יום שבת, 29 בספטמבר 2012

את המהפכה השקטה ביוון ובספרד לא תראו במהדורות החדשות

ודאי כלכם ראיתם את ההפגנות האלימות והמתוקשרות בטלוויזיה שנערכו ביוון ובספרד בשבוע שעבר.
כל עוד ההפגנות האלה מתקיימות על פי כללי המשחק הנוכחיים הן מאיימות רק על המפלגה השלטת אך לא על השיטה. גם אם תוחלף המפלגה השלטת תעלה מפלגה אחרת שתנהיג את אותה שיטה מוניטרית שנשלטת בכלל על ידי בנק מרכזי שלעולם לא מוחלף. האליטה הכלכלית נותנת למעשה לציבור אופציית בחירה דמיונית בין סוציאליזם שלא יכול להתקיים תחת השיטה הזו לבין "שוק חופשי" שאת חוקיו קובע בנק מרכזי שמעולם לא נבחר בבחירות חופשיות. 
החשש הגדול של האליטה הכלכלית מגיע דווקא מהכיוון התודעתי: שאותו ציבור מפגינים יתחיל להבין את השיטה ומכאן יגלה את הבעיה. זו הסיבה שהם נעזרים בממשלות , באקדמיה ולעיתים בתקשורת על מנת לנטרל או לבודד כל גוף שמנסה להעלות את הנושא לסדר היום. 
ביוון ובספרד מתארגנות יותר ויותר קבוצות שהבינו את כללי המשחק והחליטו שאם קיים שפע בעולם אך הוא לא זמין לאדם רק בגלל מערכת כלכלית שמשרתת שכבה דקיקה באוכלוסיה ,אז הם יבנו מערכת חדשה. את הפתרון שהם ישמו לא תראו באף מהדורת חדשות מרכזית. 




ספרד 
סילביה מרטין ,בת 22 מספרד, על אף היותה אחת ממיליוני המובטלים בספרד, היא יכולה להתנחם בעובדה שהבנק שלה עומד מאחוריה. לא מדובר באותו בנק שאתם מכירים מהסניף הקרוב אלא בבנק זמן החברים בו 400 אזרחים שנעזרים בשירותיו על מנת לבצע עסקאות ברטר (סחר-חליפין). למרטין אין מספיק כסף לרכישת מכונית וגם לא לתשלום בנסיעה עבור מוניות אך יש לה את חבריה בבנק הזמן שמסיעים אותה ברחבי העיר למקום עבודתה או לסידורים. בתמורה היא עוזרת לאותם החברים בטיפול בהוריהם או קרובי משפחתם הקשישים, בארגון מסיבות לילדים ואפילו בהובלות.
בנק הזמן לא רק שעוזר לה להסתדר עם המחסור בכסף אלא גורם לה להרגיש "חלק מהקהילה שנוקטת בפעילות חיובית לטובת כולם דווקא בזמנים קשים" כפי שתיארה. משהו שקשה למצא היום במערכת הבנקאות הרגילה שלנו.
חוץ מבנקי הזמן גם צצים יותר ויותר שווקים לסחר חליפין הקמים בפרברי הערים בספרד,  מטבעות מקומיים שנועדו לדרבן את הכלכלה המידרדרת ולתת מענה לבעית המחסור בכסף, וגם אתרים ברשת שנועדו לקשר בין אנשים לצרכי סחר חליפין כמו אתר למשל המקשר בין מי שיש לו קרקע פנויה לאלו שמוכנים לשתול בו יבול ולהשתתף בקציר.
בנק הזמן הוא תוצרת רצון של מספר אנשים מהמאה ה19 שתמכו ברעיון  שמחירים של סחורות ושירותים ישקפו באופן הדוק יותר את העבודה המעורבת בייצורם או באספקתם. בשיטה המוניטרית הנוכחית אגב, כסף מייצג חוב ולא ייצור.
בנק הזמן ויאדוליד למשל מושך יותר ויותר צעירים שנפגעו מהכלכלה המתפוררת של ספרד. את הבנק מנהל חואן מנואל פרימו בן 32. לפי חואן בנק הזמן לא מבדיל בין שעת תופרת לשעת עו"ד. שעת עבודה של כל אחד מוערכת בצורה שווה. חואן נכנס בכל חודש למחשב שלו כדי לעקוב אחר מספר שעות שכל אחד מהחברים בבנק נתן ולקח. הוא אינו מאפשר חוסר איזון גדול מ 20 שעות בכל כיוון. לצורך הדגמת יעילות הבנק הוא נתן דוגמא על מעצב שיער שהשתייך לבנק ושהיה צריך לסגור את מספרתו עקב קריסה כלכלית לפני זמן לא רב. למרות שהיה מובטל, המעצב יכל לסמוך על ארוחות ומצרכים שקיבל מחברים אחרים בבנק ובתמורה נתן להם שירותי תספורת.
ויאדוליד הוא לא בנק הזמן היחידי בספרד - מספר הבנקים האלה המנוהלים בספרד על ידי עמותות בקהילה כמעט הוכפל בשנים האחרונות והגיע כבר ל291.

המספרים הגדלים האלה החלו להטריד את התומכים בשיטה הנוכחית ולכן מעניין לראות את תגובת האקדמיה הרואה בשיטה זו סוג של דת כאשר היא נמנעת מלבקר אותה או להציג לה אלטרנטיבות [קישור]:
ז'וזה גרסיה פרופ' לכלכלה באוניברסיטת פומפאו פאברה ,שעד 2010 נחשבה לאוניברסיטה המצטיינת בספרד, טוען כי כל המערכות החדשות האלו מובילות את ספרד צעד אחד אחורה ולא רק את ספרד אלא את כל המדינות המפותחות: "בנקים ומטבעות  מקומיים יכולים לפעול כבומרנג על הכלכלה הרחבה יותר כיוון שהרבה מהעסקאות האלו לא מדווחות לצורך תשלום מס מה שעלול להוריד את ההכנסות למדינה". יותר מזה ,גרסיה אף מזהיר כי אותם בנקים ומטבעות שאינם מבוססי חוב ימנעו או יצמצמו את האפשרות שלנו ללוות וזה יפגע בסיכויינו לפתח את העסקים שלנו. ההנחה הזו סותרת את השגשוג שחווים קהילות המשתמשות במטבע מקומי כמו זו של ואלוס ביוון. הוא בנוסף מתעלם מהעובדה שהבעיה הגדולה ביותר של ספרד והעולם היא דווקא החוב ,שהוא חושש כל כך שלא נוכל לקחת ממנו עוד.
חוזה לואיס אלווארז מנהל המחלקה לכלכלה באוניברסיטת נווארה לעומת זאת לא מתרשם מדבריו של גרסיה.הוא תומך במהלך וטוען שהצעדים מייצגים כוח מייצב משמעותי בחברה: " אנשים שלא יכלו למצוא עבודה נפתחו לסוגים של אפשרויות של חילופים ועזרה הדדית , מה שהפך את מצבם לנסבל, שכן אחרת הם היו אבודים "

בנוסף לכך ספרד נחשפת למספר עולה של מטבעות מקומיים. העלייה במטבעות המקומיים נובעת בעיקר מירידת האמון של הציבור בניהולו של הכסף הלאומי על ידי הרשויות. אדוארד פולך בן ה28 מפתח אתרי אינטרנט מקטלוניה יצר לפני כמה חודשים עם חבריו מטבע מקומי בשם "eco".מיואשים מהכסף מכל סוג שהוא, החליטו מספר עסקים ושתי ראשי רשויות באזור לקבל את הeco כמטבע חוקי. הוא ניתן להמרה ולהעברה באמצעות צ'קים , תשלום אלקטרוני ואפילקציות של סמארטפונים.
ראו את הסרטון על הeco



בנוסף קמו  בקטלוניה לבדה 60 שווקים לסחר חליפין רק בחצי השנה הראשונה של 2012, פי 3 מכל השווקים שקמו בכל 2007. גם באינטרנט האתרים העוסקים בסחר חליפין פורחים יותר מאי פעם.. האתר No lo Tiro למשל מדווח כי עד כה מוחלפים אצלו קרוב ל10,000 סחורות בחודש!.

סיכמה את כל הנושא היטב אותה גב' מרטין מתחילת המאמר:
"חייב להיות שינוי במנטליות כדי שיהיה שינוי במדינה. אנחנו לא יכולים להמשיך לבזבז משאבים שאין לנו. אנחנו צריכים ללמוד לחיות עם פחות"

הפתרון הזה כל עוד לא יושתת גם ברמה הלאומית אמנם לא ימנע קריסה של השיטה המוניטרית המונהגת בעולם. הוא גם לא יחסן לגמרי את החברים בקהילות האלה מפני פגיעה בעת קריסה של הכלכלה והמטבעות, אך בהחלט המנגנון והתשתית שפיתחו יוכל לעזור לחברים שם להתאושש ולעבור יותר מהר קריסה כזו. ערך נוסף חשוב לא פחות של קהילות אלו הוא בהצפת הבעיתיות ביצירת כסף מחוב- אותו "סוד" גלוי שכמעט אף אחד לא מדבר עליו.

אם הפתרון הזה אחרי הכל לא מספק אתכם ואתם רוצים בכל מחיר להימנע לגמרי מהשפעות הקריסה הכלכלית אז כנראה שיהיה עליכם לנקוט בצעדים קיצוניים עוד יותר כפי שעשתה קהילה של מספר חברים ביוון:

יוון
על מדרונות הר באי אויה , קבוצת צעירים נטשה את העיר העמוסה כדי להקים קהילה כפרית.
המטרה היתה להקים חווה אורגנית המאפשרת להם לייצר לבדם את האוכל, לשחרר אותם מהצורך בשימוש ברשת החשמל ולהשתמש בסחר חליפין במקום בכסף. אחת המטרות המרכזיות היתה להקים בית ספר לחיים ברי קיימא ומקורה ברעיון שהעלו ארבעה יוונים ב2008.
כבר במהלך השנה השניה לפרויקט הם היום מצליחים לייצר כבר כ 80% מכל האוכל שלהם. את התבואה העודפת שלהם הם מחליפים במוצרים שאינם יכולים לייצר.
נכון לעכשיו למעלה ממאה אנשים מרחבי יוון ומחו"ל יצרו קשר עם הקהילה דרך הרשת החברתית במטרה להצטרף או לתרום לה בדרך כלשהיא.
דיאוניסיס פאפניקולאס ,אחד החברים בקבוצה מספר:
"אם אתה קורא חדשות וצופה בטלויזיה ורואה כל הזמן משבר ,משבר ומשבר אפילו בתת ההכרה שלך אתה חושב כל הזמן על המשבר. כאן אין משבר וזה בכלל לא משנה [מה קורה בחוץ]"
סיכם זאת היטב מייסד הקבוצה פנאגיוטיס קאנטס:
"אני רוצה לנסות להביא את השינוי כפי שאני רוצה.  במקום לחכות לממשלה שתעשה את השינוי או במקום להצביע למישהו שיעשה שינוי . אני מנסה להיות השינוי"



והערה לסיום:
ביום שישי היה TheMarker לעיתון הראשון שהודה במה שאנחנו טוענים לאורך כל זמן קיום האתר -תחת השיטה הקיימת אין פתרון למשבר החוב באירופה. עתה נותר לעיתון לעשות עוד צעד אחד קדימה ,להסביר גם למה אין פתרון ולהפוך לעיתון הראשון בישראל שאוזר אומץ ומסביר לציבור את הבעיה האמיתית.


מקורות למאמר:
ספרד: Wall Street Journal

25 תגובות:

  1. ביג דיל. כשישבתי בכלא 6 המטבע הרשמי היה סיגריות אסקוט שחילקו לאסירים. אני מקווה שנמצא שיטה טובה יותר מלחיות בהרים בלי חשמל ברמת חיים של לפני 2000 שנה.

    השבמחק
  2. יש לי שאלה נוספת. נאמר שאני נגר שמייצר כסאות ואני רוצה את הכסף-עבודה הזה מי יקבע וכיצד יקבע כמה כסף-עבודה אני אקבל תמורת הכסאות שלי? צוות של "מומחים להכל" שיקבע שהכסא שלי שווה 5 מטבעות למרות שלקח לי פי שניים זמן ממה שאותם "מומחים" חושבים ואז אני אדפק בדיוק כמו שהבנקים של היום דופקים אותי?

