יום חמישי, 28 ביולי 2011

שוד הפנסיות הגדול

גם אם תטמנו את ראשכם עמוק עמוק בחול מתישהוא בעשר,עשרים שלושים שנים הקרובות תצטרכו להוציא אותו משם ולגלות שנשארתם כמעט בלי פנסיה . סביר להניח שהפעם לא תמחאו כפיים למראה הקסם בו הכנסתם כסף אמיתי שהרווחתם והוא פשוט נעלם מבלי שאף אחד שדד את כספכם או לפחות על פי החוק זה לא נחשב כשוד. כולם מתמקדים בעמלות אבל מתעלמים מעוד שני גורמים שישאירו אתכם להזדקן כמעט  חסרי כל.מהם הגורמים? מה מניע אותם והאם יש לזה פתרון?

ישנם שלושה שודדים סמויים לכספי הפנסיה שלכם. הם לא באים אחד על חשבון השני אלא אחד בנוסף לשני. שלושתם נובעים כתוצאה משיטה כלכלית שמשמשת להם קרקע נוחה לצמוח ולגדול למימדים מבהילים. כשזה יצוף , פוטנציאל השבר במדינה יעלה לדרגה חדשה וזאת לא סיסמא זאת עובדה שנצטרך לעמוד בפניה כבר במהלך השנים הקרובות.

1. העמלות
אם אתם מרויחים היום 10,000 ש"ח ושמתם את כספכם בביטוח מנהלים סביר להניח שכשתוציאו את ראשכם מהחול בעוד 37 שנים, תגלו שהפרשתם למעלה מחצי מיליון שקל מכספכם עבור עמלות. אם אתם מרויחים 20,000 ש"ח אז כנראה מימנתם למנהלי הביטוח שלכם את הדירה להשקעה אחרי ששילמתם עמלות שעמדו על כמיליון ש"ח בתום התקופה. בביטוח מנהלים אתם למעשה מפרישים שליש מכספכם לעמלות. גם אילו הייתם שמים את כספכם בקופת גמל או קרן פנסיה אחוז ההפרשות לצורך עמלות היה נע בין 12% ל22% ,זה אומר שגם במקרה כזה הייתם משלמים מאות רבות של אלפי שקלים.
איך זה קורה? כיום בשוק שולטות חמש חברות ענק העוסקות בתחום החיסכון הפנסיוני בבעלות נוחי דנקנר, מנחם גורביץ', יצחק תשובה ,משפחת המבורגר וחברת הביטוח העולמית ג'נרלי. החברות האלה מעצם היותן השולטות בשוק מציבות בפנינו שוק שכמעט אין בו תחרות, נשמע מוכר מתחומים אחרים? השאלה כאן לפיכך היא איך המדינה בכל זאת מעודדת את התחרות? התשובה המרה היא שהיא פשוט כמעט לא מעודדת.


2. ההשקעות ב"סיכון נמוך"
רוב כספי הפנסיות שלנו מושקעים באפיקי השקעה כאלו ואחרים. בשנת 2008 השוק הוציא לנו כרטיס צהוב, כספי הפנסיות שלנו נחתכו בעשרות אחוזים. אילולא הממשלות בעולם בראשות ארה"ב היו שופכות לשוק כמויות בילתי נתפסות של כסף, היינו היום נשארים עם ביטוח פנסיוני מופסד בעשרות רבות של אחוזים. פתרון הבעיה של 2008 היא בדיוק זרעי הבעיה הצפויה לבוא עלינו בקרוב.
המסר שחלק מהגופים המוסדיים מעבירים לנו, שאם עברנו את 2008 אז כבר הכל קטן עלינו הוא פשוט לא אמת, למעשה מה שהממשלות עשו הם לקיחת החובות הפרטיים של חברות פרטיות והמרתם בחוב ממשלתי ובצורה כזו ערערו את יציבותן הפיננסית שהיתה שברירית גם כך. במשבר הבא כבר לא יהיה מי שיחלץ את הממשלות ומכאן שלא יהיה מי שיחלץ את החברות הפרטיות, אגחים ממשלתיים שנחשבים "בטוחים" ובאותה מידה של חברות שנחשבות יציבות יספגו הפסדים קשים או ימחקו. את הניצנים הראשונים למשבר הבא אנחנו כבר רואים במספר מדינות באירופה ובחוב הבילתי נשלט בארה"ב.
בישראל אמנם לא חולצו גופים פרטיים אבל נתון מדאיג שנחשף, הוא שחלק ממנהלי הכספים,אותם מנהלים שמקבלים מאיתנו עמלות של מאות אלפי שקלים לא באמת דואגים לנווט את כספינו למקומות הפחות מסוכנים, דוגמא נהדרת היא מקרה אפריקה ישראל.
לפיכך ,אם במשבר 2008 קיבלנו כרטיס צהוב כאשר ארה"ב התעטשה, במשבר הבא נקבל כבר כרטיס אדום כשהצינון יהפוך לחיידק טורף. מתי יתרחש המשבר הבא? יתכן ששבוע הבא ,שנה הבאה או בעוד כמה שנים. מה שבטוח אנחנו מתקדמים אליו בצעדי ענק מבלי יכולת לעשות פרסה.

