יום ראשון, 24 בפברואר 2013

האינפלציה האמיתית בארה"ב בשנת 2012 היתה כ-10%. וכמה אצלנו?

את השיטה הזו אנחנו כבר מכירים וגם לא המצאנו אותה: אם האינפלציה גבוהה מציפיות מנהלי המשק שלנו פשוט משנים אותה.


בשנות ה80 שונתה שיטת מדידת האינפלציה בארה"ב ,כך שבאמצעות תרגילים חשבונאיים ומתדולוגיות שונות חלקן מנותקות מהמציאות, גרמו לשיעור האינפלציה הרישמי בארה"ב להתרחק מהאינפלציה האמיתית אותה מרגיש הצרכן. כך למשל אם רכשתם היום איפון 5 והוא עלה לכם באופן משמעותי יותר מהאיפון הראשון שרכשתם ב2007 ,אז על-פי שיטת המדידה החדשה של האינפלציה מחירם יהיה כמעט זהה כי האיכות של האיפון 5 השתפרה.
באתר shadowstats ניתן לצפות במדד בארה"ב אילו האינפלציה היתה נמדדת כפי שנמדדה בתחילת שנות ה80. התוצאה היא שבמקום אינפלציה מהנמוכות בעשור האחרון בארה"ב, אנחנו מקבלים אינפלציה אדירה של כ10%.
אצלינו שיטת מדידת האינפלציה שונתה ב1999 ,מה שגרם לה מאז להיות נמוכה מהאינפלציה האמיתית לעיתים בצורה משמעותית. כך מצא פרופ' ירון זליכה כי האינפלציה האמיתית ב2011 היתה כמעט פי 4 מהאינפלציה הרישמית . כך מצא גלובס ב2010 שהאינפלציה האמיתית באותה שנה היתה כמעט כפולה מזו שפורסמה. כל הניסיונות שלי לקבל מהלמ"ס את האינפלציה העכשווית לפי שיטת המדידה הקודמת עלו בתוהו. לטענתם: אין להם נתונים כאלו, ואולי יש כמה אנשים בבנק ישראל ובממשלה שנושמים לרווחה שכך הדבר.



לפניכם גרף האינפלציה בארה"ב עד 2012. באדום - המדד הרישמי לפי שיטת המדידה החדשה.  ובכחול האינפלציה עד 2012 לפי שיטת המדידה כפי שהיתה עד תחילת שנות ה80.




מקור: CNBC וshadowstats



11 תגובות:

  1. זה השקר הכי גדול של הלמ"ס, אגב , צריך לבטל את הצמדת השכר למדד זה דבר טיפשי .
    למשל: אם הירקות עלו ב10% אבל כלל המוצרים ירדו לא מגיע לעובדים העלאת שכר ולהיפך .

    השבמחק
  2. הפערים בין האינפלציה האמיתי לזו המדווחת אכן קיימים, אבל לא כה גדולים כמו ששדוסטייטס ואחרים מדווחים. כל אחד עם שיטות החישוב שלו, אבל ההגיון הפשוט מראה שסטייה של 8% לשנה בריבית דרבית, הייתה מאפסת לגמרי את כח הקניה תוך מספר שנים, ולא תוך 50 שנה.
    צריכים לזכור ששדוסטייטס הוא אתר בתשלום וצריך לעשות לביתו ע"י כותרות שמנות.

    השבמחק
    תשובות
    1. שלום דייב,
      שים לב שהדיווח כאן נוגע לגבי אותה שיטת מדידה של הלמ"ס האמריקאי לפני ששונתה וshadowstats רק מפרסם אותה... חינם אגב.

      ערן

      מחק


  3. פיטר שיף על האינפלציה בארה"ב:

    http://www.youtube.com/watch?v=pwI3Nya5L9g

    השבמחק
  4. אוסקר בארצות הברית. הסרט לינקולן. לינקולן גיבור לאומי אין עוררין ששחרר את העבדים, אבל בדרך הביא למותם של 750 אלף אמריקאים, יותר מכלל המלחמות. כלל האוכלוסיה היה 31 מליון, כלל העבדים השחורים פחות מ 4 מליון. כיום היו יושבים לשולחן הדיונים ופותרים את חלוקי הדעות בלי שפיכת דם. לך תגיד באמריקה שלינקולן היה פושע מלחמה או כשלון. שטיפת מוח של מנצחים.

    השבמחק
    תשובות
    1. כמו שפותרים את חילוקי הדיעות בין הישראלים לפלסתינאים? בין ההינדים לטמילים? בין הודו ופקיסטאן? לרוע המזל לא כל סכסוך ניתן לפתור במשא ומתן. יש סכסוכים שנקלעים למבוי סתום ואז הכוח מכריע.

      יריב

      מחק
    2. השמיים יפלו, קצת יוצר דיוק היסטורי יעשה איתך חסד:
      לינקולן לא פתח את רצף האירועים שהובילו לפרוץ מלחמת האזרחים- 7 מדינות הדרום פרשו מהאיחוד עוד לפני שלינקולן נכנס למשרד הנשיא.
      בנוסף המלחמה הזאת הייתה על עקרון חשוב שעיצב את ארצות הברית מאז- יחסי הכוחות שבין הממשל הפדרלי למדינות - נושא שנכשל פעם אחר פעם בדיונים וההסכמים שקדמו למלחמה (דוג' קטנה למחלוקת כזאת- מדינות הדרום דרשו כי משפחה דרומית בעלת עבדים שתעבור למדינה צפונית עדיין תחזיק באופן חוקי בעבדים שלה למרות שבצפון קיים חוק שאוסר על עבדות)

      מחק
    3. כן, אבל אם נתאר את המציאות באור האמיתי שלה, ולא בהגזמה, איך יפלו השמיים??

      מחק
  5. מהי אינפלציה? תוכנית היסטורית מאת ביל קופר - חלק א' מתורגם להשכלת חברינו העברים (עיוורים?)

    https://www.youtube.com/watch?v=x_dyYM-PZfk

    ברכות
    דניאל

    השבמחק
  6. לפני שאתייחס לשאלה האם זו אמת, אציין שהדוגמה של האייפון היא ממש לא מוצלחת כי אייפון היה ונשאר כמעט בדיוק אותו מחיר כבר 6 שנים: $600 זה מחיר המכירה הממוצע (ASP) של האייפון (כמה שאפל מכניסה ליחידה, על פי הדוחות שלה). המספר הזה נשאר ללא שינוי מאז הדור הראשון. אם הכסף איבד 10~ אחוז מערכו כל שנה, מדוע אפל לא מעלה מחירים?

    באופן כללי, בתור אחד שחי בארה"ב כבר 15 שנה, לטעון 10 או 8 אחוז אינפלציה שנתית בארה"ב זה פשוט בדיחה. כלומר ב15 שנים האחרונות הכסף איבד שליש מערכו בערך? זה לא מסתדר, סורי. זה לא מסתדר במחירי רכב, מזון בסופר, מסעדות, מוצרי צריכה, כלום. כן, הCPI הוא מדד די מעוות שלא מראה את כל האמת, אבל הסנסציוניות הזאת של להקצין כל דבר היא פשוט ילדותית.

    השבמחק
  7. זה בהחלט מסתדר אתם צורכים , אבל מנפחים את החוב הלאומי שלכם. זוהי הבעיה של כלכלה עם דגש צרכני ולא יצרני

    השבמחק