יום שבת, 26 במאי 2012

איך הפך חג השבועות לחג מתן חלב?

אני מזה זמן רב שואל את עצמי כיצד הפך חג השבועות לחג שמזוהה בעיקר עם אכילת מוצרי חלב  -הרי החלב הוא החלק השולי במנהגי החג ,לפחות על פי המנהגים שאני זוכר אותם מילדותי או מאלה שלימדו אותי עליהם. מאחר שנושא זה לא עלה מעולם לדיון פומבי,  עלה בראשי כל הזמן אותו המשפט מתוך שיר של תיסלם  :"ואני לא מבין מה השתנה, האם אני האידיוט היחיד במדינה?"
אז יתכן שהאידיוט היחיד אני כבר לא: בסופ"ש האחרון ב"ישראל היום" כתב יאיר ניצני טור נהדר שבה העלה בדיוק את אותה השאלה (יאיר ניצני אגב, הוא גם זה שכתב את אותו משפט באותו שיר של תיסלם כך שזה בכלל השתלב לי נהדר). במהלך מאמר זה אנסה לענות על השאלה הזו.

אינני איש מאמין ,אפילו לא מסורתי ועם זאת אני מוצא בדת ולפחות בחלק ממנהגיה הגיון ושכל רב אבל משום מה הפיכת חג השבועות לחג מתן חלב (כך כינה את החג ובצדק אחד מהעיתונים הגדולים בסופ"ש) נראת לי לא הגיונית בלשון המעטה,משהו פה לא מסתדר לי.
לחג השבועות מספר כינויים:
הוא נקרא חג הקציר כי בתקופה זו התבצע קציר חיטה.
הוא נקרא יום הביכורים כי  בחג זה היו מביאים בזמן המקדש את קרבן מנחת הביכורים, מהחיטה בתקופה זו של השנה.  וכמובן הוא נקרא גם חג מתן תורה. יש שמות נוספים לחג ובוודאי חכמים ממני בדת יוכלו להרצות לכם עליהם אבל באף אחד מהם לא מצוינת המילה חלב.
אז כן אם תחפשו תגלו שאכילת מוצרי חלב הוא מנהג שקיים בחג מימי הביניים ומצאו לכך סיבות רבות. אבל מכאן ועד להגיע למצב שמרוב מוצרי חלב  ילד קטן יכול לחשוב שביום זה נתן אלהים את החלב במעמד הר סיני או שביום זה קצרו גבינות בשדות , המרחק הוא גדול.

יאיר ניצני תאר זאת היטב במאמרו:
"מתי הפך חג הביכורים לפסטיבל גבינות ושוקו? מי נתן את ההוראה? במאגרי המידע כתוב אמנם שבחג השבועות יש גם מנהג אכילת מוצרי חלב (ככתוב: "ארץ זבת חלב ודבש").... אבל נראה לי שנסחפנו. איפה הטרקטור והקציר, הממטרה והשיבולים? איפה "סלינו על כתפינו"? במקומם קיבלנו רשימת מעדנים מהמורה, ובמקום טנא צנוע אנחנו נאלצים לשלוח את ילדינו עם צידנית, כדי שהמוצרים לא יחמיצו בדרך לבית המקדש. סליחה, לבית הספר.
אם אתה חובב סיכונים, נסה לעמוד בערב שבועות בתור לסופר כשבעגלה שלך אין לפחות קילו גבינה לבנה. תקבל מבטים עוינים בסגנון שמקבלים אלה שלא צמים ביום כיפור, לא עומדים בצפירה ולא רואים "הישרדות VIP". אתה מוקצה. אנטישמי, שלא לומר גבינופוב. "

אז מי נתן את ההוראה?
אני לא בדיוק יודע מי אבל אפשר לשער. בכל מקרה קשה לי להאמין שמדובר ביד המקרה. בשביל שזה יקרה צריך מישהו שיהיה לו אינטרס שנצרוך חלב אבל בנוסף הוא צריך להיות מספיק גדול ,חזק ,עשיר עם תקציבי פרסום שופעים והשפעה דרמטית על התקשורת. עוד עובדה שגורמת לי לחשוב שיש כאן יד מכוונת היא אותה "חוויה" שרובנו חווים בזמן ביקור ברשת שיווק בכלל ובערב חג השבועות בפרט. יאיר ניצני תאר זאת היטב באותו מאמר:
"כבר בכניסה לסופר אתה חש בלובן הכללי שהשתלט על המקום. בכל צומת עומדת דיילת צעירה, שהחלב טרם יבש על שפתיה, ומציעה לך חתיכת צפתית/צרפתית/כנענית/בולגרית/יוונית (אל תמחקו את המיותר, כי אין). חלבנים משופמים מחייכים אליך דרך פוסטרים, ומאחוריהם פרות רועות באחו וכבשים פועות בדיר. כשאתה צופה בהם אתה לא יכול שלא להרהר בצחוק הגורל: הרי בימים אחרים ראית את מעלי הגרה האלה משופדים ומונחים בסדר מופתי על גחלים עם פטרוזיליה ובצל"!