 3. אינפלציה
במצב בו קצב גדילת היצע הכסף בשוק עולה על קצב גדילת כמות המוצרים נוצר מצב בו הכסף מאבד מערכו.כלומר לאורך זמן, עם אותה כמות של כסף אפשר לקנות פחות. למעשה השיטה המוניטרית המושתת על חוב בו בנקים יכולים ליצור כסף על ידי הלוואות מחייבת את הגדלת קצב ייצור הכסף בעולם על מנת שיהיה מספיק כסף כדי לשלם את הלוואות העבר עם הריבית.הבעיה שגם את ההלוואות הנוכחיות יהיה צריך להחזיר בריבית דריבית, וכך היצע הכסף בעולם גדל בצורה אקספוננציאלית.
הגרף הבא אומר למעשה הכל- כל עוד היצע הכסף היה מוגבל בארה"ב בכמות הזהב עד שנות ה (מה שנקרא gold standard)70, כמות הכסף היתה פחות או יותר יציבה. מאז שנות ה70 עם ניתוק הקשר בין היצע הכסף להיצע הזהב אנחנו רואים שחלה החרפה הולכת וגדלה בהגדלת היצע הכסף , גדילה זו הגיעה לשיא במשבר האחרון ומשם ארה"ב וגם העולם בעקבותיה למעשה איבדו את מקצת הבלמים שעדיין עוד היו להם על היצע הכסף בשוק.



הפסקת ייצור הכסף עכשיו תוביל לקריסת כל המערכת המוניטרית ,המשך הגדלת היצע הכסף תגרום לקריסה היסטורית בממדיה אבל למה לא להגדיל אם זה נותן לאזרחים הרגשת עושר מזויפת לטווח הקצר ומאפשר לממשלות למשוך עוד קצת זמן. אולי המשבר הגדול ידחה למשמרת הבאה אחריהם.
איך זה קשור לכספי הפנסיה שלנו? הגדלת היצע הכסף כמו שראינו מבטיחה לנו לכל הפחות אינפלציה מאד גבוהה בשנים הקרובות. האינפלציה כמו שראינו שוחקת את הכסף שלנו. מאחר שכמות הכסף שיוצרה במהלך השנים האחרונות חסרת תקדים מבחינה היסטורית , אנחנו עומדים כפועל יוצא בפני תקופה אינפלציונית גדולה בממדים היסטוריים.התוצאה ברורה - גם ערך הכסף שלנו בקרנות הפנסיה יישחק וזה לא דימיוני אם יישחק אפילו בעשרות אחוזים.כל מי שמנסה למכור לכם תרחיש אחר לטווח של הכמה שנים הקרובות טועה ומטעה ואם הוא צודק אז כנראה נצטרך לשכתב מחדש את כל חוקי הכלכלה. ואגב, כשאומרים לכם שאין מה לדאוג כי חלק מהפנסיה שלכם נמצאת באפיקים צמודי מדד אז תדעו שהכוונה שהיא צמודה בעצם לגחמות הלמ"ס שרחוק מלקלוע לנתוני האינפלציה האמיתיים.

