יום רביעי, 4 בדצמבר 2013

סוחרים בסמים: משרד הבריאות בדרך להעביר את כל השליטה בשוק הקאנביס הרפואי לידי חברה פרטית אחת ללא מכרז

מאת: ערן הילדסהיים

ח"כ משה פייגלין הגיש לאחרונה הצעת חוק,שמתירה לכל רופא שהוכשר לתת קאנביס , לעשות זאת. משרד הבריאות,כפי שהבטיח שיעשה, סיים להכין לפני כשבועיים טיוטה חלופית להצעת חוק זו.  הטויטה למרבה הפלא, מתעלמת לחלוטין מהצעתו של פייגלין, אך קשה עוד יותר להאמין למה שכתוב בסעיף 8 בתוכה.

בישראל פועלים היום מספר יצרני קאנביס רפואי  בעלי שם עולמי. ייצור ופיתוח זני הקאנביס בישראל ואיכותם זוכים להכרה גדולה ולביקוש גובר בעולם. היצרנים מצידם, פועלים תחת פיקוח קפדני וברשיון וכן מנהלים שוק תחרותי המתחרה גם על איכות וגם על מחיר  המוצר. החולה מבחינתו יכול לבחור היום היכן וממי לרכוש את החומר. למעשה היום כבר כבר כמעט לא נותרו לנו במשק סקטורים שבהם מתנהלת תחרות אמיתית ובריאה כמו זו שמתנהלת סביב גידול והפצת הקאנביס לצרכים רפואיים. 

אלא שמשרד הבריאות לא מרוצה מהתהליך הזה.בסעיף 8 בטויטה שפרסם הוא זרק פצצה אמיתית לשוק הקאנביס:
המשרד התקשר עם חברת "שראל פתרונות לוגיסטיים ומוצרים לרפואה מתקדמת בע"מ", לצורך הפעלת מערך אספקה, חלוקה וניפוק, החל מרכש הקנביס בין מיבוא ובין מתוצרת מקומית, ועד לאספקה למטופל בעל רישיון ובכלל זה, תפיסה, הובלה, ייצור מוצרי קנביס, אחסון, שמירה, ניפוק וניהול רוקחי.
המשמעות של העברת כל נושא הקאנביס הרפואי ממספר חוות גידול מצליחות לגוף מונופולסיטי פרטי אחד, היא מדאיגה במיוחד ומריחה לא טוב. במקרה כזה ללקוח יהיו שתי אופציות: או לרכוש את הקאנביס של שראל בכל מחיר ובכל איכות שזו תציע לו, או שיצטרך להתמודד עם סבלו ללא הקאנביס. את התמיהות הרבות מהטיוטה העלה גם משה פייגלין במכתב זועם ששלח לשרי הממשלה. וכך כתב:
1. מדוע נבחרה חברת "שראל" שהיא חברה פרטית, בלי מכרז, ובלי שיש לה ידע או  ניסיון מוכח בתחום הקנביס?
2 כיצד יתכן שאותו גורם הוא גם המפקח , גם היצרן וגם המשווק? הלזה ייקרה מנהל תקין?
3 מה יהיה האינטרס של חברת "שראל" או החברות מטעמה לייצר מוצרים טובים  וזולים?
4 מה יהיה האינטרס של חברת "שראל" לפתח מוצרים חדשים, זנים חדשים וכד'?
5 בנספח א' סעיף ג'  מופיע כדלקמן: "בתוך תקופת הביניים יפורסם מטעם משרד  הבריאות ובאמצעות שראל מכרז פומבי לקביעת רשימת מגדלים המורשים לתקופה של עד חמש שנים. תנאי המכרז יאפשרו לכל גורם המעוניין להשתתף במכרז,
להציע הצעה כמגדל, ולא יכלול תנאי סף הדורש ניסיון בגידול קנביס דווקא." כיצד  יתכן שחברת שראל שהיא הקונה היחיד תקבע מי יהיו המגדלים שאמורים למכור לה? את מי באה לשרת הסרת תנאי הסף ההגיוני של דרישה לניסיון בגידול קנביס?

39 תגובות:

  1. אם לא צריך בגרות לתפקיד שר אוצר או לפחות בוחן ידע באחוזים, אז מדוע צריך תואר ד"ר ברפואה או מומחיות בתחום עסוקך כשאין לך כל מושג מהו?

