יום ראשון, 9 בנובמבר 2014

כשהכסף הגדול פגש את "אנשי השלום"

מאת: ערן הילדסהיים

הקלטת שבה נשמע אהוד אולמרט טוען כי אהוד ברק לקח לכאורה שוחד עבור עסקאות נשק, היא לא הפעם הראשונה שבה צפים שמם של "אנשי שלום" ביחד עם כספים שמקורם בעסקאות מפוקפקות. הנה כמה מהם.

כל מי שיחפש ברשימת התורמים לועידות הנשיא של שמעון פרס יגלה שם את מרכוס כץ - סוחר נשק תושב מכסיקו. כץ תיווך בין היתר בעסקות עם משטרים רודניים.

תורם נוסף מעניין לועידת הנשיא הוא מרק ריץ'. בשנים 2001-1983 היה ברשימת עשרת הנמלטים המבוקשים ביותר בידי ה-FBI. ריץ' נמלט מארה"ב בעקבות כתב אישום לפיו סחר עם מדינת אויב (אירן) בזמן שהוטלו עליה סנקציות. למרות השמועות שסחר בנשק עם איראן, הדבר מעולם לא הוכח ועיקר האשמה סבבה סביב סחר בנפט. אבל פרט מעניין עוד יותר בכל הסיפור הוא שבאופן חסר תקדים החליט הנשיא בזמנו קלינטון לחנון אותו. אחר כך סיפר קלינטון כי החנינה הגיעה לאחר שאהוד ברק לחץ עליו. ועדה של בית הנבחרים, שחקרה את הנושא, העלתה אפשרות שברק קיבל תמורה כספית מריץ' כתוצאה מפעולתו זו. הנה מה שנכתב ב-YNET ב2002 בנושא:
"ועדת הרפורמות של בית הנבחרים, שחקרה במשך חודשים אם החנינות שנתן קלינטון בשלהי כהונתו היו ממניעים לא ענייניים, הגיעה לממצאים קשים הקשורים גם במנהיגים ישראליים.
בדו"ח, שהוגש אתמול למליאת בית הנבחרים, נאמר על ראש הממשלה לשעבר, אהוד ברק, בהקשר לחנינה שנתן הנשיא קלינטון למיליארדר מארק ריץ': "אהוד ברק דיבר שלוש פעמים עם הנשיא קלינטון על מתן חנינה לריץ'... ברק נפגש אישית עם מארק ריץ' ולאחר מכן אמר לקלינטון כי חנינה לריץ' יכולה להיות חשובה... לא רק כספית. הוא גם עזר למוסד יותר מפעם אחת".
הדו"ח גם קובע כי ישנה אפשרות כי ברק או קלינטון פעלו למען ריץ' בעבור תמורה כספית עתידית. קלינטון עצמו אמר כי "דברי ברק היוו גורם מכריע בהחלטתו לחון את ריץ'".
על פי העתונות הזרה היה מרק ריץ' מהתורמים לקמפיין של ברק לראשות הממשלה. כמה אירוני היום לגלות שאותה וועדה של בית הנבחרים ציינה כי גם אהוד אולמרט היה מעורב בחנינתו של ריץ'. על פי פירסום ב"ניו יורק טיימס" תרם ריץ' ב-1993 למסע הבחירות של אולמרט 25 אלף דולר.  ריץ' נפטר בשנה שעברה בגיל 78.
קלינטון אף העניק במקביל לחנינת ריץ גם חנינה לאזרח ישראלי נוסף - אל שווימר. גלובס חשף ששווימר הוא ידידו הקרוב של שמעון פרס, שהסתבך במכירות נשק לאיראן בעיצומה של פרשת איראנגייט.


עוד שם מפתיע בהקשר לעסקאות בטחוניות הוא פרופ' שלמה בן עמי ,מי שהיה שר החוץ ובטחון פנים בממשלת ברק. בן עמי ,על פי כלכליסט,גזר במחצית העשור הקודם קופון של חצי מיליון דולר על מעורבותו בעסקה בטחונית גדולה שנחתמה בין חברה ישראלית פרטית ,שאחד מבעליה הוא יצרן נשק גדול, לבין גורמים בטחוניים בכירים בקולומביה.

ולסיום אולי השם המפתיע ביותר מגיע מהעיתונאי יותם פלדמן מי שיצר את הסרט, "המעבדה", על תעשית הנשק בישראל. פלדמן מציין כי גם ד"ר יוסי ביילין (ראש מרצ לשעבר) עוסק במכירת מוצרים בטחוניים. ביילין הקים חברה עם פרישתו מהפוליטיקה בשם בילינק. לחברה זו קמה חברת בת בשם ביילינק HLS כמיזם משותף עם חברה צעירה של יוצאי התעשייה הביטחונית ומערכת הביטחון שמתמחה בתחום. ביילין מצידו טוען בתוקף שהחברה שהקים לא עוסקת ולא תעסוק בעסקאות נשק התקפי אלא רק בנושאי בטחון פנים.

13 תגובות:

  1. אם הסכם אוסלו היה מתממש עד תומו הרבה "מתנות" בעלות שווי כלכלי רב היו ניתנות לבעלי הון שידם במעל ולפוליטיקאים. עצוב שאלו האנשים בהם תלוי עתידנו המדיני. אם זה מנחם מישהו כך זה מתנהל בכל העולם. עולם כמנהגו...

