יום שישי, 15 בפברואר 2013

ערך הדירות בארה"ב ירד לרמה שהיתה ב..1894

מי שחושב לרכוש דירה בזמן בועה כהגנה מפני אינפלציה חייב קודם להכיר את הגרף הבא.



בגרף רואים את מחירי הדירות בארה"ב בניכוי האינפלציה מ1890. כלומר הוא מודד מה ערך הדירות בכל שנה החל מ1890 וזאת אילו ערך הדולר לא היה משתנה מאז אותה שנה. למשל אותו בית שהיה אפשר לרכוש ב100,000 דולר ב1890 היה שווה באותה שנה 66,000 דולר ביחס למחירי הדירות ב1920 ו114,000 דולר ביחס ל2010.
בגרף רואים שמשנות ה40 ערך הדירות מול האינפלציה יחסית יציב וזה גם מה שתרם עד שנות ה2000 להרגשה שמחירי הדירות תמיד עולים (כי האינפלציה תמיד עולה). זאת אותה הרגשה אצלינו. אלא שאז הגיעה בועת הנדל"ן לקראת סוף שנות ה2000 ואיתה המשבר והקריסה במחירים שרואים היטב בגרף. עכשיו מתברר שלא רק שערך הדירות בתקופת משבר חריף יכולים לרדת הם אף יכולים לרדת עד לרמתם כמו שהיו לפני כמעט 120 שנה.
רק אזכיר לכל מי שחושב שהפוליטיקאים אצלינו יעשו לנו רק טוב אם יורידו את המחירים, שירידה כזו היא קטסטרופה לכלכלה. לכן הבנקים המרכזיים יעשו הכל שמחירי הדירות יעלו ולכן הם מאפשרים לנו לקחת עוד הלוואות עם ריבית מגוחכת וכסף זול.  חדי העין יבחינו שבסוף הגרף יש גם עליה קטנה -האם לפיכך המדפסות והמדיניות של הפדרל ריזרב מבשלים לאמריקאים בועה נוספת בשוק הדיור בקרוב? לאלהיםברננקי הפתרונים.


מקור:ZeroHedge

18 תגובות:

  1. לכולם ברור שמחירי דירות לא ירדו.
    ואם מישהו בממשלה מאוד יתאמץ אז אולי המחירים לא יעלו. אבל לא ירדו.

    המחירים ירדו, יותר נכון יצנחו רק כש יהיה משבר.... והוא יהיה ...

    העולם של אינטרנט גרם לכך שמה שהכלכלה העולמית חוותה ב 100 שנה, חווינו ב 10 שנה. אז המשבר הבאה לא רחוק....
    אם קונים היום דירה ב 2 מיליון ש''ח... אז תכינו שם מקום לתליה =))

    השבמחק
  2. ומה עם עלויות השכירות על הבית הזה מאז 1894? אם השקעתי את ה100 אלף דולר + 5% ריבית דריבית על פני 120 שנה קיבלתיכ 35 מליון דולר. מישהו מכיר השקעה טובה יותר?
    החישוב צריך להיות באלטרנטיבות לפי התקופה, אם הריבית על אג"ח אפסי ואין לי אמון במטבע, או במניות, מה עוד נשאר? הנגידים אמרו שלפחות עוד 3-4 שנים הריבית תשאר נמוכה, אין ברירה אחרת ערך הכלכלה תפגע. אז מה נשאר? למה שהמחירים ירדו?
    בעלי התפקידים שיכולים להודיע על דיור צבורי או על הפשרה הם עשירים בעלי נכסים למה שירו לעצמם ברגל?. היה אפשר בקלות בהשקעה של זרים לבנות רכבת מהירה מאד לנגב או ליהודה ושומרון, בקלות לבנות עיר חדשה בעשירית מחיר בצורה מאורגנת. כל האזור בין תל אביב לירושליים נקי מבתים, אפשר לבנות שם עיר של מליון איש. אבל למי יש אינטרס?

    השבמחק

  3. לא מדובר על אפיק השקעה אחר. מדובר על דירה לגור בה. וזה שונה... מי שמשקיע לא לוקח משכנתא ל 30 שנה.

    וגם אם אתה משקיע בדירה, אז יש אזורים בארץ שעלו באחוזים נמוכים יותר ויניבו לך אותם 5% שנתי. עם פחות סיכון

    השבמחק
  4. אם אתה גר בה אתה מקבל את שווה הערך של השכירות שאתה לא משלם. אם יש לי אפשרות לקחת משכנתאות בפחות מ 2% לא סביר שאשקיע בקנית דירה שאני יכול להשכיר ב 6%? יש כמובן עתוי. במצב הנוכחי עדיף לקנות דירה בארצות הברית, אם אתה גר שם ויכול להתגורר או להשכיר, כיון שהמחירים ירדו הרבה. באירופה כנראה יהיה מיתון קל, גם בארץ כנראה יהיה מתון קל אבל כל זמן שאנחנו ממתינים וכלום לא קורה אנחנו מפסידים את שכר הדירה. בסופו של דבר לטווח ארוך בית זו ההשקעה הטובה ביותר, כמו כל השקעה צריך לבצע אותה בצורה נכונה.

    השבמחק
  5. הגרף המעניין הוא מחיר דירה חציוני לעומת שכר חציוני. ואז לא אכפת לי מאינפלציה.

