יום שלישי, 5 ביולי 2011

נכנסנו לתוך השלב הראשון בפיצוץ הבועה

איזו אינדיקציה גדולה מזו קיימת כדי להוכיח שנכנסנו לשלב הראשון של פיצוץ בועת הנדל"ן בישראל, מאשר קבלנים גדולים המודים בכך שהיום כבר הרבה יותר קשה להם למכור דירות : 
מנכ"ל דניה סיבוס טוען היום בראיון לגלובס כי "יש האטה במכירות דירות; הקבלנים מרגישים את זה במשרדי המכירות", הקבלן הגדול רוני מזרחי טען שבוע שעבר שיש האטה במכירות ויזמים אחרים נאלצים לאלתר תשובות תמוהות לגבי הסיבה שבגינם ביטלו או השהו עסקאות רכישה שונות. סימנים נוספים אפשר למצא בכך שמגרשים ברעננה ובמודיעין נמכרו מתחת לשומה (פורסם בNEWS1)
מהו השלב הראשון ואיך הוא נגרם? מה צפוי לנו בהמשך? 

כמו שכתבתי כאן בעבר לפיצוץ הבועה 3 שלבים :
1. יציאת המשקיעים החכמים,ירידה חדה בביקוש - המחירים מתיצבים.השוק בקיפאון. זה המצב בו אנחנו נמצאים כעת.
2. יציאת משקיעים נוספים - במצב זה חלה ירידת מחירים מתונה אך עיקבית
3. יציאת כל הבעלי הנכסים שלא יכולים לעמוד במחירי המשכנתאות - פיצוץ הבועה , תחול ירידת מחירי דירות בעשרות אחוזים.
 אנחנו במרחק של שנה -שנתיים מהשלב השלישי.

השלב הראשון הוא השלב בו מתחיל האיזון בין התשואה שניתן לקבל על פקדונות בבנקים לזה של התשואות הנמוכות יחסית  שמקבלים עבור השכרת נכסים בארץ. בנוסף היום אנחנו נמצאים בסביבת ריבית עולה ,ככה שהאיזון הזה בקרוב יופר והכדאיות של פקדונות תעלה על זו של תשואה נדלנית. המשקיעים החכמים רואים את זה ומתחילים לצאת מהשוק. שאר המשקיעים או קוני הדירות למגורים,שהם הרוב, חלקם  יושבים על הגדר לראות "הכצעקתה", חלקם האחר ינסה לעשות ניסיון "אחרון" למכור את הנכס במחיר שיא אבל מאחר והציפיה בשוק הוא לירידות לא יהיה מי שיקנה מהם את הנכס במחיר הזה. הדבר בולט בעיקר בכמות המודעות שמופרסמות ביד 2 ,שם ניתן לראות את העליה הדרמטית במספר המודעות בחודשים האחרונים. השוק למעשה נכנס לשלב הקיפאון,שמשמעותו מחירים יציבים וכמות עסקאות קטנה.
בשלב הבא אחרי ששינוי המגמה יהיה ברור (ואולי אפילו גם הלמ"ס יעלה על זה) יבינו המשקיעים כי לא יוכלו למכור במחיר שיא, תוסיפו לזה את צעדי הממשלה ובנק ישראל ואז יפול האסימון לחלק ,שעדיף למכור קצת יותר בזול ועדיין לעשות רווח גדול מאשר להפסיד בגדול אחר כך. בנוסף קבלנים שירצו להיפטר מהסחורה שלהם בטרם יהיה מאוחר מידי ,יורידו מחירים. סביר להניח שפתאם נראה "מבצעים" של הקבלנים..."הרבה מבצעים". שלב ירידות המחירים יחל.
הגרעון הגדול בארה"ב ומשבר החובות באירופה ובעולם חייב ויחייב מדינות להדפיס כמויות עצומות של כסף וזאת על מנת לכסות חובות אילו. זה יגרום בשלב כזה או אחר בשנים הקרובות להיפראינפלציה. אופציה שניה זה לתת להכל להתרסק כאן ועכשיו ,פתרון שיהיה בסופו של דבר עדיף על הפתרון הראשון, אבל איזה מנהיג במדינה דמוקרטית ירצה שזה יהיה במשמרת שלו? לפיכך אינפלציה היא דבר בילתי נמנע. אינפלציה תגרום לעליית הריבית ועליית הריבית תחייב חלק מהמשפחות שלקחו משכנתא בריבית כמעט אפס, לפנות דירות כי הם לא יוכלו לעמוד בתשלומי המשכנתא, שיגדלו בצורה חדה. תוסיפו לזה את עליית מחירי המזון , החשמל וכו' והרי לפנינו "חגיגה" שלמה של חדלות פרעון של משפחות .בעיקר יהיה מדובר במשפחות ללא גב כלכלי חזק ושלא השכילו לראות את הנולד. מאחר שבריבית גבוהה לא יהיה מי שיקנה מהם את הנכסים במחיר שירצו ,הם עלולים להתקע עם הדירה או למכור אותה בעשרות אחוזים פחות ממחיר הקניה והרי לפנינו שלב פיצוץ הבועה.


 החומר הכלול במאמר  זה ואפשרויות הפעולה המתוארות בה מובאים לצורך מידע כללי בלבד ואין לראות בהם משום המלצה ו/או ייעוץו/או יעוץ משפטי. סקירה זו אינה מהווה תחליף לייעוץ ספציפי המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם וכל העושה בה שימוש עושה זאת על דעתו ועל אחריותו בלבד.



אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה