יום חמישי, 22 בינואר 2015

בנק ישראל מודה: האזרחים יאלצו להקריב את עתידם למען יציבות הבנקים

מאת: ערן הילדסהיים.

 הרבה אנשים לא יאהבו את מה שנכתב בדו"ח על היציבות הפיננסית שפרסם אתמול בנק ישראל. הדו"ח מעמיד בסימן שאלה את יכולת הפוליטיקאים לממש את תוכניתם להורדת מחירי הדיור. הוא מטיל ספק באמינותם של כלכלנים הטוענים כי הפתרון לבעית הדיור היא הגדלת ההיצע ובעיקר משאיר דור שלם של אזרחים חסר אונים מול שיטה משעבדת שאותה מנהל הבנק המרכזי.


בנק ישראל מפרסם דוח שיגרום הרבה כאב ראש לפוליטיקאים לקראת הבחירות.הוא יוצא נגד התכניות להורדת מחירי הדיור. לטענתו ירידות כאלה עלולות לדרדר את כל המשק למשבר גדול:
"למערכת הבנקאית חשיפה גבוהה למשכנתאות ולענף הבינוי והנדל"ן, והדירות מהוות חלק מרכזי בתיק הנכסים של משקי הבית. על כן, כפי שציין גם הדו"ח הקודם, המערכת הפיננסית חשופה לסיכון של ירידה חדה במחירי הדירות, אם כתוצאה מזעזוע (מקומי או חיצוני) שיוביל לעליית ריביות חדה ומהירה, ואם כתוצאה ממיתון שיפגע בהכנסות הלוֹוים. כל אחד מתרחישים אלו, או שילוב של שניהם - עלול להקשות על משקי הבית והקבלנים לעמוד בהתחייבויותיהם, וכך לפגוע ביחסי ההון של הבנקים".
הדוח מבטל טענות של כלכלנים רבים שתולים את הסיבה לעליות המחירים בבעית היצע. רשימת הכלכלנים האלה כוללים  למרבה האירוניה גם את הנגידה פלוג. לא היה ולא נברא כותב הבנק בדוח:
"היקפן של התחלות הבנייה עודנו גבוה, והוא עולה על 40,000 יחידות דיור בשנה . לפי ניתוחים שונים,קצב הבנייה הנוכחי צמצם את המחסור שנוצר בדירות סביב אמצע העשור הקודם."
 עוד טוען הבנק כי הריבית הנמוכה שהוא עצמו מנהיג היא זו שמאיצה בין השאר את הביקוש לדירות:
"הביקוש [לדירות] נותר גבוה על רקע הירידה הנוספת שחלה בחודשים האחרונים בריבית הראלית הקצרה והארוכה"
מבלי להוריד בכלום מחמדנותם של הבנקים, בנק ישראל הוא אחרי הכל לא עיתון כלכלי שתפקידו מסתכם בדיווח על המצב פה. מדובר בגוף שעודד את הבנקים להכנס אל תוך בעיה פיננסית קשה בתחום הדיור. זה קרה בשנת 2008 כאשר הוריד את הריבית ושלח את עם ישראל לקחת משכנתאות ומכאן לנפח את המחירים. בכך הפך את שוק הנדלן למכונת החיאה לכלכלה הישראלית שעמדה להתדרדר יחד עם כל העולם אל תוך משבר גדול. בנק ישראל נתן למכונה לעשות את שלה ורק אחרי מספר שנים החליט להטיל רגולציות על הבנקים במתכונת של 'מאוחר מידי ומעט מידי'. אחרי שניפח את הבועה הוא כעת מזהיר מפני ירידה במחירים שתפגע בניפוחה ובכך שולח מסר עצוב לישראלים.

