יום רביעי, 6 בנובמבר 2013

10 עובדות מדהימות על שעון החוב האמריקאי

מאת: ערן הילדסהיים

מי שעוקב אחרי שעון החוב האמריקאי המופיע בצידו הימני של האתר, לא יכול שלא להתרשם מקצב הגדילה המהיר בחוב של הדוד סאם. למי שלא עוקב אציין שביום פרסום המאמר הראשון פה באתר לפני רק כשנתיים וחצי עמד השעון על כ14.5 טריליון דולר. הגדילה בחוב לאורך זמן היא חלק בילתי נפרד מהשיטה והיא מתרחשת בכל ארצות העולם בו זמנית.גם אצלנו. הנה עוד 10 עובדות מעניינות על החוב האמריקאי.


1. החוב הלאומי של ארה"ב חצה את ה17 טריליון דולר לפני כשבועיים.לשם קבלת פורפורציה, החוב האמריקאי כיום גבוה פי 37 ממה שהיה בארה"ב לפני 40 שנה.

2. במשך מספר חודשים תקרת החוב בארה"ב לא הועלתה. הדבר אילץ את משרד האוצר האמריקאי לנקוט בפעלולים חשבונאיים כדי לגרום לרמות החוב להיות יציבות מתחת לתקרה של 16.7 טריליון דולר. יום אחרי שהגיעו הקונגרס והנשיא אובמה להסכמה על הגבהת תקרת החוב לפני כשבועיים,זינק החוב האמריקאי  ב328 מיליארד דולר ביום אחד. 328 מיליארד דולר הוא סכום שגבוה מכל החוב הלאומי שהיה בארה"ב עד 1967.

3. בשנה האחרונה גדל החוב האמריקאי בטריליון דולר.החוב האמריקאי חצה פעם ראשונה את הטריליון דולר ב1982.

4. בכל שעה גדל החוב האמריקאי בממוצע בכ-100 מיליון דולר.

5. אם תצטרכו לספור את כל החוב האמריקאי כך שבכל שניה תספרו רק דולר אחד, תסיימו את הספירה אחרי 31,000 שנים וזאת גם במידה שתוותרו על שינה ואוכל.

6. על מנת שארה"ב תוכל להחזיר את כל חובה כבר במהלך השנה הקרובה -היא תצטרך להגדיל את גובה המיסים בארצה ב- 700% ולהשקיע את כולו לצורך תשלום החוב.

7. התחזית ל-2016 היא ,שארה"ב תשקיע כ-40% מכל ההכנסות שלה רק לצורך תשלום הריבית על החוב.

8. השנה החוב הלאומי האמריקאי כבר גדול יותר מכל התוצר שמיוצר בארה"ב בשנה.

9. פרופ' לאורנס קוטליקוף ,עוזרו הכלכלי של רונלד רייגן, טוען שאם מוסיפים את חובות הממשל בגין ביטוחי הבריאות ,הפנסיות ומחשבים את החוב בצורה נכונה יותר, החוב הלאומי של ארה"ב עומד על 222 טריליון דולר!

10. ואם עדיין לא הבנתם את גודל הבור בו נמצאת ארה"ב, הביטו בגרף הבא. החלק האדום מראה את התפתחות החוב בארה"ב מ1980 ועד היום. החלק הירוק מראה את גובה ההכנסות של ארה"ב לאורך אותה תקופה והחלק הכתום את הגרעון (הפער בין הכנסות המדינה להוצאות).

מקור :freedomworks




38 תגובות:

  1. יאללה דיפולט וסגרנו פינה.
    סתם שאלה שעברה לי הרגע בראש - למה הפד לא מנפיק דולרים מהאוויר וקונה איתם זהב פיזי כמו סין? זה מה שאני הייתי עושה, ולו בשביל לעצור חלק מהסחף של האנטי-דולריזציה...

    השבמחק
    תשובות
    1. זה קצת כמו לאותת לכולם שיש איתם בעיה אתה לא חושב?

