יום רביעי, 11 בדצמבר 2013

לפיד ופלוג קיבלו דו"ח המצביע על עליה דרמטית בכמות המובטלים – הדו"ח נגנז ומחברו בדרך לפיטורים

מאת: ערן הילדסהיים


נגידת בנק ישראל ובעיקר שר האוצר מתגאים בכל הזדמנות על כך שהצילו את ישראל מקטסטרופה כלכלית, שניהם מציגים את נתוני האבטלה הנמוכים בכדי להדגיש את הצלחתם. אולם כעת חושף אתר News1 נתונים שפרסם עובד בשירות התעסוקה ,שמציגים תמונה הפוכה לחלוטין. הנתונים נפסלו לפרסום והעובד זומן בימים אלה לשימוע לקראת פיטורים.

דוד צרפתי, עובד במחלקת המחקר והמידע של שירות התעסוקה, הוכיח לאחרונה כי כמות דורשי דמי האבטלה בישראל עלתה בכ-33% בשנתיים האחרונות. לפי אותו חישוב זינק מספר התביעות לדמי אבטלה במהלך 2012 ב-23% וזאת בניגוד לנתון הרשמי שהינו 5.8% בלבד. טענתו של צרפתי מתבססת על תקלה שנחשפה באוגוסט 2013 , אז נתגלה כי הנתונים שהזינה חברת IBM למחשבי שירות התעסוקה עד לחודש ספטמבר 2011 היו שגויים. כמות המבוטלים שהופיעו בנתונים אלה היתה גבוהה בהרבה ביחס לכמות שהיתה קימת במציאות. צרפתי מתריע כי למרות זאת, שירות התעסוקה ממשיך להתעלם מהטעות ומוסיף לחשב את עליית כמות דורשי דמי האבטלה בהווה ביחס לנתונים השגויים משנת 2011. הדבר יוצר מצג שווא של גדילה מתונה בכמות המובטלים ,בו בזמן שבשטח הגדילה קיצונית הרבה יותר.

בתחילת החודש פרסמה לשכת התעסוקה הודעה לתקשורת בה היו אמורים להופיע הנתונים המתוקנים של צרפתי, אך סמנכ"ל הכלכלה של השירות, חגי לוין, הסיר אותם בנימוק ש"אין בהם עניין תקשורתי".
צרפתי פרסם תגובה בעקבות הסרת הנתונים ובה כתב:
"מחיקת הנתונים מביאה להצגת נתונים חסרה ומוטית על מגמת נתוני האבטלה ומצב המשק בישראל. למותר לציין, שלהצגת נתוני האבטלה המוטים והחסרים עשויות להיות השלכות כבדות משקל על מקבלי ההחלטות בממשלת ישראל, ולפיכך מחובתי המקצועית לדווח לכם על מגמת הנתונים האמיתית והמלאה אותה מבקש מר חגי לוין להסתיר".
צרפתי לא ויתר ושלח את הנתונים במכתב רשמי גם לשר האוצר יאיר לפיד, לשר הכלכלה נפתלי בנט ולנגידת בנק ישראל קרנית פלוג. העתקים נוספים נשלחו למבקר המדינה יוסף שפירא, לחשבת הכללית מיכל עבאדי-בויאנג'ו, למנכ"ל הביטוח הלאומי שלמה מור-יוסף, ליו"ר מועצת שירות התעסוקה שרגא ברוש, לנציב שירות המדינה משה דיין, למנכ"ל שירות התעסוקה בועז הירש, לסמנכ"ל השירות יעקב זיגדון ולרונה רוטן מחברת אנטרופי.

הגוף היחידי שהגיב למכתב היתה לשכת התעסוקה עצמה ,ששלחה לצרפתי בתאריך 8.12 מכתב זימון לשימוע לפני פיטורים. בין הסיבות שנמנו במכתב היו- "תפקוד מקצועי לקוי, הפרת הוראות הממונים עליו ואי קבלת מרות". עוד צוין במכתב כי אחת הסיבות בגללן צרפתי עלול למצוא עצמו מפוטר היא המכתב ששלח לנגידה ולשר האוצר עם הנתונים המעודכנים.

למרות פניות News1 ,סרבו בלשכת התעסוקה להגיב ולהתעמת עם העובדות שחשף צרפתי.

49 תגובות:

  1. כאשר אתה כותב הנתונים הללו היו גבוהים ביחס למה שקרה הלכה למעשה במציאות האם מדובר במספר המועסקים או במספר המובטלים, הבהרה כאן נחוצה לצורך הבנת הכתבה.

    השבמחק
    תשובות
    1. הכנסתי תיקון למשפט זה בכתבה על מנת שיהיה יותר ברור.

      מחק
    2. הסיבה למספרים השגויים משעשעת מאד, חבל שלא פרטת
      חברת אי בי אם מקבלת תשלום על פי מספר הפניות של המובטלים, ולכן יש לה עניין למספר פניות גבוה. היא היתה רושמת פניות קודמות של מובטלים שהפסיקו להופיע כפניות פעילות. התופעה נמשכה שנים לפני שהתגלתה
      "על-פי הדוח של אנטרופי, עד ספטמבר 2011 כללה י.ב.מ ברשימת המובטלים שנרשמו במחשבי השירות גם מי שכלל לא התייצבו בחודש הספציפי בלשכות התעסוקה (אלא התייצבו בתאריך כלשהו בעבר). כך נוצר מצב, בו הם הופיעו ב"דוח פעילים לתשלום" - הבסיס לתשלום של שירות התעסוקה לי.ב.מ - למרות שעבדו במשך כל החודש, לא דרשו דמי אבטלה וכאמור כלל לא נרשמו באותו חודש."
      בכל מקרה סביר מאד שיאשימו שאת הדוד צרפתי הזה בשורה שלמה של האשמות לא רלונטיות, שהוא חונה בחנייה של המנכ"ל ושהזהירו אותו, שהוא תמהוני ומה לא. הוא כבר לא ימצא עבודה בימי חייו. הבעיה היא שרק תמהונים מפרסמים את האמת כיום כי מי שיוצא נגד הזרם נשחט לדוגמא.

      מחק
    3. אדון השמיים ייפלו. אמן ותתבגר ותפסיק לחפש להגיב לשם וויכוח ותתחיל להפעיל ניורונים.
      חאלס עם החוכמולוגיה! נשבר ה***.. הבנו שאתה רוצה להיות צודק. אבל אתה לא. אתה חיבסרט
      אין סיכוי לשקט ממך? גמרת אותנו בנאדם
      יא סאחי!

      מחק
    4. תגובה זו הוסרה על ידי המחבר.

      מחק
    5. "אז נתגלה כי הנתונים שהזינה חברת IBM למחשבי שירות התעסוקה עד לחודש ספטמבר 2011 היו שגויים."

      לא שגויים.

      שקריים.

      מחק
    6. כלכלת הניסים והנפלאות של ישראל

      המחירים כל הזמן עולים,אבל האינפלציה אפסית
      כל הזמן מפטרים אנשים בכל מקום,אבל האבטלה יורדת

      מחק
    7. יש למישהו מושג איך/איפה אפשר לקרוא את הדוח של אנטרופי, או כל התייחסות רשמית לתקלה של יבמ?

      מחק
  2. מה יקרה אם כולם[הע[ו]בדים] יגידו את האמת? תגמר השחיתות ואפילו נקבל מים נקיים וחשמל בחינם.[לא מזכיר את הקנביס].מסוכן. אחרית הימים

    השבמחק
    תשובות
    1. אם האמת תיאמר כי הגיעו מים עד נפש, זה חצי נחמה. אך למה לחכות עד אז!?

      מחק
  3. נסדק האמון במערכות הרשמיות שמתעדות את האבטלה

    השבמחק
  4. "ככה יעשה לאיש אשר המלך חפץ בעיקרו"
    במדינה מתוקנת דוד צרפתי היה מגויס מיד למשרד מבקר המדינה.
    צריך שיהיה כאן צדק והפלייה מתקנת - הקרן לעידוד אמון הציבור - חושפי שחיתויות צריכים לקבל קצבה חודשית מאזרחי המדינה על האומץ, היושרה ותרומתם לכלל האוכלוסיה, תוך סיכון ביטחונם הכלכלי.

