יום רביעי, 19 בנובמבר 2014

האם בנק הפועלים סיפק כספים למקורביה של אריסון בניגוד לנהלים?

מאת: יוסי שאול

פסק דין חדש של השופט הכלכלי חאלד כאבוב מעלה שאלות רבות באשר להתנהלות בכירים בבנק הפועלים והאופן בו סיפקו לכאורה אשראי למקורבים.


לידיו של יונתן הרפז בעל מניות בפועלים, הגיעה טיוטת בקורת של בנק ישראל על בנק הפועלים. מן הטיוטה עולה חשד שהבנק פעל בניגוד לטובת בעלי המניות וסיפק לכאורה אשראי למקורבים ולידידים של שרי אריסון – בעלת השליטה בבנק, ושל נושאי משרה בכירים נוספים, תוך נטילת סיכונים בניגוד לנוהלים.

חברה אמיתית. שרי אריסון
לאור הדו"ח, הרפז, שהוא בעל מניות בבנק, ביקש לראות את המסמכים הנוגעים לאשראי שניתן לאותם מקורבים. אולם, באופן לא מפתיע, בנק הפועלים סירב. הרפז פנה לבית המשפט והשופט הורה לבנק הפועלים להעביר לידיו את המסמכים ודחה את כל טיעוניהם. יתירה מכך, השופט גם עיין בדו"ח הבנק המרכזי וכך הוא כותב בפסק הדין:
"מונה הדו"ח הסופי מספר לא מבוטל של פגמים בהליכי ניהול האשראי ביחס למעריב ולפטרוכימיים (חברות המקורבים), וביניהם פגמים משמעותיים כדוגמת: אי ביצוע הפרשות לחובות מסופקים, אישור העמדת אשראי תוך חריגה מהתניות שנקבעו על ידי ועדת האשראי, דירוגי חוב אשר אינם משקפים את הסיכון בחוב , העמדת אשראי שלא בהתאם למדיניות וויתור על עמידה בהתניות פיננסיות ללא שהובא קודם לאישור ועדת האשראי.....אין מקום להרחיב במסגרת החלטה זו בדבר הפגמים האמורים עליהם הצביע בנק ישראל ואולם, מצאתי כי בפגמים אלו יש די כדי להוות תשתית ראייתית ראשונית באשר לקיומם של התנאים לאישור תביעה נגזרת. (תביעה של בעל מניות את מנהלי הבנק.)"
במילים אחרות, הדו"ח חושף שבנק הפועלים סיפק אשראי למקורבים לכאורה בניגוד לנהלים ותוך נקיטת סיכונים מיותרים. לפיכך הורה השופט לבנק הפועלים להעביר לידיו של הרפז את כל המסמכים הרלוונטים. בעזרת המסמכים יוכל הרפז ולמעשה כל בעל מניות אחר לתבוע את נושאי המשרה בבנק .מה שקרוי בהגה המשפטית תביעה נגזרת.

השופט כאבוב מתבלט בעונשים שהוא נותן לעברייני שוק ההון והוא בעל אג'נדה אזרחית מובהקת. כאבוב גם היה מועמד לעליון והוא מכהן עתה כשופט כלכלי בבית המשפט המחוזי בתל אביב.

לקריאת סיכום קצר של פסק הדין שניתן ב 10.11.14 לחצו כאן
לפסק הדין המלא לחצו כאן

פורסם לראשונה בדף הפיסבוק של צדק חברתי -חדר מצב

9 תגובות:

  1. http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=-GdM0DWO7J8

    השבמחק
  2. מה חדש? הבנקים מעודדים בכירים בבנק להפקיד את כספם בבנק תמורת תשואה מטורפת (20% ויותר). ומאיפה מגיעה התשואה הזאת? מכספי החוסכים הפחות מקורבים לצלחת! ..... מקורביזם קלאסי!

    השבמחק
  3. אני מאמין שכמות המגיבים כאן מצביעה על רמת ההתמודדות או המפסידנות אל מול הבנקים.
    אנשים מפחדים או לא יודעים איך לאכול את הכתבה.