      החיתוך מתחילת תקופת רייגן מספר רק חצי מהסיפור. מתקופת טרומן ועד לתקופת קרטר החוב האמריקאי ביחס לתוצר צנח מ-120% ל-30% בלבד. הסיבות : מדיניות פיסקלית שמרנית (גרעונות זניחים ובכרבע מהשנים נרשם עודף בתקציב הממשל) ומדיניות מוניטרית שמרנית (מעודדת חסכון - מגבירה את ההון האמריקאי לאורך זמן בעקבות הריבית הבנקאית). בנוסף ארה"ב הייתה המדינה לה היו חייבים הכי הרבה כסף, בדיוק המצב ההפוך כיום. אני מצרף את הגרף היפה הבא שעושה סדר טוב יותר עם האחראיות הנשיאית לחוב - אובמה יוצא יותר טוב מהסיפור (עוד 3 שנים גם שם הוא יהיה הנשיא הגרוע ביותר, זאת רק שאלה של זמן כמובן).
      http://zfacts.com/p/318.html
      חשוב לזכור שאין "שיטה" שמחייבת ממשל להכנס לגרעונות - זוהי בחירה פוליטית נקודה ואין לה חצי גרם קשר לצורת ההדפסה. באותה המידה שריבית יוצרת פונקציית אקספוננט שמרחיבה חובות בקצב הולך ועולה כך עושה החסכון בכיוון ההפוך.

      מחק
  2. למה החוב גדל כל שנייה? מה ההגיון מאחורי זה ? איך זה קורה ? זה כל שנייה בן אדם לוקח הלוואה נוספת ? ולמי החוב הזה של האמריקאים?
    אם החוב עולה אז זה אומר שגם הריבית עולה ולכן גם האזרח יישלם יותר מיסים , נכון?

    השבמחק
    תשובות
    1. מדוע החוב עולה? 3 תשובות:
      1) החוב מבוסס ריבית
      2) החוב מבוסס ריבית
      3) חוב מבוסס ריבית

      מחק
    2. ל-ישי : תפיסתך היא הנכונה.

      מחק
  3. אותי מעניין מה יקרה אם ארה"ב לא תוכל לשלם את החוב? הרי זה לא שאמריקה חייבת כסף למלווה בשוק האפור שיבוא וירה לה בפיקות של הברכיים... לא תהיה מלחמת עולם ומיליארדים לא ימותו... תהיה אולי קריסה כלכלית וכנראה כמה שנים קשות של מיתון. בסוף הכל יחזור לקדמותו, כן העולם כנראה יראה אחרת ומוקדי הכח יהיו שונים אבל בהסתכלות מאקרו זה יהיה עוד בליפ בקו ההיסטוריה...
    זה בלתי נמנע וזה מה שיקרה, כולם פשוט אומרים עדיף מאוחר מאשר מוקדם

    השבמחק
    תשובות
    1. גם מלחמת עולם היא "בליפ" בהיסטוריה אם היא קרתה הרבה לפני זמנך. אבל לך דחי היום זה מאד משמעותי. בימי השפל הגדול בארה"ב לא הייתה מלחמה, היה שפל - הוא נגמר במלחמת עולם באירופה.

      מחק
    2. ארה"ב לא יכולה שלא לשלם את החוב. היא פשוט תגלגל אותו עם עוד ועוד חובות שייצר הבנק המרכזי שלה על ידי הדפסת כסף והלוואתו לממשל. מה שיקרה הוא שהדולר יאבד עוד ועוד מערכו עד שלא יהיה שווה הרבה.

      מחק
    3. כשארה"ב לא תוכל לשלם את חובה
      מי שיסבול הם בעלי החוב של המדינה. כלומר: קצת הסינים וקצת הבנקים ברחבי העולם. ובעיקר קרנות הפנסיה בארהב שלא יהיה להם כסף לשלם פנסיה כך שמי שיפגע הם הזכאים לפנסיה בארה"ב. בנוסף, הבנקים בארהב שיפגעו לא יוכלו להחזיר את הפקדונות המופקדים בהם.
      לפני הדיפולט עצמו תבוא תקופה של חחשות מדיפולט בתקופה זו הריבית תתחיל לעלות והדולר ישחק מאד בתקופה זו יפגעו כל מחזיקי הדולרים ואיגרות החוב האמריקניות הרשומים למעלה שחובם הראלי ישחק.

