יום שלישי, 26 בפברואר 2013

הפוליטיקה החדשה: "אם לא יהיה פה טוב אז שיהיה חרא לכולם"

מהסתכלות בתוצאות הבחירות שנערכו באיטליה אתמול ניתן להבחין שבניגוד לתקוות השווא של הציבור כאן מהפוליטיקה בישראל -שם התחיל כבר ליפול האסימון.



שתיים מהמפלגות הגדולות בישראל כרתו ברית בינהן לגבי הצטרפותן המשותפת  לממשלת נתניהו. הברית בינהן נחתמה לא בגלל שכמות החובות של הציבור למשכנתאות הכפילה את עצמה בחמשת השנים האחרונות,  גם לא בגלל שסך כל חובות משקי הבית עבר כבר את תקציב המדינה, גם לא בגלל שזקנים מסיימים את חייהם המכובדים על מיטה לא מכובדת במסדרון של בית חולים, ובטח לא בגלל דרישה לשנות מערכת כלכלית שמקדשת את הבנקים ומשפילה משפחות שנאבקים להחזיר להם כל שקל. זה גם לא עניין אותם ענייין היערכות המדינה לקראת משבר כלכלי עולמי ,שכל טריגר קטן יכול לגרום לו להתפרץ עם חרדים ובלי חרדים. אבל למרות הכל שתי מפלגות התאחדו למען המטרה "הכי חשובה": גיוס החרדים והשיוויון בנטל. כל זה עוד לפני שבכלל הם חשבו מאיפה למצא את התקציב לתמוך בחיילים שכרגע משרתים. ולפני שחלקכם מתרעמים על קביעה זו אנא הקשיבו לשפרה שחר ,אם לשני לוחמים בצה"ל ומייסדת את עמותת "בית חם לכל חייל", שנועדה לתת מענה לחובות ומצוקות החיילים המשרתים כיום.שימו לב מהי הכמות הבילתי נתפסת של החיילים היום (עוד לפני גיוס החרדים)הנמצאים על סף קריסה כלכלית וחרפת רעב ואיך זה מתקשר עם נושא השיוויון בנטל. מדקה 26 בקישור כאן.

כל הפוליטיקה הזו מזכירה חולה המגיע לרופא שהמשך העסקתו בקופת החולים תלויה בכך שלא יבזבז לבוסים שלו מהקופה כספים על טיפולים יקרים. אותו רופא מספר לחולה : "תשמע לצערי מצאו לך סרטן בכל הגוף אבל בנוסף שמתי לב שיש לך גם ציפורן חודרנית - אז בוא נתחיל לטפל קודם בציפורן ומשם נראה איך זה מתקדם ,אולי זה יפתור גם את הסרטן.."


בבחירות האחרונות באיטליה חלק מהציבור האיטלקי כבר הבין, שאי אפשר לטפל בבעיה כלכלית בזמן שאלו שלא מעוניינים לפתור אותה הם גם אותם הבוסים של הפוליטיקאים או במילים אחרות אלו שמממנים אותם. בבחירות האחרונות שם קם מועמד בשם גרילו (שהתקשורת הנשלטת על ידי אותם גופים ששולטים בפוליטיקאים הדביקה לו את הכינוי "ליצן") וגרף למעלה מרבע מהקולות. לא בטוח שאילו היה נבחר היה מנהל את איטליה בצורה הטובה ביותר, אך סביר להניח שהיה פועל למען האיטלקים הרבה יותר מעמיתיו הממומנים. אשר שכטר מThemarker שרטט היטב בכתבה שפרסם היום את קווי הדימיון בין המחאה החברתית בארץ למחאה החברתית שהצית גרילו באיטליה:
"הסטטוס-קוו שנגדו יצא גרילו לא שונה מהותית מהמציאות שנגדה יצאה המחאה החברתית בישראל. מאז שנות ה-80, אז החל לראשונה להתנסות בסאטירה פוליטית, הפכה איטליה לאוליגרכיה שנשלטת על ידי שורה של פרצופים מתחלפים מאותו סוג: פוליטיקאים עם חברים ואינטרסים ענפים במגזר העסקי. הפרצופים השולטים אמנם מתחלפים ביניהם מפעם לפעם – פעם ברלוסקוני, פעם מונטי, פעם מישהו אחר - אבל בפועל הם כולם שייכים לאותו מעמד, ושום דבר לא משתנה. הדרך שבה הם מסממים את הציבור היא באמצעות השליטה הבלתי מעורערת שלהם בתקשורת, ואדם שמתנגד לסדר הקיים משלם מחיר כבד על דעותיו: זה בדיוק מה שקרה לגרילו עצמו, שהוחרם מהטלוויזיה האיטלקית מאז 1986 בשל ההתקפות החוזרות ונשנות שלו על פוליטיקאים מושחתים."
גרילו ,בניגוד לפוליטקאים אצלינו, דווקא שואף לאחד את כל הכוחות במדינה גם את אלו שנמצאים ביריבות קשה בינהם, ולנתב אותם מול הכוח העיקרי שמסכן את הקיום בכבוד של כל הצדדים. גם אצלנו בסוף יקום גרילו ישראלי אבל כרגע הקרקע עדיין לא בשלה לאחד כזה ואנחנו עדיין תולים תקוותינו באותם אלו שממומנים על ידי אלה שנהנים מהשיטה שאנחנו סובלים ממנה. כנראה נצטרך לחטוף סטירה כלכלית קשה מהסוג שהאיטלקים חטפו לפני שנתפכח.