אז מה הפתרון?
כדי להבין מה הפתרון צריך להבין את הבעיה והבעיה היא בשיטה הכלכלית העכשוית והיא שיטה המושתת על חוב.
אז כמו שראינו מכספי הפנסיה שהפרשנו סביר להניח כי יקוזזו לנו כמה עשרות אחוזים כתוצאה מהפסדים מלפחות משבר אחד גדול ואולי יותר,  ממה שישאר נצטרך לשלם עמלות הנעות בין 12% ל30% מערך סך החסכון הנותר ואחרי כל זה ערך הכסף שישאר לנו יהיה נמוך דרמטית מאותה נקודת זמן בה הפרשנו את הכסף.
כיום המדינה לא יכולה לייצר כסף, זה רק הבנק שיכול לעשות את זה. הדרך היחידה שלה לגייס כסף היא על ידי צבירת  חוב צמוד ריבית ,שאנחנו האזרחים משלמים עליו במיסים. אין שום סיבה שזה יהיה המצב, ברגע שנחליף את השיטה המוניטרית הזו לשיטה שפויה יותר ובר קיימא שאיננה מבוססת על חוב ונאפשר למדינה להדפיס כספים ללא חוב נמנע היווצרות טיקונים מה שיגדיל את כמות המתמודדים בשוק ,יגביר את התחרות ויוריד מהעמלות שאנו משלמים, כספי הפנסיה לא יוכלו להיות מושקעים באפקי השקעה המבוססים על חוב ,דבר שימנע את הפסד הקרנות במקרה של קריסת השוק ולבסוף גם ערך הכסף יהיה יציב, מה שיבטיח שהמשקיע יקבל את אותו ערך הכסף שהיה לו בנקודת הזמן בה הפריש את כספיו.
המעבר לשיטה כלכלית השונה מהיום מצריכה שינוי תפיסתי והתנהגותי ולכן עד שהיא תקרה אם בכלל, שווה לכל אחד לעשות את חישוביו האם כדאי לו להשקיע בביטוח פנסיוני שסביר להניח שיפסיד הרבה מערכו כשיגיע ליום בו יצטרך אותו.




אין בתוכן באתר זה משום המלצה, חוות דעת משפטית או ייעוץ משפטי;  המסתמך על המידע עושה זאת באחריותו ועל דעת עצמו בלבד.כמו כן התוכן באתר זה אינו מתיימר להיות מדויק ו/או מקיף ו/או עדכני ו/או מחייב, והשימוש בתכנים המופיעים באתר זה הינו על אחריותו הבלעדית של הקורא.האתר אינו אחראי במישרין ו/או בעקיפין לתוצאות העלולות להיגרם כתוצאה מהסתמכות על תכנים אלו, שאינם באים במקומן של חוות-דעת ו/או עזרה מקצועית. כמו-כן, אין הנהלת האתר אחראית, בשום צורה שהיא, על מהימנותו ושלמותו של המידע המפורסם כאן

13 תגובות:

  1. אני מכיר את הסיפור הזה. יש עליו כמה סרטים דוקומנטרים נחמדים ,חלקם ניתן למצא ביוטיוב , הנה אחד מהם:
    http://www.youtube.com/watch?v=Ff-RWNg4ljc&feature=related

    השבמחק
  2. המצב לדעתי אפילו יותר חמור ממה שאתה מתאר. חבל שככה מתנהלים העניינים פה

    השבמחק
  3. אז אם לא להפריש לפנסיה, מה לעשות עם הכסף?
    מה יכול שכיר לעשות במצב הנוכחי?