    השבמחק
    תשובות
    1. כנראה שזה לפי מה שיהיו מוכנים לשלם עבורם, כך גם בשיטה הנוכחית- אם תדרוש עליהם יותר ממה שאנשים חושבים שהם שווים בכסף, תשאר איתם לעצמך ואולי לבסוף אף תפסיק לייצר אותם מאחר ותראה שבמחיר שאתה דורש עבורם אין קונים.

      מחק
    2. אנשים שכחו אבל המצב הטיבעי הוא שמחירים נקבעים בשוק החופשי. היום אין שוק חופשי - אם הבנק המרכזי יחליט הוא ינפח את בועת הנדל"ן ,אם ירצה יגרום לירידת מחירים - השיקולים בנוסף לביקוש והיצע היום הם מה יעשה הבנק המרכזי ואיפה כדאי לי להשקיע כדי שהכסף לא יאבד מערכו בגלל האינפלציה שטבועה בשיטה.
      במקרה של הכסא - אל תשכח שמי שרוכש את הכסא יכנס למינוס של שעות בבנק הזמן עבור הרכישה ולכן יהיה לו אינטרס גדול להוריד את מספר שעות העבודה שיצטרך הנגר לבצע עבור הכסא והדבר יקבע במו"מ בין שני הצדדים.
      לגבי בנק הזמן -היום בנקים מרוויחים את הריבית על כל הכסף שנמצא בשוק - במקרה הזה של בנק הזמן לדעתי הבנק ירויח אולי משכורת או עמלה.

      מחק
    3. לפי מה שיהיה מוכנים לשלם לי? כלומר, אם אני מוצא מישהו שמוכן לשלם לי 10 מטבעות, למרות שמגיע לי 5, אז הבנק ידפיס את כמות הכסף על-פי ספקולציה של של אותו אדם ללא קשר לשווי האמיתי של הסחורה. נפלא, חזרנו למצב שבו מדפיסים כסף רק כדי להגן על ספקולציות של אנשים.

      מחק
    4. הרעיון הוא שהבנק לא מדפיס כסף, הוא בפועל משמש כ"כספת זמן", הוא לא יכול להוציא לאותו בן אדם יותר שעות ממה שהאדם הכניס לבנק

      מחק
    5. יאיר, עדיין לא הסברת איך הבנק יקבע כמה כסף-עבודה הוא צריך להוציא לי. אני מייצר כסא בחמש שעות עבודה. איך הבנק ידע להוציא לי כסף-עבודה בשווי של 5 שעות? אולי הבנק יחשוב שאת הכסא שלי אפשר היה לייצר גם בחצי שעה ויסכים לתת לי רק כסף-עבודה בשווי של חצי שעה ואז אני נדפק? מי בדיוק יהיה ה"מומחה" שיקבע כמה שווה העבודה שלי?

      מחק
    6. אותה הבעיה יש היום. אם אתה מייצר כיסא ועלות הייצור היא 100 ש"ח. אבל מוכנים לשלם לך עבור הכיסא רק 50 ש"ח, אז מי "נדפק"? מה שיקרה שכנראה שתתיעל\תחליף מקצוע\תשווק את הכיסא בצורה יותר יעילה\תרד ברמת החיים וכיו"ב.

      אותו מומחה שקובע את המחירים היום ימשיך לקבוע אותם. זה לא הבנק אלא השוק.

      מחק
    7. אם אתה רוצה ש"השוק" יקבע את המחיר, אז כסף-עבודה לא יכול לעבוד. היום, כפי שערן מסביר הכסף "מיוצר מחוב" ולא מייצג זמן-עבודה. אם היום מישהו רוצה לשלם 100 ש"ח על כסא ששווה 50 ש"ח – הוא יכול לעשות את זה רק בתנאי שיש לו 100 ש"ח, כלומר הכסף כבר קיים. אבל אם נשנה את השיטה לשיטה של כסף-עבודה, אז כמות הכסף במחזור צריכה להיות צמודה לכמות העבודה שהושקעה. אם ה"שוק" יקבע את המחיר של העבודה שלי, אז כמות הכסף שיודפס תהיה בהתאם לספקולציות של השוק ומכאן הדרך לקריסה קצרה מאוד.