ירידת מחירים חדה תוביל למשבר -הנגידה קרנית פלוג
בנק ישראל חושש גם מההשלכות המוניטריות של ירידת מחירים בנדלן. רוב הכסף החדש היום שמוזרם לשוק הקמעונאי מקורו במשכנתאות שמיוצרות על ידי בנקים ועל זה בנק ישראל לא יהיה מוכן לוותר. כך כתב אורי ירון בדף הפיסבוק שלו כתגובה לדוח:
"בנק ישראל בדרכו המנומסת שם את המציאות מול עינינו . השאלה אם אזרחי המדינה הצעירים מסוגלים לראות את המציאות מעבר לשלל מסכי העשן . בנק ישראל אומר באופן המפורש ביותר שמחירי הנדל״ן לא יכולים לרדת מבלי שהמערכת הפיננסית תקרוס. ככה פשוט ,כל האמת לפנים. בצד אחד של המשוואה המערכת הפיננסית ובצד השני הדור הצעיר שמחויב כרגע לקחת על עצמו חובות עתק כדי להקים משפחה בישראל. בנק ישראל לא מכיר אפשרות אחרת. הוא מנהל את שיטת העבדות ולכן הוא מכיר רק אפשרות אחת . או קריסה או המשך השיעבוד הפיננסי. בנק ישראל מטעה כמובן . הוא מספר חצי אמת. הוא לא יוזם מחשבה מחודשת על האבסורד שבהודעתו . איך זה יתכן שדור שלם נידון לעבדות חמורה רק בגלל שחכמי בנק ישראל לא מצאו פתרון להפקת מספרים אלקטרונים . אז עמדתו של בנק ישראל ברורה אבל מה התירוץ שלכם אזרחי ישראל הצעירים מה התירוץ שלכם..."
קישור לדוח המלא 

37 תגובות:

  1. מחירי הדירות מכעיסים את הציבור משום שהוא יודע שיש שכבה גדולה שהתעשרה מנדל״ן, ולא בזכות כישרון או תרומתה לכלכלה. הציבור גם מבין שחלק גדול מאלה שהיו יכולים לקחת על עצמם בעשור האחרון התחייבויות של משכנתאות גדולות ולרכוש דירות להשקעה, הם בעיקר כאלה שמחוברים היטב למוקד כוח או לעטין ציבורי. הוא מבין שמחירי המזון הגבוהים לא קשורים לגיאוגרפיה, אלא להיעדר תחרות ולכוח מונופליסטי שזכה להגנה מהרגולטור. המסים מרגיזים את הציבור לא משום שהם גבוהים, אלא משום שהציבור רואה מולו בשירות הציבורי חמולות של מקורבים, נפוטיזם, פוליטיזציה ושחיתות - והוא מבין שלשם מופנים המע״מ, הביטוח הלאומי, הארנונה והאגרות שלו.

    השבמחק
  2. הפטור ממס על הכנסות משכר דירה שווה הרבה יותר מהפטור לקרנות ההשתלמות ולמע"מ על ירקות ופירות ביחד ומגביר את הפערים החברתיים !!
    אי חובת הדיווח הנובעת מהפטור מאפשרת הלבנת הון למשקיעים לקבלנים למשפצים וכיוצ"ב
    יש כיום בארץ כ-2 מליון דירות בשכירות, בהנחה שהמס השולי ברוטו של בעלי הבתים הוא 40% הרי שהמתנה להם היא 200 מיליון שקל לחודש! הפטור יצר פער חברתי בין מעמד המשכירים למעמד השוכרים המשכירים משתמשים בהכנסות היתר להשקעה ברכישת דירות נוספות. מאז שהוטל מס על רווחים בבורסה ההשקעה בדירות להשכרה היא המשתלמת ביותר.
    לא פלא כי יש ביקוש ענק לדירות להשקעה מחירי הדירות ממריאים ול "מעמד השוכרים" אין סיכוי לרכוש דירה!!

    השבמחק
    תשובות
    1. משה, כל מה שכתבת זה במילה אחת שטויות.
      ראשית אם לא יהיה פטור, חלק מהמיסוי אם לא כולו יגולגל לשוכרים.
      שנית, ללא פטור המשכירים יקבלו זיכוי על ההוצאות הקשורות בהחזקת הדירה מה שבכל מקרה יקטין את חבות המס שלהם.
      שלישית, מתוך 2 מיליון דירות בדקת כמה משמשות על מנת לממן שהות של זקנים בדיור מוגן? כמה מושכרות על מנת לשכור דירה אחרת מרווחת יותר? כמה מושכרות תוך מגורים משותפים עם בעל הדירה כדי לממן את המשכנתא?
      רביעית, על דירה שעולה כמיליון וחצי מקבלים כ-5K ש"ח שכירות, 60K לשנה המהווים כ-4% ריבית על ההשקעה (לא כולל הוצאות). הבורסה בשנים האחרונות עלתה בלמעלה מ-10% כל שנה, למעלה מפי 2 מהרווח מדירה.
      לסיכום אתה סתם עוד דמגוג מתלהם

