יום שני, 26 בינואר 2015

תעשיית השמדת המזון נחשפת: מאות אלפי ש"ח הועברו למימון השמדת אלפי טון בטטות

תכנית הרדיו של הכלכלה האמיתית (קול ישראל) 

מסמכים ותכתובות חושפים כי לפחות חלק מהחלטות מועצת הצמחים הקוראות להשמיד תוצרת חקלאית, התקבל בניגוד לחוק ובנסיבות תמוהות. הפרוטוקולים מעלים חשד לכאורה כי החלטות אלה היו בסך הכל צינור להעברת מאות אלפי שקלים למקורבים. החקלאים מצידם טוענים כי הפעולות נעשו בניגוד לדעתם ולאינטרס הכלכלי שלהם. מיותר לציין שאנחנו הצרכנים משלמים על כך ביוקר בשווקים וברשתות השיווק. לפניכם כל המסמכים החושפים מי אלה המרוויחים הגדולים מהשמדת אלפי טונות של בטטות בישראל.




מועצת הצמחים הוקמה בשנת 2004 מתוך כוונה טובה. כיום יש בישראל אלפי חקלאים קטנים יחסית והמועצה היא מקום המרכז ומקדם נושאים שהחקלאי הבודד מתקשה לטפל בהם בכוחות עצמו בלבד. מדובר בנושאים כמו תיאום וקישור מול ספקים וטיפול מהיר בתוצרת חקלאית שחיי המדף שלה קצרים. מתוקף החוק חקלאים מחויבים לשלם היטלים למועצה וכל מי שרוצה להיות חקלאי חייב להיות חבר במועצה ולשלם. ההיטלים האלה מגולמים במחיר הירק או הפרי שנמכר בסוף לצרכן. למרות ההשפעה הגדולה של המועצה על חיינו פעילותה אינה שקופה לציבור. מזה זמן רב נשמעת ביקורת קשה בקרב חקלאים כלפי האינטרסים שהמועצה מיצגת. כך למשל אמיתי גזית, עורך המגזין החקלאי "אופק ישראל", מצא כי רק בענף הפירות לבדו כ-3000 חקלאים החליטו למרוד ומסרבים לשלם היטלים למועצה. כנגד חלקם אף נפתחו הליכים משפטיים בגין הסירוב.

בראיון לתכנית הרדיו של הכלכלה האמיתית חשף גזית מכתב שנשלח ממועצת הצמחים בינואר 2015 ובו המלצה  למגדלי הבטטות להשמיד תוצרת בשיעור של עד 30% מהכמות המיועדת ליצוא (הערכה שמדובר בכ-1000 טונות). במסגרת המכתב מצוין עוד כי שולחן מגדלי הבטטות ,השייך למועצה, החליט לתמוך בחצי מיליון ש"ח בייצוא הבטטות.
מיותר לציין שהרחקת כמות כה גדולה של בטטות מהשוק המקומי, אם על ידי השמדה או אם על ידי ייצוא, תגרום להקטנת ההיצע ולמחירי הירק לעלות. אבל זה לא החלק הכי מרגיז בכל הסיפור הזה:

מבדיקת פרוטוקול הישיבה בה התקבלו ההחלטות [מצורף בהמשך], ניתן למצא בין ששת הנוכחים בה גם את החקלאי איציק כרמי שתועד כמי שדוחף לקבל את ההחלטה על סבסוד הייצוא. אלא שכאן יש חשד לכאורה לניגוד עניינים חמור. גזית חושף כי כרמי הוא במקרה גם מבעלי אחת החברות הבודדות בישראל שמייצאות בטטות לחו"ל. הוא זה שאמור לכאורה להרוויח מההחלטה, או אולי אף לשלשל לכיסו את כספי הסבסוד האלה שיוקצו מקופת כספי שאר החקלאים.

כרמי תירץ את העדפתו לייצא את הבטטות בכך ש"רמת המחירים מעידה על עודף תוצרת". בדיקתו של גזית אל מול מגדלי בטטות מגלה מציאות שונה. לדבריהם לא רק שבזמן קבלת ההחלטה לא היה עודף היצע בשוק, אלא גם שמבחינה כלכלית עונת החורף אינה משתלמת לייצוא בטטות. על פי הערכתם, אילו הבטטות היו משווקות בשוק המקומי הם היו מרוויחים יותר לעומת תוצאות ההחלטה לייצא או להשמיד אותן. הצרכנים מצידם היו נהנים במקביל ממחירים נמוכים יותר.