      מחק
    4. אני עדיין לא מצליח להבין.
      מתי בדיוק מגיע הרגע הזה שבו אומרים די, ארה"ב לא יכולה לשלם את החוב? הרי תמיד הם יכולים "להדפיס" עוד ועוד כסף ולהעלות את תקרת החוב.. מישהו שם באמת חושב שיחזירו לו 17 טריליון?? למי הם חייבים את זה? כל מי שארה"ב חייבת לו בטוח רואה שאין סיכוי שזה יקרה לעולם, לא? ובתכלס אין היום אף מדינה כמעט שמסוגלת להחזיר את החוב שלה אי פעם...

      מחק
    5. כמו שכבר יצא לי להגיב פה פעם, תיאורטית הרגע הזה לעולם לא יבוא. תמיד אפשר להדפיס עוד כסף, לנפח את הבועה עד אינסוף. זה יגרום ליותר ויותר עושר להתנקז לפחות ופחות ידיים, ומרבית האוכלוסיה תעשה יותר ויותר ענייה. זה מה שקורה כשכסף נוצר בצורה מלאכותית. לבסוף זה יוביל לקריסה חברתית, שיכולה להתבטא בהרבה דרכים. ל 99% פשוט לא יהיה ממה לחיות. בשלב מסויים אפילו הכבשים יחליטו שנמאס ויקומו על הזאב/הרועה (אולי). אבל לפני שזה יקרה, יהיה רע, רע מאוד. וגם אחרי.

      מחק
    6. רציתי לשאול את ערן והשאר בעניין, מה לגבי הזהב? סין כנראה לא מעוניינת להחליף את הדולר כמטבע רזרבי ולכן עדיין לא מוכרת אג"ח או דולרים מהרזרבות שלה בכמויות גדולות. המשחק הזה ימשך כל עוד סין תרצה וזה כולל דיכוי של מחיר הזהב, כאשר סין תרכוש מספיק זהב כנראה נראה עליה חדה במחיר שלו שיכולה לייצר את הפניקה שתגרום לקריסת הדולר לבסוף....לעמות הדולר הזהב הוא לא גורם שאפשר להדפיס ובסופו של דבר עקב הביקוש הגבוהה יווצר מחסור גדול בדבר האמיתי....מה דעתכם?

      מחק
    7. הבנתי.. תודה!

      מחק
  4. הנתונים מוכרים בהחלט ואני גם לא מבין איך שיטה מוניטרית אחרת תפתור אותם מאחר וגורם מרכזי למצב היום זה פוליטיקה וערכים ואותם לא ניתן לקבע ברגולציה כך שאני מאמין שגם בשיטה המוניטרית הנוכחית אפשר לפתור את הבעיות, אם רוצים. הרי אנחנו לא נצליח לשכנע את הצעירים לחיות בצניעות ולחסוך לדירה, הם רוצים לבזבז, רכב, טיולים, מסעדות….הרי לא נצליח לעצור העברת כספים לצבא לוועדים ולסקטור הציבורי? אמרתי ערכים?
    אני מאמין שהדרך לשינוי היא בחינוך כך שכל פרט יכלכל את צעדיו.
    ואותי מעניין מה התחזית שלך בכללי המשחק הקיימים ועם חוב אמרקאי שצומח, בורסה בשיא, שקל חזק, סקטור ציבורי יקר, פיטורים, יוקר המחיה, ריכוזיות, פערי עשירים עניים …
    מה יקרה "מחר"? היפר אינפלציה?
    רון

    השבמחק
    תשובות
    1. אני מסכים איתך לחלוטין, שינוי שיטה מוניטרית זה כמו פתרון קסם לבעיה הרבה יותר מורכבת (מבלי להתייחס שהשיטה הנוכחית היא מה שבנתה את העולם המערבי ב-500 השנים האחרונות ובלעדיה כנראה עדיין היינו חיים בלי הטכנולוגיה והקדמה של היום ולא יודעים שקיימת יבשת אמריקה :).