    השבמחק
  5. איפה המשטרה ?
    איפה הפרקליטות ?
    איפה היועץ המשפחתי לממשלה ?
    איפה כנופיית שלטון החוקן ?
    מדובר בפשעים נגד מדינת ישראל.
    ח'רבנה ח'רבנה.
    הדג מסריח מהראש, בית השפח מרשה את הפש"ע והרש"ע.

    השבמחק
  6. זה פשוט עושה לי רע. תחושה של חוסר אונים

    השבמחק
  7. ומה עם זה שאנשים רבים יושבים בבית וכבר לא חותמים בלשכה? גם הם לא נכללים בסטטיסטיקה! הנתונים מעוותים לגמרי.

    השבמחק
    תשובות
    1. רוב המובטלים או המועסקים חלקית שאני מכיר הם כאלה. בכלל לא ניגשים לבדוק את זכותם (שממילא יוציאו להם את הנשמה עד שיקבלו משהו אם בכלל). הם לא נספרים בסטטיסטיקה ויש המון כמותם

      מחק
  8. כל הנתונים מעוותים לחלוטין, זה לא רק זה - במדינת ישראל יש אוכלוסיות שלמות שאינן עובדות, ואינן נכללות בכלל בלשכות התעסוקה. בנוסף, יש כמות עצומה של אנשים שכלל אינם זכאים לסיוע - ולפיכך מראש אינם הולכים ללשכות - סטודנטים, עובדים שאין להם רצף תעסוקתי של 12 חודשים (קחו את כל עובדי הקבלן שמפטרים אחרי 9 חודשים כדי להעסיק באופן ישיר), עצמאים שהחליטו לחזור לעבוד כשכירים, אנשים שכבר קיבלו את כל הקצבאות שמגיעות להם (ועדיין לא מצאו עבודה)....תמיד יש פער בין אחוזי האבטלה הרשמיים, לבין האמיתיים (בכל מדינות העולם) - אבל מה שקורה בישראל זו פארסה.

    השבמחק
  9. עם כל הביקורת המוצדקת, צריך לזכור שהנתון המרכזי שמתייחסים אליו בממשלה ובתקשורת הוא לא מספר המובטלים (מספר האנשים שחתמו בלשכה, הנתון אליו מתייחס הפוסט) אלא מספר הבלתי מועסקים - שמבוסס על סקר נפרד של הלמ"ס.

    השבמחק
    תשובות
    1. נדב צודק כמובן - מספר התביעות של דמי אבטלה בשירות התעסוקה זה נתון אחד, מספר המובטלים ושיעור המובטלים במשק זה נתון אחר. מוכרחים להבחין בין השניים. לכן המשפט הזה מטעה: "לפי אותו חישוב זינק מספר התביעות לדמי אבטלה במהלך 2012 ב-23% וזאת בניגוד לנתון הרשמי שהינו 5.8% בלבד" - הוא גם משווה בין נתונים שונים והוא גם משווה בין רמה של מדד (אבטלה) לבין שינוי במדד (תביעות דמי אבטלה).

      מחק
  10. בכל פעם בה כתוב ״כמות״, צריך להיות כתוב ״מספר״.

    השבמחק
  11. לא אוהב סיפורים חד צדדיים. לרוב סיפורים כאלו לוקים בחסר.... כן כן מערכת מרשעת ולוחם צדק אחד ואמיץ... לא קונה.

    השבמחק
    תשובות
    1. אפרים -"לצד השני" ניתנה הזכות להגיב הוא בחר לא לעשות זאת.