לצפיה ברזולוציה גבוהה לחצו כאן   



גזית חושף כי לא מדובר במקרה בודד. בדצמבר 2013 החליטה מועצת הצמחים להשמיד עודפי בטטות במשקל כולל של כ-1000 טון. לצורך מימון ההשמדה הוקצו חצי מיליון ש"ח. אלא שפה לא נגמרה הפארסה. לחקלאים התברר שהתוצרת שאמורה להיות מושמדת לא תופנה לצורך מזון לבהמות כפי שעושים בתהליך כזה, אלא תישלח לאותו איציק כרמי. גם הפעם דחף כרמי את המהלך. חשיפת התרמית גרמה לסיכול ההשמדה המתוכננת.

מועצת הצמחים בהחלטותיה האלו למעשה עוברת לכאורה על החוק שאוסר עליה להשמיד מזון ללא אישור מיוחד של משרד החקלאות. משרד החקלאות ומועצת הצמחים הכחישו כי השמידו בטטות אך גזית מגלה חשבונית שהונפקה ב-16/7/2012 [מצורפת למטה] ומעידה על תשלום בסך 32,400 שקלים שמועצת הצמחים שילמה לחקלאי בעבור "פינוי תפוחי אדמה".
בעקבות כך הודיע משרד החקלאות כי יבדוק את העניין.





במועצת הצמחים העדיפו לא להתייחס לטענות שהובאו בראיון ומסרו את התגובה הקצרה הבאה:
"החקלאים בסיוע המועצה מעניקים לכל אורך השנים האחרונות תוצרת וסחורה של ירקות ופירות לארגונים ועמותות נזקקות״.

21 תגובות:

  1. תגיד, לא חשוב יותר לראיין אחד מ"הילדים הרעבים"..

    השבמחק
  2. כרגיל, עוד דוגמא לכך שקרטל יכול להתקיים רק בחסות האלימות הממשלתית: "תוקף החוק חקלאים מחויבים לשלם היטלים למועצה וכל מי שרוצה להיות חקלאי חייב להיות חבר במועצה ולשלם"ת "כנגד חלקם אף נפתחו הליכים משפטיים בגין הסירוב והעובדה שה"מועצה" מקבלת כספי מיסים (כלומר, כספים שנלקחים מאיתנו בכח).

    מה היה קורה ללא האלימות הממשלתית? כל אחד היה עושה עם הרכוש שלו מה שהוא רוצה - איציק כרמי היה יכול להשמיד את הבטטות שלו בזמן שהחקלאים האחרים היו מוכרים את הבטטות שלהם. הצרכנים היו מרווחים והחקלאים היו מרוצים (חוץ מאיציק כרמי, שכמו כל פוליטיקאי אחר, היה צריך למצוא דרך אחרת ליצר ערך, למשל ע"י הפיכת המבורגרים במקדונלדס)

    השבמחק
    תשובות
    1. אתה חושב שזה רע?.. הילדסהיים רוצה לתת להם את הכח להדפיס כסף..

      מחק
    2. בנקים וממשלה הם אותו דבר - שניהם חלק מהחבורה המושלת. לנו זה לא משנה מי ידפיס את הכסף. אתה יכול להחליף "בנקים" ב"ממשלה" ו"מפקח על הבנקים" ב"ועדה בלתי תלוייה", אבל עדיין נשארת עם חבורה של אנשים שכופה את רצונה על הרוב בעזרת אלימות (ואלימות אינה פתרון לבעיות חברתיות מורכבות)

      מחק
    3. ערן לא רוצה לתת להם את הכוח הבלעדי להדפיס כסף
      הוא רוצה שבין היתר, הממשלה תוכל להדפיס כסף (ובנוסף אליה, גם גופים אחרים) כך שתהיה תחרות בין המטבע הלאומי למטבע אחרים וכולם ייחשבו חוקיים בניגוד למצב היום

      מחק
    4. ההבדל הגדול מאוד בין בנקים לממשלה שהממשלה חייבת לתת תשובות , הבנקים לא .

      מחק
    5. הממשלה כמו הבנקים לא נותנים תשובות לאף אחד - ההוכחה לכך מצוייה בכל פוסט בבלוג הזה. זה שכתוב על איזה חתיכת דף (חוק) שהם חייבים לעשות משהו, לא אומר שהם עושים את זה - אחרי הכל, מי יכריח אותם? לנו אין בריונים חמושים לשלוח אליהם הביתה.