      מחק
  3. "הוריד את הריבית ושלח את עם ישראל לקחת משכנתאות.."
    ללכת או שאנחנו יורים
    "כך כתב אורי ירון בדף הפיסבוק שלו כתגובה לדוח.."
    מי?!?
    "הדור הצעיר שמחויב כרגע לקחת על עצמו חובות עתק.."
    וואלה - או כדור בראש
    "דור שלם נידון לעבדות חמורה.."
    אם אתה חמור..
    מאידך, אם כך כתב אורי ירון בדף הפיסבוק שלו וכך אומר הילדסהיים הכלכלן המפורסם אולי זה זמן לשיחה עם מר פישר..העבר את הטלפון הילדסהיים.

    השבמחק
    תשובות
    1. אז מה אתה מציע- החכמולוג משעה 3:00?
      עצוב לראות תגובות של אנשים כמוך, שחושבים שהם יודעים הכל אם קצת למדו תיאוריות ניאוליברליות. תגובות שמנותקות מהמציאות הקשה ששוררת בשטח היום. כנראה שרק שנהיה בתחתית של התחתית נתעורר ונבין את הצורך בלחיות בשיתוף ובשמיטת החובות שיצרו הדורות לפנינו, אבל אז עשוי להיות מאוחר מדי

      מחק
    2. לאנונימי שמציע לשמוט חובות, אתה מתעלם באלגנטיות מהעובדה שמעל ל80% מהחובות האלה הם לקרנות הפנסייה שלך ושל ההורים שלך.

      מה שאתה בעצם מציע הוא שלך ולהורים שלך לא תהיה פנסיה. עדיין נשמע כמו רעיון טוב?

      יריב

      מחק
    3. בחברה מבוססת משאבים ולא כסף לא נצטרך פנסיה או ביטוח לאומי - ע.ע פרוייקט ונוס.

      ההורים שלי כבר מזמן הפסידו את התחתונים שלהם.

      מחק
    4. אהבתי.
      אורי ירון, מי?????
      הילדסהיים???? עוד כלכלן.
      אני קורא אותם די הרבה זמן. ומרחם על מי ששומע לדעתם הלא מלומדת.
      משנת 2010 הם צועקים זאב זאב.
      או טו טו מחירי הדירות יקרסו עיין ערך שרון עידן שנתן גם לוח זמנים לקריסה.
      מחיר הזהב ירקיע שחקים - תחזיות של אורי ירון.
      היפר אינפלציה וקריסת ערך המטבע - הכלכלן המהולל הילדסהיים.
      שלא לדבר על אלה שהציעו לקנות חלקת אדמה ולגדל מלפפונים ועגבניות שיהיה מה לאכול.
      הזויים לא חסר. רק צריך לקחת אותם בפרופורציות הנכונות ולחייך.
      שבת שלום.

      מחק
    5. יכול להיות שמזייפים בתחזיות, אבל על זה שהמצב הנוכחי הוא לא טוב ודורש תיקון אין מחלוקת ואת זה ערן עושה נאמנה. ומי שחושש משינוי רק בגלל הלא נודע או רק בגלל שחושש לרדת מנכסיו אני מרחם עליו כי אם לא נקדים תרופה למכה המפולת בוא תבוא. ואת זה ידידי המלומד מ 16:16 אתה צריך להפנים טוב לפני שאתה מעלה תגובות מסוג זה

      מחק
    6. למגיב מ 19:44
      מי אמר לך שהמצב הנוכחי לא טוב? עיתון גלובס? ידיעות? אורי ירון? הילדסהיים?
      תקרא דוחות שנתיים של גופים רציניים כמו הביטוח הלאומי שעובד על מסד הנתונים של כל אזרחי ישראל. ישנו שיפור משנה לשנה על מספר העניים בישראל. פשוט תיכנס לאתר הביטוח הלאומי. יש שם דוחות מאוד מעניינים על המצב הכלכלי של אזרחי ישראל. פשוט צריך להשקיע ולקרא ולא לאכול את מה שמלעיטים אותך.
      עוד מקור מידע. האקונומיסט - ישראל מדורגת בין הכלכלות החזקות באירופה עם אופק חיובי. להבדיל מהאופק השלילי של כלכלות אירופה. בעיקר גוש היורו. וגם ארצות סקנדינביה.
      עוד מקור מידע - דוחות שנתיים של הפדרל ריזרב על הכלכלה העולמית. ישראל מככבת שם עם הנתונים החיובים.
      גם ה OECD מפרסם דוחות מעניינים - אבל שוב, צריך להשקיע ולקרא.
      אני יכול להמשיך עם נתונים מספריים ולכתוב לך מאמר המבוסס על מספרים אמתיים וגרפים שיראו לך מה מצבנו האמיתי. אבל עוד מעט השבת ניכנסת וצריך להכין את השבת.
      שבת שלום
      נ.ב.
      לגבי הנדלן ישנה סטיה קלה אבל היא משפיעה בצורה מינורית. בפרספקטיבה של עשור.
      אם תרצה שארחיב אעשה זאת לאחר השבת.