      מחק
    2. מה שערן אמר

      מחק
  12. אולי האתר יראיין את הבחור ויתן לו במה ?
    הגיע הזמן לאקטיביות ולא רק דיווחים

    השבמחק
    תשובות
    1. רעיון טוב

      מחק
    2. יש אי בהירות בנוסח הדברים בכתבה. המשפט המצוטט להלן מכיל דבר והיפוכו, תחילה מצויין:"כמות המבוטלים שהופיעו בנתונים אלה היתה גבוהה בהרבה ביחס לכמות שהיתה קימת במציאות" שזה אומר שהיו פחות מובטלים ביחס לכמות שהייתה קיימת במציאות, ולבסוף מצויין ואני מצטט:"כמות המבוטלים שהופיעו בנתונים אלה היתה גבוהה בהרבה ביחס לכמות שהיתה קימת במציאות" שזה בדיוק היפוכו של המשפט לעיל. כיוון שבנתונים עסקינן, כדאי שהדברים ינוסחו חד משמעית.
      ערן לתשומת לבך.

      מחק
    3. אני קורא את המשפט:"כמות המבוטלים שהופיעו בנתונים אלה היתה גבוהה בהרבה ביחס לכמות שהיתה קימת במציאות" ומבין שהנתונים שהוזנו הכילו כמות מובטלים שהיתה גדולה ביחס לכמות האמיתית. לא מבין כיצד משתמע לדעתך שהכמות בדיווחים (לזה אני מניח שהתכוונת - באין פירוט בטקסט שלך), קטנה מהכמות במציאות.

      אנא הבהר את הערתך,

      ע'

      מחק
  13. סליחה החלק השני של המשפט הסותר את הראשון הוא: "הדבר יוצר מצג שווא של גדילה מתונה בכמות המובטלים ,בו בזמן שבשטח הגדילה קיצונית הרבה יותר". אני מניח שלזה התכוון המשורר, אך כיוון שזאת ליבת הטענה כאן יש להבהיר את הדברים עד תום.

    השבמחק
  14. מסקנות - א. הם לא אוהבים את האמת. ב. חושפי שחיתיות - נא להשתמש בויקיליקס, הדלפות לעיתונאים, בלוגרים, ודרך חברים . לא בפרונט-ליין.

    השבמחק
  15. אני לא מצליח להבין למה מסתמכים רק על נתוני לשכת התעסוקה. הרי ברור שאלה נתוני-חסר. כלומר, ברור שישנם אנשים שהם מובטלים בפועל (לפחות באופן רשמי), אך אינם נרשמים בלשכת התעסוקה. למשל, כאלה שלא זכאים לדמי אבטלה, ואין להם בעצם סיבה להטריח את עצמם. מישהו למשל בדק פעם לכמה מסתכם אחוז המובטלים + אחוז המועסקים (האם זה באמת בקרבת ה-100%, או שלא).

    אני חושב שכדאי שחברת סקרים כלשהי תערוך סקר עצמאי שפשוט ישאל איזשהו מדגם מייצג - האם אתה מובטל או לא כרגע. כמובן תוך הבטחה של חיסיון המידע האישי. השאלה היא מי יזמין סקר כזה.

    השבמחק
    תשובות
    1. אני חושב שהנקודה המרכזית שצריך להבין הוא שמדינת ישראל מייצרת כמות גדולה של אנשים שאינם עובדים, ומצד שני גם אינם מובטלים.

      הדוגמא הכי ברורה היא אברכים בהסדר תורתו אומנותו, המונים היום כ 60,000 איש בגילאי העבודה - אסור להם לעבוד, ולכן (לפחות מבחינת הספירה של המדינה), הם לא עובדים, אבל גם לא מובטלים \ דורשי עבודה. מצד שלישי, הם חיים מקצבאות, ובערך 10,000 מתוכם מקבלים הבטחת הכנסה, שמשולמת דרך משרד החינוך - כי הם לא עומדים בתנאים לקבל אותה דרך ביטוח לאומי.

      עתודאים נופלים אף הם בסטטוס הזה. מכיוון שהם מקבלים דחיית שירות, אסור להם לעבוד. לכן, מצד אחד הם לא עובדים, ומצד שני גם לא מובטלים \ דורשי עבודה. אני לא יודע כמה עתודאים יש בכל רגע נתון, אבל מכיוון שתמיד יש כאלה, הם גם נופלים באופן קבוע בחור שאתה מדבר עליו.