      בנוגע לתחרות על המטבע הלאומי. התחרות נהיית כמעט לא רלוונטית ברגע שאנחנו חייבים להחזיק בשקלים. אם אין לך שקלים, אתה לא יכול לשלם מס ואז הממשלה תפעיל נגדך אלימות. לכן, למטבע הלאומי כח רב בלי קשר לערכו והאיכות שלו יחסית לתחרות.

      לסיכום, הממשלה היא סתם עוד חבורה של אנשים. אם הם רוצים לספק שירותים, שיעשו זאת כמו שרוב האנשים עושים זאת, ולא יתבססו על שוד וכח הזרוע.

      מחק
    6. בנקים וממשלה הם אותו דבר

      תגיד אתה רציני..?

      מחק
    7. רציני כמו סרטן

      בנקים הם חלק מהחבורה המושלת. הם מיצרים כסף מאויר, בעוד שאם אתה תעשה את זה יקראו לך זייפן וה*ממשלה* תשלח בריונים לביתך שיחטפו אותך וינעלו אותך בחדר. זה מאפיין של ממשלה - חבורה של אנשים שעושים דברים שיחשבו פשע אם אתה תעשה אותם.

      מחק
    8. אם כך חפש עזרה

      מחק
    9. שחרורון אתה לא באמת מבין מה ההבדל, תן לי לנסות להסביר. הבנקים הם יצור פרטי שרווחים מעניינים אותו יותר מכל לכן ילווה כסף רק למשכנתאות ולא לעסקים קטנים מה שחונק את העסקים הקטנים מצד אחד ומנפח מחירי דיור מצד שני. אבל זה פחות חשוב מה שהכי חשוב הוא שההוצאה הכי גדולה של המדינה היא על תשלומי ריבית עבור ההלוואות וכיסוי ההלוואות שהמדינה לוותה מהבנקים, אחת הסיבות העיקריות לנטל המס הלא שפוי. אם המדינה מייצרת כסף הריבית תהייה שלה ולא של גוף פרטי והיא לא תוכל להכנס לחוב מה שאומר שנטל המס על האזרחים יירד בצורה דרסטית.
      תפסיקו לטעון טענות כאילו השיטה הזאת היא לא שפוייה או ראוייה כי היא כבר נוסתה במשך שנים בקנדה והייתה מוצלחת מאוד.

      מחק
    10. יש עוד הרבה סיבות נוספות לעבור לשיטה של הדפסת כסף על ידי הממשלה אבל קצרה היריעה מלהכיל ורצוי שתעשו קצת שיעורי היית לפני שאתם פוסלים.

      מחק
    11. במקום ריבית הציבור ישדד בחשאי באמצעות אינפלציה ומאוחר יותר בגלוי - היפר אינפלציה.
      האמת היא שאף מערכת לא תעבוד לטווח ארוך כי הבעיה היא לא כלכלית/מערכתית,
      אלא רוחנית/מוסרית, דבר שהוא מעבר להבנה, נראה, של המקורות אותם הילדסהיים מעתיק בהתלהבות.

      מחק
    12. שוב - תעשו שיעורי ביית, הקפיצה למסקנה שתהייה אינפלצייה כי תמיד צריך להדפיס היא המסקנה הראשונה שעולה לראש וזה מובן, אבל זה נובע מחוסר הבנה בסיסי, למעשה בשיטה הזאת השליטה של המדינה על האינפלציה היא כמעט מוחלטת ומאוד מדוייקת כי אין פה שום גורם נוסף שמסוגל לייצר ולהשמיד כסף חוץ מהמדינה עצמה, איך להשמיד? השמדת כספים שנגבים מהאזרחים כמיסים על מנת לשלוט בכמות הכסף כדאי שההדפסה לא תגרום . בקיצור תחשבו על עוד סיבות ואני אשתדל לספק תשובות חשוב שתהייה מודעות לפתרונות האלה כי זה מה שיכול להציל את המדינה הזאת. השינוי הזה יגרום לכך שרכב בישראל יעלה אפילו פחות מרכב בארה"ב וששלוש שנות עבודה יספיקו לקניית דירה במקום 30 שנה ותחשבו על זה.

      מחק
    13. ולא לשכוח עובדה אחת מאוד חשובה ופשוטה: השיטה נוסתה בפועל והייתה מאוד מאוד מוצלחת, שוב קנדה.

