יום חמישי, 15 בדצמבר 2011

מה גרם להתרסקות מחיר הזהב ומה צפוי בהמשך?

הירידות החריגות במחיר הזהב ,שנפל בימים האחרונים בכ10% ובכ25% מהשיא שנקבע לפני כמה חודשים, מעוררות חששות בקרב המשקיעים במתכת הזהובה. מה לפיכך הגורמים לירידות? מה צפוי בהמשך?

ישנן כמה סיבות להתרסקות מחירי הזהב בימים האחרונים ,חלקן גלויות וחלקן סמויות.
בחלק הגלוי ניתן למצא הצהרת כוונות של מנהיגי הכלכלות והבנקים בעולם מהימים האחרונים: זה התחיל בתחילת השבוע אז הודיע הפד על כך שהוא לא מיישם תוכנית תמריצים שלישית,המשיך אתמול כאשר אנגלה מרקל הודיעה כי לא תסכים לכך שהבנק האירופי המרכזי (ECB) ידפיס כסף ונמשך היום כאשר הפד הודיע כי לא יחלץ את אירופה ממשבר החובות שלה. שלושת ההצהרות האלה נותנות הרגשה כאילו הפד והבנק האירופאי המרכזי נוטים יותר לכיוון של מיתון גדול בעולם על פני הדפסת כסף. הדבר גורם למשקיעים לרוץ לנכסים הבטוחים בתקופת מיתון ,כשהדולר הוא העיקרי שבהם.
סיבה גלויה נוספת היא שכרגע הפוקוס מתמקד על החוב באירופה, וכל עוד הפוקוס על אירופה מצבה של ארה"ב ושל הדולר נראים טוב ביחס אליה. לא פלא שפתאם אחרי שהספידו אותה ,אנחנו שומעים יותר ויותר כלכלנים שמשבחים את המדיניות האמריקאית ביחס לאחותה באירופה. הם כנראה לא שמו לב שהחוב הלאומי שלה (ניתן לראותו בצד ימין באתר) כבר מזמן חצה את ה15 טריליון דולרים והוא ממשיך לעלות בקצב של למעלה  מ3 מיליון דולר בדקה.
האוירה הזו נותנת לגיטימציה להרגשה כאילו הדולר הוא "המקלט הבטוח" וככזה הוא מהווה היום אלטרנטיבה נזילה לזהב.

החלק המעניין הוא הסיבות הסמויות לצניחה במחיר הזהב. חשוב לומר,שמדובר בתאוריות והשערות ומאחר שהן מתנהלות מאחורי הקלעים אי אפשר לקבוע בוודאות מתי הן קורות אבל שווה בכל אופן להכירן:
אחת ההערכות בשוק מדברות כי על כל 100 ניירות "מגובי זהב" רק נייר אחד באמת מגובה זהב פיסי.
מאין הגיעו כל הניירות שאינם מגובים בזהב?
אחת התשובות היא מניפולציה שעושים הבנקים המרכזיים על המסחר ובכך משפיעים על מחירו. זו אינה תאורית קונספירציה אלא דבריו של נגיד הפד לשעבר אלן גרינספאן ב1998:
" Central banks stand ready to lease gold in increasing quantities should the price rise"
אופציה שניה הן חלק מתעודות הסל הגדולות הצמודות לזהב .ישנן כאלה, שאינן מפוקחות ולכן יכולות לעשות מניפולציות על המחיר בדרך של הזרמת ביקוש או יצירת היצע מבלי שאף אחד ידע על כך.
וכאן נשאלת השאלה מה האינטרס של הבנקים המרכזיים בהורדת מחיר הזהב?
יש לכך שתי תשובות עיקריות :להפחית מהאטרקטיביות של הזהב ובכך למנוע ממנו להוות אלטרנטיבה לדולר. זה נעשה על מנת לסכל אפשרות שהבנק המרכזי יאבד את המונופול שיש לו על הכסף ובכך יאבד מכוחו (היום אגב, על שטרות הדולר כתוב “Federal Reserve Note” ,זה לא יכול לקרות עם הזהב).
סיבה אפשרית שניה,קשורה לזו הקודמת, היא העובדה שהבנקים המרכזיים הפכו להיות הרוכשים הגדולים של הזהב בעולם ולכן מעוניינים ביצירת מחיר אטרקטיבי לקניה. זה קרה כבר במהלך ההיסטוריה :ב1933 הוציא רוזוולט צוו 6102 על פיו נאסר על אמריקאים להחזיק במטבעות זהב. הסיבה  היתה שהנשיא רוזוולט וממשלתו רצו להגביר את שוויים של שטרות הדולרים ובכך "להחזיר" בחזרה את הכלכלה האמריקאית לפסים נורמלים. הזהב נרכש על ידי הממשל האמריקאי מאזרחיו במחיר נמוך ואחרי הרכישה הם הפחיתו במכוון את היצע הזהב ובכך, שוויו של הזהב הרקיע שחקים וממשלת ארה"ב הרוויחה הון.

האם לפיכך מחירי הזהב מכאן רק ילכו וירדו?
אני לא רואה שום מדינה במיוחד במערב שתלך למיתון מתוך רצון , באותה מידה אני לא רואה אף ממשלה נבחרת שתרצה להכאיב לאזרחיה. בשלב כזה או אחר כשהמשבר יגיע לנקודה קריטית ,כמו בכל פעם במהלך העשורים האחרונים ובמיוחד האחרון,יש לצפות לכך שהבנקים המרכזיים ידפיסו והרבה.
האלטרנטיבה היא פשוט פשיטת רגל של המדינות. הדפסת כסף היא בבחינת למשוך את הזמן ולגרום להקלה זמנית ,בדיוק מה שצריכה ממשלה נבחרת שהקדנציה שלה מוגבלת בזמן. אפשר להשוות זאת להקלה זמנית במצבו של אלכוהוליסט שמקבל מנה נוספת של אלכוהול ,את הנזק הבילתי הפיך לכבד שלו הוא יגלה בשלב מאוחר יותר ומאוחר מידי. ככל שידפיסו יותר ,כך מובטח לנו שערך המטבעות ילך וישחק וכשערך המטבעות נשחק ,הזהב עולה.
הבעיה אגב היא לא רק של אירופה, גם מדינות כמו סין וישראל יצטרכו לפתוח את הכיס בעתיד כדי להתמודד עם בועת הנדל"ן, יפן שגם כך חובותיה מהגדולים בעולם,התחילה כבר להדפיס כדי להתמודד עם נזקי רעידת האדמה וכמובן אי אפשר שלא להזכיר את ארה"ב.
החוב בארה"ב (ובכלל בעולם) גדל בצורה אקספוננציאלית. מתמטיקה פשוטה ,שהיא גם עובדה מדהימה במסגרת שיטה מוניטרית שמבוססת על חוב , אומרת שארה"ב תצטרך לפחות להגדיל את חובה בעשרות אחוזים בעוד כמה שנים כדי להמנע מפשיטת רגל יזומה.
די להסתכל בגרף הבא של החוב האמריקאי ,כדי להבין איך נראת התנהגות קלאסית של חוב נושא ריבית בשיטה המוניטרית הנוכחית .ניתן לראות בברור את הגדילה המעריכית (אקספוננציאלית) שלה.מה שנותר זה רק לדמיין איך יראה ההמשך.

                                                מקור :http://articles.businessinsider.com

מאחר והעליה הזו לא יכולה להמשך לנצח, הדבר מבטיח שבנקודה כלשהיא במהלך השנים הקרובות השוק יתחיל יאבד את האמון בארה"ב ובדולר, הפוקוס יחזור לחוב האמריקאי וחברות דירוג האשראי יממשו את איומם להוריד את דירוג החוב שלה. מכאן סביר להניח שגם הדולר באותו הזמן יאבד את התואר שלו כ"מקלט הבטוח". אם התנהגות השוק לא תסטה מהנהוג זה אלפי השנים,נראה את הזהב הופך להיות ההשקעה האלטרנטיבית והמועדפת על פני הדולר. רמז על כך כבר קיבלנו בחודש אוגוסט האחרון כאשר הזהב חצה את קו ה1900$ בדרך לקביעת שיא חדש וזאת אחרי שS&P הורידו את דירוג החוב המושלם בארה"ב.
הגרף מאותה תקופה למטה המתאר את היחס בין ערך הדולר (באדום) לזהב (בכחול) אומר את הכל:


                                                   מקור :StockCharts

לגבי המניפולציות שנעשות על הזהב -הן ימשכו וימשיכו להשפיע על הזהב גם אם זה אומר שאולי נראה אפילו ירידות חדות יותר אך מרבית השפעתן מתרכזת בטווחים הקצרים. במוקדם או במאוחר , ההיסטוריה הוכיחה שכוחות השוק חזקים יותר ולכן יש לצפות שמחיר הזהב "יתיישר" בסופו של דבר עם התנאים הראלים.



מאמר זה נכתב על דעתו בלבד של הכותב ואפשרויות הפעולה המתוארות בה מובאים לצורך מידע כללי בלבד ואין לראות בהם משום המלצה ו/או ייעוץ לגבי כדאיות ההשקעה במניות/מט"ח ו/או מכשירים פיננסיים נשוא סקירה זו. הכותב אינו יועץ השקעות וסקירה זו אינה מתחייבת להיות מדויקת בפרטיה ואינה מהווה תחליף לייעוץ ספציפי המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם וכל העושה בה שימוש עושה זאת על דעתו ועל אחריותו בלבד.

11 תגובות:

  1. Mildly amusing.
    Speaking of amusement, Heard on NYSE Floor, 10.19/1987:
    1. Ours is not to ask why, ours is to sell and to buy.
    2. Those who say don't know and those who know don't say
    - Eran.

    השבמחק
  2. ערן,
    רציתי לשאול למה לדעתך יש בישראל בועת נדל"ן?
    הרי ישראל כבר היום היא אחת המדינות הצפופות ביותר בעולם. האוכלוסיה גדלה בגלל שיעור הפיריון ותוחלת חיים מהגבוהים בעולם. ההיצע, כמות השטח המיועדת לבנייה נותרת קבועה. ואם המחירים בסופו של דבר נקבעים לפי ביקוש והיצע, הרי שהם חייבים להעלות לאורך זמן.