נסיים במערכון נפלא מתוך ארץ נהדרת אתמול על "יש עתיד" שהסתיים במשפט:
"כולנו רוצים עתיד טוב יותר אבל האמת , זה לא פשוט. ולכן אנחנו מתחייבים: אם לא יהיה פה טוב אז שיהיה חרא לכולם" (למי שהסרטון לא זמין לו יוכל לצפו בו ישירות דרך הקישור כאן)

18 תגובות:

  1. כל הכבד ערן!
    יופי של כתבה

    השבמחק
  2. The more things change the more they remain the same.
    If socialism is out we can call it smth. else, and try to let it in through the back door.
    - Eran

    השבמחק
  3. Whats so bad about socialism?
    capitalism is the best of the worst but it could learn some compassion from socialism and there's nothing bad about balancing the equation
    look at your grocery bill : that's pure capitalism : rampant charge of the Israeli monopolies on food
    it hurts the lower classes the most .

    השבמחק
    תשובות
    1. ניר קפיטליזם אמיתי הוא נגד מונופולים וקרטלים. בקפיטליזם אמיתי יש תחרות אמיתית בין כל הספקים כך שהמחיר שאתה משלם הוא הנמוך ביותר שעדיין רווחי להם, והתמורה היא הגבוהה ביותר האפשרית למחיר.

      בקרטליזם ומונופוליזם אתה משלם את המחיר הגבוה ביותר שאתה מסוגל בלי לפשוט רגל (ולפעמים עם) והתמורה היא המינימלית שהחוק מאפשר.

      בישראל יש קרטליזם ומונופוליזם. הלוואי שיהיה פה קפיטליזם אמיתי.

      יריב

      מחק
    2. In this poisonus satire, they didn't find it fit to add very important example, I'll do it for them here:
      Why should I be making 5k NIS/mo. when the other guy is making 30k/mo.? Ok, for each 100 that are making 5k there's one that's making 30k - well then, we'll ALL make 5k/mo. - there!
      No more class war, no more filthy rich few, now all are equal - equally poor. See former Soviet Union, Former Eastern block, Cuba etc.
      Yay!
      - Eran

      מחק
    3. thank you Eran (comment above me) - you nailed it right on the head this time!
      and i would add - hitler's nazi germany (especially for all of you idiots thinking hitler was right wing bhaaaa)

      daniel

      מחק
    4. לאנונימי שרוצה "קפיטליזם אמיתי",

      יש לך דוגמא מהעבר הרחוק או הקרוב לאיך משהו כזה עובד במציאות (אם זה בכלל היה קיים אי פעם מחוץ למישור התאורטי) ?

      גם לטעון בפשטות שסוציאליזם(/קומוניזם/לניניזם/סטליניזם) נכשל בבריה"מ אבל להתעלם מהשלטון הדיקטטורי, מהאוליגרכיה הסגורה של חברי המפלגה היחידה ומהמשק שמתוכנן מרכזית על ידי טכנוקרטים וביוקרטים, לדעתי זאת הטעייה, לפחות בהקשר לסיבות ולנסיבות שהביאו לנפילתה של ברה"מ.

      בשורה תחתונה,
      אסור להתבלבל בין עקרונות מופשטים ולא קלים להשוואה או הבנה (כמו סוציאליזם או קפיטליזם) לבין הפסיכופטים המרצחים שעלו לשלטון על מנת ליישם כביכול את אותם עקרונות אבל בפועל הנהיגו משטר דיקטטורי שהתעלל במיליונים.