      מחק
  3. ערן. בני האדם הם חייה סתגלנית הפתרונות שהראת במאמר ובעבר על מטבעות מקומיים הם התוצאה של הסתגלנות אולם כפי שאמר אותו מומחה ספרדי הן לא יוכלו לחיות יחד עם השיטה הקיימת מכיוון שהן יערערו את בסיס גביית המיסים מהאזרחים.
    לכן מדובר על משחק על כל הקופה . השיטה בכללותה תצטרך להשתנות. או יותר נכון להגיד השיטה הקיימת תצטרך לעבור מן העולם. אולי בעתיד יהיה מקום לכמה מטבעות מתחרים כאלה שלא יהיו מבוססים חוב.
    לגבי המדיה , לדעתי רגע הפרסום קרוב מתמיד. הם תמיד נוהגים לסמוך על הזכרון הקצר של הציבור ולהופיע שנייה לפני פרוץ הבעיה כשהם מסתמכים על מידע פנימי ולכתוב על הבעיה כדי שיוכלו לטעון ״ הזהרו מפני הבעיה ״ . כך עושה דמרקר בחודש האחרון בנושא בועת הנדל״ן. הם גילו את אמריקה באיחור אופנתי של שנתיים.
    הדבר שהכי מעודד הוא לראות את תגובות הקוראים על הכתבות ולראות שהמידע מתפשט יפה בקרב הקוראים.
    לך יש מניית יסוד למצב זה.

    השבמחק
    תשובות
    1. אורי, ערן וכולם
      מערכת יצירת הכסף צריכה להיות שייכת לכלל החברה, לענות על צרכיה האמיתיים שלה וצריכה להישלט על ידי המדינה (לא ע"י גורמים פרטיים אינטרסנטיים, כפי שקורה היום) - שם מקומה! דוגמאות של מטבעות מקומיים יכולות לסייע בהבנת הבעיות במערכת הכלכלית, או לפתור בעיות נקודתיות אל מול השיטה הרקובה הנהוגה כיום, אך תהיה זו אשליה לחשוב כי דפוס פעולה כזה יכול לעצור או לפתור את תחלואי השיטה הקיימת. כאשר תיושם שיטה חדשה, המפקיעה את השליטה מן הבנקים (המרכזי והמסחריים), יתייתר הצורך בפניה לפתרונות מסוג זה. עד אז, נמשיך לראות יותר ויותר פתרונות טלאי של אין ברירה מעין אלה.

      מחק
  4. בעוד חודש יצא אב טיפוס לאפליקציה והמטבע יקרא "שחנט"
    מנצרך לממן "תעביר את זה הלאה" הינה מערכת שתפקידה לאפשר גישור קל, נוח ומהיר בין אנשים וגופים המוכנים לממן וכן להציע מוצר\שירות, הן מרכושם והן מזמנם עבור אלו הזקוקים לכך. בנוסף ישנה האפשרות ל"החלפת" מוצרים\שירותים שווי ערך

    המערכת תהיה פונקציונאלית ותכיל אפשרויות התממשקות עם הפלטפורמות המתקדמות ביותר כיום, אך יחד עם זאת תהיה פשוטה, נוחה וקלה ללמידה כך שהמשתמשים ייהנו מהשימוש במערכת ויפיקו בה שימוש רב.

    אפליקציית- מנצרך לממן,,תורכב מהמרכיבים הבאים:



    1. אפליקציית Facebook

    האפליקציה תהווה ממשק למערכת דרך פלטפורמת הFacebook המוכרת למשתמשים רבים. כך שמצד אחד תכיל פונקציונאליות כמעט זהה לזו שבאתר ומצד שני תיתן למשתמש תחושה של סביבה קלה, פשוטה ומוכרת.



    2. שרת ובסיס-נתונים

    . צורת ואופן ההתקשרות עם השרת תפורט בהמשך.