      עוד פעם שבת שלום

      מחק
    7. "החכם עיניו בראשו והכסיל בחושך הולך". אתה צריך שיגידו לך שהמצב לא טוב ? כי אני אני לא צריך שיגידו לי, אלא אני חי פה ורואה מה שהולך מסביבי. מאותה סיבה דוחות של מוסדות ממשלתיים לא מעניינים אותי... רק לא מזמן שמענו על פיטוריו של ראש הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, בגלל שהתריע על שיטת מדידה קולקלת - עם המספרים ידיד ניתן לשחק. מה זה עוני ? מה זה קו העוני ? מי הגדיר אותם ? האקדמיה או ביטוח לאומי ? בקיצור ידידי המלומד, אני חוזר ועמוד מאחורי דברי דלעיל כאמור: "מי שחושש משינוי רק בגלל הלא נודע או רק בגלל שחושש לרדת מנכסיו אני מרחם עליו כי אם לא נקדים תרופה למכה המפולת בוא תבוא. ואת זה ידידי המלומד מ 16:16 אתה צריך להפנים טוב לפני שאתה מעלה תגובות מסוג זה"

      מחק
    8. ידידי היקר,
      אתה לא צריך שיגידו לך שהמצב לא טוב, אתה רואה מסביבך. משפט חזק מאוד!!!!
      מה אתה רואה מסביבך?
      מספר הישראלים היוצאים לחו"ל לטיול ונופש שובר שיאים בכל שנה ושנה.
      מספר המכוניות המיובאות לארץ שובר שיאים כל שנה.
      מספר המוצרים בר קיימה המיובאים לארץ עולה משנה לשנה.
      ועכשיו לפן האישי של כל אחד ואחד.
      רמת החיים עולללההההה. עולה עולה.
      השכר הריאלי עוווללללהההה. עולה עולה עולה.
      יוקר המחיה יורררדדדד. עוד פעם יורד יורד יורד יורד.

      כפי שאמרת אתה לא צריך דוחות, כי כל שכתבתי לעיל מבוסס על דוחות.
      נרד לשטח.
      כמה טלוזיות היו בבית הוריך וכמה יש לך בבית? הא?
      באיזה דירה גדלת אתה ובאיזה דירה ילדך גדלים?
      איזו מכונית היתה להוריך אם בכלל היה להם רכב? וכמה מכוניות יש לך בבית?
      באיזו תדירות החליפו הוריך את מקרר האמקור 10 שלהם? כל כמה זמן אתה מחליף מקרר בבית? לא כי התקלקל והפסיק לעבוד, כי הצבע לא מתאים למטבח המשופץ.
      כמה טלפונים היו להוריך? אם היו להם קשרים היה לכם קו אחד של בזק. כמה טלפונים יש לך כיום בבית?
      אפשר להמשיך עם מדיחי כלים, מכונות כביסה, רהיטים, מחשבים, מזון, כן, כן, גם מזון, אל תבוא אלי עם מילקי בשקל או קוטג' ב 5 שקל. תבדוק סל קניה שכולל עגבניה ב 3 שקל לקילו, מלפפון, תפוזים, תפוחים, ועוד ועוד. ותשווה לחלק מהשכר שלך.

      שמחתי להתדיין איתך
      כל טוב, ובשורות טובות.