      מחק
    5. לא חסר דוגמאות :
      בשוק הסלולר מתקיים קפיטליזם אמיתי , גם בשוק העסקים הקטנים -כמו בעלי המקצוע .

      מחק
    6. בשוק הסלולר?? לא יתכן שאתה רציני.

      לגבי "העסקים הקטנים" זאת גם דוגמא לא רעה לבדיוק הפוך למה שאתה טוען.
      חנויות פרטיות קטנות אינן יכולות להתמודד בהצלחה ולאורך זמן מול העוצמה הכלכלית והפוליטית של חברות גדולות ונאלצות לסגור או לעבור לעבוד בשביל הגדולים (קנייה של שם מותג, פתיחה חנות בקניון וכדומה).

      גם בעלי המקצוע כמו טכנאים מכונאים למיניהם כפופים לתכתיבים של החברות שמייצרות את המכשירים אותם הם מתקנים. הם חייבים למשל לשלם כל פעם על חידוש רשיונות וקורסים והשתלמויות שונות רק כדי להמשיך לעבוד. בימינו אפילו את האוטו לא ניתן לאבחן ולתקן ללא מיכשור יקר ויעודי של היצרן.

      מחק
  4. עברנו את השלב שבו ניתן לבקש מהמנהיגים שישנו את השיטה כדי שיהיה טוב יותר. זה לבקש מהחתול לשמור על השמנת. אין רצון להוריד את מחירי הדיור ולשפר את התנאים הכלכלים לא בארץ ולא בכל העולם המערבי.
    הבנקים מעלים את מחירי הדיור כשהם מציעים הלוואות ומעריכים את הדירות בסכום גבוה משהן שוות. אני מתחיל להאמין שמה שחשבתי שהוא קונספירציה: קבוצת בילדרברג, המשפחות שמאחורי הפדרל רזרב ועוד הוא לא כל כך פנטזיה וכנראה יש בזה משהו ממשי.

    השבמחק
  5. זה לא יעזור לאיטלקים, כמו שהביאו להם ראש ממשלה טכנוקרט אחד באיומים שיפסיקו להם עזרה כלכלית לא יתנו להם לעשות מה שלא טוב לבנקים הגרמנים יכפו עליהם כמו שיכפו על היונים תוכנית שנוחה לבנקיפ ולעשירים לא לאזרח הקטן.

    השבמחק
  6. לפעמים נדמה שכל כך פשוט לפתור את הכל, אבל אז נזכרים כמה עמוק וחזק נמצאים כל בעלי האינטרסים למיניהם והידיים נרפות...

    השבמחק
  7. אני מאד שמח על הבלוג שלך ערן.. ועוד יותר על התגובות .. כל פעם שמישהו נכנס ומנסה לחרטט איזו חצי אמת חצי פרופגנדה לא מובנית היטב ישר יורים בו מכל הצדדים (בצדק) .. עם תגובות כל-כך אינטילגנטיות שהוא פשוט מקפל את עצמו בין הרגליים..
    ויוצא. אבל מצד שני ופה יש לי אולי איזה חתיכה חסרה בפאזל הזה... שקיבלתי מראיון שמודה שלא קראתי לגמרי - שנעשה עם פרופ' יהודה באואר. יהודה באואר היסטריון חוקר שואה, כתב ספר שבעצלנותי לא אטריח את עצמי לחפש את שמו המדוייק .. אך מדבר עלינו - היהודים כחוצפנים לפי באואר (אגב במקורות חלק מהמאפיינים שלנו הוא בושה) אנחנו חוצפנים מכוון שאנחנו ווכחנים - לא קראתי את הספר וגם את הראיון לא קראתי מבמלואו - אני לוקח את הנקודה של בואאר לפי מה שמשלימה אצלי - ויסלח לי באואר. הנקודה של העם היהודי כווכחן - שזה תו באופיו - ושזה גם מה שעזר לו לשרוד - האירה את עיני בנקודה (אגב באואר שרואה בזה גם דבר שראוי לגנאי קורא לנו חצופים אני חושב בגלל אופיו האצילי ).. שזו הסיבה אולי לכך שאנחנו ניתנים לתפעול או למניפולציות כל-כך פשוטות לפעמים. כל עוד אנחנו יכולים להתווכח מה זה חשוב שבעצם הביניין בוער.. או כבר לא קיים? אנחנו נמשיך להתווכח אם יש או אין דמוקרטיה .. כשנשב בכלא על כך שאמרנו שאין דמוקרטיה.. כך שבלי קשר בסופו של דבר למה האמת - (ועל כך באמת הרבה תודה לערן..) בואו לא נשאר בתחום האקדמאי ? אם יש לו או אין לו זנב.. בסופו של דבר גם אם צודקים או לא זו כבר לא השאלה אלא מה עושים - כל אחד אגב - מי שבעד ומי שבעד השני- עם זה. אנחנו יושבים ומקלידים את האמיתות חוצבות הלהבות שלנו בזמן שהביניין כבר גמר לבעור.
    מספיק לדון לחובה או לחסד. כדאי לפעול - כל אחד מכל מקום שהוא - לפי ראות עיניו. לטוב .