    3. ממשק ניהול לאפליקציה

    מערכת ניהול תוכן (CMS). המערכת תאפשר למנהל לערוך, לשנות ולהוסיף מידע בקלות וזאת בעזרת ממשקים ויזואליים פשוטים ונוחים.



    הגדרות


    משתמשים

    קהילה המשתמשים שיפעלו במערכת. המשתמשים יפעלו בשני אופנים פעם כצורכים פעם כנצרכים. המשתמשים בסופו של דבר יקבעו את מחיר המוצר\שירות וכן לאחר שימוש תהיה באפשרותם גם לדרגו.



    ממנים

    קהילת הממנים מרכושם ומזמנם, בכדי לעזור לנצרכים. אותם ממנים יבחרו מוצר או שירות אותו ירצו לתת לאחרים ויתמחרו אותו בהתאם הממן מעוניין שהנתרם יעביר גם הוא למישהו אחר-בסגנון תעביר את זה הלאה,ואז התרומה מתגלגלת ולא נעצרת ואז יכול להיות שההעברה תחזור לממן באיזה שהוא גלגול





    נצרכים

    קהילת אנשים הזקוקים לסיוע בצורה כזו או אחרת. אותם נצרכים יקבלו שירותים/מוצרים שיסופקו להם על ידי הממנים.



    שירותים / מוצרים

    שירות או מוצר שמספקים הממנים לנצרכים. השירות יכול לבוא לידי ביטוי בעזרה טלפונית, דרך המייל וכן בפעולות פיסיות גם כן. לכל פריט יוצמד מחיר אשר ייקבע בעזרת דירוגים ומכרזים.



    דירוגים ומכרזים

    עבור כל שירות ו/או מוצר יתנהל מכרז כאשר כל משתמש יוכל לדרג את הפריט לדעתו ולהגיב על המחיר. בהתאם לפרמטרים אלו ייקבע מחירו של הפריט.

    ההולך בדרך"חוכמת ההמונים לקביעת שווי



    הכשרות

    במידה ודירוג המוצר יהיה נמוך, המוצר יעבור לטיפול ויעבור תהליך שמטרתו היא להביא את המוצר למצב בו יהיה נדרש.



    מנטור

    יפקח וינהל את העסקות באזורו לשביעות רצון הדדים ובתמורה יקבל 4% מהעסקה.



    קבוצות

    כל משתמש יהיה שייך לקבוצה. בכל קבוצה יעמוד ראש קבוצה. הקבוצה תהיה חלוקה לוגית של המשתמשים. במידה וישנם חילוקי דעות בין חברי הקבוצה, ראשי הקבוצה יכריעו.








    השבמחק
    תשובות
    1. מעניין אשמח לקבל מידע נוסף.
      איתי
      goldman.itai@gmail.com

      מחק
  5. ואם נחליף את הכל לסלר חליפין איך נממן סלילת כבישים בטחון שיטור ושאר משימות שאין מולן יחס ייצור אישי או עם מה להחליף? איל נממן מציל בים ? האם הוא ייקח את הבית של מי שהוא מציל אותו ? מיסוי הוא הכרחי
    שחר

    השבמחק
    תשובות
    1. אי אפשר להמיר הכל לסחר חליפין מבלי לרדת באופן דרסטי ברמת החיים. לדוגמא מהנדס של רכיב במכשיר אלקטרוני, העבודה שלו לא מייצרת משהו מוחשי שהוא יכול להחליף תמורת ירקות או ביצים. מהנדס כזה לא יוכל להמשיך בעבודתו.
      למעשה זה המקרה של רובם האנשים, אין כמעט מישהו שמייצר מוצר מוגמר מ-א' ועד ת'. כולם מבצעים חלק קטן.

      לפיכך כסף צריך להישאר, אולם הוא ישנה את תכונותיו. כסף שיהיה מקובל על רוב האנשים יוכל לשמש לתשלום מיסים לצורך מתן שירותים מוניציפליים וארציים.