      בכל אופן הטבע האנושי הוא מאוד הסתגלותי וגם בשינוי השיטה עוד דור או שניים מרבית הכסף ישב אצל האלפיון העליון (מה שקרה לאורך כל ההיסטוריה בכל העולם)

      מחק
    2. לדעתי אתה מעט משמיץ את הצעירים - הבזבזנות שאתה מתאר אותה כהתנהגות לקויה של "הצעירים", היא נורמה תרבותית וחברתית שנוסדה על ידי ה"מבוגרים" - שבנו מערכת שכל כולה מעודדת עוד ועוד צריכה. מרבית הצעירים כבר מזמן הבינו שמעל ראשם מתנוססת תקרת זכוכית - לא משנה כמה קשה יעבדו, לא משנה כמה תארים יחזיקו באמתחתם - יוקר המחייה תמיד יעלה על השכר - וחסכון הוא בקושי אופצייה. (ראה את הנתונים הקשים האחרונים בנוגע לשכר החציוני בישראל, והמרחק העצום בינו לבין השכר הממוצע). אם רוצים שאנשים יפעלו כמי שמתכנן את העתיד - ראוי קודם כל לדאוג שיהיה אחד כזה באופק...

      מחק
    3. לאנונימי מ9:01
      הצריכה היא תוצאה של שיטה קלוקלת ולא הסיבה.
      אני איתך :צריך לשכנע את הצעירים לחיות בצניעות ולחסוך. הבעיה שאם כל הצעירים יחסכו לא ישאר כסף בעולם כדי לחיות אפילו בצניעות- הסיבה לכך היא שכל הכסף נוצר מחוב ואם לא יהיה חוב לא יהיה כסף. כמה פשוט -ככה האמת כואבת

      מחק
    4. לפי ברנארד לייטאר שיטה מוניטרית מעצבת את החברה וערכיה.
      שיטה שמבוססת על חוב, ומקיימת מחסור אינהרנטי בכסף מדגישה את ערך הכסף וגורמת לאנשים לרדוף אחריו. שיטה שגורמת לאנשים להיכנס לפשיטת רגל, מעודדת פחד, ומתוך הפחד מתעוררים יצרי הקיום הבסיסיים שמנסים להבטיח את הקיום. לשם כך כל האמצעים כשרים כולל מכירת דברים חסרי ערך לזולת תוך התעלמות מההשלכות. בדרך זו נגרם ניכור בין אנשים ואינדיבידואליזם.
      שיטה בה הכסף מספיק לכולם ואמצעי המחיה הבסיסיים (מזון, מעון, מרפא, מורה, מלבוש), קודם כל תרגיע את המירוץ, ותאפשר לנו להביט אחד על השני דרך משקפיים של חמלה, במקום משקפיים של רווח והפסד.
      שיטה שמעודדת שיתופי פעולה, תדגיש את הביחד והכלל, ותאפשר הישגים גדולים לרווחת הכלל. במקום הישגים גדולים לרווחת טייקונים או בעלי בנקים.

      לומר שהטבע של האדם רע במקור זה לא נכון. טבע האדם גמיש. אחת הדרכים היעילות ביותר לעצב אותו היא השיטה המוניטרית.

      ע'

      מחק
    5. מסכים איתך לחלוטין. העניין הוא שאפשר לעשות את זה רק בעזרת חינוך יעיל.ומערכת שתספק שפע אך עם זאת תהיה מאוזנת ולא תספק יותר מדי(כדי למנוע אובדן ערך) והשאלה הגדולה היא איך עושים את זה.
      השאלה היא לא אם טבע האדם רע או טוב במקור אלא למה הוא מתאים, הוא פשוט לא מתאים לעולם עם כסף, לא מתאים לעולם שבו צריך לחשוב על העתיד הרחוק ולנחש מה יהיו ההשלכות, ולא לעוד הרבה דברים שנוצרו כתוצאה מכך.. ולשתף פעולה באופן יעיל בקבוצות שהן יחסית קטנות ודואגות בעיקר לאינטרס של הקבוצה הספציפית. ובהתחשב בעובדה שלאורך כל ההיסטוריה כך זה עבד: אליטות שמשתפות פעולה באופן יעיל ושולטות במספר רב של אנשים שחיים במחסור, האם אפשר לצפות שהאליטה תדאג לאינטרסים של הכלל ולא של עצמה? קצת קשה להאמין. ומי יארגן את החינוך היעיל? הרעיון של לייטאר עם המטבעות המקומיים הוא מצוין אבל האם אפשר לסמוך רק על השיטה המונטארית שתעשה את זה?



