יום שני, 12 בינואר 2015

מי אלו הגופים שמחזיקים בחוב של מדינת ישראל?

מאת: ערן הילדסהיים

למדינת ישראל יש חוב סחיר של 497.9 מיליארד ש"ח. כ-10 מיליארד ממנו הוא חוב לבנק המרכזי שלה,שדורש ומקבל את הריבית עבורו באופן שוטף. הריבית, היא בניגוד למה שחושבים, לא מוחזרת לקופת האוצר מקופת בנק ישראל. הנה ההסבר לאן זורמים רווחי הריבית האלה וגם כמה אחוז מהחוב שלנו מוחזק על ידי זרים, כמה על ידי הבנקים וכמה בידי הציבור?

כיום לממשלת  ישראל יש שתי דרכים לממן את פעילותה: הראשונה היא על ידי גביית מיסים והשניה היא על ידי הנפקת אגרות חוב ומכירתם בשוק החופשי. מי שרוכש את האגרת מקבל הבטחה  לקבל בחזרה את הכסף ששילם עבורה בתוספת ריבית בעתיד. במילים אחרות מדינת ישראל לווה כסף מהשוק הפרטי בתמורה לריבית יפה שהיא משלמת עליו. אז מי אלה אותם גופים שמחזיקים ברוב החוב הממשלתי ונהנים מריבית נאה? העוגה הבאה חושפת את התשובה:

מקור הנתונים: החטיבה למידע ולסטטיסטיקה בנק ישראל. 
החוב הסחיר היום של ממשלת ישראל עומד על קרוב לחצי טריליון שקל. כ- 18% ממנו הם חובות לבנקים פרטיים וגורמים זרים.

מי שלכאורה נהנה הכי הרבה מהריבית על אותו חוב אלה אנחנו -האזרחים. הציבור מחזיק את רוב אגרות החוב הממשלתיות אם ישירות או אם בעקיפין דרך ביטוחים, קרנות ופנסיות. למרות שעל פניו זה נראה הסדר מושלם עבור האזרחים , מתרחש פה אבסורד גדול שנובע מהאיסור שיש על המדינה לשלם חובות מכסף שהיא מייצרת. הרי מקור הכסף איתו מממנת היום המדינה את תשלום הריבית מגיע רק מכספי משלם המיסים (או מגלגול החוב). כתוצאה מכך יוצא שהאזרח הלווה במקרה זה הוא גם המממן של ההלוואה אותה לקח. למעשה אפשר להגיד שהממשלה מבטיחה לאזרח שרוכש את אגרת החוב שלה, שהיא תעשה הכל כדי לעמוד בהתחייבות הזו אליו גם אם זה אומר שהיא תאלץ לעקל את כל רכושו.

מדינת ישראל חייבת את כספה גם לבנק ישראל. מדובר בכ-2% מכל החוב ,שזה בערך 10 מיליארד ש"ח. כן מדובר על ריבית שמעבירה המדינה כמעט חודש בחודשו לבנק המרכזי שלה. חובות אלה הם שרידים מרכישות החוב הממשלתי שביצע הנגיד לשעבר פישר ב-2009 . תהליך זה מוכר כיום בשם "הקלה כמותית" (QE). לאחרונה הודיעה הנגידה פלוג כי היא שוקלת לחדש את רכישות החוב הממשלתיות בעקבות הדעיכה בפעילות הכלכלית במשק. אם זה יקרה יחסי הגודל בין סוגי הנושים עומדים להשתנות. במקרה קיצוני בנק ישראל עלול אפילו להפוך לאחד הנושים הגדולים ביותר של חובות המדינה. בדיוק כמו שהפך להיות הפדרל רזרב בארה"ב בשנים האחרונות.
השאלה המעניינת היא לאן הולכים הריביות שמשלמת הממשלה לבנק המרכזי?
על פי החוק, ההכנסות מהריבית זורמות בראש ובראשונה לצורך כיסוי הפסדי בנק ישראל. רק במידה שכוסו ההפסדים, הריביות האלה אמורות לחזור לקופת האוצר כרווחים. במשך 14 השנים האחרונות לפחות, הריביות האלה לא פגשו ואילו פעם אחת את קופת משרד האוצר. הפסדי בנק ישראל ששברו שיאים היסטורים כתוצאה מרכישות הדולרים בשנים האחרונות, מבטיחים שכנראה זה לא יקרה גם במהלך ה14 השנים הבאות.