      מחק
    2. מעניין איך היו קוראים לאלה שאינם מובטלים, אינם מועסקים, אינם עצמאיים, אך עושים כסף ובד"כ יותר מכל אלה הנ"ל. איך הייתם מגדירים אותם? יורשים? ברי-מזל? אינטילגנטים? פרזיטים? מעניין גם מה "הכמות" שלהם באחוזים מכלל האוכלוסיה. אולי לא הרבה אך אני מניח שגם לא מעט. אני אישית מכיר כמה.

      מחק
  16. סקר? נראה לך שאפשר להאמין לשטויות שאנשים עונים?

    המשפט הנל אומר שהנתונים מזוייפים מעלה. ז"א שהאבטלה יותר נמוכה במציאות
    "כמות המבוטלים שהופיעו בנתונים אלה היתה גבוהה בהרבה ביחס לכמות שהיתה קימת במציאות."
    דוגמא: שאם דווח על 7% אבטלה, אז בעצם היו רק 6% אבטלה

    השבמחק
  17. s72

    האם למדינה יש סממנים של ארגון פשע ?
    להלן מספר מושגים בשפת עולם הפשע והמקביל הממסדי,
    ארגון פשע------------פירוש---------------------ממסד
    כיפה אדומה = מלכודת, חטיפה------מעצר/חטיפה בגין פגיעה בביטחון המדינה
    כספומט = תחנה למכירת סמים------תחנה למכירת כרטיסי הימורים (מפעל הפיס, טוטו)
    פיקאסו = חתכים בפרצוף----------- פינוי מפגינים בכוח
    ריצרץ = חתכים בבטן---------------חקירה/בדיקה ביטחונית
    יצא לטייל = נחטף-------------------שר בתפקיד
    לבזבז אותו = להרוג אותו------------ביקור של רשות האכיפה והגבייה - הוצאה לפעול
    לרסס = להרוג בנשק חם-------------ירי גז מדמיע'כדורי גומי
    לסנן = להרוג בדקירות--------------חיסול מהאוויר
    ישן עם דגים = נרצח-----------------צו הרחקה מנהלי/משטרתי/בית משפט
    ארוך = רובה------------------------רובה צלפים בעל טווח יעיל של עד 2 ק"מ
    כלי = אקדח-------------------------אקדח עם משתיק קול וכוונת לייזר משודרג
    מנגנת = תת מקלע-------------------עוזי מקוצר
    דולפין = אדם בעל מעמד גבוה-------טייקון
    בעולם הפשע
    עובר ושב = פרוצה------------------חשבון בנק
    צוללן = מי שבא במגע מיני----------מפקח ברשות המיסים/ בנמלי התעופה
    עם הומוסקסואלים.

    התנהגות היא ביטוי של מצב תודעתי מסוים. האם שינוי תודעתי מביא לשנוי התנהגותי?
    נקודת מבט שונה יכולה להביא לשינוי תודעתי מקצה לקצה ובעקבותיו שינוי התנהגותי.
    הנה אוסף של מילים המסוגלים לשנות תודעה.
    מנקודת מבט רחוקה בחלל נראה כדור הארץ הכחול בולט בייחודו משאר כוכבי הלכת במערכת השמש. הוא לא עוד כוכב, יש בו חיים. וככזה הוא הופך למעשה לחללית ענקית מאוישת בנוסעים הנעה בחלל האינסופי. יש לחללית מקור אנרגיה המקיים אותה – השמש, יש לה מגנים השומרים עליה מפני פגיעת גרמי שמים - הם כוכבי הלכת הנעים בהיקף הרחוק יותר מהשמש וחגורת אסטרואידים. יש לה מערכת אוויר – אטמוספרה, מצבורי מים – נהרות ואוקיינוס, והיא מצוידת במערכת אקולוגית מאוזנת היוצרת מזון.
    ומערכת השמש כולה, נעה בחלל האינסופי האפל אל יעד לא ידוע לנוסעיה. כשהמבט מופנה פנימה בני אדם מרשים לעצמם להלחם אחד בשני, להשמיד חיים, להרוס, לזהם את האדמה ולזהם את האוויר. האם היה עולה על דעת הנוסעים בחללית לחבל בגוף החללית או במערכת האוויר? האם הנוסעים בחללית הם יותר סבלנים וסובלניים אחד כלפי רעהו? האם הם מחלקים את המזון ואת משאבי החללית באופן שווה? כל עימות אלים, כל פגיעה בגוף החללית (האדמה), כל פגיעה במערכת האוויר (האטמוספרה) יכולה לסכן את שלמות החללית וחיי נוסעיה. כדור הארץ הוא חללית ענקית (רק בלי הגה), ואנו נוסעיה...
    נקודת מבט שונה שיכולה להביא לראייה נכונה יותר של המציאות