    השבמחק
    תשובות
    1. מדוע אתה צריך לכתוב פה? אם תחום עיסוקך ברור לך כתוב במקומות העוסקים בו.

      מחק
  2. מסתכל ב DB, ולא מבין
    bit.ly/1iwZCVm
    מי אילו? למה הם?

    השבמחק
  3. אם מישהו יקרא את פרטי תאור החברה כפי שהוצגה פה bit.ly/1iwZCVm ההסבר יענה לו על כל השאלות שהעלה ערן. לא כל דבר צריך ללכת דרך מכרזים. החברה הזו הוקמה במיוחד למטרות מסוימות על פי דרישות ממשלתיות

    השבמחק
    תשובות
    1. משהו קרא וזה לא ענה לו על כלום.

      מחק
    2. איך זה עונה על כל השאלות?
      חברה פרטית שהוקמה עפ"י דרישה ממשלתית
      כחברה פרטית מטרתה בעיקר להרוויח
      שיש לה חוזה סגור ללא מכרז, איזה סיבות יש לה להשתפר?

      מחק
    3. השמיים יפלו,
      איך משיגים את הקומבינה הזו שבה מקבלים מעמד של "חברה ממשלתית" אבל הרווחים נכנסים לכיסים פרטיים?
      דבר שני : איפה כתוב שלחברה יש ידע או ניסיון מוכח בתחום הקנביס על פי דרישות הממשלה?

      מחק
    4. יש להניח שעל החברה יש ביקורת, יש מפקחים שבודקים שדברים יתנהלו בצורה היעילה. לפעמים מכרזים לא נותנים את התוצאה הטובה, במשך שנים רבות בישראל ערוצי התקשורת היו דרך מיכרזים וזו היתה דרך של הממשלה לחלוב את האזרחים דרך מכירת ערוצי תקשורת במחירים גבוהים. יש שווקים ש עדיף לתת לחברה מונופול על מנת שהרווח יעבור לאזרחים והם יקבלו שרות טוב. בהרבה מדינות חברות מקבלות מונופול ופיקוח צמוד. הצורה שאתה מציג את זה היא קצת מוגזמת, זו לא קומבינה. לחברה אין צורך בידע בקנביס, יש צורך בידע להפיץ תרופות וזה התחום שלה. זה לא משנה אם זה קנאביס או אספירין. יש לה קווי אספקה והיא עובדת עם קופות החולים והיצרנים. אתה לא לקפוץ ולנגח כל דבר שקורה מסביב ולעשות סיפור מכל דבר. אתה מזכיר את הכתב ששאל את מועמד הפרס נובל אם זה נכון מה שמספרים עליו שהוא מתרחץ באמבטיה שלו בעירום

      מחק
    5. כל היתרונות שאתה מעלה פה בבחירת חברה הפרטית (פיקוח צמוד וכו') נכונה לכל חברה פרטית , גם כזו שתבחר אחרי מכרז. ובכלל אתה לא עונה על השאלה מדוע להתערב בשוק שמתפקד היטב ושכולם (היצרנים והצרכנים) מרוצים ממנו חוץ ממשרד הבריאות (שאמור לכאורה לייצג את הצרכנים ולדאוג שיהיו יצרנים).
      כשאתה כותב ש"שראל" צריכה ידע רק בהפצת הקאנביס כנראה שאפילו לא עיינת בטיוטה של משרד הבריאות שם כתוב:
      "המשרד התקשר עם חברת "שראל פתרונות לוגיסטיים ומוצרים לרפואה מתקדמת בע"מ", לצורך הפעלת מערך אספקה, חלוקה וניפוק, החל מרכש הקנביס בין מיבוא ובין מתוצרת מקומית, ועד לאספקה למטופל בעל רישיון ובכלל זה, תפיסה, הובלה, ייצור מוצרי קנביס, אחסון, שמירה, ניפוק וניהול רוקחי."

      מחק
    6. השמיים יפלו, תביא מקורות ל:
      1) ביקורת ופיקוח על שראל
      2) המונופול של שראל מיטיב עם האזרח
      3) ידע ספציפי של שראל בקנאביס. כידוע כל תרופה דורשת מומחיות. קנאביס ואספירין אלה שתי תרופות שונות שמשפיעות על חלקים שונים בגוף באופן שונה לגמרי. יש בהם חומרים פעילים שונים ואי אפשר להשוות בינהן. זה כמו להגיד שמי שמומחה בגידול דגים מבין גם בגידול תפוחי אדמה.

