יום חמישי, 4 בספטמבר 2014

הנדסה גנטית של צמחים: הישג אדיר או תהליך מסוכן לבריאותנו ?

תכנית הרדיו


האזינו לעימות מרתק בין מדען בכיר בגרינפיס לבין ראש מחלקה במכון ויצמן בקשר לשאלה האם הנדסה גנטית היא ברכה לאדם או בסה"כ נסיון של תאגידים להגדיל את הכנסותיהם על חשבון הבריאות שלנו? מתוך תכנית הרדיו של הכלכלה האמיתית ברשת א' בקול ישראל


אתמול התקיימה בכנסת שדולה סביבתית חברתית סביב השאלה האם יש לחייב סימון מוצרים גנטים בישראל? השדולה היתה אמורה להתקיים כבר ביולי ונדחתה בגלל המלחמה. סמוך לאותו תאריך התארחו בתכנית הרדיו של הכלכלה האמיתית לעימות  ד"ר יונתן אייקנבאום ,מנהל הקמפיין לחקלאות מקיימת בארגון גרינפיס, ופרופ אבי לוי ,ראש המחלקה למדעי הצומח במכון ויצמן, בנושא גנטיקה של צמחים. השניים הסבירו כל אחד מנקודת מבטו מהי הנדסה גנטית? האם היא בטוחה או מסכנת את בריאותנו? מי מרויח מההנדסה הזו? האם היא זו שתפתור את בעית הרעב בעולם והאם יש לסמן מוצרים שהונדסו גנטית?

תודה גדולה לMercuree Captions  על הכנסת הכתוביות בהתנדבות.

11 תגובות:

  1. אני לא אדם דתי
    אבל אני מאמין שהדת מסתמכת על ידע מוקדם יותר ושם רשום לא לעשות דברים כאלה - זה נקרא שעטנז.
    גוף האדם נולד לסביבה מסויימת וכל השינויים הללו לא ממש מתאימים לו.
    כמות הרעלים שאדם ממוצע נחשף לו ביום היא פשוט אדירה בייחס למה שהיה כאן לפני 100 שנה וזה לא הרבה זמן מבחינה אבולציונית.

    כבר היום המצב ממש גרוע וזה לא הולך להיות טוב יותר אם אנשים לא ירצו לדעת מה קורה לגוף שלהם מהסביבה ומהמזון שהם אוכלים.

    השבמחק
  2. תודה ערן על הבאת הנושא לפרונט מול כולנו, לכלכלה הנוכחית יש מחיר עצום שאנחנו וילדנו משלמים ועוד נשלם + ריבית....
    לאחרונה התוודעתי לספר שנקרא "בטן של חיטה" ( http://www.focus.co.il/pl_product~239-585~15~0.htm#.VAgB7Pl_uuI ) שדי טילטל אותי, מי שכתב את הספר הוא רופא לב שמצא שמרבית הבעיות הרפואיות (מהשמנה/סכרת ועד מחלות כמו סרטן) של המטופלים שלו ושלו עצמו הם תולדה של אכילת מוצרי חיטה שונים (כולל קמחים ובעיקר חיטה מלאה!!!!), הוא חקר עוד ומצא שהחיטה שאנו אוכלים שונתה גנטית ב-70 שנה האחרונות כך שאין קשר בין הלחמים שאכלו אבותינו ואפילו סבותינו והלחמים שלנו. אפשר לחפש ברשת חומרים על הנושא יש לא מעט סרטונים וכתבות.

    השבמחק
    תשובות
    1. https://www.youtube.com/watch?v=sqfw2C_LBZ0&list=UUabaQPYxxKepWUsEVQMT4Kw

      זווית נוספת לחיטה

      מחק
  3. אני לא מתנגד להנדסה גנטית ואפילו חושב שזו התקדמות הגיונית בהנדסת המזון שלנו, אבל אין ספק שאני בעד סימון המוצרים מהסיבה הפשוטה שלא משנה הסיבה, לאנשים יש את הזכות לדעת מה הם מכניסים לפה.

    ובלי קשר להנדסה גנטית, אם מונסונטו האלו יכנסו לארץ זו תהיה בכייה לדורות.

    השבמחק
  4. נציג המערכת בשליחות התאגיד מונסנטו טוען טענה הגיונית. טענתנו היא תאמינו לנו שהכל בסדר
    . את המחקרים שטוענים כנגד המוצרים המהונדסים הוא פוסל כלא רציניים אבל לא מראה מחקר אחד רציני מטעמו ,מחקר שניתן לבקר על ידי מדענים אחרים . תאמינו לי . הכל בסדר.
    אז תשמע חבר, אנחנו לא מאמינים לך. על עקרון הזהירות המונעת שמעת. זה העיקרון שמנחה אותנו. טענתך שהמוצרים נמצאים בשימוש הציבור עשר שנים ולא הראו על בעיה מיוחדת היא טענה נבזית. אף אחד לא טוען שהם מרעילים בשניה וחצי. ואולי העלייה הדרמטית באחוזי הסרטן האוטיזם הסוכרת קשורים להנדסה הגנטית. האם ניתן להוכיח שלא...
    עד שתפסיקו לשקר לציבור הציבור דורש את זכות הידיעה . לא הרבה. רק לדעת האם המוצרים מהונדסים גנטית. מה החשש. הרי הכל בטוח. האם אינכם סומכים על תבונתו של הציבור.

    השבמחק
  5. גם אם הכל בטוח בריאותית ואני די בטוח שלא. נשארה הבעיה של הבעלות על הטבע. מונסנטו טוענת לבעלות על הזרעים המהונדסים עד הנצח. חסל סדר שמירת זרעים לשנה הבאה. אותו נוהג חקלאי שהתקיים אלפי שנים מוכחד על ידי תאגיד המפלצתי ויעידו על כך אלפי חקלאים הודים מתאבדים ובני משפחותיהם. אם הם כאלה דואגים לרווחת העולם מדוע שלא יגבילו את עצמם למחזור חיים אחד של זרעים.
    אז חברים אנחנו לא קונים את ההסברים הדלוחים שלכם. גם להרעיל אותנו וגם לדרוש בעלות על ההליך זה כבר יותר מידי.

    השבמחק
    תשובות
    1. https://www.youtube.com/watch?v=6VEZYQF9WlE

      מחק
    2. מאוכזב מאוד מערן שלא צפה בסרטון הזה או באלפי ההוכחות המוצגות באינטרנט על הפשעים המזעזעים של חברת מונסנטו.
      זה בהתחלה נשמע מבטיח, לספק זרעונים של טופו/תפוחי אדמה/.. שניתן לרסס אותם מהאוויר עם חומר הדברה שהורג את כל המזיקים אבל לא משפיע על הגידול.
      הלובי החזק שלהם בארה"ב (המגובה בכל אותם מדענים שעובדים ב FDA ואשר לשעבר עבדו בחברה הזו), דאגו כבר בתחילת שנות התשעים שה FDA לא יאלץ בדיקות נרחבות על מזון מהונדס גנטית (כיוון שהוא "בצורה כללית בטוח לשימוש"). הממצאים המובאים בכתבה בלינק הקודם יזעזעו אתכם !
      חברת מונסנטו כבר הופללה מספר פעמים בבתי משפט על מסירת נתונים שיקריים של מחקרים, המצביעים על סיכונים בריאותיים חמורים בצריכה של מזון וחלב שהושפעו מהמוצרים הנמכרים על ידי החברה הזו.
      החברה הזו גם הופללה בבית משפט בקנדה באשמה של ניסיון לשוחד לעובדי מקביל ה FDA הקנדי.
      זו חברה מפלצתית שלא בוחלת בכלום.
      רועי, מה קורה איתך ???