כמו בכל הונאת פונזי גם השיטה הכלכלית היום מעודדת אותנו לצרוך כי אחרת היא תתמוטט . מציפים אותנו בפרסומות ובשטיפת מוח בכל פינת רחוב בכל מדיה ואפילו בחדרי שירותים של מועדונים ומסעדות. ואנחנו מבצעים את פקודות הצריכה כמו חיילים ממושמעים מבלי לעצור רגע ולשאול למה ואיך.
כך גם בתחום החלב : מכירות החלב הוכפלו בחג האחרון. שייקה דרורי, מנכ"ל מועצת החלב אומר כי "ישראל היא מעצמה של מוצרי חלב. המחזור הכספי של ענף החלב הוא כ-9.5 מיליארד שקלים בשנה".
ולכן אני שואל: אם מיליארד סינים ומאות מיליוני יפנים לא צורכים חלב מטעמים בריאותיים ,אז איך יתכן שלנו יש חג שהפך רק בתוך כמה עשורים להיות כמעט כולו חלב? האם שטיפת המוח בחסות הכלכלה המעוותת  פלשה גם למנהגי הדת שלנו?
אשאיר הפעם את השאלה הזו כשאלה פתוחה למחשבה עבור קוראי האתר. בכל מקרה  הסרטון הבא גם אם לא יגרום לכם למצא את התשובה אולי יעזור לכם לשמור על הבריאות .

חג שמח!

22 תגובות:

  1. ערן אל תתבייש לומר שזו שטיפת מוח ומסע פרסום תאגידי לטובת תנובה וידידיה...

    מזמן עברנו את השלב שצריך להוכיח שתאגידים ימכרו לנו הכול על מנת למקסם רווחים...

    ובריאותנו זה נזק מישני...

    השבמחק
    תשובות
    1. מי זוכר את המילים של השיר-
      האוטו שלנו גדול וירוק...??
      ייתן מושג קלוש מי אחראי לשטיפת המוח הגאונית הזו

      מחק
  2. אז מה הסינים והיפנים שמים בקפה?

    השבמחק
  3. אפשר לעבוד על הציבור שנה ,שנתיים ,עשר עשרים אבל בסוף זה מתפוצץ..

    השבמחק
  4. לערן,

    "בהלת החלב - מישהו עדיין מאמין למעשיות ביוטיוב?"
    http://www.youtube.com/watch?v=qTx4PwXxGzo

    הייתי רוצה לדעת אם מישהו מימן אותם? כי הם עשו גם עשרות פרקים לפני כן..

    השבמחק
    תשובות
    1. לאנונימי,
      אני לא מכיר את אנשי הספק סביר. גם זה לא מעניין אם הם עצמאיים או ממומנים-אני בעד להתיחס לגופו של עניין ושל דברים ולא לדוברים. לעניננו: אני בעד להטיל ספק סביר בכל דבר אבל הטלת ספק היא רק השלב הראשון. הבנת הבעיה היא הדבר השני וזה יהיה לא רציני להאמין או לא להאמין אם כדאי או לא לשתות חלב לפי סרטון של 6 דקות שמסביר למה לא או של 23 דקות שמפריך אותו, אלא לצלול ולהכיר את העניין לעומק ולמצא סימוכין לאותן הכותרות שמובאות בסרטון.
      הסרטון טוב בשביל לגרות את הצופים להתחיל לחקור ויש הרבה מחקרים וספרים בעניין כמו אלו שמתוארים למשל פה:
      http://e-med.co.il/emed/new/usersite/presentations/Nutrition0610/L3.html
      הנה למשל עוד כתבה מעניינת שפורסמה רק השבוע בYnet:
      http://www.ynet.co.il/articles/0,7340,L-4231893,00.html

      ערן

      מחק
  5. צריך לדעתי לעשות הבדל בין חג שבועות שניהיה באופן תמוה חג החלב והגבינות לבין הויכוח על בריאותו של החלב לגוף האדם. הסיבה לתופעה הראשונה היא כנראה הצלחה בעיקר של תנובה במשך שנים לפמפם מנהגים וטרנדים ולהפוך את שבועות לחג החלב. זה עדיין לא קשור לסוגיית בריאותו של החלב.