      מחק
    6. רון 0901 אתה צודק
      ללא שינוי פוליטי וערכי גם שיטה מוניטרית חדשה לא תשרוד אבל הנכחית לא תשרוד גם עם שינוי חיובי ערכי משמעותי.
      אני חושב ששינוי השיטה יבוא רק מפוליטיקאים עם סט ערכים שונה וזה נותן לה סיכוי..

      אהוד

      מחק
    7. אתה אומר להתחיל מהקטנים
      ערן אומר להתחיל מהגדולים
      אם הגדולים יוגבלו ולא ייכנסו לחובות, הם יפסיקו להמליץ לקטנים להיכנס לחובות

      מחק
  5. מדוע החוב עולה? 3 תשובות:
    1) החוב מבוסס ריבית
    2) החוב מבוסס ריבית
    3) חוב מבוסס ריבית

    השבמחק
  6. איך האמריקאים יכולים לצאת מזה?
    מצד אחד אם הם מדפיסים עוד כסף (מה שהם כבר עשו בכמויות) הם רק דוחים את הבעיה, שוחקים את ערך המטבע וגורמים לכוח הקנייה לרדת.
    מצד שני אם הם מעלים מיסים הם מסתכנים במיתון.

    האופציה היחידה כביכול זה התייעלות תקציבית בממשלה. אבל השאלה אם יש להם בכלל מה לקצץ בגובה טריליוני דולרים. סיכוי נמוך.

    קיצר דיפולט שנה הבאה? להכין שורטים על ה-S&P?

    השבמחק
    תשובות
    1. התיעלות תקציבית יעילה לטווח קצר -הרי החוב לא מעניין אותו התיעלות -הוא ממשיך לצמוח ואז הממשלה תצטרך לקצץ עוד מתקציבה בעתיד וכך יגיע הרגע בסוף שהיא לא תוכל לקצץ יותר.
      האמריקאים לא יכולים לצאת מזה -הם ימשכו את הזמן עוד ועוד תוך כדי שחיקת הדולר עד שלא יהיה שווה הרבה.

      מחק
    2. ערן, הרי שינוי של השיטה השיטה המוניטרית תביא למשבר כלכלי (בתקופת המעבר) ואף אחד לא מבטיח שהמצב יהיה יותר טוב לאחר המעבר, למה לא למחוק חובות שבמילא ימחקו במעבר ופשוט להמשיך AS IS?

      מחק
    3. שינוי השיטה לא אמור להביא עימו משבר כלכלי אלא להיפך שיפור המצב, שכן הכסף נטול חוב יחליף את הכסף המיוצר מחוב בהדרגה ולאט לאט יפחית מנטל החוב על הממשלה והאזרחים.

      מחק
    4. שינוי השיטה הוא שינוי ענקי שמשפיע על העולם כולו, אתה לא באמת מאמין שהוא יתנהל בקסם של בום והחלפנו ועוד 10 שנים אנחנו בלי חוב.

      מחק
  7. אין מנוס משנת שמיטה - כמו בימי התנ"ך!
    מחיקת כל החובות. שמישהו כבר יבטל את הריבית!!

    השבמחק
    תשובות
    1. שנת שמיטה היתה טובה לתקופה שהממשלות היו בעלות החוב הגדול. היום שמיטת חובות (או בשמה המודרני תספורות) פירושה גם שמיטת כספי הפנסיות שלנו , כספי החסכונות שלנו, דיפלציה ומשבר כלכלי חמור.

