברסיטת ת"א. חגי קוט טען אז בטקס חלוקת התארים:
רק התיאוריה הכלכלית הניאו-קלאסית נלמדת בבית הספר. תיאוריות אחרות, דעות שונות וביקורת על התיאוריה הניאו-קלאסית אינן נשמעות בבית הספר כלל וכלל....מלמדים אותנו תורה בכפית ומצפים שנדע ליישם אותה במבחן בלי שום ביקורת עליה ועל יסודותיה. אך שיטה זו גורמת לדבר חמור הרבה יותר. היא אינה מעוררת אצל הסטודנט ביקורתיות וחשיבה עצמית. הסטודנט מכיר גישה כלכלית אחת ויחידה ועלול לחשוב שאין אחרות, ושזו הנלמדת היא היחידה הנכונה.


אם חשבתם שאוניברסיטת ת"א יוצאת דופן קראו מה התרחש באוניברסיטת הארוורד בארה"ב בחודש האחרון:
אוניברסיטת הארוורד היא בית החרושת ליצור מנהיגים ואליטות בעולם. בין בוגריה ניתן למצא שמונה נשיאי ארה"ב הכולל את אובמה, ראשי ממשלות כראש ממשלתנו ,בנימין נתניהו, מזכ"ל האו"ם באן קי מון וכן שורה ארוכה של כלכלנים מהמובילים בעולם. גם היא מסתבר מעדיפה להציג לסטודנטים רק את את הצד הקיים בכלכלה כאילו לא קיימות אלטרנטיבות. כך טוענת קבוצת סטודנטים בפקולטה לכלכלה באותה אוניברסיטה ,ש70 מהם החליטו בחודש האחרון לעשות מעשה ובצעד מחאתי חסר תקדים החליטו לצאת במהלך הרצאה של אחד מראשי החוג. הסיבות למחאה שמעלים הסטודנטים מפליאות בדמיונן לאלו שהעלה חגי קוט ,אף הן מתמקדות בחד גוניות של לימוד השיטה הכלכלית ועל כך שהאוניברסיטה לא מעודדת הצפת נקודות מבט שונות. בקישור שאחרי הסרטון הבא , מגיב המרצה ומודה ששיטת הלימוד הזו קיימת ברוב האוניברסיטאות המוכרות בעולם.



את תגובתו של המרצה בסרטון,פרופ' גרג מקניו, תוכלו לראות כאן מתוך fox news (תודה לalexsmail על הקישור)

הפרופ' לכלכלה של אוניברסיטת דיוק ,רוי ויינטראוב, מחזק את דברי חגי קוט והסטודנטים המוחים בהארוורד וטוען שלמידת רק השיטה הכלכלית הקיימת היא דבר המתרחש ברוב האוניברסיטאות בעולם:
 "מעמדן של תאוריות שאינן נאו-קלאסיות במחלקות לכלכלה באוניברסיטאות דוברות אנגלית דומה למעמדם של התומכים בטענה שהארץ שטוחה במחלקות לגאוגרפיה: עדיף להביע דעות כאלו רק אחרי קבלת הקביעות, אם בכלל".

דיוויד גרייבר ,50, אחד האנרכיסטים המפורסמים בעולם, משמש כמרצה לאנתרופולוגיה באוניברסיטת גולדסמיתס בלונדון, ולפני כן עבד בייל , טוען :
"הניאו ליברליזם, השיטה הכלכלית שאליה הורגלנו ב-30 השנים האחרונות, היא צורה של קפיטליזם שתמיד מעדיפה אידיאולוגיה ותעמולה על פני יישום בשטח. כלומר, אם היו נותנים לקובעי המדיניות בחירה בין שתי אפשרויות, אחת שתדאג שהקפיטליזם ייראה כמו האופציה הכלכלית היחידה ושנייה שבאמת תעשה אותו כזה, הם יעדיפו את האפשרות הראשונה. לכן שמים דגש אדיר על צבא, על מעקב ותעמולה ועל מניעה אובססיבית של תנועות חברתיות - כדי להעלים את התחושה שיש אלטרנטיבה. הבעיה היא שזה יקר יותר מקפיטליזם שבאמת עובד." מתוך ראיון בThemerker
דייויד פוטר מאוניבריסטת ייל בשל פעילותיו הפוליטיות כדבריו,אגב זה היה עוד בטרם קיבל קביעות.

