יום שני, 25 ביולי 2011

האם החוב האמיתי של ארה"ב עומד על 200 טריליון דולר?

אנשי כלכלה ומשקיעים יושבים בחודשים האחרונים במתח לראות האם תועלה תקרת החוב האמריקאי העומדת היום על 14.3 טריליון דולרים. רובם עוצמים עיניים ונמנעים מלשאול את השאלה האם ארה"ב מסתירה את המספרים האמיתיים של החוב?  לורנס קוטליקוף ,פרופ' לכלכלה מאוניברסיטת בוסטון , טוען שהמספרים גבוהים הרבה יותר.



היום החוב האמריקאי הממשלתי על פי הנתונים הרישמיים מהווה למעלה מ60% מהתמ"ג* (GDP).זו ההערכה המקובלת היום על המשקיעים ומשלמי המיסים האמריקאים. המציאות לדברי פרופ' קוטליקוף שחורה בהרבה - לדברי הפרופ', חובה הממשלתי של ארה"ב גדול פי 14 מההערכות הרישמיות ועומד על 200 טריליון דולרים ,שמהווים בערך 840% מהתמ"ג הנוכחי!
החישוב הנכון של החוב על פי פרופ' קוטליקוף, צריך להיות הרווח הצפוי לממשלה מול ההוצאות הצפויות וכל זה מחושב ע"פ הערך העכשווי של הדולר. על פי נתון זה מצבה של ארה"ב גרוע בהרבה ממדינות שהינם כבר בתהליך של פשיטת רגל כמו יוון, פורטוגל,אירלנד וספרד ,אפילו היחס בין החוב לתמ"ג בזימבבואה נמוך פי 4 מזה של האמריקאים על פי חישוב זה.


נלקח מתוך Contrary Investor.

גם אם מדובר "רק" ב14.3 טריליון דולרים , על פי השיטה הכלכלית הנוכחית , האמריקאים יהיו חייבים לגלגל חוב ישן עם חוב חדש גדול יותר, התוצאה היא שבשביל לשרוד ארה"ב תהיה חייבת להגדיל את החוב עוד יותר או לפשוט את הרגל. אם לא יהיו הפתעות, ארה"ב לא תבחר בפשיטת רגל ולכן תצטרך להתמקד בהגדלת החוב.הגדלת החוב ללא סוף תגרור אחריה את הורדת ערך הדולר עד שבעצם יהפך לנייר חסר ערך. להערכתי הירידה העיקבית והמתונה בערך הדולר ביחס למטבעות החזקים יותר וביחס לזהב, תתחלף בשלב כלשהוא בשנים הקרובות בירידות דרמטיות עם אבוד האמון בו בעולם. ירידות אילו עלולות לתפוס את כולנו לא מוכנים. מתי זה יקרה? יכול להיות בשבוע הבא, בעוד שנה או בעוד שלוש ,דבר אחד בטוח אנחנו "נזכה" לחוות את זה ולכן עלינו להתכונן על ידי השקעה בנכסים שיגנו עלינו מפני קריסות מהסוג הזה כמו הזהב ,ואם אתם חושבים שעכשיו הזהב גבוה אז חכו לנפילת הדולר.


* תמ"ג -  הערך הכספי של כל הסחורות והשירותים שיוצרו בתוך שטח המדינה .
הנוסחה :סיכום הצריכה הפרטית + צריכת הממשלה + השקעות + ייצוא – ייבוא

החומר הכלול במאמרים בבלוג זה ואפשרויות הפעולה המתוארות בה מובאים לצורך מידע כללי בלבד ואין לראות בהם משום המלצה ו/או ייעוץ לגבי כדאיות ההשקעה במניות/מט"ח ו/או מכשירים פיננסיים נשוא סקירה זו בפרט או בתחום הנגזרים בכלל. סקירה זו אינה מהווה תחליף לייעוץ ספציפי המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם וכל העושה בה שימוש עושה זאת על דעתו ועל אחריותו בלבד.

2 תגובות:

  1. זה הכל תוכנן עי האילומניטי לפני שנים רבות.

    השבמחק