יום רביעי, 21 בינואר 2015

זה מה שאתם נושמים - צפו בענן זיהום אויר עצום מעל תל אביב אתמול

מאת: ערן הילדסהיים.

על פי דוח הOECD זיהום האויר גורם ל2500 מקרי מוות בשנה בישראל. מבקר המדינה פרסם השנה דוח חריף על חוסר המעש של המשרד להגנת הסביבה זה שנים בפיקוח על איכות האויר בישראל. את התוצאות של הטיפול הלקוי ניתן לראות בתמונות ווידאו מבהילות שצילמה אתמול העיתונאית אמילי עמרוסי מביתה בהתנחלות טלמון.


דוח של מבקר המדינה ממאי השנה קבע כי למרות שהכנסת חוקקה את חוק אוויר נקי ב2008, רק באוגוסט 2013 אושרה תוכנית כזו.גם אחרי האישור תקציב התוכנית שהיה אמור להיות 690 מיליון שקל, קוצץ ל-140 מיליון שקל בלבד. המבקר מצא כי במשרד להגנת הסביבה לא הציגו בפני הממשלה את הנזק הכספי שייגרם בשל הצמצום בתוכנית. המשמעות על פי המבקר היתה ניטור לוקה של זיהום האויר כאשר התכנית כמעט לא השפיעה על רמות זיהום האויר הגבוהות.
נוסף לכל זה מדיניות הממשלות האחרונות נתנה עדיפות ברורה לסלילת מערכת כבישים שניתן לגזור עליה סרטים מהר. זאת במקום לפתח את התחבורה להסעה המונית ובכך להקל על הפקקים האיומים, לחזק את המשק והכי חשוב להקל על זיהום האויר.

על פי דו"ח ה-OECD כ-2500 אזרחים מתים מזיהום אויר בכל שנה בישראל כאשר המשק הישראלי הפסיד 7.4 מיליארד דולר ב-2010 כתוצאה ממחלות הקשורות בזיהום אוויר.זאת לעומת כ-6.5 מיליארד דולר ב-2005.

אתמול בבוקר פרסמה עיתונאית ערוץ 10 אמילי עמרוסי בדף הפיסבוק שלה את התמונות הקשות הבאות של גוש דן כפי שנראה מההתנחלות טלמון.




צפו בוידאו:

12 תגובות:

  1. מי שחי בהתנחלות תל אביב כנראה מָזוֹכִיסט

    השבמחק
  2. Tel-Aviv ranking is not bad considering its size, and is in much better shape than Jerusalem, let alone Haifa:

    http://www.numbeo.com/pollution/region_rankings.jsp?title=2015&region=142

    השבמחק
  3. רגע! זה שכתבו כמה משפטים על חתיכת דף (וקראו לזה חוק) לא מצמצם את הזיהום?
    זה שלקחו את הכסף שלי ונתנו לחבורה של אנשים ראנדומלים לא מצמצם זיהום?
    לחוק אין כוחות קסם. שרוצים לפתור בעיה לא מעבירים חוק או כותבים משפט על דף (אלא אם אתה הרי פוטר). שרוצים לפתור בעיה מתחילים בלהבין את הגורם

    הזיהום שמדברים עליו, מקורו ברכבים, בעיקר רכבים ישנים.

    למה אנשים עדיין נוסעים ברכבים ישנים, מזהמים שגוזלים כנראה יותר דלק מרכב חדש ומצריכים הוצאות תחזוקה רבות יותר? כי יקר לקנות רכב חדש (או כמעט חדש) וכי אין תחבורה ציבורית. למה יקר לחליף רכב? כי הממשלה מטילה מס קנייה + מע"מ + כל מיני קישקושים שקשורים למונופולים וקרטלים. למה אין תחבורה ציבורית? כי הממשלה שולטת בתחום, מונעת כניסה של שחקנים חדשים ולא משפרת את המצב הקיים.

    במקום לבטל מס על רכבים או ליצור אלטנרטיבה בימנו אנו (תחבורה ציבורית), הממשלה יוצרת את הבעיה ואז משתמשת בכספנו כדי להפעיל אלימות נגד אלו שאין להם כסף לרכב חדש. יותר מזה, הכסף הזה אפילו לא מגיע ליעדו אלא מתאדה אי שם


    השבמחק
    תשובות
    1. שחרורון, יקירי, מה כוונתך ל"הכסף הזה אפילו לא מגיע ליעדו אלא מתאדה אי שם"? ממתי אתה כה דיפלומטי ומדבר על איזה "אי שם" בלתי מזוהה? הלו! אתה שחרורון האמיתי? תגיד, רק תגיד מה זה ה"אי שם" הזה, כדי שאדע בדיוק אם שנינו מתכוונים לאותו דבר. תודה.