גם פרופ' סטיב קין האוסטרלי, אחד השמות הכי חמים בכלכלה העולמית כיום רומז כי עדיף שאלו שיצילו את הכלכלה לא יהיו כלכלנים והוא מסביר למה:
 הכלכלנים המקצועיים, הוא טוען, התחנכו בצורה כזו שהם מתעלמים משלושה גורמים בסיסיים: חוב, אי־שיווי משקל וזמן. "לכל מי שלא קיבל חינוך של כלכלן ברור שכל מערכת כלכלית מתחילה באי־שיווי משקל ונשארת באי־שיווי משקל הכלכלה הניאו־קלאסית מנסה ליצור מודל של מערכת השמש מבלי להתחשב בקיומה של השמש, עם מודלים שמתעלמים מאיך באמת עובדים כסף ובנקים..
הכלכלנים הניאו־קלאסיים חיים באשליה אחת גדולה. הכלכלה הניאו־קלאסית שולטת מאז שנות השבעים אבל בזמן הזה הכוח הזה, השמש הזאת, הלכה וגדלה עד שגרמה למשבר. ועדיין, הם חוזרים אל הכלכלה הניאו־קלאסית, כי הצד הדתי שלה אומר שכלכלת השוק החופשי היא למעשה אלוהים על פני האדמה. בגלל הגישה הכל כך שגויה הזאת מה שאנחנו רואים כיום זה סדרה של משברים. אני לא רוצה שנחזור על הטעות הטיפשית הזאת שוב ושוב, עד 2070 או משהו כזה, ואז נתעורר ונבין שאנחנו צריכים ראייה ריאליסטית של איך הכלכלה פועלת, ולא ראייה דתית". מתוך ראיון בכלכליסט

כשזה מה שמלמדים בכל העולם זה מחלחל גם אל האזרחים דרך התקשורת:
פרשן כלכלי (כלכלן בעצמו) מהוותיקים,המוערכים והמפורסמים בארץ כתב לאחרונה בידיעות אחרונות: "התרופה למגפת האי-אמון (באירופה) היא רק אחת: התערבות מסיבית של הבנק המרכזי" ,כשהוא מתכוון להדפסת כסף. קוראי הכלכלה האמיתית יודעים כבר ,שהדפסת הכסף נעשת על ידי הגדלת החוב והחוב כידוע ,הוא הבעיה הגדולה ביותר שנמצא בה העולם גם כך. אבל מה שבאמת מעניין פה ,הוא שהפרשן אפילו לא מעלה את האופציה ,שבה שיטה מוניטרית הסובלת מחוב מצד אחד ושמחייבת את הגדלת החוב כדי לשרוד מהצד שני, היא בעצם הבעיה. כשלא מכירים אלטרנטיבות אחרות ,אז כלכלן יכול לראות בהדפסת כסף כפתרון היחידי לכשלים בכלכלה בדיוק כמו שאלכוהוליסט רואה בעוד מנת אלכוהול כפתרון היחיד לבעיות הכשל בתפקודי הכבד שלו.

11 תגובות:

  1. You must have missed recent article in Ynet (God help us), about the problem with debt based economic system.
    We wouldn't be surprised with the current state of affairs if we took the time to study the Power That Be and their modus operandi. It's not too late, although as Yagi Berra is fond of saying: It's getting late, early.
    Let's start with one Cecil Rhodes for example.
    Google here we come..
    -Eran

    השבמחק
  2. ממליץ לצפות בסרט inside job כדי להבין שאותם אילו שגורמים בזדון למשברים הכלכליים, ממונים פעם אחר פעם להחזיק במושכות הכלכלה העולמית. או יותר נכון ממנים האחד את השני במין מעגל קסמים בלתי פוסק.

    השבמחק
  3. אז מה האלטרנטיבות לשיטה הזו?
    משה.

    השבמחק
  4. ערן הילדסהיים8 בדצמבר 2011 בשעה 17:43

    שלום משה,
    כל הבעיות של הבעיה בשיטה הכלכלית הנוכחית תוכל למצא בפןסט "כיצד נוצר כסף בעולם" כפי שמופיע בצד ימין של האתר.
    פתרונות יש כמה :
    1. שמדינה תדפיס את הכסף בעצמה ללא חוב. תוכל ללמוד על כך בהרחבה בסרט של ביל סטיל:
    http://www.youtube.com/watch?v=__5Etq-3ggs
    2. יצירת מטבע מקומי כפי שמתואר במאמר הבא:
    http://cafe.themarker.com/post/2434475/

    ערן

    השבמחק
  5. שלום משה,
    הבעיה העיקרית עם מטבעות שאינם מבוססי חוב, היא הממשלה שאוסרת מסחר בעזרתם. קצת אבסורד, אבל החוקים שלנו מכריחים אותנו להיכנס למלכודת הזו של כסף מבוסס חוב.
    כדאי גם שהמטבע החדש לא יוצמד לזהב או לסחורה אחרת, משום שזו מלכודת נוספת.