    השבמחק
    תשובות
    1. נהדר
      תיאור תמונתי מדהים ומעורר מחשבה
      בהחלט שינוי תודעתי אמיתי יביא בהכרח לשינוי התנהגותי.
      השאלה כמה מהאנשים שקראו את זה עצרו רגע ובאמת חיו את הדימוי הזה, גם אם לרגע קצר ביותר.
      תמונה שכזו היא כמו זרע שכל שנותר הוא לתת לזמן לעשות את שלו עד שיצמח ויגלה פרותיו.
      אחת הבעיות שהמון אנשים פשוט פוסחים על דברים מעין אלה ורואים בהם חסרי משמעות, הם אינם מבינים את החשיבות בדימויים כאלה ומחפשים בעיקר את הנתון המוגמר והיבש. זהו ההבדל בין תמונות חיות לנתונים יבשים. אלה הראשונות מעוררות בנו את הכוחות לפעול ואילו השניות מכבות את הכוחות האלה - אלא אם אנחנו מסוגלים להחיותן בעצמנו ומניעים לקראת מעשים שמתערבים בחיים ומשנים אותם.

      מחק
  18. ברור לעין כל כי הנתונים אינם משקפים את המציאות העגומה.
    כמות המובטלים גבוהה הרבה יותר ביחס לנתונים המדווחים.
    בדו"ח לא מופיעים אלפי המובטלים שאינם זכאים לדמי אבטלה או כאלה שאינם מגיעים ללשכות התעסוקה.
    האיש שחשף את הנתונים זקוק לגיבוי והגנה מהמחוקקים והמבקרים שאמורים לשמור על כולנו. ביזיון גדול למדינה שעושקת את אזרחיה

    השבמחק
    תשובות
    1. נכון ובדוח גם לא מופיעים עשרות אלפים שעובדים בכסף שחור

      מחק
  19. במדינת ישראל יש כ= 400 אלף עובדים זרים זה אומר שלא רק שיש 0000000 אבטלה אלה יש מחסור גדול בעובדים בבנין שהשכר שם ממש גבוה וכן בעוד עבודות אבל מה לעשות שיש המון פרזיטים שלא מוכנים או לא רוצים לעבוד וחיים על קיצבאות מהביטוח הלאומי וחוץ מזה עובדים בכסף שחור אז שלא יעבדו עליכם פרזיטים למינהם צאו לעבוד

    השבמחק
    תשובות
    1. לאדון[עבד בן עבד] משש ושש דקות,לשיטתך העובדים המרוויחים עשרות אלפי שקלים אינם פרזיטים, כי הסבתא שלהם הייתה חברת מרכז ליכוד,הפועל,ביתר וכדומה,לדוגמה. העושקים את הקופה הציבורית במכרזים תפורים אינם פרזיטים לשיטתך. בני החמישים,החולים והמיואשים שמסרבים לעבוד בעבדות בבניין המכרז התפור הם הפרזיטים לשיטתך. אחרית הימים