      בקיצור בסס את האמירות שלך על שראל.

      מחק
    7. ערן מדוע אתה לא מעלה את השאלה לגבי כל שיווק של תרופה? מדוע אתה דווקא נדלק כשמדובר בקנאביס? כי זה נושא עסיסי יותר? תראה איזה הערות ילדותיות אנשים כותבים פה. הפעלת מערך אספקה וחלוקה של תרופות זה מה שהחברה עושה, לשם כך היא נוצרה. זו עוד תרופה אחת מני רבים שזה תחום ההתמחות שלה. מדוע אתה לא מבקר על כך שהוקמה חברה להספקת תרופות ולא נתנו לשוק החופשי לטפל בנושא? שיווק תרופות, וכמו שמוזכר שם גם בעת חרום ומלחמה זה דבר רציני בעל חשיבות לאומית ודורש פיקוח ממש כמו חברת החשמל או המיים. אתה לא יכול לתת לשוק החופשי לשווק תרופות, מה יהיה אם יהיה מחסור במנות דם, זה לא עגבניות. כל הכתבה שלך פה היא סתם קישקוש שנועד להתלונן ולהחפיש וליצור בזז, אני אפילו לא מאמין שזו דעתך האמיתית, אבל בינתיים אתה מקבל כניסות וזה מה שחשוב, כמות ולא איכות ואמינות

      מחק
    8. למה מונופול פרטי זה דבר רציני ושוק חופשי זה לא רציני? ומה הקשר לפיקוח? על כמה חברות פרטיות אתה לא סומך, ועל חברה אחת כן? ההיגיון לא ברור.

      מחק
    9. עבור ה"שמיים יפלו".

      תגיד, אתה חי במדינת ישראל?
      היכן יש בממשלה נוהג / נוהל של בקרה?

      דוחות "מבקר המדינה" עושים רעש למספר שעות בתקשורת ואז נמוגים.
      אין שום העמדות לדין או תיקון מצד הממשלה.

      שיטת הבקרה הנוכחית (שאין לה "שיניים") גורמת לנציגנו המאד לא נכבדים בכנסת לפגוע בתחרות במקום לעודד אותה במטרה לגרוף כסף לאותו ח"כ או שר או מנהל משרד

      מחק
  4. לא צריך יום לימודים ארוך במנהל עסקים כדי לדעת,
    שהעסק הכי משתלם הוא למכור נשק או סמים בחסות הממשלה. את זה יודע כל ילד בגן...

    השבמחק
    תשובות
    1. טעות... העסק הכי משתלם זה כסף. אחריו סמים ונשק...

      מחק
    2. לא נתווכח על המיקום. העיקרון הוא שכל עסק בחסות הממשלה הוא רווחי

      מחק
  5. https://www.sarel.co.il/?CategoryID=87
    אולי יש רמז ברזומה של היו"ר

    השבמחק
  6. מים באיכות ירודה נמכרים בכסף. צמח פשוט לגידול נמכר בהרבה כסף. פטרוזיליה יותר מסובך לגדל מקאנביס. למה שאויבי הממשלה[האזרחים] יהנו מצמח נפלא בחינם? שימשיכו למות מטבק וישלמו הון בעד הזכות לחלות. עולם הפוך. ערן, הוכחת שהבית רקוב. אין צורך לעבור על כל חלקי הבית ולהוכיח שהם רקובים. אנו כבר מניחים שגם הצינורות רקובים וגם החלקים הנסתרים מהעין רקובים. כמה אפשר להוכיח לאנשים שכבר משוכנעים? הצי-בור לא יבין את זה. ראית פעם עדר כבשים שהבריח את הטורף בפעייה? אם למלך לב טוב לעם טוב ולהיפך. איך מוצאים מנהיג עם לב טוב? היהודים קוראים לו משיח ואלפי שנים מחכים. א.ב.בישראל

    השבמחק
  7. יבורך פייגלין. ואני מקווה שיגיע גם לרגע שישאל את שרת הבריאות את השאלה המאתגרת: גברתי הנכבדה, שנים היית לוביסטית בכנסת והענקת בנאמנות שירותים ללקוחותייך הפרטיים. עכשיו את אמורה לשרת את האזרחים. במעמדך זה, איזה אינטרס ציבורי את משרתת כשאת מעניקה מונופול לחברה פרטית ותוך כך פוגעת בשירות טוב שכבר ניתן לחולים במתכונת הנוכחית?