      מחק
  6. ערן,
    בדקה 6:30 בסרטון חתכת אותו בדיוק שהסיפור הגיע לחלק הכי מעניין.
    מה ההמשך?

    השבמחק
  7. הצרכן הישראלי חושב שבגלל שלא מגדלים פירות וירקות מהונדסים גנטית בישראל אז הוא בטוח.
    אולם הוא לא מודע לכך שהוא צורך רכיבים מהונדסים גנטית שמיובאים מארה״ב במוצרים של חברות המזון הגדולות במשק משום שאין חובת סימון בישראל. העובדה הזו התגלתה ע״י תחקיר פשוט:
    באירופה יש חובת סימון למוצרים שמכילים רכיבים מהונדסים גנטית. וכשמישהו החליט לבדוק מוצרים של אוסם שמשווקים גם באירופה האמת התגלתה. ראו תמונות של מוצרים ורשימת המרכיבים
    (קישור מקוצר לאתר ב׳אופן טבעי׳ ששמר את התמונות מהפוסט המקורי בפייסבוק של קבוצת ״ישראלים נגד מזון מהונדס גנטית בישראל״)
    http://tinyurl.com/GMOinIsrael

    אתר אמת אחרת פנה לחברת אוסם לתגובה על התמונות:
    (ציטוט)
    אחרי שהתמונות פורסמו ביקשתי לברר עם חברת אסם עצמה האם הדברים נכונים ולבקש הבהרות בנוגע לשימוש ברכיבים מהונדסים גנטית במוצריהם. הגעתי לענבל אורן, אחראית על יחסי הציבור של חברת אסם מטעם חברת הפרסום גיתם.

    אחרי דין ודברים ארוך בטלפון ותוך שהיא רומזת שייתכן והתמונות מזוייפות ולאחר שהסברתי לה את הסכנה הבריאותית האפשרית בצריכת מוצרי מזון מהונדסים גנטית, אפשרות שנתמכת ממחקרים מדעיים עדכניים, היא הבטיחה לחזור אליי עם תגובה רצינית בנושא.

    אחרי 3 ימים של המתנה לתגובה קיבלתי למייל את הדברים הבאים:
    "אסם משתמשת במרכיבים איכותיים ,בטוחים ומאושרים לשימוש ע"י רשויות הבריאות ומקפידה על הסימון הנדרש בישראל ובארצות הייצוא."

    באמת תודה רבה. עכשיו אני רגוע.
    שום התייחסות לאפשרות שאכן יש רכיבים מהונדסים גנטית במוצרי החברה, שום התייחסות לשאלות ששאלתי אותם.
    תגובה לאקונית שמוכיחה בדיוק מה חושבות חברות המזון הגדולות עלינו הצרכנים.
    (סוף ציטוט)
    http://www.emetaheret.org.il/?p=9831

    השבמחק
    תשובות
    1. (תוספת)
      התחקיר למעלה הוא משנת 2012.

      בשנת 2007 תחקיר של עיתון הארץ על במבה של שלוש החברות המובילות:
      (ציטוט)
      כל החברות אליהן פנינו סירבו להתחייב, כי בחטיפי הבוטנים שלהן אין תירס מהונדס גנטית. הגידולים המהונדסים שנויים במחלוקת משום שהם בעלי פוטנציאל המזיק לסביבה. לדברי מספר חוקרים, עדיין לא נעשה מחקר מספיק על השפעותיהם הבריאותיות.

      "אסם", יצרנית "במבה", טענה, שהתירס בחטיף אינו מהונדס, אך סירבה להראות תעודות לכך, כפי שמקובל לעשות כיום באירופה, שם יש מודעות ציבורית גבוהה יחסית לנושא. ב"עלית" גם זה "סוד מסחרי" ו"תלמה" סירבה לענות על השאלה. החברות סירבו לגלות גם מהו מקור השמן הצמחי.

      http://www.haaretz.co.il/misc/1.1400287

      מחק