      מחק
    9. לאנונימי מ11:29
      רמת חיים היא לא רק לטוס ולקנות דברים -זה מעיד יותר על מירוץ החיים ולא על רמת החיים.
      זה כמו להגיד שאיש שיש לו מיליון שקל יותר עני מזה שיש לו שני מיליון (למרות שלשני השני מיליון הם חובות)
      רמת חיים היא גם כמה זמן חופשי יש לך לעצמך. כמה חובות יש לך , האם בכלל כל הרמת חיים הזו מבוססת על משהו אמיתי (קרי, האם יש באמת סיכוי שתוכל להחזיר את כל החובות שלקחת כדי לממן את הכל), כמה זמן אתה משקיע בעבודה לצורך החזר חובות וכמה לטיפול בילדים שלך, מה המחיר שאתה משלם על הלחצים האלה (מחלות, מתחים, בעיות פסיכולוגיות), מה המחיר שמשלמים ילדיך, כמה משאבים אתה צורך מכדור הארץ לצורך "רמת החיים הגבוהה", כמה מהם תשאיר לדורות הבאים אחריך?
      איפה כל הפרמטרים האלה מופיעים בדוחות המצוינים של הOECD?

      מחק
    10. ערן היקר,
      כאן כבר נכנסתה לנושא אחר לחלוטין.
      ואם אתה רוצה להגיע לאיזור הזה. אין בעיה, גם לזה יש דוחות מדידים.
      רמת חיים זה לא איכות חיים, ואתה מדבר על איכות חיים.
      איכות חיים היא נגזרת של תוחלת חיים. ורק אל תספר לי שתוחלת החיים יורדת..... כמה שנים חיו דור קודם וכמה חיים היום?
      זמן פנוי - היום יש יותר זמן פנוי מאשר לפני דור, חוקי העבודה הורידו את שעות העבודה השבועית מ 53 שעות שבועיות לפני עשור ל 43 שעות כיום.
      משאבי כדור הארץ - שיקוף ברור של משאבי כדור הארץ זה מחירי הסחורות, תבדוק את מחירי הברזל, הנחושת, הדלק לפני 30 שנה וכיום, המחירים לא הדביקו את האנפלציה, שזה אומר ירידת מחירים.
      לדוגמה מחיר הנחושת בשנת 1985 היה 3000$ וכיום הוא 6500$. עליה של 116% משך 30 שנה. גם אם ניקח את הנחושת בשיא 8000$ עדיין אנחנו רחוקים מהעליה הריאלית של האינפלציה.
      מחיר הברזל עלה משנת 1985 ב 500% אך זאת כתוצאה של צריכה חריגה משך עשור של סין שאז המחירים עלו עד ל 1000% וכעת אנו חוזרים למצב של ירידות מתמשכות. וגם כאן במחירי השיא אנחנו לא מדביקים את האינפלציה!!!! חד וחלק.
      לפני 30 שנה על מנת ליצר מזון ל 1000 איש היו מועסקים 50 אנשים בחקלאות.
      כיום, עם ההתפתחות הטכנולוגית 10 אנשים מייצרים מזון ל 100,000 איש. טרקטורים, קומביינים, דשנים, ריסוס אווירי, השקיה ממוחשבת, ועוד ועוד...
      אני לא אומר שהמצב דבש. אבל מצד שני אנחנו לא צועדים אל פי פחת.

      כל טוב, ותודה על ההשקעה שלך באתר המעניין הזה, למרות שאני לא מסכים עם רובו.
      בסנהדרין היה מישהו שתפקידו לחשוב הפוך ולהכין את העם לאופציה האחרת והכי לא סבירה.
      ישר כוח על שימור המסורת בת אלפי השנים.
      משה

      מחק
    11. תשובות לאנונימי משעות 11:29:
      אתה והדומים לך נוהגים להשוות את התנאים היום לתנאים שהיו בשנות החמישים כשהיה עוני גדול לא בגלל מדיניות ממשלתית אלא בגלל העליה הגדולה (שהכפילה את מספר תושבי המדינה פי 3).
      בשנים 1960 - 1980 חלה עליה מסחררת ברמת החיים אבל מאז חלה ירידה במיוחד בתחומים החשובים.
      תשוו את רמת החיים היום לזו שבשנת 1980.
      1). הפנסיה הולכת ומתדרדרת ויש סיכוי שהיא תתרסק כליל.
      2). מחירי הדירות גבוהים יותר ממה שהיו אי-פעם (יחסית למשכורות). למעשה זו התקופה היחידה בתולדות המדינה שזוג צעיר ממוצע לא מסוגל לקנות דירה.
      3). העבודה לא בטוחה, יש המון מובטלים (האבטלה האמיתית הרבה יותר גבוהה מהאבטלה הרשמית) וגם מי שעובד עובד בשכר נמוך.
      4). מחירי המזון עולים יחסית למשכורת.
      עכשיו לגבי:
      מחיר המזון עלה ב-25 השנים האחרונות מ-21% ל-25% מהשכר.
      טלויזיות היו לי אז 2 והיום 2.
      רכבים אז היה לי 2 והיום 1.
      תמיד היה לי קו אחד של בזק עם 3-4 טלפונים.
      אני נוסע לחו"ל פחות מבעבר.
      מכונת כביסה תמיד היתה לי.
      תמיד החלפתי מקרר רק כשהוא התקלקל.
      מעולם לא עבדו פה 53 שעות בשבוע. היום עובדים הרבה יותר שעות כי יש דרישה רבה לשעות נוספות. שעות נוספות זו מחלה של העולם הקפיטליסטי.