    השבמחק
  8. פרטים נוספים בנושא המעבר של הקנאביס לידיה של שראל ניתן למצוא
    כאן: bit.ly/1et1EQN
    וכאן: bit.ly/17EwfpG

    השבמחק
  9. אני מציע להפסיק לשנות את ההנחה שמשרד הבריאות (או בכלל רוב אלו שבממשלה) נמצאים כאן בכדי להטיב את מצב החולים/תושבים. רק אז ניתן יהיה להתחיל לחשוב מהם המניעים האחרים של אותם "נבחרי" ציבור. פתאום כל פעולותיהן יתגלו כמשרתות את אלו שמימנו אותם / יממנו את שכרם ברגע שיסיימו את "השירות הציבורי".
    תמיר

    השבמחק
  10. "אין חדש תחת השמש". כך מתקבלות החלטות במדינת ישראל ה"דמוקרטית". עוד הוכחה שאי אפשר לסמוך על משרד הבריאות כשממליצים על מתן חיסונים. (הרי לא יכול להיות שהחלטה כזו חפה מאינטרסים כלכליים).
    נקווה לימים טובים יותר.

    השבמחק
  11. "לא יכלול תנאי סף הדורש ניסיון בגידול קנביס דווקא" - זה דווקא נשמע לי הגיוני. איך תוכיח נסיון בגידול קנביס בלי להפליל את עצמך?

    השבמחק
    תשובות
    1. אמממ... אולי אם אתה אחד המגדלים המורשים כיום?...

      מחק
  12. מה קורה עם שרת הבריאות של יש עתיד?! מתבייש שהצבעתי למפלגה שלה.
    בבקשה תתחילי לפעול למען החולים. את כבר לא לוביסטית!!!

    בטח עוד נשמע על שראל פתרונות לוגיסטיים ומוצרים לרפואה מתקדמת בע"מ בתחקירים בטלוויזיה...

    השבמחק
    תשובות
    1. תתבייש, ובצדק. קראת פעם ספר של י.לפיד?מאוד לא מומלץ

      מחק
  13. לכל המתנגדים להסדר של הראל- כנסו. זה יסביר לכם הכל.
    http://www.xn--4dbcyzi5a.com/wp-content/uploads/2013/10/landsheft-sarel1a.jpg
    יובל לנדשפט (שמאל) חוגג בהרמת כוסית לרגל השנה החדשה של חברת "שראל" – ספטמבר 2013.... בדיחה

    השבמחק
  14. שראל היא אולי חברה פרטית אבל רווחיה מופנים לבתי החולים הממשלתיים שהם הבעלים שלה מהעמותה. הרווח לא הולך לאנשים פרטיים. למה אתה לא שואל איך מובל הקנאביס היום מהמגדלים ישירות למטופלים שזה לא קיים באף תרופה או תכשיר רפואי. תאר לך איזה בלאגן היו עושים אם היית הולך ישירות לחברות התרופות לקבל את המוצר שלהם. כמה אנשים חוזרים לרופא ואומרים לו שאמרו להם שהמינון לא מספיק אצל המגדל. על פי תקנות בינלאומיות יש להקים גוף ממשלתי חוצץ בין המגדלים למטופלים. הוגף הזה בישראל הוא משרד הבריאות וזרוע הלוגיסטיקה שלו היא שראל. המבנה המשפטי של שראל הוא עקום זה נכון - אבל זה לא ממש חברה פרטית במובן זה שרווחיה מופנים לאנשים פרטיים. אם יעשו מכרז אז ייכנסו חברות פרטיות לחלוטין... וזו שאלה האם זה נכון מבחינה ציבורית גם.

    השבמחק
    תשובות
    1. 1)לא ברור מה הבעיה שהקנאביס הולך ישירות מהמגדלים לצרכנים. הוספת גוף בירוקרטי באמצע רק מסרבלת את התהליך, עלולה לפגוע באיכות החומר, ומייקרת אותו.
      2) אין צורך בשראל כדי לבדוק את מינון החומר, לשם כך יש מעבדות מוסמכות.
      3) איפה נכתב ששראל היא הזרוע הלוגיסטית של משרד הבריאות (ולמעשה של הממשלה)? זו החלטה של בכירי משרד הבריאות ותו לא.
      4) מבחינה ציבורית מה שנכון זה טובת החולה. אם החברות עשו עד היום עבודה טובה, אין סיבה לשנות זאת.