    השבמחק
  6. לא מזמן אשתי ואני עשינו מחקר קטן משלנו באינטרנט של אנשים כמו הד"ר בסרטון שהאמנו להם שהם בלתי משוחדים. מאז אשתי הפסיקה לחלוטין את צריכת החלב ואני הפחתתי למינימום (רק בקפה - וגם זם חלב עזים). אנחנו מרגישים הרבה יותר טוב, אשתי ואני שנינו ירדנו במשקל וגם הסקס השתפר פלאים.
    אני לא חושב שחלב זה רעל - פשוט זה אוכל שנועד לעגלים ולא לבני אדם

    איציק

    השבמחק
  7. גם אני נתקלתי במקרה לפני שנתיים בספר "שוטי החלב" של דר' אבני ונדהמתי.
    בתור צמחוני מגיל מאוד צעיר שעיקר תזונתו התבססה על מוצרי חלב החלטתי לנסות על עצמי את העניין והפסקתי עם מוצרי חלב פרה באופן טוטלי.
    היום שנתיים אחרי אני יכול להגיד את הדברים הבאים:
    1. נעלמו כליל כאבי ראש שהייתי סובל באופן תדיר
    2. נעלמה לי מחלת מעיים כרונית שהצריכה תרופות על בסיס קבוע.
    3. כבר שנתיים לא הייתי חולה בשום מחלה עונתית (שפעת/צינון/נזלת)
    4. תחושה כללית טובה ורעננה יותר
    5. יכולת ריכוז גבוהה יותר
    6. בריאות נפשית טובה יותר (הייתי סובל משינויים תכופים במצבי רוח).
    בקיצור מסקנה שלי - חלב פרה ממש הזיק לי.
    שכל אחד יעשה את הבדיקות וההחלטות שלו.

    השבמחק
  8. אכן גם אני צמחוני כ 33 שנים (אני בן 60) ואני מאושר שהחלטתי על כך לאחר טיול בהודו ב 1978.
    אין אפילו דבר אחד טוב בחלב ויואב תאר זאת יפה.
    אני זוכר לפני כ 50 שנה בעיתון לילדים הארץ שלנו או דבר לילדים הייתה שם פרסומת שחזרה מדי שבוע על יואב בן חלב שהוא שתה שתי כוסות ולכן היה חזק כפליים כמו פופאי והתרד. לדעתי כבר אז תנובה לחצה חזק על הפסיכולוגיה של הצי-בור. אני כילד קיבוצניק עם שאר הילדים היינו שותים הרבה חלב (טוב שתי כוסות חלב מכוס חלב אחת)
    אני שמח שנגמלתי מהצרה הזאת.

    השבמחק
    תשובות
    1. ישונו מילות השיר שגדלנו עליו- האוטו שלנו גדול וירוק
      האוטו שלנו מגיע רחוק. בבוקר נוסע בערב הוא שב
      מביא לכולנו ביצים וחלב, וכולסטרול וסרטן.

      מחק
  9. It's unfotunate that the discussion is centered around "is milk good for you or not" rather than the deeper concept of the hijacking of Israel's "spiritual" pillars of existance by pursuit of profit above all, i.e. americanization. The plight of the bloger is but a symptom of this.
    However if that's where you wish the focus to be, here are the main "pillars of poison":
    1. White sugar.
    2. White flour.
    3. Dairy products.
    4. (.almost) all forms of oils
    - Eran.
    PS
    אם אתה חובב סיכונים, נסה לעמוד בערב שבועות בתור לסופר כשבעגלה שלך אין לפחות קילו גבינה לבנה. תקבל מבטים עוינים בסגנון שמקבלים אלה שלא צמים ביום כיפור, לא עומדים בצפירה ולא רואים "הישרדות VIP". אתה מוקצה. אנטישמי, שלא לומר גבינופוב. "
    I'm not sure I'm thrilled with the "subtle mind game" that's being played here..although I haven't been to Israel in nearly 30 years, I doubt if his description is remotely related to reality

    השבמחק
  10. החלט הגיוני גם אני לאחרונה הפסקתי עם חלב לגמרי

    השבמחק
  11. סקינסי בריסטול27 במאי 2012 בשעה 21:29

    ערן,תתמקד בעיקר ועזוב את הטפל.
    התמקד בנושאי כלכלה ואת שאר הקונסיפרציות השאר לאתרים שעוסקים בכך.

    השבמחק
  12. סקינסי,
    אתה נכנס לבית של ערן ואומר לו איך להתנהג?

    אין לך בושה?