      galgal21

      מחק
  4. הבעיה היא תרבות ה:"רווחים פרטיים, הפסדים ציבורים" או במילים פשוטות "אכלו לי, שתו לי"

    מי שלקח משכנתא הוא האחראי הבלעדי למעשיו וזה שישא בתוצאות. כמו שהוא גר ונהנה בדירה חדשה, ככה הוא זה שישלם עליה.

    מי שנתן הלוואה הוא האחראי הבלעדי למעשיו וזה שישא בתוצאות. כמו שהבנק נהנה מהריבית ככה הבנק יספוג את ההפסד במקרה שמישהו לא יכול להחזיר.

    אם הריבית תעלה בנקים יפסידו כסף והרבה אנשים יפסידו את ביתהם. זה כואב לראות אנשים נזרקים מביתהם (בלי ציניות). אבל זאת לא סיבה לכפות עלי להתחלק בהפסדים (אחרי הכל, אף אחד לא חלק איתי את הרווחים). אם ארצה לעזור לחסרי בית אתרום לעמותה.

    השבמחק
    תשובות
    1. אני מסכים
      הכלכלה חייבת לקרוס כדי להבריא
      ומי שלקח סיכון מוגזם - שישלם

      מחק
    2. זה שאתה מסכים לא אומר שלא תשלם על טעויות של אחרים. טובה שעה אחת קודם

      מחק
    3. מי שחכם מספיק וקונה ביטקוין, לא ישלם על טעויות של אחרים. אבל לרוע המזל, מעטים הם כאלה.

      מחק
    4. שחרורון ומתן
      אתם מייצגים נאמנה את ההשקפה הליברטריאנית (ראו מה אמרה איין ראנד, ממובילי הליברטריאנים, לבת משפחתה כשביקשה ממנה הלוואה של 25 דולר http://www.haaretz.co.il/gallery/literature/.premium-1.2542164

      הפתרון למשבר הכלכלי חברתי שאנחנו בעיצומו עובר דרך סולידריות, חמלה, עזרה הדדית ולא דרך הסתכלות מהצד על אנשים שנזרקים מבתיהם.

      מי שלקח סיכון - משלם בריבית דריבית על ההלוואות שלקח.

      ונגיד שהכלכלה תקרוס (תרחיש סביר), מה יבריא אותה?
      הכלכלן הנודע יוזף שומפטר אמר כי הכלכלה חייבת לקרוס כדי להבריא.
      ידידו הטוב אנדרו מלון, שר האוצר האמריקני בשנות ה-20 העליזות אמר : "לחסל עבודה, למכור את המניות, לחסל חקלאים, לחסל הנדל"ן ... זה יטהר את הריקבון מתוך המערכת. ..אנשים יעבדו קשה יותר, יחיו חיים מוסריים יותר. ויזמים יוכלו לקנות בזול את עסקיהם של אנשים פחות מוכשרים".

      זה המודל שיבריא את הכלכלה שאתם ממליצים עליו??

      מחק
    5. כמו שהבנק נהנה מהריבית על הכסף שהוא יצר יש מאין , כך הוא יספק את ה"הפסד" במקרה שמישהו לא יוכל להחזיר .
      תוקן

      מחק
    6. אז למה שהבנק לא ייצר לעצמו פשוט רווחים?
      למה הוא מלווה את הכסף מלכתחילה?

      מחק
    7. על ידי ההלוואות הוא יוצר את הרווחים!