    השבמחק
    תשובות
    1. אמיר, אתה טועה.
      לאנשים נשבר מהמדינה הארורה הזו בהנהגת ביבי,בוגי,בוז'י ורובי.
      אפסים שולטים בנו.
      ואנחנו מפורדים ומפולגים, אוסף אינדיבידואלים חסרי מכנה משותף, אשר קהילתם, משפחתם וחינוכם נשלטים עי הממשלה כדי לפורר את ההתנגדות למהלכיה.
      תראה איך המשטרה מפחדת להכנס לכפרי ערבים אשר לא לוקחים חלק במערכת החינוך והאילוף של המדינה-עכשיו תחשוב למי היה אומץ להעלות ארנונה ב 15% כמו שהעלו לנו,תושבי תא,אם היו יודעים שהעיר תתקומם נגדם. ואצלנו-אין פוצה.
      אנחנו חייבים לאחד דורות ולבנות קהילות מגובשות עם רקע ,הווה ועתיד משותפים, להחזיר את הסולידריות בינינו ולצאת מאיזור הנוחות שלנו שאנו רואים שמי מחברי הקהילה נפגע, כמו אצל הירבים או החרדים,
      אחרת, נגזר עלינו להלחם כבודדים מול מערכת משומנת, מגובשת ואלימה שמטרתה לרושש ולשעבד אותנו.

      הלוואי והייתי יכול להזדיין מהמדינה הזו לאוסטרליה לשנים הבאות.
      אפילו בטחון אין פה.
      משלמים מיליארדים לתקציב הבטחון והיום שוחחנו כל ההורים שנשכור מאבטח פרטי לגן הילדים כי מי יודע מה יקרה.
      ארור ביבי.אמן שיחווה עשירית ממה שחווים תושבי המדינה הזו.
      שיזכה להפלט מראשת הממשלה לחיות בחרפת רעב עם אישתו המטורללת וגבותיו הצבועות, עם מבטאו המגוחך וקול הבריטון המטופש שלו, ואז יראה באמת כמה אוהבים אותו..

      מחק
    2. הציבור מטומטם ולכן הציבור משלם.

      מחק
    3. הבעיה שעם פוליטיקאי אחר המצב לא היה טוב יותר. מי ששולט בחוטים הוא בנק ישראל.

      מחק
  4. דווקא היום קראתי על מחקר שנעשה בשוויץ שבו נמצא שהבנקים מעודדים התנהגות עבריינית אצל עובדיהם. אבל מה שחשוב יותר, התאגידים הבנקאים בכל העולם הם יצרני הכסף. האם הקוראים כאן מודעים לכך שההלוואות שהבנקים מעניקים הם בעצם במעין לולאות פיננסיות שיוצרות הלוואות יש מאיין. במילים אחרות הבנקים מלווים כסף שאין להם וזוהי משאבת הכסף העיקרית שפועלת במשק ומעבירה כסף מכלל האוכלוסייה לאלפיון העליון. אני חוזר ומפנה את הקוראים לבית הספר לכלכלה האמתית באתר זה - תתחילו בוידאו של פרופ' ריצארד וורנר כיצד נוצר הכסף ותופתעו.

    השבמחק
    תשובות
    1. גם אם היה 100 אחוז רזרבה והבנק היה מלווה רק את הכסף שלו היה צריך לעשות הגבלה על הלוואות.

      אני אתן דוגמה הבנק הלווה למשה 100 ש"ח - 100 ש"ח זה כל הכסף של הבנק לפי בנקאות רזרבה 100 אחוז.
      משה קנה בזה קניון.
      מי שמכר את הקניון נתן הלוואה לאותו בנק(מותר,לא? 100 אחוז רזרבה).
      אתה מסכים איתי שברגע שיש לך כסף שקיבלת והוא שלך אתה יכול להלוות אותו?
      אז הבנק מלווה את הכסף החדש למישהו אחר.

      הנה - עם בנקאות רזרבה 100 אחוז - לולאות אינסופיות.

      ערן הילדסהיים מסתיר את המידע הזה(או שלא מודע אליו לגמרי) כי קל להיות פופוליסט ולהגיד כמו שאתה אומר:"פשוט תקראו את החומר של בית ספר לכלכלה אמיתית".
      אז דוד אין תחליף להבנה עמוקה ואישית של נושא.

      מחק
    2. סליחה זה טעות שלי זה אותם 100 ש"ח - מודה ועוזב ירוחם.
      בבנקאות רזרבה חלקית נוצר כסף חדש ולכן יש אינפלציה.

      מחק