      מחק
    2. מוצטפא שמטרלינג6 בנובמבר 2013 בשעה 13:21

      אפשר לנסות את שיטת השמיטה של ימי הביניים: כל 20 שנה מגרשים את היהודים :)

      מחק
    3. כמו שערן אמר, שמיטה של חובות פירושה תספורת והבעייתיות בזו היא שזה תורם לאלו שלקחו חובות וצברו איתם נכסים ופתאום לא ישלמו את החובות.
      כדוגמא רצינית הינה מוסד ה׳חברה בע״מ׳ שבה בעל החברה מתעשר בזמן שהחברה לוקחת חובות ולא צריך לשלם אותם; שם גם נמצאים רוב החובות

      מחק
    4. המצב הוא שארה"ב "תאלץ" להלאים את הבנק הפדרלי ומאותה הנקודה היא תוכל להדפיס את כל הכסף ולהחזיר לנושים. מה שזה יגרום לכלכלה העולמית?... כמובן שזו המטרה האמיתית של המדינה היחידה עם פריסה גלובלית של צבאה. קחו בחשבוןשמטרת נסיעתו של אובאמה ליפן זה למנוע את שינוי המדיניות הפצפיסטית של היפנים.

      מחק
  8. מרד הסטודנטים לכלכלה
    מתרחבת הקריאה בפקולטות לכלכלה וניהול לרענן את הסילבוס ולשלב בו מודלים שאינם מתיישבים עם התיאוריה הניאו־קלאסית
    http://www.calcalist.co.il/local/articles/0,7340,L-3616216,00.html

    השבמחק
  9. לממשלת ארצות הברית יש בעמודת הזכות הלואות סטודנטים בסך טרליון דולר. מה יקרה כשלא ישלמו אותן?
    האם זה יצטרף ל 17 טריליון?
    אם יתחיל משבר כלכלי האם יהיו עוד חובות שיעברו מזכות למינוס של 17 טריליון?
    הציעו שנה שעברה שיון תמכור את האיים שלה לגרמניה כדי לכסות את החובות שלה. האם יתכן שארה"ב תמכור
    משהו ששוה הרבה? את אלסקה לסין, הרי הם קנו אותה מהרוסים ב 50 מליון דולר, את ניו יורק ליפן, הרי הם קנו אותה תמורת 13 דולר

    השבמחק
  10. אני לא מבין פה משהו.. איך זה שכולם חייבים כסף לכולם? למה לא מקזזים וזהו? הכלכלה התהפכה על הראש, יצרן הכסף (בנקים) הוא היחיד שיכול לקבוע אם מותר לקזז חובות?
    הרי התפוקה עלתה. מיוצר יותר מזון משנחוץ. סחורות מיוצרות ביעילות הולכת וגוברת. איך זה שהחוב של כולם רק גדל? הרי זה פיקטיבי לגמרי, וקיים רק מהצורה בה כסף מיוצר, וזה מיוצר בכמויות הולכות וגדלות בדיוק בגלל שהתפוקה הולכת וגדלה! זה מילכוד חסר תועלת. העולם יצרני יותר מאי פעם, ובדיוק בגלל זה כלכלות יתרסקו?!

    השבמחק
  11. מדהים שהרייך השלישי האלה עוד קיימים

    השבמחק
  12. הלל טאוב מרחביה9 בינואר 2016 בשעה 18:35

    מול הבועה של הכסף יש לאנושות את כול טוב כדור הארץ שהם ינצלו בעתיד. גם את המוח הממציא שלהם. גם אוצרות טבע מים אנרגיה מחצבים תעשיה וחקלאות......אנחנו משעבדים את כדור הארץ בתמורת להנאות והאושר .שאנחנו רוצים להפיק מחיינו פה על הכדור. ולא חייבים שהחזק יאכל את החלש כמו שהטבע רגיל. יש דרך לחלק את העוגה שווה ע"י חוקים שהשלטון יחוקק אבל צריך שהשלטון יהיה מונע מחוש צדק מפותח ואמפטיה לחלש.

    השבמחק
    תשובות
    1. זה יפה רק חבל שנוגד את הטבע האונשי הבסיסי

      מחק