      מחק
    8. בועז,

      איין ראנד ענתה לבת המשפחה שלה שהיא מוכנה להלוות לה כסף (כפי שהיא ביקשה), אבל היא מצפה שהיא תחזיר את ההלוואה (בניגוד לשתי אחיותה שלקחו הלוואה ולא החזירו). מה הבעיה בלדרוש מאדם לעמוד בהתחיבויות שהוא נטל על עצמו מרצונו החופשי?

      אני מסכים שהפתרון למשבר עובר דרך סולידריות וחמלה. לכן אני לא חושב שצריך לשדוד כספם של אנשים באיומי רובה (מיסוי) כדי לסייע לאלו שלא מסוגלים לעמוד בהתחיבות שהם נטלו על עצמם. עם זאת, אני כן מגלה אמפתיה ומאמין שתרומה **מרצון** לעמותות שעוזרות לאותם אנשים היא דבר מבורך.

      אני טוען דבר מאוד פשוט. אלימות היא אינה פתרון לבעיות חברתיות מורכבות. נטילת כספם של אנשים הוא שוד, גם אם אתה קורה לו מיסוי וטוען שהוא כדי לעזור לאנשים חלשים. הכלכלה שלנו קרסה כבר מזמן, בגלל התערבות ממשלתית. אם רוצים להבריא אותה אנחנו זקוקים לפחות ממשלה ולא ליותר

      מחק
  5. כל הכבוד ערן ואורי תותחים!!
    יונקי העטין הציבורי כבר פולטים מעודף החלב בעוד שאר העבדים נלחמים זה בזה למצוא קורת גג לפני הסערה..

    ומה שהמגיב משה כתב למעלה - בדיוק!

    השבמחק
  6. אחלה דיווח. אבל נשאלת השאלה האם (בהנחה שרוב הכסף צריך להגיע ממשכנתא) יותר משתלם לקנות דירה זולה יותר בריבית גבוהה מאשר דירה יקרה יותר בריבית נמוכה?

    השבמחק
  7. לא פחות ממדהים!

    השבמחק
  8. אורי,

    אני יסביר לך מה התירוץ של הצעירים בנושא שכרגע הם עשירים על הנייר יש להם 4 קירות עם משכנתא של מיליון שקל בעלות של 4000 שקל לחודש ל-30 שנה שהמחירים אף פעם לא יירדו ושחבל לזרוק את הכסף לשכירות .
    פחות מעניין אותם מה יהיה בעוד 5 שנים הם חיים את הרגע ממנפים את עצמם על חשבון הבית ששווה 2 מיליון אחרי שקנו אותו ב-1.4 ....

    השבמחק
  9. אורי, ערן.. יש לכם משכנתא?

    השבמחק
  10. ערן גר אצל חמותו.
    מידיעה.

    השבמחק
  11. Not to be believed but...
    http://www.cnbc.com/id/102354830
    Inflation dynamics have continued to be weaker than expected..""
    ..Let's rob the morons
    - Eran

    השבמחק
  12. לפי התגובות כאן - נראה לי שיש כמה חברה שמפחדים מאוד מהאמת.
    מה בדיוק השוני בין הכלכלה הישראלית לכלכלה האירלנדית? - חוץ מהעובדה ששם כבר התפוצצה הבועה.
    יש רשימה ארוכה של מדינות שחוו פיצוץ - אנחנו הבאים בתור!

    יש כאן אנשים שממש לא מבינים איך נוצר הכסף, והתגובות שלהם בהתאם.
    בואו נזכור שבסוף 2012 ביבי אמר שיש לנו שקל חזק וכלכלה חזקה, מייד לאחר מכן התגלה בור תקציבי של 40 מיליארד, כעת המדדים של הכלכלה ממש על הפנים.
    ובנק ישראל יוצא כבר עם הכסת"ח החמישי שלו במספר!!
    ( לפחות ממה שאני זוכר )

    אז לכל אלה שחושבים שיש דעות לכאן ולכאן - זה לא מדוייק, פשוט מנסים לערבב אותכם!
    מי שחכול לצאת מהחגיגה הנדלניסטית בישראל - עושה בשכל - מי שנכנס היום לא ירבה בשמחה!

    ודבר אחרון - ההשמצות האישיות הן אינדיקטור לחוסר יכולת לבטא את העמדה הנגדית או לעודף אינטרסים מנוגדים.

    יום טוב
    אמיר

    השבמחק
  13. לאנונימי 16:16 לדעתי אתה היחיד שכותב כאן לעניין. יחד עם זאת הכאב והלחץ של כל אלו שטעו באופן עיקבי בציפייה לקריסה, מובן לגמרי.

    השבמחק
  14. חומר למחשבה...

    נראה שצריך להתייחס בכובד ראש לאפשרות של קריסה כלכלית! כי קריסה כזאת יכולה להביא לקריסה מערכתית, לאנרכיה ואפילו לרעב. למרבה הצער רק מיעוט קטן בחברה הישראלית מודע לבעיה. במצב הנתון, נראה שלא ניתן יהיה להשתחרר משלטון ההון בשני העשורים הבאים.
    לפיכך, הגיוני יהיה לבדוק את ההיתכנות של פרויקט ונוס, האם הוא ישים מבחינה מעשית? דהיינו, הקמת ישוב עירוני שהוא בר קיימא לחלוטין, המוקף ישובים כפריים מקיימים.
    אם כן, הרי שלבועת הנדל"ן יש יתרון. התארגנות של 100 אלף אזרחים המחזיקים בנכסים ללא שיעבוד וחוב למטן המטרה יאפשר גיוס הון כספי (כוח קנייה) שהוא כפול מכוחו האמיתי. הבעיה היא אדמה. אפשר לבקש באופן רשמי ממדינה כמו ארה"ב ( או קנדה וכד') להקצות קרקע (חינם) לטובת ההתארגנות האזרחית המבורכת (גם מבחינה מדינית) באזור לא מאוכלס כמו אריזונה (למשל) למען הקמת עיר יהודית עברית. אם תתקבל תשובה חיובית – נראה שהקמת עיר עברית היא אפשרית כי סביר מאוד שהרבה מדינות יתרמו לפרויקט כולל מדינות ערביות עשירות. אם תתקבל תשובה שלילית (כי יש מצב שבעלי ההון בישראל שמקושרים לבעלי ההון בכל מקום וממשל בעולם יכשילו את המיזם כי הם צריכים עבדים) אפשר לבדוק אפשרות להקמת עיר עברית במדינת עולם שלישי במרכז אמריקה או בכל מדינה אחרת שתסכים למיזם. המטרה - עיר יהודית בכל יבשת.

    להלן ההקבלה הגיאוגרפית (המדהימה) בין ישראל למרכז אמריקה

    ישראל מרכז אמריקה
    גשר יבשתי בין אסיה לאפריקה = גשר יבשתי בין צפון אמריקה לדרום אמריקה
    תעלת סואץ = תעלת פנמה
    צוען מצרים = פנמה סיטי
    ירושלים = העיר דויד (עיר במזרח פנמה)
    שכם (קבר יוסף) = העיר סן חוזה ('הקדוש יוסף' בתרגום לעברית) קוסטה ריקה.

    השבמחק
    תשובות
    1. אין לך מושג כמה גילגלתי את העניין בראש..
      אני בעד :)

      מחק
  15. אנשים לא מבינים את המערכת המוניטרית וחושבים שאנחנו אי מבודד ... אנחנו טיפה קטנטנה שנמעכה ע"י הפד ונזרקנו בעל כורחינו למלחמת המטבעות.... מצד אחד אם לא נדפיס אז אלפי מובטלים ואיזה פוליטקאי מוכן לשאת בתוצאות כאלה ומצד שני ריבית שלילית מנפחת נכסים וגורמת למינוף ואי יציבות.
    עכשיו עוד גורם למשוואה - היורו וזה גורם אי נוחות גדול לבנק.
    כל מי שחושב או מייחל שבנק ישראל יעלה ריבית לאות זהירות טועה ומטעה. בנק ישראל נגרר אחרי הבנקים בעולם והוא לא יזום כלום עד ש.... לא תהיה לו ברירה. כן רבותי התהליך כבר התחיל ובסופו האמון בבנקים ובאלוהי הכסף יתכרסם לו עוד ועוד ומכאן תתחיל האינפלציה ועליית הריבית. הפיצוץ יגיע משוק האג"ח שהוא השוק עליו מסתמכים הבנקים במתן משכנתאות והנכס הזה צריך וירד משמעותית ביחד עם הפנסיות של הדור היותר ותיק ... הירידה תהיה כואבת ונראה לי אפילו דרמטית אולם מי שחושב שבנק ישראל שולט במשהו במישהו או יעשה משהו למישהו ... זה לא זה ... כולם באותו צד של הסירה זה מתכון בטוח לאסון... תמיד היה ותמיד יהיה

    השבמחק