    מקורות נוספים לקהילות מטבע:

    http://ecowiki.org.il/wiki/%D7%9E%D7%98%D7%91%D7%A2_%D7%A7%D7%94%D7%99%D7%9C%D7%AA%D7%99

    http://ecowiki.org.il/wiki/%D7%9E%D7%98%D7%91%D7%A2_%D7%A7%D7%94%D7%99%D7%9C%D7%AA%D7%99-_%D7%9B%D7%9C%D7%99_%D7%97%D7%93%D7%A9_%D7%9C%D7%9E%D7%90%D7%94_%D7%94-21

    השבמחק
  6. הבעיה היא שגם גישות כמו שלך תורמות להנצחת הבעייה כשהן מציגות בעיות כלכליות ללא ההקשרים היותר רחבים ועמוקים שלםה לקיום האנושי,שיטה ומחשבה כלכלית יציבה ויצירתית תוכל להתממש רק כשהכלכלנים ילמדו גם פילוסופיה והיסטוריה וסוציולוגיה ופסיכולוגיה,כלכלה היא גם ואפילו בעיקר מדע חברתי ועדיין אפילו אנשים כמוך שמבינים את הצורך באלטרנטיבה נטפלים בעיקר למנגנונים מכנים כמו למשל התפישות שעומדות מאחורי ניהול כספים.השינוי הנחוץ בכלכלה יבוא ובא מתוך היחס השונה למשקלה של היצירתיות במבנה הנפשי של האינדוודואל שממנה נגזרים גם יחס שונה למידע ולדרך שבה מממשים ידע מול ועם משאבי אנוש וטבע,הכלכלה תשתנה ותשתפר,למרות הכלכלנים והמוסדות האקדמים והבנקים,בגלל שיותר ויותר פרטים לא יסכימו שינצלו את היצירתיות האוהבת שלהם בדרך כל כך מבזה וקצרת טווח וחסרת מחשבה ונשמה

    השבמחק
  7. אני לרוב הדברים שכתבת והם כלל לא סותרים את נושאי הבלוג. גם הצורך לתת ביטוי הולם ליצירתיות של האינדיבידואל צריכה מסגרת כלכלית הולמת, "אם אין קמח אין תורה".

    בין המסגרת הכלכלית (המכנית-חשבונאית) בה אנו מתפקדים לבין אופן החיים שלנו, היצירתיות, היחסים בין איש לזולתו, קיימים קשרים הדוקים והשפעות הדדיות. הבנת המערכת הנוכחית תתרום לבניית מסגרת כלכלית מרחיבה שמאפשרת מתן חירות רבה יותר לאינדיבידואל, חיי שיתוף וחמלה הדדית, ואפשרות רחבה יותר להתפתחות אישית בכל המובנים.

    אתה מוזמן להביע להרחיב את זוית הראייה של הבלוג במאמרים משלך.

    בברכה.

    ע'

    השבמחק
  8. להערכתי מטבע וירטואלי יכול להתקיים במסגרת ערבות ועזרה הדדית בשילוב תעביר את זה הלאה כאשר יש בזה הרבה חמלה ושיתוף ואמפטיה לזולת וכל זה יכול להתקיים בקהילה מצומצמת ואז כל קהילה מצומצמת תוכל ליצור חיי שיתוף כאילו היא יצור אחד עם קהילות אחרת ו או מטבעות אחרים

    השבמחק
  9. Pet owners might want to alter their vacuum filter cartridges additional normally.
    This moist and dry vacuum cleaner will constantly support you out in dealing with
    various tasks like cleansing in the two dry and moist places.


    Also visit my weblog Thoughts On Powerful Advice Of vacuum cleaner

    השבמחק
  10. בעיה המרכזית היא שכלכלה , כתחום שמשפיע מאד על הפוליטיקה ועל מוקדי הכוח הוא תחום
    מאד אידיאולוגי, שבא עם "הנחות יסוד" או "אקסיומות". במתמטיקה אקסיומה היא דבר שלא ניתן להוכיח או להפריך אותו. בכלכלה הכוונה להנחות שרירותיות שנועדו לתמוך במודל המרכזי (מודל שיווי משקל כללי במיקרו כלכלה)

    לדוגמה הנחות:
    - הטבע אינו אקטיבי (הטבע אינו מורכב ממערכות אקולוגיות וגאופיזיות שיכולות להגיב לפעולות האנושיות – לדוגמה התחממות עולמית או ניצול יתר של מערכות דיג, אלא הוא ספק סביל של חומרי גלם).
    - אנרגיה היא מוצר ככל המוצרים, אינה גורם ייצור והיא תחליפית לכל מוצר אחר (בניגוד לחוק השני של התרמודינאמיקה)
    - האדם הוא ראציונלי. (מופרח במסגרת כלכלה ניסויית וכלכלה התנהגותית).
    - ככל שאנשים צורכים יותר מוצרים, מצבם טוב יותר.
    - עבודה היא תמיד סבל והיא דבר הומוגני בין אם מדובר ברופא,
    - לאנשים לא אכפת ממצבם היחסי כלפי אחרים, לא מושפעים מקנאה , הערצה, אהבה,
    - אין חשיבות לתפקוד של מערכות חברתיות , הן לא תורמות דבר לרווחה החברתית ואינן מושפעות מהתפקוד הכלכלי.

    חגי קוט הוא חלק מהעמותה לכלכלה בת קיימא שמנסה למצוא ולטפח תאוריות כלכליות שקרובות יותר מדעים האחרים במיוחד פסיכולוגיה, ביולוגיה ופיזיקה

    השבמחק