    איתי א.

    השבמחק
  3. ערן הילדסהיים16 בדצמבר 2011 בשעה 1:30

    שלום איתי
    הביקוש רובו לא היה בשל גדילתה של האוכלוסיה אלא בגלל גדילת כמות הרוכשי דירות ,שנאלצו לעבור להשקעה בנדל"ן בגלל הריבית הנמוכה. ב2003 היצע הדירות לא היה גדול משל היום ובכל זאת מחירי הדירות ירדו בכ10% ולמה? כי הריבית אז היתה מאד גבוהה. אין בעית היצע בארץ, יש בעיה שאין אפיקי השקעה אטרקטיביים כשהריבית נמוכה ווהכסף זול.
    כיום אגב, היצע הדירות הולך להיות הגבוה ביותר מאז שנת 2001. עליית מחירי הדירות תודלקה בריבית נמוכה ובמצב משק יחסית טוב ,במידה ואחד מהפרמטרים האלה יעלם נחזה לדעתי בקריסה כואבת.. וזה יקרה מתישהוא במהלך השנים הקרובות ,אולי אפילו מהר ממה שאנחנו יכולים לצפות.
    סתם כתבה למחשבה נוספת על "בעיית ההיצע":
    http://www.realestatetoday.co.il/%D7%92%D7%99%D7%90%D7%95%D7%A7%D7%A8%D7%98%D7%95%D7%92%D7%A8%D7%A4%D7%99%D7%94-%D7%99%D7%A9-%D7%9E%D7%A1%D7%A4%D7%99%D7%A7-%D7%93%D7%99%D7%A8%D7%95%D7%AA-%D7%9C%D7%9E%D7%9B%D7%99%D7%A8%D7%94-%D7%91-9491/

    ערן

    השבמחק
  4. כתבה מאלפת.
    האם זאת הסיבה שאין בקופות גמל מסלול זהב?
    ואין בבנק חסכונות צמד זהב?.
    האם אנשי הכלכלה של הממשל והבנקים יודעים היטב שברגע שהציבור יהיה צמוד זהב כל הגופים הכלכליים השמנים בנקים חברות ביטוח יקרסו?

    השבמחק
  5. ערן הילדסהיים17 בדצמבר 2011 בשעה 0:13

    שלום אבי,
    אינני יודע מה הסיבה שבקופות הגמל אין מסלול זהב או חסכונות צמודי זהב..זה נושא ששווה בדיקה.
    ברגע שהזהב או כל סחורה/מטבע אחר יהווה אלטרנטיבה אמיתית למטבעות הקיימים ,זה עלול להעמיד את כל קיומן של מטבעות הפיאט מבוססי החוב בסכנה.. המגבלה בכמות הזהב בעולם וכל מיני רגולציות ומניפולציות מצד הבנקים המרכזיים מונעות את זה לעת עתה.

    ערן

    השבמחק
  6. נראה לי שהסיבה היא נזילות. הבנקים האירופאים חסרים נזילות, ולכן בגלל המשבר באירופה היו חייבים למכור כמויות גדולות של זהב כדי להנזיל את עצמם ולהזרים כספים לפתרון המשבר האירופאי.

    השבמחק
  7. ערן הילדסהיים17 בדצמבר 2011 בשעה 21:03

    המועצה העולמית לזהב מראה כי הבנקים הם הרוכשים הגדולים של זהב.
    מוזמן לקרא:
    http://kalkala-amitit.blogspot.com/2011/12/40.html

    ערן

    השבמחק
  8. אם התחזיות שלך נכונות.. אני מניח שאתה מיליונר, מכיוון שאם אתה מעריך את מחירי הזהב והמטח ובדרך כלל צודק אתה יכול להרוויח הון מאופציות וחוזים.. כך שאם אתה לא מיליונר כרגע, יותר סביר שהתחזיות שלך טועות או שגם אתה לא מספיק סומך עליהם..

    השבמחק
  9. יש פרמטרים קצת יותר מדויקים וזמינים שבעזרתם ניתן לבדוק את נכונות התחזיות שלי והן הגרפים של התנהגויות הזהב והמטבעות למינהן. אתה מוזמן לאמת את דעותי עימם.
    אבל אני חושב שמה שיותר חשוב וזה המסר והידע שניסיתי להעביר, זה ללמוד את התנהגות השוק ולהבין למה ואיך כלכלה עובדת. זה יעזור לכולנו הרבה יותר אם נוכל לנתח בעצמנו התנהגות שוק ולהגיע למסקנות במקום שנהיה תלויים בכותרות של אינטרסנטים בתקשורת.

    ערן

    השבמחק
  10. איפה ואיך ניתן לרכוש כיום זהב פיזי?

    השבמחק
  11. ישנם סוחרי זהב/אספנות העוסקים במכירה וקניה של זהב.
    יש גם את החברה למדליות אבל אצלה תשלם פרמיות בשמים

    השבמחק