יום שבת, 23 ביולי 2011

משחק סכום האפס של המחאות החברתיות

אין מי שלא הסתכל בפליאה ובהערצה על ההתארגנויות האחרונות שנעשות כנגד בעלי ההון והממשלה. עצוב לראות את ההמון המצטבר והנלהב נע אל עבר מטרה שכולם יודעים מהי אבל אף אחד לא יודע איך מגיעים אליה. המטרה לא במקרה נחבאת מכולנו , אנחנו חלק ממנה, נולדנו לתוכה,אנחנו לא מכירים משהו אחר ולכן היום אנחנו מקבלים אותה כמובן מאליה בדיוק כמו שילד קטן יקבל את אביו המכה וכמו שעכבר מעבדה ירגיש נוח בחייו בתוך הכלוב הצר בו נולד. השיטה הזו בנויה נגדנו ובכל זאת אנחנו מגנים אליה כאילו אי אפשר אחרת ואפשר אחרת, כפי שנכתב בהרחבה במאמר החיים במטריקס.



המאבק הזה הוא גדול יותר מהנדל"ן ,הוא כנגד מנגנון שמרכז את מרבית כספינו אצל מספר משפחות מצומצם. המנגנון מבוסס על מערכת מוניטרית המבוססת על חוב- בה למעשה מייצרים כסף על ידי עוד חוב. היצע הכסף הקיים היום בעולם הולך וגדל באופן עיקבי ואספוננצילי, רק חלקו יגיע אל האזרחים, רובו זורם אל עבר אותם משפחות בעלי ההון. אם אינכם טיקונים ,כנראה שגורלכם בשיטה הכלכלית הנוכחית לסבול באופן מתמיד ממחסור בכסף, זה מה שהשיטה מכתיבה לנו. לפיכך כל פתרון של מחאה אחת היא בעצם תהיה לידתה של מחאה חדשה. אין מה לעשות, שמיכת הכסף בשיטה זו, קצרה מידי לכסות את כל צרכי אזרחי המדינה, אם תכסה איתה את הראש תחשוף את הרגליים והפוך:
אם מחאת הקוטג' תגרום לפתיחת השוק ליבוא, יפגעו החקלאים והרפתנים. אם מחאת הנדל"ן תצלח אז את שדרת האהלים בשדרות רוטשילד לא תעלם ,רק תושביה יתחלפו באילו שלא יכלו לעמוד בתשלומי המשכנתא ושדירתם עוקלה. אם מחאת הרופאים תגרום להגדלת כמות התקנים עבור המתמחים,כולנו נשלם על כך בעקיפין עם מיסים גבוהים יותר ,שגם אם לא יבואו לידי ביטוי עכשיו יבואו מאוחר יותר כשנצטרך לשלם על חובות הממשלה שיתפחו בשל הצורך לגייס הון רב יותר.

לפיכך עד שתטופל בסיס הבעיה שגורמת לכסף לזרום בכיוון אחד של מספר מצומצם של משפחות ,העולם יכנס למעגל אינסופי של מחאות והתקוממויות המתדלקות אחת את השניה. ישראל היא לא בודדה כאן: לפנינו היו ארצות ערב, יוון, ספרד, אירלנד,איסלנד,צרפת, בריטניה ואני צופה שזה רק עניין של זמן עד שנראה הפגנות ענק  גם בארה"ב.

שלא תבינו לא נכון, המחאות האחרונות חשובות , השלב הראשון בשינוי השיטה היא קודם כל רצון העם לצאת לרחובות, השלב השני הוא בהבנת הבעיה ולכן ככל שתפיצו יותר את שורש הבעיה כך נהיה יותר קרובים לפתרונה.