    השבמחק
  4. http://conspil.com/2010/07/26/econollapse/

    השבמחק
  5. ערן, מה אתה אומר על טענות מסוג כזה? http://www.econbrowser.com/archives/2005/12/the_gold_standa.html

    השבמחק
  6. אני חושב שחזרה לתקן הזהב היא טעות ,שכן במקרה כזה היא תשמור אמנם על אינפלציה נמוכה אבל בו זמנית לא תעביר את העושר לשאר העם ותרכז אותו אצל מסםר אנשים מצומצם. היום המחזיקים הגדולים בזהב הם הבנקים וקרנות גדולות, כך שבסופו של דבר שינוי השיטה היום לשיטה המבוססת על זהב תשמור את העושר אצל אותם האליטות הקיימות היום בעוד השאר ימשיכו לחיות חיים של מרדף אינסופי אחרי הכסף,שיהיה אפילו בכמויות קטנות יותר. לכן אני אומר שאם אתה רוצה להגן על עצמך מפני קריסת הכלכלה תשקול לקנות זהב, אם אתה רוצה לשנות את השיטה המוניטרית לשיטה של שגשוג ורווחה לכל העם פשוט העבר את סמכות הנפקת הכסף מהבנקים לידי המדינה כך שתעשה ללא חוב ,ללא ריבית ותחת סטנדרטים המשמרים את משאבי כדור הארץ ועל הדרך מונעים גם אינפלציה

    השבמחק
  7. שלום ערן, קראתי בשקיקה את כל האתר שלך.

    אני מגיע מתחום השקעות הערך ועד כה האמנתי שקשה עד בלתי אפשרי לנבא ניבויי מאקרו.

    אם ניחושי מקרו היו כל כך קלים, אז האנשים הכי עשירים בעולם היו כלכלנים באוניברסיטה, וזה לא המקרה. אני עוד לא מכיר אף אחד בעולם שהצליח באופן עקבי לנבא התפתחויות מאקרו - וזה כולל את ג'ים רוג'רס, סורוס, באפט, גראהם ועוד ועוד. למרות זאת הם כולם התעשרו, וזה לא בגלל שהם צדקו בקריאות מאקרו.

    באפט טעה המון בקשל לכלכלה, אבל הוא הרוויח יפה מאוד, וזאת בגלל שהוא לא ניסה להמר אם תהיה או לא תהיה אינפלציה, אם הנפט יעלה או לא או אם החוב הלאומי יעלה או לא. הוא הצליח להרוויח לאורך השנים בגלל שהוא כל הזמן חיפש לקנות נכסים זולים.

    לא סתם אחד מהעצות שמחלק פיטר לינץ היא לא להתייחס לשיקולי מקרו בבחינת מניות. הוא צוטט באומרו ”אם אתם מקדישים 13 דקות ביום לקריאת נתונים מקרו-כלכליים, אתם מבזבזים 10 דקות מידי יום”

    האם אתה באופן אישי הצלחת להרוויח מהימורי מאקרו מושכלים?

    השבמחק
  8. שלום רון
    אינני נביא או איש השקעות המתמחה בהשקעות לטווח ארוך. מה שאני כותב באתר הן מגמות המבוססות בסה"כ על חוקי כלכלה ברורים ומגובה באירועים דומים שהתרחשו בהיסטוריה. כלומר אם אני טועה אז אפשר גם לזרוק את ספרי הכלכלה לפח. לדוגמא:
    * הדפסת כסף מאסיבית= אינפלציה
    * שיטה מוניטרית המבוססת על חוב מחייבת אותך לנפח את החוב שלך לאורך זמן על מנת להמשיך לקיים את אותה שיטה או שהאלטרנטיבה השניה היא פשיטת רגל.
    * ירידת ערך מטבעות = עליית ערך הזהב.

    ברור גם שבטווח זמן קצר יחסית ובמיקרים בודדים אפשר למצא דוגמאות נוגדות לכך אך אם תמצא דוגמאות עקביות לאורך זמן שסותרות טענות אילו אשמח לשמוע על כך.

    בטווחים הקצרים כלכלה מושפעת מאירועים מקומיים והרבה פסיכולוגיה אך לאורך זמן היא מתיישרת עם חוקיה ולכן מי שמבין איך כלכלה עובדת , יכול גם לחזות לטווח ארוך מגמות.
    להגיד לך מתי ארה"ב תפשוט רגל ,מתי גוש האירו יתפרק ,מתי הזהב יגיע ל3000$ אינני יודע ומי שאומר שהוא יודע משקר.מה שכן, אני יכול להעריך על סמך האירועים עכשיו ובהיסטוריה שזה יקרה בשנים הקרובות.