    השבמחק
  2. מה שערן מביא לידיעתנו בכתבה הוא חמור מאוד ואם אני לא טועה הנתונים שהוא מעלה הופיעו באתר כבר לפני שנה.

    ואני שואל את עצמי מדוע נתונים אלו שבוודאי ידועים ללא מעט עיתונאים לא מופיעים בשום עיתון , מדוע כל מיני עמותות שעוסקות בצדק בשלטון חוק וכו' לא מעלות את הנושא לתודעה . איפה היועץ המשפטי לממשלה איפה בג"ץ איפה לה"ב 433 ?
    ושאלה אחרונה לערן מה בנוגע לפנייה לאותם המוזכרים בכתבה לצורך תגובה נגדית ?- מענין מה יש להם לומר או שהם מעדיפים מתוך ידיעה והסתמכות על הזיכרון הקצר של הציבור לא להגיב. בלאו הכי נשכח את זה עוד שבוע.

    השבמחק
  3. בשביל רק למכור אבק שריפה אתם צריכים אישור משרד הביטחון.
    ככה זה במדינת החונטות כאשר כל גנרל בדימוס רעב וחמדן יותר מחברו שאכל יחד איתו מאותו מסטינג.
    היה אחד (עמוס ירון) שאפילו העז להפר הסכמים כתובים ובע"פ עם ארהב והעז למכור טכנולוגיה לסין כאשר מראש ידע ולא היה איכפת לו שארהב לא תעבור על כך בשתיקה ואיימה להפר את קשרי הביטחון עם ישראל.
    אבל מה איכפת להם ישראל כאשר על כף המאזניים שלהם מונח אגו משחקי כבוד והרבה כסף לגזור עכשיו או בעתיד. והכל על חשבון האזרח באצטלת הביטחון והנה הסורים על הגדר , תנו לצה"ל לעשות את העבודה.

    השבמחק
  4. הזיית אוסלו עלתה עד היום מעל טריליון ש"ח,בנוסף לאלפי קורבנות. פושעי אוסלו לדין!!!

    השבמחק
  5. זו הסיבה שחונטת הגנרלים לא סולחים לביבי על שפוצץ את הסכמי אוסלו ומצד אחד הציל את עם ישראל אך יחד עם זאת גרם נזק כלכלי לכל אותם מושחתים שגזרו קופונים שמנים.
    זו אותה קליקה ששולטת בתקשורת ובמערכת הביטחון ומסיחה את דעתנו מכל מה שהם עושים על ידי פיזור מסך עשן ביטחוני וכלכלי.

    השבמחק
  6. אנשי השלום הללו השחיתו את המדינה עד היסוד. ההשחתה המוסרית של ישראל העלתה שני מהלכים קדימה מאז הסכם האסון של אוסלו ותהליך אוסלו עם קורבנות השלום שלו. האליטות הללו מוכרות כיום את ישראל לג'יהאדיזם ומטרתם לפורר את ישראל מבפנים. כדאי גם שנזכור שהג'יהדיזם ותומכיו חותרים להשלים את מלאכתו של היטלר. אבל הם משומנים היטב לא רק במזומנים, אלא בקריירות מבטיחות, בעיסקאות שוחד מפולפלות, בהנאות של כבוד ויוקרה, פירסום והוקרה ועד פרסי נובל שמצוצים מהאצבע כמו פרסי הנובל לשלום לאנשי המלחמה והדם עראפת, רבין, פרס וחוסיין אובאמה.

    השבמחק
  7. http://www.kr8.co.il/BRPortal/br/P102.jsp?arc=1050991

    השבמחק
  8. למה אתה קורא לברק איש "שלום"? יוזם האינתיפדה השנייה, עופרת יצוקה ועוד מבצעי הרג רבים.
    לעומת זאת שרון - המושחת הגדול מכולם לא מוזכר אצלך?

    השבמחק
  9. It's too early to disclose Marc rich's importatn contribution to Israel's national security, but some online investigation should yield some clues.
    The insertion of his name in the post context is insult to intelligence (pun intended).
    - Eran.

    השבמחק
    תשובות
    1. הכי קל להסתתר מאחורי "מידע סודי למען בטחון ישראל". זה נותן תרוץ לקבוע משהו בלי להביא הוכחות.
      מה שבד"כ מסתבר שזה לא למען בטחון ישראל, אלא למען הבטחון הכלכלי של קומץ אנשים

      מחק
    2. Not true - it's easier to be a keyboard cowboy.(i.e.
      Post crap without lifting a finger to research the available material)..

      מחק
  10. כשאני קורא את התגובות שלעיל אני ממש מתפלא על התמימות או ההתממות שעולה מהם. האלו הם "אנשי השלום"? שואלות התגובות? "אנשי השלום שידם נגועה בנשק וכסף"? ועוד כהנה וכהנה תגובות דומות.
    אם אלו אנשי "אנשי השלום" אז המתנגדים וההפכים להם הם "אנשי מלחמה"?. מן המפורסמות היא שמלחמה היא עסק מכניס מאוד למאות ואלפי יצרנים, ספקים, מומחים,חותכי קופונים ועוד ועוד. כרגע המצב הוא ש"אנשי המלחמה" מוליכים את המחנה וכמעט הפסידו את הבכורה ל"אנשי השלום". כולם חמדנים באותה המידה והאל השולט בכולם הוא הדולר.

    השבמחק
  11. מי הייה זה שעסק ברכש בנושא בדימונה והרכש מטוסי המיראג' ושאר הרכש דאז מי תשאלו את דאסו .

    השבמחק