    השבמחק
  6. הגרף המעניין הוא מחיר דירה חציוני לעומת שכר חציוני. ואז לא אכפת לי מאינפלציה.

    השבמחק
  7. הבעיה היא גם השוואה של מדד כל מחירי הדיור בלי צורה פרטנית לאזורים. זה לא נכון להסתכל על נדל"ן ככה.
    הכותרת "מי שחושב לרכוש דירה בזמן בועה כהגנה מפני אינפלציה חייב קודם להכיר את הגרף הבא" קצת מטעה בעניין הזה כי השכירות המשולמת תמיד תתאים את עצמה לערך הכסף הנוכחי ולכן נדל"ן זה אמצעי גידור מצוין.

    השבמחק
  8. הבעיה היא שאם כולנו נשקיע בדירות כדי להגן על עצמן בשוק העיתי המחירים שלהם רק יעלו וכן השכירות. בעבר מחיר דירה לא השתנה. דירה לא היתה השקעה. יכולת לחסוך ולקנות דירה בלי הלוואה. כל העניין הזה שהכל צורך הלואות והכל הולך דרך הבנקים הוא לא טבעי, הוא יוצר כדור שלג לא בריא

    השבמחק
  9. לשמיים יפלו :
    מצד אחד לשכור דירה במקום לקנות זה "לזרוק כסף", מצד שני קניה היום במרכז הארץ במחירים מנופחים כרוכה בסיכון רב.

    השבמחק
  10. כל עוד ריבית נמוכה הבועה תמשך.
    ברגע שתעלה הכל ישתנה, משכנתא ״סבירה״ של מיליון ש״ח בסביבת ריבית 6% ענפה כ7000 ש״ח לפחות ואין מעמד ביניים שיכול את זה, עלית הריבית תהרוג את השוק הזה, תפוצץ את הבועה, תפיל טייקונים וגם תעמיק את הגרעון, ברור שממשלה תעשה הכל אבל הכל כדי לדחות את זה, אבל מישהו באמת מאמין שהם יצליחו לדחות את זה כ25 שנה לאורך חיי המשכנתאות?
    אשרי...

    השבמחק
    תשובות
    1. Seemingly logical, and certainly a possibility, but as you put it - false.
      Israeli households are overextended on their debt obligations therefor raising taxes (which the government will have to do to close a big deficit)will force them to default..for a domino effect to take place.
      There are other scenarios, my "favorite" I described in one of my recent posts.
      A financial meteorite is coming your way.
      - Eran

      מחק
    2. גם 25 שנה לא יספיקו הרי כל הזמן נכנסים קונים חדשים. אבל אתה לא צריך לחכות 25 שנה, אחרי כמה שנים כבר בנית מספיק מינוף. אם המחיר ירד ב 10 אחוז עוד3-4 שנים אתה עדיין ברווח, כל שנה שעוברת נותנת לך עוד כמה אחוזי רווח. הבעיה היא שבישראל הרבה מהקונים הם לא קוני דירה ראשונה, הם משקיעים מחו"ל ובעלי מספר דירות עמידים שמחפשים דרך לשמור את ערך כספם. יכול להיות מעניין לראות גרף עם התפלגות קוני דירה ראשונה, ומשקיעים.

      מחק
  11. המצב בארץ איננו דומה לארצות הברית, יש שם הרבה דירות מעוקלות ע"י הבנקים והרבה במחירים מתחת לערך החוב לבנק עליהן.אולי אנגליה היא מקום להשוואה. באנגליה מחירי הדיור עלו לשיאים שאין כדוגמתם, פי 2.6 מאז 1995, פי 4 מאז 1989, ולמרות שיש שם משבר כלכלי הם לא ירדו. זהו פרק זמן של 25 שנים שלמעט ירידות קלות במשברים כלכלים המחירים רק עולים. גם שם מדברים 25 שנים על בועה.

    השבמחק
    תשובות
    1. וואוו! ואיזה פיצוץ זה הולך להיות!

      מחק
  12. ב 97 כש הורים שלי קנו דירה ושילמו 2/3 ומשכורת של 1 מהם (משקורת חציונית). וזה לא רק משכנתא זה גם הלווה לצורך לקיחת משכנתא (בריבית גבוהה מהמשכנתא). – זה קשה
    אז היום כדי לקנות דירה צריך לשלם משכורת (חציונית) של בן זוג אם לא יותר רק על משכנתא. בלי לדבר על 30% שצריך לחסוך כדי לקחת משכנתא כש אתה גר בשכירות – זה בואה

    השבמחק
  13. בועה פרושו שזה צריך להתפוצץ. אם תתבונן במחירים באנגליה תראה שאותו מצב קיים 25 שנה. זה מצב לא מתקבל על הדעת, שממשיך שנים. העולם לא נמצא בשוק חופשי יותר מאז 2008 החוקים השתנו. כל זמן שהריבית נמוכה זה הכי הגיוני לקנות דירה. גם לא הגיוני שאמריקה בחוב כזה גדול וזה ימשך כך עוד עשרות שנים.
    אתה יכול לקנות דירה בחיפה, יותר זול, או חדרה או באר שבע.
    אם זו בועה והמחירים ירדו ב 30% אז כל בעלי הדירות יפסידו את כל החסכונות שלהם, לכן ירידה של 10% הגיונית, מעל זה תתחיל להיות בעיה כלכלית.
    הממשלה לא רוצה להוריד את מחיר הדיור, יכולה, אבל לא רוצה

    השבמחק