      א והיה באחרית הימים, יהיה הר בית-יהוה נכון בראש ההרים, ונישא הוא, מגבעות; ונהרו עליו, עמים. ב והלכו גויים רבים, ואמרו לכו ונעלה אל-הר-יהוה ואל-בית אלוהי יעקוב, ויורנו מדרכיו, ונלכה באורחותיו: כי מציון תצא תורה, ודבר-יהוה מירושלים. ג ושפט, בין עמים רבים, והוכיח לגויים עצומים, עד-רחוק; וכיתתו חרבותיהם לאיתים, וחניתותיהם למזמרות--לא-ישאו גוי אל-גוי חרב, ולא-ילמדון עוד מלחמה. ד וישבו, איש תחת גפנו ותחת תאנתו--ואין מחריד: כי-פי יהוה צבאות, דיבר. ה כי, כל-העמים, ילכו, איש בשם אלוהיו; ואנחנו, נלך בשם-יהוה אלוהינו--לעולם ועד. {פ}

      ו ביום ההוא נאום-יהוה, אוספה הצולעה, והנידחה, אקבצה; ואשר, הרעותי. ז ושמתי את-הצולעה לשארית, והנהלאה לגוי עצום; ומלך יהוה עליהם בהר ציון, מעתה ועד-עולם. [מיכה ד' 1-7]

      מחק
  20. לא כל כך מאמין לסיפור הזה, העובדה שהבחור החליט לשלוח מכתב לשר ונגידה לא מצביע על כך שהוא בהכרח צודק. בתור אחד שיצא לו לעבוד עם חגי לווין פעם (ואני ממש לא מדבר מפוזציה!) מדובר באדם מקצועי, מוסרי וערכי ברמה הכי גבוהה שאפשר עם רזומה מאוד עשיר (שלטעמי הוא בשירות התעסוקה רק מטעמי ציונות). נתון מעניין נוסף הוא שלמיטב ידעתי חגי לווין התחיל את שירותו במנהל התעסוקה בסוף 2012 כך שלא נראה לי שיש לו מה להסתיר.
    בתור קורא של הכלכלה האמתית הייתי מצפה למעט יותר ענווה. לעיתים אני קורא כאן כתבות ולא מכיר את הרקע וממהר להסכים (יכול מאוד שלא בצדק)...

    השבמחק
    תשובות
    1. למה לא התקבלה תגובה מחגי לווין? למה לא פרסמו את הדוח כדי שנחליט אם להאמין או לא בעצמינו? או שאנחנו לא מסוגלים להחליט לבד וחייבים אמונת קודש במבוגר אחראי התורן?

      מחק
    2. לא התקבלה ?
      מי אתה חושב כתב את התגובה אליה התייחסת ?
      מעריץ אלמוני ?

      מחק
  21. מי מאמין לסטטיסטיקות של הממשלה?
    מספיק ללכת ברחוב בת"א:
    * ספור את הקבצנים ואלה שחיים מאיסוף בקבוקים
    * ספור את חנויות הפלפל שמוכרות ב-6 ש"ח. פעם זה היה 10-12 ש"ח
    * מוניות ספשל בת"א הורידו מחירים - מוותרים על 5 ש"ח להזמנה.
    * המסעדות היקרות מלאות.
    בקיצור:
    כלכלת אביונים וטייקונים.

    השבמחק


  22. מזה זמן נראה שהמדינה עושה מניפוליציות על נתונים סטטיסטיים שונים, ויש חשש שזה נעשה כדי להטעות את האזרחים שיחשבו שהנהגת המדינה "הצליחה" לייצר נתונים מצויינים...

    דברים אלו אמורים אודות מדד המחירים לצרכן, ואודות שיעור האבטלה, שאינם אמינים. ולכן יש לקחת בחשבון שהמדד והאבטלה גבוהים מאלו שהשלטון מציג.

    גם עצם השימוש בנתוני האבטלה של ישראל ולא בנתוני אי התעסוקה נועד להטעות אותנו, שכן יש פער בין אבטלה לבין אי תעסוקה.

    גם השימוש של אנשי השלטון במשכורת ממוצעת במקום במשכורת חציונית נועד להטעות אותנו. שכן המשכורת החציונית שרלוונטית לרוב העובדים נמוכה בהרבה מזו הממוצעת.