    השבמחק
    תשובות
    1. לאנונימי ולסקינסי
      הבית שלי הוא הבית של כולם ובעיקר לכל מי שמתעניין בללמוד ,לחקור ואולי גם לעזור לפתח בעתיד כלכלה טובה יותר
      לסקינסי
      1. כמעט כל דבר או כל תהליך בעולם אפשר להגדיר אותו בתור איזשהיא קונספירציה. כן גם העובדה שהחלב בחג השבועות הוא משהו שולי שהפך בדרך פלא תוך כמה עשורים לחלק העיקרי בחג בלי שום קשר למהות החג אפשר להגדיר את זה כתאורית קונספירציה.אז קודם כל קונספירציה היא לא מילה גסה (פעם לחשוב שכדור הארץ עגול גם נחשב לתאורית קונספירציה הזויה) אני בכל אופן לא מוצא סיבה לא להעלות את הנושא החשוב הזה רק בגלל שהוא לא במיינסטרים ונחשב "קונספירטיבי".
      2. לגבי להתמקד בנושאי כלכלה- אם לא הבנת את הקשר בין כלכלה למאמר אז כנראה תאגידי החלב עשו עבודה עוד יותר טובה ממה שחשבתי (הכל כמובן לכאורה).


      ערן

      מחק
    2. סקינסי בריסטול28 במאי 2012 בשעה 23:12

      דווקא בגלל שאני מחשיב את דעתו של ערן בנושאי כלכלה וכתבתי על כך בתגובות ,אני חושב שהאתר צריך להתרכז בנושא אחד והוא כלכלה .
      כמובן שתעשיית החלב תעודד צריכת חלב בשבועות ותעשיית הבשר בחג בעצמאות, זה לגיטימי,לגבי התרומה הבריאותית שבכך ,לדעתי כדאי להשאיר זאת לאתרי בריאות ואוכל .
      אגב ,כל האוכל שאנו קונים היום במכולת הוא אוכל מהונדס .

      מחק
  13. האינטרנט מפוצץ במידע כלכלי כזה או אחר, יחד עם זה, אתר זה בעל מהות כלכלית עם גוון שונה יחודי מרתק ועם ערך מוסף רחב אופקים המביא אותנו להבין את השורשים העמוקים והנסתרים של הוויתנו הכלכלית הקלוקלת.
    סקינסי בריסטול היתרון פה שאתה יכול לומר מה על ליבך אתה תתקבל בהבנה גמורה אולי לא בהסכמה אך בכבוד לך ולאחרים. האם לך יש משהו מעניין שונה שיכול להאיר את המציאות הכלכלית בעולם הגדול ובארצינו הקטנה בלי ספק זה יתרום המון.
    אבי ג.

    השבמחק
  14. ערן שלום,

    כבר זמן רב שתחום תאריכי התפוגה על מזונות והקשר שלהם לשיטה הכלכלית הדוגלת בצריכה לצורך צמיחה מעסיק אותי. הסבתא שלנו היתה מריחה ואחר כך טועמת את מזונות המשפחה וכך היתה מחליטה מתי המזון מקולקל ומתי לא להגיש אותו לשולחן. אנחנו איבדנו לגמרי את היכולות הפשוטות האלו לטובת קריאת תאריכי תפוגה (ואפילו שעות תפוגה...). לאן כל זה מוביל אתה בטח כבר מנחש: חברות המזון שולטות בצורה מלאה על צריכת המזון שלנו ועל הצמיחה שלהן. אנחנו זורקים כמויות אדירות של אוכל וקונים חדש רק משום שתאריך התפוגה שלו פג ואנו לא סומכים על עצמנו ועל החושים שלנו כדי לקבל החלטה פשוטה האם האוכל עדיין אכיל או מקולקל.
    אשמח לשמוע את דעתך.

    השבמחק
    תשובות
    1. שלום אנונימי
      אני לא חקרתי את נושא תאריכי התפוגה אבל אני שותף מלא לדעה שלך שהפסקנו להפעיל שיקול דעת כמעט בכל תחום ואנחנו צריכים תמיד שיגידו לנו מה לעשות

      ערן

      מחק
  15. כתבה נחמדה.
    בקשר לסוגיית החלב, בגדול, כל אדם מגיב אחרת לחלב.
    אני מאמין ששתיית חלב טבעי לא צריכה להזיק, על אף שבשביל זה צריך
    להיות בעל רפת או בקשר עם רפתן. אני חושב שהזבל האמיתי בחלב זה לא עודף מגנזיום סידן וזרחן כפי שהסינים טוענים,
    אלא העובדה שיש שימוש בסטרואידים, אנטיביוטיקות ופיסטור שפוגעים בטיבו הראשוני.
    חוץ מזה, אני בעד כתבות מהסוג הזה. יש להן קשר ישיר לכלכלה והן מוסיפות נופך קליל יותר לבלוג.

    השבמחק
  16. מועצת החלב מפרסמת את היצרנים בכסף שאנחנו משלמים במסים. גוף שצריך לפרק.

    השבמחק