      מחק
    2. למה רק תחבורה ציבורית? למה אין כאן כבר את הטכנולוגיות הבאות של התחבורה? רכבים ממונעי חשמל? אוויר? מים? במדינה בה חלוקת האשראי היא מונופול של הבנקים אין שום אינטרס כלכלי להשקיע בטכנולוגיות אלו כל עוד הקיימות מייצרות מספיק רווחים. במדינה בה האשראי מוקצה בצורה מאוזנת ולפי האג'נדות להן הצביעו האזרחים מזמן היינו רואים טכנולוגיות חדשות צצות כפיטריות אחרי הגשם בכל תחומי החיים כולל תרופות מהפכניות

      מחק
    3. שיטת התחבורה הנהוגה בישראל היא למעשה פגיעה ממוקדת ודיכוי כל אותם אנשים שבחרו לגור מחוץ לאזורי הצפיפות והדוחק. ודיכוי זה מהווה תמריץ להצטופף עוד יותר. ושוב אנו רואים כי יד ימין של הממשלה פועלת כנגד יד שמאל שלה. הממשלה הצהירה על שאיפתה לפיזור אוכלוסיה. לכאורה מטרה ראויה. מה חבל שיד שמאל, באמצעות מיסוי שערורייתי על מכוניות ועל דלק, מחסלת כל שמץ של תמריץ לאזרחי המדינה להתרחק מעבר לגבול מדינת תל-אביב.

      וכשהמדינה מאותתת לאזרחיה, באמאצעות שיטת מיסוי מעוותת, כי כדאי להם לגור במרכז, אלו אכן יצטופפו שם. הצטופפות של אנשים באיזור מסויים, כידוע, מעלה את ערכה של הקרקע באזור זה. ומי בעלת הקרקע? המדינה (ועוד כמה טייקונים). וכך המדינה יצרה פטיש וסדן והכניסה את כל אזרחי ישראל לתווך בניהם.

      והתוצאה היא ענן ערפיח אחד גדול.

      אולי כדאי להציע להחליף את המילה מכונית במכומס (קיצור של מכונת מס). שכן בצורת המיסוי והשוק הנוכחית לא ברור מה תפקידה העיקרי של המכונית. האם להסיע אנשים ממקום למקום או שמא להעביר כסף מחשבונות האזרחים לקופת המדינה.

      קופסאת הפח עם מנוע וארבעה גלגלים מגיעה לישראל. למחיר הקופסה מצמידים תוספת של 83% מס קניה. על זה יש להוסיף 18% מע"מ. את המע"מ משלמים גם על מס הקניה כלומר אנו משלמים מס על המס. לזה יש להוסיף רישוי. ואם מדובר בקופסאת פח שמחירה גבוה מ 300 אלף ש"ח אז צריך להוסיף מס נוסף. מס עשירים.

      את קופסאת הפח צריך לתדלק. למחיר הגולמי של הדלק מצמידים מס בלו (3.05 ש"ח - בערך כמו עלות הבנזין המקורית). לסכום שהתקבל יש להוסיף מע"מ. עוד פעם מס על המס. ומי קובע את מחיר הדלק? המדינה. אמנם בסיס היחוס נקבע לפי מחיר בנזין באיטליה אך לזה הממשלה מוסיפה שולי רווח נאים כדי שחברות הדלק יוכלו להרוויח מספיק מבלי להתחרות או להתאמץ. וכך מדינה שמגדירה את עצמה כמדינת שוק חופשי מתנהגת כמו אחרונת הקומוניסטיות.
      לכך יש להוסיף את סביסוד של חברות הדלק מקופת המדינה. המדינה מגדירה את עבודות התדלוק כעבודה מעודפת וממריצה משוחררי הצבא לעבוד בשכר מינמום אצל טייקוני הדלק (ולמכור בחנויות הנוחות של התחנות).

      ואם זה לא מספיק, פעם בשנה צריך לשלם אגרה (כחלק מהפגיעה במי שבחר לגור מחוץ לאיזורי הצפיפות). תשלום של בערך 2000 ש"ח ולזה יש להוסיף אגרת רדיו בסך 136 ש"ח.

      ולא לשכוח ביטוח. ביטוח חובה. בערך 1300 שקלים. גם פה המדינה קובעת את המחיר (שולי רווח גבוהים לחברות הביטוח מבלי לטרוח או להתיעל). ומזה המדינה לוקחת את החלק שלה כמע"מ.

      קופסאות הפח נמכרות מראש המחירים גבוהים לאזרח הישראלי בשל שוק רכב לא תחרותי (היבואן הוא גם זה שמוכר את הרכב, יבואן אחד מוכר מספר מותגים). כתוצאה מכך וכתוצאה מהמיסים השערוייתיים גם מחירי הביטוח גבוהים. למעשה הביטוח הוא על מוצר שרוב מחירו הוא כסף שמעבירים למדינה. ותוצאה נוספת היא שמחרי התיקונים במוסך גבוהים. ועל הכל מפקחת הממשלה וגוזרת את קופון המע"מ שלה. השוק הלא תחרותי (יבואני רכב, טייקוני דלק וביטוח) מאפשר לממשלה לגבות מסי חברות גבוהים. מבחינת הממשלה תצורה זו עדיפה על פני שוק תחרותי ושולי רווח נמוכים לחברות.

      כך שבאמת לא ברור את מי המכונית משרתת יותר, את בעליה או את המדינה.

      בסופו של דבר מסי צריכה יוצרים ניגוד עיניינם מובנה. כשהמדינה נשענת יותר מדי על מסי צריכה נוצר אינטרס (שלפעמים הופך לאינטרס קיומי ממש - ראו נאום בוש אחרי אסון התאומים) שאזרחיה יצרכו כמה שיותר. במצב זה המדינה תשאף שאף אחד לא יעשה דיאטה (אבל תשמח אם תעשו ניתוח שאיבת שומן או קיצור קיבה ותמשיכו לזלול אחר כך).
      וכך, כפי שנכתב פה חזור וכתוב, מחירי נדל"ן גבוהים הם אינטרס קיומי של המדינה.
      כשמדינה נשענת על מיסי צריכה, אין לה תמריץ של ממש להוזיל את יוקר המחיה.

      ועוד דבר אחרון, באופון אירוני כל המיסים שתיארתי הם למעשה אוסף מספרים שכתב אדם ראנדומלי על דף נייר. וכדי להעביר (לשדוד) עוד כמה מיליארדים מקופת האזרחים לקופת המדינה (ולקופות השחיתות הנלוות אליה) צריך בסך הכל לשנות את המספרים על הדף.

      מחק
  4. לרוב אני כותב תגובות ענייניות ואינטילגנטיות, כרגע כל מה שיוצא לי זה, כוס אמא של המדינה הזאת.
    סליחה ותודה.

    השבמחק
  5. חחחחחח המדינה שמייצאת לכל העולם טכנולוגיות ירוקות ופתרונות לאנרגיה חלופית היא המדינה גם הכי מסריחה בעולם, כל הכבוד עם ישראל הטיפש המשיכו להתעסק בחרא.

    השבמחק
  6. כל הכבוד על הכתבה. נושא חשוב מאוד לציבור.

    השבמחק
  7. שלום ערן,

    אני חושב שלהפנות את האצבע המאשימה על ההתחלה אל המשרד להגנת הסביבה, זאת האפשרות הקלה מכולם והלא צודקת. במקום זאת, היה נכון יותר להסביר באיזה מורכבת עובד המשרד הזה - אין כמעט ניידות ניטור וגם מה שמנטרים, לך תמצא את האחראים. בסופו של דבר, נכון שמפעלי תעשייה תורמים הרבה לזיהום - אבל עיקר המסה מגיעה מהתחבורה הפרטית במרכזי צפופים (ולצערי אין לי קישור לתימוכין, אבל שמעתי את זה מספר פעמים מאנשים בתחום) - להיות רכב "ידידותי לסביבה", זאת מכבסת מילים של "מזהם, אבל פחות".
    כל זה מצטרף ל"חוסר יוקרתית" של המשרד הזה בממשלה. תוסיף לכך שבסופו של דבר זה משרד שעיקר עבודתו היא פיקוח וחוות דעת - לעומת משרד התחבורה והבריאות שאמורים לקדם את נושא למציאת פתרונות תיכנוניים וצמצום הנזק - ואגב, משרד הבינוי שמקדם תוכניות כפריות שלא מצופפות אוכלוסין, כאילו אנחנו עדיין בימי חומה ומגדל, רק תורם ללא היכר לתלות הכרונית שלנו ברכב פרטי.

    יפה אמרת שקידום סלילת כבישים "על מנת לגזור את הסרט", הינה שורש הבעיה.

    השבמחק
  8. ב nrg פורסמה בעבר כתבה רצינית בנושא, שווה לקרוא (ואולי גם לצרף קישור למאמר)

    http://www.nrg.co.il/online/1/ART2/111/623.html

    השבמחק
    תשובות
    1. אין דבר כזה "גזי חממה" זה המצאה קנוניתית.

      מחק