    אנשי השלטון אוהבים לדבר על נתוני הצמיחה, אבל הם אינם מזכירים את העובדה שרווחי הצמיחה הגיעו בעיקר למאיון העליון ולא לכל שאר הציבור, ובכך רק הוגדלו מאד הפערים הכלכליים בחברה הישראלית, בין מיעוט קטן עם הון, לבין כל השאר שמתקשים - ברמות קושי שונות - לגמור את החודש.

    בשעתו פוטר פרופ' שלמה יצחקי, הסטטיסטיקאי הראשי לשעבר, יום אחרי שהתחיל לחשוף מידע בעניין. הוא אמר ש"במשך שנים הלמ"ס הוציאה נתונים לא נכונים".

    ואף הסטטיסטקאי הראשי החדש, פרופ' דני פפרמן, לא איכזב את מי שמינה אותו לתפקיד, ומיהר לספק "הטבות סטטיסטיות" לשלטון...

    "בלי מסיבת עיתונאים ובלי הודעות לתקשורת, החליט הסטטיסטיקן הראשי בלמ"ס לבצע צעד מרחיק לכת ולשנות את שיטת חישוב התוצר המקומי הגולמי. התוצאה: התמ"ג זינק ב-63 מיליארד שקל" (דה מרקר).

    מקורות:
    "הלמ"ס שינה את שיטת החישוב - התמ"ג זינק"
    http://www.themarker.com/news/politics/1.2116071

    "הלמ"ס שינתה שיטת חישוב: שיעור האבטלה זינק"
    http://www.ynet.co.il/articles/0,7340,L-4209990,00.html

    על הפער בין אבטלה לבין אי תעסוקה
    http://www.ynet.co.il/articles/0,7340,L-4134046,00.html

    "מדד המחירים לצרכן המרומה - המדינה "מבשלת" את נתוני עליות המחירים כך שלא נבחין שהאינפלציה האמיתית עומדת השנה על תשעה אחוזים - פי שלושה מהרשמית."
    http://www.nrg.co.il/online/1/ART2/266/585.html

    "שלושה סיפורים עגומים על מצבו של השכר החציוני בישראל"
    http://www.calcalist.co.il/.../0,7340,L-3568899,00.html

    ד"ר שלמה סבירסקי ועדי סופר - "ישראל עשירה מבעבר, אז למה ישראלים כה רבים מתקשים לגמור את החודש?"
    קובץ PDF
    http://www.adva.org/uploaded/נכסים%20פיננסיים.pdf

    פרופ' שלמה יצחקי, הסטטיסטיקאי הראשי לשעבר:
    "במשך שנים הלמ"ס הוציאה נתונים לא נכונים"
    http://www.globes.co.il/news/article.aspx?did=1000812422

    השבמחק
  23. תודה רבה על הכתבה החשובה, והדיונים המועילים והתורמים. מודה לכולכם.

    השבמחק
  24. ערן... לא הבנתי את המשפט הזה "כמות המבוטלים שהופיעו בנתונים אלה היתה גבוהה בהרבה ביחס לכמות שהיתה קימת במציאות"

    כלומר היו יותר מובטלים על הנייר ממובטלים בפועל?... וזה אומר שלא באמת היו 23%?

    אגב, אני מבין שכל הנתונים מתייחסים למובטלים לטווח הקצר, בכלל לא מדובר פה על מובטלים לטווח הארוך.

    השבמחק
  25. היי ערן, יש דבר אחד שאני לא מבין. אם בעבר מספר המובטלים המדווח היה מאד גבוה בשל תקלה, ועכשיו הנתונים תקינים, אז מה זה משנה מה היו הנתונים פעם? אחוז האבטלה נמדד בצורה מוחלטת ולא מול אחוזים האבטלה בעבר. זה בעצם אומר שכרגע הנתונים תקינים, לא?
    אשמח אם תסביר לי (-: תודה

    השבמחק
  26. תיזהרו . אנחנו מאוד קטנים . יש פה פרשיות שעדים הועלמו לעד ...

    השבמחק