      ע'

      מחק
  15. אני לא ממש מבין למה חייבת להיות רק חברה אחת ולא ניתן לחלק את השוק לשלוש חברות לדוגמה. בדומה לחברות הסלולאר. לפחות לנסות לאפשר תחרות מסוימת. אפשר כמובן להציב תנאי סף ברורים כמו ניסיון בהפצת פרמצבטיקה. אבל לא לתת בלעדיות למי ששימן (לכאורה) הכי טוב את מקבלי ההחלטות.

    השבמחק
  16. ח"כ פייגלין הוכיח את אומץ לבו כשהתייצב בניגוד למוסכמה הרפואית של משרד הבריאות ושלטונות ישראל, כדי לצעוד לעבר חירות אמתית של האזרח על גופו ובריאותו. הייתי אחד מאלה שתמכו במהלכיו מתחילתם. עתה מתייצב ח"כ פייגלין גם לצד החירות הכלכלית של האזרחים בתמיכתו ברפורמה המדינתית בייצור הכסף, ועל ידי כך לשחרר את האזרחים מעושק בחסות החוק ששואב מהם את חלק הארי של כוח הקניה שלהם באמצעות הריבית לבנקים שמלווים את הכסף למשכנתאות ולשאר הצרכים, אותו הם מייצרים יש מאיין. ח"כ פייגלין סגן יו"ר הכנסת יכבד את הכנס השנתי של התנועה לשינוי מוניטארי בנוכחותו ויישא דברים. האיש שאותו הוקיעו כקיצוני ופשיסט מתגלה כשומר האמתי והנחוש ביותר של חירות האזרח מחירות על גופו דרך חירות משירות צבאי כפוי - תמיכתו בצבא מקצועי לישראל וביטול גיוס החובה, וכלה בחירות כלכלית אמתית. שימו לב כיצד יכולה הייתה התקשורת לעוות דמותו של פוליטיקאי עקרוני, ישר דרך, מגן אמתי של חירויות האזרח ולמדו מזה משהו על התקשורת בארצנו.

    השבמחק
    תשובות
    1. הללויה!

      מחק
    2. פייגלין זוכה ליחס מאוד רציני וענייני מהתקשורת בראיונות שאני שומע שלו בשנה האחרונה.
      אין מה להשוות ליחס שהיה לפני כמה שנים.

      מחק
  17. לא ייאומן כי יסופר!
    ערן המון תודה על המידע, לא ברור מדוע ב mass media אין שום אזכור!

    השבמחק
  18. אוקיי, על מי מהחברים של לפיד מדובר הפעם?
    יש מייסדים של יש עתיד בשראל? משפחה? חברים של גרמן? קדימה... לא להתבייש...

    השבמחק
  19. שלום.
    אני יודע שהשאלה שלי לא קשורה לנושא בו עוסקת הכתבה, עם זאת אני מאמין כי זה המקום בו אקבל את התשובה הסבירה ביותר בעניין.

    רציתי לדעת האם קיימים נתונים (או השערות מבוססות כלשהן) בנוגע להיקפו של שוק הנפט העולמי - על כמה חביות נפט מדובר? כמה כסף מתגלגל בשנה?

    לינק למקור (עברי או לועזי) יעזור מאד, תודה!

    השבמחק
  20. משרד החולי הלאומי ושרת המורפיום והקוקאין קשרו קשר להעשיר עוד יותר אזרח אחד על חשבון 500,000 אזרחים הזקוקים לטיפול רפואי ולא זקוקים לעריצות ממשלתית. לעניות דעתי מזימה זו של יעל גרמן לא תחזיק מים בבג"צ, אבל התרופה שלה היא חסימת הרחוב שבו היא גרה בהרצליה במאות או אלפי מפגינים, שימררו את חיי השכנים שלה עד שיימאס להם ממנה ומהעוולות שהיא מעוללת. על יעל גרמן לשלם במשרתה על התעללות בחולים.
    ולסיום, תיבש ידם של חברי הכנסת שיצביעו נגד הלגליזציה ושיצביעו בעד הצעת החוק של המשרד הממשלתי לחולי לאומי.

    השבמחק
  21. מצד אחד השירות לא בידי המדינה, ומצד שני השירות לא נתון לתחרות חופשית
    יש לנו ממשלה שיוצרת מונופולים מאז ומתמיד

    השבמחק