בשיטה כלכלית שאיננה מבוססת על חוב, המדינה תוכל להדפיס כסף על פי פרמטר מוסכם כמו מספר שעות העבודה במשק או גודל האוכלוסיה. אין שום סיבה שזה יעשה על ידי צבירת חוב גם אם זה נראה לכם מוזר וזה נראה מוזר, כי לזה הרגילו אתכם מהיום שנולדתם. הרגילו אתכם לכך שזה ברור שאת רוב חיינו נבלה בעבודה קשה רק בשביל להיות עניים יותר ויותר ושחשבון הבנק של העשירים ממילא, יתפח עוד. ברגע שהשיטה תבוטל לא יוכלו להתפתח טיקונים,בנקים לא יוכל להלוות כספים שאין להם  ומכאן שגם הקשר הון -שלטון יתפורר. במצב כזה השוק החופשי יהיה חופשי יותר מאי פעם ובנוסף העושר יתחלק בין האזרחים במקום להיות מרוכז אצל מספר מצומצם של משפחות, ובכך גם שמיכת הכסף תהיה ארוכה יותר ותוכל לכסות את מרבית הצרכים הבסיסיים של כולנו. השיטה הזו נוסתה בעבר ,הביאה הצלחות גדולות, שגשוג כלכלי ופריחה למדינות שיישמו אותה.
זיכרו : אל תצפו מהתקשורת לעשות זאת במקומכם, אל תשכחו שהתקשורת גם נשענת על השיטה הזו שמושתת על חוב ולכן לא תכרות את הענף עליו היא נמצאת.



החומר הכלול במאמרים בבלוג זה הם על דעתו בלבד של הכותב ואפשרויות הפעולה המתוארות בה מובאים לצורך מידע כללי בלבד ואין לראות בהם משום המלצה ו/או ייעוץ לגבי כדאיות ההשקעה במניות/מט"ח ו/או מכשירים פיננסיים נשוא סקירה זו. סקירה זו אינה מתחייבת להיות מדויקת בפרטיה ואינה מהווה תחליף לייעוץ ספציפי המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם וכל העושה בה שימוש עושה זאת על דעתו ועל אחריותו בלבד.

9 תגובות:

  1. צודק, אני גם חושבת כמוך, מקווה שהמפגינים יקחו את זה לתשומת ליבם

    השבמחק
  2. יש מדינות שמצבן הכלכלי גרוע ביותר, אם יש סיכוי לשינוי השיטה המוניטרית הוא לא יבוא מאיתנו אילא ממהפכה כלכלית במדינה טובעת שכבר אין לה מה להפסיד - כמובן ששאר העולם יצפה ויבחן את התוצאה.

    השבמחק
  3. יש מדינה שכבר התחילה לנוע לכיוון, הכלכלה שלה עברה מחורבן טוטאלי ועוני גדול של אזרחיה אל עבר שגשוג כלכלי בתוך פחות משנה ,קוראים למדינה הזאת איסלנד. בנוסף יש דוגמאות מההיסטוריה על האימפריה הרומית שהיתה מהאימפריות העשירות והסיבה העיקרית היא שימוש במדיניות המוניטארית הנכונה.

    השבמחק
  4. בלי השקיפות והשיתופיות של הרשתות החברתיות, לא יהיה אפשרי לגבש אסטרטגיה לתנועה לעבר המטרה, באמצעות חוכמת ההמון

    השבמחק
  5. לערן:
    "הכלכלה שלה עברה מחורבן טוטאלי ועוני גדול של אזרחיה אל עבר שגשוג כלכלי בתוך פחות משנה"
    עשו זאת לא ע"י מעבר לשיטה כלכלית שאיננה מבוססת על חוב. כנראה שלא הכל שחור ולבן...

    השבמחק
  6. מסכים לגמרי, שום דבר בחיים הוא לא שחור או לבן.לצערי אינני טייקון ולכן אני לא רואה את הלבן בשיטה הכלכלית הנוכחית. כלכלה שמבוססת על חוב הוכיחה את כשלונה בהווה -זו לא כלכלה בר קיימא ולכן זה לא מיקרי שרוב מדינות העולם בדרכן לפשיטת רגל -זה סוף ידוע של שיטה שמגלגלת הלוואות עד למצב של פיצוץ.גם לכלכלה שאיננה מבוססת על חוב יהיו לה את הבעיות שלה אבל אי אפשר להתווכח עם העובדה שהכלכלות היציבות ביותר והמיטיבות ביותר עם אזרחיה במהלך ההיסטוריה לא ביססו עצמם על חוב. איסלנד אמנם לא עברה לכלכלה כזו אף על פי שעשתה צעד בכיוון וכבר רואים את התוצאות...אם היא תיקח את זה עוד צעד קדימה? אני בספק לגבי זה לפחות בתקופה הקרובה.