    השבמחק
    תשובות
    1. גיורא ארליך- אם היית כותב לעניין בקצרה היה אפשר להבין מה אתה רוצה לומר והינו נשכרים מזה. המשפטים שלך ארוכים ואתה מנסה לתאר כל כך את מה שאתה מרגיש ואתה חושב שאתה שומט את העיקר. תכתוב כל נושא לגופו ואתה לא חייב להעביר את כל מה שעובר לך בראש. בלי סוגריים שמשנים את הנושא, בלי התנצלויות. תנסה לחשוב מה מבין הקורא שלא חי בראש שלך.

      מחק
  8. Here's a story that featured on this website and now hit the mainstream media

    http://www.mako.co.il/news-channel2/Economy-Newcast/Article-2a65e4845ac1d31004.htm&Partner=rss

    Unfortunately, they didn't tell us what the state comptroller conclusion was (either he has not finished his work, in which case perhaps they should've waited before "feeding" the viewers their point of view, or he found the number to be reasonable..)
    - Eran

    השבמחק
  9. סוציאליזם וקפיטליזם - לכל אחד מהם יש את הנקודות החיוביות והשליליות שלו. הבעייה היא שלוקחים אידיאולוגיה כזו לקיצוניות מבלי להתייחס למציאות. סוציאליזם שהולכים איתו עד הסוף מדכא יוזמה חופשית וחדשנות אינדיבידואלית. קפיטליזם קיצוני יוצר חוסר-שוויון קיצוני וחוסר צדק חברתי. חופש ושוויון הם שני אידיאלים ששניהם צריכים להתקיים בחברה בריאה - אבל שניהם נוגדים אחד את השני. הדרך היחידה לקיים את שניהם מתחילה בהבנה שהחיים שלנו כחברה מורכבים ממערכות ותחומים שונים שדורשים התייחסות שונה ואופן פעולתם הנכון שונה - ולכן כל אחד מהם צריך להתנהל עצמאית.

    לפרטים נוספים:

    socialtriangle.org.il

    השבמחק
  10. שוב ערן - תודה על המאמר,
    אני רואה שאנשים מתחילים להתעורר בעולם - וכן, כן גם בארץ...

    מיום ליום אני יותר שלם עם ההצבעה שלי בבחירות למפלגה שהבינה וחשפה את ה...
    "שיטה"...כל המועמדים פשוט ייאלצו להיכנע לאותה שיטה בלי קשר עד כמה הם מוצלחים.

    בקיצור,
    תמשיך כך

    נעם

    השבמחק
  11. מחשבה שעולה לי מדי פעם ואומרת כך:
    היום אנשים מבינים יותר ויותר שהכוח להשפיע נמצא בידיים של קבוצות גדולות שמתארגנות יחדיו. דוגמאות - קבוצות רכישה, גרופון, אפליקציות חברתיות כמו ווייז ועוד ועוד.

    למה אי אפשר לארגן קבוצות לחץ על הבנקים שפשוט ייבקשו למשוך את כספן יחד במזומן?
    הרי זה בדיוק מה שהבנקים מפחדים ממנו כיוון שיש להם רק עשירית מהסכום אותו הם מתיימרים להחזיק וגם הם אף פעם לא ימהרו לשלם לציבור כיוון שהם בונים על הכסף בשביל לנסות ולייצר עוד רווח.

    ברגע שיקומו קבוצות כאלה, הבנקים לא ידעו מה לעשות, הם יהיו חייבים לשלם את הכסף לציבור שיבוא לבקש אותו או להציע לו הצעה נגדית (מכירים את הטלפון מהבנק ברגע שאתם מנסים לעבור לחשבון בבנק אחר?). ככה בעצם אפשר ליצור מודל בו הציבור כקבוצה יכול להתאגד כקבוצות ולהשפיע על הבנקים.

    מה אתם אומרים?

    השבמחק