      מחק
    14. לגבי קנדה: אני אשמח לשמוע מתי היא נוסתה בקנדה, איך היא נוסתה בדיוק ואיך אתה מגדיר "הצלחה"?

      בנקים הם חלק מהחבורה המושלת. הנה כמה דרכים להסתכל על זה. תלוי איך אתה מגדיר חברה ממשלתית או פרטית (אתה מוזמן לתת הגדרות משלך)

      הגדרה א: חברה ממשלתית היא חברה שאינה יכולה להתקיים במתכונתה הנוכחית ללא סיוע ממשלתי. בנק הוא עסק רווחי להחריד, אני אניח שאנחנו מסכימים על הנקודה הזאת. אולם, משנות ה-80 לא נפתח בנק בישראל (יש קצת דיבורים אבל לא קרה כלום). הסיבה היא שאתה לא יכול לפתוח בנק (או ליצור כסף מאויר). אם תפתח בנק הממשלה תפעיל נגדך אלימות. לכן, הממשלה היא מה שמאפשר את קיומם של בנקים כפי שהם היום (בסביבה חסרת תחרות משמעותית). תעלים את ההתערבות הממשלתית ושרי אריסון תאלץ לשאול אותי האם אני מעוניין צ'יפס ושתייה גדולים.

      דוגמא ב (מהכיון ההפוך): לפי ויקפדיה: חברה (company) - היא ארגון בעל ישות משפטית שמאגד אנשים למען מטרה משותפת, בדרך כלל לשם הפקת רווח. אנחנו מסכימים שבנק נופל בהגדרה הזאת. בוא נתבונן בממשלה.

      ממשלה היא אירגון בעל ישות משפטית שמאגד אנשים למען מטרה משותפת. ממשלה מורכבת משרים והם מצהירים על סט מטרות רנדומליות אך לכאורה משותפות (רוצה הוכחה? פתח עיתון). מספיק לקרוא את הבלוג הזה כדי להבין שבד"כ מטרת חברי הממשלה היא רווח (אישי). לכן ממשלה נופלת גם היא בהגדרה הזאת.

      לסיכום, תקרא לזה "פרטי" או "ממשלתי" בכל מקרה בנק וממשלה הם באותה קטגוריה.

      מחק
    15. לשיחרורון,
      לגבי קנדה אתה מוזמן לקרוא…
      http://kalkala-amitit.blogspot.co.il/2013/05/40.html?m=1

      לא כלכך הבנתי מה ניסית לומר מעבר לזה, שחיתות יש בכל מקום ואני בטוח שגם בקנדה וגם בתקופה שלממשלה הייה את הכוח להדפיס כסף, עדיין זאת הייתה תקופה של שגשוג ורווחה במיוחד עבור האזרחים שם.

      מחק
    16. ודבר נוסף ממשלה ובנק הם שונים בתכלית, בנק כמו בנק הפועלים לדוגמה שייך לשרי אריסון שהיא לא חלק מהממשלה והיא בן אדם פרטי ורווחי הבנק הם למעשה הונה הפרטי. ממשלה זה גוף ציבורי שמטרתו לשרת את האזרחים, בפועל הם משרתים את עצמם לרוב והם יוצרים קשרים פסולים עם בעלי ההון והבנקים, אבל עדיין זה גוף ציבורי. למעשה חלק גדול מהקשרים האסורים בין הכסף הגדול לנבחרי הציבור נובע מהעובדה שהבנקים שולטים בייצור הכסף, לכן הם מאשרים הלוואות ואפילו תרומות לפוליטיקאים שידאגו לשמר את המצב הקיים לכן לא יהייה קל לקחת את הכוח הזה מהבנקים.

      מחק
    17. אמרת את זה בעצמך. בנק הוא גוף שמשרת את בעליו, בדיוק כמו ממשלה (גוף שאמור לשרת את הציבור ומשרת את השולטים בו). ההבדל היחיד הוא טכני - לזה קוראים "פרטי" ולזה "ציבורי".

      בכל אופן בנק וממשלה הם שמות לחבורת אנשים שמתקיימים בזכות הגישה שלהם למספר הרב ביותר של בריונים חמושים

      מחק
  3. ערן, כל הכבוד על הפוסט!
    כמות חשיפות השחיתות במדינה ראויה לציון.
    מצד שני - מי לעזאזל אמור לטפל בכל זה?

    בהצלחה לכולנו
    אמיר

    השבמחק
  4. תן גז...

    http://www.kr8.co.il/BRPortal/br/P102.jsp?arc=1177973

    השבמחק