      חשוב שהפקת הכסף תהפוך לזכות של כל אדם ואדם. אין סיבה להקנות זכות זאת באופן בלעדי לגוף מרכזי שהפך אותה לכלי לצבירת כח ושליטה תוך גרימת סבל למין האנושי והרס הביוספירה.

      ע'

      מחק
    2. מדובר ברמת הקהילה - תזכיר לי מתי בפעם האחרונה היית צריך ציפ מהקהילה?
      ביצים, ירקות, עזרה בשיעורי בית, בייבי סיטר וכו - בוודאי.

      מחק
  6. אף אחד לא אומר להפוך הכל לסחר חליפין. לא הבנת את הכתבה

    השבמחק
  7. לידיעתכם הממשל בארץ ובעולם יודע שהכלכלה עומדת לקרוס מזה זמן רב(לפחות 15שנה), הגולם(הכסף) קם על יוצרו,בגלל נייר עם צבע לא ניתן לקיים חיים ראויים, האם זאת האמת?
    השלטון העולמי לא מתכוון לוותר על שליטתו, הם רואים בכך מלחמת זנים ומתכננים עתיד שחור לכלל, צורך בסיסי לשרוד כמובן על חשבון אחרים, מתחת לפני השטח מתארגן גוף בעל אמצעים רבים לקחת את החופש של כולנו בכח הזרוע.
    כך שכל התוכניות לשיטה כזאת או אחרת מתייתרים.

    השבמחק
  8. השאלה שלי היא לגבי מקצועיות. אני איש מקצוע (לא משנה אם אני נגר, שרברב או מתכנת), ואני ממש טוב במה שאני עושה. בעיה שהיה לוקח למישהו אחר 4-5 שעות לפתור, אני פותר בחצי שעה.
    לפי המודל הזה, אני אהיה זכאי לחצי שעה בתמורה על בעיה שפתרתי, שבעוד שחובבן שהתעכב במשך 5 חמש שעות, יהיה זכאי לחמש.

    לא נשמע לי הגיוני בכלל.

    השבמחק
    תשובות
    1. מצד שני יהיו לך הרבה לקוחות שיקנו ממך "בזול" חצי שעה בעוד החובבן ש"גובה" 5 שעות עבודה ישאר ללא עבודה, כי לא ישתלם לאנשים לרכוש ממנו את השרותים או הסחורות
      ביוקר

      מחק
    2. אני לא חושבת שהכוונה בבנק זמן היא שהערך נקבע בסטופר - הערך נמדד בערך המוצר שאתה מספק, באיכותו, ובצורך בו...הבחירה במושג "זמן" היא בחירה שנועדה לסמל, שמה שעומד מאוחורי המטבע המקומי, היא עבודה אנושית - ולא נייר.
      שנית, כל המודל מבוסס על סחר חליפין - המשפחה שצריכה שתייצר עבורה כסאות/תתקן את המחשב או כל דבר כזה - תחזיר לך באיזשהי עבודה שאתה צריך: שיעור פרטי לילד, בייביסיטר, מזון וכד'.

      מחק
    3. עדיין נשארת הבעייה. אז למה לי לעבוד רק חצי שעה,אם אני יכול לסיים את הכסא בזריזות בחצי שעה, ולהתבטל 4.5 שעות, כשאני מעמיד פני עובד? ככה אני אקבל בתמורה 5 שעות ביביסייטר ולא חצי שעה. כול השיטות האלא הן טובות לסדר גודל של קהילה, אבל כשהן גודלות יותר הן נתקלות בבעיות קשות וצריך לחשוב על פתרון לכול הבעיות האלא.
      א'

      מחק
  9. i would want to try thіs esmoke!! ѕome girls we woгl with saу it workѕ awsome nonеtheless:it sometimeѕ will gеt ѕtopped in the
    border into сanadа??іѕ true?

    Laura

    Му wеbѕite; Green smoke e cig

    השבמחק
  10. Quаlіtу articles iѕ thе impогtаnt to interest thе ѵisitors tο visіt the webѕіtе,
    that's what this site is providing.

    My site: Www.Prweb.Com

    השבמחק
  11. Ιt's an amazing article designed for all the internet users; they will get advantage from it I am sure.

    My site: V2 Cigs Reviews

    השבמחק