    לגבי השקעות: על הקשרים של באפט עם ממשל אובמה אפשר לכתוב ספרים - אינני בטוח שזה האיש שממנו ארצה לשמוע דעה אוביקטיבית לגבי המצב. כנ"ל לגבי סורוס שבכל הזדמנות דוחף לסדר עולמי חדש ויש לו אינטרס טוב לעשות זאת.

    כדאי אולי להתיחס יותר לאנשי כלכלה ותיקים בעל רקורד מוצלח יותר כפיטר שיף, מארק פאבר ,ריצ'ארד ראסל - גם הם מפספסים מידי פעם אבל אילו היית משקיע בזהב לטווח ארוך כפי שהם המליצו כבר בשלהי שנות ה2000 היום כבר היית עם תשואה של מאות רבות של אחוזים.
    ואגב כשאני אומר רקורד מוצלח פירושו לא לחזות משברים כלכליים ,זה גם רוביני הידוע עושה אבל אם תקשיב היטב לדבריו תבין שהפופוליזם אצלו חזק הרבה יותר מהידע הכלכלי של כל השאר... או כמו שאומר הפתגם ומתאים למקרה שלו: גם שעון מקולקל צודק פעמיים ביממה.

    ערן

    השבמחק
  9. הבעייה שכל כך הרבה מומחים זורקים השערות לאוויר, כך שברור שחלק מהם יצדקו בסוף. השאלה לכמה מהאנשים שהזכרת יש רקורד מוכח והם השיגו תשואות מעל תשואת השוק במשך 20/30 שנה. באפט עשה את זה. כל השמות שהזכרת- לא שידוע לי.

    תבין, אותי כאיש קטן שלא יכול לשנות את המערכות מעניינת רק השורה התחתונה איך אני מרוויח מהמצב הנתון.

    אגב, הפרנק השוויצרי לא מחוסן מפני המחלות שאתה מזכיר?

    בכל אופן תודה על התגובות!

    השבמחק
  10. ערן,

    ירידת ערך מטבעות אינה שווה לעליית ערך הזהב.
    תבדוק את המגמה של האינפלציה בדולר ב20 שנה האחרונות כנגד המגמה של ערך הזהב ותגלה ש...אין קשר.
    כפי שכתבת במקומות אחרים, זהב הוא גידור (Hedge) כנגד אי יציבות פוליטית/כלכלית ומשקף את חוסר האמון של המשקיעים בממשלה/ות. כל מי שטוען שזהב הוא גידור לאינפלציה (ירידת ערך המטבע) מעולם לא שם בנה את הגרף הזה.

    השבמחק
  11. לאנונימי,
    הנה הגרף היחס בין אינפלציה לזהב :
    http://thesmartanalyst.com/wp-content/uploads/2010/09/Gold-inflation.jpg

    ערן

    השבמחק
  12. פה אתה יכול למצא גרף המוכיח כי ב16 שנים האחרונות קיימת קורולציה ברורה בין ערך הדולר למחיר הזהב:
    http://www.gold-eagle.com/editorials_08/basile020411.html

    זה הולך להשתנות לדעתי בשנים הקרובות כי ערך כל המטבעןת לדעתי ירדו מול הזהב ולכן יהיה קשה למדוד ערך זה

    השבמחק
  13. שלום לכם!
    לאחרונה העברתי את תיק קופת הגמל שלי לIRA מיטב טרייד וזה מאפשר לי לנהל את התיק בעצמי.
    העמלה שלהם היא 0.5% שנתי מהסך הכסף שקים בקופה.
    קניה / מכירה של מניות בארץ 0.07% ותעודת סל 0.05%
    מכיוון שאני מנהל באופן עצמאי את התיק קופת הגמל אני לא תלוי בשיטת ההשקעות של בית ההשקעות ובמסלולים שהם מגדירים. אני קונה תעודת סל זהב ומבצע מסחר בהתאם למצב השוק. מינואר עשיתי בפועל 20% רווח.
    מה דעתכם על המסלול הזה של ה IRA

    השבמחק