16 תגובות:

  1. סופסוף! חזרת לעצמך...

    השבמחק
  2. אפשר לצרף לינק/אסמכתא לנושא רכישות החוב הממשלתיות ע"י הבנק המרכזי?

    השבמחק
    תשובות

    1. http://boi.org.il/he/DataAndStatistics/Lists/BoiTablesAndGraphs/tnc13_h.xls

      מחק
    2. תודה רבה, ערן.
      אתה כותב ש:"לאחרונה הודיעה הנגידה פלוג כי היא שוקלת לחדש את רכישות החוב הממשלתיות בעקבות הדעיכה בפעילות הכלכלית במשק"
      ניסיתי למצוא כתבות בנושא. זה ברור שהכל יכול להיות והתוספת של הבנק המרכזי בחודשיים האחרונים של "ויבחן את הצורך בשימוש בכלים שונים." דיי מפלס את הקרקע ללעתיד של מדיניות מוניטארית מקלה אבל לא מצאתי כתבות שבהן הנגידה הודיעה שהיא שוקלת את הדבר (זה נראה יותר כאילו מדובר בשמועה)

      מחק
    3. הבנק רמז והדליף מספר פעמים שהוא בוחן את האפשרות הזו.
      http://www.globes.co.il/news/article.aspx?did=1000980430
      אלא גם אם יחליט שהוא ילך על זה הנגידה לא תצהיר על כך קודם לכן או תרמוז על כך כי יש להצהרה כזו השפעה מיידית על הריביות ועל המשק. היא כן יכולה להגיד שהיא שוקלת לעשות את זה וזה מה שעשתה למשל בראיון לפסובסקי מכלכליסט:
      -תרכשו למשל איגרות חוב ממשלתיות?
      -"עשינו שימוש ברכישת אג"ח במהלך המשבר, כך שזה אחד מהכלים שנמצאים בארסנל שלנו. אבל אני חושבת שלא מתאים לדבר על זה כרגע".

      מחק
    4. תודה. מעריך את ההתיחסות.

      מחק
  3. לאחר העליה החדה בערך הדולר לאחרונה - אני מאמין דווקא שבנק ישראל עבר לרווחים לא? (הוא הרי קנה דולרים בפחות מ-4)

    השבמחק
    תשובות

    1. הפסדי בנק ישראל ששברו שיאים היסטורים כתוצאה מרכישות הדולרים בשנים האחרונות

      Source...?

      מחק
    2. חפש על מאזן בנק ישראל בשנים האחרונות או סתם תכתוב "הפסדי בנק ישראל" בגוגל ומשם תגיע לעשרות ידיעות בנושא

      מחק
    3. לאנונימי 13:25 - אכן בנק ישראל הרויח יפה מעלית שער הדולר אך עדיין הוא נמצא בהפסד מצטבר משנים קודמות ועד שלא יכסה אותו לא יועברו הרווחים לקופת האוצר.

      מחק
  4. רק בדבר אחד כדאי לדייק הריבית על האג"ח של ממשלת ישראל כיום אפסית, כך שרכישת אג"ח ממשלה אינה מכסה אפילו את ההפסד שבאינפלציה. כל השאר מדויק וחשוב.

    השבמחק
  5. לא מבין איך בנק ישראל הרוויח מעליית הדולרים??
    האם הוא מכר דולרים לאחרונה?

    השבמחק
    תשובות
    1. הרווח וההפסד מתנודתיות בשער המטבע הוא על הנייר. הרווח וההפסד של הבנק מהריביות שהוא מקבל על הדולרים ועל המקמים שרכש מנגד הם אמיתיים. להרחבה תוכל לקרא כאן:
      http://www.calcalist.co.il/local/articles/0,7340,L-3646754,00.html

      מחק
  6. ערן, האם שער הדולר יכול להגיע לרמה כזו שהבנק יעביר את הרווחים? האם סיטואציה כזו יכולה לקרות?

    השבמחק
  7. ערן איפה אני יכול לבדוק מהו החוב המדיוק ?

    השבמחק
    תשובות
    1. כאן:
      http://boi.org.il/he/DataAndStatistics/Lists/BoiTablesAndGraphs/tnc13_h.xls

      מחק