    השבמחק
  7. ללא חובות ואשראי הצמיחה תהיה איטית הרבה יותר, אם בכלל. זה אומר pחות מכוניות לאנשים, פחuת בילויים ופחות מכל דבר. מישהו מוכן לחיות ככה?! אני בספק. לכלכלה ללא חובות יש גם מחיר משלה. זה לא שזה הדבר הכי טוב בעולם. וחבל שאתה לא מציין היכן נוסתה השיטה הזו בעבר ולאילו מדינות זה הביא שגשוג וצמיחה.

    השבמחק
  8. ערן הילדסהיים28 ביולי 2011 בשעה 1:29

    שלום אריק,
    א. שיטה ללא חובות ואשראי בין אם היא טובה ובין אם לא היא לא שיטה בר קיימא. סופם של כל המדינות המשתמשות בה לפשוט את הרגל בשלב כזה או אחר במהלך מחזור החיים שלהן והאזרחים הם ישלמו את מחיר פשיטת הרגל.
    ב. הצמיחה בשיטה הקיימת היא לא של האזרחים אלא של הבנקים ובעלי ההון.רוב האזרחים יכול להיות מרגישים שיותר כסף נכנס להם לכיס אבל כמות הדברים שהם יכולים לקנות איתו הולכים ופוחתים
    ג. אין ספק ששיטה ללא חובות תצריך שינוי תפיסה התנהגותית שתצריך מכל אחד ואחד לחיות על פי יכולתו אך גם תמנע מאיתנו ומבנינו חיי סבל ועבדות כתןצאה מזה שהיום אתה יכול לחיות מעבר ליכולתך וכשאני אומר מעבר יכולתך אני מתיחס להללוואות שאתה או המדינה שלך לוקחת כדי למלא את צרכיך כי הכסף הקיים לא מספיק.
    ד. השיטה נוסתה מספר פעמים בארה"ב בשנותיה הראשונות ולמרות שזה היה מזמן אתה גם מוזמן לסקור את האימפריה הרומית, אימפריה שבה היה שגשוג כמעט חסר תקדים ושלא היתה מבישת אף אימפריה בעת החדשה מבחינת עוצמתה.
    ההתעקשות על השארת השיטה הקיימת מובנת לי אבל גם מזכירה לי באותה מידה את ההתעקשות של משקיעי מיידוף להמשיך איתו ערב חשיפת הונאתו ,שהרי אם הם יפסיקו להשקיע אצלו תפגע להם איכות החיים והם ירויחו פחות. לצערי העולם הפך להונאת מיידוף אחת גדולה שתחשף במהלך השנים הקרובות.

    השבמחק
  9. שיטת המשטר בה קיימים הסיכויים הגבוהים ביותר לממש כלכלה שאינה מושתתת על חוב אלא על יצרנות, תחרותיות ושוק חופשי אמיתי היא השיטה הליברטאריאנית - במאמר שכתבתי פירטתי כיצד מעודד הליברטאריאניזם יצרנות, תחרותיות ושוק חופשי וכיצד הוא מחליש במידה ניכרת את הקשר ההרסני בין הון לשלטון - http://www.tapuz.co.il/blog/ViewEntry.asp?EntryId=2023509.
    באותה מידה יגדיל הליברטאריאניזם את ההכנסה הפנויה של מרבית משלמי המיסים וגם יחנך אותם לאחריות כלכלית וחברתית.

    אני מסכים איתך לחלוטין שיש לעבור לשיטה כלכלית שאינה מבוססת על חוב אך יש לעשות זאת בהדרגתיות כדי למנוע זעזועים חמורים שיגרמו למשברים כלכליים קשים.

    השבמחק